گفتگوی شهرسازی شماره 5: انتقال پایتخت ؛ آری یا نه ؟

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
http://up.vbiran.ir/uploads/0پایتخت_6102139128811525272.jpg

قصه انتقال و تعیین پایتخت جدید، قصه و حکایت امروز ما ایرانیان نیست و تمام سلسله‌های پادشاهی و حکومتی که در این مرز و بوم روی کار آمده‌اند، انتقال به پایتخت جدید و تعیین یک شهر و دیار برای برقراری حکومت از نخستین دغدغه‌هایشان بوده است و به این خاطر است که وقتی وقایع هر حکومت و سلسله را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم نخستین موضوع آنها پس از استقرارشان و به دست گرفتن امور، تعیین یا انتقال پایتخت بوده است.

قراین و شواهد نشان می‌دهند تهران با شروع و اوج‌گیری سلسله پادشاهی صفویان، دیگر از حوزه یک منطقه روستایی خارج شده بود و در زمره شهرهای مهم ایران در آن روزگار به حساب می‌آمد و در سال ۹۶۱ قمری شاه تهماسب صفوی در پی آمد و شدی که به تهران داشت، فرمان داد حصاری گرداگرد شهر بنا کردند، حصاری که بیش از ۳۰۰ سال دوام یافت و شهر و ساکنانش را از هجوم دشمنان و راهزنان در امان داشت و این گونه تهران، تهران شد تا زمانی که آغامحمدخان قاجار (پس از مرگ کریم‌خان زند) تهران را فتح کرد و آن را پایتخت خود قرار داد و هنوز هم این شهر جایگاه خود را به عنوان پایتخت کشور ایران حفظ کرده است.

امروزه براساس آمارها، مجموعه شهری تهران در مناطق 22گانه، 9.8 درصد جمعیت کشور و کل مجموعه شهری استان تهران 20 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. همچنین 27 درصد تولید ناخالص بدون احتساب درآمدهای نفتی در این مجموعه تولید می‌شود و اشتغال مجموعه شهری تهران در حوزه صنعت 30 درصد و خدمات 40 درصد است.

انتقال پایتخت از تهران به یک نقطه دیگر از ۱۷ یا ۱۸ سال پیش و از سال ۶۷ یا ۶۸ به همراه مطالعاتی در دستور کار گرفت. اما دولت در نهایت در آن مقطع زمانی تصمیم گرفت که پایتخت از تهران منتقل نشود. اما متاسفانه تهران دچار مشکلات زیادی شد و حتی این شهر به سمت شمال کشور گسترش داشته است. با مشکلات به وجود آمده و به ویژه آلودگی های محیط زیستی بسیاری که در این چند وقت رخ داده و خطر گسل های شهر تهران و معضل ترافیک ، دوباره طرح انتقال پایتخت به بحثی جدی تبدیل شد و کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب رسید که میتوانید در تاپیک
آنچه در مورد انتقال پایتخت باید بدانیم پیگیر تمامی مباحث مطرح شده و اتفاقات رخ داده در این زمینه باشید .


اما آنچه که ما در این تاپیک دنبال خواهیم کرد گفتگویی است با شما تا این موضوع را از دیدگاه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهیم . آن چه که انتظار میرود در این تاپیک به آن پرداخته شود میتواند شامل موارد زیر باشد :

آیا واقعا لزوم تغییر پایتخت وجود دارد؟
آیا با انتقال پایتخت موافقید؟ چرا؟
به جز انتقال پایتخت ،چه راهکار های دیگری برای خروج از شرایط بحرانی تهران می توان ارائه داد؟
کدام شهر را برای جایگزینی تهران مناسب میدانید؟ چرا؟
شهر مورد نظر باید چه قابلیت هایی داشته باشد؟
آیا به جای انتقال کامل پایتخت ، با انتقال قسمت هایی از فعالیت ها به شهر های اطراف تهران یا سایر شهر ها موافق هستید و اگر بله کدام فعالیت ها؟
به نظر شما چه باید کرد تا پایتخت احتمالی دیگر با مشکلات کنونی تهران مواجه نشود؟


