کمپوست Compost مواد اولیه تهیه کمپوست و....

Project.Manager

عضو جدید
تهبه کمپوست: اصول اولیه
منبع: سایت pearltrees.com (درختان مرواریدی)

معرفی:
هنر کمپوست از زمان باستان به عنوان بخشی از فرهنگ جهانی کشاورزی وباغبانی درآمده است. اصول اولیه آن بسیار ساده است و در عین حال منجر به نتایجی موثر و موفقیت آمیز می گردد.
مطالعات نشان داده مه ساخت کمپوست, می تواند سالانه 350 کیلوگرم زباله خانگی را بازیافت کرده و تبدیل به یک ماده سودمند نماید. در مقیاس های شهری, این عدد بسیار بزرگتر وقابل توجه تر است.
ساخت کمپوست, روشی است عالی هم برای پیشگیری از هدر دادن منابع مفید طبیعی (در ظاهر زباله) که منجر به مشکلات زیست محیطی می شوند و در عین حال؛ تولید یک مجصول ارزان باکیفیت بالا برای تقویت خاک.
پس به جای اینکه زباله های خانگی خود را به شهرداری بسپارید, با امکاناتی اندک, از این زباله ها, کودی قوی و سرشار و از مواد معدنی مفید تهیه نمایید.

اصول علمی:
کمپوست سازی, یعنی تغییر حالت و تجزیه مواد ارگانیک (خصوصا مواد گیاهی) و تبدیل آن به یک ماده خاک مانند به نام کمپوست. تبدیل کننده ها (حشرات و کرم های خاکی) و میکرو ارگانیسم ها (باکتری ها و فانجی ها) ما را در این تغییر حالت مواد یاری می کنند. کمپوست سازی, یک روش طبیعی بازیافت است که به صورت مداوم و طبیعی نیز در طبیعت اتفاق می افتد و بسیار مفید برای محیط زیست و خاک باغچه است.
همه مواد ارگانیک, در نهایت تجزیه و کمپوست می شوند. سرعت این فرایند بستگی به عوامل زیر دارد:

  1. نسبت کربن به نیتروژن ماده
  2. نسبت سطح جانبی ماده در معرض خاک
  3. هوادهی یا دادن اکسیژن به توده یا پشته
  4. رطوبت
  5. درجه حرارت داخل توده کمپوست
  6. درجه حرارت بیرونی
در این تاپیک, بیشتر به معرفی و اصول تئوریک اشاره شد و در تاپیک های بعدی به مباحث کاربردی تر و فواید این فرایند خواهیم پرداخت. تاپیک دوم در خصوص مواد اولیه قابل کمپوست شدن می باشد. برای مشاهده تاپیک دوم روی لینک زیر کلیک کنید:

تاپیک دوم: مواد اولیه تهیه کمپوست

این متن در تاریخ 16 اردیبهشت 93 توسط "مدیر پروژه" برای وبسایت iran-eng ترجمه شد و کپی و اقتباس از آن, با ذکر منبع iran-eng بلامانع است.
 

پیوست ها

  • Compost 1.jpg
    Compost 1.jpg
    18.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Compost 2.jpg
    Compost 2.jpg
    18.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Project.Manager

عضو جدید
کمپوست Compost - تاپیک دوم: مواد اولیه تهیه کمپوست

کمپوست Compost - تاپیک دوم: مواد اولیه تهیه کمپوست

مواد اولیه کمپوست؛ با چه چیزی کمپوست تهیه کنیم؟

تقریبا با هر ماده گیاهی و اضافه غذای سفره ها می توان کمپوست درست کرد. به شرط آنکه سایر تاپیک های بنده را نیز مطالعه فرمایید.

مواد ارگانیکی که برای تهیه کمپوست مناسب هستند میتوانند (دور ریزهای) موارد زیر باشند:

  • برگ درختان و گیاهان
  • پوسته تنه درختان
  • چوبهای خرد شده
  • علف, خارها و گیاهان اضافه
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • پوسته تخم مرغ
  • انواع قارچ ها
  • سایر کودها
  • کاغذ بدون پلاستیک
  • و مقوای نازک
  • آشغال های باغ ها و فضای سبز
تمامی مواد فوق به عنوان ماده اولیه برای ساخت کمپوست مناسب هستند. البته نکات سایر تاپیک ها را نیز مطالعه فرمایید.
در تاپیک بعدی, به نکته ها و عوامل موثر در تهیه کمپوست می پردازیم. برای مطالعه تاپیک بعدی لینک زیر را کلیک فرمایید.

تاپیک سوم: عوامل موثر در تهیه کمپوست


این متن در تاریخ 16 اردیبهشت 93 توسط "مدیر پروژه" برای وبسایت iran-eng ترجمه شد و کپی و اقتباس از آن, با ذکر منبع iran-eng بلامانع است.

