کنترل هوشمند در مبحث تاسیسات صنعتی

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام

در این تایپیک قصد داریم مباحثی در پیرامون کنترل و نحوه اجرای آن و کاربردش در تاسیسات مسکونی و تاسیسات صنعتی به اشتراک بگذاریم.

با تشکر از همکاری شما دوستان و متخصصان عزیز.
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصول كار سيستم ترموالكتريك ( TE)
يك سيستم ترموالكتريك معمولي از يك رشته قرص نيمه هادي تلورايد بيسموت تشكيل گرديده است و به گونه اي تعبيه شده اند كه يك نوع از حاملهاي بار (مثبت يا منفي) بخش زيادي از جريان را حمل نمايد. زوجهاي قرص N/P به گونه اي شكل داده شده اند كه از نظر الكتريكي با هم سري ولي از نظر گرمايي با هم موازي مي باشند. لايه هاي بيروني سراميكي آنها فلزي شده تا بتواند سطح پوششي براي قرص ها ايجاد نموده و آنها را از نظر الكتريكي به يكديگر متصل نمايد. به اين ترتيب قرص ها و لايه هاي بيروني يك ساختار لايه اي را تشكيل مي دهند . اندازه هر طرح ترموالكتريكي بين 0.25 * 0.25 اينچ مربع تا تقريبا 2×2 اينچ مربع تغيير مي كند .
طرحهاي ترموالكتريكي مي توانند به صورت منفرد يا به صورت گروهي با اتصالات سري، موازي و يا سري - موازي بكار روند. در بعضي از كاربردها از طرحهاي چند حالته استفاده مي كنند. كاربرد سرمايي و گرمايي سيستم ترمو الكتريك : وقتي ولتاژ DC به سيستم ترموالكتريك اعمال مي شود حاملهاي بار منفي و مثبت در رشته قرص ها، انرژي گرمايي را از يك سطح لايه خروجي دريافت و آن را در سطح طرف ديگر آزاد مي كنند. سطحي كه انرژي گرمايي از آن جذب مي شود سرد مي گردد و سطح مخالف كه انرژي گرمايي را دريافت مي كند گرم مي شود . با استفاده از اين روش ساده، ""تلمبه گرمايي""، فن آوري ترمو الكتريك در كاربردهاي گسترده اي از قبيل خنك كننده هاي ليزرديودي كوچك، يخچالهاي قابل حمل، خنك كننده هاي مايع و غيره استفاده مي شود . مزاياي سيستم ترمو الكتريك
انتخاب فن آوري سرمايشي به نيازهاي خاص هر كاربرد بستگي دارد، اما خنك كننده هاي ترمو الكتريك ( ( T Eفوائد متفاوتي در مقايسه با ساير فن آوريها دارند : · خنك كننده هاي T E هيچ قسمت متحركي ندارند و بنابراين مراقبت كمتري لازم دارند. · آزمايش طول عمر نشان داده كه طول عمر وسايل T E بيش از صد هزار ساعت در شرايط كار پايدار است . · خنك كننده هاي T E محتوي كلروفلوروئيد كربن يا مواد ديگري نيستند كه نياز به پركردن مداوم داشته باشد . · كنترل دما تا جزئي ترين بخشهاي يك درجه به راحتي با سيستم T E ممكن است . · خنك كننده هاي T E در محيط هايي كه خيلي مهم ، خيلي حساس يا خيلي كوچك هستند جهت خنك كننده گي استفاده مي شوند. · عملكرد خنك كننده هاي T E بستگي به محل و موقعيت هندسي ندارند . · جهت تخليه گرما در يك سيستم T E كاملآ قابل برگشت است . تغيير پلاريته منبع DC باعث مي شود كه گرما در جهت ديگري تخليه شود . به اين ترتيب يك خنك كننده نيز مي تواند مانند يك گرمازا عمل كند . در فایل زیر پاورپوینتی به زبان انگلیسی این فنآوری را درسیسیم تبرید کاملا همراه با محاسبات و نمودار ها توضیح می دهد.



