گفتگو با بنیانگذار های استارتاپ های مختلف

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گفتگو با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک، اولین فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی


یکی از مهمترین کارهایی که پیش از راه اندازی هر کسب و کاری باید انجام شود، بررسی پتانسیل بازار برای محصول یا خدماتی است که ارائه می شود. یکی از نگرانی های بی مورد اغلب کارآفرینانی که به بازار تازه ایی قدم می گذارند این است که می خواهند همه را مشتری خود کنند و از اینکه همه، مشتری او نشوند، احساس بدی پیدا می کنند. این کار؛ البته غیر ممکن است و همواره افرادی هستند که محصول شما را دوست ندارند و آن را رد می کنند. در طرف دیگر البته افرادی هستند که عاشق خدمات و محصولات شما می شوند و آن ها را با اشتیاق می خرند و امتحان می کنند. یک روش مفید برای ورود به بازار، تمرکز بر بخش کوچکی از بازار و سپس گسترش حوزه فعالیت برای تصاحب بخش های بزرگتر در آینده است.
انتخاب برشی از بازار و تمرکز بر آن، بخصوص اگر کسی پیش از شما به آن وارد نشده باشد، برتری خوبی را به شما و کسب و کارتان خواهد داد. بر این اساس، از شما دعوت می کنم گفتگوی من را با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک بخوانید.
نیک پاک یک کسب و کار نوپا (استارتاپ) در قالب فروشگاه اینترنتی است که فقط و فقط به صورت تخصصی در حوزه لوازم بهداشتی فعالیت می کند.
[h=3]معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ نیک پاک[/h] سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟ - ایراندخت احمدی هستم. فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه الزهرا.
چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟ - پس ازفارغ التحصیلی در شرکت های مختلفی تجربه کاری کسب کردم و اتفاقا موقعیت های بسیار خوب کاری هم داشتم اما همیشه دوست داشتم کسب و کار خودم را راه اندازی کنم. پیش از شروع این کار به موارد مختلفی فکر کردم. تاسیس یک آشپزخانه با غذاهای خاص، یک موسسه آموزشی پژوهشی، موسسه فرهنگی و بسیاری از موارد دیگر بودند که اوایل در نظر داشتم. در نهایت با توجه به ارزیابی هایی که به کمک دیگر دوستان انجام دادیم قرار به ایجاد یک فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی به نام نیک پاک شد.
آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟ - در واقع حجم کارها آنقدر زیاد بوده که حتی بیشتر از تمام وقت باید زمان صرف این کار می کردم.
یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟ - سایت ما تقریبا ۱.۵ سال است که آغاز به کار کرده است. اوایل کار خیلی باید فشرده کار می کردیم. زمانی بود که تا ساعت پایانی شب به کار مشغول بودیم. سخت کوشی یکی از اصول اولیه کار است. بنابراین همه اعضای تیم برای رسیدن به موفقیت این معقوله را پذیرفته بودند.
کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟ - فقط امید است که آدم را وادار به پیشروی می کند! در تمام سختی هایی که در روند کار به طور حتم پیش می آید خوشبینی و امید به آینده مانند یک سوخت برای پیشبرد اهداف به کار می آید. من برای سایت آینده بسیار روشنی پیش بینی می کنم.
آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟ - در واقع ما یک تیم هستیم. بی تردید بدون همکاری اعضای گروه، پیشرفت سایت در این مدت تا به این اندازه مقدور نمی بود. اعضای تیم افرادی مشکل با تخصص های مختلف هستند که شامل طیفی از مهندسی صنایع و بازاریابی و مهندسی نرم افزار و تحلیل گر هستند. در مورد هماهنگی باید بگویم خیلی وقت ها مخصوصا زمانی که تازه آغاز به تشکیل یک تیم کرده اید، ناهماهنگی هایی پیش می آید. خیلی وقت ها کارها را به صورت موازی انجام می دادیم! یعنی در یک لحظه می دیدیم که مثلا دو نفر از اعضای گروه یک کار واحد را انجام می دهند! به مرور زمان یاد گرفتیم سازمان داده شده کار کنیم. به هر حال هر کاری با صرف انرژی، پس از گذر زمان تکامل به همراه خود دارد.
[h=3]بررسی ایده نیک پاک[/h] ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟ - ایده ما در واقع یک فروشگاه آنلاین تخصصی لوازم بهداشتی است . هدف این سایت تامین نیازهای روزمره بهداشتی مردم است. به عقیده ما زمان ارزشمند است و نباید آن را با خرید وسایل بهداشتی در فروشگاه ها تلف کرد. وقتی نیاز روزمره شما مشخص است و به علاوه ما در سایت ما همه نوع کمک و راهنمایی هم روی انتخاب هایتان به شما می توانیم ارائه بدهیم (خدماتی که در هیچ فروشگاهی نمی توانید دریافت کنید) دیگر احتیاجی به حمل کوله باری از لوازم بهداشتی (بعضا با وزن زیاد) نیستید. این به آن معنا است که ما با یک تلفن یا یک سفارش اینترنتی کار شما را آسان کرده ایم. هزینه حمل هم با نیک پاک است. پس به نظر می رسد گام بزرگی در ایجاد آرامش برای شما برداشته باشیم.
چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟ - ایده اولیه بیشتر از علاقه شخصی سررشته می گیرد علاقه به محصولات بهداشتی. در ضمن با توجه به این که خرید های اینترنتی بسیاری که داشتم با روند خرید آنلاین آشنا بودم. از شامپو و صابون گرفته تا انواع کرم هاو خوشبوکننده ها و ژل و محصولات ماشین ظرف شویی در دسته بندی های مختلف برای بهداشت بانوان و آقایان و کودکان و بهداشت منزل در سایت موجود است. بی شک این یک نوآوری در بازار است. تا به حال در ایران سایت تخصصی لوازم بهداشتی نداشته ایم.
مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟ - مهمترین مشکل آشنا نبودن مردم به خرید آنلاین است. این که فرهنگ این گونه خرید هنوز در بین مردم جا نیوفتاده است. اغلب مردم خرید آنلاین را خرید آنتایم می دانند. در صورتی که خرید آنلاین به معنی خرید آسان و بی دغدغه با تضمین کیفیت محصولات معنی می شود و نه خریدی که شما لزوما یک ساعت پس از انجام سفارش کالاها را دریافت می کنید.
[h=3]مدل کسب و کار نیک پاک در چند جمله[/h] راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟ - تبلیغات در فضاهای مجازی و واقعی و نیز مهم تر از همه تبلیغات دهان به دهان از راه های دسترسی ما به مشتریان است.
آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟ - بازار هدف را محدوده وسیعی از افراد با نیازهای بهداشتی متفاوت تشکلیل می دهند.
در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟ - ایده یک سری خدمات درانتخاب و خرید محصولات بهداشتی است. همه افرادی که نیازهای روزمره بهداشتی داشته باشند قادر به استفاده از آن هستند.
در یک جمله دلیل اینکه مردم از سرویس شما استفاده می‏‌کنند چیست؟ - ارائه خدمات در شان مشتریان دلیل استفاده مردم از سایت نیک پاک است.
مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟ - مدل جای رشد فراوانی دارد که به صورت تصاعدی عمل می کند.
[h=3]ارزش اصلی کسب و کار نیک پاک[/h] آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟ - در واقع موارد بسیاری داشتیم مشتریان که از فروشگاه های رقیب ما گله مند بودند و پاسخگویی سریع و احترام به حقوق مشتری از سوی نیک پاک را از دلایل چرخش به سمت استفاده از خدمات ما نموده اند.
کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟ - خدمات خوب و پاسخگویی به مشتری خدمات ما را از رقیبان متمایز می کند. مزیت ما در تامین کالاها در طیف وسیع تر و قیمت ارزان تر است.
چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟ - افزایش فروش ماهیانه ، رضایت مشتریان و مهم تر از همه شناخته شدن نیک پاک به عنوان یک برند بهداشتی در میان مردم یک موفقیت برای ما محسوب می شود.

