کمپرسور ها و انواع

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روانکاری به روش ثقلی

روانکاری به روش ثقلی

روانکاری به روش ثقلی خود به دو دسته تقسیم می شود. در روش اول توسط دیسکی که بر روی میل لنگ نصب شده است، روغن از محفظه روغن کمپرسور کشیده شده و به قسمتهای فوقانی کمپرسور هدایت گردیده و از آنجا توسط نیروی وزن روغن (نیروی ثقل) به سمت پائین سرازیر و موجب روانکاری قطعات می شود. در این روش به جای دیسک می توان از یک حلقه نیز برای جابجائی روغن استفاده نمود. حلقه مورد استفاده دارای شیاری بوده و در اثر حرکت دورانی میل لنگ قادر به جابجا نمودن روغن از محفظه روغن به سایر نقاط کمپرسور می باشد. وجود روزنه در قسمتهای مختلف و بویژه یاطاقانها موجب رسیدن روغن به آنها می گردد . نیروی گریز از مرکز در اثر دوران رینگ موجب اعمال فشار در روغن می گردد.
در روش دوم از یک پمپ روغن برای ارسال روانساز به مخزن که در بالای سیستم قرار دارد استفاده می شود. روغن تحت نیروی ثقل به طرف پائین سرازیر شده و نقاط مورد نظر را روانکاری می کند.
همانند روش قبل این سیستم فاقد فیلتر بوده و مستقل از جهت دورانی کمپرسور می باشد. حسن این روش کنترل میزان روغن در روانکاری وعیب آن برگشت روغن در اثر اعمال فشار درهنگام کار کمپرسورها با سرعت دورانی بالا می باشد. اساسا این روش با وجود سادگی وارزانی به لحاظ پائین بودن کیفیت آن روش چندان مناسبی نبوده و برای کمپرسورهای بزرگ و یا کمپرسورهائی که در سرعت دورانی زیاد کار می کنند توصیه نمی شود .
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روانکاری به روش اجباری

روانکاری به روش اجباری

بهترین روش برای روانکاری کمپرسورهای تناوبی استفاده از پمپ روغن می باشد. به کمک پمپ روغن عملیات روانکاری یاطاقانها، بوش گژن پین، سیلندرو … تحت فشار صورت پذیرفته و بدیهی است کیفیت روانکاری بلحاظ بالا بودن ضخامت لایه روغن در مقایسه با روشهای قبلی بسیار مناسب تر می باشد.
پمپ مورد استفاده می توانداز نوع دنده ای(Gear Type Pump) و یا انگشتی (Plunger Type Pumo) باشد. پمپهای مورد استفاده طوری طراحی می شوند که میزان دبی و فشار آن از مقدار مورد نیاز بیشتر بوده تا در هنگام فرسایش قطعات (پوسته یا دنده های پمپ، یاطاقانها و…) عمل روانکاری به نحو مطلوب صورت پذیرد. اساسا کمپرسورهائی که به صورت اجباری روانکاری می شوند باید مجهز به قطعات زیر باشند:
الف) پمپ روغن که وظیفه تأمین فشار جهت جریان روغن در سیستم روانکاری را به عهده دارد.
ب) صافی(Srainer) که مانع از ورود ذرات جامد به درون پمپ می گردد.
ج) فیلتر روغن که در قسمت دهش پمپ روغن نصب شده تا مانع از ورود ذرات ریز (تا ١٠میکرون) به نقاط مورد روانکاری گردد.
شیر ممانعت کننده از جریان روغن (VS)، مانع از پر شدن محفظه تراکم کمپرسور از روغن درهنگام خاموشی آن می گردد. این شیر بعداز راه اندازی کمپرسور و توسط فشار گاز دهش باز می شود. ازآنجائی که برای روانکاری مناسبکمپرسور فشار گاز در مخزن جداکننده روغن و هوا که وظیفه ارسال روغن به محفظه تراکم ر انیز بعهده دارد نباید از حداقل مجاز کمتر باشد، مخزن فوق مجهز به شیر حداقل فشار(VP Minimum Pressure Valve) بوده، بنحوی که وقتی فشار درون مخزن جداکننده روغن از گاز به حداقل مورد نظر نرسد، تخلیه گاز از مخزن صورت نپذیرفته و گاز متراکم شده با تجمع در مخزن موجب بالا رفتن فشار درون مخزن تاحداقل میزان تعیین شده می گردد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ویژگیهای روانکاری بروش تزریقی

