گفتگوی یاران موسیقی ملی ایران

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز

استاد بهروز ارجمند وگرامی:
با سلام واحترام:
در سالهای 1348 تا 1352 که در تبریز دانشجو بودم وبعد خدمت سربازی و تشکیل خانواده و تا1356 -کار در استان اذربایجان شرقی -در این 8 سال با موسیقی فولکور :بخصوص :عاشیقلار اشنا شدم. در میان استادان این رشته : عاشق حسین (خدا رحمتش کند-در منزل استاد شهریار با او اشنا شدم.) صدای گرم ومحزونی داشت. از طرفی رشید بهبوداف برای چند کنسرت همان زمان بدعوت اداره فرهنگ وهنر استان (با پیگیری وتلاش مرحوم:مصطفی پایان) ازباکی(باکو) به تبریز امد. صدای باس این خواننده (که در اصل عضو ارکستر سمفونی واپرا بود) معرکه بود.
ای کاش اگر در این مقوله ها تجربیاتی دارید -ودر حوزه تخصصی شما هم هست -یادی فرموده واطلاعاتی بدهید. با تشکر از شما عزیز.
سرور عزیزم جناب آقای مهندس ترکاشوند
به محضر انورتان عرض سلام و خدا قوت دارم.
ممنون از اینکه به این تاپیک سر می زنید و باعث رونق این محفل یاران موسیقی شده اید.

باید عرض کنم که موسیقی آذربایجانی که سر منشأ آن همان شهر باکو (بادکوبه ی قدیم و به لهجه ی خودشان باکی) می باشد و این موسیقی فولکوریک یا همان محلی نیست.
موسیقی آذربایجانی همانند موسیقی اصیل ایرانی دارای دستگاه ها و ردیف مشخصی هست که به آن در زبان خودشان "مُقامات" می گویند و در زبان ما همون موسیقی مقامی
یا دستگاهی می باشد.

رشید بهبود اوف از خوانندگان بسیار فنی باکو بود و به قول شما دارای صدای آریتون یا همان راست کوک وبم بود.حجم صدای بالایی داشت.
مصطفی پایان در اصل اهل زنجان بود و "مقامات" رو به خوبی فرا گرفته بود و می خواند.

بزرگ ترین خواننده و موسیقیدان باکو مرحوم حاجی بابا حسین اوف بود که صدای ششدانگی نداشت ولی بسیار حرفه ای و زیبا می خواند.

از خوانندگان خوب باکو آقایان عارف بابایف و عالیم قاسم اوف هستند که دارای صدایی ششدانگ و تحریرهای بسیار زیبا و متنوع هستند.به خصوص
که صدای عارف بابایف دلنشینی خاصی هم علاوه بر ششدانگ بودن دارد و البته صدای عالیم قاسم اوف بسیار زیر و به اصطلاح موسیقی سوپرانو
هست.

ردیف آوازی آذربایجان با ایران تشابهات زیادی دارد.فقط بعضی از گوشه هایی که در دستگاه های ایرانی هست در آذربایجانی نیست چون
این گوشه ها برگرفته از اقوام،محل ها،نواحی و شهرهای مختلف کشور می باشد.
این مسئله در آواز دشتی و در گوشه های "گیلکی" و "دشتستانی" و "دیلمان" کاملاً مشهود است و البته نظیرهای دیگری هم دارد.

باز هم اگر سئوال خاصی دارید و بنده اطلاعاتی داشته باشم در خدمت شما سرور ارجمند هستم:)
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سرور عزیزم جناب آقای مهندس ترکاشوند
به محضر انورتان عرض سلام و خدا قوت دارم.
ممنون از اینکه به این تاپیک سر می زنید و باعث رونق این محفل یاران موسیقی شده اید.