 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سیستم مدیریت ساختمانBMS
امروزه سیستم مدیریت ساختمان BMS نقش بسیار مهمی را در کنترل فنی، مدیریتی و هزینه ای تاسیسات ساختمان به عهده دارد.
انسانها از بدو پيدايش در آرزوي مكاني امن ومطمئن براي زندگي بوده اند و براي رسيدن به اين آمال هيچوقت دست از تلاش وتحقيق برنداشته اند. حال در هزاره سوم وعصر ارتباطات و كامپيوتر تنها ساختمانهاي هوشمند هستند كه به اين خواسته جامه عمل مي پوشاند.ساختمان هوشمند ساختماني است پويا ومقرون به صرفه كه از يكپارچه كردن چهار قسمت ذيل بوجود مي آيد:
-Heating .Ventilation and Air-Conditioning .HVAC
Fire Safety
Energy & Lighting Management
ساختمان هوشمند با Saving Energy در كاهش هزينه هاي ساختمان كمك شاياني مي كند .
آمارها نشان ميدهد در سال ۲۰۰۰ ميزان اتلاف انرژي در يك ساختمان سنتي ۳۹۲۰۷ كالري بوده است كه در يك ساختمان هوشمند نزديك به نصف اين مقدار است .
بطور کلی ساختمان هوشمند ، ساختمانی است که مجهز به یک زیر ساختار ارتباطاتی قوی بوده که می تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیتهای متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آن ها وفق دهد و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می دهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده نموده و امنیت و آرامش آنها را افزایش دهد. در فایل زیر جزوه ای آموزشی به زبان فارسی برای اشترک گذاشته شده است که امید دارم مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
[/FONT][/FONT]


 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در فایل زیر مقاله ای در مورد سیستم های کنترل تهویه مطبوع برای دوستان تهیه و ترجمه کردم که برای درک بیشتر همراه با عکس و نمودار به صورت فایل پاور پوینت در آوردم. امیدوارم مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.



 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اندازه گیری فشار توسط سنسورها و وسایل اندازه گیری در کنترل سیستم های تاسیساتی نقش بسزایی رو ایفا می کند . در این مقاله عالی و زیبا به این مهم اشاره شده و دقیق همراه با اشکال توضیح داده شده است.



 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کنترل هوشمند موتورخانه مدل C280D-S زیمنس

البته در مورد پی ال سی و کنترل هوشمند موتورخانه در پست های آتی توضیحات مفصلی خواهم داد ولی این مدل رو نگاه کنید و ببینید چقدر ساده به این کنترل یک موتورخانه مانیتورینگ شده است.

مكانيزم كنترل هوشمند موتورخانه بطور خلاصه بر تعديل وتنظيم دماي آب خروجي (رفت )با كنترل مشعلها بر اساس اطلاعات دريافتي از دماي محيط خارجي ميباشد .لذا براي انجام اين كار به اندازه گيري دماي محيط خارج ودماهاي رفت وبرگشت وجوددارد .


كنترل كننده مركزي از خانواده Exocompact ميباشدكه داراي قابليت برنامه ريزي آزاد بر اساس نياز طرح و مشتري ميباشد .از ويژگيهاي بارز اين طرح ميتوان به امكان تامين سيستم مونيتورينگ و كنترل HMI زنده (REAL TIME )اشاره نمود .بدين ترتيب شماي پروسسي موتورخانه بصورت گرافيكي بر روي يك دستگاه كامپيوتر توسط كاربر قابل مشاهده ميباشد .از اهم امكانات قابل استفاده در HMI مذكور ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
· مشاهده واقعي پارامترهاي مهم مانند دما ها ،وضعيت كاركرد تجهيزات كنترل شونده (مثال :روشن ،خاموش يا خرابي پمپ ها ) · امكان كنترل دستي تجهيزات كنترل شونده · مشاهده و ثبت آلارم ها و اتفاقات مهم · ترسيم منحني پارامترهاي انتخابي مانند تغييرات دماها در شبانه روز
·اندازه گيري وثبت زمان كاركرد تجهيزات اصلي براي انجام تعميرات به هنگام و يا اندازه گيري راندمان سيستم كنترل در جهت بهره وري


اجزاي سيستم شامل :

· كنترل كننده قابل برنامه ريزي داراي 28 ورودي و خروجي و نمايشگر متني مدل C280D-S · حسگر دماي محيط آزاد با درجه حفاظت IP65 و رنج اندازه گيري 60تا 40- درجه سانتيگراد مدل TG-UH-PT1000 ·حسگر دماي خطوط رفت وبرگشت با درجه حفاظت IP 65 ورنج اندازه گيري 150تا 30- درجه سانتيگراد مدل TG-A1/PT1000 · تابلو برق با درجه حفاظت IP65 براي نصب كنترل كننده ،منبع تغذيه و رله هاي كمكي · اقلام جانبي :شامل سيم ،كابل ،لوله ،بست و... · نرم افزار شامل طراحي صفحات ،برقراري ارتباط
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حسگر یا سنسور

المان حس کننده ای است که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و … را به کمیتهای الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل می کند. در واقع آن یک وسیله الکتریکی است که تغییرات فیزیکی یا شیمیایی را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید. سنسورها در انواع دستگاههای اندازه گیری، سیستمهای کنترل آنالوگ و دیجیتال مانند PLC مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد سنسورها و قابلیت اتصال آنها به دستگاههای مختلف از جمله PLC باعث شده است که سنسور بخشی از اجزای جدا نشدنی دستگاه کنترل اتوماتیک و تاسیسات باشد.

