گزارش کارآموزی در صنایع چوب و کاغذ مازندران

morteza-gh

عضو جدید
سلام دوستان
فایل pdf گزارش کارآموزی در صنایع چوب و کاغذ مازندران رو براتون گذاشتم. این گزارش شامل مراحل تولید کاغذ از چوب , شرح دستگاه های مکانیکی فرآیند تولید کاغذ , شرح مراحل بازیابی پسابهای صنعتی , شرح واحد های تولید بخار کارخانه و نکاتی راجع به پمپ های هیدرولیکی, برج خنک کننده و انواع ولوهای بکار رفته در سیستم انتقال سیالات کارخانه هست. در مجموع فکر می کنم گزارش کاملی از تمام قسمتهای این کارخونه باشه و برای دانشجویان مهندسی مکانیک , مهندسی شیمی و چوب و کاغذ مفید باشه.
 

پیوست ها

  • gozareshe karamuzi.pdf
    895.1 کیلوبایت · بازدیدها: 6

morteza-gh

عضو جدید
گزارش كارآموزي در صنايع چوب و كاغذ مازندران

گزارش كارآموزي در صنايع چوب و كاغذ مازندران

آقا چرا نميشه دانلودش كرد؟؟ميشه دوباره بزاري

فايل گزارش كارآموزي رو يكبار ديگه روي يك سرور ديگه آپلود كردم.مي تونيد از لينك زير براي دانلودش استفاده كنيد

http://www.ziddu.com/download/6705603/gozareshekaramuzi.pdf.html
 

ali_haseli

عضو جدید
سلام خسته نباشید من هر کاری میکنم فایل pdf کاراموزی چوب و کاغذ را باز نمیکنه چکار کنم
 

morteza-gh

عضو جدید
سلام خسته نباشید من هر کاری میکنم فایل pdf کاراموزی چوب و کاغذ را باز نمیکنه چکار کنم

دوست عزیز احتمالا فایل درست دانلود نشده! لطفا یکبار دیگه سعی کنید یا از لینک دوم (کمکی) استفاده کنید.
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]ساری - رییس سندیکای کاغذ ایران گفت: چگونگی واردات چوب از مصوبات کارشناسی با سابقه چندین ساله است که نواقص آن رفع شده و لغو این مصوبه به صنایع سلولوزی و کاغذ آسیب جدی وارد می کند.[/h]

