گفتمان معماری ...

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تویو ایتو، معمار برنده جایزه پریتزکر 2013


معمار ژاپنی تویو ایتو
به عنوان سی و هفتمین برنده جایزه پریتزکر معرفی شد. اثار این معمار 71 ساله که از نظر هیات ژوری در قامت "ساختمان هایی بی زمان" که بیانی اند از "خوش بینی، سبکی و لذت" ارزیابی شده اند، بیشتر به سبب هم گرایی فرم های ارگانیک و ابداعات تکنولوژیک در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار گرفته اند. مدیاتِک او در سِندای که در برابر زلزله ویرانگر 2011 به خوبی مقاومت کرد در حال حاضر به عنوان نمونه ی شاخص معماری مقاوم برابر زلزله شناخته می شود و استادیوم اژدها شکل او در تایوان نیز نه فقط به سبب فرم نامعمول اش که همچنین به سبب تامین انرژی اش توسط سلول های خورشیدی در دنیای معماری متمایز گردیده است.

یونگ هو چانگ از اعضای هیات داوران امسال جایزه پریتزکر در توصیف اثار تیو ایتو می گوید:"ساختمان های بی نظیر او مرزهای معماری را جا به جا کرده است و شجاعانه به حوزه های گام نهاده که پیش از این کمتر بدان ها دخول شده است." اعضای هیات داوران پریتزکر پرایز امسال شامل پیتر پالمبو، گلن مورکات، یونگ هو چانگ، یوهانی پالاسما، آلخاندرو آراونا و یو هو چانگ در بیانیه ی خود
اورده اند "معماری تیو ایتو مسیرهای نوایینی برافراشته است و اثارش فحوایی از جهان شمولی و تکینگی را در خود دارد. به تمام دلایل پیش امده و به سبب تلاش برای تبلور کالبدی سنتز سازه، فضا و فرم منتج به فضاهایی بدیع و همچنین درک بی نظیر او از منظر و همچنین ترکیب طرح هایش با بعدی معنوی و شاعرانگی ای که در تمام اثارش مشهود است، مفتخریم که اعلام کنیم او را به عنوان برنده جایزه پریتزکر سال 2013 انتخاب کرده ایم."
ایتو که فعالیت حرفه ای خود را در دفتر کیانوری کیکوتاکه ـ یکی از پایه گذران جنبش متابولیسم ر ژاپن ـ اغاز کرد، در سال 1971 دفتر معماری خود را تاسیس و با طراحی و ساخت خانه هایی هم چون خانه "اُ" در شیلی و خانه "یو" در توکیو به سبب تلفیقی از فرم های سیال و توجه خاص به معنای زندگی شخصی ساکنان شهر به شهرت رسید. از دیگر شاخصه های اثار ایتو هَمْ بندیِ سازه های ارگانیک و تکنولوژی از یک سو و طراحی شاعرانه مینیمالیستی از سوی دیگر است. کتابخانه عمومی سنت شکن او در شهر سِندای (2001) ترکیبی بود از سطوح صاف و لوله های سازه ای که ماحصلشان مکعبی شفاف را شکل می داد، این تمهید طراحانه بیشترین کارایی خود را در زلزله و سونامی 2011 ژاپن نشان داد.
از ان پس تیو ایتو بخشی از زمان خود را وقف اجرا و اموزشِ طراحی پروژه های مقاوم در برابر زلزله در سراسر ژاپن نموده است، از نمونه های موفق ان می توان به طرح توسعه مرکز قربانیان سونامی و زلزله در شمال ژاپن اشاره کرد. یکی از اخرین پروژه های ایتو اپرای متروپلیتن تایچونگ بوده است که در حال حاضر در حال ساخت است و شدیدا مورد توجه هیات داوران پریتزکر واقع شده است. ایتو ملهم از طبیعت، اپرایی به مساحت 620000 فوت مربع طراحی کرده است تا بار دیگر به ارزش علقه اش به ترکیب پیچیده ی فضاهای درونی و بیرونی و تعاملش با پیرامون اشاره کند.
شایان ذکر است تیو ایتو پس ازکنزو تانگه(1987)، فومیهکیو ماکی (1993)،تادایو اندو (1995) و کازیمو سجیما و ریو نیشیزاوا (2010) ششمین ژاپنی ای ایست که موفق به اخذ این جایزه شده است و البته نباید فراموش کرد برنده سال گذشته پرتزکر نیز ونگ شو از چین بوده است، گویی خط مشی این سال های پریتزکر نوعی بوم گرایی شرقی با طعم رعایت شمول اخلاقی و سیاست است.

مدیاتِک شهر سندای

منبع:اتود+سایت رسمی پریتزکر
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


Silver Hut (house), Nakano-ku, Tokyo, Japan, 1984



Tama Art University Library (Hachiōji campus), Hachioji-shi, Tokyo, Japan. 2007



Sendai Mediatheque Sendai-shi, Miyagi, Japan, 2000



Tower of Winds, Yokohama-shi, Kanagawa, Japan, 1986




Meiso no Mori Municipal Funeral Hall Kakamigahara-shi, Gifu, Japan, 2006



Serpentine Gallery Pavilion, London, U.K., 2002




TOD’S Omotesando Building Shibuya-ku, Tokyo, Japan, 2004



Main Stadium for The World Games 2009, Kaohsiung, Taiwan, 2009



Toyo Ito Museum of Architecture, Imabari-shi, Ehime, Japan, 2011
ارشیو کارهای ایشون از اینجا

نقد و بررسی اثار مهم ان در مجله el croquis از اینجا

.......................
 

DDDIQ

مدیر ارشد
داورانجایزه معمار ۹۲

سیروس
باور

متولد ۱۳۱۳شیراز، دانش‌آموخته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و دکترای معماری را از دانشکده معماری دانشگاه فلورانس ایتالیا گرفته. او علاوه بر طراحی خانه‌ها و بناهای متعدد، مدیر گروه آموزشی معماری، مدیر گروه شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ۱۳۵۰-۵۸، عضو شورای داوری طرح‌های جامع شهری در وزارت مسکن و شهرسازی ۱۳۵۰-۵۸، عضو هیئت مدیره اولین سازمان نظام معماری تهران ۱۳۵۶،‌ مدیر و طراح طرح جامع شیراز، یزد و شهر صنعتی ساوه بوده و در طرح هویت بخشی مدارس ایران (از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور) شرکت داشته است.

ایرج کلا
نتری طالقانی

فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه تهران، مؤسس و رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور باوند است. سابقه تدریس در دانشگاه‌های تهران، آزاد و علم و صنعت و داوری مسابقه‌های معماری گوناگون را دارد. کارهای طراحی او در چندین مسابقه رتبه اول کسب کرده‌اند.


مهرداد یزدانی

دانش‌آموختۀ دانشگاه هاروارد در رشتۀ معماری، سه سال پس از پایان تحصیلاتش از طرف progressive Architecture به‌عنوان یکی از طراحان نوخاستۀ برتر دنیا انتخاب شد. یزدانی برندۀ بیش از ۳۰ جایزۀ بزرگ طراحی بوده و طرح‌های شاخص او در نشریات معتبر معماری دنیا مثل Architectural Record, Domus چاپ شده‏ اند. یکی از شماره ‏های اخیر مجله شارستان هم به کارهای او اختصاص داده شده.کارهای هنری او علاوه بر نمایشگاه‏های مختلف، بخشی از مجموعۀ دائمی کتابخانۀ کنگره و موزۀ هنر مدرن نیویورک را تشکیل می‏دهند. او در دانشگاه تگزاس و چند دانشگاه دیگر امریکا تدریس می‏کند.

