گفتمان معماری ...

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ممنون بابت نظرتون
اول از همه با علم بودن معماري موافق نيستم
دوم اينكه با وجود اينكه من اموزش معماري رو مبخث قرار دادم شما با عبارت(هنرمند هم ذاتا هنرمند بوده؟) حرف منو تخريف كرديد
معماري ياد گرفتني ميتونه باشه ولي ياد دادني نيست. بين اين دو تفاوت ظريفي وجود داره كه باعث ميشه يه روند كاملا جدا تو دنياي معماري ايجاد بشه.
براي اينكه زبان معماري اموزش داده بشه بايد بي واسطه زبان ديگه اي اموزش داده بشه . ما ميخوايم به عنوان مثال تو ابزارهاي ادراكي به ديدن(چون معماري تو دسته بندي هنرها بيشتر به هنري بصري نزديكه) بپردازيم. فرق ديدن و نگاه كردن كه اشكاره، ولي از انواع ديدن (ديدن عملي،ديدن تخصصي وديدن شرطي ) مد نظر ما نيست بلكه (ديدن محض) مد نظر ماست. ديدن محض ياد گرفتني هست؟ حتما. ياد دادني چي؟فكر نكنم، با كلام چي ؟ هرگز
اگه لطف كنيد بگيد كه چه بخشي از معماري قابل آموزشه (و چطور)ممنون ميشم

سلاممم.
شما گفتید کاشکی معماری فن بود.....این یعنی اینکه هیچ وجه فنی نداره؟
من گفتم معماری هنر محض نیست.
ولی معماری وجه علمی هم داره.
درست میگید معماری رو آموزش نمیشه داد(اون بخش مبانی نظریشو)ولی میشه راه رو نشون داد به دانشجوی معماری.میشه راهنما بود.
اینکه معماری عمله تفکر و علوم انسانیه تو کدوم دانشگاه گفته شده؟
آیا بعد از تحولات در علوم انسانی و جهانبینی انسان نبوده که معماری تغییر کرده؟ربطی به این جریانات فکری جامعه نداره؟
تفکر مدرن......معماری مدرن
تفکر پست مدرن......معماری مدرن
تفکر لیبرال و اباحی گر......معماری اباحه گر و ساختار شکن...........برعکس نبوده که؟درسته؟مثلا اول معماری مدرن بیاد بعد تفکر مدرن

ولی راهی رو که تو مبانی نظری نشون دانشجویان میدن چیز دیگست.
وقتی از این مرحله عبور میکنه به بخش ارائه تفکر میرسه که این بخش فنی و هنریه و قطعا باید آموزش داده بشه.
 

samranegon

عضو جدید
با سلام وتشكر بابت نظرتون
يه سري اشكال تو متن وجود داشت كه منو اذيت ميكنه سعي كردم رك باشم و اين ناشي از ارادتم به شماست
اين (..یعنی اینکه هیچ وجه فنی ندا..)كلمه هيچ شما منو كشته....
(...معماری یه علم...) و (معماری وجه علمی هم داره.) زمين تا اسمون فرق دارن...
(اون بخش مبانی نظریشو) اين قسمت اگه واقعا مباني باشه نبايد زياد شناور باشه و مد نظرم نيست
(آیا بعد از تحولات در علوم انسانی و جهانبینی انسان نبوده که معماری تغییر کرده؟)نميدونم چرا بحثو به اينجا كشيديد اما اگه منظورتون نقش مدارس معماري در اين باره ست ، خودتون بهتر ميدونيد كه تقريبا هميشه (علم) مدارس از زمان حال خودش عقبه و اين باعث ميشه دانشجو بعد n زمان تحصيل تقريبا علوم 4n زمان قبل خودشو كسب كنه، و اين دليليه كه باعث ميشه تو دوره قبل معماري، معماراي اوانگارد غالبا فاقد تحصيلات اكادميك باشن، وبجاي اينكه صبر كنن وقايع بعد اتفاق درك عام بشه بعد نوشته بشه و بعدش تدريس بشه بعد بفهمنش ترجيح دادن دركش كنن و در اثارشون بازنمود بدن و.... چيزي كه من ميگم ، اگه غير اين بود ميشد ساختمون سازي.
بذار چيزي كه ميخواستم بگمو يه جور ديگه بگم شايد نظر من زياد با نظر شما فرق نداشته باشه
شرايط موجود رو اگه تونستي اينقد انتزاعي تصور كن:ديواري تورو پوشونده، توي يه مايع لزج دست وپا ميزني ، گشنته از همون مايع تغذيه ميكني، صداهايي از دوروبر مياد كه جز صدايي كه از دهن بيرون مياد معنايي ندارن، مدتي ميگذره، اون مايع تموم ميشه و معادل جرم اون به جثه ت اضافه ميشه، اينقد بزرگ ميشي كه ميتوني ديوارو بشكني..... وقتي اومدي بيرون 30 نفر با شباهت خيلي زيادي خودت ميبيني كه اونام كمو بيش با همين وضع به تو خيره شدن
شايد بعضيا به اين بگن كلاس درس دانشگاه اما من ميگم اين شونه تخم مرغه....
(مثلا اول معماری مدرن بیاد بعد تفکر مدرن) من به خاطر اين جمله متون قبلي كه تاپيك دادمو با دقت خوندم اما چون اثري از ادعا يا حتي اشاره خودم به همچين چيزي يا حتي چيزي تو اين مايه ها پيدا نكردم ترجيح ميدم فكر كنم اي مطلبو واسه كس ديگه اي نوشتيد..
(وقتی از این مرحله عبور میکنه به بخش ارائه تفکر میرسه که این بخش فنی و هنریه و قطعا باید آموزش داده بشه.) دقيقا چيزي كه اموزش اكادميكش معمار رو از بين ميبره و خوشبختانه جامعه اكادميك هم هنوز چنين اشتباهي رو مرتكب نشده.
ارائه تفكر هنري رو نميتونم درك كنم چون فكر ميكنم در تاپيك اولم از اين عبارتو با عنوان(هنر تكنيكي) بيان كردم(اين خط شخصيه)
اين جمله ازيه دوسته كه حدود دو برابر سن من داره و تقريبا نصفشو به تحقيق مداوم درباره فلسفه و هنر اختصاص داده و راهكاري پيشنهادي مرتبط به سطر هفتم تاپيك شماست(تا زمانيكه حقيقت چيزي انگاشته شود كه بايد با معرفت و علم به كشف ان رسيد چنين چيزي ميسر نيست.اما آيا ميتوان دنيايي متصور شد كه سرانجام هنر به جاي معرفت نشيند؟) بحث برانگيزه اما ارزش تعمق رو داره،اگه وقت بشه چند مقاله از ايشون رو ترجمه ميكنم تا راهگشاي بحث بشه......
اين جمله رو نميدونم كجا ديدم: يه استاد معماريه خوب به كسي ميگن كه خودشم معمار خوبي باشه و يه معمار خوب به درد تدريس نميخوره(كسي كه بلده انجامش ميده و كسي كه بلد نيست تدريسش ميكنه)
با تشكر دوباره از F.A.R.Z.A.D
 
