گرایشهای رشته اقتصاد

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
سلام.نظراتی در مورد گرایش های رشته اقتصاد از یکی از دوستان در سایتی (http://ma-econ.blogfa.com )دیدم.گفتم بد نیست برای شما بذارم.به هر حال این نظر شخصی وسلیقه ای ایشون هست: اول آنکه گرایش ها در تمام دانشگاه ها، تقریبا یکسان هستند، و برخی دانشگاه ها ممکن است گرایشی همانند برنامه ریزی یا مثلا تجارت الکترونیک را داشته باشند و بقیه نداشته باشند.
دوم؛ آنچه در گرایش های مختلف، تفاوت ایجاد می کند، اسم گرایش نیست، بلکه دانشگاه است. بنابراین فریب نام های زیبا را نخورید! همه (بجز تجارت الکترونیک و اقتصاد انرژی) تقریبا یک محتوا دارند، و تفاوت غالبا تنها بر سر دو درس یا شش واحد است.
سوم، تجارت الکترونیک گرایشی است است که هرچه هست، اقتصاد نیست. در این رشته شما از مدیریت بیشتر از اقتصاد می خوانید. همچنین این گرایش اولین بار در دنیا در ایران ایجاد شده و در هیچ کجای جهان وجود ندارد! بنابراین اگر می خواهید اقتصاد نخوانید به گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیک بیایید. گرایش اقتصاد انرژی هم فکر می کنم حدود 15 واحد(دقیق نیست) بیش از سایر گرایش های دارد و بچه های انرژی معمولا سه ساله می شوند.

سایر گرایش ها همانند اقتصاد محیط زیست، اقتصاد محض، اقتصاد توسعه، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند ولی دست دانشجویان محض از مابقی دانشجویان در انتخاب واحدهای اختیاری بازتر است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم اقتصادی در دوره‌ی کارشناسی ارشد دارای ۶ گرایش علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی، اقتصاد انرژی، اقتصاد محیط‌زیست و اقتصاد و تجارت‌ الکترونیک است. به علت این‌که تعداد واحدهای گذراندنی در مقطع کارشناسی ارشد محدود است، تفاوت گرایش‌های فوق از نظر واحدهای گذرانده شده بسیار کم است. برای آشنایی بیشتر با هر گرایش به لینک‌ حاشیه مراجعه کنید.
علوم اقتصادی
در این گرایش که به آن اقتصاد محض نیز گفته می شود، به طور اصیل به علم اقتصاد پرداخته می شود. تاکید این گرایش بر روی تئوری های اقتصادی می باشد. بر خلاف سایر گرایش های رشته اقتصاد که در یک زمینه خاص تخصص می یابند ، دانش آموختگان این گرایش یک دید کلی و کاملا نظری نسبت به علم اقتصاد پیدا می کنند و به این ترتیب زمینه مناسب جهت ورود به تخصص های مورد علاقه خود را کسب خواهند نمود.
محیط زیست
این گرایش به بررسی اقتصاد منابع طبیعی ، اقتصاد محیط زیست و مسائلی از قبیل : منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر ، منابع آب ، منابع انرژی و . . . می پردازد. یکی از مهمترین مسائلی که در این گرایش مد نظر می باشد، مسائل مربوط به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار می باشد.
اقتصاد انرژی

دانش آموختگان اقتصاد انرژی جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت نفت (نفت، گازوپتروشیمی) توانمندی‌های زیر را به دست می‌آورند:تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف اقتصاد انرژی از قبیل ساختار بازار هیدروکربورهای نفتی ومشتقات آن و سایر انرژی‌ها، قیمت گذاری، صرفه جویی، جانشینی، بازاریابی و بازرگانی بین المللی انواع مختلف انرژی، شناخت تحولات سیاسی سازمان‌ها و مجامع بین المللی مربوط به انرژی‌های مختلف، بهره گیری ازشناخت کلی مراکز مصرف، اهداف و طرز عمل مجامع بین المللی در امر توسعه وبازاریابی نفت و فرآورده‌های نفتی و تولیدات پتروشیمی، برنامه ریزی تولید و مصرف انرژی در بخش‌های مختلف اقتصادی، برنامه ریزی کلان درباره و تولید و مصرف انرژی و تعیین خط و مشی برنامه ریزی دراز مدت در سطح کشور، آشنایی با تکنولوژی موجود در جهان و بهره گیری از آن در زمینه و تولید، پالایش، توزیع، مصرف وبازاریابی انرژی .
برنامه ریزی سیستم های اقتصادی

هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی،‌ تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان‌های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده‌ و راه‌حل‌ها و سیاست‌های مؤثر و متناسب را ارائه نمایند. فارغ‌التحصیلان این دوره با بهره‌گیری از تسلط بر دانش اقتصاد قادر خواهند بود:‌
۱- به عنوان مدیر و کارشناس ارشد، در تنظیم سیاستهای اقتصادی مشارکت نموده و برای مشکلات اقتصادی کشور در سطوح مختلف تصمیم‌گیری، ارائه طریق نمایند.
۲- به عنوان محقق به پژوهش و کسب اطلاعات مورد نیاز پرداخته و با تجزیه و تحلیل آن نقش مؤثری در تصمیم‌گیری سیاستگذاران داشته باشند.
۳- به سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی و مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی ارائه کنند.
توسعه
سر فصل های اصلی که در اقتصاد توسعه به آن پرداخته می شود عبارتند از: مطالعه و بررسی تجارب کشورهای پیشرفته در مسیر توسعه یافتگی، بررسی علل توسعه نیافتگی کشور های در حال توسعه، ارائه راهکارهای مناسب جهت پیشرفت کشورهای در حال توسعه در مسیر توسعه یافتگی. از آنجائیکه ما در کشوری زندگی می کنیم که در زمره کشورهای در حال توسعه طبقه بندی شده است ، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند نقش به سزایی از طریق ارائه راهکارهای مناسب در جهت توسعه یافتگی کشور داشته باشند.
تجارت الکترونیک

با توجه به توسعه روزافزون اینترنت و رایانه و سهم قابل توجه تجارت الکترونیک از تجارت جهانی اهمیت این رشته مشخص می گردد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند با استفاده از دانش اقتصاد و علوم یارانه ای و از طریق نرم افزارهای کاربردی در این زمینه به فعالیت بپردازند.
زمینه‌های اشتغال
هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان‌های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده و راه‌حل‌ها و سیاست‌های موثر و متناسب را ارائه نمایند.
درحال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه را مسائل و مشکلات اقتصادی درحوزه‌های مدیریت و سیاستگذاری و در سطوح اقتصادی و ملی، سازمان‌های اقتصادی و بنگاه‌ها تشکیل می‌دهد. یکی از الزامات توسعه کشور و ارتقا استاندارد زندگی مردم بهبود وکیفیت مدیریت اقتصادی درمراکز ستادی تصمیم‌گیری و سازمان‌های اقتصادی واجتماعی است. بهبود کیفیت مدیریت اقتصادی حل مسائل پیچیده اقتصاد درجهت رشد و توسعه وکنترل و هدایت یک سیستم اقتصادی پویا درشرایط تحولات نوین اقتصاد جهانی، نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد و با کیفیت درحوزه‌ی علوم اقتصادی است. فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی قادرخواهند بود تا با بهره‌گیری کارآمد از دانش اقتصادی و با شناخت شرایط، محدویت‌های ‌و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، در یک نگرش سیستماتیک به پدیده‌ها به تجزیه و تحلیل معضلات سیستم‌های بزرگ و پیچیده اقتصادی بپردازد. از طرف دیگر این دوره توانمندی‌های لازم برای انجام تحقیقات مطالعات راهگشا در راستای حل مسائل اقتصادی کشور در حوزه‌ی فعالیت‌های سازمان‌های صنعتی، دستگاه‌های اجرایی و مراکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاران را فراهم می‌کند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
مقدمه:

گستردگي پيچيدگي و هزينه بري خدمات و سازمان‌هاي بهداشتي و درماني از يكسو و تخصصي شدن علوم مختلف از سوي ديگر منجر به ايجاد رشته اقتصاد بهداشت در كشورهاي پيشرفته است. تخصيص و صرف اعتبارات مالي به صورت معقول و اقتصادي تر همراه با افزايش كارآيي و اثربخشي خدمات بهداشتي و درماني در جامعه لزوم تربيت نيروي انساني متخصص در زمينه اقتصاد بهداشت و درمان را براي نظام بهداشت و درمان كشور بارز مي‌سازد.
1- هدف و تعريف دوره:
دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت به گونه‌اي طراحي شده است كه دانش آموختگان آن بتوانند با توجه به شرايط و موقعيتهاي موجود كشور در زمينه هاي گوناگون، مسئوليتهاي طراحي مدل هاي اقتصاد بهداشت و ارزيابي‌هاي جامع پروژه‌هاي بهداشتي را برعهده بگيرند. زير بناي تئوريك اين دوره نه تنها باعث ارتقاي سطح دانش اقتصاد بهداشت در كشور خواهد شد، بلكه پشتوانه مناسبي است در جهت تدوين و بررسي الگوهاي اقتصاد بهداشت متناسب و بهبود نظام برنامه ريزي كشور در اين زمينه. انجام مشاوره و پذيرش مسئوليت در زمينه هاي سياستگزاري، طراحي استراتژي و مديريت توسعه نظام بهداشت – درمان و همچنين انجام مطالعات تطبيقي و شناخت فنون نوين در پيشبرد سطح اقتصاد بهداشت در ايران، از جمله مهمترين قابليتهاي فارغ التحصيلان اين دوره به شمار مي‌آيد. هدف اصلي دوره به طور خلاصه، گسترش دانش (اقتصاد بهداشت) و تربيت متخصصان و پژوهشگراني است كه ضمن شناخت بنيادهاي نظري علم اقتصاد و مسايل بهداشت و درمان، مهارت لازم را براي فعاليت گوناگون آموزشي، پژوهش و خدماتي در زمينه بهداشت و درمان كسب نموده باشند. آنچه مسلم است موضوع نياز اساسي به خبرگان اقتصاد بهداشت در راه دستيابي به يك «نظام ملي» بهداشت و درمان مي‌باشد كه در كنار ساير تخصصهاي لازم در اين زمينه بايد به تهيه و ارزيابي يك الگوي «پايدار» (به مفهوم فراگير آن) تلاش ورزند.
2-طول دوره و شكل نظام:
طول دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت دو سال است.
به طور كلي دوره را مي‌توان به سه مرحله به هم پيوسته تقسيم كرد در مرحله نخست دانشجويان دروس مشترك را به صورت اجباري مي‌گذرانند و در مرحله دوم در گرايش‌هاي مورد علاقه خود به تحصيلات خويش ادامه مي‌دهند. در مرحله پاياني، موضوع انتخاب و انجام پروژه تحقيقاتي به عنوان پايان نامه دوره كارشناسي ارشد دنبال خواهد شد. هدف اصلي در اين مرحله، انجام يك كار اصلي، جديد و تخصصي مي‌باشد كه متناسب با تمايل دانشجو و نيازهاي بخش اقتصاد بهداشت كشور بوده و هم چنين هم راستا با دانش و مهارتهاي فني – نظري فرا گرفته طي دوره باشد.
دوره كارشناسي ارشد اقتصادي بهداشت به صورت تمام وقت بوده و نظام آموزشي آن مطابق با آيين نامه و مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي مي‌باشد.
گرايشهاي تخصصي:
از آنجا كه دامنه اقتصاد بهداشت از چارچوبهاي صرفاً «تئوريك» تا زمينه‌هاي به شدت «كاربردي» را در بر مي‌گيرد و باتوجه به اولويتهاي خاص اين رشته در شرايط كنوني كشور، گرايشهاي سه گانه زير طراحي گرديده است:
- سياستگزاري و برنامه ريزي بهداشت و درمان
- توسعه بهداشت و درمان
- اقتصادسنجي بهداشت و درمان
3- واحدهاي درسي:
مجموع دروس اصلي (اجباري) و تخصصي (باتوجه به نوع گرايش) در اين دوره 32 واحد است. هر واحد عبارتست از 17 ساعت درس نظري و يا 34 ساعت درس عملي. تقسيم بندي واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت به شرح زير است:
3- واحدهاي درسي:
مجموع دروس اصلي (اجباري) و تخصصي (باتوجه به نوع گرايش) در اين دوره 32 واحد است. هر واحد عبارتست از 17 ساعت درس نظري و يا 34 درس عملي. تقسيم بندي واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد اقتصادي بهداشت به شرح زير است:
الف: دروس اصلي (اجباري) 22 واحد
ب: دروس تخصصي 6 واحد
ج: پايان نامه 4 واحد
مجموع 32 واحد
4- شرايط ورود به دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت:
داوطلبان ورود به دوره كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت، بايد ضمن دارا بودن شرايط كلي ورود به دوره‌هاي آموزش عالي كشور شرايط خاص زير را نيز احراز كنند:
دارا بودن مدرك كارشناسي در يكي از رشته هاي گروه پزشكي، اقتصاد، مديريت، حسابداري، مهندسي پزشكي و دكتراي حرفه‌اي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، دامپزشكي.
2- موفقيت در آزمون ورودي كه شامل مواد امتحاني به شرح زير است:
اقتصاد خرد (ضريب 2)
اقتصاد كلان (ضريب 2)
مباني اقتصاد بهداشت (ضريب 3)
آمار و آمار حياتي (ضريب 2)
زبان انگليسي (ضريب 3)
رياضي (ضريب 2)
تئوري هاي مديريت (ضريب 2)
اصول خدمات بهداشتي (ضريب 4)
5- نقش و توانايي:
فارغ التحصيلان اين رشته مي‌توانند در تمامي سطوح ساختار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعم از واحدهاي وزارت متبوع، سازمان هاي وابسته، دانشگاههاي علوم پزشكي كشور و بيمارستانهاي وابسته، شبكه بهداشت و درمان كشور، و حتي بخش غيردولتي خدمات بهداشتي و درماني به خدمت اشتغال ورزند. نقش اين فارغ‌التحصيلان در هركجا كه به سياست گذاري، برنامه ريزي و بهبود و توسعه امور مالي و اقتصاد نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور مربوط مي‌شود، بارز است. لذا فارغ‌التحصيلان اين رشته قادر خواهند بود در سطح گسترده‌اي در صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي و اتخاذ سياست‌ها و تدابير مالي و اقتصادي واحدها و مراكز بهداشتي و درماني و همچنين در آينده نگري ها و برنامه ريزي هاي آتي اين نظام مؤثر باشند.
6- ضرورت و اهميت رشته:
جاي شك نيست كه ارائه خدمات بهداشتي و درماني نوين و پيشرفته سرمايه‌هاي كلاني را مي‌طلبد و چنانچه اين امر در قالب منطق علمي و اقتصادي و بهره گيري از دانش نوين اقتصاد بهداشت و درمان صورت نپذيرد، به اصراف و تبذير و گران تر شدن خدمات بهداشتي و درماني در جامعه منجر مي‌گردد. بهرحال، گسترش چشمگير و مراكز و شبكه بهداشت و درمان كشور طي دو ماهه اخير و تداوم اين گسترش در آينده، نياز به تربيت و بكارگيري متخصان اقتصاد و بهداشت و درمان را اجتناب ناپذير مي‌نمايد.
انتظار مي‌رود كه فارغ التحصيلان اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد بتوانند در برنامه‌ريزي مالي، توسعه نظام بهداشت و درمان، تخصيص اعتبارات بهداشتي و درماني، محاسبه هزينه‌ها، تحليل هزينه و فايده، تقليل هزينه هاي بهداشتي و درماني، افزايش كارآيي و اثربخشي خدمات بهداشتي و درماني كشور به نحو شايسته‌اي مؤثر باشند.






