کیهانشناسان به دنبال امواج گرانشی برای اثبات تئوری انبساط

jimmi

عضو جدید
کیهانشناسان به دنبال امواج گرانشی برای اثبات تئوری انبساط

کیهان شناسان طی دهه ی آینده تلاش خواهند کرد تا به اولین لحظات هستی نگاه کنند، و امیدوارند بتوانند یک نظریه ی مشهور را از این طریق اثبات نمایند. آنها به جستجو برای یافتن امواج بسیار ضعیف جاذبه برای اندازه گیری نور ازلی خواهند پرداخت و بدنبال شواهدی برای اثبات فرضیه ی انبساط کیهانی خواهند گشت. فرضیه ای که میگوید یک نوسان[یا ناپایداری] میکروسکوپی اتفاقی در کالبد فضا و زمان، باعث بدنیا آمدن هستی با یک مهبانگ(=بیگبنگ) داغ در حدود 13.7میلیارد سال پیش شده است. یک وسیله جدید به نام polarimeter[قطبش سنج] به تلسکوپ قطب جنوب وصل شده است که در طول موجهای زیر میلیمتری(بین میکروویو و فروسرخ) در طیف الکترومغناطیس کار میکند. نظریه ی نسبیت عام اینشتن چنین پیش بینی میکند که انبساط جهان امواج جاذبه ای ضعیفی تولید میکند.
نظریه ی انبساط جهان، دوره ای از انبساط بسیار بسیار سریع هستی در طی لحظات اولیه ی پیدایش پیش از بیگبنگ را مطرح میکند که در آن، چگالی انرژی هستی با یک انرژی کیهانی خلائی[؟] تعیین می شد که بعد از متلاشی شدن، ماده و تشعشع ی را که اکنون جهان را پر کرده است تولید کرد.
در سال1979 گوس، تئوری انبساط جهان را مطرح کرد که وجود تعداد نامحدود جهانها را نیز پیش بینی می کرد. متأسفانه کیهان شناسان هیچ راهی برای اثبات این نظر ندارند.

تلسکوپ قطب جنوب (با 8متر قطر) از امتیاز آسمان صاف و خشک برخوردار است که برای مطالعه ی تابشهای پس زمینه ی کیهانی که پس از بیگبنگ تابیده مناسب است.
Scott Dodelson استاد اخترفیزیک دانشکاه شیکاگو می گوید: "از آنجاکه اینها جهانهای مجزا هستند، قاعدتاً ما هرگز نمیتوانیم تماسی با آنها داشته باشیم. هیچ اتفاقی در سایر جهانها اثری از خود در جهان ما نخواهد داشت."
اما روشی برای سنجش اعتبار انبساط جهان وجود دارد. این پدیده دو دسته اغتشاش ایجاد می کند. اولین آن نوساناتی در چگالی اجزاء زیر اتمی است که بطور پیوسته در عالم اتفاق می افتد و دانشمندان آنرا مشاهده کرده اند.
Dodelson میگوید: "آنها فقط در مقیاس اتمی اتفاق می افتند و ما هرگز متوجه آنها نمی شویم. اما انبساط جهان فوراً آنرا به مقیاسهای کیهانی می کشاند. ما می توانیم محاسبه کنیم که این اغتشاشات به چه شکل میتوانند باشند و این به ما نشان می دهد که آنها برای ایجاد کهکشانهایی که در دنیا می بینیم کاملاً مناسبند."
شکل دوم اغتشاشات، امواج گرانشی هستند(اعوجاجهای اینشتنی در فضا و زمان). امواج گرانشی هم در بخش کیهانی راه پیدا می کنند و حتی ممکن است قدرت آنها برای دریافت در تلسکوپهایی حساس (که برای دریافت فرکانسهای خاصی از پرتوهای الکترومغناطیس تنظیم شده اند) کافی باشد.
اگر قطبش سنج جدید به اندازه ی کافی حساس باشد دانشمندان قادر به مشاهده ی امواج خواهند بود.
John Carlstrom سازنده ی ابزار جدید می گوید: "مشاهده ی امواج گرانشی حاوی اطلاعات زیادی در مورد انبساط دنیای ما خواهد بود. و تعدد نظریه ها درمورد مبدأ هستی را از بین خواهد برد. تعداد آنها کمتر از قبل است اما بیگبنگی به آن بزرگی و حرارت و این نوسانات کوانتمی را برای شروع لازم نمیدانند! و هیچیک امواج گرانشی در اندازه های قابل دریافت را تولید نمی کنند."
کیهان شناسان تلسکوپ قطب جنوب را برای کشف راز انرژی تاریک نیز استفاده می کنند. یک نیروی دفع کننده انرژی تاریک، هستی را از هم دور میکند و جاذبه را مضمحل مینماید.[؟]
انرژی تاریک نامرئی است اما ستاره شناسان می توانند اثر آنرا در خوشه های کهکشانی که در چند میلیارد سال اخیر شکل گرفته اند ببینند.

WMAP ناسا اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که این نمودار را بوجود آورده که power spectrum نام دارد و تابشهای پس زمینه ی کیهانی را رسم کرده است. داده ها با پیش بینی های تئوری انبساط مطابقت دارد.
تلسکوپ قطب جنوب تابشهای پس زمینه ی کیهانی (CMB) را که مربوط به تابش پس از بیگبنگ است دریافت می کند. کیهان شناسان اطلاعات ارزشمندی را از CMB استخراج نموده اند که صداهای پرطنینی از سمفونی کیهانی را ارائه میدهند. اما اکنون گوش جامعه ی علم منتظر شنیدن صداهای جدیدی از امواج گرانشی از طرف این ابزار هوشمندانه است.
Dodelson میگوید: "ما این اجزاء کلیدی را به تصور خود از هستی اضافه کرده ایم اما واقعاً نمیدانیم چه فیزیکی آنها را بوجود آورده است. هدف دهه ی آینده تعیین این فیزیک است."
منبع: دانشگاه شیکاگو
منبع: www.universetoday.com

راستشو بخواید با این ترجمه از دوچیز نا امید شدم: یکی ترجمه ی خودم، دیگری کافی بودن عمرم(و قدرت درکم) برای فهم چنین مطالبی!
 

Similar threads

بالا