آخرین ویرایش:

n!mv

عضو جدید
بحث خیلی خوبیه ، یعنی عنوان خیلی خوبه ... معماری ایرانی ، یا بهتر بگم معماری ایرانی بعد از اسلام یه ویژگی های منحصر به فرد خودش رو داره ، معماری که الان داره بحث میشه ( معماری مدرن ) ویژگی های بسیار متفاوتی نسبت به معماری ایرانی بعد از اسلام داره ، لطفا دقت کنید مدرن به معنی به روز بودن نیست تفکر مدرن رو عرض می کنم ... این بحث خیلی خیلی جذاب و طولانیه ، فقط به طور مختصر بگم که معماری مدرن به شدت علاقه به فرم داره و برای فرم زیبا حاضره خیلی چیز ها رو فدا کنه ، دیدهایی رو طراحی میکنه که ممکنه تا زمان تاکسی های پرنده دیده نشن... اما در طرف مقابل معماری ایرانی به فضا بیشتر اهمیت میده تا فرم ، البته برای هر دو مثال های نقض فراراوانی هست ولی به طور کلی میشه اینو برداشت کرد
پس اگه یه مسجد مدرن بخوایم بسازیم هیچ وقت مثل قبلی ها نمیشه ، میشه مسجد رو به روز کرد ولی مدرن نه چون ذاتا با هم تفاوت دارن، بازم میگم تفکر مدرن ... حالا این بحث خیلی جای کار داره خیلی دوس دارم یه تاپیک با موضوع بررسی یه نمونه موردی مثل مسجد برپا بشه و کلا نقد کنیم کلی گویی نکنیم
 

yaldayi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

آیا در پایان کیفیت مهارت های کسب شده میتواند پاسخگوی توانایی های لازم برای یک فارغ تحصیل معماری ایران هستند ؟

سلام دوستان
حرف از کیفیت زده شده.خب این تا حدودی نسبیه.یعنی بستگی به خود دانشجو و محیطی که توش قرارع فعالیت کنه داره.
اما اگه بخام کلی جواب بدم. مسلما پاسخگو نیست.چون آموزش معماری ما مثل مشک تیر خوردس.هر جاشو بگیری از جای دیگش چکه می کنه!
خیلی دانشجوهایی هستند قدرت اسکیس و طراحی بالایی دارن و اینو توی دانشکده آموختن اما تو محیط خارج کسی بابت این توانایی اونا کاری نداره و یا کار آنچنانی نداره.
و گاهی کسایی هستن که آموزش نرم افزاری خوبی داشتن اما نیازشون به مبانی تئوری توی محیط آموزششون رفع نشده. و...
در کل دانشجوها در محیط آموزشی یک فضای فیلترینگ رو تجربه می کنن.که این در واقع ضعف آموزش ماست.

آیا دانشجو با کسب این مهارت ها و آموخته ها میتواند جذب بازار کار شود؟

به نظر من می توانند جذب بازار کار ایران بشوند. اما بعضی توانایی هایی که آموختن رو باید قاب کنند! و این امر ضرری که در پی داره اینه که پیشرفت کاری پایینی خواهند داشت.چون کسی توی محیط کاری وقت رو صرف آموزش به فارغ التحصیلان نمیکنه. و اینکه این افراد به شکل مبتدی باقی می مونن مگر اینکه فعالیت های بسیار فوق العاده ای در زمان دانشجویی خود داشته باشن که به عنوان یک سابقه ی خوب ازش استفاده کنن.
آیا آموخته های فارغ تحصیل های معماری با معماری ایران هماهنگ می باشد و در ادامه معماری ایران ؟

به هیچ وجه.
آموخته های ما با هیچ فرهنگ و مبانی و اصولی خاصی هماهنگ نیست. بخشی معماری اسلامی داریم بخشی معماری غرب و بخشی معماری فرا زمینی...!!
کلا بحث آموزش معماری فرهنگی ایران سالهاست به خواب رفته. فقط به عنوان عناصر به تاریخ پیوسته ازشون به نیکی یاد می کنیم.

اگر که " خیر" دلایل عمده ضعف سیستم آموزش معماری ایران را چه می دانید ؟ راهکار پیشنهادی شما چیست؟
دلیل عمده انقلاب بود.قبل از اون قاجار.
اما الان دلیل فقر فرهنگیه ایرانه که تماما با این تفکر زندگی میکنیم که بهشتی در آن سوی دنیا به نام غرب وجود داره که ما بایستی به اون نزدیک شیم.این از فقر ماست.
اما به هر حال آموزش ایران بایستی از پایه از دبستان این رو یاد آور باشه که ما باید در جهت تصحیح اشتباهات گذشتگانمون تلاش کنیم.
به نظرم باید به همه معماری ایران رو یاد بدیم. اصول معماری ایران رو.
در مقاطع بالاتر به دانشجویان معماری یاد آور بشیم ما بایستی مثل سنت دیرینه مون حکمت رو بیاموزیم و اثر حکیمانه بیافرینیم. که این بحث بر میگرده به عرفان ما.
به صورت کلی تحلیل شما از سیستم آموزشی دانشگاه های معماری ایران چگونه است ؟

سخن کوتاه اینکه آموزش معماری ایران از پایه ویرانه.از خانواده ها از کوچه و محله ها. به این سادگی این ویرانی آباد نمیشه مگر با تغییر مثبت ما.
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون بابت نظرتون
اول از همه با علم بودن معماري موافق نيستم
دوم اينكه با وجود اينكه من اموزش معماري رو مبخث قرار دادم شما با عبارت(هنرمند هم ذاتا هنرمند بوده؟) حرف منو تخريف كرديد
معماري ياد گرفتني ميتونه باشه ولي ياد دادني نيست. بين اين دو تفاوت ظريفي وجود داره كه باعث ميشه يه روند كاملا جدا تو دنياي معماري ايجاد بشه.
براي اينكه زبان معماري اموزش داده بشه بايد بي واسطه زبان ديگه اي اموزش داده بشه . ما ميخوايم به عنوان مثال تو ابزارهاي ادراكي به ديدن(چون معماري تو دسته بندي هنرها بيشتر به هنري بصري نزديكه) بپردازيم. فرق ديدن و نگاه كردن كه اشكاره، ولي از انواع ديدن (ديدن عملي،ديدن تخصصي وديدن شرطي ) مد نظر ما نيست بلكه (ديدن محض) مد نظر ماست. ديدن محض ياد گرفتني هست؟ حتما. ياد دادني چي؟فكر نكنم، با كلام چي ؟ هرگز
اگه لطف كنيد بگيد كه چه بخشي از معماري قابل آموزشه (و چطور)ممنون ميشم
با سلام
تصور کنیم که معماری یاد دادنی نیس و یاد گرفتنیه.
مستحضر هستید که معماری صرفا اون مبانی نظری یاد گرفته شده نیست.
مباحثی همچون اجرا و بومی گرایی و اقتصاد و ... وارد معماری شده و نقش های مهمی ایفا میکنند. و این چه خوب و چ بد اجتناب ناپذیره.
و این مباحث ذکر شده هم یاد دادنیه هم یاد گرفتنی.
و اگر بخوایم به قول شما هنر تکنیکی رو در معماری رد کنیم بخش عمده ای از معماری به دست کسانی میوفته که در رشته های دیگه مثله سازه و اقلیم تخصص دارن.
و این باعث یک گسست میشه.
و راه حل خلاصی از این گسست چیه؟
اینکه معماری که وقت زیادی رو صرف کشف مفاهیم و اصول یاد گرفتنی معماری کرده، حالا باید به دنبال تخصص در این زمینه ها باشه.
حالا بگذریم از اینکه شاید در این مسیر فن محض و هنر محض دچار دوگانگی بشه.
حالا به نظر خودتون میشه با این راه نتیجه ای حاصل کرد؟
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آیا در پایان کیفیت مهارت های کسب شده میتواند پاسخگوی توانایی های لازم برای یک فارغ تحصیل معماری ایران هستند ؟
برای دانشجویی که فقط میخواد یک مسیر ثابت رو یش بگیره بله!مگه کم دیدیم افرادی رو که بطور اتوماتیک سالهاست 7 صبح بیدار میشند و 6 عصر برمیگردند و فقط مقابل اساتید به به و چه چه زدن؟ مگه دانشجویان معماری رو نداشتیم که سر کلاس اساتیدی اتود زدند که مبانی فکریشون رو نمیدونستند ؟ برای یک فارغ التحصیل معماری شاید ولی برای یک طراح نه!
البته تک و توک کسایی پیدا میشن که برای دل خدشون یاد گرفتند و من اینها رو به حساب دانشگاه ها نمیذارم
آیا دانشجو با کسب این مهارت ها و آموخته ها میتواند جذب بازار کار شود؟
بین عوام میگن معماری رشته پردرامدیه اما من هیچوقت نفهمیدم کدوم بخش از معماری رو میگند
199% دانشجویی که وارد بازار کار میشه در مرحله اول به عنوان نقشه کش و تری دی کار و ... وارد کار میشه که هیچکدوم اینا رو هم تو دانشگاه یاد نمیدند و هرکس به مدد تلاش خودش خارج از دانشگاه اموزش میبینه ... توی همین دوره کار توی دفتر هم یه تجربیاتی کسب میکنه و روند تسلسلی طراحی ادامه پیدا میکنه پس میتونه جذب بازار کار بشه اما نمیتونه رقیب به حساب بیاد!!!چون حرفی برای گفتن نداره و باید هی گوش وایسته تا از این در و اون در چیزی یاد بگیره
آیا آموخته های فارغ تحصیل های معماری با معماری ایران هماهنگ می باشد و در ادامه معماری ایران ؟
به هیچ عنوان. تا زمانی که اساتید ما نگاهشون به معماری صرفا فرمی غرب(نمیگم بده اما بهتر میتونه باشه!) و معماری های ساختار شکنه دانشجو هم که بخاطر نمره سرکلاسه دلیلی نداره در راستای معماری ایران اتود کنه!