ویژگیهای روانکاری بروش تزریقی

وجود روغن همراه با گاز مورد تراکم موجب آب بند کردن لقی(Clearance) بین روتورها گشته و باعث افزایش راندمان حجمی و راندمان کلی کمپرسور می گردد. عملیات روانکاری بروش فوق باعث بهبود راندمان حتی در سرعت های کم نیز می شود . به عبارت دیگر ، بهره برداری آرام و امکان اتصال مستقیم الکتروموتور به کمپرسوروعدم نیاز به گیربکس افزایش دهنده سرعت ازمحاسن ویژگیهای روانکاری بروش فوق می باشد.
با توجه به خاصیت خنک کاری روغن، نسبت تراکم در این کمپرسورها نسبتا بالا بوده و حتی در: مورد خاصی می توان به نسبت تراکم ١:٢١ در یک پوسته دست یافت . وجود روغن در فرآیند تراکم موجب کاهش سر وصدای کمپرسورگردیده وعلاوه برآن نیازی به دنده های تنظیم زمانی(Timing Gear) نمی باشد. چرا که اتصال گشتاور از روتور نرینه (Male Rotor) به روتور مادگی(Female Rotor) توسط لایه روغن بین صورت می گیرد.
محل تزریق روغن در این روش بسیار مهم بوده وتأثیر بسزائی بر روی راندمان بهره برداری می گذارد. تزریق روغن بدرون دیواره پوسته در محل و با نزدیکی تقاطع دو حفره قرار گرفتن حلزونی (Bores) در قسمت دهش کمپرسورصورت می گیرد. تخلیه روغن از کمپرسور باید بنحوی صورت پذیرد که روغن نتواند با گاز ورودی مخلوط شده تا موجب گرم کردن آن نشود.
این کمپرسورها که فاقد پمپ روغن می باشند، قادرند در یک دامنه وسیع از نسبت تراکم دمای گاز را تقریبا ثابت نگهدارند (مثلا ٨٠ د رجه سانتیگراد ). میزان روغنی که بدرون سیستم تزریق می شود باید به دقت کنترل گردد بنحوی که اولا مقدار آن برای روانکاری و خنک کاری کمپرسور کافی بوده و ضمنا میزان آن چندان زیاد نباشد تا از دست رفت ناشی از پمپاژ(Pumping Losses) را بیش از حد افزایش دهد.
در یک کمپرسور هوا که درفشار ٧ بار کار می کند میزان دبی روغن باید حدود ١٠ لیتر در دقیقه به ازاء هر متر مکعب در دقیقه هوا باشد. این مقدار روغن قادر است که به ازاء هر اسب بخار انرژی مصرفی در کمپرسور، حدود ١١ کیلو کالری در دقیقه گرما را از کمپرسور خارج نماید.
از آ نجائی که بخشی از حرارت گرفته شده توسط روغن مجددا به سیکل تراکم برگشت داده می شود، لذا کمپرسورهائی که از روش مستغرق (تزریقی) برای روانکاری استفاده می کنند ، اولا باید مجهز به مخزن روغن بزرگتری بوده وثانیا میزان هوا یا آب مصرفی برای خنک کاری روغن در آن در مقایسه با کمپرسورهای خشک بیشتر باشد. دراین نوع کمپرسورها سیستم خنک کاری روغن برای سیستم های تبرید موجب کاهش بار حرارتی کندانسر و در تراکم گازهای معمولی (نظیر هوا) موجب کاهش بار حرارتی خنک کن نهائی(After Cooler) می گردد.
در مناطقی که تهیه آب خنک کننده مشکل و یا گران باشد، ازروش تزریق مستقیم مایع به درون پوسته تراکم گاز استفاده می شود. تزریق مایع خنک کننده در قسمت نزدیک به منطقه دهش انجام می گیرد تا رقیق شدن روانساز به حداقل خود برسد. روش دیگر انبساط ناگهانی (Flashing) مایع در یک مبدل حرارتی جهت خنک کردن رو غن می باشد. این روش غالبا برای کمپرسورهای تبریدی به کار گرفته می شود و مایع مورد استفاده جهت تبخیر، همان مبرد مورد استفاده در سیکل تبرید می باشد.
بادر دست داشتن توان مصرفی در بهره برداری از کمپرسور(Shaft Power) می توان افزایش دمای گاز را در سیکل تراکم محاسبه نموده و یا با داشتن میزان افزایش دمای گاز در سیکل تراکم و میزان روغن درحال گردش، توان مصرفی در کمپرسور را محاسبه کرد. برای این منظور فرض می شود که ٨۵ % حرارت ناشی از تراکم توسط روغن مورد استفاده در کمپرسور جذب گردد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مخزن هوای کمپرسور(Air Receiver)

مخزن هوای کمپرسور(Air Receiver)

مخازن هوای فشرده، برای ذخیره هوای خروجی [FONT=RNAFont, tahoma]کمپرسور[/FONT] باد مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به حجم و میزان فشار مورد نیاز، دارای حجم ها و اندازه و فشار کاری متفاوتی می باشد که معمولاً بین ۸ بار تا ۱۳ بار متغیر است.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
میکرو فیلتر (Micro Filter)

میکرو فیلتر (Micro Filter)

میکروفیلترها، تجهیزاتی هستند، جهت جذب ذرات غبار و روغن و ناخالصی های موجود در هوای فشرده. انواع میکرو فیلترها،با عناوین مختلفی نام برده می شوند که عبارتند از: پری فیلتر، میکرو فیلتر اولیه ، میکرو فیلترثانویه و …
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
درایر جذبی (Adsorbtion Dryer)

درایر جذبی (Adsorbtion Dryer)

شامل دو برج فولادی همراه با مواد جاذب و شیرهای تخلیه برقی می باشد. این مواد جاذب، بخار آبی را که در مسیر هوای فشرده قرار دارد تا میزان بسیار زیادی جذب می کند.
نقطه شبنم = حدود ۴- درجه سانتیگراد

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
درایر تبریدی – خشک کن (Refrigeration Air Dryer )

درایر تبریدی – خشک کن (Refrigeration Air Dryer )