ابوالفضل روغنی گلپایگانی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: شنیده شده معاون اول رییس جمهوری در کنار لغو بسیاری از مصوبات پیشین، مصوبه واردات چوب را نیز لغو کرده است که امیدوارم این مورد بازنگری شود.
مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه کشور روسیه با داشتن ۱۴۰میلیون هکتار جنگل، مهم ترین کشور برای واردات چوب است، ادامه داد: البته شرایط واردات چوب از جمله گندزدایی در محل کشتی و گمرگ به صورت کارشناسی شده مورد تایید قرار گرفته است.
وی تولید سالانه چوب کشور در داخل را به نسبت نیاز اندک دانست و گفت: از آنجایی که فعالیت ستاد زراعت چوب در کشور ضعیف است و برداشت چوب از جنگل های ایران نیز نباید غیر کارشناسی و غیر فنی و بی رویه باشد، با رفع نواقص واردات چوب، منفعت ملی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران توانمندی های این شرکت را تشریح کرد و گفت: نیاز سالانه چوب این شرکت ۳۵۰ هزار تن است که حدود ۱۰ هزار تن آن سال پیش از کشور برزیل وارد شد.
وی با بیان اینکه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ۱۵۰ هزار هکتار جنگل را در اختیار دارد، افزود: سالانه یک چهارم از نیاز چوب این شرکت از طریق برداشت اصولی از جنگل زیر پوشش تامین می شود.
او ادامه داد: بقیه چوب مورد نیاز شرکت از طریق دیگر مجریان برداشت چوب از جنگل و یا از بازار آزاد تهیه می شود.
مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: برداشت چوب از جنگل های زیر پوشش شرکت بر اساس نشانه گذاری های منابع طبیعی صورت می گیرد و این شرکت به ازای قطع هر درخت پیر و فرسوده ، ۹ تا ۱۲ اصله نهال غرس می کند.
روغنی گلپایگانی با اشاره به اهمیت برداشت اصولی چوب از جنگل، افزود: قطع درختان پیر و فرسوده با تشخیص کارشناسان منابع طبیعی صورت می گیرد.
وی به وجود حدود ۱۰میلیون هکتار جنگل در کشور اشاره کرد و ادامه داد: طرح جنگل داری توسط مجریان با نظارت کامل سازمان منابع طبیعی صورت می گیرد.
مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: تا کنون ۱۶هزار هکتار از سوی این شرکت جنگل کاری صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از طرح زراعت چوب با دانش فنی و کارشناسی و تسهیلاتی توسط کشاورزان حمایت می کند، افزود: این شرکت خرید تضمینی چوب را نیز انجام خواهد داد.
او کمبود چوب و واردات انواع کاغذ را از مشکلات این صنعت عنوان کرد و ادامه داد: شرکت چوب و کاغذ مازندران با تولید سالانه بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع کاغذ، نقش مهمی در تامین کاغذ روزنامه ها و کاغذهای تحریر وزارت آموزش و پرورش دارد.
روغنی گلپایگانی از واردات انواع کاغذ غیر ضروری با تعرفه صفر و با ارز دولتی انتقاد کرد و گفت: در حالی که کاغذ مصرفی برای چاپ انواع کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش باید از کاغذ های داخلی تهیه و تامین شود، ولی با ارز دولتی کاغذهای براق که کاربردی در چاپ کتاب ندارد، وارد می شود.
وی افزود: در حالی که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بر اساس دستورالعمل مسوولان دولتی نباید محصولات خود را صادر کند، اما واردات انواع کاغذ و بی توجهی به تولیدات این شرکت براحتی انجام می شود.
روغنی گلپایگانی از وجود درخواست و سفارش کاغذ از سوی کشورهای مختلف به این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت به دلیل تحریم، برای تامین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات با مشکلات جدی مواجه است.
وی افزود: معتقدیم کاغذ روزنامه ها و نشریات و رسانه های مکتوب به عنوان چشم بینای جامعه باید در هر صورت تولید و تامین شود و این شرکت آمادگی تولید کاغذ را برای نشریات دارد.
او با بیان اینکه این شرکت توانایی تامین نیاز سالانه ۵۰ هزار تن کاغذ وزارت آموزش پرورش را دارد، ادامه داد: با انجام چند جلسه کارشناسی، در آینده نزدیک قرارداد حدود ۱۵هزار تن کاغذ وزارت آموزش پرورش از سوی شرکت صنایع چوب و کاغذ منعقد خواهد شد.
روغنی گلپایگانی از آنچه که استفاده آموزش پرورش از کاغذهای براق وارداتی با هزینه گزاف نامید، انتقاد کرد و گفت: اینکه کاغذ روزنامه و کتاب درسی به ترتیب با مدت استفاده حداکثر پنج ساعت و ۹ ماه وارد شود، هدر دادن ارز کشور است.
وی افزود: تا زمانی که درآمدهای نفتی به جای حمایت از تولید و صنعت هزینه امور جاری شود ، کشور سر و سامان نخواهد یافت.
نایب رییس صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش باید برای کاغذ های کیفی که برای چاب کتاب درسی مثمر ثمر نیست، کاغذ براق وارد کند؟
وی به وابستگی صنعت چوب و کاغذ به خمیر کاغذ و قطعات یدکی صنعتی اشاره کرد و افزود: صد درصد تکنولوژی و قطعات صنعت چوب و کاغذ وابستگی خارجی دارد.
مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران به تحریم و اثرات آن بر شرکت اشاره کرد و گفت: هر چند هزینه تولید محصولات شرکت بالا رفته است، اما تحریم سبب شد تا بخشی از قطعات صنعت چوب و کاغذ در داخل البته با کیفیت پایین تر تولید شود.
وی واردات خمیر را از مهم ترین مواد مور نیاز صنعت چوب و کاغذ عنوان کرد و افزود: هنوز توانایی تولید خمیر کاغذ در داخل ایجاد نشده است.
روغنی گلپایگانی از راه اندازی خط سوم تولید کاغذ در شرکت چوب و کاغذ مازندران خبر داد و گفت: با همکاری نمایدگان مجلس در صدد تامین منابع مالی و واردات دستگاه های مورد نیاز هستیم.
وی افزود: امیدواریم در دولت امید و تدبیر با رفع مشکلات تحریم و تامین منابع مالی در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی، خط سوم تولید کاغذ در مازندران راه اندازی شود.
شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با حدود یک هزار و ۵۰۰ کارگر، سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن انواع کاغذ تحریر و روزنامه تولید می کند.
 