باید عرض کنم که موسیقی آذربایجانی که سر منشأ آن همان شهر باکو (بادکوبه ی قدیم و به لهجه ی خودشان باکی) می باشد و این موسیقی فولکوریک یا همان محلی نیست.
موسیقی آذربایجانی همانند موسیقی اصیل ایرانی دارای دستگاه ها و ردیف مشخصی هست که به آن در زبان خودشان "مُقامات" می گویند و در زبان ما همون موسیقی مقامی
یا دستگاهی می باشد.

رشید بهبود اوف از خوانندگان بسیار فنی باکو بود و به قول شما دارای صدای آریتون یا همان راست کوک وبم بود.حجم صدای بالایی داشت.
مصطفی پایان در اصل اهل زنجان بود و "مقامات" رو به خوبی فرا گرفته بود و می خواند.

بزرگ ترین خواننده و موسیقیدان باکو مرحوم حاجی بابا حسین اوف بود که صدای ششدانگی نداشت ولی بسیار حرفه ای و زیبا می خواند.

از خوانندگان خوب باکو آقایان عارف بابایف و عالیم قاسم اوف هستند که دارای صدایی ششدانگ و تحریرهای بسیار زیبا و متنوع هستند.به خصوص
که صدای عارف بابایف دلنشینی خاصی هم علاوه بر ششدانگ بودن دارد و البته صدای عالیم قاسم اوف بسیار زیر و به اصطلاح موسیقی سوپرانو
هست.

ردیف آوازی آذربایجان با ایران تشابهات زیادی دارد.فقط بعضی از گوشه هایی که در دستگاه های ایرانی هست در آذربایجانی نیست چون
این گوشه ها برگرفته از اقوام،محل ها،نواحی و شهرهای مختلف کشور می باشد.
این مسئله در آواز دشتی و در گوشه های "گیلکی" و "دشتستانی" و "دیلمان" کاملاً مشهود است و البته نظیرهای دیگری هم دارد.

باز هم اگر سئوال خاصی دارید و بنده اطلاعاتی داشته باشم در خدمت شما سرور ارجمند هستم :)



با سلام واحترام ودرود بی پایان به استاد بهروز عزیزم:
دوستان:من که از مطالب بسیار مفید استاد بهروز لذت بردم واستفاده کردم. امیدوارم برای شما نیز چنین باشد. اما افسوس که ایشان بنا به ملاحظات ومحدویت فضا بسیار مختصر مجبور به توضیح شدند. من با انکه اذر بایجانی نیستم ولی بعلت سالها تحصیل وکار وزندگی وتولد فرزند اولم در تبریز واموختن زبان اذری متوجه زیبایی خاصی در موسیقی این خطه زیبا از ایران عزیز شدم. بخصوص رقص :لزگی: یکی از زیبا ترین ومتین ومردانه ترین حرکات شاد است.حالت رزم دارد. برخلاف حرکات جلف وسبک موسیقی جاز و امروزی غربی - بسیار با وقار وواقعا مردانه است.
بهر حال امید وارم در موارد کلی :سازهای محلی(بالابان)-رقصهای اصیل محلی- دستگاههای موسیقی اذری-و بیات ترک(که وارد دستگاههای فارسی هم شده است و استادان موسیقی ایران از ان با احترام یاد می کنند)در فرصت مناسبی که خود صلاح دهند در این گفتمان یک تایپیک کامل بصورت زیر شاخه :گفتگوی یاران موسیقی ملی -به موسیقی اذری اختصاص یابد. البته می توان برای هر استان زیر شاخه ایجاد ودر هر هفته بیک استان اختصاص یابد.واین به نظر استاد بهروز بستگی دارد والبته-همکاری دوستان اشنا به موسیقی در این استانها ویاری ایشان با استاد بهروز -ایشان یک نفری نمی توانند تمام وقت وکار خود را روی چنین کار سنگنینی بگذارند. این پیشنهاد بود-نه دخالت در کار عزیزم: استاد بهروز.
بازهم از:
شما بزرگوار بابت توضیحات مفیدتان بسیار سپاسگزارم.
236-526-large.jpg
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز

با سلام واحترام ودرود بی پایان به استاد بهروز عزیزم:
دوستان:من که از مطالب بسیار مفید استاد بهروز لذت بردم واستفاده کردم. امیدوارم برای شما نیز چنین باشد. اما افسوس که ایشان بنا به ملاحظات ومحدویت فضا بسیار مختصر مجبور به توضیح شدند. من با انکه اذر بایجانی نیستم ولی بعلت سالها تحصیل وکار وزندگی وتولد فرزند اولم در تبریز واموختن زبان اذری متوجه زیبایی خاصی در موسیقی این خطه زیبا از ایران عزیز شدم. بخصوص رقص :لزگی: یکی از زیبا ترین ومتین ومردانه ترین حرکات شاد است.حالت رزم دارد. برخلاف حرکات جلف وسبک موسیقی جاز و امروزی غربی - بسیار با وقار وواقعا مردانه است.
بهر حال امید وارم در موارد کلی :سازهای محلی(بالابان)-رقصهای اصیل محلی- دستگاههای موسیقی اذری-و بیات ترک(که وارد دستگاههای فارسی هم شده است و استادان موسیقی ایران از ان با احترام یاد می کنند)در فرصت مناسبی که خود صلاح دهند در این گفتمان یک تایپیک کامل بصورت زیر شاخه :گفتگوی یاران موسیقی ملی -به موسیقی اذری اختصاص یابد. البته می توان برای هر استان زیر شاخه ایجاد ودر هر هفته بیک استان اختصاص یابد.واین به نظر استاد بهروز بستگی دارد والبته-همکاری دوستان اشنا به موسیقی در این استانها ویاری ایشان با استاد بهروز -ایشان یک نفری نمی توانند تمام وقت وکار خود را روی چنین کار سنگنینی بگذارند. این پیشنهاد بود-نه دخالت در کار عزیزم: استاد بهروز.
بازهم از:
شما بزرگوار بابت توضیحات مفیدتان بسیار سپاسگزارم.
مشاهده پیوست 227454

سرور ارجمندم جناب آقای مهندس ترکاشوند

از الطاف بی شائبه و دلگرم کننده ی شما بسیار سپاسگزارم.شما با تشویق جوان ها ، مناعت طبع و بزرگی خودتون رو نشان می دهید.

اما در مورد موسیقی فولکوریک و نواحی ایران اگه قراره تاپیک هایی ایجاد بشه باید حتماً متخصصین این کار وارد عمل بشن چون من فقط آموخته هام
در زمینه ی ردیف آوازی ایران می باشد.

اما در مورد بیات ترک باید عرض کنم که به طور کامل از موسیقی آذری به ایران نیومده ولی بعضی از گوشه های آن مانند:"شکسته و قطار" در موسیقی آذری کاربرد زیادی دارند.
البته بیات ترک نام دیگری به نام بیات زند دارد که چون سلسله ی پادشاهی زندیه و مخصوصاً کریم خان زند به این آواز علاقه ی خاصی داشتند،نام بیات زند را بر این
آواز نهادند.درمورد زندیه هم گفته میشه که از ترکان قشقایی یا همان ترکان شیرازی بوده اند.
البته بیات اصفهان ما در موسیقی آذری وجود دارد و بیشتر گوشه ی بیات شیراز در میان خوانندگان و نوازندگان آن ها رایج است.
با این توضیح می خواهم به عرضتان برسانم که موسیقی هم مثل زبان های دنیا پویا و زنده است و از همدیگر تأثیر پذیرند.

