[گرافیک] - مشخصه های کلی هویت سازمانی یا هویت برند

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
در هر رقابتی برنده کسی است که خود را بهتر بشناسد و با توجه به شناخت خود هویتی منحصر بفرد را طراحی و تدوین نماید و همچنین با توجه به این هویت منحصر بفرد است که استراتژی های ارتباطی طراحی و تدوین خواهد شد و از برنامه های هویت سازمانی به اختصار شناخت طراحی و و تدوین استانداردهای اجرایی هویت منحصر بفرد یک سازمان یاد می شود.

عناصر پایه هویت سازمانی چیست؟
برای ارائه مشترک و جامع هویت یک سازمان نیاز به تعدادی عناصر پایه می باشد که از آن به عنوان عناصر پایه هویت سازمانی corporate identity یا (هویت برند) تعبیر می شود. این عناصر معمولن شامل نشانه (آرم یا لوگو)، نشانه نوشته و رنگهای سازمانی و همچنین فونت و تایپ فیس های مورد استفاده سازمانی می باشد که در بسته یک هویت سازمانی علمی و حساب شده قرار خواهند گرفت.

نشانه ها
شامل آرم یا لوگوی یک شرکت که بصورت واحد در تمام نشریه های سازمان اعم از چاپی یا مجازی مورد استفاده قرار می گیرد و گاه قابلیت سه بعدی سازی و حجمی شدن را داراست.

نشانه نوشته
طراحی حروف نام شرکت یا لوگوتایپ که منحصرا برای آن سازمان طراحی شده است و در میان حروف ماشینی موجود در بازار یافت نمی شود. برای تسهیل ارتباط برقرار کردن مخاطبان با نشانه نوشته ها بایستی در طراحی حروف از اغراق دوری جست و سادگی و خوانا بودن آن را در اولویت قرار داد همچنین استفاده از خطوط نرم یا خشن را بر مبنای خدماتی که سازمان ارائه می کند مد نظر قرار داد. برای مثال استفاده از خطوط خشن و زاویه دار در طراحی برندهایی که با کودک سروکار دارد شایسته و مقبول نیست.
در طراحی نشانه نوشته ها بایستی در نظر داشت که حروف فارسی و انگلیسی طراحی شده از یک فرم و یک لحجه واحد تبعیت نمایند.

فونت سازمانی
عبارتست از مجموع فونت هایی که در مکاتبات و جریده های یک سازمان به کار می روند و نباید بیش از دو نوع تجاوز کند. برای مثال استفاده از فونت زر سیاه و معمولی برای تیتر ها و متن های فارسی و verdana سیاه و معمولی برای تیتر ها و متن های لاتین.

رنگ سازمانی
مجموعه رنگهایی که سازمان در مکان های مختلف و نقاط تماس خود با مخاطب بطور قالب از آنها بهره می گیرد و تنها در رنگ آرم یا لوگو خلاصه نمی شود.
در تعیین رنگ سازمانی فاکتورهای زیادی از جمله چشم انداز ارزشها و اهداف سازمانی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد و در نهایت برآیند آنها موجب انتخاب رنگ سازمانی می گردد.

گرافیک حمایتی
فلسفه گرافیک حمایت کننده عبارتست از ایجاد هماهنگی میان تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی، چاپی و همچنین بورد ها و بیل بوردها با هویت سازمانی موجود.
قدرت یک برنامه هویت سازمانی به تدوین حساب شده استانداردهای آن و نیز رعایت این استانداردها در تمامی فضاهای سازمان می باشد. این امر باعث تثبیت هویت منحصر بفرد سازمان بعنوان یک مزیت رقابتی در ذهن مخاطبان می باشد.

سالهاست که در کمپانی های بزرگ و معتبر افرادی با تحصیلات و تجربیات ارتباط تصویری ،جامعه شناسی و حتی روانشناسی در کنار هم به تدوین، تعریف و همچنین گسترش و نگهداری هویت سازمانی کمپانی های می پردازند که نبود چنین افرادی چه بسا باعث ضعف در مدیریت تبلیغات و حتی شکست تجاری کمپانی خواهد انجامید.

منبع:
graphicnet.ir
 
بالا