mohkami

عضو جدید
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، هادی روشنگر از کارشناسان حوزه کاغذ یادداشتی را با مضمون «شرکت کاغذ پارس به کجا می‌رود؟» در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده که در ذیل این مطلب می‌آید؛ شرکت کاغذ پارس واقع در هفت تپه خوزستان، زمانی اولین واحد تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در ایران بود. این شرکت نیز اولین شرکت تولیدکننده کاغذ از ضایعات کارخانه نیشکر هفت‌تپه است. این واحد تولیدی که در اول دهه 50 به بهره‌برداری رسید، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر و نیز کاغذ بسته‌بندی را تأمین می‌کرد. کم‌کم و پس از گذشت سال‌ها از عمر این واحد، متأسفانه به علت مدیریت‌های نالایق و عدم بررسی عملکرد آنها شرکت روز به روز تولیدش کاهش یافت، کیفیت کاغذ هم سیر نزولی پیدا کرد به طوری که ضرر و زیان سالیانه آن در هر سال به 200 میلیارد ریال رسید. در این مدت متأسفانه آمارهای دروغی به مسئولین داده می‌شد و شرکت به جای تولید کاغذ چاپ به علت سوءمدیریت‌ها اقدام به تولید کاغذ بازیافتی نمود که در این مرحله نیز در مقایسه با شرکت‌های دیگر ناموفق بود. بانک صنعت و معدن و شرکت آتیه دماوند با توجه به مراتب فوق و لزوم توجه به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری شرکت‌های تحت پوشش به بخش خصوصی و رعایت و اجرای صحیح این قانون بارها اقدام به مزایده این شرکت کردند، اما به دلیل زیان‌ده بودن در آن کمتر کسی رغبت به خرید چنین واحدی می‌کرد. اکنون که قیمت‌های مصوب کاغذ به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده و در صورت افزایش تولید شرکت به سوددهی خواهد رسید، با مزایده شرکت تعدادی از سرمایه‌گذاران حاضر به خرید این شرکت و سرمایه‌گذاری در جهت افزایش کمی و کیفی کاغذ هستند. متأسفانه افرادی وجود دارند که بدون داشتن پیشینه علمی و فقط براساس شنیده‌ها اقدام به سنگ‌اندازی می‌نمایند، لذا لازم است نمایندگان محترم منطقه به آتیه دماوند مراجعه و از محاسن مزایده این شرکت و شروطی که برای بهبود وضعیت کاغذ و ایجاد اشتغال در منطقه وضع نموده‌اند باخبر شوند و بعد در صورت قانع نشدن اقدام به مخالفت نمایند، قطعاً مدیریت محترم آتیه دماوند و دیگر دست‌اندرکاران در اجرای اصل 44 قانون اساسی تمام مقررات مربوطه را رعایت و منافع منطقه و آینده شرکت در جهت بهبود شرایط فعلی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]قیمت کاغذ تحریر طی دو ماه اخیر در ثبات نسبی به سر برده و به قیمت بندی حدود 83 هزار تومان خرید و فروش می‌شود![/h]

به گزارش خبرنگار «نسیم»،‌ این کالا طی دو ماه اخیر عموما بدون نوسان بوده است.

 

mohkami

عضو جدید
[h=2]شرکت متسا یکی از بزرگترین تولید کننده انواع خمیر کاغذ سفید شده و سفید نشده در اروپا می باشد ، این شرکت اعلام نموده که قیمت خمیر الیاف بلند خود را افزایش خواهد داد[/h]

شرکت متسا قیمت خمیر خود را از اول سپتامبر 2013 دراروپا به قیمت 880$ دلار برای هر تن افزایش خواهد داد .

متسا قبلا قیمت خمیر الیاف بلند سفید خود را به 870$ افزایش داده بود که در ماه می اجرایی شد .
در ادامه متسا قیمت های خمیر الیاف بلند سوزنی برگ سفید شده خود را ( Northern bleached softwood pulps ) در چین را از اول سپتامبر افزایش خواهد داد .
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]آقای هلم مسئول تحقیق علمی اتحادیه و همچنین به وجود آوردن فرصت های تحقیقاتی جدید تحت صنایع جنگلی است .[/h]

مدیر کل و رئیس اتحادیه ( donna herman ) افزود : ما از اینکه استوارت را در گروه داریم خوشحال هستیم وی میتواند در گسترش و اجرایی ساختن دانشی ادراکی و استراتژی تحقیق نقش مهمی در سیاستهایAF&PA ایفا کند .
مدیریت پروژه های کلیدی در نظارت بر محصولات , شناخت مواد شیمیایی و دانش او از صنایع و محصولات جنگلی امتیاز مثبتی برای گروه ما به شمار می آید .

هُلم بینش علمی فراوان , راهنمایی و تفکرات استراتژیک درباره سازمان های چند ملیتی در رابطه با مسائل سیاست های عمومی مربوط به حفاظت از محیط و امنیت و سلامت مدیریت دارو و خوراک را به میان آورده است .
وی مدرک لیسانس هنر های شیمی وبیولوژی از دانشگاه Drury , و مدرک فوق لیسانس اقیانوس شناسی از دانشگاه فلوریدا دارد .

اتحادیه آمریکایی جنگل و کاغذ واحد ملی مبادله صنایع و محصولات جنگلی و نماینده تولید کنندگان خمیر کاغذ و کاغذ و بسته بندی و محصولات چوبی و مالکان مناطق جنگلی است .

برای اطلاعات بیشتر به AF&PA مراجعه کنید : www.afandpa.org
 

mohkami

عضو جدید
[h=2]می‌گویند بازار کاغذ این روزها با رکود همراه است. در حالی شاهد ثبات قیمت‌ها هستیم که شنیده‌ها حاکی از کاهش مقدار کاغذ موجود در بنگاه‌ها است.[/h]

به گزارش بولتن نیوز به نقل از بازار خبر، به گفته دبیر سندیکای کاغذ، بازار فعلاً در «رکود انتخابی» قرار دارد که این رکود از طرف مصرف‌کننده ایجاد شده است.
سیدطاهر شبیری می‌گوید: وضعیت تولید داخل روال گذشته را در پیش گرفته؛ یک ماه و نیم است که اساساً بازار کاغذ مانند بازار خودرو متوقف شده و مردم اقبالی به بازار نشان نمی‌دهند؛ دلیلش هم وضعیت نابسامان نقدینگی در کشور است. در واقع بازار کاغذ فعلاً در «رکود انتخابی» قرار دارد و این رکود نیز از طرف مصرف کننده ایجاد شده است.

