کمک به دانشجویان IT برای پیشرفت در این رشته

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام به شما دانشجویان عزیز IT.

نمی دونم اطلاع دارید یا نه ولی متاسفانه توی ایران در مقطع کارشناسی چیز زیادی که برای کار توی یک شرکت به دردتون بخوره یاد نمی گیرید.

مباحثی که توی این رشته ارائه می شن اغلب تئوری هستن.
شما بعد از فارغ والتحصیل شدن در این رشته حتی دو تا کامپیوتر هم نمی تونید شبکه کنید.

این تاپیک رو به این هدف زدم که شاید بتونم در جهت با سوادتر فارغ والتحصیل شدن شما کمکی کرده باشم

هر سوالی در این زمینه داشتید بپرسید حتما اگه بتونم کمکتون می کنم.
پیش نهادات و حاصل مطالعه ها و تحقیقاتم در این مورد رو در پایین آوردم.

موفق باشید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
به نظرت آقای مدیر ما باید چیکار کنیم

من هم اول راهم و دلم می خواهد توی این زمینه واقعا پیشرفت کنم



از این که راهنماییمان می کنی تشکر می کنم
موفق باشی
پری :gol:
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
به نظرت آقای مدیر ما باید چیکار کنیم

من هم اول راهم و دلم می خواهد توی این زمینه واقعا پیشرفت کنم



از این که راهنماییمان می کنی تشکر می کنم
موفق باشی
پری :gol:

سلام پری جان

دنیای شبکه که بخش مهمی از IT رو تشکیل میده خیلی گسترده و پایان ناپذیر هست.

به مظر من شما هرچه زود تر برید دوره ی + Network رو در یکی از موسسات ثبت نام کنید.که دروازه ی ورود به MCSE و Cisco هست.

این دو دو مدرک در جهان متر هستن یعنی هر جا برید وکه مثلا مدرک CCNP رو داشته باشید همون لحظه استخدامید با حقوق بسیار بالا (البته توی ایران به این شکل صادق نیست)

دوره های Cisco خودش خیلی متنوع هست که دروازه ی ورود به دوره های بعد CCNA یعنی دوره ی اول Cisco هست که بعد از اون شما می تونید یکی از دوره های زیر یا حتی همشون رو انتخاب کنید:
CCNP: Cisco Certified Network professional
CCSP: Cisco Certified Security Professional
CCDP: Cisco Certified Designing Professional
CCIP : Cisco Certified Internet Profesional
CCVP: Cisco Certified Voice Professional

بعد از اینکه یکی از این دوره های P رو گذروندید می تونید وارد CCIE بشید که همون دکترای Cisco و توی دنیا 6000 نفر بیشتر این مدرک رو ندارن.

سوالی بود در خدمت.توی این زمینه خیلی سوالات مطرح می شه مشکلی بود بگید ;)
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدارك معتبر Cisco

مدارك معتبر Cisco

شركت سيسكو سيستمز (Cisco Systems) يك شركت آمريكايي توليدكننده تجهيزات شبكه است كه مركز آن در شهر سن‌خوزه در ناحيه معروف به دره سيليكوني در ايالت كاليفرنيا جاي دارد.
اين شركت محصولات مربوط به شبكه و ارتباطات را طراحي مي‌كند و محصولات خود را با سه نام تجاري: سيسكو، لينك‌سيس(LinkSys) و ساينتيفيك آتلانتا (Scientific Atlanta) به فروش مي‌رساند.
در آغاز، سيسكو فقط مسيرياب‌(Router) ‌هاي چند پروتكل توليد مي‌كرد، ولي امروز محصولات سيسكو را در همه جا از اتاق نشيمن گرفته تا شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات شبكه مي‌توان پيدا كرد.

شركت سيسكو هم اكنون با 51480 كارمند، داراي بازده 48/28 ميليارد دلار در سال 2006 و سود خالص 58/5 ميليارد دلار است. شركت سيسكو در سال‌2003 موفق به دريافت جايزه رياست جمهوري "ران براون" براي كيفيت عالي در روابط كارمندان و جامعه گرديد.