عملکردی شبیه به یخچال دارد، به طوری که هوا را سرد کرده و ذرات بخار آب موجود در هوا در اثر این سرما به آب تبدیل می گردد و از راه شیرهای تخلیه، خارج می شود.نقطه شبنم = حدود ۲+ درجه سانتیگراد
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب تجهیزات هوای فشرده – روش اول

نصب تجهیزات هوای فشرده – روش اول

نقشه ترتیب نصب تجهیزات هوای فشرده با درایر جذبی

1- کمپرسور Compressor
2- تله آبگیر Water Trap
3- مخزن Receiver Tank
4- میکروفیلتر اولیه Pre Filter
5- میکروفیلتر ثانویه Micro Filter
6- درایر جذبی Absorption Dryer
7- داست فیلتر Dust Filter
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نقشه نصب تجهیزات هوای فشرده- روش دوم

نقشه نصب تجهیزات هوای فشرده- روش دوم

نقشه ترتیب تجهیزات هوای فشرده با درایر تبریدی


به ترتیب:
۱- کمپرسور Compressor
2- تله آبگیر Water Trap
3- مخزن Receiver Tank
4- میکروفیلتر اولیه Pre Filter
5- درایر تبریدی Refrigeration Dryer
6- میکروفیلتر ثانویه Micro Filter
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چرا باید گازها در کمپرسور را رطوبت زدائی کرد؟

چرا باید گازها در کمپرسور را رطوبت زدائی کرد؟

اکثر گازهای مورد استفاده در صنعت حاوی مقداری رطوبت (بخار آب ) بوده و همین امر می تواند موجب بروز مشکلات عدیده در سیستم تراکم و یا بهره برداری از گازهای صنعتی گردد.
بعنوان مثال هوا همواره حاوی مقداری رطوبت بوده که حضور آن در سیستم هوای فشرده باعث یخ زدگی، زنگ زدن، گریپاژکردن، تأثیر نامطلوب بر روی سیستم روانکاری، خرابی قطعات سیستم های پنوماتیک، خوردگی و … می گردد. حضور رطوبت در گازهای طبیعی(Natural Gases ) در کنار گازهای اسیدی نظیر CO2 و H2S ضمن ایجاد یخ زدگی می تواند باعث بروز خوردگی در خطوط انتقال گاز گردد. به همین خاطر رطوبت زدائی از گازها بخشی اجتناب ناپذیر از سیستم های تراکم گازها در صنایع می باشد.
چرا باید گازها را رطوبت زدائی کرد؟
هنگامی که گازی مانند هوا توسط کمپرسور متراکم می شود، ضمن افزایش فشار، حجم گاز کاهش یافته و در عوض دمای آن افزایش می یابد. رطوبت موجود در گاز بعلت بالا بودن دمای گاز خروجی از کمپرسور بصورت بخار خواهد بود. ولی بعلت سرد کردن گاز در خنک کن های بین مرحله ای و نهائی و کاهش دمای گاز تا دمای محیط (و یا اندکی بالاتر از آن)، بعلت کاهش حجم گاز، میزان رطوبت موجود در واحد حجم گاز از میزان اشباع بیشتر بوده و به همین خاطر بخش اعظمی از رطوبت موجود در گاز ورودی بصورت مایع درآمده که توسط تله های رطوبت گیر(Condensate Trap از گاز جداشده و توسط شیرهای شناوری به بیرون تخلیه می شود. بدیهی است در شرایط فوق گاز خارج شده از خنک کن نهائی بصورت اشباع بوده و اگر در ادامه مسیر بهره برداری شرایط دمایی محیط در حدی باشد که از نقطه شبنم گاز خارج شده از خنک کن نهائی کمتر باشد، این امر می تواند موجب میعان مجدد رطوبت و حتی در شرایط محیطی بسیار سرد بصورت یخ درآید (نظیر حضور رطوبت در مبردهای مورد استفاده در سیستم های تبرید که اگر خشک کن مبرد خوب عمل نکند، رطوبت موجود در شیر انبساط بصورت یخ درآمده و موجب گرفتگی شیر انبساط و یا لوله مؤپنه خواهد شد).
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روش های رطوبت زدائی

روش های رطوبت زدائی

هر چند که خنک کاری گاز در خنک کن های بین مرحله ای و نهائی موجب جداسازی مقدار قابل توجهی از رطوبت موجود در گاز می گردد ولی با این وجود در بسیاری از موارد رطوبت باقی مانده در گاز برای ادامه شرایط بهره برداری قابل تحمل نبوده و به همین خاطر در بسیاری از موارد لازم است تا با روش مناسب میزان رطوبت موجود در گاز مورد استفاده به میزان قابل قبول کاهش داده شود.
روش های رطوبت زدائی
امروزه برای کاهش رطوبت موجود در گازها برحسب شرایط مورد انتظار از روشهای مختلفی استفاده می شود که عمده ترین آنها عبارتند از:
١-تراکم اضافی (Over- Compression)
٢- خنک کردن Cooling
٣- سرد کردن با سیستمهای تبرید Refrigeration Drying
۴- جذب فیزیکی Adsorption
۵- جذب شیمیایی Absorption
۶- روشهای ترکیبی
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمپرسور کامپیر آلمان

