کنترل غیر شیمایی علف های هرز سیب زمینی

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز


کنترل غیر شیمایی علف های هرز


گیاه سیب زمینی دارای قدرت رقابتی بالایی بوده و در صورت کشت در تاریخ و با تراکم مناسب، می تواند در رقابت با علف های هرز غالب شود .اغلب علف های هرز را می توان با یک علمیات خاک ورزی قبل از کشت سیب زمینی و همزمان با آماده سازی بستر بذر در مزرعه کنترل کرد. بعضی از علف های هرز از قبیل تاجریزی و تاج خروس را نمی توان کنترل نمود. به دلیل اینکه این علف ها در زمان جوانه زنی سیب زمینی یا بعد از آن ظاهر می شوند و ممکن است با تناوب زراعی بهتر کنترل شوند.

توان رقابتی گیاه سیب زمینی در واریته های مختلف آن متغیر است. در صورتی که تمایل به کاشت سیب زمینی بدون استفاده از علف کش ها باشد می تون یکی از واریته های رقابتی زیر را انتخاب نمود.





واریته های مقاوم سیب زمینی عبارتند از: کنبک، وایت رز، رولاسودا، چیفتان، ویوت راستس که هم قدرت بالایی داشته و به سرعت ردیف های را می پوشانند. واریته است نرکوتا جدید و کمی راست و عمودی تر رشد می کند و از نظر پوشش ردیف ها از دیگر واریته ها متفاوت است. در حالی که واریته نجون وایت قدرت رقابت کمتری دارد. گاهی اوقات بیماری ها، کاهش نیتروژن، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی باعث تغییر رشد این واریته ها می گردند.



الف(کنترل علف های هرز قبل از کاشت

تناوب زراعی از روش های موثر درکنترل علف های هرز می باشد. مخصوصاً تناوب زراعی مفیدترین روش درکنترل علف های هرز سمج می باشد.زیرا باعث کنترل گونه های مهم علف های هرز می شود. عملیات آماده سازی بستر کشت در حین آماده کردن مزرعه موجب کاهش جمعیت علف های هرز می گردد. امروز از تناوب زراعی بیشتر برای کنترل بیماری ها و حشرات استفاده می شود اما تناوب زراعی روش مناسی برای کنترل علف های هرز در مقایسه با کنترل عوامل بیماری زا، نماتدها و حشرات می باشد. غلات دانه ریز، ذرت و ذرت خوشه ای در تناوب با سیب زمینی مناسب هستند. علف کش هایی که در مزارع سیب زمینی به کار می روند. میتوانند مشکل علف های هرز این محصول را حتی بعد از برداشت برطرف کنند. بعد از برداشت غلات با دیسک زدن و آبیاری، علف های هرز چندساله را می توان برای رشد سریع در تابستان ترغیب نموده و سپس با به کار بردن علف کش بعد از ظهور علف های هرز آن ها را کنترل نمود. بعد از برداشت سیب زمینی، آبیاری و سپس شخم زدن مزرعه باعث کنترل اکثر علف های هرز می گردد. یونجه گیا مناسب برای تناوب با سیب زمینی است که تولید سیب زمینی را در دوره های کوتاه مدت حمایت می کند، البته یونجه به برخی از گونه های نماتد ریشه گرهی حساس است که مزیت آن را به عنوان محصول مناسب برای تناوب زراعی کاهش می دهد. زمانی که علف کش ها برای استفاده محصولات تناوبی انتخاب می شوند دقت شود که این سموم سازگاری مناسب با محصول سیب زمینی را داشته باشند. در مناطقی که محصول سیب زمینی، معمولاً در تناوب دو ساله قرار می گیرد بهتر است از تناوب گندم و سیب زمینی در برنامه های مدیریتی استفاده شود. اما اگر از یک برنامه ی سه یا چهار ساله استفاده شود در مدیریت بلند مدت علف های هرز تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.