[h=3]هزینه های کسب و کار شما[/h] بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟ - هزینه های مربوط به تبلیغات بیشترین هزینه مربوطه را در حال حاضر دارند.
[h=3]جذب سرمایه برای استارتاپ نیک پاک[/h] تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟ - بله از اقوام و خویشان این سرمایه جذب شده است.
آیا راضی کردن آنان به سرمایه گذاری آسان بود یا دشوار؟ - زمانی که دیگران پیشترفت شما را می بینند به شما اعتماد پیدا می کنند، ممکن است اوایل جذب سرمایه از اطرافیان دشوار بوده باشد اما به مرور زمان حتی پیشنهاد سرمایه گذاری از طریق خودشان مطرح گردید.
آیا از بانک هم وام گرفته اید؟ - خیر هزینه ها شخصی بوده است.
اگر کسی پیدا شود که پس از خواندن این مصاحبه حاضر شود ۵۰ میلیون تومان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کند، با آن پول چه کارهایی می کنید؟ چگونه آن را خرج می کنید تا به بیشترین سود برسید؟ - طبیعتا این مبلغ را صرف توسعه سایت می کنیم.
[h=3]جایگاه نیک پاک در بازار[/h] چگونه در مردم،برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟ - با تبلیغات موثر این تقاضا را ایجاد می کنیم.
چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟ - مشتریان فروشگاه نیک پاک در صورتی که در فرم اولیه ثبت نام درخواست اطلاع رسانی داشته باشند، از طریق ایمیل، تماس با شماره شخصی و یا سرویس پیام کوتاه از محصولات جدید اطلاع پیدا می کنند.
جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟ - محصولات نیک پاک طیف کاملی از لوازم بهداشتی مصرفی از قبیل قرص ماشین ظرف شویی، صابون، شامپو، کرم، پوشک، خوشبو کننده و غیره می باشد.
چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟ - البته ما از روش های زیادی استفاده کرده ایم. نمونه آن را می توانیم تبلیغات در روزنامه ها و مجلات و تبلیغات بنری در سایت های مختلف نام ببریم. در میان همه این ها استفاده از سایت های تخفیف گروهی به عنوان روشی برای تبلیغات خیلی موثر بوده است.
[h=3]نکته آخر[/h] مهم ترین درس یا تجربه ای که تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟ - پافشاری در هر زمینه ای شما را به نتیجه دلخواه می رساند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گفتگو با بنیانگذار استارتاپ ویکی‌درینک، تجربه یک نوشیدنی دلچسب


برای بسیاری از آدمها «نوشیدن» فقط یک عادت یا دلیلی برای رفع تشنگی نیست، این افراد همیشه در طول روز لیوان یا ماگـشان در اطرافشان است و اگر که فرصتی باشه دوست دارند که نوشیدنی‌های مختلف را هم امتحان کنند و یا ساعتهایی از هفته را در کافه‌ها سپری کنند.
نوشیدن قهوه، دم‌نوش‌های مختلف شرقی، اسموتی‌ها و حتی نوشیدنی‌های سرد گاهی آداب و رسوم خودش را دارد، این سایت برای همه کسانی است که دوست دارند نوشیدنی‌های مختلف را امتحان کنند و از بعضی از این آداب و رسوم اطلاع داشته باشند.
خوب یا بد خیلی از آدمهایی که نوشیدنی‌ها را دوست دارند خیلی دقیق در مورد فوت و فن و آداب و رسوم نوشیدن هر نوشیدنی اطلاع دقیقی ندارن؛ در WikiDrink تلاش می‌کنیم تا تجارب مشترکمان در مورد نوشیدنی‌ها را با هم به اشتراک بگذاریم.
جملات بالا، معرفی پروژه ویکی‌درینک است. این استارتاپ، که شعارش: «تجربه یک نوشیدنی دلچسب» است، بر اساس عشق و علاقه بنیانگذاران آن به نوشیدنی ها، و در نتیجه یک کنجکاوی ساده راه اندازی شده است، توانسته است تیم خوبی افراد علاقمند را شکل دهد و با تقسیم وظایف مناسب، هر فرد، بهترین کارایی خود را داشته باشد. این استارتاپ اخیرا توانسته است به جمع حامیان اولین جشنواره بین‌المللی و نمایشگاه قهوه، کاکائو و صنایع وابسته ایران بپیوندد.
در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی با بنیانگذار استارتاپ و مدیر ویکی‌درینک، آقای مهدی منسومی، جلب می نمایم. نکات جالب وآموزنده ای در این گفتگو وجود دارد که می تواند برای هر کارآفرینی، بسیار مفید باشد.
[h=3]معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ ویکی‌درینک[/h] سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟ - با سلام، من مهدی منسومی هستم. رشته تحصیلی من نرم‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات است و حدود ۱۰ سال در این حوزه فعالیت می‌کنم. سالها پیش (شاید در حدود ده سال قبل) یک پروژه دیگری به نام بانک جامع ناشران ایران (ایران کتاب) را راه اندازی کرده بودم که متاسفانه و به دلایل مختلفی به موفقیت نرسید.
چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟ - من همیشه پروژه و طرح‌های خلاقانه را دوست داشتم و همیشه تا جایی که امکان دارد خبرهای مربوط به آنرا هم پیگیری می‌کنم از مدتها قبل همیشه به فکر راه انداختن یک وب‌سایت اختصاصی در مورد بحث نوشیدنی‌ها و کافه‌ها بودم که همین موارد و جمع بندی که روی کار داشتم منجر به راه اندازی ویکی‌درینک شد.
آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟ - در حال حاضر پروژه را به صورت پاره وقت انجام می‌دهم برای همین مجبورم گاهی ساعتهای طولانی تا نیمه‌شب را مشغول تکمیل و توسعه و تولید محتوا باشم. البته باید این موضوع را اضافه کنم که کار به صورت تیمی انجام می‌ شود و این وضعیت برای همه همکاران من در ویکی‌درینک وجود دارد.
یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟ - بله دقیقا همینطور است، بسیاری از دوستانم به شوخی فقط قسمتهای جذاب کار و کافه‌گردی‌ها را می‌بینند در صورتی که این همه پروژه نیست، من تقریبا هر روز هفته در مورد این پروژه فکر می‌کنم و روزی نیست که برای آن کاری انجام نداده باشم که به هر حال این امر نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی دارد.
کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟ - شخصا خیلی به پروژه ویکی‌درینک امیدوارم، هر هفته امیدوارتر از هفته قبل و بسیار امیدوارم که روزی این پروژه به جایی که می‌خواهم برسد، برای آن خیلی فکر و برنامه دارم!
آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟ - در حال حاضر سه نفر از دوستان بسیار خوبم در این پروژه با من همکاری می‌کنند که البته دوست دارم همینجا از زحماتی که آنها می‌کشند تشکر کنم، خوشبختانه تیم خوب و یک دستی داریم، یک دست نه به این معنا که از هم انتقاد نکنیم اما همه همکارانم در مورد توسعه پروژه یکدل هستند.
خانم سمیه آتشی در بخش تولید محتوا و مخصوصا در توسعه نوشیدنی‌های درمانی و همچنین تولید نرم‌افزار اندروید با ویکی‌درینک همکاری می‌کنند. خانم مهروی قیدی مسئول بخش عکاسی ویکی‌درینک هستند و بخش گالری که در سایت و شبکه‌های اجتماعی داریم حاصل تلاش ایشان است و خانم نگار اسکندری پور نیز در بخش تولید محتوا و خصوصا در بخش فصلنامه ویکی‌درینک با این پروژه همکاری دارند.
[h=3]بررسی ایده ویکی‌درینک[/h] ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟ - پروژه ویکی‌درینک شامل بخشهای مختلفی است، بخش بزرگی از آن به معرفی نوشیدنی‌های مختلف شامل نوشیدنی‌های گرم، سرد، دمنوش‌های گیاهی و حتی نوشیدنی‌های آماده که در بازار موجود هستند می‌پردازد و از طرفی بخش کافه‌گردی‌ هم تلاش می‌کند تا مخاطبان را به صورت بی‌طرفانه با کافه‌ها آشنا کند، خب افراد بسیاری هستند که به دنبال مطالب نوشیدنی‌ها هستند و به نوشیدنی‌ها علاقه دارند.
چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟ - ماجرا بسیار طولانی است، من مدتها قبل در مورد نوشیدنی‌ها علاقه داشتم. اما ماجرا از آنجا شروع شد که دنبال تفاوت اسپرسو با قهوه فرانسه بودم، از خیلی افرادی که قاعدتا باید در این مورد متخصص باشند سوال می‌کردم اما پاسخی که می‌خواستم را پیدا نمی‌کردم تا اینکه تصمیم گرفتم خودم دست به کار شوم، احساس کردم می‌توانم از این خلاء اطلاعاتی استفاده کنم و البته اقرار می‌کنم که در همان هفته‌های اول از استقبالی که از پروژه انجام شد شگفت زده شدم و همین هم یکی از عوامل توسعه کار بود. در مورد پروژه‌ای که من دنبال می‌کنم بیشتر بحث خلاقیت و نوآوری در بحث اطلاعات و بازار است نه خیلی فناوری، البته باید بگویم به زودی شاهد اتفاقاتی هم در مورد فناوری آن خواهیم بود.
مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟ من ایده‌های خیلی زیادی در سر دارم که خب همانطور که احتمالا می‌دانید خیلی از این موارد نیاز به سرمایه و تمرکز بیشتری دارد، کمی هم زمان لازم دارد که فازهای مختلف پروژه را به مرور اجرا کنم، البته برای رسیدن به همه این موارد بسیار امیدوار هستم.
[h=3]مدل کسب و کار ویکی‌درینک در چند جمله[/h] راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟ - در حال حاضر بیشتر وب‌سایت رسمی ویکی‌درینک که نشانی اصلی آن wikidrink.info است و البته شبکه‌های اجتماعی و به زودی نسخه اندروید و طرح‌های دیگری که در دست اجرا داریم.
آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟ - من فکر می‌کنم یک بازار وسیع و گسترده شامل قشر زیادی از افراد.
چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟ - ایده‌های خیلی زیادی دارم و فکر می‌کنم خیلی بازار خوبی برای این کار وجود دارد، کوچکترین مورد آن تبلیغات است که البته من خیلی روی این بخش تمرکز ندارم و شاید این بخش کوچکترین بخشی است که روی آن تمرکز داریم. در حال حاضر و زمانی که کمتر از یکسال می‌گذرد موفق شدیم اسپانسر نمایشگاه تخصصی قهوه باشیم که خب این بخش برای استارتاپ ویکی‌درینک موفق خوبی به حساب می‌آید.
در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟ - معرفی نوشیدنی‌ها و کافه‌ها و تمام شرکتهایی که در حوزه نوشیدنی‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند و البته کافه‌هایی که به توسعه کارشان فکر می‌کنند، به نظرم حتی شرکتهایی که در این حوزه کار می‌کنند هنوز خیلی به صورت سنتی کار می‌کنند و آن طور که باید از فضایی که روی اینترنت در اختیار دارند استفاده نمی‌کنند.
- در یک جمله دلیل اینکه مردم از سرویس شما استفاده می‏‌کنند چیست؟ فکر می‌کنم به این دلیل که به صورت انحصاری و اختصاصی به مبحث نوشیدنی‌ها می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم تا مطالبی که در اختیارشان قرار می‌دهیم تولید محتوا باشد نه کپی‌برداری.
مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟ - صددرصد قابلیت رشد و توسعه دارد.