مصرف کننده بازار کاغذ منتظر اقدامات دولت است تا طبق آن بتواند تصمیم گیری های لازم را انجام دهد.

شبیری با بیان اینکه آموزش و پرورش امسال برای چاپ کتاب‌های درسی به واردات کاغذ اقدام کرده، افزود: یکی از معاونان این وزارتخانه در توضیح این عمل گفته بود که کاغذهایی با کیفیت بالاتر را برای چاپ کتاب‌های درسی وارد کرده‌ایم، در حالی که بعید می‌دانم کیفیت کاغذ را کسی که تخصصش کاغذ نیست، بتواند تشخیص دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، با کاهش مقدار کاغذ جابه‌جا شده در بازار و کاهش یافتن تمایل کاغذفروشان برای خرید و واردات شاهد افت و خیز نامنظم در بازار کاغذ هستیم.

توقع این است که ثبات نسبی در بازار کاغذ ایجاد شود و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و پشتیبانی جنابعالی سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران تخصیص داده شود و مشکل ورود انواع کاغذ حل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نادر قدیانی رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در مراسم معارفه «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قرائت متنی درباره مشکلات نشر گفت: معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر اتحادیه‌ و با همکاری و همدلی مسئولین وزارت ارشاد در آخرین مرحله کاری خود قرار دارد و امیدواریم که به زودی به ثمر بنشیند و پس از سال‌ها انتظار، نهایی شده و به حوزه امور مالیاتی ابلاغ شود.

 

mohkami

عضو جدید
[h=2]امروزه نقش کاغذ به عنوان یک کالای فرهنگی و صنعتی روز به روز بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد.[/h]

از نقطه نظر فرهنگی به عنوان ماده اصلی نشر کتاب و مطبوعات در اطلاع رسانی و انتقال اندیشه های بشری از نسلی به نسل دیگر و در بعد صنعت در ارتباط با بسته بندی محصولات صنعتی، غذایی، بهداشتی و...، تبلیغات جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست، بر این اساس متخصصان امر پیش بینی می‌کنند تقاضای جهانی برای کاغذ طی سالهای آینده نیز سیر صعودی خواهد داشت. این تقاضا در ایران نیز با افزایش جمعیت روند صعودی داشته است. باتوجه به بررسی‌های به عمل آمده برآورد مصرف سرانه انواع کاغذ و مقوا به طور خلاصه شرح جدول زیر می باشد. در محاسبات فوق جمعیت کشور 75 میلیون نفر و جمعیت جهان 6.5 میلیارد نفر در نظر گرفته شده است.

مصرف سرانه انواع کاغذ و مقوا در ایران و جهان
رشد جمعیت، ترکیب سنی، توسعه صنعتی، افزایش سطح آگاهی عمومی و رعایت نکات بهداشتی، توسعه مراکز فرهنگی و علمی از عوامل موثر در افزایش میزان تقاضا برای کاغذ در سالهای اخیر بوده اند. این در حالیست که رشد تولید محصولات کاغذی کشور در بخشهای چاپ و تحریر، روزنامه و حتی بسته بندی روند نزولی را نشان می دهند. توسعه صنایع بسته بندی مواد غذایی، گسترش فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، مطبوعاتی و انتشارات، تبلیغات و... باعث گردیده مصرف سرانه انواع کاغذها نسبت به قبل افزایش یابد که این مسئله با الگوهای جهانی و کشورهای توسعه یافته منافاتی ندارد. لیکن در نحوه مصرف الگوی مناسبی در جامعه حاکم نیست. نظام اداری و بویژه سیستم دولتی و شبه دولتی کشور از الگوی مناسبی در بخش مصرف استفاده نمی‌کنند. عمده مصرف کاغذ در این مراکز از کاغذهای چاپ و تحریر است و علارغم استفاده از سیستم های اتوماسیون الکترونیکی، استفاده بی رویه و نادرست از کاغذ ادامه دارد.

بازیافت کاغذ و ارزش و اهمیت نگهداری و استفاده مجدد آن در فرایند تولید، هنوز در جامعه درک نشده است. روزانه مقادیر زیادی از محصولات کاغذی باطله، اعم از کارتن های بسته بندی مواد غذایی و مصرفی، کتب و نشریات و روزنامه بلا استفاده، مکاتبات و اسناد باطله مراکز اداری و تجاری، تبلیغات و... توسط مصرف کنندگان بعنوان زباله دفع میشود که بعضاً امکان جداسازی وجود ندارد.

