گزارشی از یک نمایشگاه طب مکمل و جایگزین در لندن

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
عنوان : گزارشی از یک نمایشگاه طب مکمل و جایگزین در لندن

تاريخ شروع : 11/04/1384
خلاصه : امروزه رشته های مختلف طب شرقی در ممالك غرب بيشتر عمومي شده است ولي عده اندکی پي برده اند كه...




توضيحات : امروزه رشته های مختلف طب شرقی در ممالك غرب بيشتر عمومي شده است ولي عده اندکی پي برده اند كه چگونه فرهنگهاي مختلف ايده هاي خود را با یکدیگر مبادله كرده اند.در سال 1999 نمايشگاهی با عنوان "ملاقات غرب و شرق" در موزه علوم لندن با هدف بررسی چگونگي تاثیر متقابل طب شرقی و پزشکی غرب در طی قرون گذشته ، برگزار شد .مسئول نمايشگاه اظهار می داشت که : اين موضوع بسیار جالب است چون این بار با زاویه ای متفاوت ، در مورد داستان تاريخ طب سخن مي گويد و نشان مي دهد كه چگونه دو فرهنگ بر روي هم اثر متقابل گذاشته اند . اين واضح است كه تجارب طب شرقی در بین مردم کشورهای غربی طرفدار پيدا كرده است ولي شايد مردم ندانند كه ايده ها طي هزاران سال معاوضه شده است و طب غربی نیز در محيطی کاملا جدا و در انزوا رشد و توسعه نيافته است .اين نمايشگاه به چهار بخش تقسيم بندي شده بود :


1- ایده های طب يونان باستان و طب اسلامي و چگونگي تولد دوباره آنها در تمدن غربی: نمايشگاه از قرن نهم و دهم یعنی زماني كه بغداد مركز علوم اسلامي و سيستم طبی بسیار پیشرفته اسلامی بود ، آغاز مي شد. از طريق ترجمه های محققین ايراني ، مشخص شده بود كه انديشه طب يونان قديم به سيستم طب اسلامي وارد شده است . اين مربوط به زماني می شود كه غرب طي جنگ هاي صليبي قرن دوازدهم ، حمله خود را به شرق آغاز كرده بود و محققين اروپايي بطور فزاینده ای به طب اسلامي علاقمند می شدند. در این دوران متون عربي به زبان لاتين كه زبان دانشمندان آن زمان اروپا بود ترجمه شد و بدین ترتیب ، سنت يونان كه ممكن بود از ميان برود حفظ شد .

همزمانی سنت هاي اسلامي و هندي و توسعه طب غربي در مستعمره هند :سيستم طب سنتي هندي كه با با نام آيورودا يا علم زندگي شناخته شده قدمتی بیش از 2000 دارد . در طي هجوم و استیلاي مهاجمین خارجي ، از قرن يازدهم به بعد سيستم طب اسلامي به هند آورده شد. تعبیر هندوان از طب اسلامي که به " MedicineUnani " معروف است ، در اصل اشاره به ریشه این طب دريونان دارد. اين دو سيستم به خوبي همديگر را پوشش داده اند و هر دو آنها يعني آيورودا و طب يوناني امروزه در هند رشد و توسعه پيدا كرده اند . مستعمره هاي اروپا از قرن شانزدهم به بعد دانش گياهان ، امراض و تكنيكهاي جراحي را كه در غرب ناشناخته بود كسب كردند. يكي از مثالها گياه rauwolfia serpentia مي باشد كه از قدیم در طب سنتي هند مورد استفاده قرار مي گرفته . مواد موثره اين گياه امروزه به عنوان درمان فشار خون و اضطراب در غرب مورد استفاده قرار مي گيرد . همزمان با گسترش امپراتوري بريتانيا در قرون هجدهم و نوزدهم میلادی ، رویکردهای پزشکی بوضوح تغییر کرد و بيمارستانهاي متعددی با پیروی از سبك غربي در هند بنا شد.

چگونه غرب و خاور دور خود را با عقاید یکدیگر تطبيق دادند : این تبادلات در قرن هفدهم و هنگامی آغاز شد كه مبلغين مسيحي ، توضیحاتی از انچه را که در مورد پزشکی بومی مستعمره ها دیده و تجربه کرده بودند ، به موطن خود ارسال نمودند . اروپايي ها از تجربيات طب چيني در مورد نبض خوانی ، طب سوزني و فتیله گذاری(Moxibustion) آگاه شدند. فتیله گذاری شامل قرار دادن يك قيف ، استوانه يا جسم داغ بر روي پوست و شعله ور كردن دسته اي از مواد نرم و قابل اشتعال است که به کاهش تحریکات پوستی و ترمیم زخمهای کوچک منجر می شود . طب غربی در قرن نوزدهم ، جایگاهی ثابت را در خاور دور از آن خود کرد . بيمارستانهاي و مدارس به سبک طب غربی بنا در این منطقه از دنیا بنا نهاده شد و كتابهاي غربي نيز به زبان چيني ترجمه شد. امروزه طب چيني به صورت فزاينده اي در غرب عمومي شده و در حال بدست آوردن محبوبیتی بیشتر از گذشته است . طب سوزني شايد شناخته شده ترین تكنيك طب شزقی برای غربیان باشد كه براي درمان محدوده وسيعي از مشكلات استفاده مي شود.به هر صورت مطالعات انجام شده نشان می دهد كه Moxibustion را می توان با موفقيت براي وضعيتهايي مانند اسكيزوفرني ، كمر درد ، التهاب مفاصل ، سرطان و امراض پوستي بکار برد .

مايه كوبي ، مثالی حقيقي از تشريك مساعي طب :
به عقیده برگزارکنندگان نمایشگاه ، يك مثال خوب براي تبادل ايده هاي غرب و شرق ، واكسن زدن مي باشد. عمل آبله كوبي با قدمتی طولاني به وسيله پزشكان آسيا و آفريقا به صورت تعمدي برای ایجاد فرم خفیف بیماری در افراد انجام مي شده است . يكي از راههاي بكار گرفته شده اين بوده که فرد را وادار می کردند لباس زیر بیمار مبتلا به آبله را بر تن کند . اين تكنيك در قرن هجدهم در اروپا شناخته شد و در خلال حكومت اشرافي بريتانيا از آن استفاده مي شد.سیستم طبی اروپا بعد از اينكه دكتر ادوارد جنر تكنيك ايمن تري را در سال 1798 بكار گرفت با آن رسما موافقت كرد. در روش جدیدبه جای آبله مرغی ، از تلقیح آبله گاوی که خطر کمتری را به همراه داشت استفاده می شد .واكسناسيون با روش دكتر جنر سپس به شرق بازگشت و از آغاز قرن نوزدهم در کشورهای هند و چين مورد استفاده قرار گرفت .


برگردان : مهندس فرزانه قیصریان
ویراستاری : دکتر کیارش ساعتچی
منبع : سایت خبری BBC
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/259941.stm

 

Similar threads

بالا