اسماعیل طلایی


متولد سال ۱۳۲۴ در تهران، فارغ‌التحصیل معماری داخلی از دانشکده هنرهای تزئینی تهران، و دارای دکترای معماری از دانشگاه فلورانس و دیپلم تخصصی یونسکو در مرمت بناهای تاریخی است.
در گروه مرمت در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فلورانس و دانشگاه معماری مدیترانه شرقی قبرس تدریس کرده. از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ در مؤسسه فنی مهندسان Studio Strutture معمار و طراح بوده. همچنین مدیر گروه معماری و مرمت آثار و بناهای تاریخی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکزی بوده. از کارهای انجام شده او در شرکت طلایی تداوم پویا: مجموعه ورزشی اسب سفید (آلیس) است که برنده جایزه معمار، رتبه سوم شده است.


محمد
مجیدی

متولد سال ۱۳۴۶ در تهران و فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس معماری از دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی است. در سال ۱۳۷۵ دفتر معماری بن‏سار را تأسیس کرد که در مسابقات معماری متعدد رتبه کسب کرده. مقالات و پروژه‌های مختلفی نیز در نشریات ایرانی و خارجی از این دفتر به چاپ رسیده است. انتخاب پروژه مجتمع مسکونی ویلاشهر در سال ۲۰۰۹ توسط هیئت داوران فستیوال جهانی معماری در بارسلون WAF، کسب رتبه اول جایزه معمار برای پروژه نمایشگاه مبلمان در سال ۱۳۸۴، چاپ شده در اطلس قرن ۲۱ معماری جهان انتشارات Phaidon از جمله پروژه‌های برنده دفتر هستند.

برندگان:


گروه مسکونی


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178623&d=1383740709
رتبه اول مجموعه مسکونی: خانه شریفی ها، دفتر “دیگر”، علیرضا تغابنی





http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178624&d=1383740712

رتبه دوم مجموعه مسکونی: باغچه ناژوان، دفتر فرآیند منطقی در طراحی معماری، احسان حسینی، الهام گرامیزاده


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178626&d=1383741524
رتبه سوم مجموعه مسکونی: ویلای ساوه، گروه معماری کارند، علی شریعتی، دخی سربندی


تقدیر شدگان


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178627&d=1383741526
خانه‌ای برای یک خانواده گسترده، کوروش رفیعی، منیژه رفیعی


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178629&d=1383741656
پروژه کیلی، سیدجلیل موسوی



گروه عمومی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178630&d=1383741659​
رتبه اول: مجموعه اتومبیلرانی کارتینگ پرند،‌ الریک لونباخ، مهدی مرادی، حمید عباسلو

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178669&d=1383762371
رتبه دوم: مرکز تحقیقات الکترونیک فُطْروسی، شیوه دگردیس، امیرحسین طاهری

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178670&d=1383762373
رتبه سوم :ساختمانی در پَخ، دفتر معماری آینه، علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی


تقدریر شدگان




http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178671&d=1383762474
طرح ساماندهی و توسعه گردشگری سواحل زیبای ناز، کارگاه معماری ماه، اشکان قانعی، میلاد بهرامی، محمدجواد آذری


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178672&d=1383762477
کومه‌های شیشه‌ای، مهندسان مشاور پلشیر، اشکان قانعی، میلاد بهرامی سامانی



بازسازی

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178686&d=1383764104
رتبه اول باغ موزه قصر، شاخه تجربی معماری کلانشهر، آرش مظفری


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178676&d=1383762659
رتبه دوم ( به صورت مشترک ) مبل لمکده، استودیو کاما، ایمان شفیعی، بهزاد منشگر


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178687&d=1383764107
رتبه سوم ( به صورت مشترک) رستوران گرانو، هومن بالازاده




http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178679&d=1383763082​
رتبه سوم بازسازی (به طور مشترک) منزل مسکونی عمید، دفتر معماری باغ ایرانی، مهسا مجیدی


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178677&d=1383762663
رتبه سوم بازسازی(به طور مشترک) گالری – رستوران مکعب سفید،‌ مهدی بخشی زاده

تقدیرشدگان


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178680&d=1383763089​
ساختمان شماره یک، دفتر طراحی ری را، سمیرا فداکاری، مهدی کریمی
 

پیوست ها

  • m1.jpg
    m1.jpg
    32.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • m2.jpg
    m2.jpg
    18.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • m3.jpg
    m3.jpg
    58.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • mt1.jpg
    mt1.jpg
    87.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • mt2.jpg
    mt2.jpg
    87.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • o1.jpg
    o1.jpg
    78.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • o2.jpg
    o2.jpg
    55 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • o3.jpg
    o3.jpg
    27.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • ot1.jpg
    ot1.jpg
    92.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • ot2.jpg
    ot2.jpg
    53 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • b1.jpg
    b1.jpg
    54.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • b21.jpg
    b21.jpg
    81.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • b22.jpg
    0 بایت · بازدیدها: 0
  • b31.jpg
    b31.jpg
    27.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • b32.jpg
    b32.jpg
    76.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • bt.jpg
    bt.jpg
    23.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
برندگان مسابقه جهانی معماری 2013 (WFA 2013)

برندگان مسابقه جهانی معماری 2013 (WFA 2013)

برندگان مسابقه جهانی معماری 2013 (WFA 2013)

برندگان فستیوال جهانی معماری 2013 در سواحل مارینای سنگاپور معرفی شدند. ای فستیوال سه روزه از 2 اکتبر 2013 برابر با 10 مهر 1392 آغاز و در تاریخ 4 اکتبر 2013 به پایان رسید. در این فستیوال، بهترین معماران جهان با بهترین آثارشان شرکت می کنند و تجربیاتشان را با معماران سایر دنیا تقسم می کنند.
هر معمار می تواند لیست کوتاهی از آثار خود را به هیئت داوران فستیوال WFA که نامهای آشنایی همچون Dietmar Eberle، Jeanne Gang و Patrick Bellew در بین این هیئت دیده می شوند، ارسال کنند.
این رقابت در بخش های ساختمان، پروژه ی لندسکیپ و پروژه ی معماری آینده و زیر بخش های مرتبط، برگزار می شوند و برندگان در هر بخش مشخص و جوایز خود را دریافت می کنند.
برنده ی بهترین ساختمان سال، ساختمان گالری هنری اوکلند واقع در نیوزیلند بود که توسط گروه معماری استرالیایی FJMT طراحی و اجرا شده بود.

در ادامه شما می توانید برندگان هر بخش به همراه عکس پروژه را مشاهده کنید.


برنده ی بخش ساختمان سال:
گالری هنری اوکلند، نیوزیلند
معمار : گروه معماری FJMT
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178720&d=1383785999


برنده ی بخش آپارتمان مسکونی :
آپارتمانی واقع در ایلات متحده
معمار :گروه معماری Koning Eizenberg
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178722&d=1383786147​



برنده ی بخش معماری هتل و گردشگری:
citizenM London Bankside، بریتانیا
معمار :Concrete
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178721&d=1383786021​



برنده ی بخش بهترین نمایش:
آکواریوم دانمارک
معمار: 3XN
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178709&d=1383785283


برنده ی بخش معماری فروشگاه:
فروشگاه Emporia، سوئد
معمار : معماران Wingårdh
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178718&d=1383785869​



پروژه ها ی آینده
برنده ی بخش پروژه ی آینده سال:

موزه ی دریای ملی چین
معمار: گروه معماری Cox Rayner
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178716&d=1383785758



برنده ی بخش معماری مذهبی:
مسجد sancaklar، ترکیه
معمار:گروه معماری EAA-Emre Arolat
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178717&d=1383785772​



برنده ی بخش پروژه های آینده گروه معماری اداری :
Selcuk Ecza Headquarters، ترکیه
معمار: گروه معماری tabbanlioglu
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178714&d=1383785680​



برنده ی بخش معماری فضاهای ورزشی:
مرکز Splashpoint Leisure، بریتانیا
معمار: گروه معماری Wilkinson Eyre
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178715&d=1383785702​



برنده ی بخش پروژه های آینده گروه معماری مسکونی:
خانه ی Meditation، لبنان
معمار: گروه معماری MZ
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178719&d=1383785881​



برنده ی بخش پروژه های آینده گروه فضاهای آموزشی :
مدرسه ی شهری Elsinore، دانمارک
معمار : EFFEKT
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178712&d=1383785567​


