[گرافیک] - آشنایی با موشن گرافیک Motion Graphic

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موشن گرافیک تکنیکی است تخصصی که از لحاظ علمی میان رشته ای محسوب می شود و به نوعی ترکیبی از انیمیشن، گرافیک و و یدئو و حتی برنامه نویسی است. این تکنیک (موشن گرافیک) به سازمانها ، شرکت ها، دولت ها، صاحبان تجارت، تولید کنندگان، برنامه سازان، و بسیاری از افراد دیگر کمک می کند تا بتوانند اهداف، تفکرات، ایده ها، برنامه ها، محصولات، فیلم ها و حتی آموزش های خود رادر کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برسانند.

همه ما بسیاری از موشن گرافیک ها را در تیتراژ فیلم ها، تبلیغات تلویزیونی، معرفی برنامه های تلویزیونی، هویت بصری یک برنامه با شبکه تلویزیونی، اینفوگرافیک های مختلف و برای بسیاری از شغل ها و بیزنس ها دیده ایم.
در سالهای اخیر کاربرد موشن گرافیک در ایران و جهان بطور فزاینده ای رو به افزایش است و روز به روز نیاز به متخصصین این صنعت بیشتر می شود. از این رو می توان به جرات گفت که در سالهای آینده موشن گرافیک یکی از تخصص هایی خواهد بود که جایگیزین بخش بسیار بزرگی از طراحی گرافیک خواهد شد؛ به همین دلیل یادگیری این تخصص می تواند آینده کاری خوبی را رقم بزند و بطور کلی می توان برای افرادی که به این تخصص اشراف دارند، آینده کاری خوبی را پیش بینی کرد.
موشن گرافیکMotion Graphic یا علم تلفیق حرکت و صوت در رسانه های امروزی به جائی رسیده است که امروزه با برخورداری از حرکت تصاویر ثابت نقشه بیتی و برداری و اضافه کردن Sound Effects به آنها میتوان آثار بدیعی را خلق کرد که در نوع خود بی نظیرند و در نهایت منجر به تولید تبلیغات کوتاه تلوزیونی و اینترنتی میشوند. توجه داشته باشیم که این گونه محصولات از نظر زمان پخش معمولا در حدود ۱۰ ثانیه میباشند.
Motion Graphic که در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشته های هنر دیجیتال میباشد علم استانداردی است که بصورت حرفه ای در بر گیرنده نرم افزارهای زیر است :​
Adobe After Effects – Adobe Premier – Autodesk Combustion – Autodesk Maya – Autodesk 3DS Max – Apple Motion 3 – Final Cut Pro – Avid Xpress​
این ها نرم افزارهای استاندارد شغل گرافیک متحرک یا Motion Graphic می باشند.

هدف موشن گرافیک خیلی وقت ها می تواند مرز آن را با انیمیشن مشخص کند. در انیمیشن ما داستانی داریم که همه شخصیت ها و فضاها بر اساس ان داستان ساخته می شوند و ممکن است خیلی وقت ها هدف خاصی رو هم دنبال نکنند.اما همیشه روند داستانی ان مشخص است.
در حالی که موشن گرافیک باید ویژگی روایتگری داشته باشه یعنی اینکه ممکن است الزاما شما داستانی رو نداشته باشید.اما در نهایت یک پیامی توسط گرافیک ها وحرکت های مختلف به بیننده انتقال می دهید.
البته در برخی نوشته ها مرز بین موشن گرافیک و انیمیشن رو مبهم دانستن و از کلمه Blury براش استفاده کرده اند و شاید می توان گفت شباهت های بسیار زیادی به هم دارند. اما موشن گرافیک هنریست که می توان گفت همه هنرها رو شامل می شود.
مثل طراحی، تصویر سازی، فیلم سازی ، انیمیشن و …. و به خاطر گستردگی زیاد آن که سبک های متفاوتی هم در ان ایجاد شده است.

منابع:
sjgraphic.ir
inverseschool.com
cgaria.com
gerdoo.net
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تاریخچه موشن گرافیکس به روایت تصویر

تاریخچه موشن گرافیکس به روایت تصویر



در این ویدئو همه مفاهیم در قالب تصاویر و مثال های موشن گرافیک به خوبی بیان می شود . در مورد اینکه موشن گرافیک و تفاوت آن با انیمیشن چیست و درباره کاربردهای آن هم به خوبی صحبت شده است.

تاریخچه موشن گرافیکس



منبع:imanvfx.com
 
بالا