این دانلود شامل سری هندبوکهای کاربرد سنسور در صنعت هست که شرکت (فستو) انها رو گردآوری کرده و کارشون واقعا بیست هست در ضمن کاربردی و پر محتوا هستند.

سنسو روغن سنسور فشار سنسور دما سنسور لرزه یا ویبره و .......

 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کلید کنترل فشار روغن الکتریکی

در صنعت تبرید کاربرد مهمی در کمپرسورها دارد.

وظیفه این کنترل کننده کنترل واطمینان از وجود فشار روغنکاری مناسب درکمپرسور است.درنوع الکترونیکی بر خلاف انواع الکترومکانیکی دیگر احتیاجی به انجام لوله کشی موئئین بین کنترل کننده وکمپرسور وجود ندارد بلکه همانطور که درشکل مشاهده می شود این کنترل کننده یک قطعه الکترونیکی می باشد که مستقیما روی پمپ روغن کمپرسور نصب شده و سنسور فشار کلید از داخل به دهش و مکش پمپ متصل می شود.درضمن این کنترل کننده را می توان بدون اینکه مدارتبرید باز شود تنظیم کرد یا برداشت.



 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سامانه کنترل رادیویی پایانه های دمنده دار(فن کویل،کولرگازی و.....)وروشنایی ساختمان وتاثیرآن دربهینه سازی مصرف انرژی درساختمان



تاکنون اقدامات مفیدی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور به ثمر رسیده است. تدوین استانداردهاو معیارهای برچسب مصرف انرژی، ایجاد و توسعه آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی، بهینه سازی انرژی ومدیریت بار در صنایع، ممیزی انرژی در ساختمان ها، تهیه نرم افزارهای مشاور بهینه سازی و فعالیتهای آموزشی و آگا هسازی از جمله این اقدامات بوده است. اما علیرغم موارد به انجام رسیده، همچنان پتانسیل های بسیارگسترده ای برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد، که در صورت بکارگیری راهکارهای مناسب،نتایجی همچون کاهش سطح تقاضای انرژی و محدود شدن نرخ رشد روبه افزایش ظرفیت سازی نیروگاهی،بهبود الگوی تولید، مصرف و بهبود ضریب استفاده از سیستم موجود و آزادسازی ظرفیت های عرضه برای حضورفعالتر در بازارهای بین المللی انرژی را به دنبال خواهد داشت.یکی ازمشکلات اساسی ترموستاتهای اتاقی که دراکثرساختمانهای مجهزبه فن کویل وجوددارداین است که ترموستاتهابه مرورزمان یاازکالیبره خارج ودچارخطای فاحش اندازه گیری می شوندویاخراب شده وتعمیریاتعویض نمی شود.بنابراین فقط دمای اتاق راباکم یازیادنمودن ولومhigh & lowروی خودفن کویل می توان حدودی تنظیم کردکه انجام به موقع ومستمر این کار توسط افراد حاظردرساختمان باتوجه به تغییربارلحظه ای موثر روی اتاق بسیار مشکل وعملا" غیرممکن است لذا دربسیاری اززمانهاکه سرمایش یاگرمایش فضاتامین است ویادرزمانهای تعطیلی ساختمان که نیاز به تزریق بارحرارتی به ساختمان نیست،فن کویل هاروشن مانده وکارکردبی موردی دارندکه این امرباعث مصرف بیهوده وغیر ضروری برق درساختمان خواهدشد.درچنین ساختمان هایی سیستم کنترل رادیویی فن کویلها بسیارموثرمی باشند.این سامانه قابلیت برنامه ریزی زمانی برای هرفن کویل همراه باتنظیم دمای دلخواه موردنیازتک تک فضاهارابه صورت مستقل داشته(که البته قابلیت اندازه گیری دمای داخل به صورت انتخاب اختیاری پیشرفته می باشدکه بااستفاده ازاین امکان اختیاری میزان صرفه جویی درمصرف برق فن کویلها افزایش پیدامیکند)که نتیجه آن تامین آسایش حرارتی متناسب بانیازکاربران هرفضاوصرفه جویی درمصرف برق فن کویلهامی باشد.