معاون ارشد شركت سيسكو يك ايراني‌تبار به نام محسن معظمي است. "لن بزاك" و "سندي لرنر" (داراي مدرك ليسانس از دانشگاه ايالتي كاليفرنيا، فوق‌ليسانس اقتصادسنجي از دانشگاه كلرمونت و فوق‌ليسانس علوم كامپيوتر از دانشگاه استنفورد)، زوجي كه در بخش كامپيوتر دانشگاه استنفورد كار مي‌كردند، سيسكو را در سال 1984 تاسيس كردند.

بزاك نرم‌افزار مسيرياب‌هاي چند پروتكل را كه توسط "ويليام ياگر" (يك كارمند ديگر كه كار را سال‌ها پيش از بزاك آغاز كرد) نوشته شده بود، تكميل كرد. با وجود اين كه سيسكو نخستين شركتي نبوده كه مسيرياب طراحي و توليد مي‌كند، اما اولين شركتي بود كه يك مسيرياب چند پروتكل موفق توليد كرده كه اجازه ارتباط ميان پروتكل‌هاي گوناگون شبكه را مي‌دهد.

از زماني كه پروتكل اينترنتIP به يك استاندارد تبديل شد، اهميت مسيرياب‌هاي چند پروتكل كاهش يافت. امروزه بزرگترين مسيرياب‌هاي سيسكو براي هدايت بسته‌هاي IP و فريم‌هايMPLS طراحي شده‌اند. در ‌1990 ، شركت به سهامي عام تبديل شد و سهام آن در بازار بورسNASDAQ عرضه گرديد. بزاك و لرنر با دريافت‌ 170 ميليون دلار از شركت جدا شدند. زمان انفجار اينترنت در 1999، سيسكو شركت سرنت (Cerent) واقع در كاليفرنيا را به‌قيمت ‌7 ميليارد دلار خريد. اين شركت گرانترين خريد سيسكو در آن زمان بود (تنها خريد گرانتر مربوط به ساينتيفيك آتلانتا است). در اواخر مارس2000، سيسكو با ارزش مالي بالغ بر 500 ميليارد دلار ارزشمندترين شركت جهان به‌شمار مي‌آمد و در سال‌2007، با ارزشي بالغ بر‌165ميليارد دلار همچنان يكي از ارزشمندترين شركت‌ها بوده است.

سيسكو با خريد شركت‌هاي ديگر، توسعه داخلي و همكاري با ديگر شركت‌ها، به بازار بسياري از ديگر قطعات شبكه (مانند سوييچينگ اترنت (Ethernet)، دسترسي از راه دور، مسيرياب‌هاي شعبه‌اي، شبكه خودپرداز بانك‌ها (ATMs)، امنيت، ديواره آتش، تلفن اينترنتي و ...) دست يافته است. در سال‌2003، سيسكو شركت خوشنام لينك‌سيس، توليدكننده سخت‌افزار شبكه‌هاي كامپيوتري را خريد و آن را به برترين توليدكننده قطعات مربوط به كاربران عادي تبديل كرد.

سيسكو و برگزاري دوره‌هاي شبكه‌اي‌
شركت سيسكو مدارك گوناگوني را در سطوح و شاخه‌هاي متفاوتي ارايه مي‌‌كند. هر كدام از مدارك سيسكو، حوزه خاصي از مفاهيم شبكه‌اي را پوشش مي‌دهد. سيسكو براي معرفي بهتر سطوح مدارك خود، هرم‌هايي‌ را ترسيم كرده است كه در راس هر يك از آنها، بالاترين مدرك و در قاعده هرم، مدرك ورودي شركت بيان شده است.

سيسكو و مدارك آن بر پايه استانداردهاي عالي و بين‌المللي بنا نهاده شده و بنابراين اخذ هر يك از مدارك سيسكو، چه براي متخصصان و مديران شبكه و چه براي شركت‌ها و سازمان‌هايي كه قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند است.

سيسكو به‌منظور تعليم افراد براي طراحي و نگهداري شبكه‌هاي كامپيوتري در 150 كشور جهان مراكز آموزشي بر پا كرده ‌است. مدارك شركت سيسكو در سه سطح به دانشجويان عرضه مي‌گردد و گذراندن هر سطح پيش‌نياز تحصيل در سطوح بالاتر سطح است.