تاپیک اول: معرفی کمپوست و اصول علمی
 

پیوست ها

  • Compost 3.jpg
    Compost 3.jpg
    10.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Project.Manager

عضو جدید
تاپیک سوم: عوامل موثر در تهیه کمپوست Compost

تاپیک سوم: عوامل موثر در تهیه کمپوست Compost

عوامل موثر در تهیه کمپوست Compost

در تاپیک اول: معرفی کمپوست و اصول علمی, به عوامل موثر در تهیه کمپوست اشاره کردیم. امروز به تشریح برخی از آنها می پردازیم

نسبت کربن به نیتروژن:

کرین و نیتروژن دو عنصر اساسی در فرایند کمپوست سازی هستند, و نسبت آنها (C:N) نقش مهمی در این فرایند دارد. باکتری ها و قارچها, در این فرایند, کربن را به عنوان منبع انرژی هضم (اکسیدایز) می کنند و نیتروژن را می بلعند. همانگونه که می دانید, بخش اعظم خواص کودها, ذخیره نینروژن در آنهاست.
توده کمپوست, برای ساختن کود, به مقدار کافی کربن و مقدار کافی نیتروژن نیاز دارد. بهترین نسبت کربن به نیتروژن, عدد 30 می باشد. به عبارت دیگر حدود یک قسمت نیتروژن در برابر 30 قسمت کربن عدد مناسبی است.

سطح جانبی:

تجزیه توسط میکرو ارگانیسم ها در توده کمپوست, هنگامی اتفاق می افتد که سطح اجسام در مجاورت با هوا باشد. سطح جانبی ماده در حال کمپوست شدن, از طریق خرد کردن آن مواد, قابل افزایش است. خرد کردن, تکه کردن, شکستن و ریز کردن مواد, باعث افزایش سطح جانبی ماده شده و میکروارگانیسم ها را در هصم کردن مواد و کمپوست سازی کمک و تسریع میکند. حشرات و کرم ها نیز بسیاری از مواد را خرد کرده و برای میکروارگانیسم ها آماده می کنند.

هوادهی:

تجزیه در توده کمپوست, تمامی اکسیژن داخل توده را مصرف می کند/ هوادهی یعنی جانشین کردن اکسیژن تازه به درون توده, یعنی جایی که با کمبود اکسیژن مواحه است. تجزیه کارآمد, فقط وقتی رخ میدهد که اکسیژن کافی وجود داشته باشد.
جایگزینی اکسیژن, به صورت طبیعی نیز می تواند اتفاق بیفتد, مثلا بر اساس باد, یا بر اثر بالا رفتن هوای گرم داخل توده به سمت بالا, هوای تازه از اطراف توده وارد می شود.
سیستم های تهیه کمپوست, نیازمند هوادهی کافی به داخل توده هستند.
چرخاندن و پابیل کردن توده, روش موثری برای افزودن اکسیژن است و مواد تازه افزوده را نیز در مجاورت میکروبها قرار می دهد. علاوه بر بیل, دستگاههایی هم برای این منظور طراحی شده اند که هوا را به داخل توده می دمند.
اگر توده کمپوست, هوادهی نشود ممکن است بوی ناخوشایندی تولید کند یا تجزیه به صورت غیر هوازی رخ بدهد.

رطوبت:

میکرو ارگانیسم ها وقتی قادر به تجزیه مواد ارگانیک هستند که آن مواد مرطوب بوده و در آب حل شوند. لذا توده کمپوست می باید حدود 40 تا 60 درصد رطوبت داشته باشد. اگر رطوبت داخل توده از 40% کمتر شود فعالیت های میکروبی کاهش می یابد. اگر رطوبت بیش از 60% شود, هوای کافی به میکروب ها نمی رسد.
آزمایش چلاندن توده, آزمایش خیلی خوبی است. توده باید مانند یک اسفنج مرطوب, خیس باشد.
اگر توده شما بیش از حد خیس بود, میتوانید آن را برگردانید و یا مقدار ماده خشک به آن اضافه کنید.

درجه حرارت:

میکروارگانیسم ها در حین تجزیه مواد, گرما تولید میکنند. ایده ال ترین درجه حرارت داخل توده بین 32 تا 60 درجه سانتی گراد است. درجه حرارت بیش از 60 درجه, مانع فعالیت بسیاری از میکروارگانیسم ها میشود. ضمنا سرما نیز, سرعت فرایند را کاهش می دهد. البته برخی از میکروبها, در هوای سرد نیز می توانند به تجزیه ادامه دهند, اما با سرعت کمتر.

این متن در تاریخ 16 اردیبهشت 93 توسط "مدیر پروژه" برای وبسایت iran-eng ترجمه شد و کپی و اقتباس از آن, با ذکر منبع iran-eng بلامانع است.
تاپیک اول: معرفی کمپوست و اصول علمی
تاپیک دوم: مواد اولیه تهیه کمپوست
 

Project.Manager

عضو جدید
سخنی از مترجم (خارج از متن)

کودی که از طریقه کمپوست تهیه می شود, کودی با کیفیت و دارای خواص عالی می باشد که از برخی جنبه ها از کودهای حیوانی نیز مفید تر است, و بر خلاف کودهای حیوانی, آلودگی های کودهای دامی را ندارد. همانگونه که می دانید کودهای دامی باعث رشد قارچ ها و آفت ها در باغ میشوند که کمپوست ها از این جنبه, پاک تر هستند.
 

Similar threads

بالا