[h=3]ارزش اصلی کسب و کار ویکی‌درینک[/h] آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟ - خیلی دقیق نمی‌توانم حالا در مورد رقبا صحبت کنم اما اعتقاد دارم حرفهایی برای گفتن داریم و آنقدر تفاوت داریم که علاقمندان از سایت و اطلاعات ویکی‌درینک استفاده کنند، مدتی قبل بود که کافه‌ای در تهران یکی از نوشیدنی‌های ما را معرفی کرده بود همین جای خوشحالی دارد.
کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟ - تمرکز بر روی یک حوزه مشخص و تلاش برای توسعه هر روزِ پروژه.
چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟ - در درجه اول توجه بیشتر بازدید کنندگان به سایت که البته همین مورد منجر به کسب و کار بهتر برای پروژه خواهد شد، به هر حال شرکتها و فعالان این حوزه بایستی به سمت چنین کسب و کارهایی حرکت کنند.
اندازه بازار هدفتان چه قدر است؟ - من فکر می‌کنم بازار هدف گسترده‌ای داریم. ما می‌توانیم با خیلی از شرکتها و افراد تعامل داشته باشیم. خیلی بزرگ به این مورد فکر می‌کنم.
پذیرندگان اولیه Early Adopters شما چه کسانی هستند؟ - همه افرادی که به نوشیدنی‌ها علاقه دارند! قشر زیادی از افراد که می‌تواند از جوان ها تا خانمهای خانه‌دار باشند و حتی بسیاری از کافه‌ها.
[h=3]هزینه های کسب و کار شما[/h] فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟ - اعتقاد دارم که هر کاری در ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و نباید انتظار سوددهی را در همان مرحله اول داشت اما من فکر می‌کنم تا پایان امسال پروژه هزینه‌های خودش را می‌تواند پرداخت کند و شاید تا سال آینده به مرحله سوددهی برسد.
- بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟ –بخش عمده هزینه‌ها مربوط به توسعه سایت و هزینه‌های تبلیغاتی آن است.
[h=3]جذب سرمایه برای استارتاپ ویکی‌درینک[/h] می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟ - بله تقریبا بخش بیشتر سرمایه را خودم پرداخت کرده‌ام و البته بخش کوچکی را هم از طریق اسپانسر و تبلیغاتی که روی سایت داشتیم تامین کرده‌ایم.
تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟ - به عنوان سرمایه گذاری خیر. البته یکبار یک شرکتی می خواست نیمی از سایت را به عنوان مشارکت بخرد، اما خب من تصمیم به همکاری و تعامل به این شکل ندارم، نمی خواهم سایت یک سایت تبلیغاتی و وابسته باشد می خواهم یک سایت مستقل باشد، یکی از رموز موفقیت سایت هم این است که تا به حال مستقل عمل کرده است.
هم اکنون در مرحله تست محصول در بازار هستیم تا روی نیازهای مشتری، بازار و کسب و کار متمرکز شویم و به زودی وارد مباحث سرمایه گذاری هم می‏‌شویم.
آیا از بانک هم وام گرفته اید؟ - خیر، البته من هیچ وقت اقدامی نکرده ام اما به هر حال متاسفانه هنوز بانکها و سازمانهای دولتی خیلی به موارد این شکلی به عنوان یک چیزی که قابل سرمایه گذاری باشد، حساب نمی‌کنند.
[h=3]از MVP تا محصول نهایی[/h] آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟ - ببینید نسخه فعلی هنوز نسخه نهایی نیست و هنوز خیلی کار دارد، تلاش می‌کنیم تا هر ماه بخشهای جدیدی را روی آن اضافه کنیم به علاوه اینکه امیدواریم به زودی پوسته گرافیکی را هم تغییر بدهیم. علی‌الحساب و به عنوان اولین جایی که آنرا به صورت رسمی ذکر می‌کنم به عنوان نمونه بخش نوشیدنی‌های درمانی به زودی با همراهی یک پزشک آغاز خواهد شد.
فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟ - نهایی؟ راستش من خیلی در مورد این کلمه نمی‌توانم با قطعیت صحبت کنم، کاری که ما می‌کنیم همیشه در حال توسعه و بزرگ شدن است، من حتی برای یک ساله آینده پروژه هم برنامه دارم و برای همین فکر می‌کنم کارهای این چنینی هیچ وقت به اتمام و نهایت نمی‌رسد!
[h=3]جایگاه ویکی‌درینک در بازار[/h] چگونه در مردم،برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟ - بخش عمده‌ای از کارها بر روی سئو سایت است. کار ما به صورتی است که برای خیلی از افراد جالب است اما در عین حال برای ترغیب بیشتر مسابقاتی را در برنامه کاری‌مان داریم و همینطور تبلیغات رسانه‌ای را هم در دستور کارمان داریم.
چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟ - از طریق وب‌سایت و بخش تازه‌ها و شبکه‌هایی که در اختیار داریم، معمولا قبل و در حین اجرا از دوستان و صاحبنظران می‌خواهیم آنرا ببینند و انتقاد کنند تا بتوانیم آنرا به بهترین شکل اجرا کنیم، البته به زودی و در برنامه‌ای که در دست اجرا داریم این موارد جدید از طریق تبلیغات نیز به مخاطبان اعلام خواهد شد.
چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟ - تا به امروز بیشتر روی تبلیغات اینترنتی تمرکز داشتیم که البته برایمان مفید هم بوده، اما از شهریور ماه امسال در رسانه‌های چاپی هم تبلیغ کرده‌ایم که خب منتظریم تا ببینیم چه نتیجه‌ای برایمان به همراه خواهد داشت.
[h=3]نکته آخر[/h] مهم ترین درس یا تجربه ای که تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟ - در تصمیم خودشان مصمم باشند، اول روی ایده‌ای که دارند فکر کنند آنرا مکتوب کنند و یک طرح کسب و کار برای خودشان بنویسند و در ادامه با جدیت به کارشان ادامه دهند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گفتگو با بنیانگذار مامان‌پز، استارتاپی با راه حلی خوشمزه برای آن‌های که فرصت آشپزی ندارند.


