کنترل پروژه کارگاهی در پروژه های EPC

ahmad-mas

عضو جدید
بخش اول:

پروژه های EPC شامل سه بخش زیر می باشند :
بخش اول : مهندسی - Engineering
بخش دوم : تامین تجهیزات - Procurment
بخش سوم :اجرا - Constructio
------------------------------------------------
معمولا دو بخش اول یعنی برنامه ریزی فعالیت های مهندسی و فعالیت های تامین تجهیزات توسط نفرات مستقر در دفاتر مرکزی شرکت های پروژه ای انجام میشود و بخش سوم یعنی اجرا توسط نفرات مستقر در کارگاه ها حمایت می شود.
یک چارت سازمانی مناسب برای این فعالیت ها می تواند به این صورت باشد که یک نفر به عنوان سرپرست کل برنامه ریزی پروژه یا Head Planer مسئولیت کلی برنامه ریزی را بر عهده داشته باشد و هر کدام از بخش های سه گانه فوق نیز توسط نفرات مجزایی مدیریت شوند البته این موضوع بستگی به وسعت و گستردگی پروژه و شرکت پیمانکاری می تواند متفاوت باشد. ولی فرض ما در این بحث این است که شرکت یک شرکت پیمانکاری مادر و EPCکار است. معمولا چنین شرکت هایی از پشتوانه فنی و تجهیزاتی بالایی برخوردار هستند و مدنظر قراردان چارت سازمانی پیشنهاد شده می تواند برای آنها مفید و در بسیاری موارد لازم باشد.
پس تا اینجای کار یک پروژه EPC سه بخش دارد که بهتر است برای هر بخش آن مسئولی جداگانه فعالیت کند و یک نفر نیز به صورت کلی بر کل پروژه احاطه داشته باشد.
 

ahmad-mas

عضو جدید
بخش دوم :
بخش مهندسی را می توان به دو قسمت Basic Design و Detail Design تقسیم کرد.
جزئی‌ترین اقلام در دسترس و قابل كنترل در این بخش مدارك می‌باشند بنابراین تهیه ساختار شكست كار تا سطح مدرك باید ادامه پیدا کند. بر اساس تجربیات می توان روشی را جهت محاسبه درصد پیشرفت هر مدرك و سهم هر مرحله از مراحل تولید تا تایید، مبنای کار قرار داد به عنوان مثال روش زیر می تواند یکی از این روش های مبنا باشد :
-First Issue : 60%
-Approved As Noted : 27%
-Approved : 13%
-----------------------------------------------
Sum : 100%

همانطور که مشخص است وقتی مدرکی از مدارک مهندسی چه در بخش Basic و چه در بخش Detail مراحل فوق را کامل کرد درصد پیشرفت آن صد خواهد بود. البته در صورتی که وظیفه مهندسی کار هم بر عهده پیمانکاران باشد لازم است روشی برای محاسبه سطوح ریزتر که در برنامه پیمانکار مدنظر قرار می گیرد استفاده شود.
البت لازم به ذکر معمولا برنامه ریزی و کنترل فعالیت های بخش مهندسی و ارتباط با بخش های مربوط به آن جزء وظایفی بخش مهندسی کنترل پروژه است و در حیطه بخش کارگاهی نمی گنجد و به همین دلیل در این مورد بیشتر بحث نمی کنیم.
 

alif142003

عضو جدید
سوال

سوال

بخش دوم :
بخش مهندسی را می توان به دو قسمت Basic Design و Detail Design تقسیم کرد.
جزئی‌ترین اقلام در دسترس و قابل كنترل در این بخش مدارك می‌باشند بنابراین تهیه ساختار شكست كار تا سطح مدرك باید ادامه پیدا کند. بر اساس تجربیات می توان روشی را جهت محاسبه درصد پیشرفت هر مدرك و سهم هر مرحله از مراحل تولید تا تایید، مبنای کار قرار داد به عنوان مثال روش زیر می تواند یکی از این روش های مبنا باشد :
-First Issue : 60%
-Approved As Noted : 27%
-Approved : 13%
-----------------------------------------------
Sum : 100%

همانطور که مشخص است وقتی مدرکی از مدارک مهندسی چه در بخش Basic و چه در بخش Detail مراحل فوق را کامل کرد درصد پیشرفت آن صد خواهد بود. البته در صورتی که وظیفه مهندسی کار هم بر عهده پیمانکاران باشد لازم است روشی برای محاسبه سطوح ریزتر که در برنامه پیمانکار مدنظر قرار می گیرد استفاده شود.
البت لازم به ذکر معمولا برنامه ریزی و کنترل فعالیت های بخش مهندسی و ارتباط با بخش های مربوط به آن جزء وظایفی بخش مهندسی کنترل پروژه است و در حیطه بخش کارگاهی نمی گنجد و به همین دلیل در این مورد بیشتر بحث نمی کنیم.

