[گرافیک] - نکاتی در مورد کاربرد رنگ ها در طراحی برند

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز




در هر شغلی، طراحی برند بسیار مهم است. محبوب کردن و مردمی نمودن برند و ماندگار کردن آن در ذهن مشتریان بالقوه، مزایای زیادی دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که رنگ آمیزی طرح برند، قدرت درک و تشخیص بیننده را تا 80% بالا می برد. به همین دلیل مشاغل و سازمان ها رنگ برند را به دقت انتخاب می نمایند. رنگ ها می توانند به طور ناخودآگاه بر روی شما تأثیر بگذارند تا هر برند را با یک رنگ خاص بشناسید. مثلاً برای مک دونالد زرد و نوکیا آبی.








در نظر گرفتن یک رنگ آمیزی منسجم برای برند مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند تا در نظر مشتریانتان از بقیه برندها برجسته تر باشید. پس اگر در نظر دارید یک برند طراحی کنید، اهمیت انتخاب رنگ ها را نادیده نگیرید. رنگ آمیزی برند مزایای زیادی دارد که در این جا به آن ها اشاره می کنیم:

- رنگ آمیزی در نگاه اول تأثیر زیادی بر روی مشتری می گذارد: زمانی که برند یا محصولی را برای ارائه به بازار آماده می کنید، باید سعی کنید تأثیر زیادی در ذهن مشتریان داشته باشد. هیچ کس الزامی برای خریداری محصول شما ندارد. با این حال، اگر یک رنگ منحصر به فرد انتخاب کنید، برند شما برای مدت زمانی طولانی در ذهن مشتریان ماندگار خواهد شد و این ممکن است به خریداری محصول منجر شود.






- استعمال رنگ های صحیح و به جا، جلب توجه می کند: آیا می دانستید که با تغییر دادن رنگ می توانید فروش محصول را بالا ببرید؟ رنگ ها می توانند توجه مشتری را به خود جلب نمایند. یکی از واضح ترین نمونه های این مورد، فروش 10 میلیون بطری از سس کچاپ Heinz تنها در 7 ماه است.






- رنگ ها می توانند هویت برند را تغییر دهند: انتخاب رنگ مناسب می تواند یک برند را خلق نموده یا آن را تخریب نماید. گاهی اوقات، شرکت ها تمایل دارند رنگ برند خود را که می تواند تأثیر عمیقی بر روی ذهن مشتریان داشته باشد، تغییر دهند.






- درجه رنگ صحیح می تواند حافظه را ارتقاء دهد: بر اساس نظریه روانشناسان، رنگ ها می توانند به ذهن انسان کمک کنند تا فعالیت کند و تصاویر را به خاطر بسپارد. بنابراین، مردم مایلند لوگوها و آرم های رنگی را به ذهن بسپارند.






در زمان انتخاب رنگ برای برند، کورکورانه تصمیم نگیرید. با این حال باید تصویر شرکت و نوع فعالیت آن را بررسی نموده و رنگی که مناسب تر است انتخاب کنید. باید بدانید که تمام رنگ ها از نظر بیننده باهم یکسان نیستند. به همین دلیل باید قبل از انتخاب رنگ برای برند، بازار را مورد ارزیابی قرار دهید. ولی نباید بیش از حد وسواس نشان دهید. مطمئن شوید که رنگ اصلی و تعدادی رنگ مکمل (در صورت نیاز) را انتخاب کرده اید. پس می توان گفت که با در نظر گرفتن فونت صحیح و مناسب، لوگوها و آرم ها، رنگ ها می توانند تأثیر زیادی بر اثربخشی تبلیغات و بازاریابی محصول داشته باشند.




 

ardamerh

عضو جدید
[h=2]اهمیت رنگ در نام تجاری (برند)[/h] آیا تا به حال به اهمیت رنگ در نام تجاری (برند) اندیشیده اید؟ کوکاکولا (Coke) قرمز است. یوپیاس (UPS) قهوه ای است. آی بی ام (IBM) آبی است. این شرکتها متوجه شده اند که استفاده ی مناسب از رنگ برای ایجاد تصویری مثبت در میان مصرف کنندگان بسیار حیاتی است. علاوه بر این، رنگ نقش مهمی در حافظه بازی می کند. رنگ تمام حواس را تحریک کرده و بلافاصله پیامی انتقال می دهد که با تمام روشهای ارتباطی دیگر متفاوت است.
انتخاب رنگِ غالبِ مناسب برای نام تجاری ( برند ) شما بسیار مهم است. این رنگ باید در تمام موارد تبلیغاتی شما، از جمله لوگو و بسته بندی محصولات ظاهر شود. رنگی که شما انتخاب می کنید، تا آنجا که ممکن است، باید شما از دیگران متمایز کند، با صنعت و تصویر شما همخوانی داشته باشد و به وعده های نام تجاری شما پیوند بخورد. همچنین باید به روانشناسی رنگ، که نسبتاً پیچیده است، نیز توجه کند. رنگ می تواند بسته به فرهنگ، موقعیت و صنعت معانی مختلفی داشته باشد. با این حال، حداقل در تبلیغات آمریکا، مطالعات برخی از معانی سراسری آن را نشان داده است:

آبی: رنگ آبی سرد است و قابلیت اعتماد، قابلیت اتکا و مسئولیت و ایمنی مالی را القا می کند. رنگ آبی به شدت با آسمان و دریا مرتبط است. رنگ آبی متین و در سطح جهانی مردم پسند است. رنگ آبی پیامی مبنی بر ثبات دارد که الهام بخش اعتماد بوده و به همین دلیل در موسسات مالی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.
قرمز: رنگ قرمز غده هیپوفیز شما را فعال می کند، ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث می شود سریعتر نفس بکشید. به عبارت دیگر قرمز پرتکاپو، پر انرژی، تحریک آمیز و جلب توجه کننده باشد. قرمز باعث ایجاد پاسخ پرشور، که البته همیشه هم مطلوب نیست، می شود. به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند نشان دهنده خطر و یا بدهکاری باشد.
سبز: به طور کلی، رنگ سبز به صورت ضمنی به سلامت، شادابی و آرامش دلالت دارد. با این حال، مفهوم رنگ سبز به درجه رنگ آن بستگی دارد. سبز پررنگ ثروت و اعتبار را القا می کند، در حالی که سبزهای کمرنگ آرامش دهنده هستند.
زرد: در تمام جوامع، رنگ زرد با خورشید در ارتباط است. بنابراین برند با رنگ زرد خوش بینی، مثبت گرایی، نور و گرما را القا می کند. به نظر می رسد برخی از درجات خاص رنگ زرد در ایجاد انگیزه و تحریک تفکر خلاق و انرژی موثر باشند. چشم زرد روشن را قبل از هر رنگ دیگر می بیند، در نتیجه رنگ زرد برای نمایش در نقطه خرید عالی است.

بنفش: رنگ بنفش رنگ مورد علاقه انسان های خلاق است. با ترکیبی که از قرمز پرشور و آبی آرام دارد، تداعی کننده رمز و راز، پیشرفت، معنویت و تجلل است. بنفش کمرنگ تداعی کننده نوستالژی و احساسات است.
صورتی: پیامی که رنگ صورتی القا می کند به شدت رنگ آن بستگی دارد. رنگ های صورتی گرم انرژی، جوانی، سرگرمی و هیجان را القا می کنند و برای محصولات ارزان تر و مد روز برای زنان و دختران توصیه می شود. رنگهای صورتی کدر احساساتی هستند. رنگهای صورتی روشن تر عاشقانه تر هستند.
نارنجی: رنگ نارنجی شاد و تداعی گر فراوانی، لذت و نشاط است. با داشتن جذبه قرمز و شادی زرد، نارنجی معاشرتی و خوش مشرب و اغلب کودکانه است. تحقیقات نشان می دهد رنگهای نارنجی روشن تر برای بازارهای مجلل جذابیت ایجاد می کنند. رگه های صورتی آن با مراقبتهای سلامتی، رستوران ها و سالن های زیبایی همخوانی خوبی دارند.
قهوه ای: این رنگِ خاکی سادگی، دوام و ثبات را القا می کند. همچنین می تواند منجر به واکنشی منفی از طرف مصرف کنندگانی شود که آن را کثیف می دانند. درجات خاصی از رنگ قهوه ای، مثل قرمز مایل به قهوه ای، می تواند القاکننده تجلل باشد. از دیدگاه کاربردی، قهوه ای کثیفی را پنهان می کند و می تواند انتخابی منطقی برای برخی شرکتهای حمل و نقل یا صنعتی و منجبر به برند سازی برای انها باشد.

سیاه: رنگ سیاه جدی، جسور، قوی و کلاسیک است؛ جذبه ایجاد می کند و متضمن پیشرفت است. سیاه برای محصولات گرانقیمت کاربرد خوبی دارد، اما می تواند باعث شود محصول سنگین به نظر برسد.

سفید: رنگ سفید بر سادگی، پاکیزگی و خلوص دلالت می کند. چشم انسان به رنگ سفید به عنوان یک رنگ درخشان می نگرد. این رنگ فوراً چشم را به خود جلب می کند. سفید غالباً برای محصولات نوزاد یا مرتبط با سلامت مورد استفاده قرار می گیرد.
جمع بندی: تمام رنگهای فوق را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: گرم و سرد. به طور کلی، رنگهای گرم، مانند قرمز و زرد، پیامی پرانرژی القا می کنند، در حالی که رنگهای سرد، مانند آبی، آرام تر و خوددارتر هستند. با این حال، درخشان کردن یک رنگ خنک طراوت و چالاکی آن را افزایش می دهد و باعث کاهش وقار آن می شود.
 
بالا