کینوا چیست؟ (خاویار گیاهی و غذای بدون گلوتن و سرشار از پروتئین)

mohammadreza1001

کاربر فعال

گیاه کینوا با برگ هایی پهن است که در بولیوی، پرو و شیلی می روید و بین یک تا دو متر رشد می کند، دانه های آن در رنگ های نارنجی، قرمز،سبز، سیاه یا زرد رنگ و ساقه آن ارغوانی سیر است. مناطق با آب و هوای خنک که روز کوتاه تر است برای کشت کینوا مناسب تر است. به همین دلیل در زمین هایی که کمتر حاصلخیز هستند نیز قابلیت کشت را داراست. سال 87 طرح های مطلالعاتی در ایران برای کشت کینوا در خوزستان صورت گرفت که تقریبا با شکست مواجه شد.


دانه های گیاه کینوا، سرشار از پروتئین، انواع آمینواسیدها و ویتامین¬ها، فسفر، آهن و امگا3 و همچنین شامل درصدی منیزیم، پتاسیم و فیبر است. ظاهر و نحوه طبخ آن نیز به برنج شباهت دارد. صد گرم کینوا شامل 14 گرم پروتئین گیاهی است. توجه به این موضوع که درصد پروتئین حیوانی گوشت قرمز بین 15 تا 20 درصد و اینکه پروتئین گیاهی، به مراتب بهتر از پروتئین حیوانی است، کینوا جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاه خوار یا کسانی که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی کنند، است. کینوا تمامی 9 آمینواسید ضروری مورد نیاز بدن داراست. از آنجایی که بدن انسان قابلیت تولید همه 9 آمیواسید ضروری را ندارد، باید از طریق غذا به طور منظم، آن ها را دریافت کرد. خواص کینوا بقدری زیاد است که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می کنند.

کینوا برای زنان باردار، سالمندان، ورزشکاران و معلولین مناسب است. مصرف کینوا برای زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند و یا کودکان بالای شش ماه و حتی کسانی که از بیماری های گوارشی رنج می برند، بسیار توصیه شده است. حدود 20 سال قبل محققین ناسا اعلام کردند که کینوا به خاطر دارا بودن همه آمینواسیدها و مواد معدنی مفید، بهترین خوراک بدون گلوتن برای ماموریت های بلند مدت فضایی است. همچنین به خاطر غنی بودن دانه های کینوا، ورزشکاران نیز برای داشتن بافت های سالم و قوی، به مصرف آن علاقه زیادی دارند. خوشمزه بودن و متنوع بودن در رنگ و طعم، افراد زیادی را در جهان، مجذوب دانه های کینوا کرده است.

منبع: سایت مای کینوا
http://myquinoa.ir


 
بالا