اگر که " خیر" دلایل عمده ضعف سیستم آموزش معماری ایران را چه می دانید ؟ راهکار پیشنهادی شما چیست؟

یکبار یه مقاله در زمینه اموزش معماری میخوندم و حرف جالبی داشت که نوشته بوند: از زمانیکه اموزش جای تربیت را گرفت بحران هویت در معماری آغاز شد . من به هویت و اینا کاری ندارم به بخش اولش کار دارم!
راهکار من (آنچه البته به جایی نرسد فریاد است) تقویت مبانی نظری دانشجو در ترم های پایین بدون ارائه دروس طراحی ! اینکار رو بکنن دانشجویان مثل مصالح دانه درشت و ریز دانه از سرند رد میشن و اونایی که میمونند میرسند به طراحی به اینایی که میرسند به طراحی هم بهتره به جای طرح های مختلف و بی سر و ته که ارائه میشه 3 تا طرح با تمام جزئیاتش ارائه بشه نه 4 تا خط که اسمش بشه پلان!
سرکلاس کارشناسی دوستانی بودند که معماری جزو اولویت 60 انتخاب رشته شون بود اونم صرفا به جهت کوتاهی مسافت با شهرشون وگرنه همون 100 هم نمیرسید بهش! این قضیه فقط در معماری نیست در همه رشته ها همینطوره دانشگاه های ما دانشجو رو فقط فارغ التحصیل میکنند نه کارشناس

به صورت کلی تحلیل شما از سیستم آموزشی دانشگاه های معماری ایران چگونه است ؟
در یک کلام بسیار ضعیف!!
هیچ دانشگاهی رو سراغ ندارم که مبانی نظری خوب و طرح خوب رو با هم ارائه بده! البته من راضیم اگه یکی بگه تو دانشگاه ما یکی از این ها رو خوب ارائه دادند


یادم نمیره استاد زمرشیدی وقتی برای یه سخنرانی تو دانشگاه ما دعوت شده بودند چنان بنده خدا زد به سرش و داد زد خاااک بر سر من که دانشجوهای معماری ما به این روز دچارند میخواستیم بشینیم گریه کنیم :biggrin: دیگه تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
 

samranegon

عضو جدید

مباحثی همچون اجرا و بومی گرایی و اقتصاد و ... وارد معماری شده و نقش های مهمی ایفا میکنند. و این چه خوب و چ بد اجتناب ناپذیره.+
حالا به نظر خودتون میشه با این راه نتیجه ای حاصل کرد؟(شما چرا عكس حرفتونو ميگيد؟ارجاع به ساختمانسازي با مردم-فتحي)
و راه حل خلاصی از این گسست چیه؟(يه نسل معمار واقعي)
و اگر بخوایم به قول شما هنر تکنیکی رو در معماری رد کنیم بخش عمده ای از معماری به دست کسانی میوفته که در رشته های دیگه مثله سازه و اقلیم تخصص دارن.(افتاده=محصول به عمل رسوندن جمله شما)
و این باعث یک گسست میشه.(چشمهايي كه نميبنند گسست حاضر را:biggrin:)
متاسفانه بيشتر از اين نميتونم به اين شيوه بحث كنم چون نتيجه منطقي نداره، اما شما كه زحمت كشيديد پيگير شديد ميتونيد با مراجعه به منابع زير جواب سوالاي بالا رو بگيريد، اينقد دگماتيك با موضوع برخورد نكنيد و فكر نكنيد منم ادعاي دونستن درست ترين جوابو دارم، اما معماريه ديگه، نميدونم كلمه معمارانه اي نيست. اگه اينارو مطالعه كرديد پيام خصوصي بديد تا واقعا بحث كنيم:
جبر تكنولوژيك و فلسفه آموزش(neil postman)
تكنوپولي،سيطره تكنولوژي بر فرهنگ(neil postman)
عصر ديجيتال وتاثير ان بر دانش انسان(norbert boltz)
تمدن بشري و چالشهاي اجتماعي پيش رو(گفتگوي اشپيگل با پروفسور هانس پتر دوار)
از مدرنيسم تا پست مدرنيسم(jeremy rifkin)
الزامات تكنولوژي(kirk patrick sale)
از توسعه گرايي تا محافظه كاري(CHARLES siegel)
تاملي درباره علم و تكنولوزي مدرن(كنفرانس بين المللي بحران در علوم مدرن (مالزي1986))
با تشكر فراوان از دوست جديدمet-rt
 