 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کنترل هوشمند دود خارج شده از موتورخانه توسط دمپر اتوماتیک


این دمپر که شاید توضیحاتشو همه جا دیدین برای کنترل و بهینه سازی انرژی از دست رفته حرارت در دودکش بویلرها و دیگ های موتورخانه بکار میرود. در نیروگا های بخار هم از این دمپر به نوع دیگر و سایز بزرگتر استفاده می شود.

چون همیشه مقداري حرارت از راه دودکش به بیرون منتقل می شود و کلیه ي مواد سوختی نیز محترق نمی گردد، بنابراین مقداري افت حرارت در داخل دیگ وجود خواهد داشت . این افت حرارتی در مشعل ها به صورت بازده بیان می شود . مقدار بازده مشعل و دیگ بستگی به نوع سوخت دارد . بازده در مشعل با سوخت مایع سنگین ( مازوت ) 60 تا 70 % ، با سوخت مایع سبک ( گازوئیل ) 75 تا 80 % و با سوخت گاز 90 تا %95 است.








یک فیلم کوتاه از سازنده این نوع دمپر برای دانلود قرار دادم که نحوه کار کردن این دمپر را شرح می دهد.

http://www.aparat.com/v/0sAXK


و این هم فایل پاور پوینتی که خودم ایجاد کردم و در فایل نحوه اجرای این دمپر همراه با محاسبات مقدار کنترل دود های هدر رفته بازگشت آن و نحوه کنترل آن نگاشته شده هست.

[url]http://s5.picofile.com/file/8122766326/avd.pptx.html


[/URL]
و در این فیلم با کیفیت هم نحوه کنترل دمپر رو با یه برنامه نویسی ساده در کامپیوتر می بینید

[url]http://www.namasha.com/v/ZDLx9nUI[/URL]
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دانلود یک پروژه برای کنترل تاسیسات که با پی ال سی s7 300 نوشته شده هست.

در این پروژه که با پی ال سی زیمنس کار شده در مورده حرکت پمپاژ آب از چاه برای مصرف صنعتی هست و برنامه در s7 300 نوشته و شبیه سازی شده است. در این پروژه دو فیلم اموزشی داخل پاورپوینت جا داده شده هست که یکی فیلم آموزشی شیرهای یکطرفه هست و فیلم دومی که در آخر برنامه هست فیلم شبیه سازی شده می باشد. در داخل فایل برنامه اصلی پروژه نوشته در s7 300 هم هست که دوستان می توانند بعد از نصب برنامه زیمنس برنامه رو run کنند.شرح عمل سیستم به صورت زیر هست.

1:اپراتور دکمه استارت رو خواهد زد.
2: پمپ شناور شروع به کار می کند و بعد از 10 ثانیه پمپ آب شروع بکار می کند.
3:مخزن بزرگی به ظرفیت 50000لیتر داریم و دو عددد سنسور اندازه گیری سطح داریم یکی سنسور حد پائین که اگر مقدار آب داخل مخزن از 2000 لیتر کمتر شد پروسه قبلی یعنی پمپ ها شروع بکار بکنند و مخزن را پر کنند و وقتی 49111 لیتر رسید سنسور بالا به پمپها دستوربدهد تا پمپ خاموش شوند.یک چک ولو گذاشتیم که آب برگشت نشود.
4: دو تا پمپ شماره 1 و 2 همزمان با پر شدن آب مخزن شروع به کار کنند.و آب دیگ و مخزن شماره 2 را پر کنند.
5:ما یک دیگ و مشعل داریم برای آب گرم.در دیگ گرم یک سنسور دما و یک عدد سنسور اندازه گیری سطح داریم. و مشعل یک رله دارد وقبل از ورود آب به دیگ مشعل یک شیر کنترل داریم.
6:دمای آب وقتی به 40درجه سانتی گراد برسد به رله مشعل دستور بدهد تا خاموش شود و اگر به 35 درجه درجه سانتی گراد رسید دوباره مشعل را روشن کند.
7:ظرفیت داخل دیگ اگر مقدار آب به 5000 لیتر رسید سنسور سطح به شیر کنترل دستور بدهد تا شیر جریان مسیر را ببندد تا هر دو پمپ 1 و2 کل جریان آب را به داخل مخزن شماره 2 انتقال بدهند.



http://s4.picofile.com/file/7980179030/project_control.zip.html



کد:
[SIZE=4]رمز فایل فشرده: www.petromech.blogfa.com[/SIZE]

حجم فایل: 45 مگابایت
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
programmable loginc controlle پی ال سی
یا همان پی ال سی به معنی کنترل کننده ها قابل برنامه سازی می باشد.