با تشکر فراوان...
بنده مهندس صنایع-گرایش تولید هستم...با بحث های عمرانی تا حدودی اشنا هستم در زمینه کنترل پروژه های EPC میتونم فعالیت کنم..آیا بحث کنترل پروژه در این زمینه فقط معطوف به کار با MSP بوده یا مباحث دیگه ای رو هم شامل میشه؟ ممنون میشم توضیحات بیشتری بدین.
 

Boruziniyat

عضو جدید
با تشکر فراوان...
بنده مهندس صنایع-گرایش تولید هستم...با بحث های عمرانی تا حدودی اشنا هستم در زمینه کنترل پروژه های EPC میتونم فعالیت کنم..آیا بحث کنترل پروژه در این زمینه فقط معطوف به کار با MSP بوده یا مباحث دیگه ای رو هم شامل میشه؟ ممنون میشم توضیحات بیشتری بدین.

من بسیاری از پروژه ها رو دیدم که شاید بیش از 95% کار کنترل پروژه در اونها با اکسل انجام میشه و همه ارکان پروژه (پیمانکار، مشاور و کارفرما) هم در این زمینه توافق دارند. دلیل اصلی هم این است که در اکثر موارد برنامه زمانبندی به عنوان یکی از ملزومات قراردادی فقط در ابتدای پروژه از سوی پیمانکار ارائه می شود و چه بسا تا پایان کار هنوز به تصویب کارفرما هم نرسیده و در طول پروژه هم نه بروز می شود و نه مورد توجه قرار می گیرد.

شما چنانچه با مفاهیم کنترل پروژه به خوبی آشنا باشید، متناسب با فضضای پروژه می توانید از اکسل، MSP، پریماورا، اکسس و ... استفاده کنید و نتایج ققابل قبولی ارائه دهید.
 

hos1805

عضو جدید
با توجه به تجربیات این جانب میان هر سه مقوله EPC رابطه نزدیک وتفکیک ناپذیری وجود دارد .در صد وزنی این سه بخش نیز نسبتا مهم می باشندمعمولا در پروژه های نفت وگاز P بیشترین وزن رادارد سپس C و در انتها E E<C<P
 

Boruziniyat

عضو جدید
بخش دوم :
بخش مهندسی را می توان به دو قسمت Basic Design و Detail Design تقسیم کرد.
جزئی‌ترین اقلام در دسترس و قابل كنترل در این بخش مدارك می‌باشند بنابراین تهیه ساختار شكست كار تا سطح مدرك باید ادامه پیدا کند. بر اساس تجربیات می توان روشی را جهت محاسبه درصد پیشرفت هر مدرك و سهم هر مرحله از مراحل تولید تا تایید، مبنای کار قرار داد به عنوان مثال روش زیر می تواند یکی از این روش های مبنا باشد :
-First Issue : 60%
-Approved As Noted : 27%
-Approved : 13%
-----------------------------------------------
Sum : 100%

همانطور که مشخص است وقتی مدرکی از مدارک مهندسی چه در بخش Basic و چه در بخش Detail مراحل فوق را کامل کرد درصد پیشرفت آن صد خواهد بود. البته در صورتی که وظیفه مهندسی کار هم بر عهده پیمانکاران باشد لازم است روشی برای محاسبه سطوح ریزتر که در برنامه پیمانکار مدنظر قرار می گیرد استفاده شود.
البت لازم به ذکر معمولا برنامه ریزی و کنترل فعالیت های بخش مهندسی و ارتباط با بخش های مربوط به آن جزء وظایفی بخش مهندسی کنترل پروژه است و در حیطه بخش کارگاهی نمی گنجد و به همین دلیل در این مورد بیشتر بحث نمی کنیم.

با تشکر از دوست خوبمون که این مطالب خیلی مفید رو اشاره کردند:
یکی از کلیدی ترین موضوعات در کنترل مدارک مهندسی، ثبت دقیق وقایع اتفاقیه برای هر مدرک است که چنانچه این کار در پریماورا انجام بشه (البته در اکسل یا اکسس و حتی MSP هم امکان داره ولی من با پریماورا راحتتر بودم) گزارشات بسیار خوبی میشه تهیه کرد.
 