آخرین ویرایش:

hagir

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا در پایان کیفیت مهارت های کسب شده میتواند پاسخگوی توانایی های لازم برای یک فارغ تحصیل معماری ایران هستند ؟
خیر اصلا پاسخگو نیست چون معمولا سطح دانش معماری فارغ تحصیل ها البته نه همشون خلاصه میشه یا به بحث فن ساختمان یا به بحث های تاریخ معماری و یا مبانی نظری به نظرم فارغ تحصیل معماری باید در همینه زمینه های معماری به یک اندازه بالا بیاد نه اینکه صرفا تو یک زمینه توی دانشگاه های ما بیشتر معماری تئوری درس داده میشه و بحث جنسیت گرایی اساتید معماری که جدیدا داره بیداد میکنه و این زیاد جالب نیست و به همه ی کلاس صدمه میزنه
آیا دانشجو با کسب این مهارت ها و آموخته ها میتواند جذب بازار کار شود؟
خیر بازار کار بیشتر رشته های مهندسی و مخصوصا معماری خلاصه شده به بلد بودن چند نرم افزار و رشته های مهندسی شده اپراتوری نرم افزار و حتی کسانی در رشته های مهندسی کار میکنند که حتی مهندس نیستن و با یک مدرک چند تا نرم افزارهای رشته ی خاص میان توی اون رشته و جای کسانی میگرن که تخصص اون رشته را خوندن
آیا آموخته های فارغ تحصیل های معماری با معماری ایران هماهنگ می باشد و در ادامه معماری ایران ؟
معلومه که هماهنگ نیست بیشتر بچه ها با مباحث معماری ایرانی وقتی اشنا میشن که میخوان برای کنکور بخونن و من دیدم که اساتیدی که حتی نامی برای خودشون دارن مماری ایرانی رو چیپ و قدیمی مثال میزنند و به دانشجویان ایرانی نمیگند که استفاده از مفاهیم معماری ایرانی در معماری مدرن این هنر معماری هست اینجاست که معماری ما به این وضع افتاده و سرمایه دارانی که نظر خودشون رو به معمار تحمیل میکنند به خاطر سود بیشتر اینها همه کنار هم باعث میشه که معماری ایرانی رو به فراموشی رفته
اگر که " خیر" دلایل عمده ضعف سیستم آموزش معماری ایران را چه می دانید ؟ راهکار پیشنهادی شما چیست؟

ضعف سیستم آموزشی غرب زدگی و نفهمیدن معماری ایرانی در خود اساتید هست و همچنین درس دادن دروس مهم معماری به دست فارغ تحصیل شدگان جدید همین رشته که بی تجربه هستم
به صورت کلی تحلیل شما از سیستم آموزشی دانشگاه های معماری ایران چگونه است ؟
بسیار ضعیف هست چون در هر جایی حتی وسط بیابون میبینی تو فلان دانشگاه رشته ی معماری هم تو لیست رشته هاشون هست و نبود اساتید قوی به اندازه ی همه ی این دانشگاه ها
 

DDDIQ

مدیر ارشد
نقش و تاثیر کامپیوتر در تغییرات چند دهه اخیر علوم مختلف و به خصوص معماری و فرایند طراحی را نمیتوان نادیده گرفت ؛ تاثیر کامپیوتر بر بر فرآیند طراحی و شکل گیری معماری را مثبت میبینید و یا منفی ؟
با مراجعه به ارشیو پروژه های دانشگاه های مختلف میتوانیم حجم ها و خطوط مشابه ای ببنیم که به تکرار در پروژه های مختلف استفاده شده و شاید معنای خاصی را هم نرسانند و صرفا به عنوان فرمی زیبایی استفاده شده باشند ؛
آیا این میتوانند از تاثیر کامپیوتر بر معماری و بازی با احجام در کامپیوتر باشد ؟ و یا وابستگی ما به کامپیوتر و پیشرفت تکنولوژی؟و یا کپی به تکرار حجم های مشابه در طرح های مختلف دلیل دیگری دارد و نقصی در مطالعات معماری؟

و یا نه آن را نقطه قوتی میدانید که معماری ما در مسیر تکامل به جایگاهی رسیده که باعث این تکرار می شود ؟





گفتگوهای پیشین از این سری گفتگوهای معماری :
گفتگوی شماره 3 : روز معمار ؛ بزرگداشت شیخ بهایی! آیا تاریخ معماری ایران خالی از مفاخر ایرانی است !؟
گفتگوی شماره 4 : نظر شما در رابطه با کرکسیون و نقد پروژه در دانشگاه ها و فضای مجازی
گفتگوی شماره 5 : شیوه ی برخورد ِ شما ، با یک بنای معماری !
گفتگوی شماره 6 : مشاهیر معماری ؟
گفتگوی شماره 7 : شیـوه های مطالعـات ِ معمـاری !
گفتگوی شماره 8 : کپی کاری در معماری !!

گفتگوی شماره 9 : آیا ما صاحب معماری خودمان هم نبوده ایم ؟ !

گفتگوی شماره 10 : نقش معماران در بهبود سلیقه عمومی مردم !
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با تشکر از صدیق عزیز:D
برای معماری در دوران امروزی حضور کامپیوتر لاجرم هست شاید یه زمانی کارفرما به اوس معماری اطمینان دداشت و میدونست همون کاری رو انجام میده که اون میخواد اما الان باید ششصد تا اتود و تری دی و ... (بماند که فقط رنگ و لعابه و اصلا اجرا عالمی دگر است!) (این موضوع توی گفتگوهای قبلی مفصل بحث شد)جلوی کارفرما بذاری تا بالاخره با ایرادات فراوان یکی رو قبول کنه ... نمیتونیم منکر اهمیت پرزانته بشیم چون معمار همیشه باید کار رو به کسی ارائه بده که یا استاده یا کارفرما یا ...
البته من منکر این نیستم که کامپیوتر داره قدرت فکر کردن رو ازمون میگیره و با ارائه شکل های گرافیکی فرصت برای تحلیل رو میگیره
فقط اسیب رو جایی میبینم که خیلی زود وارد طراحی میشه
یعنی قبل از اینکه به جواب درست برسیم کامپیوتر رو وارد موضوع میکنیم و بخش عظیمی از فکر و کارمون رو میذاریم بر عهده ش:)
خودم هم جزو همین قافله شدم اخیرا :دی یک زمانی که خیلی استوار بر عقایدم مبنی بر کامپیوتر و کار دستی بودم طرح رو تا اخر اخر میرفتم بعد که نقشه رو میکشیدم میدیدم ای دل غافل!!پله کل یه فضا رو اشغال کرد اصلا زد ستون گذاری رو پوکوند :biggrin:از اون به بعد وقتی طرح در حد اتود قابل قبول میشد سریع کار کامپیوتری هم شروع شد و تا این اواخر که دیگه ...
قدرتی که توی ترسیم سریع روی کاغذئه نشون دهنده خلاقیت هست و کامپیوتر فقط باید ابزار ارائه باشه نه مهندس مشاور و طراح :D
 

setayesh_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من هیچ وقت تکنولوژی به خودی خود نمیتونه ابزاری منفی به حساب بیاد برعکس یه وسیله است که میتونیم در جهت رسیدن به اهدافمون ازش استفاده بهینه کنیم بر حسب نوع نگرش و کاربردی که ازش بخوایم داستان فرق میکنه برای مثال تو کشور ما وقتی فارغ التحصیلان معماری میخوان وارد بازار کار شوند اول سوال میشه اتوکد بلدی تازه بلد بودن کفایت نمیکنه سرعت بالا هم میخواین این یعنی اشنایی با کامپیوتر و نرم افزار شده هدف نه وسیله و حلقه فراموش شده این وسط خود ذات معماری است یعنی خلاقیت .
 

