کنترل پروژه - project control

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کنترل پروژه (project control) فرآیندی است که باید به صورت مستقل از مدیریت پروژه (project management) انجام شود. این فعالیت شامل تایید و کنترل فعالیت‌های پروژه برای تقویت عمل‌کرد تعریف شده و اهداف رسمی می‌باشد.
تعریف کنترل پروژه می‌تواند به این صورت انجام شود: یک فعالیت مدیریتی که برای رسیدن به نتیجه مورد نظر از پیشبرنامه‌ریزی شده است و یا یک اقدام اصلاحی که توسط فرآیند نظارت انجام می‌گیرد. کنترل پروژه به طور عمده با معیارهای پروژه از قبیل مقدار، زمان، هزینه و منابع دیگر مربوط می‌شود. همچنین درآمد پروژه و جریان پول نقد می‌توانند بخشی از معیارهای پروژه تحت کنترل باشند. بنابراین یک فرآیند کنترل پروژه موثر می‌تواند با استفاده از زیر شاخه‌های مختلف خود اعمال شود:


1. برنامه‌ریزی (planning)، زمان‌بندی (scheduling) و گزارش پروژه


  • مدیریت اسکوپ (scope management)
  • اقلام قابل تحویل پروژه (project deliverables)
  • ساختارهای شکست کار (work breakdown) و شکست هزینه (cost breakdown)
  • مدیریت زمان‌بندی
  • پیش‌بینی زمان‌بندی
  • اقدام اصلاحی
  • اندازه‌گیری و گزارش پیشرفت
  • آنالیز و محاسبه بهره‌وری (productivity)

2. آنالیز و مدیریت ارزش کسب شده (earned value)


3. مهندسی و برآورد هزینه


  • برآورد
  • مدیریت هزینه
  • کنترل هزینه
  • پیش‌بینی هزینه

4. مدیریت و کنترل تغییر


  • کنترل تغییر جهت
  • آنالیز روند

5. مطالبه (claim) ریسک و تاخیر


  • ارزیابی و مدیریت ریسک؛
  • کمی سازی مطالبات تاخیر
  • آنالیز زمان‌بندی قانونی

Project-Control-Diagram.gif

به عبارت ساده، کنترل پروژه شامل افراد، فرآیندها و ابزار مورد استفاده برای مسایل مربوط به برنامه‌ریزی، مدیریت و کاهش هزینه و زمان و ریسک‌هایی است که ممکن است بر یک پروژه تاثیر بگذارند. کنترل پروژه معادل فرآیند مدیریت پروژه قالب‌بندی شده است که برای تسهیل زیر فرآیندهای مدیریت ایمنی، کیفیت، سازمانی، رفتاری و ارتباطات ایجاد شده است.
 
بالا