و هر نکته و مطلب دیگری که فکر میکنید میتواند به تکمیل این بحث کمک کند ،


:gol:پیشاپیش از همراهی شما سپاسگذارم:gol:

:warn:لطفا به نظرات هم احترام بگذاریم:warn:

:gol:



 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام.
با تشکر.
بنظرم به تمام مشکلاتی که تهران داره اما انتقال پایتخت لازم نیست.به این دلیل که شهر دیگه ای که پتانسیل پایتخت شدن رو داشته باشه رو نداریم.چه بسا اگه این اتفاق بیفته دقیقا همین مشکلات به اون شهر هم سرایت میکنه.مگر اینکه یه شهر جدیدی بسازن و اون پایتخت کنن:)


آیا با انتقال پایتخت موافقید؟ چرا؟

نه موافق نیستم.

به جز انتقال پایتخت ،چه راهکار های دیگری برای خروج از شرایط بحرانی تهران می توان ارائه داد؟

این مشکلاتی که الات تو تهران وجود داره صرفا موضوعات شهرسازی نیست.تو بحث آلودگی مشکل صنعت خودروسازی و کیفیت سوخت و ...وجود داره.و این مشکلات مشترک بین همه شهرها.پس این موضوعات باید حل بشه.
از لحاظ توسعه حمل و نقل عمومی تهران با توجه به وضعیت خوبی که داره ولی باز نیاز هست که خطوط مترو(که البته در حال ساخته ولی نیاز به سرعت بیشتری داره) و اتوبوس تندرو توسعه پیدا کنه.
تو بحث های اجتماعی خیلی داره کار میشه.تو بحثهای مربوط به نوسازی بافت های فرسوده شهرداری امتیاز های زیادی میده که البته با رکود بازار مسکن یکم به مشکل خورده که نیازه این مشکل حل بشه.

کدام شهر را برای جایگزینی تهران مناسب میدانید؟ چرا؟

هیچ شهری بنظرم اون پتانسیل رو نداره.دقیقا اگه قصد دارن شهری رو به فنا برسونن میتونن پایتخت رو انتقال بدن به اونجا.

شهر مورد نظر باید چه قابلیت هایی داشته باشد؟

مهمترین ویژگی اون شهر میتونه مسئله زمین شناسی باشه.اینکه خطر لرزه ای کمتری داشته باشه.
اون شهر نباید جز شهرهای تاریخی باشه(مثل یزد و اصفهان)
جز شهرهای زیارتی نباشه(مثل مشهد و قم)
حتما اصول شهرسازی و طراحی شهری داخلش رعایت شده باشه(که نداریم....به همین دلیل گفتم باید همچین شهری رو بسازن)
.
.
.

آیا به جای انتقال کامل پایتخت ، با انتقال قسمت هایی از فعالیت ها به شهر های اطراف تهران یا سایر شهر ها موافق هستید و اگر بله کدام فعالیت ها؟

بله با این کاملا موافقم.
خیلی از سازمانها لزومی نداره داخل تهران باشه.
خیلی موارد هست که میتونه از تهران بره بیرون...مثلا شیلات و ....

به نظر شما چه باید کرد تا پایتخت احتمالی دیگر با مشکلات کنونی تهران مواجه نشود؟

این مشابه یکی از سوال هاست.



و هر نکته و مطلب دیگری که فکر میکنید میتواند به تکمیل این بحث کمک کند ،

البته مدیریت شهر تهران در 8 سال گذشته بطور نسبی خوب بوده.الان واقعا نمیشه تهران رو بدون این بزرگراه ها (آزادگان،توحید،صدر،امام علی و ....)و همچنین خطوط اتوبوس تندرو(BRT) و مترو (بخصوص خطوط و ایستگاه های جدید) و تقاطع های غیر همسطح (بیش از چند صد مورد) و ...تصور کرد.
اون بحث های مربوط به آلودگی این شهر هم یه چیزی فراتر از مدیریت شهریه.

 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
ضمن تشکر ویژه از مهندس فرزاد :gol:

دوستان واقعا نظری ندارید؟؟ این مساله یکی از به روز ترین مسائل پیش روی ماست و به نظرم نباید نسبت بهش بی تفاوت باشیم.






