گروه خونی در مورد سلامت مغز چه می گوید

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
گروه خونی در مورد سلامت مغز چه می گوید

تهران-ایرنا-مطالعات محققان دانشگاه شفیلد انگلیس نشان می دهد که گروه خونی نقش مهمی در توسعه سیستم عصبی و نحوه پیرشدن مغز دارد.





به گزارش گروه اخبا علمی ایرنا از ساینس، پیری مغز با عواملی مانند تغییر در حجم مغز، عروق و توانایی شناختی، سنجیده می شود. با افزایش سن، حجم مغز کاهش می یابد و تمام سطوح آن از مولکولی گرفته تا مورفولوژی (ریخت شناسی) متحول می شود.

یکی از مهمترین اثرات افزایش سن، کاهش حجم ماده خاکستری است. مطالعات محققان نشان می دهد که گروه خونی بر چگونگی تغییر ماده خاکستری و کاهش توانایی شناختی موثر است. بررسی حجم ماده خاکستری 200 داوطلب بالغ با گروه خونی O و غیر O نشان می دهد که حجم ماده خاکستری مغز افرادی که گروه خونی غیر O دارند، با افزایش سن کوچکتر می شود.

در این مطالعه آمده است که حجم ماده خاکستری در گروه های خونی A، B و AB ، در نواحی حافظه موقت و گیجگاهی کمتر است. این بخش از مغز، اولین ناحیه ای است که در بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار می گیرد.

مطالعه ای که در سال 2014 میلادی انجام شد و در نشریه Neurology به چاپ رسید نشان می دهد که احتمال اختلال شناختی با افزایش سن در افردی که گروه خونی AB دارند، بیشتر است. این گروه خونی در آمریکا کمتر دیده می شود و تنها چهار درصد از جمعیت آمریکا گروه خونی AB دارند. در ادامه این تحقیقات آمده است که شانس ابتلا به زوال عقل و کاهش حافظه در افرادی که گروه خونی AB دارند، 82 درصد بیشتر است؛ همچنین میزان فاکتور هشت این افراد بیشتر است. فاکتور هشت پروتئینی است که به لخته شدن خون کمک می کند. افزایش فاکتور هشت یکی از دلایل ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل است.

مطالعات انجام شده در سال 2011 میلادی نشان می دهد که علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل خطری چون اضافه وزن، فشار خون، سیگار، زندگی بی تحرک و رژیم غذایی ناسالم، به کاهش سریعتر حجم مغز کمک می کنند.

نتایج این تحقیقات در Brain Research Bulletin منتشر شده است.

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
love.1982 رابطه گروه های خونی و آلزایمر مغز و اعصاب 0

Similar threads

بالا