کمپرسور کامپیر آلمان

کامپیر (CompAir) تامین کننده پیشرو جهانی است که کمپرسورهایی با کارکرد بالا و هزینه کاری کم، درایرهای هوا، فیلترهای هوا، روان کننده ها و محصولات مدیریت هوای فشرده شده برای دامنه ای وسیع از کاربردها تولید می کند.
از صنایع کلی، مراکز دور از ساحل، ساخت و ساز، فشار قوی دریایی تا کمپرسور گازی را شامل می شود. کامپیردامنه ای از محصولات را دارد که شامل کمپرسور های روتاری اسکرو، کمپرسورهای بدون روغن (Oil Free)، کمپرسور پره ای، پیستونی و کمپرسورهای سیار، محصولات و خدمات تیمار هوایی برای اینکه همه نیازها را ممکن سازد است. دامنه ای جامع از محصولات را توسعه داده است و این از طریق تقریبا ۲۰۰ سال تجربه در صنعت به دست آمده است.
کامپیر به دست شرکت گاردنر دنور در سال ۲۰۰۸ افتاد که سازنده ای پیشرو در سطح جهانی است که عمدتا شامل کمپرسورها، بلوئرها، پمپ ها و دیگر تجهیزات انتقال سیال است.
قدرت و میراث کامپیر تکیه بر تقریبا ۲۰۰ سال تجربه در بازار دارد. رد منشا کامپیر به دو شرکت بریتانیایی به نام هولمن (Holman) و بروم وید (BroomWade) برمی گردد. هولمن در سال ۱۸۰۱ بنیان گذاشته شد و شروع به تولید بویلر کرد پیش از آنکه روی حفارها و کمپرسورهای هوا در پایان قرن نوزدهم کار کند. هولمن شروع به تولید کمپرسورهای سیار در سال ۱۹۶۴کرد که برای همین است که امروز هنوز هولمن به یادها باقی مانده است.
بروم وید بعنوان بروم و وید در سال ۱۸۹۸ شروع به کار در زمینه ماشین آلات ساختمانی برای صنعت کارچوبی کرد پیش از آن که اولین کمپرسور هوا را در سال ۱۹۱۹ تولید کند. به زودی پس از اینکه بروم وید اعتباری را برای ساخت کمپرسورهای هوای قابل اعتماد کسب کرد و بسیارهم موفق بود تا آن جایی که در بعضی کشورها بروم وید هم معنا با کمپرسورهای هوا به کار رفت.
۱۹۶۸ بروم وید و هولمن شرکتی بین المللی برای کمپرسور هوا را ایجاد کرد که بعد از مدتی به نام CompAir تغییر یافت.
۱۹۶۹ ریول (Reavell) به کامپیر پیوست. ریول در ایپویچ بریتانیا در سال ۱۸۹۸ تاسیس شده بود که در بازارهای کمپرسورهای فشارقوی، دریایی و گازی در اطراف جهان کار می کرد.
۱۹۷۱ کلوگ (Kellogg) به کامپیر پیوست. کلوگ در روچستر نیویورک آمریکا در سال ۱۹۰۴ بنیان گذاشته شد. سازنده کمپرسورهای رفت و برگشتی کوچک و روتاری اسکرو بود.
۱۹۷۲ هیدرووین (Hydrovane) به کامپیر پیوست. هیدرووین در ردیک بریتانیا در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد که تخصص در زمینه تکنولوژی کمپرسور پره ای داشت.
۱۹۷۹ ماکو (Mako) به کامپیر پیوست. ماکو در اکالای فلوریدای آمریکا در ۱۹۵۲ بنا گذاشته شد که تخصص در زمینه کمپرسور هوای تنفسی داشت.
۱۹۸۵ لوچارد (Luchard) به کامپیر پیوست. لوچارد در سال ۱۹۱۲ در پاریس تاسیس شد که در تولید کمپرسورهای رفت و برگشتی کوچک و کمپرسورهای فشار قوی تخصص داشت که در بازار فرانسه بود.
۱۹۹۲ شرکت لروی (LeRoi) به کامپیر پیوست. لروی در سال ۱۹۱۳ در میلواکی ویسکانسین آمریکا تاسیس شده بود که بعد به سیدنی اوهایو در سال ۱۹۶۰ رفت. سازنده کمپرسورهای صنعتی و سیار است.
۱۹۹۴ کامپیر شروع به ساخت در چین از طریق سرمایه گزاری مشترک در شانگهای کرد.
۱۹۹۵ ماهل (Mahle) به کامپیر پیوست. ماهل در اشتوتگارت آلمان در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد که تخصص در زمینه تولید کمپرسورهای رفت و برگشتی پیستونی کوچک داشت.
۱۹۹۵ دماج(Demag)به کامپیر پیوست. دماج در پوکومی اند ویتکیند در سال ۱۸۷۲ تاسیس شد که جز سیمرن آلمان است که تخصص در کمپرسورهای صنعتی و سیار ایجاد می کند.