از اینرو در زمینه مسایل و مشکلات موجود الگوی مصرف کاغذ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مصرف بالا و غیر ضروری کاغذ در امور اداری و مراکز دولتی
ضعف درک اهمیت بازیافت کاغذ و ارزش اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... آن برای اقشار جامعه
 

mohkami

عضو جدید
شرکت صنایع بسته بندی بهکاربرد

شفاهی بودن و خثت در ارائه روشمند تجربیات متاسفانه عارضه شایعی است که علی رغم توصیه موکد دین و فرهنگام در ارزشمندی نشر علم ، این صنعت را نیز همانند سایر صنایع کشور به قهقرا می برد. لذا به تبعیت از پیام ارزشمندی که شکر خالق را در شکر از مخلوق نهفته می داند لازم میدانم قدردانی صمیمانه خود را از جناب حاج آقا پورصالح ،مدیر عامل محترم شرکت صنایع بسته بندی بهکاربرد در انتخاب آقای مهندس صلاح الدین همایون به قائم مقامی خود که همواره مشوق خستگی ناپذیر در سیستماتیک نمودن روش ها و تعامل علمی برای ارتقا هستند را ارج می نهم .

روشهای مختلفی برای چاپ روی کارتن وجود دارد که می توان از چاپ دیجیتال (که در حال حاضر به صورت تک رنگ چاپ می شود ) سیلک اسکرین – افست (که در حال حاضرفقط قابلیت چاپ بر روی ورقهای E و F را دارد ) و چاپ فلسکو نام دارد .
چاپ فلسکو ابتدا با نام چاپ آنیلاین و در سال 1890 در انگلستان ابداع شد و نام خود را از روغن آنیلاین در مرکب چاپ گرفته است . تا سال 1351 این روش با بیش از 200 نام متفاوت شناخته می شد . در سال 1952 نهایتا این روش با نام فلسکو شناخته شد.
چاپ فلسکو از فن آوری چاپ برجسته بهره میگیرد ، ویژگی اصلی چاپ فلسکو استفاده از فرم های چاپ منعطف است که قادر به تغذیه مرکب خاصی (ویسکوزیته پائین ) هستند که کلیشه فلسکوگرافی از لاستیک و یا فتوپلیمر ساخته می شود که سختی و ضخامت آنها بر اساس سطح چاپی و نقوش مورد نظر ما تعیین و انتخاب می شود که برای چاپ کارتن معمولا از کلیشه های با قطرهای مختلف بسته به نوع دستگاه استفاده می شود.
چاپ فلسکو یکی از متداولترین و مقرون به صرفه ترین چاپها برای تیراژها و اندازه های مختلف بر روی کارتن می باشد که در آن عمل چاپ بر روی کارتن توسط کلیشه انجام می شود.
در این نوشته سعی بر ان است که تاثیر کلیشه در یک چاپ با کیفیت بر روی کارتن بررسی شود و راهکارهایی که موجب می شود تا اینکه کلیشه مطلوب و با کیفیتی ساخته شود و تاثیرات آن در چاپ را مورد کنکاش قرار می دهیم که شامل تاثیرات طراحی ، تاثیرات کشانی در چاپ ، نقش نوردهی در ساخت کلیشه ، تاثیر شستشو در کیفیت ساخت کلیشه ، تاثیرات شور (درجه سختی ) کلیشه در کیفیت چاپ ، نحوه ی برش کلیشه ، طریقه مونتاژ کلیشه ، نحوه ی نصب کلیشه بر روی سیلندر چاپ ، طریقه تمیزکردن کلیشه ، نگهداری و بایگانی کردن کلیشه می باشد.