ب( کنترل علف های هرز در زمان کاشت

در صورتی که علف های هرز موجود در مزرعه قبل از کشت غده های بذری رشد کنند خاک ورزی مجدد مزرعه ی سیب زمینی بایستی صورت گیرد. معمولاً خاک ورزی نسبت به کاربرد علف کش ها مقرون به صرفه تر است. به طور کلی خاک ورزی و وجین دستی زمانی بایستی صورت گیرد که علف های هرز خیلی جوان باشند)دو تا چهاربرگی( و به مرحله تولید مثلی نرسند.






پ) کنترل علف های هرز بعد از کاشت

شیوه های کنترل علف های هرزی که در مزراع سیب زمینی در حال رشد وجود دارند شامل وجین دستی، خاک ورزی و مصرف علف کش های می باشند. وجین دستی در مزارع با سطوح کوچک بسیار سودمند است. در وجین دستی بایستی دقت نمود که در جریان کندن علف های هرز به محصول اصلی خسارت وارد نشود. عملیات خاک ورزی پس از سبز شدن محصول به طور عمده شامل کولتیواتور زنی بین ردیف های کشت می باشد. روش کشت سیب زمینی تأثیر مستقیمی در عملیات خاک ورزی دارد. در برخی نواحی سیب زمینی در عمق 10 تا 15 سانتی متری خاک کشت می شود و سطح خاک با یک پشت کوتاه پوشیده می شود. در نواحی دیگر غده های بذری در نزدیکی سطح خاک کشت شده و با یک پشته 25 تا 35 سانتی متری پوشیده می شوند. دراین نواحی عموما خاک ورزی و پشته بندی کمتر توصیه می گردد. در مناطقی که خاک دهی پای بوته برای سله شکنی خاک، افزایش تصویر و کنترل علف های هرز دیرهنگام شروع شود، خاک ورزی متعددی نیاز می باشد و بسته به سیستم کاشت عملیات خاک ورزی از یک تا پنج مرحله متغیر ی باشد. اگر کشت سیب زمینی در مزارع مسطح انجام شده است تشکیل پشته ها باید پس از جوانه زدن علف های هرز شروع گردد، اگر قبل از جوانه زدن سیب زمینی در حدود 5 سانتی متری خاک سطحی بای یک کولتیواتور قابل تنظیم علف های هرز سبز شده، کنترل شوند، بایستی دقت شود که عمق کولتیواتور زدن را تنظیم و در حین عملیات چندین بار این عمق را کنترل نمود. عملیات خاک ورزی بعدی پس از جوانه زدن سیب زمینی با همان ادوات قابل تنظیم برای کنترل و از بین بردن علف های هرز در بین ردیف های کشت انجام می گردد، در این مرحله بایستی خاک دهی پای بوته ها بدون پوشاندن برگ های سیب زمینی انجام شود، در مرحله سوم و چهارم خاک ورزی خاک دهی کافی با کولتیواتور طوری انجام شود که خاک تمام پشته ها را به ضخامت دو سانتی متر بپوشاند. آخرین خاک دهی پشته ها که معمولاً منجر به تشکیل پشته نهایی می شود، به نحوی انجام شود که خاک کافی به اطراف طوقه ی ساقه های سیب زمینی بدهد. برای جلوگیری از خسارت به محصول اصلی این عمل زمانی که 30 سانتی متر فضا بین شاخ و برگ دو ردیف سیب زمینی وجود دارد، انجام می گیرد.



ت) زمان برداشت

در مناطقی که گیاهان سیب زمینی با قطع آبیاری صدمه دیده و یا از بین می روند، برداشت زودهنگام به کاهش جمعیت علف های هرز با از بین رفتن آنها قبل از رسیدن بذرهایشان کمک می کند. با فرارسیدن زمان رشد اندهای هوایی سیب زمینی و علف های هرز می توان با ریختن تل خاکی در روی بسترهای سیب زمینی کمک به نگهداری رطوبت اطراف خاک غده های سیب زمینی در طی دوره سخت شدن پوسته کرد با این روش، از جوانه زنی علف های هرز به علت خشک شدن سطح خاک جلوگیری شود.


 
بالا