کنترل بازوی رباتیک

gray

عضو جدید
سلام

اگه بخایم بازوی یک ربات به نحوی کنترل شه که هنگام حرکت واسه انجام هدف،قدرت وسرعت مناسب داشته باشه ودرعین حال پایداری خودشو حفظ کنه و یه مسیر بهینه رو واسه رسیدن به هدف طی کنه وبطور کلی ترکیبی ازین موارد مطلوب داشته باشیم باتوجه به اینکه پارامترهای زیادی درگیرند، باید چیکار کرد؟
بعضی از دوستام که تو این زمینه کار کردن، ادعا میکنن میکرو دیگه پاسخگوی این نیس که بتونه همه عوامل رو واسه کنترل ربات درنظر بگیره چون مفصلهای ربات بسیار وابسته بهم کارمیکنن و عوامل وابسته زیادی دخیل هستند... آیا بنظرتون ادعاشون درسته؟

این دوستم میگه میشه یه برنامه نویس کنترلی یه برنامه با متلب بنویسه و بعد این را روی میکرو پیاده سازی کرده...البته قبلا سعی کرده یجورایی بین متلب و نرم افزار میکرو ارتباط برقرارکنه ولی موفق نبوده..نظر شماچیه؟
خواهش میکنم کمکم کنید حتی اگه یه سرنخ هم بدید ممنون میشم

 

globetroter2013

عضو جدید
سلام
باید از سرو موتور استفاده کنی که هم سرعت ودقت بالای داره......
 
آخرین ویرایش:

مازارو

عضو جدید
با سلام به دوستان
ربات صنعتی یا بازوی رباتیک ترکیبی از چند بازو گیربکس و سروو موتور هستند و دلیل استفاده از سروو محاسبه گشتاود در برنامه محاسباتی و اعمال ان به سروو می باشد.
در کل عوامل زیادی در کنترل بازوها نقش دارند نقاط ثقل بازوها،تانسور لختی هر یک از بازو ها،تعداد تبدیل گیربکس ها ،اصطکاک گیربکسها و موتور و محاسبات پیچیده ماتریس جرم وتبدیل مختصات مستقیم و معکوس و در اخر محاسبه گشتاور و تبدیل ان به جریان و اعمال به موتور میباشد که کلیه این محاسات با توجه به سرعت و شتاب تعیین شده صورت می گیرد و استفاده از کنترلر تا با توجه به مسیر تعیین شده برای TCP در هر کسری از ثانیه از موقعیت بازوها نمونه برداری کرده با موقعیت مسیر ایدال مقایسه کرده و گشتاور مناسب را وارد نماید.
در کل ساخت بازوی رباتیکی که همچون ABB یا KUKA کارهای صنعتی را با دقت انجام دهد کاری دشوار است و نیاز به تحقیق و پشتکار و پول دارد و در مرحله اول باید از راه شبیه سازی اغاز شود.
بعضی از نرم افزارهای شبیه سازی در بازار هستند که توان محاسباتی و رندر تصاویر بالا رو ارایه میدن مانند EASY-ROB ولی اولأ قیمت بالایی دارند در حدود399 EURO ثانیأ برای کشور ایران فروشی ندارند ولی راه سومی هم هست و ان نوشتن اینگونه نرم افزار ها در داخل کشور می باشد.
 

abbas-amini

عضو جدید
سلام دوست عزیز
نرم افزار متلب بسیار مناسب و کارآمد است
اگر خواستید میتونید از استاد بابایی که مدرس ما تو دانشگاه بودن سوال کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nxzx

عضو جدید
سلام. ممکنه یک کتاب برای آموزش متلب معرفی کنید. ممنون.
 

Similar threads

بالا