babak 123

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از بزرگترین مشکلات در تهیه coordiation procudre میان کارفرما و پیمانکار به وجود می آید که بسیاری از مطالب به صورت شفاف مشخص نمی شود و منجر به ایجاد رویه های جداگانه می شود به عنوان یکی از مسائلی که مهمترین مشکلات در پروژه های EPC تاخیرات پاسخگویی از سوی کارفرما است که معمولا مدارک در FIRST ISSUE جهت تایید APPROVE و در رویژن های بعدی در جهت ساخت یا ISSUED FOR CONSTRUCTION ارسال می شود که کارفرما باید تمام نظرات خود را در رویژن اولیه شفاف اعلام کند تا به تسریع کار کمک کند حال آنکه عدم وجود زبان مشترک باعث کشیده شدن کار به رویژن های بعدی و تاخیر در کار می شود. یکی دیگر از مسائل مهم مدت زمانی است کارفرما یامشاور او باید به نقشه های ارسالی از سوی پیمانکار پاسخ دهند که معمولا منجر به اختلاف نظر بین این دو می شود. مشخص نشدن وزن دقیق هر بخش CBS و همچنین عدم تایید برنامه زمانبندی اولیه باعث می شود که با گذشت زمان زیادی از آغاز پروژه برنامه زمانبندی مبنا وجود نداشته باشد و کنترل مدارک به صورت فایل ها EXCEL یا ACCESS انجام شود باعث پراکندگی کار می شود . تغییرات SCOPE کار و همچنین مشکلات هماهنگی بین سه بخش مهندسی - تامین و اجرا سبب می شود که مدیریت پروژه هایی از این دست با مشکلات زیادی روبه رو شود .
 

Boruziniyat

عضو جدید
یکی از بزرگترین مشکلات در تهیه coordiation procudre میان کارفرما و پیمانکار به وجود می آید که بسیاری از مطالب به صورت شفاف مشخص نمی شود و منجر به ایجاد رویه های جداگانه می شود به عنوان یکی از مسائلی که مهمترین مشکلات در پروژه های EPC تاخیرات پاسخگویی از سوی کارفرما است که معمولا مدارک در FIRST ISSUE جهت تایید APPROVE و در رویژن های بعدی در جهت ساخت یا ISSUED FOR CONSTRUCTION ارسال می شود که کارفرما باید تمام نظرات خود را در رویژن اولیه شفاف اعلام کند تا به تسریع کار کمک کند حال آنکه عدم وجود زبان مشترک باعث کشیده شدن کار به رویژن های بعدی و تاخیر در کار می شود. یکی دیگر از مسائل مهم مدت زمانی است کارفرما یامشاور او باید به نقشه های ارسالی از سوی پیمانکار پاسخ دهند که معمولا منجر به اختلاف نظر بین این دو می شود. مشخص نشدن وزن دقیق هر بخش CBS و همچنین عدم تایید برنامه زمانبندی اولیه باعث می شود که با گذشت زمان زیادی از آغاز پروژه برنامه زمانبندی مبنا وجود نداشته باشد و کنترل مدارک به صورت فایل ها EXCEL یا ACCESS انجام شود باعث پراکندگی کار می شود . تغییرات SCOPE کار و همچنین مشکلات هماهنگی بین سه بخش مهندسی - تامین و اجرا سبب می شود که مدیریت پروژه هایی از این دست با مشکلات زیادی روبه رو شود .

نمیشه انکار کرد که به ثمر رسیدن یک پروژه در سایه یک تفکر تیمی و همکاری و همراهی عملی محقق خواهد شد. وقتی منافع مختلفی در بعد زمانی، مالی و کیفی مطرح باشه و موفقیت پروژه در اولویت آخر باشه نمیشه انتظار داشت که هماهنگی ها بهتر از این که شما فرمودین اتفاق بیافته. امیدوارم روزی برسه که پروژه ها بر اساس یک نیاز واقعی تعریف بشن تا تحقق اهداف تعریف شده هم ارزش پیدا کنند. در این صورت هماهنگی باید شکل بگیره حتی اگر گروهی در پروژه مقاومت و کارشکنی کنند.
 

fatemeh123456

عضو جدید
سلام دوستان
میشه بمن کمک کنید؟
من مقاله انپلیسی درمورد کاربرد قراردادEPCمیخوام .همه سایتا رو زیرو رو کردم متاسفانه هیچی پیدا نکردم . .. کسی مقاله به زبان اصلی در رابطه با این موضوع داره به من کمک کنه؟
 

Al Pacino

عضو جدید
salam
man mikhastam bara proje epc
pms tahieh konam bayad az koja shoro konam

مهمترین منبع در تهیه PMS پروژه قرارداده.
بعد از قرارداد همین Coordination Procedure که دوستمون «babak 123» در مورد نوشتند یا تو بعضی پروژه ها Planning Procedure میتونه راهنما باشه.
ولی حتما در تهیه PMS باید با مدیران و مطلعین بخشهای مختلف پروژه باید تبادل نظر داشته باشید.
 

pezhman bahrami

عضو جدید
سلام دوستان
میخوام یک ساختار شکست برای راکتور بنویسم نیاز به ریز اطلاعات دارم
کسی ساختار شکست را از زمان نصب قطعات تا پیش راه اندازی را داره؟؟
ممنونم
 
بالا