مامان پز یکی از ایده های جالبی بود که وقتی مطرح شد، از همان ابتدا توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. این برنده سومین استارتاپ ویکند تهران، استارتاپی تحت وب است که هنوز در مراحل ابتدایی چرخه حیات خود است. با این حال؛ با تلاش و کوشش بسیار زیاد تیم اجرایی اش، توانسته است پس از حدود ۲ ماه، MVP خود را بسازد و تست کند و همچنین مشتریانی به خود جلب کند.
همانطور که از نامش پیداست، هدف «مامان پز» این است که به کمک اینترنت، میان تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کند و با قرار گرفتن در این میان، کسب درآمد کند. تولید کنندگان، افرادی (ترجیحا مامان هایی) هستند که در منزل می توانند غذای سالم و با کیفیت تهیه کنند. مصرف کنندگان هم کسانی که فرصت آشپزی ندارند و علاقه ای هم به فست فود و غذاهای تولید انبوه ندارند. برای بسیاری، غذای دست پخت مادر بهترین و خوشمزه ترین طعم را داشته است. انتخاب نام مامان پز، بسیار هوشمندانه است چرا که در ذهن شنونده، به صورت ناخودآگاه، میان خاطرات و طعم های خوشمزه ای که از غذاهای دست پخت مادرش به یاد دارد، پیوند احساسی ایجاد می کند.
نوآوری مامان پز، یک نوآوری در بازار است، تا نوآوری در فناوری. چرا که مواد اصلی لازم برای راه اندازی این کسب و کار که عبارتند از اینترنت، متقاضیان و عرضه کنندگان غذای خانگی، وجود داشته اند اما ایجاد ارتباط به کمک اینترنت بین این دو قشر، به این شکل، وجود نداشته است.
در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی با یکی از بنیانگذاران استارتاپ و مدیر شبکه توزیع غذای مامان پز، خانم تبسم لطیفی، جلب می نمایم. نکات جالب وآموزنده ای در این گفتگو وجود دارد که می تواند برای هر کارآفرینی، بسیار مفید باشد.
[h=3]معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ مامان پز[/h] سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟ - سلام من تبسم لطیفی هستم، در حال حاضر در یکی از شرکت های گروه مالی پاسارگاد در حوزه توسعه محصول جدید فعالیت می‌کنم. تحصیلاتم را در مقطع لیسانس رشته مهندسی برق و در مقطع فوق لیسانس رشته MBA هر دو در دانشگاه شریف به پایان رساندم. مامان‏پز اولین تجربه من است.
چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟ - همیشه دلم می‌خواسته کسب و کار خودم را داشته باشم، چون فکر می‌کنم در این حالت اثرگذاری ام بیشتر است. در واقع با کسب و کار جدید چیزی را خلق می‌کنیم که قبلا وجود نداشته، ولی تا زمانی که کارمند باشیم، همیشه دیگرانی هستند که اگر ما نباشیم وظیفه ما را شاید حتی خیلی بهتر از ما انجام بدهند.
آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟ - فعلا پاره وقت.
یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟ - بله تا حدودی، در حال حاضر خیلی از امور زندگی شخصی‌ام ناخودآگاه کنار گذاشته شده اند.
کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟ - خیلی، به چند دلیل به آینده این کسب و کار خیلی امیدوارم. اول اینکه غذا نیاز اساسی مردم است، دوم اینکه هر روز افراد بیشتری به فکر سبک زندگی سالم و غذای سالم می‌افتند. سوم نفوذ اینترنت رو به افزایش است، چهارم کار ما نوعی شبکه اجتماعی است که در واقع استفاده از پتانسیل‌های دو گروه مشتری برای رفع نیاز طرف مقابل است که تجربیات دیگران نشان داده، اگر درست اجرا شود موفق خواهد بود. مستقل از همه این دلایل حتی اگر شکست بخوریم، دوباره از در دیگری با ایده دیگری وارد می شویم.
آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟ - ما یک تیم ۴ نفره هستیم: مهدی مسکین که تخصصشان مدیریت و بازاریابی است و در حال حاضر مدیر محصول یکی از شرکت‌های خدمات ارزش افزوده تلفن همراه هستند.
سروناز آرین‌فر که تخصصشان کارآفرینی است و مالک دو فروشگاه اینترنتی هستند. معین نیکخواه که تخصصشان فناوری اطلاعات است و در حال حاضر دانشجوی دوره لیسانس هستند. بله، اتفاقا علت انتخاب تیم همین هماهنگی بود، ما در مسایل مختلف با هم اختلاف نظر داریم اما با بحث و منطق به نتیجه می‌رسیم، ضمن اینکه وجه اشتراک اصلی اعضای تیم ما تلاش و جدیت در به ثمر رساندن این کسب و کار است.
[h=3]بررسی ایده مامان‏پز[/h] ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟ - مشکل یا در واقع نیازی که ما احساس کردیم این بود که افراد شاغل وقت کافی برای غذا پختن ندارند، از طرفی در بسیاری از شرکت‌ها تهیه ناهار به عهده شخص کارمند است. در چنین شرایطی کارمندان هر روز دغدغه تهیه غذا دارند، معمولا غذاهای رستوران تکراری و پرچرب است و طعمی متفاوت با طعم غذای خانگی دارد.
در حالی‌که ما تعداد زیادی خانم‌های خانه‌دار به دستپخت‌های خوب و وقت آزاد داریم، که مایلند درآمد شخصی هر چند کوچکی داشته باشند. ایده مامان‌پز نیاز این دو گروه را رفع می‌کند.
چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟ - ایده ما برای رفع نیاز دو گروه مخاطب طراحی شده و خلاقیت آن در استفاده از تامین‌کنندگان بسیار متعدد است. هر یک از تامین‌کنندگان توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را دارد، ما بدون اینکه نیاز باشد این قابلیت‌ها را وارد سازمان خود کنیم، می‌توانیم در اختیار مشتری قرار دهیم. در واقع تنوع بسیار زیاد محصول ما به دلیل فراهم کردن بستری برای ظهور خلاقیت تامین‌کنندگان (مامان‌ها) است. مامان‌پز نوعی نوآوری در بازار است.
مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟ - کار ما عملیات بسیار پیچیده‌ای دارد به خصوص در بخش توزیع.
[h=3]مدل کسب و کار مامان‏پز در چند جمله[/h] راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟ - مشتریان ما کاربران اینترنت ساکن تهران هستند. بنابراین کانال اینترنت بهترین راه است.
آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟ - بازار ما نه niche market است، نه mass market! تهرانی‌هایی که غذا سفارش می‌دهند و کاربر اینترنت هستند، مشتری ما هستند که بازار چندان کوچکی نیست.
چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟ - تقسیم درآمد بین ما و مامان‌ها!
در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟ - غذای بسیار متنوع دستپخت آشپزهای متنوع، سالم، خانگی و با کیفیت را به دست مشتری می‌رساند. کسانی که از غذای حاضری و رستورانی خسته شده‌اند و غذای خانگی در دسترسشان نیست.
مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟ - مدل درآمدی اصلی، تقسیم درآمد بین ما و تامین‌کنندگان به ازای هر فروش است. بله قابل رشد است ولی محدود. با توجه به اینکه این کسب و کار، اینترنتی صرف نیست و کار عملیاتی سنگینی دارد، سرعت رشد آن پایین‌تر از کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود و نهایتا برای توسعه به سایر شهرها می‌توان از روش‌های واگذاری نمایندگی و … استفاده کرد.