1. مرحله طراحی و عوامل تاثیرگذار در طرح یک کارتن
طراحی نقش مهمی در بازاریابی محصول ایفا می کند که سه نکته اساسی در ان مورد توجه می باشد:
* زیبایی شناسی ظاهری
* قابلیت استفاده مناسب و ایجاد لذت در استفاده
* واکنشهایی که ایجاد میکند از قبیل بازتابهای اجتماعی و تاثیرات شخصی .
بسته بندی کارتن علاوه بر ، برآوردن نیازهای بازاریابی و تبلیغات انتظارات زیر را نیز تامین کند.
نکات مهمی که در طراحی کارتن باید به آنها توجه نمود ، عبارتند از :
* گنجاندن و محافظت کردن محصول
* قابلیت استفاده (کارکرد مناسب )
* متمایز جلوه دادن محصول در قفسه فروش
* برانگیختن احساسات خریداران
* در نظر گرفتن نوع و خصوصیات محصولات شامل ابعاد ، آحاد ، وزن و شکل .
* روش ساخت مانند محل های اتصال و مواد مصرفی در اتصال ها ، شیوه ی صحیح اتصال ها .
* دوام و طول مدت نگهداری بخصوص در بسته های موادغذایی ، مهمات و صنایع نظامی
* نوع و نحوه چیدمان ( چیدمان با ارتفاع زیاد بسته های محکم تری را طلب می کند )
* در نظر گرفتن محل تهویه ( برای محصولات سردخانه ای )
* تطبیق خصوصیات و طرح بسته با استاندارهای حمل و نقل
* محل های در (پائین ، بالا و پهلو ) و نحوه باز شدن ، زیرسازی و استحکام با توجه به توزیع بار در کف آنها و توجه به ضربه گیرها.
* زمان لازم جهت بسته بندی یا مونتاژ (برای سفارشهای دایکاتی )
* استحکام کافی در مقابل عوامل مختلف فیزیکی ، شیمیایی و بویژه مکانیکی .
* حفظ کیفیت و ارزش محصول با در نظر گرفتن سازگاری مواد با محصول.
* تقسیم بندی درون بسته برای محصولات چند تکه یا بسته بندی گروهی .
* در نظر گرفتن محل برچسب طراحی گرافیک بر روی بسته و انتقال اطلاعات مناسب در مورد بازکردن نحوه استفاده و تاریخ مصرف یا انقضا و مواردی از این دست .
* اقتصادی بودن طرح با توجه به امکانات مشتری.
برای موفقیت در چاپ به طراح تخصصی چاپ کارتن نیاز داریم شایسته است از وسعت اطلاعات خوبی برخوردار باشد و بویژه از نوع دستگاه چاپ کارتن ( از قبیل آنیلوکس ، سرعت ماشین ، نوع ورق برای چاپ ، گراماژ کاغذ مورد استفاده برای چاپ و ... )

با توجه به اینکه در چند سال اخیر تحولی در چاپ کارتن بوجود آمده است ، میتوان انواع طرحهای چاپی که در صنعت چاپ کارتن مورد استفاده قرار میگیرد را به موارد زیر تقسیم بندی کرد :
1. کارهای خطی (Line art) : طرحی است شامل انواع حروف (type) ، خط (line) ، و یا تنپلات (solid) .
2. کارهای ترامه (screen art) : طرحی است تک رنگ یا چند رنگ تفکیکی ف که از کنار هم قرار گرفتن ترام دو یا چند رنگ ، رنگ دلخواه شکل میگیرد.
3. کارهای ترامه تصویری (process art ): که به روش تفکیکی رنگ و به صورت فیلم های جداگانه برای چهار رنگ تهیه می شوذ که میتوان چاپ هافتون را که به این روش تهیه می شود را نام برد.
نرم افزارهای مناسب برای طراحی در چاپ کارتن
انتخاب نرم افزار مناسب یا ترکیبی از چند نرم افزار ، در ابتدای کار پیش از چاپ اهمیت بسزایی دارد.
از نظر مدیر یک شرکت که تخصص اصلی او تهیه پلیت و تفکیک رنگ برای کار فلسکو است ، بهترین نرم افزارهای پیش از چاپ فلسکو را میتوان نرم افزارهای زیر معرفی کرد.
* ترکیبی از ماکرومد یا فری هندوادوبی فتوشاپ.
* ترکیبی از کوارک اکسپرس و فتوشاپ ، فری هندوایلاستریتور .
* ترکیبی از ایلاستریتور و فتوشاپ.
در مرحله طراحی توجه به نکات زیر در بالا بردن کیفیت چاپ در کارتن موثر می باشد .
· باید کلیه متنها و تصاویر از حجم یکسانی برخوردار باشند تا در تفکیک دچار افت کیفیت نباشیم.
· متن نباید خیلی ریز باشد زیرا در چاپ موجب پرشدگی می شود.