باز هم هر امری داشته باشید درخدمت شما و تمام دوستان بزرگوارم هستم:)
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز

استاد بهروز عزیز: سلام وعرض ادب دارم.
بسیار از این توضیحات پر مغز ونغز شما مستفید ومستفیض گردیدم. بخصوص در مورد دستگاه :بیات ترک - خود من علیرغم مقداری تعلیم گرفتن موسیقی(پیانو) در نوجوانی بعلت علاقه که بعلت تحصیل وکار رها شد (وعدم قدرت خرید این ساز که هنوز هم گران قیمت است-وسختی در حمل ونقل -ونبودن افراد حرفه ای وماهر در کوک سالانه در شهرستانها) -تاریخچه واقعی ان را باین دقت وصحت که شما بیان فرمودید نمی دانستم. وحتم دارم حتی بسیاری از انان که مهارتی هم در نواختن سازی دارند به این دقت نمی دانند. اکثرا مانند من خاستگاه این دستگاه را " اذربایجان" تصور می کنند.بنابراین این امتنان من از سر تعارف نبود. پست خوبی است وبه دوستان توصییه دارم -چون من از این پست استفاده برند وبیاموزند. مثل:نوا-دشتی- افشار-و...
اگر در مورد ردیف های اواز به هر صورت که خود صلاح می دانید وهمین طور خلاصه که وقت شما را نگیرد توضیحاتی بفرمایید.
باز هم از شما متشکرم.
2k2qtlkq62jgz900c5.jpg
 
آخرین ویرایش:

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز

استاد بهروز عزیز: سلام وعرض ادب دارم.
بسیار از این توضیحات پر مغز ونغز شما مستفید ومستفیض گردیدم. بخصوص در مورد دستگاه :بیات ترک - خود من علیرغم مقداری تعلیم گرفتن موسیقی(پیانو) در نوجوانی بعلت علاقه که بعلت تحصیل وکار رها شد (وعدم قدرت خرید این ساز که هنوز هم گران قیمت است-وسختی در حمل ونقل -ونبودن افراد حرفه ای وماهر در کوک سالانه در شهرستانها) -تاریخچه واقعی ان را باین دقت وصحت که شما بیان فرمودید نمی دانستم. وحتم دارم حتی بسیاری از انان که مهارتی هم در نواختن سازی دارند به این دقت نمی دانند. اکثرا مانند من خاستگاه این دستگاه را " اذربایجان" تصور می کنند.بنابراین این امتنان من از سر تعارف نبود. پست خوبی است وبه دوستان توصییه دارم -چون من از این پست استفاده برند وبیاموزند. مثل:نوا-دشتی- افشار-و...
اگر در مورد ردیف های اواز به هر صورت که خود صلاح می دانید وهمین طور خلاصه که وقت شما را نگیرد توضیحاتی بفرمایید.
باز هم از شما متشکرم.
مشاهده پیوست 227470

جناب مهندس ترکاشوند بزرگوار
بسیار بنده ی حقیر رو قرین امتنان و رهین منت خود فرمودین.
بابت گل های زیبایی که به صورت تصویر کوچیک در آخر پست ها گذاشتین بسیار ممنونم:gol::gol::gol::gol::gol::gol:

درمورد آموزش ردیف آوازی قرار شده که یه تاپیک ایجاد کنیم و با صدای خودم و یا عده ای از اساتید ردیف دان،فایل صوتی بذاریم که مستلزم زمان زیاد و کارهای نرم افزاری
هست و امیدوارم که بتونیم موفق بشیم.

البته درمورد آواز بیات ترک به عرض برسونم که گوشه هایی که نام بردم و همچنین "گوشه ی آذربایجانی" این رو تداعی می کنه که این آواز حتماً از آذربایجان اومده
اما باید عرض کنم که تأثیر داشته ولی کاملاً متعلق به آذربایجان نیست.
در ضمن همین موسیقی آذربایجانی در نواحی مختلف با سبک ها و لحن های ویژه ای نواخته و خوانده میشه.
مثلاً دستگاه سه گاه به روش یا مکتب باکو و یا به روش و مکتب قفقاز...
دقیقاً مثل موسیقی اصیل ایرانی که سه مکتب معروف داره و عبارتند از: مکتب اصفهان،مکتب تهران و مکتب تبریز که بعضی ها به خاطر سبکی که عارف قزوینی
در تصنیف های خود و ردیف ها داشت،مکتب قزوین رو هم یه مکتب جدا می دونن.

