[گرافیک] - طرح های زیبایی از گرافیک اطلاع رسانی (اینفوگرافی)

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح های زیبایی از گرافیک اطلاع رسانی یا همان اینفوگرافی

اینفوگراف ها یا گرافیك های اطلاع رسان نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند. این نگاره‌ها در جاهایی كه نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شوند. مثل نقشه ها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی وروزنامه ها. همچنین ریاضیدانان و متخصصان آمار و كامپیوتر نیز از این ابزار برای به تصویر كشیدن مفاهیم پیچیده بهره میبرند. شاید بتوان اینفوگرافها را قدیمی‌ترین ابزار برقراری ارتباط بشر خواند. استفاده از گرافیك‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی كوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را كه شكل نوشتاری آن ممكن است مقاله بلند بالایی را تشكیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت كند و حتی آن را به خاطر بسپارد.
اولین خالق گرافیكهای اطلاع رسان انسان‌های اولیه بودند كه در عصر ماقبل تاریخ می‌زیستند. آنها آثاری مانند نقاشیهای دیوار غارها وسپس نقشه هارا خلق می‌كردند. طراحی نقشه هزاران سال پیش از خط به وجود آمد و چندی بعد استفاده از سمبلها برای نشان دادن اشیا و حیوانات مرسوم شد. در سال ۱۶۶۲ «كریستوفر شینر» منجم، برای به تصویر كشیدن نتایج تحقیقاش درباره حركت خورشید از تعداد زیادی نگاره گرافیكی استفاده كرد. و حدود صد سال بعد اولین گراف در كتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرارگرفت. این كتاب توسط هیستوگرامها و چارتهای میلهای، اقتصاد انگلستان قرن ۱۸ را توضیح داده بود.
در سال۱۸۶۱ «چارلز ژوزف مینارد» اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی كرد كه یك اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود. در این طرح مسیر حركت سربازان، مكانهای توقف آنها، تعداد نیروهای كشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود.
امروزه گرافیك اطلاع رسان همه جا مشاهده میشود ،ازنشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی. معمولا اطلاعاتی كه به تحریر آوردنشان سخت و غیر قابل فهم است را میتوان در یك طرح گرافیكی اطلاع رسان مختصر به تصویر كشید. در روزنامه‌ها از این نوع گرافیك میتوان برای نشان دادن آب و هوا، اخبار حاوی آمار، نقشه و چارت استفاده كرد. معمولا كتاب‌های كودكان هم مملو از گرافیك اطلاع رسان است.
نمونه‌های زیادی هم دركتابهای علمی مشاهده می‌شود؛ مثل سیستمهای فیزیكی، نمودارها و تصاویر میكروسكوپی. نقشه های مدرن به ویژه نقشه راهها برای مسیرهای ترانزیت و نشانه‌های راهنمایی رانندگی اتكای زیادی بر گرافیك اطلاع رسان دارند. همچنین در بیشتر صفحات دفترچه‌های راهنمای استفاده بسیاری از ابزار و لوازم فنی نمودارها و تصاویر استاندارد هشدار، خطر یا دیگر علائم به چشم می خورد.

جهت مشاهده آثار در اندازه واقعی بروی تصاویر کلیک کنید

 
بالا