کمپرسور کامپیر آلمان
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معایب و مزایای کمپرسورهای متداول

معایب و مزایای کمپرسورهای متداول

کمپرسورهای هوا در صنعت برای بیش از ۱۰۰ سال است که دارند استفاده می شوند زیرا هوا منبعی ایمن، منعطف، پاک و مناسب است. این ماشین ها به تجهیزات نسبتا قابل اعتمادی تکامل یافته اند که تقریبا کاربردهای بسیاری یافته اند و وجود آن ها ضروری است کمپرسورها در انواع مختلف و اندازه های گوناگونی هستند.
متداول ترین کمپرسورها که امروزه استفاده می شوند:
  • کمپرسورهای رفت و برگشتی یا پیستونی
  • کمپرسورهای اسکروی روتاری
  • کمپرسورهای تیغه لغزنده
  • کمپرسورهای گریز از مرکز
گرچه دیگر انواع کمپرسورها نیز در دسترس هستند.کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی متداول ترین ماشین هایی هستند که در بازار در دسترس اند. آن ها جز کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند و دامنه ای از اسب بخارهای کم تا بسیار زیاد را دارند. کمپرسورهای هوای جابجایی مثبت با پرکردن اتاقک با هوا کار می کنند و سپس حجم هوای در اتاقک را کاهش می دهند (رفت و برگشتی، اسکرو روتاری و تیغه لغزنده کمپرسورهای جابجایی مثبت است). کمپرسورهای رفت و برگشتی رفتار بسیار مشابهی دارند که بعنوان موتور احتراق داخلی عمل می کنند اما در اساس فرآیند معکوس است. آن ها سیلندر، پیستون، میل لنگ ها، دریچه های هوا و بلوک های مکانی دارند.کمپرسورهای اسکرو روتاری بر مفهوم پرشدن هوای خالی بین اسکروهای حلزونی ممزوج و جایگاه آن استوارند. بین دو اسکروی حلزونی چرخانیده می شوند و در نتیجه افزایش فشار هوا حجم کاهش می یابد. در اکثر کمپرسورهای اسکروی روتاری روغن در سطح بلبرینگ و کمپرس تزریق می شوند که علت آن برای سردسازی و روغن کاری است و فضای محکمی بین اسکروها و دیوار مکانی آن ایجاد می کنند که نشت داخلی را کاهش می دهند. بعد از چرخه فشرده سازی، روغن و هوا باید جدا شده باشند پیش از اینکه هوا توسط سیستم هوا استفاده شود.کمپرسورهای تیغه لغزنده مانند کمپرسورهای اسکروی روتاری و کمپرسورهای پیستونی جز کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند. پمپ کمپرسور شامل روتور اولیه، استاتور و هشت تیغه است. روتور چاک دار بطور گریزنده از مرکز درون استاتور تنظیم شده اند که هلالی شکل پیچ خورده بین قسمت های ورودی و خروجی هستند. بعد از اینکه روتور یک چرخش تنها زد، فشرده سازی از نظر حجم انجام می شود که در زمان ورودی حداکثر و در زمان خروجی حداقل است. پره ها به سمت بیرونی در داخل شکاف های روتور فشرده می شوند و در مقابل دیوار استاتور توسط شتاب چرخشی نگاه داشته می شوند. روغن در ورودی هوا و در طول دیواره های استاتور تزریق شده اند و هوا را سرد می کنند، بلبرینگ ها و پره ها را روغن کاری می کنند و فضای محکمی بین پره ها و دیواره استاتور را فراهم می آورند. بعد از چرخه فشرده سازی، روغن و هوا باید جدا شوند پیش از آن که هوا به سیستم هوا انتقال یابد.کمپرسورهای گریز از مرکز جز کمپرسورهای جابجایی مثبت مانند رفت و برگشتی، اسکرو یا تیغه لغزنده نیستند. آن ها از پروانه های با چرخش با سرعت زیاد استفاده می کنند(بالای ۶۰۰۰۰ rpm) تا هوا را افزایش دهند سپس منتشرکننده از سرعت هوا کم می کند. این فرآیند را کمپرس دینامیک می گویند که از شتاب استفاده می کند که باعث افزایش در فشار می شود. در اکثر کمپرسورهای گریز از مرکز ترکیبی از چندین پیش برنده و پخش کننده هستند. نوعا این ماشین ها اینترکولر بین هر مرحله دارند تا هوا را سرد کرده و ۱۰۰ درصد تغلیظ می کند تا از آسیب به پیش برنده به علت فرسایش جلوگیری می کنند.مقایسه کوتاهکمپرسورهای رفت و برگشتیمزایا
  • طراحی ساده
  • هزینه اولیه کمتر
  • نصب آسان
  • مدل های دو مرحله ای بیشترین کارایی را ایجاد می کنند
  • انتقال بدون روغن
  • دامنه ای وسیع از اسب بخار
  • ماشین های ویژه ای که فشارهای نسبتا بالایی دارند
معایب
  • هزینه نگهداری بالاتر
  • تحرک بیش از حد قطعات
  • بطور بالقوه دارای مشکلات لرزشی هستند.
  • پایه و فوندانسیونی ممکن است بسته به اندازه نیاز داشته باشد.
  • بسیاری طوری طراحی نشده اند که با تمام ظرفیت ۱۰۰ درصد در تمام زمان حرکت کنند.
  • کمپرسور اسکروی روتاری
کمپرسور اسکروی روتاریمزایا
  • طراحی ساده
  • هزینه ابتدایی کم تا متوسط
  • طراحی دو مرحله ای که کارایی خوبی را فراهم می کند.
  • نصب آسان
  • قطعات متحرک کم
  • محبوب ترین کمپرسور طراحی شده در کارخانجات
معایب
  • سرعت های چرخشی بالا
  • احتمال عمر کمتر نسبت به دیگر طراحی ها
  • نوع طراحی که باعث می شود روغن تزریق شود باعث انتقال روغن در هوا ی خروجی می شود.
  • طراحی های تک مرحله ای کارایی کمتری دارند.
  • طراحی های دو مرحله ای و بدون روغن هزینه اولیه بالاتری دارد.
  • با شرایط کثیف مشکل دارد.
کمپرسورهای تیغه لغزندهمزایا
  • طراحی ساده
  • نصب آسان
  • هزینه کم تا متوسط
  • هزینه نگهداری کم
  • سرعت های چرخشی کمتر
  • اجزای بسیار کم متحرک
  • مناسب حتی برای محیط های کثیف
معایب
  • طراحی هایی با تزریق روغن، روغن را انتقال می دهند
  • طراحی های تک مرحله ای کارایی کمتری دارند.
  • سختی با فشار بالا (بالای ۲۰۰psi)
  • طراحی های بدون روغن غیرقابل دسترس اند.
کمپرسورهای گریز از مرکزمزایا
  • کارایی های بالا که آن را از نظر کارایی به حد کمپرسورهای دو مرحله ای رفت و برگشتی می رساند.
  • می تواند فشار را به ۱۲۰۰psi برساند.
  • پکیج کامل برای کارخانه یا هوای که تا ۵۰۰ اسب بخار است.
  • هزینه نسبی اولیه افزایش اندازه را بهبود داده است.
  • طراحی شده برای اینکه هوای بدون روغن و چربی تحویل بدهد.
  • فونداسیون های ویژه ای نیاز ندارند.
معایب