دانشجويان با اخذ اين مدرك، دروازه سيسكو را بر روي خود مي‌گشايند و خود را براي صعود از پله‌هاي پيشرفت و تخصص شبكه‌اي آماده مي‌كنند. مدركCCNA در گروه نصب و پشتيباني و نگهداري شبكه‌ها جاي مي‌‌گيرد و دارندگان اين مدرك اين قدرت و توانايي را خواهند يافت كه شبكه‌هاي كوچك و متوسط (100 و كمتر كاربر) را نصب، پيكربندي و راه‌اندازي كنند.

دورهCCNA
سطح تخصص: آشنايي(Associate)

(Cisco Certified Network Associate CCNA در قاعده هرم سيسكو جاي گرفته و نخستين سطح مهارتي سيسكو، يعني سطح آشنايي و مقدمات است. دانشجويان با اخذ اين مدرك، دروازه سيسكو را بر روي خود مي‌گشايند و خود را براي صعود از پله‌هاي پيشرفت و تخصص شبكه‌اي آماده مي‌كنند. مدركCCNA در گروه نصب و پشتيباني و نگهداري شبكه‌ها جاي مي‌‌گيرد و دارندگان اين مدرك اين قدرت و توانايي را خواهند يافت كه شبكه‌هاي كوچك و متوسط (100 و كمتر كاربر) را نصب، پيكربندي و راه‌اندازي كنند.

دارندگان اين مدرك، اين توانايي‌ها را به‌دست مي‌آورند:

افزايش دانش و توانايي‌ها و تجربيات شبكه‌اي و تضمين موقعيت شغلي‌

پياده‌سازي سرويس‌هاي تلفني براي شبكه‌هاي كوچك‌

راه‌اندازي و پيكربندي و مديريت شبكه‌هاي محلي (LAN) ساده با تجهيزات سيسكو

برگزيدن يكي از سرويس‌هايWAN، با توجه به نياز شبكه و پياده‌سازي و مديريت كلي آن‌

رفع اشكالات موجود در LAN وVLAN

آشنايي و مهارت كلي با سيستم عامل روتر (IOS) شامل :

اجراي فرمان‌هايي همچون به‌روزرساني، پشتيبان‌گيري، دانلود نرم‌افزار ومديريت IOS
تشريح فرمان‌هاي مسيرياب، مانند تعيين رمز عبور و استفاده از فرمان راهنمايي مسيرياب.

دريافت اين مدرك، به اخذ مدرك ديگري نياز ندارد، ولي بهتر است كه دانشجو با اين مفاهيم آشنايي كلي داشته باشد:

با گذرانيدن دوره Network+ (يكي از دوره‌هاي(CopmTIA ، براي آشنايي پايه‌اي با مفاهيم اصلي شبكه

آشنايي كلي با لايه هاي OSI
- آشنايي با توپولوژي و همبندي شبكه‌

- آشنايي با پروتكلTCP/IP و اصول شبكه‌‌بندي (Subnetting)

- آشنايي كلي با تجهيزات سخت‌افزاري شبكه مانند: سوييچ، هاب و سخت‌افزار كامپيوتر

-‌6 ماه تا يك‌سال تجربه كاري در يك شبكه كوچك.

دورهCCDA
سطح تخصص : آشنايي (Associate)

(Cisco Certified Design Associate) CCDA تضمين‌كننده دانش طراحي و مهندسي شبكه‌هاي كوچك اداري است. دارندگان اين مدرك توانايي بنيادي براي طراحي و نصب شبكه‌هاي كوچك سيسكو ( 100 يا كمتر ايستگاه‌هاي كاري) را خواهند داشت و با استفاده از تجهيزات مسيرياب و سوييچ قادر به پياده‌سازي LAN و WAN و سرويس‌هاي Dial Access براي شركت‌ها و سازمان‌هاي گوناگون خواهند بود. همچنين قادر به ارزيابي راه‌حل‌هايي براي رفع اشكالات مربوط به انتقال ترافيك صوت بر روي شبكه خواهند بود.

اين مدرك پيش‌نيازي ندارد، اما اخذ مدرك CCNA پيش از آن سفارش شده است.