برنده ی بخش معماری فضای تحقیقاتی/آموزشی :
پروژه ی انجمن، دانشگاه Exeter
معمار : Wilkinson Eyre
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178713&d=1383785602



برنده ی بخش بهترین معماری صنعت حمل و نقل:
پایانه ی سیدنی، استرالیا
معمار : Johnson Pilton Walker
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178708&d=1383785274


ترجمه : تحریریه گروه معماری آرل
منبع : http://www.bustler.net
 

پیوست ها

  • Sydney-Cruise-Terminal3.jpg
    Sydney-Cruise-Terminal3.jpg
    40 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • The-Blue-Planet---3XN.jpg
    The-Blue-Planet---3XN.jpg
    21.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • The-Urban-School-in-Elsinore.jpg
    The-Urban-School-in-Elsinore.jpg
    50.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • University-of-Exeter_Forum-Project_01cHuftonCrow.jpg
    University-of-Exeter_Forum-Project_01cHuftonCrow.jpg
    78.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Selcuk-Ecza-HQ2.jpg
    Selcuk-Ecza-HQ2.jpg
    62.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Splashpoint---Wilkinson-Eyre.jpg
    Splashpoint---Wilkinson-Eyre.jpg
    55.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • National-Maritime-Museum-of-China3.jpg
    National-Maritime-Museum-of-China3.jpg
    29.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Sancaklar-Mosque2.jpg
    Sancaklar-Mosque2.jpg
    40.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Emporia---Wingardh-Arkitktkontor-AB-SV.jpg
    Emporia---Wingardh-Arkitktkontor-AB-SV.jpg
    54.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • MZ-Architects_Meditation-house_Night-view.jpg
    MZ-Architects_Meditation-house_Night-view.jpg
    20.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Auckland-Art-Gallery-Toi-o-Tarmaki---Francis-Jones-Morehen-Thorp.jpg
    Auckland-Art-Gallery-Toi-o-Tarmaki---Francis-Jones-Morehen-Thorp.jpg
    52 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • CitizenM_London_Bankside-staircase.jpg
    CitizenM_London_Bankside-staircase.jpg
    61.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 28th-Street-Apartments2.jpg
    28th-Street-Apartments2.jpg
    43.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=178837&d=1383875016
طراح : این هم لوگو ( آرم ) جدید شرکت شما !
رئیس شرکت : ولی آخه 5000 هزار دلار !! اونم برای لوگویی که کمتر از 10 دقیقه کشیدی!؟
طراح : میدونم ... ولی این برای من 10 سال طول کشید که یاد گرفتم چطور کمتر از 10 دقیقه انجامش بدم !
 

پیوست ها

  • 544281_321573167964949_1631502269_n.jpg
    544281_321573167964949_1631502269_n.jpg
    60.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ms.shahzad

عضو جدید
وقتی استاد یک سوژه رو باسه ما انتخاب میکنه اول تو ذهنمون به یه نتایجی میرسیم که بهش میگن ایده!
اما وقتی روی کاغذ میاریمش میشه کانسپت اولیه طرحمون.
یه کتاب فوق العاده هم سراغ دارم:
*آموزش طرح معماری از کانسپت تا فرم و فضا* نوشته آرتور امید آذری
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه معمارها و اونایی که قراره در آینده معمار بشن و اونایی که دوست داشتن معمار بشن ولی حیف نشدن!
به نظر من نقد تو دانشگاه ما اصلا درست انجام نمیشه!
کافیه توی کلاس محبوب باشی دیگه مگه کسی نقد میکنه، همش تعریف ونکوهش عکس همین قضیه که دیگه وای به حال طرف!
تازه یه قانون دیگه هم هست که میگه *مرگ خالق اثر* یعنی سر کلاس ساکت وایستی حتی شاگرد تنبله کلاس هم هر چی خواست به کارت بگه ولی تو هیچی نگی!
واقعا این ممکنه!
نه، من با این فرهنگ بزرگ شدم و زیر بار حرف زور نمیرم.
یه وقت استاد کار آدم رو نقد میکنه! درست! یه آدم با سواد و متخصص نقد میکنه! درست! ولی هر کسی بسته به سلیقه نداشتش بخواد نقد کنه! اصلا :wallbash:
فعلا که ما به دنبال جذب نیرو هستیم باسه نمره20 تمون:love:، شما چکار میکنید؟
فقط نگید میشینید خوب طراحی میکنید که معماری با تمامی قوانینش سلیقه ای هست
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه معمارهای خوب که آرزومه منم یه روز شبیه یکی از اونا بشم.
اوایل وقتی یه اثر معماری میدیدم (نه خیلی پیچیده! نه! مثلا خونه اقوام) همه ی حواسم به تزیینات داخلی مثل کاغذ دیواری و پارکت و...
خلاصه این شده بود معیار گزینش من ولی بعد از اینکه طراحی معماری رو پاس کردم یواش یواش به روابط فضا ها یه کوچولو توجه کردم!
بعد مقررات ملی ساختمان و استانداردهایی که باید باشه و خیلی جاها نیست و الی آخر
خوب من تازه کاردانیم رو گرفتم و ترم یک کارشناسی هستم و خیلی راه باید برم باسه اینکه نگاه کردنم به یه اثر معماری یه دید معمارانه باشه!
اما دارم سعی خودم رو میکنم و در ضمن نوشته های بچه های سایت هم اندازه ی یه درس 3 واحدی بهم کمک کرد:w27:
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به ph.d های آینده!
من میخوام بدونم چرا خیلی از فوق لیسانسه های ما دنبال نظام مهندسی نمیرن.
مگه گرفتن نظام مهندسی هم بالا رفتن از پله های موفقیت حساب نمیشه!
راستی ما تو ایران دکترای معماری هم داریم؟
من که فعلا با این طرز درس خوندنم ارشد جزء فانتزیام هست ولی سعی میکنم بهش برسم.:)
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به آینده سازان معماری ایرانی!
از نظر من بعد از تخت جمشید، شمس العماره برای معماری ایران نمادین تره!

درسته شازده قجری بعد از سفرش به فرنگ و الگو گرفتن از اونجا ساخت ولی من به عنوان نماد دوسش دارم!;)
P1060730.jpg
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام به ph.d های آینده!
من میخوام بدونم چرا خیلی از فوق لیسانسه های ما دنبال نظام مهندسی نمیرن.
مگه گرفتن نظام مهندسی هم بالا رفتن از پله های موفقیت حساب نمیشه!
راستی ما تو ایران دکترای معماری هم داریم؟
من که فعلا با این طرز درس خوندنم ارشد جزء فانتزیام هست ولی سعی میکنم بهش برسم.:)

سلام.
بله خیلیا هستن که دنبال پروانه نظام مهندسی نمیرن.چون واقعا ربطی به درآمد بیشتر نداره.خیلی از اینایی که پروانه نظام مهندسی دارن در واقع دارن پای طراحی ها و نقشه های یکی دیگه رو امضا میکنن.
نه خیلیا پروانه ندارن ولی خیلی موفق هستن.

بله داریم....زیاد هم داریم....ولی اینکه واقعا دکتر باشن یا نه ....

ایشالا موفق میشید.
 

DDDIQ

مدیر ارشد
  • رویکرد اول :

" موسسه ای بین المللی مطالعات معماری ایران " در نظر دارد کنفرانسی با عنوان " کنفرانس ملی زن،معماری و شهر" برگزار کند ؛ که دیدگاه و هدف این موسسه از برگزاری این کنفرانس چنین ذکر شده ...