  • [*=right]هزینه اولیه بالا
    [*=right]سیستم های کنترل و نظارت پیچیده
    [*=right]نوسان کنترل ظرفیت محدود که نیاز به عدم بارگذاری برای ظرفیت های کاهش یافته دارد
    [*=right]سرعت های چرخشی بالا نیاز به بلبرینگ های ویژه ای دارند و لغزش پیچیده و فضای محدود
    [*=right]توجهات ویژه از نظرنگهداری نیاز دارند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تاریخچه شرکت فینی

تاریخچه شرکت فینی

بسیاری از مردم فکر می کنند که کار وسیله ای است برای سازماندهی منابع . من فکر می کنم همچنین ابزاری برای سازماندهی ارزش هاست. انزو فینی
کمپرسورهای فینی در سال ۱۹۵۲ توسط انزی فینی و گروهی از همکاران بنیان گذاشته شد. در ۵۰ سال تجربه توسعه و کارآفرینی، این شرکت یکی از مهم ترین شرکت ها در زمینه صنعت هوای فشرده شده است. وضعیت شرکت توسط ارزش هایی که که کارکنان فینی دارند تثبیت شده و هر روز پیگیری می شود. کیفیت استثنایی، نوآوری محصول و ۱۰۰ درصد همخوانی با نیاز مشتری از ویژگی هایکمپرسور فینی است.
مراحل اساسی
۱۹۵۲ تاسیس شرکت: با تولید موتورهای برقی شروع شد.
۱۹۵۶ اولین کمپرسور الکتریکی مونتاژ شد.
۱۹۶۱ مرگ بنیانگذار فینی، انزو فینی
اولین کمپرسور پیستونی با درایو کمربندی طراحی شد.
۱۹۷۲ اولین کمپرسور در جهان با درایو مستقیم بدون انتقال ارائه شد.
۱۹۷۹ مونتاژ کمپرسورهای اسکرو آغاز شد.
۱۹۸۵ سری C کمپرسورهای اسکرو راه اندازی شد.
۱۹۸۹ تولید موتورهای الکتریکی متوقف شد.
۱۹۹۰ کمپرسورهای بدون روغن مدباکیر برای صنعت دندانپزشکی ایجاد شد.
ادغام با کمپرسورهای داری
۱۹۹۱ ادغام با کوماریا، شرکتی که لوازم هوای فشرده را تولید می کرد.
۱۹۹۲ تولید یونیت های اسکرو شروع شد. بخش اسکروی فینی (FSD) بنیان گذاشته شد.
۱۹۹۵ معرفی کمپرسورهای اسکرو کوچک و فشرده KSC
1996 گواهینامه کیفیت ISO9002 را دریافت کرد.
۱۹۹۸ کمپرسور اسکروی مستقیم KSC5 را با ۴ kW و ۶۴ dB(A) راه اندازی شد.
۱۹۹۹ تاسیس فینی فرانسه.
گواهینامه کیفیت ISO9001 دریافت شد.
۲۰۰۰ معرفی فلسفه کایزن برای بهبود مستمر.
ایجاد فینی بریتانیا و شرکت SHINNI JV در چین
۲۰۰۱ ایجاد فینی نردیک AB در سوئد و CAMACO شعبه آسیا اقیانوسیه در هنک کنگ.
راه اندازی روتور گیگا، ۵۵ kW و ۷۵ kW کمپرسور اسکروی صنعتی.
۲۰۰۲ راه اندازی روتار CUBE، مقیاس کمپرسور اسکروی صنعتی که فشرده و ساکت است. شرکت SHINNI JV فینی صددرصد می شود. ایجاد کمپرسور هوای فینی تای شان شینی. راه اندازی دامنه پیشرفته کمپرسور برق کمربندی دو سیلندری جدید، خروجی هوای بیشتر، طول عمر بیشتر و rpm کمتر.
۲۰۰۳ شروع به ساخت و ایجاد فینی جدید. گسترش ۸۵۰۰ مربع ایجاد و تولید فقط یونیت با نام های تجاری گروه فینی.
۲۰۰۴ به دست آوردن شرکت O.S.D.
شروع به ساخت کارخانه فینی چین با مساحتی بیشتر از ۱۵۰۰۰۰ فوت مربع اقدام کرد.
۲۰۰۵ کارش را برای گسترش کارخانه فینی چین پایان داد.
۲۰۰۶ تشکیل همکار تجاری با فینی تایلند و فینی- رمپ هند.
نوآوری و گسترش واحد تولید روتار در فینی ایتالیا
تولد پمپ های هم محور جدید MK215-285
کمپرسورهای هوای ساکت جدید پولسار.
راه اندازی روتار MCi (تا ۳۷ kW) و ترا (تا ۱۶۰ Kw).
2007 دامنه ای جدید از MedicAir(برای استفاده دارویی)
۲۰۰۸ همکاری اقتصادی در استرالیا: فینی استچ
۲۰۰۹ دامنه TERAروتار با مدل هی جدیدی تا ۲۵۰ kWتکمیل شده است.
K-MAX روتار جدید: کمپرسور بدون گیربکس هم محور از ۱۱ تا ۱۵ Kw
2010 همکاری تجاری در ایالات متحده آمریکا: شرکت فینی . جی وی کمپرسورهای اسکرو را در چین توزیع کرد : FINI-JUCAI
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو

تاریخچه کمپرسورهای اسکرو
کمپرسور اسکرو چیست و چطور کار می کند؟
کمپرسور اسکرو ماشین جابجایی مثبتی است که از یک جفت روتور پیچ دار برای ایجاد فشردگی استفاده می کند. روتورها لوب های حلزونی را در بردارند که چسبیده به شافت جلویی و عقبی هستند. یک روتور را روتور نرینگی می گویند و بطور معمولی سه لوب پیاز مانند دارد. روتور دیگر، روتور مادینگی است و شیارهایی دارد که متناسب با انحنای لوب های نرینگی است و در آن حرکت می کند. بطور معمول روتور مادینگی پنج شیار خواهد داشت. روتورها هرگز به همدیگر نمی رسند اما توسط یک جفت دنده عملیاتی در اتاقک روغن کاری شده زمان بندی شده اند که از اتاقک روتور جدا شده اند. با ترکیب ۳ تا ۵ روتور، روتور نرینگی ۱٫۶۶ برابر زمان روتور مادینگی است.

تعداد لوب ها روی روتور نرینگی و مادینگی از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت اند. روتور نرینگی همیشه تعداد شیارهای بیشتری نسبت به روتورهای نرینگی در روی لوب ها دارند. به خاطر تعداد لوب های نرینگی، سه سیکل فشردگی در هر چرخش دارند که وسیله ای است که هوای فشرده با نوسان کمتری در مقایسه با کمپرسور پیستونی دارند. با زمان هوای فشرده که واحد را ترک می کند به همه منظورها و اهداف آزادسازی نوسان ها می رسند.
کمپرسور اسکرو از کجا آمده است؟
هاینریخ کریگار در ۲۴ مارچ ۱۸۷۸ در آلمان اولین مفهوم کمپرسور اسکرو را ثبت کرد. او طراحی هایش را بعد از یکسال اصلاح کرد و بهبود داد و دومین ثبت اختراع را در ۱۶ آگوست ۱۸۷۸ انجام داد. هر دوی این ثبت اختراعات اولین ترین از لحاظ ثبت بودند در اداره ثبت اختراع آلمان که فقط یک سال پیش تر تشکیل شده بود.
هاینریخ کریگار در هانوفر ساکن بود و توصیفات او به روشنی در مورد مونتاژ روتور دو لوب است که هر روتور پروفیل یکسانی در هر یک دارد. در حقیقت ترکیب روتور که اصول طراحی مشابهی دارند که در اروپا در طول ۱۸۶۷ نمایش گذاشت به استثنای این که روتورها در کمپرسور اسکروی کریگار است که زاویه ۱۸۰ درجه در طول درازایش می چرخد.
در آن زمان ممکن نبود که این ایده بیشتر از این به خاطر نداشتن تکنولوژی ساخت توسعه یابد. نیم قرن بعد، توربین بخار سوئدی که جانگ استرم آنگ توربین (ljungstorms Angturbine AB) نامیده می شد که به سرمهندسی که نامش آلف لایشولم بود منصوب می کنند که شخصیتی محوری در توسعه کمپرسور اسکرو است. در آن زمان، لایشولم در جستجوی کمپرسورهای سبک وزنی بود تا در توربین گازی و بخار استفاده کند.
با گشت زمان حقوق ثبت اختراع اصلی سپری شده بود، لایشولم از پروفایلی از کمپرسور اسکرو داشت و تنظیمات مختلف و ترکیبات لوب روتوری را مورد آزمایش قرار داد. نه تنها شکل روتورها مهم است، او مشکلی را حل کرد و روشی برای حرکت دقیق روتورها ثبت کرد. ثبت اختراع سال ۱۹۳۵ به روشنی نشان داد که طراحی ۵ مادگی نامتقارن- ۴ لوب روتور نرینگی است، شکل هایی که بعد سال ها به خوبی تنظیم شده بودند تا کمپرسور اسکرو حداقل متولد شود.
جانگ استرم آنگ توربین AB نامش به ماسکینر روتور اسونسکای AB در سال ۱۹۵۱ تغییر کرد. این شرکت در سرتاسر جهان بعنوان SRM شناخته شده است و لیسانس های ساخت بعدی که تقریبا هر سازنده کمپرسور اسکرو که امروز دارد از این شرکت است.
چه زمانی کمپرسور اسکرو به بازار خودرو رسید؟
اسپرینتکس (۱۹۸۰)