دورهCCNP
سطح تخصص: Professional

CCNP يك مدرك رده بالاي مهندسي شبكه است. افرادي كه اين مدرك را دريافت دارند، خواهند توانست شبكه‌هاي بزرگ كامپيوتري با يكصد تا بيش از پانصد كامپيوتر را نصب، پيكربندي و عيب‌يابي كنند. اين دسته از شبكه‌ها كه اغلب در كارخانجات صنعتي بزرگ، مراكز بزرگ بازرگاني و همچنين سازمان‌هاي بزرگ مستقر هستند و برخلاف شبكه‌هاي محلي كوچك و شبكه‌هاي دفتري به‌دليل نوع استفاده افزايش شمار كاربران و نقشي كه در پيشبرد اهداف نهايي آن سازمان ايفا مي‌كنند، از حساسيت و اهميت حياتي برخوردار است. بنابراين، كساني كه با دريافت مدرك CCNP پا به عرصه كار با اين‌گونه شبكه‌ها مي‌گذارند، نسبت به دارندگان مدارك ديگر (مانند(CCNA ، اهداف بزرگتر و به‌دنبال آن مشكلات و دردسرهاي بيشتري را پيش‌رو دارند. در عوض، اين افراد از ديدگاه جايگاه شغلي در رده‌هاي بالاتر و از ديدگاه حساسيت نقشي كه به‌عهده دارند، داراي مسووليتي بزرگتر و از ديدگاه درآمد، وضعيتي مطلوبتر از ديگر دست‌اندركاران طراحي و نصب شبكه دارند.

به‌طوركليCCNP مدركي است كه چيزي را براي دستيابي داوطلب به فناوري‌هاي روز شبكه‌هاي بزرگ، كم نمي‌گذارد. مباحث پرشماري كه در اين دوره مطرح مي‌شود، به‌صورت همه جانبه، هر گونه فناوري در زمينه شبكه‌هاي ياد شده را بررسي مي‌كند و در اين راه هر مساله مهمي (مانند: امنيت، كيفيت سرويس(QoS) ، شبكه‌هاي اختصاصي مجازي(VPN) و فناوري‌هاي ‌پهن‌باند) را به‌تفصيل مطرح مي‌سازد.

داوطلبان دريافت مدركCCNP بايد نخستين قاعده هرم تحصيلي شركت سيسكو، يعني مدركCCNA، را (كه مربوط به شبكه‌هاي محلي كوچك مي‌شود) گذرانيده باشند. شخصي كه به دريافت مدرك CCNP نايل مي‌شود، از ديدگاه رده شغلي در ميان همه شغل‌هايي كه مربوط به مهندسي شبكه به‌ويژه نصب و راه‌اندازي شبكه با استفاده از تجهيزات سيسكو مي‌شود، در رده دوم يعني پس از مدرك CCIE كه مربوط به مشاوران حرفه‌اي سيسكو است، قرار مي‌گيرد. اين بدان معنا است كه شخص دارندهCCNP مي‌تواند فاصله مقام خود را با ارشد‌ترين سطح كارشناسي شبكه به يك گام برساند.

كارشناس شبكه با ارتقاي مدرك خود از CCNA بهCCNP نه‌تنها تسلط خود بر مباحث مربوط به شبكه‌هاي LAN وDial up را افزايش مي‌دهد، بلكه از محدوده شبكه‌هاي محلي با كاربرد كوچك خارج شده و توانايي خود را در راه‌اندازي شبكه‌هاي WAN تثبيت مي‌كند.

براي كسب مدركCCNP شركت در 4 دوره آموزشي و گذرانيدن موفقيت‌آميز آزمون‌هاي هر كدام از آن‌ها الزامي است. مواد اين دوره عبارت است از:

1- ساخت شبكه‌هاي عادي سيسكو (BSCI)

در اين دوره، نحوه اتصال و استفاده از مسيرياب‌هاي سيسكو در شبكه‌هاي LAN و WAN براي سايت‌هاي متوسط تا بزرگ آموزش داده مي‌شود. در اين دوره مباحث جامعي در زمينه پروتكل‌هاي EIGRP،BGP ، EGP،OSPF و ISIS مطرح شده و داوطلبان با دو نوع پروتكل مسيريابي به‌نام‌هاي Distance Vector وLink State آشنا مي‌شوند. در پايان اين دوره، داوطلب مي‌تواند سرويس‌هايIOS مناسب يك مسيرياب سيسكو را انتخاب و راه‌اندازي كند.