یعنی کلیه دستوات وکنترل یک پروسه به صورت نرم افزاری می باشد بدین ترتیب که درتابلو های برق صنعتی تقریبا بجای کلیه قسمتهای فرمان پی ال سی جایگزین می شود .


از جمله کاربرد پی ال سی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
استفاده درصنایع روشنایی هتل ها – ویترین مغازه ها بالا بر ها (اسانسورها) نوار نقاله ها – راکتورهای شیمیایی سرد خانه ها مرغداری های صنعتی- دستگاههای تراش- فرز- جوش اتوماتیک- قیچی های برقی- صنایع رنگ پلاستیک- خودروو... تاسیسات حرارتی و برودتی ...

زیمنس آلمان یکی از معتبرترین تولید کننده های سخت افزاری و نرم افزاری پی ال سی هست که با مدل های متفاوت وارد بازار کرده. مانیتورینگ و کنترل در این اواخر کاربرد زیادی در صنایع شیمیایی و کنترل هوشمند تاسیسات صنعتی و مسکونی پیدا کرده .در زیر چند تا فایل آشنایی با پی ال سی زیمنس براتون میزارم. البته باید برای یادگیری پی ال سی باید با مبانی مدار فرمان و دیجیتال و برق صنعتی آشنایی داشته باشین.


یه جزوه عالی و کامل برای شروع یادگیری پی ال سی شامل : مقدمه ، تاريخچه پي ال سي ، انواع پي ال سي ها ، تعريف ورودي و خروجي ها ، تعريف آنالوگ ، برنامه نويسي ، سيستم اعداد

 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصول عملکرد فلومترها

امروزه اندازه گیری جریان سیال بعنوان یکی از مهمترین پارامترهای اندازه گیری در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در حقیقت اغلب کارشناسان پس از اندازه گیری دما مهمترین کمیت اندازه گیری در صنایع را فلو یا جریان سیال میدانند.با توجه به اهمیت اندازه گیری این کمیت و همچنین تنوع فرآیند صنایع گوناگون ، در طول زمان روشهای مختلفی برای اندازه گیری جریان سیال بوجود آمده است.انتخاب فلومتر مناسب برای هر کاربرد نیاز به دانش کلی نسبت به روشهای گوناگون فلومتری و در نظر داشتن پارامترهای اصلی اندازه گیری از قبیل دقت،قیمت تمام شده،هزینه های تعمیرات و کالیبراسیون، سازگاری عملکرد فلومتر با شرایط پروسه تولیدو…می باشد.


دراین مقاله ویژگی های جریان سیالات و تفاوت اصول کاری فلومترها یا به عبارت دیگر جریان سنج های گوناگون تشریح شده است.



مقاله در پیوست پست هست



 

پیوست ها

  • Flowmeter.pdf
    0 بایت · بازدیدها: 0

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فلسفه نصب سیستم‌ کنترل اتوماتیک مشعل در بویلرها
جهت انجام فرآیند احتراق در شرایط ایده­آل (استوکیومتریک) میزان ثابتی از اکسیژن و در نتیجه هوا مورد نیاز خواهد بود، اما به دلیل اختلاف شرایط واقعی با شرایط تئوری و عدم توانایی مشعل جهت انجام احتراق کامل، همواره بایستی مقدار بیشتری هوا تامین شود تا احتراق به صورت کامل صورت پذیرد. این مقدار مناسب به کیفیت مشعل، نوع سوخت و نحوه اختلاط هوا و سوخت بستگی دارد. از سوی دیگر واضح است که افزایش مقدار هوا، به دلیل آنکه با دمای محیط وارد شده و با دمای دودکش خارج می­شود، افزایش تلفات حرارتی را در پی خواهد داشت. بدین ترتیب ملاحظه می‌شود که از یک سو کاهش هوای احتراقی منجر به ایجاد دوده، هیدروکربن­های نسوخته، مونواکسید کربن و در کل باعث احتراق ناقص خواهد شد و از سوی دیگر افزایش هوای احتراقی منجر به افزایش هدر رفت حرارتی می­شود. از این رو تنظیم میزان هوای اضافی جهت احتراق یکی از مهمترین پارامترها در حفظ شرایط مناسب کاری و بهبود راندمان بویلرها خواهد بود. نمای شماتیکی از سیستم کنترل احتراق مشعل در شکل زیر نمایش داده شده است.