زمان : 16 و 17 بهمن 1392
مکان : تهران، دانشگاه تهران ، پردیس هنر های زیبا ، سالن احتماعات شهید آوینی

مقدمه :

شهر و بنا بستری مناسب برای تجسم بخشی به باور های انسانی است ، از طرفی تکثرگرایی و اجتناب از تبعیض‌های اجتماعی، جنسیتی، سنی، نژادی و غیره در تمامی جوامع معتقد به دموکراسی و نظام‌های مردم سالار از جمله مهمترین باورها و رویکردها به حساب می‌آید. چنین است که این نوع نگاه در ایران اسلامی که همواره به عنوان یکی از جوامع معتقد به مردم سالاری دینی مطرح است، نیز مورد توجه بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
از سوی دیگر تأکید بسیار بر تنوع اجتماعی، احترام به نیازهای متفاوت زنان و مردان و اجتناب از هرگونه همگون سازی و در یک کلام آگاهی به گوناگونی شیوه های زیست ،از جمله مشخصه‌های عصر حاضر است؛ بر این اساس شهر و بنا میبایست ظرفیت مناسبی برای دربرگیری گروه های مختلف اجتماعی ، بلاخص گروه های اسیب پذیر نظیر معلولین،زنان و کودکان به گونه ای برابری را در خود ایجاد نماید. اینگونه است مسائل مر بوط به زنان سالیان سال است که در کشور عزیزمان ایران در راستای دستیابی به شرایط عادلانه در تمامی عرصه های زندگی مورد بحث و اندیشه قرار گرفته است .

این شیوه اندیشیدن که قائل به منافع و نیازهای متفاوت زنان و مردان می‌باشد، افق تازه‌ای از گوناگونی اجتماعی و حرکت از تمایز اجتماعی به سوی تفاوت اجتماعی را در برابر انسان قرن بیست و یکم می‌گشاید و این گوناگونی و تفاوتهای اجتماعی نه تنها در سح فردی بلکه در گفتمان و روابط اجتماعی و به چشم می‌خورد.
نگاه توسعه­ گرا به آینده این سرزمین، موجب شده است که مسائل زنان با هدف دستیابی به شرایط عادلانه در تمامی شئون حیات جمعی ایرانیان، مورد بحث و اندیشه­ورزی قرار گیرد. اینجاست که نقش زنان بسیار مهم جلوه می‌نماید. به گونه‌ای که آنان می بایست با آگاهی کافی از وضعیت خود در جوامع کنونی به همراه مردان سعی در ارائه راهکارهای مناسب و برنامه‌های عملی در راستای بسترسازی حوزه عمومی برای پذیرش تنوع‌ها و تفاوتها و همچنین برقراری مشارکت همگانی نموده و گام‌های مهمی در راستای حل مشکلات رویه‌ای و ماهوی کنونی که ریشه در عدم توازن و تعادل در تعریف فضای معماری و شهری ، به منظور پاسخگویی به نیاز تمامی گروه های احتماعی و همچنین ایفاء نقش موثر در حوزه معماری و شهرسازی توسط بانوان دارد.
این کنفرانس سعی بر آن دارد که بستری مناسب برای گفتگوی زنان و مردان معمار وشهرساز در باب مسائل و مشکلات رویه‌ای و ماهویی فضاهای شهری و معماری ایران فراهم آورد. بستری که در آن از یک طرف نقش زنان در حوزه های متنوع حرفه‌ای نظیر مهندسین مشاور، آتلیه ها، مطبوعات و سازمان‌های اداری و حوزه‌های آکادمیک نظیر دانشگاهها و … مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته (بعد رویه‌ای) و از سوی دیگر مناسبات فضا و جنسیت در فضاهای شهری و معماری ایران و جهان از منظر چگونگی بسترسازی برای حضور و کنش زنان در جامعه مطرح گردد. (بعد ماهوی)

مشخصات کنفرانس :
کنفرانس معماری ،زن و شهر ،به عنوان بستری برای چالش میان معماران،شهرسازان،جامعه شناسان و صاحب نظران در عرصه فضا و جنسیت و همچنین تحلیل مناسبات زنان و مردان معمار با جامعه ، از معماران، شهرسازان و جامعه شناسان معتبر ملی و بین المللی این عرصه دعوت به عمل آورده است تا با گفتمانی همه جانبه پیرامون موضوع مذکور، به ایجاد راهکار و بررسی مشکلات و مسائل موجود در این زمینه بپردازد، از این رو سعی شده است از همه صاحب نظران معتبر در عرصه معماری، شهرسازی ، جامعه شناسی و جغرافیای انسانی ، در قالب پنل های جنسیت وفضا و حرفه و زن ( مطبوعات ،دانشگاه ها و مهندسین مشاور و ادارات ) استفاده گردد.
همچنین قابل ذکر است که به منظور برقراری هرچه بهتر این گفتمان ، سعی شده است تا از معماران وشهرسازان معتبر بین المللی زن ایرانی ، که در ایران حضور ندارند نیز دعوت به عمل امده است تا در قالب مصاحبه ویدئویی از پیش ضبط شده و یا حضور انلاین در کنفرانس ، نظرات خود را در طی مدت برگزاری کنفرانس مذکور با ما در میان بگذارند.

کنفرانس معماری ، زن و شهر ، شامل 2 محور اصلی و محورهای فرعی متنوع است که عبارتند از :

الف : تأثیر متقابل جنسیت و فضا
- فضاهای کنونی زندگی با توجه به ساختار جنسیتی تغییر یافته در بستر کنونی ایران
- دفاع مقدس و نقش و تاثیر زنان در فضای عمومی
- تاثیر متقابل جوامع اسلامی و نقش فعال زنان در فضای عمومی و خصوصی
- نحوه شکل‌گیری فضاهای کالبدی خصوصی و عمومی در طول تاریخ در ایران تحت باورهای جنسیتی
- سمبل‌ها و نشانه‌های باورهای جنسیتی در مکان ها و فضاهای معماری و شهری (تمرکز روی ایران و جهان)
- ساختار جنسیتی و فضاهای معماری و شهری ایران (بررسی مواردی چون ترس، خشونت، تحرک پذیری و …)
- زنان و فضای شهری و معماری از منظر جنسیتی (نظیر دانشگاه ها، پاساژها و …)
- تحصیلات زنان، و تاثیر آنان بر شکل گیری وسازمان یابی فضاهای عمومی و خصوصی
- رویکرد جوامع اسلامی در پاسخگویی به نیازهای زنان و مردان در طراحی فضای معماری و شهری از گذشته تا حال
- فضاهای تک جنسیتی (از منظر کارایی، گروههای اجتماعی کاربر آن ،…)
- جنبش‌ها و نگرش‌های معماری حال حاضر دنیا و ایران با تأکید بر گرایش های جنسیتی
- الگوها و ساختارهای رفتاری و فضایی ناشی از حضور فعال زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و …
- الگوها و ساختارهای رفتاری و فضایی وزندگی روزمره (نظیر وظایف خانگی، تفریحات و …)

ب : واکاوی رابطه زن و جامعه معماری
- حضور زنان در جوامع آکادمیک وحرفه‌ای معماری از منظر کمی و کیفی
- مقایسه ایران و دیگر کشورها از منظر میزان فعالیت زنان معمار در لایه‌های متنوع تفکری، مدیریتی ، اجرایی
- زنان ومیل و گرایش آنها به حوزه‌های متنوع معماری (مهندسین مشاور، ادارات، دانشگاه‌ها)
- زنان و گرایش به ورود در رشته معماری در مقاطع گوناگون تحصیلی
- گرایش دختران و پسران در دروس رشته معماری در دورة تحصیل
- گرایش ها و گسترة متنوع شغلی منتخب میان معماران مرد و زن پس از فارغ التحصیلی (از نظر مقیاس، بازدهی کوتاه مدت یا بلند مدت، جامعه حرفه ای مرتبط و میزان خلاقیت،…)
- حق‌الزحمه زنان و مردان در عرصه های متنوع کاری معماری در مقایسه با یکدیگر
- جوایز معماری در ایران و دیگر جوامع از منظر نسبت حضور و برندگان زن به مرد
- مطبوعات معماری وجنسیت ( نسبت حضور زنان در لایه های تصمیم سازی و اجرایی، گرایش ها و حوزه های مورد بحث،…)
- مدیران شهری و تحلیل تفاوتهای نگرشی و کنشی از منظر جنسیت
- زنان و حضور کمی و کیفی آنان در طرح‌های پژوهشی و عرصه اکادمیک معماری و شهرسازی
ـ خانواده و موفقیت معماران زن
برای مطالعه بیشتر