[h=3]ارزش اصلی کسب و کار مامان پز[/h] آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟ - بله، چیزی که ما ارایه می‌دهیم –تنوع هر روز یک دستپخت خانگی– را هیچ‌کدام از رقبای ما ندارند. به نوعی می توان گفت اصلا رقیبی نداریم که غذای خانگی دستپخت مامان‌های مختلف را به مشتری ارایه دهد.
چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟ -
افزایش فروش روزانه! وقتی بتوانیم روزی ۵۰۰ تا غذا به مشتری تحویل بدهیم، مطمئن می‌شویم که می‌توانیم موفق شویم.
پذیرندگان اولیه Early Adopters شما چه کسانی هستند؟ - کسانی که هر روز غذا سفارش می‌دهند و دایما رستوران عوض می‌کنند و از کیفیت هیچ کدام راضی نیستند.
[h=3]هزینه های کسب و کار شما[/h] فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟ - ۶ ماه
- بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟ - هزینه های جاری: بسته بندی و ارسال!
[h=3]جذب سرمایه برای استارتاپ مامان پز[/h] می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟ - با توجه به اینکه ما یک استارتاپ اینترنتی هستیم، کار را بدون سرمایه‌گذاری شروع کرده‌ایم، اما بدیهی است که در آینده نیاز به تزریق سرمایه خواهیم داشت.
تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟ - خیر برای جذب سرمایه اقدام نکردیم چون هنوز زود است.
آیا از بانک هم وام گرفته اید؟ - خیر وام دریافت نکردیم.
[h=3]از MVP تا محصول نهایی[/h] - آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟ - خیر، محصول فعلی ما نسخه اولیه است و با هدف تست چرخه محصول طراحی شده و در حال حاضر تنها در یک منطقه و به تعداد محدودی مشتری سرویس‌دهی می‌کنیم. قصد داریم پس از پایان ماه رمضان به‌طور رسمی وارد بازار شویم.

- فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟ - انشالله در پایان ماه رمضان محصول نهایی ما آماده می‌شود، البته ما امکانات متعددی برای سرویس خود در نظر گرفته ایم که به عنوان خدمات ارزش افزوده و به تدریج اضافه می‌شوند.
[h=3]جایگاه مامان پز در بازار[/h] جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟ - محصول ما لوکس نیست، ولی با محصولات موجود در بازار متمایز است چون غذای خانگی است و در خانه با حجم کم و طبیعتا مواد اولیه گران‌قیمت‌تر پخته می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گفتگو با بنیانگذار کادوچی، استارتاپی که می خواهد روش کادو خریدن شما را به کلی زیرورو کند.


کادوچی استارتاپی است تحت وب که چند ماهی بیشتر از آغاز بکار آن نمی گذرد. هدف این استارتاپ آسانتر و بهتر کردن تجربه خرید کادو است. وب سایت این کسب و کار نوپا به شما امکان جستجو در میان ده ها کادو، کارت پستال و حتی کیک! برای مناسبت ها و افراد مختلف می دهد. همچنین امکانات پرداخت الکترونیک، بسته بندی رایگان، ارسال با پست و پیک به درب منازل مکمل خدمات آن می باشد.
در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی تحلیلی با بنیانگذار استارتاپ کادوچی آقای آیدین بهرمان، جلب می نمایم. امیدوارم این سری از گفتگوها و بررسی ها بتواند برای همه کارآفرینان و صاحبان استارتاپ ها مفید واقع شود و موجب شود کسانی که ایده ای در ذهن دارند اما هنوز درباره آن کاری انجام نداده اند، انگیزه کافی و نگرش درست برای دست بکار شدن را پیدا کنند.
[h=3]معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ کادوچی[/h] - سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟ - سلام و تشکر بخاطر فرصتی که به وجود آوردید٬ آیدین بهرمان هستم و در رشته مهندسی نرم افزار در حال حاضر تحصیل می کنم. تجربه‌هایی دیگری در این زمینه دارم که کادوچی در حال حاضر جدی‌ترین آن‌ها است.
- چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟ - با توجه به ایده‌ای که در ذهنم داشتم و توانایی تیم در اجرا و اطمینان از موفقیت طرح تصمیم به راه‌اندازی این استارت‌آپ گرفتم.
- آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟ - در طول روز بیشتر زمان فعالیت های خودم را صرف رسیدگی به امور و توسعه این استارت‌آپ می کنم.
- یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟ - صرفا کار کردن تا دیر وقت و نداشتن تفریح دلیلی برای موفقیت یک کار نیست. مهم‌ترین چیزی که وجود دارد داشتن علاقه و مصمم بودن در پیشبرد کار هست که این موضوع ممکن هست تا دیر وقت کار کردن و یا قربانی کردن مسائلی دیگر برای رسیدن به هدف را در پی داشته باشد و از این نظر بله اینگونه هستم.
- کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟ - برای شروع یک کسب و کار قطعا نیاز هست تا حداقل بنیانگذار به موفقیت طرح ایمان داشته باشد و تمام تلاش خود و تیم را برای رسیدن به موفقیت انجام دهد بنابراین من کاملا به آینده امیدوار هستم.

- آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟ - این استارتاپ در شروع توسط من و برادرم آقای آرین بهرمان شکل گرفت. ایشان به عنوان برنامه نویس تیم، سیستم مدیریت محتوای اختصاصی کادوچی را نوشتند و در حال حاضر مشغول توسعه سایت و تکمیل بخش‌های مختلف آن هستند. افراد دیگری در بخش‌های مختلف مانند تامین‌کنندگان محصولات٬ امور تبلیغاتی٬ بازاریابی و پشتیبانی با ما همکاری دارند.
[h=3]بررسی ایده کادوچی[/h] - ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟ - کادوچی براساس نیاز به انتخاب راحت کادویی مناسب و تحویل سریع و آسان در بسته بندی کادویی بدون نیاز به صرف زمان و هزینه در خیابان و فروشگاه ها شکل گرفته است.
- چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟ - مشکل انتخاب کادو و تهیه آن موضوعی هست که شاید خیلی‌ها با آن بارها مواجه شدند و ایده کادوچی از همین موضوع به وجود آمد. در کادوچی ایده های نوآورانه زیادی اجرا شده است که پیشنهاد کادو بر اساس پارامترهایی که کاربر مشخص می‌کند از مهمترین آن‌ها است. همچنین کادوچی سرویس‌های نو‌آورانه ای را برای اولین بار به اجرا در‌آورده است که از جمله می‌توان به خرید آنلاین کیک و امکان نوشتن متن بر روی آن٬ ارسال کارت پستال اختصاصی به ایمیل دوستان به صورت رایگان و همچنین عرضه محصولات مناسبتی و یا برای رخدادهای ویژه اشاره کرد. در واقع کادوچی هم در فناوری و هم در بازار نوآوری به وجود آورده است.
- مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟ - در حال حاضر مهمترین مشکلاتی که نه تنها کادوچی بلکه تمام وب‌سایت‌ها در کشور با آن مواجه هستن وضعیت زیرساخت‌ها و پایدار نبودن وضعیت اینترنت هست که امیدواریم مسئولین در این زمینه توجهات لازم را داشته باشند.
[h=3]مدل کسب و کار کادوچی در چند جمله[/h] - آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche ) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟ - بازار هدف کادوچی کاملا گسترده هست ولی در حال حاضر بخشی‌هایی از این مارکت را در نظر گرفته ایم که با راه اندازی دیگر بخش های کادوچی و توسعه آن این مارکت روز به روز قابلیت گسترش را خواهد داشت.
- چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟ - درآمد کادوچی مشخصا از فروش محصول از طریق سایت هست ولی مدل‌های درآمدزایی دیگری نیز در نظر هست و در آینده اجرا خواهند شد.
- در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟ - کادوچی وظیفه تامین و پیشنهاد کادو به کسانی را دارد که برای تهیه کادو سردرگم هستند و یا زمان کافی برای خرید ندارند.
- در یک جمله، دلیل اینکه مردم از سرویس شما چیست؟ - مهمترین دلیل تسریع و کمک در انتخاب و تهیه کادو هست که باعث استفاده مردم از سرویس ما می‌شود.
- مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟ - بر اساس سود حاصل از فروش محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم است و قابلیت رشد در آن کاملا وجود دارد.
[h=3]ارزش اصلی کسب و کار کادوچی[/h] - آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟ - ما در کادوچی به کیفیت محصولاتی که انتخاب می کنیم اهمیت زیادی می‌دهیم و در همکاری و انتخاب برند محصولات سعی در انتخاب بهترین‌ها داریم. همانطور که به طور مثال در فروش کیک اقدام به عرضه کیک های یکی از معروفترین شیرینی فروشی های تهران می کنیم. در رابطه با رقیبای ما شاهد این هستیم که نوآوری بسیار کم هست و تعدادی از آنها اقدام به راه‌اندازی سرویس های مشابه ما کرده‌اند که عملا چیز جدیدی برای ارائه ندارند و در بعضی موارد حتی عینا کپی برداری شده از سرویس و طراحی کادوچی می‌باشد. بنابراین با توجه به ایده‌های نوآورانه بسیاری که در مرحله اجرا داریم در آینده برای کادوچی مشکلی در این زمینه نمی‌بینیم.
- کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟ - همانطور که در صحبت های قبلی اشاره کردم در کادوچی به کیفیت و ارائه خدمات مناسب تاکید داریم. طراحی سایت کادوچی یکی از نقاط مثبت این وب‌سایت است و همچنین ارائه سرویس هایی مانند ارسال کارت پستال رایگان و دیگر سرویس‌ها و یا ایده‌های نوآورانه‌ای که به زودی راه‌اندازی می‌شوند.
- چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟ - پارامترهای کلی ای که برای سنجش موفقیت طرح هست شامل تعداد فروش و سود حاصل از آن و ادامه روند رو به رشد و توسعه هر چه بیشتر کادوچی می‌باشد. در کنار آن معیار‌های مختلفی از جمله رضایت و برگشت مشتری و تثبیت جایگاه کادوچی به عنوان برند اول کادویی در ایران می‌باشد.