MEHRNOOSH.D

عضو جدید
کاربر ممتاز
من تاثیر کامپیوتر بر خلاقیت معماری رو منفی میدونم...طراحی پروسه ای فکریه و خلاقیت عمل ذاتی ایه پس بهتره طراحی روی کاغذ انجام بشه و بعد طرح نهایی ب کامپیوتر داده بشه ولی متاسفانه امروزه بخاطر تنبلی یا هر چیز دیگه ای میبینم بعضا طراحی رو حین کشیدن نقشه تو محیط اتوکد انجام میدن ک کار اشتباهیه و در روند طراحی صحیح و طرح خلاق مشکل ایجاد میکنه....باتشکر از دعوتتون
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من استفاده از رایانه و هر ابزاری خیلی خوبه ولی نه در حدی که ابزار از حد ابزار بودن خارج شه ،والا به نظر من از نرم افزارها استفاده درست نمی کنیم چون این نرم افزار برای ارایه کار هستن تا ایکنه کلا باهاشون طراحی کنیم به نظر من از وقتی که برای شروع کار و اتود اولیه جای پوستی و کاغذ و قلم اومدیم برنامه جلو رومون باز کردیم همه چیز بهم خورد استفاده از نرم افزار خیلی خوبه من هیچ وقت منکر تکنولوژی نمی شم ولی خدایش خودتون حساب کنید یک طرح بزنید روی پوستی یک چیز دیگه بذهنتون برسه پوسی بزارید روی قبلی و یکجاش تغییر بدید و 10تا پوستی این جور کار کنید خلاقیتش بیشتره یا استاد نرم افزار باشی بیای یک طرح را رنگ لعاب بدی و از زاویه چپ و راست نگاه کارکنی ببینی ایراد چیه قضاوت با خودتون
نرم افزار خوبه برای ارایه نه اینکه همون مرحله اول بیاد وسط و..................
 

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

اگر چیزی تکرار میشه..در واقع کپی میشه...مربوط به کامپیوتر نیست...ذات خراب و تنبلی بعضی هاست...

در مورد کامپیوتر...
مهمترین ابزار هر معمار بدون ذره ای شک کامپیوتره. ما باید یکی دو نرم افزار استاد باشیم و همه رو بلد باشیم..غیر ممکنه جز این شانس کافی برای موفقیت کاری داشته باشیم.(الان شاهد قبولی 100% تو دوره ارشدیم.. الحمدلله دیگه بازار کار داره بر اساس قابلیت های فردی و دانش و توان عملی میشه...)

در هر صورت بزرگترین مسئله ما در حال حاضر بیسوادی ما تو استفاده از نرم افزار هاست.
مثلا همه ما استفاده از رویت رو بلدیم..اما تا الا برای ریز متره و مباحث اقلیمی از اون استفاده نکردیم.

بچه های امروزم که بلد شدن راینو یاد بگیرن یا مکس..یه حجم بی مفهوم و پر از زایده و فضای پرت و ناممکن در ساخت رو بیارن و انتظار داشته باشن به پوسته ی به درد نخوری که طراحی کردن بگیم تحت جمشید به خودشونم میکل آنژ!

به هر حال...به عنوان استاد نرم افزار..میدونم که ما ایرانی ها چقدر کم و سطحی نرم افزار ها رو میشناسیم...از طرف دیه به جای آموزش همه اونها...سراغ کل کل در مورد اینکه کدام بهتره میریم.

انشالله به زودی به اون نقطه برسیم که مهمتر از وی ری(( که ما از سال 82 حرفه ای کار میکردیم ولی مد نبود! برزیل و مکس ول مد بود)) بچه های ما دیزاین بیلدر و اکوتکت یاد بگیرن...دنبال آنالیز های اقلیمی و پرت انرژی و استفاده از نور روز و اینها باشن..غیر از این باشه...طبق معمول ظاهر شیک رو داریم و محتوی خیر.

رندر ما از ورودی مدرسه چهار باغ اصفهان الان تو موقع نصب مکس 2014 جز عکس هایی هست که نشون داده میشه..گرچه برای ما افتخاره...اما بدبختانه خود بنده میدونم که چقدر نحوه استفاده از نرم افزارم چقدر ناقص و مضحکه...

موفق باشید.
در آخر! اول مکس...بعدا هرچی شما بگید!
 

یاسمن بانو

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
من به عنوان یک عضو کوچیک نظرم این که دردانشکده های معماری روند طراحی معماری با کامپیوتر اموزش داده نمیشه و فقط صرف ارایه با اونها مطرح است و بچه ها معمولا دریک چهارچوب می مونند منظورم این بعضی ها یک نرم افزار اموزش میبینند و تا اخر دوران دانشجویی خود با ان کار میکنند و هر نرم افزار محدودیت های خاص خودش دارن به همین دلیل دانشجو در همون چارچوب حجمی باقی می ماند و درک فضاییش در همین حد (البته اینجا ضعف از بچه هاس که دنبال نرم افزار هایی برای پوشش این ضعف نیستند و همیشه سعی میکنند درهمان حیطه باقی بمانند و ایده هاشون رشد نمی کن) ...

کسانیکه معمولا از ابتدا با نرم افزار کار می کنند از لحاظ درک فضایی نسبت به دیگران بهتر عمل می کنند ولی چون متاسفانه طراحی با رایانه اموزش داده نمی شود این قابلیت پیشرفت نمی کند..به نظر من کار دست و کار کامپیوتر هرکدام اگه به درستی اموزش داده باشن می توانند باعث بروز خلاقیت بشن ولی لزوما تاثیر نرم افزار بر خلاقیت منفی نیست

مشکل از اشنا نبوددن دانشجویان با فرایند طراحی با رایانه است به همین دلیل مانع خلاقیت و ایده پردازیشون می گردد..

به امید بهترشدن وضعیت دانشکده های معماری و مهندسان معمار عزیززززز کشورمون:gol:
یا علی
 

s*architect

عضو جدید
سلام. با تشکر از دوستان ارجمند فرزاد و صدیق.به نظرم نرم افزار خیلی خوبه و تاثیر منفی بر خلاقیت افراد معمار نمی ذاره و هر شخصی می تونه با استفاده از نرم افزار این خلاقیت رو بیشتر کنه اما قبول دارم که اکثر معمارای امروز خلاقیت خیلی کمی دارن ،مشکل از نرم افزار نیست بلکه نوع استفادست وگرنه میشه با نرم افزار های مختلف خیلی بهتر وخلاقانه تر طراحی کرد.من به شخصه کار دست رو می پسندم و خیلی برام ارزشمند ولی مخالف نرم افزار نیستم چون باید یه معمار بتونه با هر وسیله ای و در هر شرایطی طراحی کنه و به چند نرم افزار مسلط باشه.اگر در طراحی با دست فرد خلاقیت و ابتکار داشته باشه حتما با نرم افزار هم میتونه طراحی خوبی انجام بده.
 

glosi

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من نظرم به اینه ک ی معمار زمانی ارشیتکت خوبی میشه ک دستش توان بالای خط کشیدنو داشته باشه .ما اسکیسی ک میزنیم خیلی خلاقیت میاره تا کار با نرم افزار ...........
اما
در جوامع حاظر معمار باید بتونه چندتا نرم افزارو مسلط باشه وگرنه تو بازار کار موفق نیست
و ب قول دوستمون اقا مهندس روش صحیح استفاده از نرم افزارارو ما خیلی هامون نمیدونیم .......تنها چیزی ک میدونیم روش های سطحی کار با اوناست ک اکثرا همه یادگرفتن
ولی کلا دست ب خط رو کاغذ قوی داشته باشی ایجاد خلاقیت بیشتری داره (نظر من بود )
 
آخرین ویرایش:

Sina-Arch

عضو جدید
یه دانشجوی معماری اگر ترسیمش خوبه با اتوکد و نرم افزارهای ترسیمی،لااقل باید بتونه یه پلان یا یه برش رو بصورت حدودی و با یه مقیاس چشمی بکشه.نه خیلی اسکیسی.بلکه یه کم فنی تر...
نرم افزار یه ابزار ارائه باید باشه نه وسیله ی طراحی

البته بعضی وقتها می شه ابزار طراحی و ترسیم که توام با هم کار می کنن
مثلا خود من این ترم طراحی مجموعه ی خدمات بین راهی دارم که بدون نرم افزار امکان طراحی راه هاش وجود نداره...