_____________



  • رویکرد دوم :

حبیبه مجدآبادی در پی قرار گرفتن نام خود در بین اسامی نظرسنجی زن حرفه مند سال در عرصه معماری در صفحه شخصی این چنین نوشته :

من از روز اول مثل بقیه در یک فضای باز رقابتی کارم را شروع کردم ... به خاطر زن بودن پروژه بیشتری نگرفتم ....در مسابقات به دلیل زن بودن امتیاز متفاوتی ندادند .... مطالبم را فقط برای زنها نمی نویسم و نتیجه کارهایم هر چه هست در معرض دید و قضاوت جامعه معماری است که مرد و زن اعضای آن هستند. به عقیده من مرتبط کردن زن و معماری به اندازه ارتباط هوش و زیبایی بی ربط است. معماری یک رشته ورزشی ...نیست که زنان و مردان به خاطر تفاوت فیزیکی در گروههای مجزا رقابت کنند. وقتی میگوییم معمار زن و زن بودن را موثر در کیفیت معمار بودن میدانیم مثل اینست که بگوییم معمار مجرد یا معمار بلند قد . . . ...در حالیکه کیفیت محصول معماری هیچ ارتباطی با زن بون یا بلند قد بودن معمار ندارد.... من میدانم و شک ندارم دوستانی که جلسات و سمینارهای زنانه برگزار میکنند و یا نشریاتی که توجه خاصی به زنان نشان میدهند هدفشان خدمت کردن به زنان معمار است،اما اگر زیاد روی این موضوع پافشاری شود فکر میکنم به ضرر معمارانی خواهد شد که برای حرفه ای بودن نیاز ندارند از زن بودنشان استفاده کنند. من هم گاها برای پاسخ به لطف دوستان مشارکت کردم ولی مدافع آن نیستم و باز هم به نظرم به نفع معماران حرفه ای نیست که در دسته بندی های کوچکتر و تفکیک شده قرار بگیرند.
تصور کنید: " سمینار معماران بلند قد ایرانی ...از معمارانی با قد بلندتر از 180 دعوت میشود پروژه ها و مقالات خود را ارسال نمایند ....

و در ادامه خواستار حذف نام خود از لیست این نظرسنجی شد ...

دکتر کامران افشار نادری در کامنتی زیر این نوشتار نظر جالبی داشته اند :

در دوره قاجار هر كس سعى ميكرد براى خودش عنوانى دست و پا كنه. دربار قاجار اين عناوين را به تناسب اهميت به متقاضيان مى فروخت.
كسانى كه نه زحمتى كشيده بودند به جايى برسند و نه مى خواستند پول خرج كنند نامه اى تحت عنوان ساختگى فلان الدوله يا فلان السلطنه به يك شخصيت كشورى ميفرستادند و در ان كلى از وى تمجيد مى كردند. طبيعتأ بعد از مدتى جواب نامه تحت همان نام ساختگى مى امد، مثلأ جناب اقاى فلان السلطنه ،.... و از روز بعد فرستنده نامه با استناد به دست خط ان مقام دولتى خود را رسمأ فلان الدوله، طبيب الممالك، معتمد الدوله يا، ..... معرفى ميكرد.
در اين جا، به نظر مىرسد كه عده اى به جاى اينكه در صدد حل مسئله اى براى معماران زن باشند مى خواهند خود و كانديد گمنامى را مطرح كنند. هرچه ملت بيشتر راى بدهند اين كار بى اساس بيشتر تقويت خواهد شد. ارزيابى تخصصى كيفيت كار يك معمار كه از طريق راى اينترنتى قابل انجام نيست. بحث محبوبيت يك خواننده پاپ نيست كه به راى عمومى گذاشته شود. اينكه اگر به زن ها امكانات مساوى با مرد ها داده شود به همان اندازه اقايون و حتى بيشتر معمار زن سرشناس خواهيم داشت، يك حقيقت است، ولى نبايد از اين مسئله استفاده غلط كرد. زن ها نيازمند يك گروه B نيستند كه در ان با هم رقابت كنند. به انها امكانات داده شود، در گروه A رقيب اقايون خواهند بود
.
..
...
:que: البته در جهان کنفرانس هایی مختلفی با محوریت موضوع حضور زنان در فعالیت های حرفه ای از جمله معماری برگزار میگردد ؛ و در این بین سوالاتی مطرح می شود ...
- آیا میتوان در عرصه معماری طبقه بندی جنسیتی قائل بود ؟
- آیا زنان معمار نیاز به گروهی جدا برای رقابت دارند ؟
- آیا ایجاد شرایطی برابر ( اگر وجود ندارد ) برای حضور حرفه ای زنان معمار از طریق برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای معرفی را میپسندید و آن را به نفع زنان معمار ایرانی برای حضور پررنگ تر میدانید ؟
- نظر شما در رابطه با نحوه ارزیابی فعالیت حرفه ای معماران زن این لیست از طریق رای گیری در نظرسنجی چیست ؟
و....






گفتگوهای پیشین از این سری گفتگوهای معماری :
گفتگوی شماره 3 : روز معمار ؛ بزرگداشت شیخ بهایی! آیا تاریخ معماری ایران خالی از مفاخر ایرانی است !؟
گفتگوی شماره 4 : نظر شما در رابطه با کرکسیون و نقد پروژه در دانشگاه ها و فضای مجازی
گفتگوی شماره 5 : شیوه ی برخورد ِ شما ، با یک بنای معماری !
گفتگوی شماره 6 : مشاهیر معماری ؟
گفتگوی شماره 7 : شیـوه های مطالعـات ِ معمـاری !
گفتگوی شماره 8 : کپی کاری در معماری !!

گفتگوی شماره 9 : آیا ما صاحب معماری خودمان هم نبوده ایم ؟ !!!!

گفتگوی شماره 10 : نقش معماران در بهبود سلیقه عمومی مردم !!!
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام.

موضوع جالبی برای گفتگو انتخاب کردید مهندس.

من با گفته های خانم مجد آبادی موافقم.
زمانی از طبقه بندی جنسیتی استفاده میکنید که مثلا تو موضوعی امکان رقابت بین این دو وجود نداره....مثلا همون ورزشی که ایشون مثال زدن.خب از لحاظ فیزیکی تفاوت های زیادی بین این دو وجود داره.این تفکیک تو این مثال(ورزشی)میتونه بین رده های سنی یک نوع جنسیت هم اتفاق بیفته........چون ملاک این تفکیک تفاوته......تفاوت تو ساختار فیزیکی(بین زن و مرد......بین رده های سنی مختلف)

خب حالا تو معماری.......ملاک تفکیک چیه؟.....آیا تو مبانی نظری معماری میشه به جایی رسید که بگیم مثلا فلان جنسیت نمیتونه تو فلان سبک طراحی کنه؟......یا مثلا بگیم یه زن(یا مرد) نمیتونه این ساختمان با این عملکرد رو طراحی کنه؟
قطعا نمیشه...حداقل من نمیتونم این دلیل تفکیک رو پیدا کنم.
در عمل هم شما میبینید که معماران زن و مرد بسیاری وجود دارن که دارن کارشون رو میکنن.معمار زنی وجود داره که چندیدن معمار مرد داخل دفترش دارن کار میکنن و بالعکس.

در رابطه با سوال دوم:
نه نیازی ندارن اونم به همون دلیل اولی که نمیشه حوزه کاری این دو رو از هم تفکیک کرد....تصور تشکیل گروه جدا دو تا فکر ایجاد میکنه......یا اینکه معماران مرد اونقدر قوی هستن که معماران زن نمیتونن باهاشون رقابت کنند و یا بالعکس....اما آیا اینطوره؟
قطعا نه...حداقل میشه کلی مثال نقض آورد.
من چندید دفتر تو تهران دیدم که سرپرست آتلیه معماریشون خانم بوده که چندین معمار آقا رو مدیریت میکردن.مدیریتشون هم خیلی خوب بود.چون مدیریت یه آتلیه توانایی بالایی میخواد.هر اشتباهی هر کی بکنه سرپرست آتلیه باید جوابگو باشه.