[h=3]هزینه های کسب و کار شما[/h] - فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟ - کادوچی در حال حاضر هزینه های جاری خودش را پوشش می‌دهد ولی اهداف ما در این زمینه به صورت فصلی و سالیانه تعریف شده است که انتظار داریم تا چند ماه آینده به اهداف اولیه در این زمینه دست پیدا کنیم.
- بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟ - بیشترین هزینه‌های کادوچی در حال حاضر در تامین محصولات و بخش تبلیغات صرف می‌شوند.
[h=3]جذب سرمایه برای استارتاپ کادوچی[/h] - می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟ - سرمایه اولیه این کار توسط خودمان تامین شد و طی چند مرحله مجددا سرمایه به آن تزریق کردیم.
- تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟ - در طی این مدت چند سرمایه گزار علاقه‌مندی خودشان را برای سرمایه گزاری در این کار اعلام کردند که در حال حاضر یک سرمایه گزار در بخش تبلیغات و چند سرمایه گزار در بخش تامین محصولات با ما همکاری دارند.
- آیا راضی کردن آنان به سرمایه گذاری آسان بود یا دشوار؟ - راضی کردن سرمایه گزاران برای سرمایه گزاری با مبالغ بالا در یک استارت‌آپ تقریبا کار بسیار دشواری هست ولی برای جلب سرمایه‌های کوچک‌تر با توجه به روند رو به رشد سریع کادوچی با مشکلی مواجه نشدیم.
- آیا از بانک هم وام گرفته اید؟ - خیر از بانک یا موسسه ای وام دریافت نکردیم.
- حالا اگر کسی پیدا شود که پس از خواندن این مصاحبه حاضر شود ۵۰ میلیون تومان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کند، با آن پول چه کارهایی می کنید؟چگونه آن را خرج می کنید تا به بیشترین سود برسید؟ - تزریق سرمایه به یک کسب و کار با توجه به مبلغ سرمایه دو رویکرد در کسب و کار می‌تواند به وجود بیاورد. یا آنقدر مبلغ سرمایه زیاد باشد تا به یک پرش در کسب و کار بیانجامد و یا مبلغ کمتری باشد که باعث توسعه و گسترش خدمات حال حاضر کسب و کار شود. در کادوچی با این مبلغ سرمایه گزاری می توان به توسعه و گسترش خدمات و محصولات پرداخت و همچنین تکمیل کادر و نیازهای کوچک و بزرگی که در حال حاضر وجود دارند.
[h=3]از MVP تا محصول نهایی کادوچی[/h] - آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟ - ایده کادوچی در اسفند سال ۹۰ به وجود آمد و طراحی های اولیه و مدل کسب و کار آن حدودا تا اواخر فروردین سال ۹۱ شکل گرفت اما راه‌اندازی رسمی کادوچی در تاریخ ۱ آذر ۹۱ صورت گرفت. طی این مدت نسبتا طولانی برنامه نویسی سیستم مدریت محتوای اختصاصی انجام شد و همچنین چهار بار طراحی رابط کاربری بازنگری و طراحی مجدد شد تا به تجربه کاربری مناسبی رسیدیم و سپس نسخه عمومی سایت افتتاح شد. البته طی مدت حدود ۶ ماه که از راه اندازی کادوچی گذشته بازخوردها و تجربیات جدید را کنار هم قرار داده‌ایم و در حال طراحی نسخه جدید وب‌سایت هستیم.

- فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟ - محصول نهایی اگر منظور نسخه ای از وب‌سایت است که دیگر تغییری در آن داده نمی‌شود باید بگویم خیر٬ چون وب‌سایت‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن‌ها هر روز در حال تغییر هست و همچنین سلیقه و نیاز کاربران نیز به مرور زمان تغییر می‌کند که همگی نیازمند این هستند یک وب‌سایت به صورت پویا در حال تغییر و به روز شدن باشد. ما در هر زمان با توجه به تجربیات و امکاناتی که خواهیم داشت حتما وب‌سایت را توسعه داده و تکمیل خواهیم کرد.
[h=3]بازاریابی و جایگاه کادوچی در بازار[/h] - چگونه در مردم، برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟ - تقاضا برای کادو چیزی هست که در بازار وجود دارد و ما باید با ارائه محصولاتی مناسب و با کیفیت مردم را به سمت خرید از فروشگاه ما جلب کنیم.
- چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟ - با استفاده ازتبلیغات گسترده و اطلاع رسانی هایی که صورت می‌گیرد مانند ارسال خبرنامه به اعضای کادوچی این کار انجام می‌شود.
- جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟ - محصولات ما شامل رده‌های قیمت میانی به بالا می‌باشند و در این بین نیز محصولات باهم متفاوت هستند. گاها محصولات گرانقیمت و با ارزش بین محصولات وجود دارند و در بیشتر مواقع کالاهای عمومی با قیمت های میانی برای عرضه در وب‌سایت در نظر گرفته می‌شوند.
- چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟ - یکی از شیوه‌های تبلیغاتی که در این مدت استفاده کرده‌ایم سیستم تبیغات کلیکی شبکه تبلیغات بوده است و نتیجه خوبی را در بر داشته است.
[h=3]نکته پایانی، درس هایی که تاکنون یاد گرفته اید:[/h] - مهم ترین درس یا تجربه ای که تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟ - مهمترین موضوع در راه‌اندازی کسب و کار علاقه و صبر در رسیدن به هدف هست. کسانی که می‌خواهند کسب و کاری راه‌اندازی کنند باید حتما اراده و باور قوی به کسب و کارشان داشته باشند و انتظار نداشته باشند به سرعت به درآمد بالایی برسند و همانطور که در هر استارت‌آپ موفق در چه در ایران و چه در جهان نگاه کنید ماه‌ها و سال‌ها زمان و هزینه و تلاش صرف شده تا به نتیجه رسیدند. و اگر ایده جدیدی دارند هیچوقت در اجرای آن حتی ثانیه ای را هدر ندهند و البته این را نظر داشته باشند که محصول اولیه ای که ارائه می کنند نیز از کیفیت خوبی برخوردار باشد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گفتگو با بنیانگذاران استارتاپ پونیشا، بازار کار آنلاین، خانه فریلنسرهای ایرانی