 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ســــــلام
با تشكر از خانم مهـــــندس هديه



به قول خانم مهندس اين مسله كه پيش روي ماست نبايد به آن بي تفاوت باشيم به نظره من انتقال پايتخت از شهر تهران به يه شهر ديگه تفاوتي در روند كاهش آلودگي نميكنه. و اگر هم تفاوتي داشته باشه قطعا كم هستش ! بايد به جاي انتقال پايتخت به شهر ديگه به اين فكر باشند كه چطوري ميشه بهتر اين آلودگي رو از بين برد.

اگه بخواهيم در نظر بگيريم تنها كه تو ايران شهر تهران نيست كه دچار اين مشكلات و آلودگي هست خيلي از شهرهاي كشور هستند به همين روال داره پيش ميره بنده خودم يه ماه پيش براي كاري به تبريز رفته بودم حال نميگم كه شهر تبريز هم از جمله شهرهاي آلودگي هوا تو كشور هست نه اما هواي اون روز آن شهر نا مناسب بود كه واقعا تحمل نفس كشيدن سخت بود..

حال فرض كنيم كه انتقال پايتخت از شهر تهران به يك شهر ديگه صورت گرفت [ آيا به نظره شما تضميني وجود داره كه سرنوشت شهر تهران براي شهري كه انتقال پايتخت براي آن موافقت شده رقم نخوره؟؟؟؟ ] واقعا جواب اين سوال سخت هست.. بنده در بالا عرض كردم كه بايد راهكار مناسبي براي رفع و دفع اين مشكلات و آلودگي كرد..نه اينكه اين همه هزنيه انجام بشه اما در آخر ....... هيـــــــچ......!!


براي شما يه گزارشي از جلسه انتقال پايتخت كه داخل سازمان نظام مهندسي برگزار شده رو قرار ميدم

با تشــــــكر
:gol:
گزارش تصویری جلسه بررسی انتقال پایتخت و تعادل بخشی شهر تهران

1392/11/18- 13:00





به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، جلسه بررسی انتقال پایتخت و تعادل بخشی شهر تهران با حضور تعدادیاز کارشناسان و متخصصان شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در تاریخ18/11/92 برگزار شد .

==========
گزارش تصویری :

بررسی انتقال پایتخت و تعادل بخشی شهر تهران
 

a.khaligh

عضو جدید
با سلام
من موافق این طرح هستمالبته اگه با برنامه انجام بشه
اگه دوستان ب نگاه ب کشورهای پیشرفته داشته باشن میبینن که تمامی کشورها دارای حداقل دو قطب اصلی سیاسی و اقتصادی هستند.
اما در ایران همه چیز در تهران خلاصه شده که این ی اشتباه محضه
بهترین نمونه واسه انتقال پایتخت هم کشور قزاقستانه
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انتقال پایتخت دردی دوا نمی‌کند
171878 -۸ خرداد1393​


یک عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه جز زلزله، مخاطرات دیگری نظیر ساخت و ساز در ارتفاعات، فرو نشستن زمین و ... تهران را تهدید می‌کند، گفت: میانگین تلفات ناشی از زلزله، به دلیل نوع ساخت و سازهای ما بیشتر از متوسط استاندارد است.


دکتر امینی در سمینار مدیریت و کاهش خطرپذیری شهری با بیان اینکه پس از زلزله بم، قرار شد از سال 82 تا 92، ظرف 10 سال تمامی بافت‌های فرسوده بهسازی و بازسازی شوند، گفت: همچنین در افق 1404 معین شده که ایران کشوری باشد با مردمان آشنا و آگاه به زلزله. وی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در بحث مقابله با زمین لرزه و کاهش آسیب‌های آن، افزود: در کمتر جایی از دنیا می‌توان موردی را پیدا کرد که این چنین توجه به زلزله در سیاست‌های کلی آن کشور تعریف شده باشد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود پایتخت را به جایی ببریم که لرزه‌های کمی در آن رخ داده است، دردی را دوا نخواهد کرد، چرا که بم شهری بود که 2500 سال زلزله‌ای در آن رخ نداده و همچنین شهر اراک نیز که گفته می‌شد استعداد لرزه کمی در آن وجود دارد، در سال گذشته بارها لرزید.