سوال سوم:
شاید این سوال اینطور القا کنه که حتما به از لحاظ شغلی شرابط برابر وجود نداره....حداقل تو تهران رو میدونم که اینطور نیست(شرایط شغلی بهتری هم دارن)
نه اصلا این همایش ها و کنفرانس ها تاثیره نداره......اصولا این همایش ها برای رسیدن به نتیجه نیست.....هدف اینه که یه کاری انجام بشه یه گزارشی داده بشه و یه عکس و فیلمی گرفته شه و پولی خرج شه....مثل همه همایش هایی که برگزار میشه.مثلا همایش میزاریم در باره هوای آلوده و کلی خرج هم میکنیم بعد هم تموم میشه و گزارش هاش رد میشه و آخر هم نتیجه گیری میشه که باید با آلودگی هوا مبارزه کرد.


نظر سنجی؟:)

 

arashitect

عضو جدید
اصولن در کشوری که فضاهایی مختص زنان ( مدرسه دخترانه-پارک بانوان-ورزشگاه بانوان-استخر بانوان... و به همین زودی ها دانشگاه بانوان)وجود دارد بیراهه نیست اگر معماری هم زنانه -مردانه شود...مردان برای مردان طراحی کنند و زنان هم برای زنان!
در عصر جهانی شدن نیز معماری زنانه _مردانه میتواند به عنوان سبکی نوین در معماری از سوی ایران مطرح گردد!!!
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معماری کاری زنانه یا مردانه نیست ، معماری بیشتر از اینکه به جنسیت وابسته باشد به فرهنگ جامعه وابسته است .با توجه به فرهنگ جامعه مشکلات زیادی سر راه بانوان معمار برای اثبات توانایی هایشان وجود دارد و زنان هنوز به جایگاه و اقتدار لازم در عرصه معماری دست پیدا نکرده اند و معماران زن با برخوردهای مثبت و منفی بسیاری در جامعه روبرو شده اند.
این شرایط تغییر نمی کند مگر با ایجاد فضایی مناسب برای پذیرش و حمایت همه جانبه از زنان معمار از لحاظ توانمندی و استعداد آنها
 

mandy23

عضو جدید
تشکر میکنم از احسان جان واسه این تاپیک
من ترم سه هستم و این موضوع برام خیلی جالبه چون مطلب واسم گنگ واقعا باید چجوری به یه ساختمان قدیمی یا جدید نگاه کرد شاید بهترین کار این که لیست تهیه کنیم و از روی لیستمون نگاه کنیم ؟ حالا شاید اون لیست خودشم یه مدت زمانی لازم داره ولی خوب نیست که از ترم های اولیه که داری
درس میخونی و درگیر هستی این موضوع رو بدونی؟
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شاید طرح این موضوع الان درس حسابی حس نشه.
ولی شاید شروع یه جریان فکری باشه.
چون درسته که زن و مرد تو یه فضا درس میخونن و معماری میکنن ولی میشه گفت که سهم مرد تو این فضا بیشتره.
شاید همین باعث شده که بعضی ها تو محیط مجازی سعی کردن همچین تشکل هایی ایجاد کنن.
 

ms.shahzad

عضو جدید
از نظر من این یه توهین به خانوم ها محسوب میشه که فکر میکنند در شرایط یکسان با آقایون، خانوم ها توانایی رقابت ندارند!
تازه قسمت جالبش نظر سنجیشون هست که غلط بودن کارشون رو به وضوح نشون میده!
بابا آخه یکی نیست بگه اگه قراره دختر شایسته سال هم انتخاب بشه قبلش یه بیوگرافی میدن. چندتا رقابت...!
آخه برای انتخاب یک معمار که نیاز به تخصص داره اونم بی هیچ بیوگرافی، که از پایه غلطه!
ما اگه نخوایم به خانم ها جداگانه لطف کنند باید به کی اعتراض کنیم!!!:confused:
 

DDDIQ

مدیر ارشد
با سلام خدمت دوستان
اقتصاد و رونق و رکود بازار مسکن , افت و خیزهای ساخت و ساز و قیمت زمین و مصالح و... همه از فاکتورهایی هستند که میتواند بر روی رشته ( معماری , شهرسازی و عمران و..) و درآمد و زندگی ما تاثیرگذار باشند ؛
شما میتوانید در این تاپیک تجربیات خود را در مواجه با این شرایط و افت و خیز های بازار مسکن و همچنین تحلیل های خود از وضعیت فعلی و آینده ساخت و ساز با دیگران در میان بگذارید .

با تشکر و سپاس از همراهی شما

18 بهمن 93 اضافه شد ...
- تقریبا یکسال و چند ماه از تاریخ ارسال این تاپیک گذشته و آیا تغییرات خاصی تو این مدت در وضعیت ساخت و ساز به نظرتان به وجود آمده ؟ ( از پروژه های محدود طراحی داخلی تا پروژه های کلان شهری)
- به نظر شما در آینده کوتاه مدت و بلند مدت ساخت و ساز معماری چگونه است ؟
- چه تسهیلات و اعتبارات دولتی یا غیر دولتی میتونه تاثیر مثبت داشته باشه ؟

البته خواهشمندم با توجه به قوانین باشگاه مهندسان از پرداختن به موضوعات غیرمرتبط و سیاسی خودداری بفرمائید ؛پست های غیرمرتبط با موضوع و هدف تاپیک حذف خواهند شد !



گفتگوهای پیشین از این سری گفتگوهای معماری :
گفتگوی شماره 3 : روز معمار ؛ بزرگداشت شیخ بهایی! آیا تاریخ معماری ایران خالی از مفاخر ایرانی است !؟
گفتگوی شماره 4 : نظر شما در رابطه با کرکسیون و نقد پروژه در دانشگاه ها و فضای مجازی
گفتگوی شماره 5 : شیوه ی برخورد ِ شما ، با یک بنای معماری !
گفتگوی شماره 6 : مشاهیر معماری ؟
گفتگوی شماره 7 : شیـوه های مطالعـات ِ معمـاری !
گفتگوی شماره 8 : کپی کاری در معماری !!

گفتگوی شماره 9 : آیا ما صاحب معماری خودمان هم نبوده ایم ؟ !

گفتگوی شماره 10 : نقش معماران در بهبود سلیقه عمومی مردم !
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام.

ببخشید با حضور اساتید ما اول نظر میدیم.

این مسئله تو مناطقی که قیمت آپارتمان بطور نسبی پایین باشه تاپیر خیلی زیادی میزاره رو بحث بازار کار.الان قیمت آپارتمان اومده پایین ولی قیمت مصالح خیلی تغییر نکرده و سرمایه گذاران هم به همین دلیل تمایل نشون نمیدون روی سرمایه گذاری مسکن.چون مثلا اگه بخواد 20 درصد سود کنه تو کل پروژه،واسه چی اینکارو کنه سرمایه شو میزاره تو بانک و بعد یک سال 22 درصد سود میگیره بدون اینکه کاری اینجام بده.
راستش کاری که من الان انجام میدم خیلی با این مسائل درگیره...ما از طرف سازمان نوسازی بهمراه تسهیلگران اجتماعی وظیفه ترقیب(یا ترغیب) کردن ملت به انجام نوسازی رو داریم.
مالکا معمولا توان مالی این کار رو ندارن.پس نیازه که سرمایه گذار بهشون معرفی کنیم.از طرفی سرمایه گذار هم محاسبه میکنه میبینه 20 درصد بیشتر سود نمیکنه پس خودشون درگیر نمینه.از طرفی وام نوسازی هم فعلا تعطیله.
یه مسئله دیگه هم تغییر دائمی ظوابط شهرداریه.مثلا الان تو تهران تو گذر 6 متری بیشتر از 4 طبقه جواز نمیدن.در حالی که سود سرمایه گذار تو طبقه پنجمه.