پونیشا استارتاپی تحت وب است که در طول فعالیت خود به عنوان یک کسب و کار نوپا، توانسته است توجه زیادی را به خود جلب نماید و در مسیر رشد و رسیدن به موفقیت گام بردارد. یکی از دلایلی که در این راه به پونیشا کمک کرد، ورود سریع به یک بازار دست نخورده با عنوان «نیروی کار مجازی و برون سپاری کار به صورت آنلاین» در وب فارسی و ایران بود.
اگر چه نمونه های بسیار بزرگ و قدرتمند از سایت های Freelancing (کار خودفرما) و این نوع کسب و کارهای آنلاین در دنیا وجود دارند، اما این روش کسب و کار به دلایل مختلفی از جمله مشکلات ارتباطات اینترنتی کشور، در ایران بی توجه رها شده بود. یک نمونه از کسب و کارهای بزرگ و جهانی این بازار، Elance.com است که خود زمانی یک استارتاپ بوده. به دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم های مالی و دشواری های انتقال پول از خارج به داخل، این سایت عملا برای اکثر فریلنسرهای ایرانی غیر قابل استفاده است.
Elance در گزارش اشتغال آنلاین جهانی در سه ماه اول سال ۲۰۱۳ برآورد کرده است که ۶۰ میلیون دلار تنها در آن سه ماه به فریلنسرها پرداخت شده است. گزارش وضعیت بازار کارِ آزاد (Freelancing) در سپتامبر ۲۰۱۲ هم می تواند اهمیت و وسعت این بازار را بهتر و بیشتر نمایان کند.
هدف پونیشا این است که در ۵ مرحله، برون سپاری کارها را آسانتر و بهتر کند. وب سایت این کسب و کار نوپا به شما به عنوان کارفرما امکان جستجو در میان صدها پیمانکار را با تحصص ها و توانایی های مختلف می دهد. یکی از هوشمندی های بنیانگذاران این استارتاپ، ایجاد کانال های اطلاع رسانی و ارائه مطالب آموزشی، نمونه های موفق و نکات مهم برای ارتباط با کارفرمایان، انجام سریعتر و موفق کارها، و … است. این کار موجب ایجاد اعتماد پیمانکار و کارفرما، نسبت به پونیشا شده است و کمک کرده است تا پونیشا به عنوان یک قاضی منصف در ذهن هم پیمانکار و هم کارفرما، نقش ببندد.
در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی تحلیلی با بنیانگذار استارتاپ و مدیر سایت پونیشا آقای نیما نورمحمدی، جلب می نمایم. با این امید که این سری از گفتگوهای تحلیلی بتواند برای همه کارآفرینان مفید واقع شود و به کسانی که ایده ای در ذهن دارند اما هنوز درباره آن کاری انجام نداده اند، انگیزه کافی و نگرش درست برای شروع را بدهد.
[h=3]معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ پونیشا[/h] سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟ - سلام من نیما نورمحمدی هستم مدیر سایت پونیشا متولد بهمن ۱۳۵۸، من از ۱۸ سالگی وارد بازار کار شدم ۱۰ سال در شرکت نستله، از زمانی که نستله ایران یک استارتاپ بود سابقه کار دارم. فعالیت من بیشتر در بخش های فروش و بازاریابی بوده است. دیپلم فنی حرفه ای دارم. اولین استارتاپ من زمانی که همچنان کارمند بودم در سال۱۳۸۳ آرایشگاه بود که تصمیم داشتم آن را به آرایشگاه های زنجیره ای تبدیل کنم این پروژه بعد از ۳ سال شکست خورد، دومین استارتاپ سایت خانه من است، زمانی بود که من همچنان حقوق می گرفتم. خانه من از سال ۱۳۸۷ به مردم در زمینه جستجوی املاک کمک می کند و پونیشا که از دی ماه ۱۳۹۰ فعالیت خود را شروع کرد.
چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟ - این کسب و کار در حقیقت قرار نبود کسب و کار شود و هدف من در ابتدا تست برنامه نویس، قبل از انجام پروژه اصلی یعنی بازنویسی خانه من بود. ما تصمیم گرفتیم یک پروژه کامل بصورت تست انجام دهیم و بخاطر علاقه من برون سپاری انتحاب شد. ایده کاملا مشخص است، نمونه های خارجی خوبی دارد ولی نمونه های ایرانی، موفقیتی در بازار داخلی کسب نکرده بودند. این می توانست بخاطر عدم وجود بازار مناسب یا عدم اجرای مناسب ایده در ایران باشد که در ابتدا اصلا برای من اهمیتی نداشت.
در هر صورت چون کاری را بدون تحقیق انجام نمی دهم، یک ماه وقت صرف تحقیقات شد و تمام نمونه های داخلی و خارجی را بررسی کردم. ایده از آن چیزی که در ابتدا بود تغییرات زیادی کرد و احساس می کردم می تواند بازار مناسبی را در داخل کشور داشته باشد.
آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟ - این کار را بصورت تمام وقت انجام می دهم
یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟ - ۱۰۰% همینطور است ساعت کاری ما در ابتدا ۹ صبح تا ۱۱ شب ۷روز هفته بدون تعطیلی بود و حالا بعد از ۱۶ماه ساعت کاری ۹صبح تا ۹شب ۵روز هفته است. امیدوارم بتوانم این ساعت کاری را کمتر کنیم.
کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟ - خوشبینی به آینده باید اندازه گیری شود یعنی این هدفی است که برای روز، ماه و سال برای خود تعریف می کنید و برای رسیدن به آن تلاش می کنید. ما نیز این اهداف را برای خود تعریف کرده ایم و تلاش می کنیم به این اهداف در زمان مقرر برسیم.
آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟ - استارتاپ پونیشا یک تیم دو نفره است حمیدرضا مژده کار برنامه نویسی، مدیرت تکنیکی سایت، مدیرت سرور، توسعه برنامه نویسی پونیشا را بعهده دارد و من مدیرت کسب و کار، بازاریابی و فروش، تبلیغات، رابط کاربری، کاربردپذیری و طراحی سایت را انجام می دهم. ما تیم خیلی خوبی را تشکیل دادیم وظایفمان کاملا مشخص است، هر فرد تخصص خود را به خوبی مدیرت و اجرا می کند و تمام تمرکز روی رسیدن به اهداف تعیین شده می باشد.
[h=3]بررسی ایده پونیشا[/h] ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟ - پونیشا ۲ مشکل را برای دو گروه مختلف حل می کند:
۱. فریلنسرها، افراد متخصص یا پیمانکاران. مشکلات: کسب درآمد، استخدام، کسب درآمد از مهارت خاص، کسب درآمد از وقت آزاد. متخصصان می توانند با انجام پروژه ها در پونیشا درآمد کسب کنند. برنامه نویسان، مترجمان و طراحان بزرگترین بخش این گروه را تشکیل می دهند.
۲. کارفرمایان، استارتاپ ها، شرکت های کوچک. مشکلات: انجام پروژه های کوچک، پیدا کردن افراد متخصص برای انجام پروژه های حرفه ای، برون سپاری پروژه ها بجای استخدام برای پائین آوردن هزینه های جاری. کارفرمایان می توانند با برون سپاری پروژه های خود، علاوه بر ایجاد اشتغال در زمان و سرمایه خود صرفه جویی کنند و پروژه ها را بصورت رقابتی و سریع به انجام برسانند.
چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟ - ایده مهم نیست، ایده های بسیاری در بازار هست که از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند و درآمد بالاتری دارند ولی من دنبال انجام کار ساده نیستم و همیشه دوست دارم خودم را به چالش بکشم. ایده ما ایده ای نیست که به ذهن کسی نرسد ولی اجرای آن از اجرای ایده های دیگر پیچیده تر و ریسک موفقیت آن با توجه به نوع بازار از ایده های دیگر کمتر است. هنر ما علاوه بر اجرا، در بازاریابی و معرفی کسب و کارمان است ما هیچ نوآوری انجام ندادیم شاید در بازار ایران بهترین اجرا را داشته باشیم ولی نوآوری انجام نشده این ایده در سطح بین المللی هست و بخوبی کار می کند.
مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟ - سرعت پائین اینترنت و هزینه های بالای تبلیغات از بزرگترین مشکلات است که با آنها روبرو هستیم.
[h=3]مدل کسب و کار پونیشا در چند جمله[/h] راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟ - ۱. فریلنسرها: متقاعد کردن آنها برای استفاده از پونیشا در ابتدا کار راحتی نبود ولی در حال حاضر پیدا کردن آنها زیاد سخت نیست، حتی نیازی نیست ما دنبال آنها باشیم، آنها ما را پیدا و به یکدیگر معرفی می کنند.
۲. کارفرمایان: این قسمت از کار دشواری خاص خود را دارد و نیاز به سرمایه، وقت، آموزش و ورود به کانال های زیادی برای دسترسی به آنهاست. در حال حاضر ما از طریق سایت های اینترنتی اقدام می کنیم چرا که حداقل کارفرمایان در فضای اینترنتی تا حد زیادی با خیلی از مسائل آشنایی لازم را دارند.
آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟ - بازار ما یک بازار محدود و اختصاصی است، ولی تعداد افرادی که در این بازار فعالیت می کنند رو به رشد است.
چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟ - بصورت خلاصه پونیشا با فروش عضویت ویژه و کمیسیون از انجام پروژه ها درآمد کسب می کند.
در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟ - پونیشا سایت برون سپاری است که به کارفرمایان کمک می کند پروژه های خود را در سریع ترین زمان با حداقل هزینه به انجام برسانند.
در یک جمله، دلیل اینکه مردم از سرویس شما استفاده می کنند چیست؟ فریلنسرها می توانند در هر زمان و هر مکان که دوست دارند برای خود کار کنند و درآمد کسب کنند. کارفرمایان می توانند به راحتی فرد مناسبی را برای انجام پروژه های خود را پیدا کنند.
مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟ - تعداد ثبت پروژه های بیشتر به درآمد بیشتر پونیشا کمک می کند. ۱۰۰% قابل رشد است!