امینی با بیان اینکه در کنار لرزه‌خیزی بالا، آسیب‌پذیری بالایی نیز داریم، گفت: به جز زلزله، مخاطرات دیگری نیز تهران را تهدید می‌کند که ساخت و ساز در ارتفاعات، فرو نشست زمین و ... از مهم‌ترین آنهاست. وی با بیان اینکه میانگین تلفات ناشی از زلزله به دلیل نوع ساخت و سازهای ما از میانگین استاندارد بیشتر است،‌ گفت: میانگین خسارات اقتصادی زلزله در کشورمان که بر مبنای نسبتی میان تولید ناخالص داخلی ارزیابی می‌شود، دهها برابر سایر کشورهاست.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه در بحث خسارات ناشی از زلزله، وضعیت ما بدتر است، گفت: با توجه به سیر صعودی افزایش جمعیت شهری، باید توجه به این حوزه‌ها نیز بیشتر باشد. همچنین در شهرها، چالش‌ها، نحوه امدادرسانی و ... هنگام بروز زلزله متفاوت است.

امینی خواستار توجیه مردم در بحث کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله شد و افزود: همچنین توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران در نظام مدیریت خطرپذیری، صرف هزینه‌های قابل قبول برای ساخت ساختمان‌های مقاوم، ضرورت هزینه به جای تزئینات بی‌مصرف در بحث ایمنی و ... از مواردی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: در بحث زلزله همچنین ضعف‌هایی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به بی‌توجهی به خطر زلزله در طرح‌های توسعه، ضعف ارتباط بین مسؤلان اجرایی و متخصصان، بی‌توجهی به مشارکت مردم، چند وجهی بودن مباحث مدیریت جامع بحران، کمبود منابع مالی انسانی و ... اشاره کرد. این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه بانک اطلاعاتی، توابع آسیب‌پذیری جامع و ... در بحث زلزله نداریم، گفت: در صورت وجود چنین امکاناتی، هنگام بروز زلزله می‌توان آسیب‌پذیری جمعیتی، میزان تلفات، خسارات و ... را بررسی کرد.


امینی با انتقاد از ارائه آمارها و اطلاعات ضد و نقیض از خسارات و تلفات هنگام بروز زلزله، افزود: متاسفانه هر یک از نهادها، آمار متفاوتی را منتشر می‌کنند که به عنوان مثال در زمان زلزله بم در حالی که شبکه اول سیما از نیاز فوری به خون سخن می‌گفت، همزمان در شبکه خبر اعلام شد که خون زیادی انباشت شده و شهروندان برای اهدای خون مراجعه نکنند! که این موضوعات باید از طریق اتاق حوادث و به شکل یکپارچه و صحیح منتشر شود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره ساخت سامانه ملی تخمین سریع تلفات و خسارات در کشور، گفت: البته این موضوع با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری و ... فعلا اولویت ندارد و باید برنامه توسعه‌ منابع انسانی و پشتیبانی ضروری در این حوزه تدوین شود.


وی با انتقاد از مباحثی نظیر بازسازی سریع مناطق زلزله‌ زده، گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که باید سریع بازسازی شود چرا که باید به زیرساخت‌ها توجه شده و عیب‌هایی که در گذشته وجود داشته است، اصلاح شود در حالی که اگر به دنبال بازسازی سریع محل باشیم، عمدتا ضعف‌ها دیده نشده و بنای مشابهی که در زلزله فرو ریخته، مجددا ساخته می‌شود.