· متن نباید به صورت خیلی نزدیک حروف چینی شود و حداقل فاصله بین حروف 1.5 mm باشد.
· با توجه به خطوط ظریف ضروری است تا بیش از اندازه نازک نشود.
برای خطوطی که تک رنگ می باشد و به صورت خطهای توپر(positive rule ) نباید کمتر از
0.15 mm باشد.
برای خطوطی که تک رنگ می باشد و به صورت خطهای تو خالی (reverse rule ) نباید کمتر از 0.2 mm باشد.
· باید توجه داشت تلرانس چاپ در کارهای چند رنگ و بخصوص هافتون در حدود 0.4 mm می باشد که باید در اندازه ی ترامها و یا خطوط دقت کرد.
· باز تابش ترامهای ارژینال باید به صورت واضح و ضفاف کپی شود و کاهش طول ، که بخاطر کشیدگی چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است ، بهتر است در صورت امکان قبل از چاپ و تولید نگاتیو انجام شود و طرح مورد نظر با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی از یک سمت کوچک شود و برای مراحل بعدی ارسال گردد.
· خطوط دور کاور بهتر است به اندازه های کافی پهن باشند و با رنگهای کناری هم پوشانی داشته باشند تا در صورت بازی در چاپ این عدم انطباق پوشیده شود ( که به تکنیک Traping می گویند ) .
· خطوط برش ، علامتهای انطباق روی ورقه شفاف جهت مونتاژ علامت گذاری شوند که هنگام چسباندن کلیشه دارای اهمیت زیادی می باشد.
· اگر در طرحی دارای اشکال می باشید و رنگ بندی آن تیره و روشن می باشند حتما از تکنیک over print استفاده شود ( over print تکنیکی است که در آن شکل تیره بزرگتر از شکل روشن می باشد تا در صورت بازی چاپ لبه های کار روشن بر روی لبه های کار تیره رو دو تلرانس چاپ را بپوشاند ).
· زوایای رنگهای تفکیکی در کارهای هافتون.
در چاپ کارتن مقدار زوایای رنگهای مختلف به شرح زیر می باشد :
Yellow =82.5◦
Magenta = 67.5◦
Cyan = 7.5 ◦
Black = 37.5◦
باید دقت داشت در صورت بکار نبردن صحیح زوایای بالا در ایجاد تصویر شاهد پیچازی خواهیم بود (هرگاه زوایای چاپ به درستی انتخاب نشوند ترامها به صورت نامنظم در کنار هم چیده می شود که باعث پایین آمدن کیفیت تصویر می شود که به آن پیچازی یا موری می گویند).
تاثیر میزان عبور نور:
انتخاب دقیق میزان نور برای اینکه تفکیک رنگ به صورت کامل انجام شود خیلی مهم است زیرا هر ضعفی در عبور نور باعث از بین رفتن جزئیات ، درخشندگی رنگ در چاپ خواهد شد.
شدت نامناسب نور برای تهیه پلیت احتیاج به شرایط خاصی در چاپ و علم کافی به این فذآیند دارد که در بیشتر مواقع رعایت نگردیده و باعث چاپ نامطلوب و ضعیف خواهد شد.
تاثیرات فیلم نگاتیو :
در فرآبند کار با فیلم نگاتیو نیاز است که از فیلم نگاتیو با دانسیته بالا بعنوان ارژینال استفاده کنیم چون برای کیفیت پلیت های چاپ ضروری است .
در عمل کپی کردن در زمان نوردهی اصلی ، فیلم نگاتیو باید بر روی سطح حساس پلیت قرار گیرد و هوا بین آنها کاملا تخلیه شود (وکیوم نامناسب یا باقی ماندن هوا بین فیلم و نگاتیو سبب اشکالات زیر می شود ):
* از دست دادن ترامهای مناطق روشن تصویر در چاپ های هافتون.
* شارپ و تمیز نبودن قسمتهای برجسته چاپ.
* کم شدن جزئیات در چاپ هافتون.
* کم شدن عمق برجستگیها .
* پهن شدن جزئی خطوط به صورت غیرقابل پیش بینی .
* مشکل در تنظیم کردن و انطباق کار ( به خصوص در چاپ هافتون ).
روتوش کردن :
گاهی نیاز است که عناصر تصویر بر روی فیلم نگاتیو اصلاح شود برای این کار می توان از گل روتوش یا نوار چسب ضد UV (نوار چسب قرمز ) استفاده کرد.
استفاده از گل روتوش در سمت ژله ای فیلم باعث ایجاد فاصله بین ژلاتین فیلم و سطح حساس پلیت در هنگام وکیوم می شود. بنابراین باید از این روتوش در سمت ژلاتین فیلم خودداری کرد.