ولی این مسئله تو مناطقی که قیمت آپارتمان بطور نسبی بالاست تاثیر خیلی کمتری داره.در عمل هم شما میبینید که بازار کار مهندسین تو تهران تو مناطق 1 تا 3 و 22 خیلی بهتره.
اونجا سرمایه گذار نهایتا میخواد متری 500 هزار تومان بیشتر از مناطق پایین خرج کنه ولی آپارتمانش رو با چند برابر قیمت میفروشه و این سود بالای 200 درصد بهش میده در حالی که تو حالت رکود نهایتا کمی از این سود کم میشه که تاثیری چندانی نداره.

البته جدا از این مسائل ،سیاستهای جدید نظام مهندسی مبنی بر تعیین ناظر توسط خود سازمان و نیز ساخت ساختمان توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال ،تاثیر خیلی زیادی میزاره رو بازار کار مهندسین ساختمان اعم از معماری و عمران و نیز شهرسازی.
 
آخرین ویرایش:

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به برج سازای آینده که قراره طرحی بزنند که با الانی ها فرق داره!
ساختمان سازی تو ایران باسه 2دسته از آدم ها انجام میشه:
1. کسایی که به دنبال این هستند که با پول کمتر سقفی برای خودشون و خانواده بخرن، که باسه این دسته همون برج هایی که تو منطقه 22 ساخته میشه و باعث تخریب معماری ایران هستند کافیه!!
2. کسایی هم که دارن میگردن دنبال یه خونه باسه زندگی که امکانات خوب و دیزایین عالی داشته باشه، کمه ولی هست. مثل مجموعه مسکونی که تو چهار راه یاسر چشم بیننده رو به خودش خیره میکنه!
من به شخصه با معمارهای دسته اول کاری ندارم اونا حق دارن باسه کم کردن تو هزینه ها هر کاری انجام بدن، اما دسته دوم چرا اینقدر کم کاری میکنند که ما نباید یه بنای شاخص تو قرن حاضر داشته باشیم، تا کی میتونیم به مسجد شیخ لطف الله و چهل ستون افتخار کنیم؟
هزینه ها و نبود امکانات کمی کلیشه شده بد نیست یکم رو کانسپت هامون هم توجه کنیم!!
 

ms.shahzad

عضو جدید
خوبه که!!!
حداقل یکم شهرمون از این یکنواختی و بی رنگی در میاد!
من رای موافق رو به هر مهندس بی ذوقی که بلد نیست خودش طرح جالبی بده و میخواد طرح دزدی بکنه رو میدم!
فقط جان هر کی دوست داره آخرش سرش رو بالا نگیره بگه طرح از اولش مال خودم بود؛ مرد و مردونه (حتی اگه معمار خانوم باشه) بگه من از طرح فلان معمار الهام گرفتم یا مثلا....
حداقل این شهرهای بی روح ما یکم جون بگیره!
کی حرف منو قبول داره!
دستش بالا;)
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینده ای نداره.
چون پیشبینی ها و برنامه های بلند مدت هنوزم که هنوزه مشکل داره.
اکثریت متقاضیان مسکن قشر متوسط و کارمند جامعه هستن. از طرفی انبوه سازی هایی که با جیب این جماعت هم خونی داره معمولا از مرکز شهر فاصله داره. به همین خاطر نمیتونن به خاطر شرایط کاری به اونجا نقل مکان کنن.
این مشکل تو کلان شهرا بیشتر به چشم میاد.
همچنین توان خرید مسکن تو مرکز شهر رو هم ندارن.
همین باعث ترویج روند اجاره نشینی تو خونه های کلنگی مرکز شهر میشه.
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به بهترین ها؛ مخصوصا اگه معمار هم باشه!
به نظر من اکثر مردم از بناهای مذهبی مثل مسجد یا کلیسا تصوراتی دارن که بهتره رو ان طرح رو مبنا قرار داد بهش خلاقیت اضافه کرد.

مثل این مسجد که با توجه به همین عناصر طراحی شده!
memarinews - mosque 1.jpgmemarinews - mosque 12.jpg
البته کسی انتظار نداشته باشه این طرح که یکی از معمار های وطنی زده رو تو شهرمون ببینیم.
نه بابا این چه حرفیه!
اگه یه اجنبی این رو تو ایران ببینه چی در مورد ما فکر میکنه! ما که نبایید بنای زیبایی داشته باشیم!
استغفرالله چه انتظاراتی داریم ما!!
 

افسانه صادقی

عضو جدید
ای بابا الان کی یه کانسپت خوب میخواد؟ اکثریت دنبال طرح های عامه پسند و البته ارزون میگردند
تا میخوای خلاقیتتو بیاری رو کاغذ و به یکی نشون بدی فورا مساله هزینه رو میکشه وسط که از صد تا فوشم بدتره یا میگه این طرح اجرایی نیست به هرحال این مسائل انگیزه رو از آدم میگیره دیگه
نمیدونم ما کی میخوایم بفهمیم کیفیت بهتر از کمیته!
یه بار سر کلاس یه طرح خاص گذاشتم جلوی استاد گفت طرحت خیلی قشنگه ولی تو ایران اجرا نمیشه یعنی نمیتونن پس بیخودی خودتو خسته نکن
همیناست دیگه!
شاید به نظر شما بهونه ها کلیشه ای باشه ولی واقعیت همینه وگرنه ما معمارای خوب کم نداریم
اون زمانی که چهل ستون یا مسجد شیخ لطف الله ساخته شد ایرانی ها به معماریشو شهرت داشتند ولی الان همه چیز شده مد روز و از معماری غربی الگو میگیره اگه یه بنای خاص بخواد ساخته بشه باید حتما از مهندسای خارجی کمک بگیرند همین برج میلاد یه کار نو و جدیدی نبود بلکه به نظر من تقلیدی بود
 
آخرین ویرایش:

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ای بابا الان کی یه کانسپت خوب میخواد؟ اکثریت دنبال طرح های عامه پسند و البته ارزون میگردند
تا میخوای خلاقیتتو بیاری رو کاغذ و به یکی نشون بدی فورا مساله هزینه رو میکشه وسط که از صد تا فوشم بدتره یا میگه این طرح اجرایی نیست به هرحال این مسائل انگیزه رو از آدم میگیره دیگه
نمیدونم ما کی میخوایم بفهمیم کیفیت بهتر از کمیته!
یه بار سر کلاس یه طرح خاص گذاشتم جلوی استاد گفت طرحت خیلی قشنگه ولی تو ایران اجرا نمیشه یعنی نمیتونن پس بیخودی خودتو خسته نکن
همیناست دیگه!
شاید به نظر شما بهونه ها کلیشه ای باشه ولی واقعیت همینه وگرنه ما معمارای خوب کم نداریم
اون زمانی که چهل ستون یا مسجد شیخ لطف الله ساخته شد ایرانی ها به معماریشو شهرت داشتند ولی الان همه چیز شده مد روز و از معماری غربی الگو میگیره اگه یه بنای خاص بخواد ساخته بشه باید حتما از مهندسای خارجی کمک بگیرند همین برج میلاد یه کار نو و جدیدی نبود بلکه به نظر من تقلیدی بود
بستگی به این داره خلاقیت رو تو چه چیزی ببینید.
خلاقیت همیشه ظاهر بیرونی بنا نیست.
خیلی وقتا هست که حل مساله هزینه خلاقیته. حله تاسیسات پیچیده خلاقیته.بهینه سازی خلاقیته. کی میگه کیفیت فقط جلوه های بصری بنا رو شامل میشه.
به نظر من تمام تقصیرو گردن سیستم اجرا و اینا نندازیم.
شاید اگه معمارا میتونستن هزینه و کیفیت رو تحت یه الگو خوب و انعطاف پذیر حل کنن الان چیزای بهتری از این اپارتمانای بی روح وجود داشت.
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به معماران کهن و آینده!
به نظر من زرنگ اونه که بتونه تلفیقی از 2 سبک رو با هم ترکیب کنه و طرحی با کمترین ایراد رو بزنه.
تو معماری ایرانی و سنتی ما بعد از ورودی فضایی به نام هشتی وجود داشت، باسه اینکه تا در باز میشه کل خونه پیدا نباشه.
خوب جای خالی این فضا تو آپارتمان های اکثر ماها فریاد میزنه؛ چه خوبه ما هم تقریبا همچین فضایی رو طراحی کنیم. چه 8ضلعی، چه ذوزنقه!
یا تفکیک مناسب فضای عمومی از فضای خصوصی و یا خیلی از اصول دیگه طراحی گذشتگان که ما الان کمتر توجه می کنیم.
شاید الان از اون دوران فقط استفاده از متریال هاش مونده که ما به چشم میبینیم:(
 