[h=3]ارزش اصلی کسب و کار پونیشا[/h] آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟ - روش ما به مراتب گرانتر از رقبایمان است ولی کاربران زیادی پونیشا را برای انجام کار انتخاب می کنند. ما تصمیم نداریم همه را وادار به استفاده از سرویس هایمان کنیم، ما فقط می خواهیم از یک طرف پیمانکاران حرفه ای، وقت شناس و جدی و از طرف دیگر کارفرمایان مصمم، با بودجه مناسب و آشنا به پروژه خود را به طرف پونیشا جذب کنیم.
کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟ - کاربرانمان ما را متمایز می کنند، ما در کار خود بسیار جدی هستیم. این یک سایت تفریحی یا سرگرمی نیست، همه کاربران در پونیشا یا برای اجرای پروژه خود آمده اند یا برای کسب درآمد از طریق انجام پروژه ها. تا به امروز ۲۰۵ کاربر در پونیشا به دلیل رعایت نکردن قوانین سایت مسدود شده اند و ۵۹۹ پروژه تائید نشده است. از نظر ما کسب و کار شوخی نیست و کسانی که نمی توانند این را درک کنند در پونیشا جایی ندارند. یک کارفرما که می خواهد پروژه خود را برون سپاری کند می داند که در پونیشا شانس بهتری دارد.
چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟ - تعداد کاربران، تعداد کاربران ویژه، تعداد پروژه های ثبت شده و تعداد پروژه های انجام شده در ماه. وقتی نمودارها نسبت به ماه قبل و سال قبل به سمت بالا باشد و ما به اهدافی که برای خود تعریف کرده ایم رسیده باشیم یعنی موفقیت.
اندازه بازار هدفتان چه قدر است؟ و پذیرندگان اولیه Early Adopters شما چه کسانی هستند؟ - متاسفانه آمار دقیقی از اندازه بازار هدف در دست ندارم. پذیرندگان اولیه ما صاحبان وب سایت ها و کسب و کار های آنلاین هستند.
[h=3]هزینه های کسب و کار شما[/h] فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟ - هدف ما ۲ سال است که با توجه شرایط به این هدف خواهیم رسید.
- بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟ - بیشترین هزینه‌های ما در حال حاضر هزینه های تبلیغات است.
[h=3]جذب سرمایه برای استارتاپ پونیشا[/h] می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟ - سرمایه اولیه برای انجام این کار وقتی است که ما برای آن گذاشتیم باقی هزینه ها را خود پونیشا در مدت کوتاهی پوشش داد. البته وقتی شما یک استارتاپی را راه اندازی می کنید باید این قدرت را داشته باشید که به توانید هزینه های خود را طوری مدیریت کنید که یک ریال اضافه خرج نشود. تنها هدف، کسب درآمد است.
تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟ - تا کنون دنبال جذب سرمایه نبودیم، ممکن است در مرحله بعدی از کار این گزینه بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.
آیا از بانک هم وام گرفته اید؟ - خیر وام دریافت نکردیم.
حالا اگر کسی پیدا شود که پس از خواندن این مصاحبه حاضر شود ۵۰ میلیون تومان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کند، با آن پول چه کارهایی می کنید؟چگونه آن را خرج می کنید تا به بیشترین سود برسید؟ - معرفی پونیشا را در یک کمپین آفلاین در مراکز مرتبط با کار خود شروع می کنیم و در تمام نمایشگاه ها برای معرفی خود به کسب و کارها حضور خواهیم داشت.
[h=3]از MVP تا محصول نهایی پونیشا[/h] - آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟ - خیر نسخه اصلی در مراحل پایانی کار است و بزودی جایگزین سایت فعلی خواهد شد. تهیه نسخه محصول فعلی ۸ ماه بطول انجامید و نسخه نهایی تا به امروز ۹ ماه زمان برده است.
- فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟ - تا ۶ماه آینده (آذر ۱۳۹۲) محصول نهایی ارائه می شود
[h=3]بازاریابی و جایگاه پونیشا در بازار[/h] چگونه در مردم، برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟ - در هر کجا و در هر زمان و به هر طریق که ممکن است محصول خود را معرفی می کنیم. همینطور کاربرانمان را تشویق می کنیم این کار را انجام دهند.
چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟ - یک روش سیستم کسب درآمد پونیشا است، روش دیگر تبلیغات بنری در سایت های منتخب و روش بعدی رپورتاژ آگهی و بهترین و موثر ترین روش از همین نوع گزارشی است که شما در خوشفکری منتشر می کنید. شما که این گزارش را مطالعه می کنند چه بصورت مستقیم چه غیر مستقیم در آینده نزدیک به نفع خود از پونیشا استفاده خواهید کرد و همیشه پونیشا را به خاطر می سپارید.
همینطور این نوع معرفی علاوه بر موثر بودن بدون هزینه است. یک استارتاپ معمولا سرمایه زیادی ندارد و پونیشا از استارتاپ هایی است که بدون هیچ سرمایه ای راه اندازی شده و به موفقیت کنونی رسیده است.
جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟ - محصول ما یک وب سرویس خیلی ارزان است با درصد کمیسیون منطقی. نه رایگان است که همه بتوانند آن را تست کنند نه آنقدر گران است که برای کسانی که واقعا به آن نیاز دارند هزینه زیادی باشد.
محصول ما به کارفرمایان کمک می کند هزینه های خود را پائین بیاورند و به پیمانکاران کمک می کند با انجام پروژه ها درآمد کسب کنند. محصول ما بازار شرکت های برنامه نویسی و طراحی سایت را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه آنها نیز می توانند از این محصول به نفع خود استفاده کنند. محصول ما سرعت در انجام کار را بالا می برد، برای نیروی متخصص کار ایجاد می کند، پرداخت های پروژه ها را برای کارفرما و پیمانکار راحت می کند و باعث اطمینان بین آن دو می شود.
چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟ - همه تبلیغات ما تا به امروز در فضای مجازی بوده است، اسپانسری رویداد ها، بنر تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی، تخفیف گروهی، سیستم کسب درآمد پونیشا. برای کار ما رپورتاژ آگهی موثر تر از هر نوع تبلیغ دیگری بوده است.
[h=3]نکته پایانی، درس هایی که تاکنون یاد گرفته اید:[/h] مهم ترین درس یا تجربه ای که تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟ - زیاد فکر نکنید، امتحان کنید، شکست بخورید، دوباره بلند شوید امتحان کنید، شکست بخورید و اینقدر این کار را ادامه دهید تا موفق شوید.
 

Similar threads

بالا