زمینه آوردن فیلم و سایه دار شدن ترامها :
این اشکالات معمولا با فرآیند نامناسب تولید فیلم نگاتیو باعث می شود که در طی کپی فیلم نگاتیو بر روی فتوپلیمر چاپ ، اثر نور UV ضعیف و محو شود که نیاز به زمان نوردهی طولانی تری دارند. در همان زمان به خاطر نوردهی طولانی تر و بیشتر ترامها لبه های تصاویر محو شده و تاثیر نور UV در مرحله تولید پلیت کم می شود .
البته باید در نظر داشت که چاقی ترام جزو پارامترهای چاپ فلسکو و به خصوص کارتن می باشد که می توان در مرحله طراحی و با توجه به نرم افزارهای موجود و آگاهی به نوع و گراماژ کاغذی که در چاپ کارتن مورد استفاده قرار میگیرد مقدار آن را کاهش داد.

منابع:
· Design Guide
· Training school EMBA
· کلیشه سازی فتوپلیمری( سیامک دری ، احسان سقایی )
· چاپ فلکسوگرافی (علی ظریف )
 

mohkami

عضو جدید
کاغذ سازی
کاغذ ورقه نازک هموارى است که معمولاً از الياف گياهى ساخته مى‌شود و براى نوشتن و چاپ کردن به‌کار مى‌رود. البته موارد استعمال ديگرى نيز دارد. کلمهٔ کاغذ از زبان سانسکريت وارد زبان فارسى شده است و لفظ اروپايى براى کاغذ از کلمهٔ پاپيروس يونانى است. اولين ملتى که در جهان موفق به اختراع کاغذ گرديد چينى‌هاى بودند، در سال ۱۰۵ بعد از مسلاد شخصى چينى بنام تاسى لون موفق به اختراع کاغذ شد و حدود سال ۶۱۰ م. به ژاپن و در ۷۵۱ م. به سمرقند راه يافت. در اواسط قرن دوم هجرى کاغذ از سمرقند به بلاد اسلامى رسد. مى‌گويند فضل ابن يحيى برمکى نخستين کسى بود که در بغداد کارخانه کاغذسازى داير کرد. در قرن ۴ هـ .ق. کاغذسازى در بغداد رواج تام داشت. ابن‌النديم از شش نوع کاغذ که در زمان او معرف بود، نام مى‌برد و مى‌گويد کتاب را از کاغذ خراسانى مى‌ساختند. در خراسان مردم براى ساختن کاغذ از پنبه و مواد نباتى استفاده مى‌کردند. مهمترين کاغذهائى که توسط مسلمانان ساخته شد کاغذ سليماني، طلعي، نوحي، فرعوني،‌ جعفري، طاهري، مأموني، منصورى و چينى و هانى بود.
حدود يک قرن توليد کاغذ به‌روش دستى بود و در سال ۱۷۹۹ ميلادى و حدود ۱۲۱۴ هـ .ق. يک جوان فرانسوى بنام لوئى دوبرت ماشين کوچکى ساخت که کاغذ تهيه مى‌کرد. به موجب نوشتهٔ گوستالوبون در کتاب تمدن اسلام و عرب اختراع کاغذ از پنبه و پارچه کهنه از ابتکار مسلمانان است. بخش عمدهٔ کاغذ جهان از مغز چوب به‌دست مى‌‌آيد. جسم کاغذ الياف به‌هم آميختهٔ سلولز است. از مشهورترين شهرهاى ايران که در کاغذسازى شهرت داشته خونا يا خونج است.که در زمان ياقوت به کاغذکنان معروف بوده است. کاغذ از زمان اختراع آن تا امروز قابل اعتمادترين وسيله انتقال انديشه بشر بوده است و نقش مهمى در جمع‌آورى و ذخيرهٔ اطلاعات و دانش بشر دارد. از اين‌رو با پيدايش مرکب و صنعت چاپ و مواد رنگى اين انديشه بشرى با ابزارى نوين در آميخت. در تاريخ آمده است که انوشيروان شاه ساسانى نامه‌اى به پادشان هند نوشت که روى برگ درخت نوشته شده بود و مسعودى مورخ مشهور نيز به آن اشاره کرده است و ظاهراً از همان برگ‌هايى بوده که ابوريحان در کتاب تحقيق‌ ماللهند به آن اشاره نموده است.
از معروف‌ترين کاغذهاى سدهٔ ۱۲ و ۱۳ هـ . ق. کاغذهاى خان باليغ، ختايي، سمرقندي، عادل‌شاهي، ترمه‌اي، کشميرى و فرنگى بوده است. امروزه کشورهاى سويس، آلمان و ژاپن در ساخت کاغذ مقدم بر کشورهاى ديگرند و انواع و اقسام کاغذهاى سفيد و رنگى را توليد مى‌کنند. تاريخچهٔ ساخت کاغذ در ايران آنچه از مدارک و مستندات تاريخى برمى‌آيد، اين است که صنعت کاغذسازى از قرن هفتم هجرى به بعد در ايران وجود داشته و گسترش يافته است. اولين کارخانهٔ کاغذسازى قبل از جنگ دوم جهانى تأسيس شد اما موفق نبود. حدود پنجاه و چند سال پيش کارخانهٔ دست دومى از خارج وارد شد و در کرج نصب گرديد، اما تبديل به مقواسازى شد. در سال ۱۳۲۶ هجرى شمسى شرکتى با سرمايه‌گذارى چند تن از جمله حسن‌على حکمت و دکتر صلح دوست و ژرژ عيسائيان تأسيس شد که خوراک آن کاغذهاى باطله ادارات و سازمان‌ها بود و منطقهٔ آن ورامين بود. اما بعد از ملى شدن صنعت نفت اين تلاش ناموفق ماند. در ۱۳۴۴ اولين کارخانه کاغذسازى در هفت تپه خوزستان ايجاد شد و در ۱۳۴۶ شرکت کاغذ پارس تأسيس شد.
 

mohkami

عضو جدید
شرکت صنايع کاغذ سازي کاوه به عنوان يکي از بزرگترين و معتبرترين شرکتهاي توليد کننده کاغذ بازيافتي مورد نياز صنابع بسته بندي در بازارهاي داخلي و خارجي ، بر آن است تا با استفاده از فن آوري متناسب و توسعه منابع انساني و با محور مشتري مداري نسبت به تنوع و توسعه توان کمي و کيفي توليد و افزايش سهم بازار بويژه بازارهاي خارجي در جهت تامين منافع ذينفعان اقدام نمايد .
اين شرکت در راستاي احترام به حقوق جامعه همواره خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات ملي ، خصوصاً مسايل زيست محيطي مي داند
 
بالا