ms.shahzad

عضو جدید
سلام به همه ی عشق تدریس ها!
وای که من عاشق اینم که یه روز استاد بشم!
البته نه باسه اینکه حال بچه ها رو بگیرم ها، نه! اصلا!
اتفاقا میخوام یه حال اساسی بهشون بدم تا بفهمن استاد خوب یعنی چی!
صد در صد این هدفم باسه خوندن معماری نیست و منم مثل خیلی های دیگه دوست دارم طرح بدم و بعد خودمم برم سر ساختمان از طرحم نظارت کنم.
در کل بعد از گرفتن ارشد قصد دارم جوری برنامه کاریم رو بچینم که هم تدریس باشه هم کار!
البته هم تفریح و...!
 

الف تا ی

عضو جدید
به نام خدا
سلام...
اصولن در کشوری که فضاهایی مختص زنان ( مدرسه دخترانه-پارک بانوان-ورزشگاه بانوان-استخر بانوان... و به همین زودی ها دانشگاه بانوان)وجود دارد بیراهه نیست اگر معماری هم زنانه -مردانه شود...مردان برای مردان طراحی کنند و زنان هم برای زنان!
در عصر جهانی شدن نیز معماری زنانه _مردانه میتواند به عنوان سبکی نوین در معماری از سوی ایران مطرح گردد!!!

دوست عزیز دانشگاه بانوان خیلی وقته تاسیس شده(دانشگاه الزهرا و بعد هم شریعتی)اما قیاس مع الفارغتون بیشتر جنبه طعنه داره.خصوصا که ظاهرا همونطور که از وجود دانشگاه مختص بانوان در کشورمون آگاهی ندارین از وضعیت خارج از کشور هم بی اطلاع هستید کما اینکه جدا فکر می کنید در خارج استخرها به صورت مختلط هستند؟!خلاف شما تصور می کنم این اعمال به امنیت خانم ها در جامعه کمک شایانی می کنند و البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که مثلا اینهمه پارک یا دانشگاه مختلط وجود داره چطور یک پارک یا دانشگاه تفکیک شده(که صرفا برای کسانی هستند که خودشان مایلند)اینهمه موجب نگرانی شما می شود؟با این تفکر خوب است فردا کلیساهای ارامنه را هم خراب کنیم که در برابر هزاران مسجد ما بدجوری توی چشم می زنند!!!



اما به طور كلي عرض کنم که به دلیل فضای محدودتری که در همه جهان برای خانم ها وجود داره(به این دلیل که همچنان در تمام جهان وظیفه کار بیشتر بر عهده آقایان می باشد و خانه به عهده خانمها)جوایز مختص به اونها هم ایجاد شده به طور مثال جایزه روس لیلتل ساتر[1] که هر دو سال یکبار برگزار میشه و برنده امسالش خانم مریم میرزاخانی از کشورمون بودند.اما از آنجایی که برخی از خانمها ظاهرا به شدت در انکار جنسیتشون هستند(به این دلیل که خودشون پذیرفتند که خانمها دارای محدودیت هستند و همین جنبه خودارضایی این نوع کارها رو تقویت می کنه.)متاسفانه این تقسیم بندی رو توهین به خودشون تلقی می کنند.در حالیکه مثلا برگزاری جوایز به طور خاص در یک رقابت نابرابر کمک زیادی به شهرت و کشف قابلیتهاشون می کنه.به طور مثال جایزه پریتزکر رو در نظر بگیرین از 37 نفر تنها دو خانم آن هم در چند سال اخير برنده شده اند.فرضا اين جايزه به ايران محدود شود جدا چند خانم معماري براي خودش شانسي قايل اند كه اين جايزه در خيل عظيم معماران مرد به دست آورند؟(كما اينكه در جايزه معمار تا به امسال هيچ خانمي به تنهايي در هيچ رشته اي اول نشده)به همین منوال فکر می کنم در هر بیست یا سی سال شاید یک خانم بتواند اما آیا این کافیست؟
آیا میتوان در عرصه معماری طبقه بندی جنسیتی قائل بود؟
خیر.به این دلیل واضح که هر اثر به طور مستقل از صاحبش مورد ارزیابی قرار می گیرد.و در زمانه فعلی مرزهای قابل تفکیک بیشتر از همیشه شکسته شده اند.اما به هر حال در طول طراحی و ساخت اثر افراد درگیر تا حدی با این تفکیک سر و کار دارند اما در شکل نهایی اثر این تفکیک عملا غیرممکن است مگر آنکه شخص خاصی سبک خاصی داشته باشد.
آیا زنان معمار نیاز به گروهی جدا برای رقابت دارند؟
قطعا وجود جوایز و جشنواره های تک جنسیتی به نفع خانم ها خواهد بود اما این به این معنا نیست که تمام جوایز اینگونه شوند.
آیا ایجاد شرایطی برابر ( اگر وجود ندارد ) برای حضور حرفه ای زنان معمار از طریق برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای معرفی را میپسندید و آن را به نفع زنان معمار ایرانی برای حضور پررنگ تر میدانید؟
برگزاری کنفرانس و نظرسنجی برای ارزیابی آنچه هست که تا به حال صورت گرفته نه قدم اول.به عبارتی این اعمال به اضافه مسابقه در آخرین مرحله قرار دارند.مرحله اول آموزش صحیح است و پس از آن شکلگیری روابط مرکز علمی با بازار کار که به اعتماد صنعت به نهاد علمی و در مرحله بعد افراد برخاسته از این نهادها منجر شود.اما نکته حائز اهمیت آن است که خانمها نباید به دنبال یک رقابت جنسیتی باشند.بلکه باید سهم خود را از بازار بخواهند.این نکته مثل سهم خواهی قومیست.به طور مثال ما یک نمره ای می دهیم بالای 90.ممکن است 8 مرد و 2 زن در معماری به این نمره برسند خب این یک نتیجه کاملا طبیعیست و اتفاقا اگر پنج پنج باشد غیر طبیعی می شود.چرا که تمام مردان جهان در آینده شان نیاز به کار دارند و تمام برادران حاضر در انجمن هم در آینده به معماری می پردازند(و بعضیهایشان خوب می شوند برخی متوسط برخی هم بد)در حالیکه این مسئله درباره خواهران صادق نیست و در مرحله از زندگی تعدادیشان از دور خارج می شوند.و در نهایت تعداد اندکی می مانند که بتوانند تمام وقت به رقابت با تمام مردان که همه شان تمام وقت کار می کنند بپردازند.آنوقت این جدال می شود مثل جدال مثلا کشورمان با چین در المپیک.یا لاکپشت با خرگوش که تنها در قصه ها برنده اش لاکپشت است.
نظر شما در رابطه با نحوه ارزیابی فعالیت حرفه ای معماران زن این لیست از طریق رای گیری در نظرسنجی چیست؟
به دلیل آنکه ارزیابی جدی معماری یک کار تخصصی به شمار می رود اینگونه نظرسنجی ها عامیانه نمی توانند معیار مناسبی برای ارزیابی فعالیت حرفه ای به شمار روند.اما در مجموع با آنکه خنثی هستند بودنشان بهتر از نبودنشان است.بهرحال گاهی داوری های حرفه ای هم دارای نقص و خطا هستند.
[1]Ruth Lyttle Satter
یا علی...
 

Similar threads

بالا