امروزه در مشعل­های صنعتی و کوره­ها راندمان از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع، در دیگهای بخار صنعتی بطور خاص حائز اهمیت است. همچنین علاوه بر توجه به افزایش راندمان،مشکلات بسیاری وجود دارد که طی سالیان گذشته کاربران سیستمهای مکانیکی کنترل احتراق را مجبور به تغییر این سیستم با سیستم­های کنترل الکترونیکی نموده است. چنین سیستم­هایی امکان تنظیم دقیق نسبت هوا و سوخت با استفاده از منحنی­های الکترونیکی وامکان ایجاد روش­های عملیاتی جهت بهبود راندمان احتراق را که تا کنون با استفاده از راهکارهای مکانیکی غیرممکن بوده است را فراهم می سازد.
اولین سیستم­هایی که در این زمینه به کار برده شد، به سادگی اتصالات مکانیکی لاین سوخت و هوا را با سیستمهای الکترونیکی جایگزین نمود؛ اما همانند قبل یک کنترل­کننده توالی مشعل به صورت جداگانه مورد نیاز بود. یک تصمیم ساده جهت ترکیب دو کارکرد تنظیم سوخت و هوا و کنترل فرآیند توالی مشعل در قالب یک دستگاه واحد،منجر به ساخت سیستم­های کنترل امروزی شد. در سیستم­های پیشرفته و مدرن، علاوه بر کارکردهای ابتدایی مانند “کنترل توالی مشعل ودیگ بخار” و “تنظیم الکترونیکی نسبت سوخت به هوا”، کاربردهای بیشتری مانندخطایابی، مدیریت تشخیص خرابی­های عمومی و کنترل دقیق دیگ­های بخار توسط حسگرهای مختلف نیز ارائه می­شود. نمایی از قابلیت­های موجود در سیستم­های کنترلی مذکور در شکل زیر نشان داده شده است.



 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فلو سوئیچ

فلوسوئیچ ها ادواتی هستند که با توجه به تنظیمات انجام شده توسط اپراتور در نرخ مشخصی از فلو یا همان جریان سیال، سوئیچ می دهد که می تواند باعث فرمان به دستگاه دیگری شود.فلو سوئیچ در دو نوع خطی و بین راهی وجود دارد .فلو سوئیچ با مکانیزمهای مختلفی که برای حس کردن فلوی سیال دارند در ست پوینت مورد نظر خروجی سوئیچ یاON/OFFمی دهند و به شما امکان کنترل فلوی خط را می دهند. در فلو سوئیچهای بسیار رایج از یک تیغه فلزی که به یک اهرم متصل است استفاده کرده با توجه به ست پویت طول این تیغه را برش میدهند یا اصطلاحاً تریم میکنند . زمانی که فلو به مقدار مورد تنظیم رسید، اهرم به یک طرف متمایل شده و سوئیچ را تحریک می نماید . در نمونه های پیشرفته تر این سوئیچ به صورت غیر تماسی برای مثال به کمک خاصیت مغناطیسی انتهای اهرم که باعث تحریک رله خروجی می شود عمل می کند .
برای انتخاب و سفارش یک فلو سوئیچ باید موارد زیر را در نظر گرفت :

  • رنج فلو
  • نحوه اتصال
  • نوع کانکشن
  • چگالی یا ویسکوزیته سیال
  • نیاز به نمایشگر یا ایندیکیتور





[h=1]عملکرد فلو سوئیچ در چیلرها[/h] فلو سوئیچ در مسیر آب کندانسور چیلر تراکمی به برج خنک کننده نصب می شود و چنانچه به هر علتی پمپ آب برج خاموش شود و جریان آب در مسیر کندانسور تا برج قطع گردد، به چیلر فرمان خاموش شدن می دهد.
استفاده از فلوسوئیچ در مسیر آب خروجی اواپراتور چیلرهای تراکمی لازم نیست زیرا اولاً با توجه به اینکه در فن کوئلها یا هواسازهائی که از آب سرد اواپراتور چیلر تغذیه می کنند ممکن است جریان آب به درون کویلهای انها توسط شیرهای موتوری سیستم کنترل براساس نیاز قطع شود و ثانیاً جریان آب در آنها از نرخ پیوسته و ثابتی برخوردار نمی باشد.
ضمن اینکه ترموستات چهار مرحله ای چیلر، خود وظیفه تنظیمات دمای آب و مایع مبرد را در سیکل اواپراتور چیلر با عملکرد کمپرسورها بعهده دارد.
بنابراین فلو سوئیچ فقط در چیلرهای تراکمی آبی در مسیر لوله خروجی آب از کندانسور به برج خنک کننده نصب می شود. به منظور جلوگیری از تاثیر آشفتگی جریان آب در نزدیک زانو ها و انشعابات بر عملکرد فلوسوئیچ، محل نصب فلوسوئیچ روی لوله باید حداقل 5 برابر قطر لوله از زانو و انشعابات فاصله داشته باشد.
همچنین با توجه به جهت فلش روی بدنه فلو سوئیچ، نصب آن هم جهت با جریان آب درون لوله باشد.