امینی اضافه کرد:‌ مسؤلان نباید با فشار دولت و مردم، واحدهایی را همانند دوران پیش از زلزله و با همان سطح امنیتی پایین ساخته شده بود، بنا کنند. همانطور که پس از سونامی در سال 2011 در شهر توهوکو ژاپن، هنوز حتی یک بنا نیز در این منطقه بازسازی نشده و مسؤلان در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی و استفاده از پتانسیل و مشارکت مردم هستند و حادثه‌دیدگان در اماکن مجهزی، اسکان موقت داده شده‌اند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طرح انتقال پایتخت منتفی شد
179097 -19مرداد ۱۳۹۳




نائب رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پایتخت کشور در تهران می ماند از اصلاح طرح انتقال پایتخت در کمیسیون خبر داد و گفت: بر اساس این طرح کمیته ای موظف شد ظرف 2 سال چگونگی ساماندهی پایتخت را بررسی کند.


محمد جواد کولیوند با اشاره به رفع ایرادات نمایندگان به طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شورا ها گفت: نام طرح به طرح ساماندهی و تمرکز زدائی و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران تغییر یافته است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با حضور انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاون وزارت راه مجددا طرح مورد بررسی قرار گرفت و ایراد نمایندگان مبنی بر بار مالی طرح رفع شد.


کولیوند اظهار داشت: بر اساس این اصلاحات مقرر شد، شورایی مرکب از مسئولان کشور مکلف شوند که ظرف مدت 2 سال چگونگی ساماندهی پایتخت را بررسی کنند لذا این طرح نمی گوید که پایتخت باید منتقل شود تا بار مالی به موجب اجرای آن به دولت تحمیل شود بلکه کمیته ای را ظرف 2 سال موظف می کند چگونگی ساماندهی پایتخت را بررسی کند.


وی ادامه داد: بر این اساس دولت باید ظرف 2 سال چگونگی ساماندهی پایتخت را بررسی کند و اگر به این نتیجه رسید که باید پایتخت سیاسی و اداری کشور جا به جا شود آن زمان منقطه یابی کرده و به مجلس لایحه انتقال پایتخت را با گزینه های پیشنهادی پایتخت اداری و سیاسی ارائه کند.


کولیوند اظهار داشت: شاید بعد از 2 سال دولت به این نتیجه برسد که نباید پایتخت منتقل شود و راهکار دیگری برای ساماندهی پایتخت در نظر بگیرد که می تواند راه حل خود را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند.


وی تاکید کرد: در هر صورت پایتخت ایران تا ابد در تهران می ماند، اگر قرار باشد جابه جایی در پایتخت انجام شود پایتخت سیاسی و یا اداری جا به جا می شود که شامل سفارتخانه ها و برخی ادارات است مانند کشور های مالزی و سنگاپور .دی ماه سال گذشته بررسی کلیات طرح انتقال پایتخت در دستور کار مجلس قرار گرفت و با وجود مخالفت دولت با طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری و غیر قابل تصویب بودن آن از نظر رئیس مجلس به دلیل هزینه بر بودن و مغایرت آن با قانون اساسی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات این طرح رأی مثبت دادند. بر این اساس هفته جاری بررسی گزارش کمیسیون شورا ها درباره این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد.
 

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال پایتخت فقط اوضاع را خراب تر میکنه.....
 

يحيي مهرابي

عضو جدید
با عرض سلام خدمت همه دوستان -مشكل اساسي كشور ما توزيع ناعادلانه خدمات و امكانات است اگر هزينه انتقال پايتخت رو صرف اشتغال و رفاه و عمران شهرستانها بكنن هم مشكل جمعيت و .... پايتخت حل ميشه و هم شهرستانها توسعه پيدا ميكنن و ديكه همه نميخوان برن پايتخت
 

تجریش

عضو جدید
پایتخت باید عوض بشه

پایتخت باید عوض بشه

درود خدمت دوستان:
فکر کنم اکثر افرادی که اینجا نظر دادن تهرانی هستن. نباید به این معقوله منفعت شهری نگاه کرد. مشکل تاریخ ما از جایی شروع شد که تهران پایتخت شد. نصف سرزمین ما جدا شد.
اگر پایتخت عوض بشه مشکل مسکن جوانان حل میشه . چون به خاطر قیمت بالای زمین در آنجا شهر های دیگر هم گران میشود.آنجا که پایین بیاید همه جای ایران ارزان میشود .
 
بالا