با وجود همه این بحث ها،نرم افزار ابزار ارائه محسوب می شه در حد دانشجویی مگر در مواردی که دیگه از قدرت دست خارج بشه...
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظرم با توجه به شخص کاربر بر اساس تجربه ، تاثیر ممکنه مثبت یا منفی باشه،واقعا به این ایمان دارم و برای من اثبات شده که یک هنر آموز معماری نباید از نرم افزار استفاده کنه.(حداقل در ترم های ابتدایی)
وقتی قراره یک طرح شکل بگیره،آیتم های زیادی تو ذهن شخص طراح وجود داره که بیان اولیه ش خارج از سیستم های کامپیوتری هست،حتی من نمی گم خط حرفه ای در اسکیس،به هیچ وجه برای بیان، ابزار خاص معرفی نمی کنم،چون هر شخص بر اساس تجربه، متوجه می شه که با چه چیزی می تونه اتود های اولیه اش رو انجام بده و خوب فکر کنه.
وقتی یادگرفتیم چطور باید فکر کنیم در اون صورت هم تاثیر رایانه،غیر قابل انکار هست.مهم اینه که خط فکری اولیه در اثر محدودیتها و زمان،که حتی با تسلط کامل به نرم افزار ، هم به وجود می یاد، تغیری نکنه.
.
.
متاسفانه خیلی از دوستان رو در دفاتر مختلف در بازار کار می بینم(سوای افراد قابل احترامی که در حیطه ی کپی پِیس فعالیت دارند!) که به صورت کاملا حرفه ای در عرض کمتر از یک ساعت با استفاده از چند دستور نرم افزاری به حجم و پلان می رسند.بدون مبانی،بدون آنالیز و تحلیل... .
ترسیم بدون مبانی و کمک از تنکنیکهای نرم افزاری مشابه که همه ی ما کاربرد های اولیه اش رو بلدیم و فقط از همون در خلاقیتمون بهره می بریم همون عاملی هست که وقتی تو دوره ی دانشجویی پروژه های همو می بینیم می گیم عه این چقدر شبیه به ایده ای بود که من داشتم!
و تکرار مکرر همین جملات در بین همکاران طراحی دفاتر...
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه دوستان مهندس و مهندسان آینده
واقعا اکثر ما دانشجو های معماری می مونیم باسه طرح زدن باید از کجا شروع کنیم!
الان اکثر ما تو دانشگاه یه دیاگرام فضایی میزنیم و بعد یه طرح کلی از طرحمون رو روی پوستی پیاده میکنیم.
مرحله بعد استاد عزیز بدون تحمیل نظر شخصی خودش روی کار (البته من میگم شما باور نکنید) یه تایید اولیه میده!
حالا اگه استفاده از همین نرم افزارها به صورت دست و پا شکسته هم نباشه که ما نمره 10 هم نمیگیریم!
آره اگه یه مهندس از همون ابتدا دانشجوی نمونه ای باشه و خوب مطالعه آزاد داشته باشه و 10 تا کلاس نرم افزار رفته باشه و ...چرا که نه!
خیلی هم استفاده از کامپیوتر در راستای خدمت به معماریه ولی تو این آشوب فعلی امثال ما حکم یه سطل ماست داره باسه ماست مالی آثارمون!
 

DDDIQ

مدیر ارشد
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=200888&d=1395008756


Choose a job you love , And you will never have to work a day in your life
Confucius

شغلی رو انتخاب کن که عاشقش هستی , اینطوری هیچ وقت در زندگیت مجبور به کار کردن و زحمت کشیدن نیستی !!!
کنفسیوس



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=200889&d=1395009083


 

پیوست ها

  • 68490_556029681079911_312820936_n.jpg
    68490_556029681079911_312820936_n.jpg
    99 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 996884_382747591847506_1982147994_n.jpg
    996884_382747591847506_1982147994_n.jpg
    86.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

baharestan.f

کاربر بیش فعال
سلام به همه دوستان مهندس و مهندسان آینده
واقعا اکثر ما دانشجو های معماری می مونیم باسه طرح زدن باید از کجا شروع کنیم!
الان اکثر ما تو دانشگاه یه دیاگرام فضایی میزنیم و بعد یه طرح کلی از طرحمون رو روی پوستی پیاده میکنیم.
مرحله بعد استاد عزیز بدون تحمیل نظر شخصی خودش روی کار (البته من میگم شما باور نکنید) یه تایید اولیه میده!
حالا اگه استفاده از همین نرم افزارها به صورت دست و پا شکسته هم نباشه که ما نمره 10 هم نمیگیریم!
آره اگه یه مهندس از همون ابتدا دانشجوی نمونه ای باشه و خوب مطالعه آزاد داشته باشه و 10 تا کلاس نرم افزار رفته باشه و ...چرا که نه!
خیلی هم استفاده از کامپیوتر در راستای خدمت به معماریه ولی تو این آشوب فعلی امثال ما حکم یه سطل ماست داره باسه ماست مالی آثارمون!

حرف ذل هممونو زدی خانم مهندس.:razz:
 

glosi

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان مهندس و مهندسان آینده
واقعا اکثر ما دانشجو های معماری می مونیم باسه طرح زدن باید از کجا شروع کنیم!
الان اکثر ما تو دانشگاه یه دیاگرام فضایی میزنیم و بعد یه طرح کلی از طرحمون رو روی پوستی پیاده میکنیم.
مرحله بعد استاد عزیز بدون تحمیل نظر شخصی خودش روی کار (البته من میگم شما باور نکنید) یه تایید اولیه میده!
حالا اگه استفاده از همین نرم افزارها به صورت دست و پا شکسته هم نباشه که ما نمره 10 هم نمیگیریم!
آره اگه یه مهندس از همون ابتدا دانشجوی نمونه ای باشه و خوب مطالعه آزاد داشته باشه و 10 تا کلاس نرم افزار رفته باشه و ...چرا که نه!
خیلی هم استفاده از کامپیوتر در راستای خدمت به معماریه ولی تو این آشوب فعلی امثال ما حکم یه سطل ماست داره باسه ماست مالی آثارمون!

من ی نظر کوچیک بدم :ببخشید
اما انچه ک مادر دانشگاه ها اموزش میبینیم اصلا مربوط ب بازار کار نمیشه و حدود 70 % اختلاف دارن
شروع کردن در دانشگاه ی مشکل اساسی هست اما در بازار کار خیلی راحت تر میشه طراحی کرد چون واقعیت ها ب چشم میاد . من حدودا 7 ساله همزمان با درسم کارهم میکنم ب خاطر همین متوجه میشم . دانشگاه ها نمیدونم چرا دانشجوهارو اماده بازار کار نمیکنند و فقط غیر اجرایی اموزش میدن .
 