فصل دوم:
جداول دروس دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته)
رشته اقتصاد بهداشت
الف: دروس كمبود يا جبراني كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت:
كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
01
اقتصاد خرد
3
51
-
51

02
اقتصاد كلان
3
51
-
51

03
روش هاي آماري
3
51
-
51

04
مباني سازمان و مديريت
3
51
-
51

05
اقتصاد ايران
2
34
-
34

06
زبان تخصصي در اقتصاد بهداشت
2
34
-
34

07
روش هاي پژوهش در علوم بهداشتي
3
51
-
51

08
پژوهش عملياتي
2
34
-
51

09
نظام ارائه خدمات بهداشتي در ايران
3
34
-
34

10
سازمان و مديريت سيستم بهداشتي و درماني
2
34
-
34


جمع
25
425
-
425


تذكر:
چنانچه دانشجويي به ناگزير به علت نوع مدرك كارشناسي (ليسانس) خود بايد در چند يا در همه دروس جبراني ثبت نام كند، پس از موفقيت و اخذ واحد مربوط، نمره يا نمرات حاصل، در زمره نمرات دوره كارشناسي ارشد محسوب نمي‌شود. در هرحال مجموع واحدهاي دروس جبراني نبايد از 17 واحد بيشتر باشد.


ب: دروس پايه كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت
كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
11
اقتصاد خرد پيشرفته
3
51
-
51
01
12
اقتصاد كلان پيشرفته
3
51
-
51
02
13
اقتصادسنجي كاربردي
3
51
-
51
01، 02، 03
14
اقتصاد بهداشت 1
2
34
-
34
11، 12
15
اقتصاد بهداشت 2
2
34
-
34
14
16
اپيدميولوژي
2
34
-
34
09، 10
17
برنامه ريزي و توسعه اقتصادي
3
51
-
51
11، 12
18
جمعيت شناسي
2
34
-
34
16
19
مديريت سيستم هاي اطلاعاتي در بهداشت و درمان
2
34
-
34
04، 15

جمع
22
374
-
374





پ: دروس تخصصي كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت با گرايش سياست گذاري و برنامه‌ريزي

كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
20
بودجه ملي، مديريت دولتي و نظام بهداشت و درمان
2
34
-
34
04
21
بهداشت و اقتصاد بخش عمومي
2
34
-
34
15
22
برنامه ريزي بهداشتي – درماني تطبيقي
2
34
-
34
15 و 14

جمع
6
102
-
102





ت: دروس تخصصي كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت با گرايش توسعه بهداشت

كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
23
توسعه ملي و بهداشت
2
34
-
34
17
24
توسعه منابع انساني در بهداشت
2
34
-
34
18 و 17
25
برنامه ريزي فرهنگي، اجتماعي و توسعه بهداشت
2
34
-
34
18 و 17

جمع
6
102
-
102





ث؛ دروس تخصصي كارشناسي ارشد اقتصاد بهداشت با گرايش اقتصاد بهداشت و درمان

كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
26
برنامه ريزي و مديريت پروژه‌هاي بهداشتي و درماني
2
34
-
34
17
27
اقتصاد بهداشت و درمان پيشرفته
2
34
-
34
15
28
ارزيابي اقتصادي طرح‌هاي بهداشتي و درماني
2
34
-
34
26

جمع
6
102
-
102



ج:


كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
29
پايان نامه (براي كليه گرايش‌ها)
4
-
-
4
-

جمع
4
-
-
4




منبع: http://education.tums.ac.ir
 
بالا