کودکان استثنایی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود.


مسئله دیگری که در رابطهبا تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنانموجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی ازافراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدمتوجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتبخواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.


تعریف و هدف

کودکان و دانشآموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحتتعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1- عقب مانده ذهنی و معلولجسمی
2- ناشنوا و نیمه شنوا
3- نابینا و نیمهبینا
4- ناسازگار
5- تیزهوش

هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزاناستثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده ازحداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنانمی باشد.


ضرورت و اهمّیت


با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعهمبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ایبرخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکاناستثنایی را عهده دار گردند.


طول دوره و شکل نظام


متوسط طول دوره کارشناسیآموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظامآموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است
.

کلیه دروس در هشت ترمبرنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هرواحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.


درس های رشته :

ردیف
نام درس
1
آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی
2
آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری
3
آموزش بزرگسالان
4
آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه
5
آموزش و پرورش تطبیقی
6
آموزش و پرورش کودکان استثنائی
7
آموزش و پرورش کودکان استثنایی 1
8
آموزش و پرورش کودکان استثنایی 2
9
اختلالهای رفتاری- عاطفی
10
اختلالهای روانی- حرکتی
11
اختلالهای گویایی
12
اختلالهای یادگیری ویژه
13
اصول مددکاری اجتماعی
14
اصول و مبانی آموزش و پرورش
15
اقتصاد آموزش و پرورش
16
انسان شناسی در اسلام
17
بازی و حرکت درمانی
18
بهداشت و کمکهای اولیه
19
تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران
20
تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی
21
جامعه شناسی آموزش و پرورش
22
جامعه شناسی عمومی
23
روان شناسی اجتماعی
24
روان‌شناسی شخصیت
25
روانشناسی تربیتی
26
روانشناسی تفاوتهای فردی
27
روانشناسی رشد نوجوانی 2
28
روانشناسی رشد کودکی 1
29
روانشناسی عمومی
30
روانشناسی عقب ماندگی ذهنی
31
روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش
32
روانشناسی و آموزش کودکان نابینا
33
روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا
34
روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی
35
روش تدریس ریاضی
36
روش تدریس زبان فارسی
37
روش های آماری در علوم تربیتی
38
روشها و فنون تدریس
39
روشهای بازپروری حرفه ای
40
روشهای تغییر رفتار
41
روشهای مشاوره و مصاحبه
42
سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی
43
فلسفه آموزش و پرورش
44
فیزیولوژی اعصاب
45
گفتار درمانی
46
متون تخصصی به زبانهای خارجی
47
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی
48
مقدمات تکنولوژی آموزشی
49
مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی
50
مقدمات مدیریت آموزشی
51
مقدمات مشاوره و راهنمایی
52
کارورزی در روشهای تدریس
53
کلیات اقتصاد
54
کلیات فلسفه


بازار کار:


1. دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی)
2. مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی

3. مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی
4. کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
5. کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور
 
بالا