soroush89

متخصص Photoshop
کاربر ممتاز
یک فرم و ایده از زمان پیدایش تا ارائه میبایست مسیری را بپیماید Evolution و این نه تنها در معماری بلکه در سایر هنرها هم نمود پیدا میکند یک طراح گرافیک، طراح صنعتی، کارتونیست و... همه و همه برای این تکامل تلاش میکنند که در نهایت به یک محصول مطلوب و قابل ارائه میرسند. به عقیده من اگر ابزار وسیله ای برای خلق اثر شود و نه باعث تکامل آن, چیزی که امروز در اکثر هنرها شاهد آن هستیم اتفاق می افتد. کپی برداری ناخواسته... ذهن خلاق را فقط با تفکر و تعمق میتوان زنده و کارآمد نگه داشت. و برای پویائی بیشتر میبایست آزمون و خطا انجام داد.
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظرم با توجه به شخص کاربر بر اساس تجربه ، تاثیر ممکنه مثبت یا منفی باشه،واقعا به این ایمان دارم و برای من اثبات شده که یک هنر آموز معماری نباید از نرم افزار استفاده کنه.(حداقل در ترم های ابتدایی)
وقتی قراره یک طرح شکل بگیره،آیتم های زیادی تو ذهن شخص طراح وجود داره که بیان اولیه ش خارج از سیستم های کامپیوتری هست،حتی من نمی گم خط حرفه ای در اسکیس،به هیچ وجه برای بیان، ابزار خاص معرفی نمی کنم،چون هر شخص بر اساس تجربه، متوجه می شه که با چه چیزی می تونه اتود های اولیه اش رو انجام بده و خوب فکر کنه.
وقتی یادگرفتیم چطور باید فکر کنیم در اون صورت هم تاثیر رایانه،غیر قابل انکار هست.مهم اینه که خط فکری اولیه در اثر محدودیتها و زمان،که حتی با تسلط کامل به نرم افزار ، هم به وجود می یاد، تغیری نکنه.
.
.
متاسفانه خیلی از دوستان رو در دفاتر مختلف در بازار کار می بینم(سوای افراد قابل احترامی که در حیطه ی کپی پِیس فعالیت دارند!) که به صورت کاملا حرفه ای در عرض کمتر از یک ساعت با استفاده از چند دستور نرم افزاری به حجم و پلان می رسند.بدون مبانی،بدون آنالیز و تحلیل... .
ترسیم بدون مبانی و کمک از تنکنیکهای نرم افزاری مشابه که همه ی ما کاربرد های اولیه اش رو بلدیم و فقط از همون در خلاقیتمون بهره می بریم همون عاملی هست که وقتی تو دوره ی دانشجویی پروژه های همو می بینیم می گیم عه این چقدر شبیه به ایده ای بود که من داشتم!
و تکرار مکرر همین جملات در بین همکاران طراحی دفاتر...
با دوستمون موافقم
خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج.
اگه دانشجو خوب فک کردن رو بلد باشه مشکلی نیست.
یه چیزی هم که هست اینه که یکی از مشکلات اصلی،علاوه بر استفاده نا صحیح از نرم افزار ،قضاوت غلط کارهای نرم افزاریه.
تا جایی که رندر ها دارن ضعف طراحی رو پوشش میدن. و استاد یا کارفرمایی که بصیرت نداره مثله ندید بدیدا محو تماشای این رندر یا پلان شلوغ میشه و اونو میپذیره. و به ادامه ی این روند اشتباه کمک میکنه.
پس همونطور که میبینید تمامی این مشکلات بهم گره خورده
مشکل اول خوب فکر نکردن
مشکل دوم عدم استفاده صحیح از نرم افزار
مشکل سوم نبود نقد صحیح در معماری
و ...
 

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام
به نظر من استفاده از نرم افزار نمیتونه مطلقأ منفی باشه یا مثبت.. درسته استفاده از نرم افزار به راحتی کار و تسریع در انجام پروسه طراحی کمک میکنه اما در کنار اون خیلی از ایده های ذهنی رو نمیشه با اون ارائه داد ؛ لذا درکنار استفاده از نرم افزار ما باید طراحی دستی رو در دستور کارمون قرار بدیم .. درواقع پس از ایده پردازی و خلق اون ب روی کاغذ ما به راحتی میتونیم اونو در نرم افزار واقعیت بدیم
تا اینجا ی بحث بود که بیشتر در جریان آموزش در دانشگاه ها تقریبأ رواج داره ولی متأسفانه ماها عادت داریم متکی به نرم افزار باشیم و از قدرت دستمون استفاده نکنیم.
درکل نرم افزار میتونه خیلی موثر و مفید باشه و به نظر من بزرگترین ایرادی که میشه گرفت اینه که نرم افزار ما رو تنبل بار میاره و فقط دنبال کپی و پیست هستیم و خلاقیت کار به مراتب کمتر میشه
 

tara_baran

عضو جدید
متاسفانه روند آموزشی که داریم ما رو وادار به کپی کردن میکنه...
چیزی که من بهش رسیدم اینه که جبر اساتید اجازه هر گونه نوآوری و خلاقیت رو از دانشجو میگیره...
طرح ها و ایده های جدید با مخالفت و مقاومت شدید اساتید رو به رو میشن...بی اینکه دلیل و منطقی پشتش باشه...
تنها دلیلی که برات میارن اینه که چون من میگم!! من تشخیص میدم!! من استادم!! من . . و دانشجو در قبال این منم منم ها چاره ای جز تسلیم نداره!!
چون در نهایت استاده که تعیین میکنه دانشجو میتونه درس رو پاس کنه یا باید ترم بعد هم مهمانش باشه...اینه که دانشجو از موضعش کوتاه میاد...
چون تو درسهای عملی که ما داریم مرکز همه چیز استاده و ملاک درستی برای ارزیابی وجود نداره پس معمولا آدم ریسک نمیکنه و طرحی رو باب میل استاد ارائه میده ولو کپی!!
متاسفانه انگشت شمارند استادایی که دانشجو رو ترغیب کنن خودش یک اثر رو خلق کنه چون در این صورت خودشون هم وارد اون چالش میشن که از حوصله شون خارجه!
و باز هم متاسفانه بازه زمانی کوتاه مدتی هست که یک پروژه باید جمع شه و این وسط خیلی چیزا فدا میشه و شاید به خیلی از ایراد ها و کم و کاست های پروژه به دیده اغماض نگاه بشه.
هستند اساتیدی که صراحتا اعلام میکنن پروژه کپی هم برای من بیارید مساله ای نیست (دیدم که میگم!)
ما ایرانی ها هم که راحت طلب . . زحمت به خودمون نمیدیم ...تا وقتی میشه کپی کرد تلاش چرا؟!
آخرش هم که کار کپی
از نظر ارزش فرقی با کار جدید نداره پس چرا بیخود خودمو خسته کنم؟!
پ.ن:من همیشه از اینکه کارامو خودم انجام میدم پشیمون میشم!! احساس تلف شدگی بهم دس میده!!
بالاخره آدم یه جا کم میاره و هم رنگ جماعت میشه...و این چرخه ادامه داره...
اینا مسائلی هست که تو اکثر دانشگاه های معماری باهاش رو به رو هستیم و راهکارش هم . .
نمیدونم . . یه تغییر بزرگ در افکاره!! هم اساتید هم دانشجوها که به سادگی ممکن نیست!

کاملا با حرفاتون موافقم تو دانشگاه ما هم همین طوریه ادم یه جایی منفجر می شه من که همیشه با این نظره استادا در جنگم به هر قیمتی ولی بچه ها چه راحت کپی می کنن و حتی فکرم نمی کنن و دقیقا به یه تغییر بزرگ در افکار نیازه ...!!!