در پیوست یک نمونه کاتالوگ FS16-02 فلو سوئیچ تیپ براتون گذاشتم.


 

پیوست ها

  • NFS16-02.pdf
    772.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]کنترل کننده سطح آب دیگ های بخار[/h]
این محصول مجموعه ای از سوییچ های مغناطیسی است که سطح آب را کنترل میکنند.
وظیفه این محصول روشن-خاموش کردن اتوماتیک پمپ تغذیه آب دیگ،قطع اتوماتیک مشعل ارسال ALARMبالا پایین بودن سطح آب یا هر ترکیبی از این عملیات است.
عملکرد وقطعات کنترل کننده های فلنجی(LC.D )ومحفظه دار (LC.D )یکی است.کنترل کننده های محفظه ای خارج از دیگ ودر کنارآن نصب میشود.اما کنترل کننده های فلنجی معمولا برای دیگ های زیر5000KG/Hتوصیه میشوند.
به منظور نصب مستقیم کنترل کننده فلنجی روی پوسته بویلر،محفظه شناور با یک فلنج ولوله جایگزین شده است.و برای حفاظت از میله شناور وحذف تلاطم آب روی حرکت صحیح آن،شناور داخل یک لوله راهنما قرار میگیرد.
ویژگی های کنترلر های سطح ساخت شرکت مهندسی صنایع اشتعال اراک:

1-دارا بودن سه کنتاکت normal openوسه کنتاکتnormal closeدر حالت کم آبی وبالعکس
2-حرکت سریع قطع ووصل کنتاکت توسط مگنت های سه گانه نسبت به جیوه ای
3-کم شدن ضریب خطای فرمان کنتاکت نسبت به جیوه
4-استفاده از جنس خاص در تکنولوژی ساخت شناور های 30بار این مجموعه
5-نصب آسان در فضای های خالی از لوله(روی دیگ یا کنار دیگ)
6-اتصال مستقیم فلنج باعث کم شدن هزینه نصب و نشتی بخار و استحکام میشود.




 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شيرهاي كنترل پمپ

شيرهاي كنترل پمپ

شيرهاي كنترل پمپ

اصولاً پمپ هاي سانتريفوژ بايد در مقابل شير خروجي بسته استارت زده شوند و پس از رسيدن فشار پمپ به فشار دبي صفر (Shut off Head) شير خروجي به آرامي باز شود تا اولاً راه اندازي پمپ آسان تر صورت گيرد و ثانياً از ايجاد ضربت قوچي جلوگيري به عمل آيد. همچنين در هنگام خاموش كردن پمپ نيز بايد اول شير خروجي پمپ به آرامي بسته شده و سپس پمپ خاموش شود تا ضربت قوچي به حداقل ممكن كاهش يابد. براي اين كار يا بايد با صرف هزينه ها ي هنگفت از شيرهاي قطع و وصل معمولي مانند شير پروانه اي و يا شير كشوئي مجهز به محرك الكتريكي با سيستم مدار فرمان مناسب براي باز و بسته كردن به موقع شير استفاده شود و يا به راحتي از شيرهاي كنترل پمپ ساخت شركت مكانيك آب با ضريب اطمينان بالا، عمر طولاني، ايمني بيشتر و هزينه كمتر استفاده نمود. از آنجايي كه بدنه اين شيرها از نوع [FONT=&quot] Globe[/FONT] است در نتيجه عمر طولاني تري نسبت به ساير شيرها دارند، همچنين به جاي سيستم الكتريكي 380 ولت سه فاز، مي توان از برق [FONT=&quot]D.C[/FONT] در انواع ولتاژهاي مختلف استفاده كرد كه ايمني بيشتري به همراه دارد.