امیدوارم خدمتگزاری حقیر که در حد بضاعت کم خودم هست دوباره مورد عنایت شما سرور ارجمند و تمام دوستان عزیز قرار بگیرد:)
 

najme74

عضو جدید
سلام دوستان
من موقع اجرا تو جمع خیلی استرس دارم،به حدی که نتا یادم میره.اجرا تو جمع برام یه مسئله وحشتناک شده.وقتی میبینم نمیتونم اجرا کنم خیلی نا امید میشم میترسم به خاطرش از موسیقی زده بشم.فقط میتونم پیش استادم خوب بزنم،کسی همچین مشکلی داشته؟اگه راه حلی دارین میشه کمک کنین؟
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام و عرض ارادت به دوستان عزیز و اهالی هنر به ویژه موسیقی

بنده به علت حرمت ماه های محرم و صفر و ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران فداکارش و ایام اسارت حضرت امام سجاد(ع) ،

حضرت زینب علیا مکرمه(س) و اهل بیت امام حسین(ع)


سعی کردم پستی در تاپیک معرفی مشاهیر موسیقی ملی ایران قرار ندم.



انشاءالله بعد از ماه صفر دوباره به کارم ادامه خواهم داد و ضمن گذاشتن مطلب ، عکس و لینک آواز یا ترانه و تصنیف از هنرمندان قرار خواهم داد.


 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز
29 آذرماه سالروز درگذشت مرحوم استاد ابوالحسن صبا نوازنده ی چیره دست ویولن و موسیقیدان کم نظیر

و

5 دی ماه سالروز درگذشت خواننده ی خوب کشورمان مرحوم ایرج بسطامی را به همه ی دوستداران موسیقی اصیل ایران و اهالی هنر تسلیت عرض می کنم.
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولد یکی از بزرگ ترین آواز خوان های موسیقی ایران...

تولد یکی از بزرگ ترین آواز خوان های موسیقی ایران...

یازده دی ماه سالروز تولد استاد حسین خواجه امیری (ایرج) آواز خوان بزرگ و کم نظیر ایران بر همه ی اهالی موسیقی ملی ایران مبارک:gol:

انشاءالله که سال های طولانی با تندرستی و شادکامی زندگی کنند.

استاد ایرج متولد 11 دی سال 1311 و به قولی 1313 می باشند.





 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز

استاد بهروز عزیز وارجمند:
با سلام:
بیوگرافی دقیق وجامع در باره همه این بزرگان که نتیجه ممارست و تلاش بزرگ شما است-بسیار ارزنده وبعنوان یک رفرنس خوب وبا ارزش قابل استناد-من شخصا از مطالب :اموختم-ولذت وحظ وافر بردم.از شما برای گرد اوری این مجموعه گرانبها سپاسگزارم. پیروز و سر بلند باشید.
39077535025380036396.jpg
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز

استاد بهروز عزیز وارجمند:
با سلام:
بیوگرافی دقیق وجامع در باره همه این بزرگان که نتیجه ممارست و تلاش بزرگ شما است-بسیار ارزنده وبعنوان یک رفرنس خوب وبا ارزش قابل استناد-من شخصا از مطالب :اموختم-ولذت وحظ وافر بردم.از شما برای گرد اوری این مجموعه گرانبها سپاسگزارم. پیروز و سر بلند باشید.
مشاهده پیوست 229259

سلام و درود بی پایان بر جناب مهندس ترکاشوند بزرگوار:gol:

باز هم مثل همیشه این حقیر رو شرمنده کردین...
امیدوارم بتونم با عنایات و الطاف خداوند توانا همیشه در خدمت دوستان منیع الطبع و خوش ذوقی همچون شما استاد گرانقدر باشم:)
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز
یاد آوری برای دوستان موسیقی اصیل به ویژه هنرجویان و هنرمندان ساز