نمي دونم بخندم يا گريه كنم ... همه چيز تو كشورمون برعكسه !
يادمه دانشگاه هميشه كارهام رو خودم انجام مي دادم ... يعني شايد چند هفته اول دانشگاه ها سر كلاس طرح هيچ چيز قابل قبولي براي ارائه نداشتم ... اينجوري بگم فرايند طراحي رو عادت داشتم تو ذهنم انجام بدم ... بعد اساتيد هم فكر مي كردن من تنبلم !!!! كار نمي كنم ... بعد 3 - 4 هفته اولين اتود هام رو ميبردم برا كركسيون ... كه دائما با اين الفاظ كه چقدر كندي ... چرا كار نمي كني ... ببين بچه ها به حجم رسيدن و ... هي رو اعصابم ميرفتن ... غافل از اين كه من تو ذهنم و انديشم همش مشغول كلنجار رفتن با طرحم بودم ... همزمان به حجم و پلان و نما و روابط و ... فكر مي كردم ... همين باعث مي شد تو وهله اول كُند به نظر بيام ... اواخر سال هم كه مي شد ايده هام رو دسته بندي مي كردم و همه رو يه جا مي بردم برا اساتيد ... البته من كار دستم خيلي تعريفي نداشت و فقط در حد رسوندن منظورم براش وقت مي گذاشتم ... بعد آخر ترم براي ارائه طرح هام ديگه خواب و خوراك نداشتم چون همه كارهاي خودم رو اعم از كدي كردن ... سه بعدي ... شيت بندي و ... با خودم بود ... حتي خيلي از بچه ها اخر ترم ياد من مي افتادن كه اهههه تو رو خدا برا ما هم شيت بندي كن و ... جالبيش اين جاست كه وقتي كه كار رو برا اساتيد مي بردم هميشه با يه جمله هميشگي مواجه بودم : كارت رو كي بزات انجام داده ؟ كي برات بسته ... چند گرفتن برا كارت و ... كاش فقط در حد حرف بود ... نتايج كه ميومد هميشه كمترين نمره برا من بود و بالاترين ها براي كسايي كه هر بخش از كارشون رو داده بودن يكي انجام داده بود ... ميانگين نمرات طرحم بايد 13 باشه !!!!

من كپي نكردم هميشه انگ كپي كاري روم بود !!! بعد يكي از دوستاااااااااااان پر ادعا داشتيم حجم مي ساختيم بعد كارش رو استاد برداشت كلي تعريف و تمجيد و ... كه افرين عجب حجمي و اين جوري بايد كار كنيد و ... منم ديگه اعصاب مصاب نمونده بود برام آروم گفتم (پيش خودم غر غر كردم اروم بودم ولي نمي دونم چي شد همه شنيدن !!!) دست خانم زاها حديد درد نكنه ... كه همه زدن زير خنده ... به قول خودشون همه مي دونستن يه جا اين حجم رو ديدن ولي يادشون نمي اومده و بقول معروف زدم تو خال ... استاد رو مي گي .... كاردش مي زدي خونش در نمي اومد ... بعدش منو تو دفترش خواست ... مي دوني بهم چي گفت ؟؟؟ گفت كپي كردن هم عرضه مي خواهد !!! كه تو نداري ...

با اون استاد متشخص كه چيزي نگفتم ولي بين دوستام در جواب حرفش گفتم ... كپي داريم تا كپي ... اين آقا يه خط هم كم و زياد نكرده ...اصلا فكر نكرده از استفاده از اون حجم فقط تلپي برداشته گذاشته تو كارش !!! تازه بدتر از همه اين كه ادعاي طرح زدن و ايده و روند طراحيش هم بالا ميده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

چي بگم ديگه ؟؟؟

کاملا همدردی می کنم این معذل جدی دانشگاه هاست
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

soroush89

متخصص Photoshop
کاربر ممتاز
خدا رحمت کند استاد مهدوی فقید را... پندهای خوبی میداد... میگفت: یک معمار میبایست توانائی انجام دو کار آن هم به نحوه احسن داشته باشد. اول خوب دیدن، دوم خوب تحلیل کردن، حاصل این دو کار را زمانی که میخواهید طراحی کنید میتوانید درک کنید. وقتی خوب ببینید و خوب تحلیل کنید، خلاقیت در شما شکفته میشود. اگر آگاهی از آنچه طرح میزنید نداشته باشید و موضوع را خوب درک نکرده باشید چاره ای جز کپی کردن ندارید.
مسئله بزرگ بعضی از دانشجویان (معماران فردا) این است که درک درستی از آنچه به آن تحقیق میگوید ندارند. تنبلی میکند به دنبالش برود 4 کلام در موردش مطلب بخواند. به همین خاطر است که بعضی به اصتلاح اساتید به دانشجو میگویند برو برایم اسکیس بیاور یا همینجا بشین و جلوی چشمم طرح بزن, یا در موردی دهشتناک به دانشجوی ارشد گفته بود علاوه بر اسکیس ها و طرح فاز یک برو و فاز دوی کار را به صورت طرح دست برایم بیاور. برای آینده سیستم آموزشی باید به جد نگران بود.
 

ms.shahzad

عضو جدید
من ی نظر کوچیک بدم :ببخشید
اما انچه ک مادر دانشگاه ها اموزش میبینیم اصلا مربوط ب بازار کار نمیشه و حدود 70 % اختلاف دارن
شروع کردن در دانشگاه ی مشکل اساسی هست اما در بازار کار خیلی راحت تر میشه طراحی کرد چون واقعیت ها ب چشم میاد . من حدودا 7 ساله همزمان با درسم کارهم میکنم ب خاطر همین متوجه میشم . دانشگاه ها نمیدونم چرا دانشجوهارو اماده بازار کار نمیکنند و فقط غیر اجرایی اموزش میدن .


دوست عزیز منم کاملا با شما موافقم
کار بیرون با چیزایی که تو دانشگاه میخونی خیلی فرق داره!
ولی بهتر بود فرقش رو هم میگفتی.
حداقل تو این دفترهای معمولی تهران که من دارم میبینم نه اصلا خلاقیت میخواد نه یه کانسپت قوی!
همین که باسه یه آپارتمان 100 الی 200 متری 2-3 تا اتاق نافرم با یه پذیرایی بزرگ که مشتری خوشش بیاد در بیاری (که اغلب در اوردن هم نمیخواد یه کپی پِیس تمیز) خدا بده برکت.
آره کار کردن داشتن یه پارتی یا سرمایه توپ میخواد نه ایده و یا بحث بین این که عایا استفاده از نرم افزار آری یا خیر!!
.
.

پ.ن:البته من قصد توهین به مهندسین عزیز رو ندارم و قانون بساز بندازی مد نظرمه
 

glosi

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوست عزیز منم کاملا با شما موافقم
کار بیرون با چیزایی که تو دانشگاه میخونی خیلی فرق داره!
ولی بهتر بود فرقش رو هم میگفتی.
حداقل تو این دفترهای معمولی تهران که من دارم میبینم نه اصلا خلاقیت میخواد نه یه کانسپت قوی!
همین که باسه یه آپارتمان 100 الی 200 متری 2-3 تا اتاق نافرم با یه پذیرایی بزرگ که مشتری خوشش بیاد در بیاری (که اغلب در اوردن هم نمیخواد یه کپی پِیس تمیز) خدا بده برکت.
آره کار کردن داشتن یه پارتی یا سرمایه توپ میخواد نه ایده و یا بحث بین این که عایا استفاده از نرم افزار آری یا خیر!!
.
.

پ.ن:البته من قصد توهین به مهندسین عزیز رو ندارم و قانون بساز بندازی مد نظرمه

دوست عزیز من تو شرکتی ک هستم بله کار شما رو هم میکنیم اما ما روند کاریمون خیلی فرق داره
1/ اول بله ی نقشه کپی پیس میدیم دست مالک میره پروانشو میگیره اما بر میگرده اونجور ک خودش میخواد واسش طراحی میشه و میسازه . نقشه های پروانه با اجرا از زمین تا اسمون فرق داره .............
اونو دیگه نمیتونی کپی کنی چون مطابق خواسته ی مالکه ..........
 

Similar threads

بالا