مشخصات شيرهاي كنترل پمپ فولادي:
نوع پيستوني مجهز به مدار فرمان پيلوت دار
در سايزهاي 500- 50 ميليمتر
فشار كار 40-10 بار






در پیوست یک کاتالوگ از شرکت میرآب هست.:)
 

پیوست ها

  • Pump-Control-Valves.pdf
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پیگ هوشمند

پیگ هوشمند

يكي ازمهمترين مشكلات موجود درصنايع مختلف خوردگي مي باشد خوردگي عبارت است ازازبين برفتن مواد ازدست دادن چرم آنچنان كه شكل ظاهري با تغيير اندازه هاي هندسي دگرگون گردد حتي تغييرات درخواص مكانيكي ازقبيل كاهش مقدار كشش و يا استحكام نيز مي توانند نتيجه خوردگي باشند اين پديده درصنعت نفت و گاز باعث بروز مشكلات فراواني شده است و هرساله خسارات جبران ناپذيري را به تجهيزات و ادوات صنعت نفت و گاز وارد مي نمايد و هزينه هاي زيادي را متحمل ميشود دراين پروژه به بررسي روش هاي تشخيص خوردگي درخطوط لوله نفت و گاز توسط توپك هوشمند امواج ماورا صوت ،نشتي شار مغناطيسي و جريان گردابي كه يك تكنولوژي نوين ميب اشد پرداخته شده است.





 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بمنظور بهينه‌سازي مصرف سوخت نياز است كه سيستم رادياتور مجهز به شير ترموستاتيك باشد. شيرهاي ترموستاتيك رادياتور با قابليت تنظيم دما توسط ترموستات مي‌توانند دماي اتاق را در درجه‌حرارت مورد نظر ثابت نگه‌دارند و با تنظيم دماي اتاق در محدوده 21-18 درجه سانتي گراد بيشترين مقدار صرفه‌جويي در مصرف سوخت بدست مي‌آيد. بطوركلي طبق آزمايشات بعمل آمده، كاهش هر يك درجه سانتيگراد و جلوگيري از افزايش بي‌مورد دماي اتاق سبب كاهش مصرف سوخت به ميزان 6% مي‌گردد.
شير ترموستاتيك از يك سنسور حرارتي (ترموستات) براي كنترل خودكار درجه حرارت محلي كه در آن رادياتور نصب شده و يك شير كه از سنسور فرمان مي‌گيرد، تشكيل شده است. دماي مورد نياز هر اتاق با چرخاندن كلاهك ترموستات قابل تنظيم مي‌باشد. هنگامي كه دماي اتاق بر اثر گرماي خروجي از رادياتور و يا هر منبع توليد گرماي خارجي ( مانند تابش خورشيد، افزايش تعداد ساكنين و يا تجهيزات و لوازم برقي ) افزايش يابد و در محدوده تنظيم دماي ترموستات قرار گيرد ترموستات به شير فرمان داده و جريان آب‌گرم در رادياتور را كاهش مي‌دهد و از افزايش گرماي اتاق توسط رادياتور جلوگيري مي‌كند. در نتيجه ضمن تأمين شرايط آسايش مطلوب براي ساكنين اتاق، كاهش مصرف انرژي و هزينه‌هاي سوخت مصرفي را نيز برآورده مي‌كند. چنانچه از شيرهاي ترموستاتيك بر روي رادياتور استفاده نشود، در اينصورت دماي هواي اتاق افزايش مي‌يابد تا اينكه شرايط اتاق در حالت نامطلوبي قرار گيرد. در نتيجه ساكنين اتاق مجبور به باز‌كردن پنجره‌ها مي‌شوند و اين امر سبب مي‌شود كه هزينه پرداختي صرف گرم كردن هواي بيرون خانه شود و به هدر رود. بررسي‌هاي بعمل آمده نشان‌دهنده اين نكته است كه هزينه خريد و نصب شيرهاي ترموستاتيك رادياتور نهايتاً طي دو دوره سرما از محل صرفه‌جويي در هزينه سوخت مصرفي قابل برگشت خواهد بود.



 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]شیر کنترل کننده خودکار حرارت[/h] توضيح فارسي : کاربرد : جهت کنترل خودکار حرارت در سیستم های حرارتی ولو در حالت نرمال باز بوده و با افزایش میزان دما به تدریج بسته می شود.

محدوده دمای قابل تنظیم : 10 الی - 90 درجه سانتی گراد، 20 الی 120 درجه سانتی گراد، 50 الی 150 درجه سانتی گراد..




 

BEKco

عضو جدید
البته بحث های زیادی شده است که پیر ترموستاتیک در طول زمان رسوب میگیرد و کارکردش را از دست میدهد
 
بالا