یاد آوری برای دوستان موسیقی اصیل به ویژه هنرجویان و هنرمندان ساز

امروز 17 دی مصادف است با سالروز تولد نوازنده ی چیره دست تار و سه تار ایران "مرحوم محمد رضا لطفی"

ایشان در 17 دی سال 1325 در شهر گرگان متولد شد و در 12 اردیبهشت سال 1393 درگذشت و در 15 اردیبهشت ، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

روحش شاد و نامش جاوید.
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
امروز 17 دی مصادف است با سالروز تولد نوازنده ی چیره دست تار و سه تار ایران "مرحوم محمد رضا لطفی"

ایشان در 17 دی سال 1325 در شهر گرگان متولد شد و در 12 اردیبهشت سال 1393 درگذشت و در 15 اردیبهشت ، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

روحش شاد و نامش جاوید.



استاد بهروز عزیز وبزرگوار:سلام وعرض ادب
به مصداق: هرگز نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است در جریده عالم دوام ما --------------------روحش شاد ویادش گرامی باد.
 

h.a.n.i.y.e.h

عضو جدید
امروز 17 دی مصادف است با سالروز تولد نوازنده ی چیره دست تار و سه تار ایران "مرحوم محمد رضا لطفی"

ایشان در 17 دی سال 1325 در شهر گرگان متولد شد و در 12 اردیبهشت سال 1393 درگذشت و در 15 اردیبهشت ، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

روحش شاد و نامش جاوید.
سلامممممممممم اقا بهروز ممنون
قابل توجه : این بزرگوارهنرمند شهرماست هاااا
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز

استاد بهروز عزیز وبزرگوار:سلام وعرض ادب
به مصداق: هرگز نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است در جریده عالم دوام ما --------------------روحش شاد ویادش گرامی باد.

سلام بر شما جناب مهندس ترکاشوند عزیز و بزرگ باشگاه ما

بله کاملاً درست فرمودین

این بیت از اشعار حافظ رسانای تمام منظور اهل دل و اهل فنی نظیر شما سرور گرامی بود
:gol::gol::gol:
 

IRANIAN VOCAL

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلامممممممممم اقا بهروز ممنون
قابل توجه : این بزرگوارهنرمند شهرماست هاااا
سلام هانیه خانم.خوبی؟
چه عجب به ما سر زدی!!!!
بله مرحوم لطفی هنرمند شهر شماست ولی به من بگو بدونم که از فضل پدر تو را چه حاصل؟
:D

البته شوخی کردمااااااااا
به دل نگیریاااااااااااااا که دلت درد می گیره
:D

ممنون که سر زدی.خیلی خوشحال شدم:):gol:
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
استاد بهروز عزیز وبزرگوار وارجمند:
با سلام واحترام :می خواستم پیشنهادی خدمتتان بدهم.
استاد عزیز: مطالبی که با زحمت زیاد جمع کرده اید-گنجینه پر ارزشی است که قدر انرا گوهر شناس می شناسد وبس- استاد-این بهترین رفرنس و منبع قابل استناد در مطالعات وبحث هاست-پیشنهاد من این است به ارای دوستان بگذارید : اگر خود موافق باشید در درجه اول-بعد هم دوستان تصویب کنند -انها را بصورت فایل pfd در اورید تا علاقمندان دانلود ودر کتابخانه الکترونیک خود داشته باشند. این پیشنهاد است وموافقت شما را نیاز دارد. حیف است این گنج پر ارزش در ارشیو سایت بمرور زیر خروارها نوشته بعدی دفن شود. میدانم وقت گذاری وزحمت شما را دارد اما یادگار ارزنده ای از شما خواهد بود. از زحمات شما ممنونم واگر هم این کار انجام نشود از ارادتم به شما کاسته نمی شود.
منظورم شرح احوال وبیوگرافی مشاهیر وبزرگان موسیقی است.در پستهای شما.
3f41-red-roses-wallpaper (1).jpg
 

Similar threads

بالا