2 - ساخت شبكه‌هاي چند لايه سيسكو(BCMSN)

در اين دوره، شيوه ايجاد يك فضاي شبكه بر پايه فناوري سوييچينگ چند‌لايه در سرعت‌هاي بالاي اترنت(Ethernet) به مديران شبكه‌ها آموزش داده مي‌شود. اين دوره شامل مفاهيم مسيريابي و سوييچينگ و فناوري‌هاي لايه دو و سه است. داوطلبان پس از طي اين دوره خواهند توانست يك فضاي سوييچينگ چندلايه را برپا ساخته و به كنترل ترافيك شبكه با استفاده از سيستم‌هاي تشخيص هويت لايه‌هاي گوناگون بپردازند.

3 - ساخت شبكه‌هاي راه‌دور(BCRAN)

در اين دوره، داوطلب چگونگي پيكربندي و عيب‌يابي شبكه‌هايي را كه در جاهاي ديگر ايجاد شده و از طريق فناوري راه‌دور(Remote) به سايت مركزي دسترسي دارند، فرا مي‌گيرد. همچنين حالت عكس اين كار يعني دسترسي راه‌دور به سايت مركزي با مصرف كمترين پهناي‌باند نيز در اين دوره مورد بحث قرار مي‌گيرد. به‌طور كلي در BCRAN به شبكه‌هاي WAN توجهي ويژه مي‌شود و روش پيكربندي تجهيزات سيسكو و برقراري ارتباط بهينه بين سايت مركزي و ديگر شعبه‌ها و مسايل مربوط به كيفيت سرويس(QOS) در يك شبكه WAN تشريح مي‌گردد.

اين دوره به‌ويژه براي مديران شبكه‌ها كه مسوول اجرا و عيب‌يابي زيرساخت يك شبكه WAN هستند، از اهميت بالايي برخوردار است.

4 - پشتيباني و عيب‌يابي شبكه(CIT)

در اين دوره، داوطلب چگونگي عيب‌يابي كامپيوترهاي‌ سرويس‌گيرنده يا سرويس‌دهنده را، كه تحت پروتكل‌هاي گوناگون به‌هم متصل گشته‌اند و از سوييچ‌ها و مسيرياب‌هاي سيسكو استفاده مي‌كنند، فرا مي‌گيرد. بنابراين با گذرانيدن اين دوره، مي‌توان به تحليل و شناسايي مشكلات در محيط‌هاي Fast Ethernet، VLAN، Frame Relay،ISDN BRI و ...، پرداخت و مشكلات پيچيده مربوط به سوييچ‌ها و مسيرياب‌هاي سيسكو را حل كرد.

دوره CCDP
Cisco Certified Design
Professional
سطح تخصص: Professional

مدركي براي طراحي حرفه‌اي و مسيريابي و سوييچ شبكه‌ها در محيط LAN و WAN با امكان سيستم شماره‌گيري براي شبكه‌هاي بزرگ است.

دارندگان اين مدرك، دانش لازم براي طراحي پيشرفته شبكه‌هايRouted وSwitched كه شامل LAN و WAN و سرويس‌هاي Dial Access است را دارا هستند. (براي بين100 تا 500 ايستگاه كاري). همچنين توانايي اعمال ماژول‌ها روي مسيرياب‌ها و انتخاب راه‌حل و طرحي مناسب براي محيط‌هاي كاري متفاوت (كاري، شخصي، شركت‌ها و سازمان‌هاي گوناگون) را به‌دست خواهند آورد.

داوطلبان براي كسب اين مدرك بايد دوره‌هاي مدرك CCNA و CCDA را با موفقيت پشت‌سر گذاشته باشند و اعتبار اين مدرك از زمان اخذ آن به‌مدت 3 سال است.
 

narsis95

عضو جدید
سلام
ممنون ازمظالب خوبتون..
من خیلی نگران اینده رشته م هستم و نمیخام مدرکمو وقتی بگیرم که هیچی سواد کامچیوتری ندارم...چجوری میتونیم باهاتون درارتباظ باشیم؟
نرگس
 
بالا