در اوایل دهه ۸۰ میلادی، اسپرینتکس از انقضای ثبت اختراع طراحی های روتور لایشولم استفاده کرد تا اولین سوپر شارژر اسکروی ممزوج را ایجاد کند. نتایج بسیار امیدبخش بود، از نظر تلفات پارازیتی و دماهای تخلیه برتر نسبت به دیگر سوپرشارژرهای جابجایی مثبت بود. بعضی از اولین واحدها در اوایل دهه ۱۹۸۰ تولید شده بودند اما ساخت آن هنوز بسیار گرانقیمت بود که همین آن را از بازاریابی باز می داشت.
در سال ۱۹۸۸، سوپرشارژرهای Art Whipple of Whipple که سوپرشارژر کمتر شناخته شده ای بودند ولی کارایی بالاتری دارند و قطعا سوپرشارژری برای آینده بود. ویپل اولین شرکت آمریکای شمالی است که از کمپرسور اسکرو برای تولید کیت سوپرشارژر استفاده می کرد اما دوباره هزینه ساخت مانع از بازاریابی درست آن می شد. برای ویپل اندازه کمپرسوری یک مشکل بود. منشا این واحدهای اصلی با موتورهای کوچکتر اروپایی طراحی شده بود بازار آمریکا نیاز به کمپرسورهای بزرگتر با ظرفیت جریان هوا داشتند.
اپکان اتوروتور (۱۹۹۰)
در سال ۱۹۹۰، SRM شرکتی خواهر با نام اپکان اتوروتور ایجاد کرد. این شرکت از کمپرسورهای اسکروی دوتایی برای در کاربردهای موتور احتراق داخلی استفاده می کرد. با گسترش دانش و تاریخ SRM، اتوروتور نسل بعدی از طراحی روتور دی پروفیل است . تا ۱۹۹۱، اتوروتور موافقت نامه ای ویژه با صنایع آرت ویپل او ویپل امضا کرد که سیستم های سوپرشارژی را با استفاده از سیستم های سوپرشارژر اسپرینتکس تولید کند. این رابطه به طرز شگفت انگیزی موفقیت آمیز بود و بطور سریع کمک کرد که کمپرسور اسکرو در بازار خودرو است. تا سال ۱۹۹۲، کمپرسور اتوروتور نام شارژر ویپل را به کار برد که هنوز هم امروز استفاده می شود.
در اوایل ۱۹۹۰ سوپرشارژر ویپل بیش از حد به ساخت سیستم هایی پرداخت که بعد تصمیم گرفتند که فقط روی وسایل جنرال موتورز تمرکز کنند. ویپل سپس با تامین کمپرسورهای شارژر ویپل کن بل برای استفاده در کاربردهای فورد موافقت کرد. در سال ۱۹۹۵، اپکان اتوروتور به خاطر مشکلاتی از SRM جدا شد و رفت.
تکنولوژی های لایشولم (۱۹۹۵)
موقعی که اتوروتور تصمیم گرفت از SRM جداشود، همکاران عمومی SRM یک شرکت سوپرشارژر جدیدی را با نام تکنولوژی های لایشولم ایجاد کردند که منشا نام آن از سرمهندس اصلی SRM آقای آلف لایشولم می آمد. این شرکت یک کمپرسور دو اسکروی کیفیت OEM صحیح برای موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد. در سال ۱۹۹۹، تکنولوژی لایشولم همکاری با شرکت ایتون برای حقوق OEM را شکل بدهند. این امر به شرکت تکنولوژی های لایشولم اجازه داد تا بعضی از مفاهیم مکانیکی یکسان اتخاذ کنند که بسیار موفقیت آمیز بود و با سوپرشارژر نوع اساسی ایتون ثابت شده است.
در این زمان، کمپرسور اسکرو برای تولید عمده برای سطوحی کمیتی OEM داشت آماده می شد. این سرمایه گذاری مشترک اعتمادپذیری و ماندگاریش با معتبرسازی تکنولوژی کمپرسور اسکرو است اما سال ها برای رسیدن OEM گذشت. تا سال ۲۰۰۴ نبود که لایشولم شروع به تحویل اولین کاربرد صحیح OEM از طریق شرکت ایتون برای ماشین فورد سوپر GT شد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسور رفت و برگشتی

نگاهی به اینکه کمپرسورهای متفاوت چگونه کار می کنند؟
بیشتر سیستم های سردسازی، از سیستم های تهویه مطبوع مسکونی تا چیلرهای صنعتی و تجاری بزرگ، فرآیند تبرید را که بعنوان سیکل فشرده سازی هوا شناخته شده است. در قلب سیکل فشرده سازی هوا یک کمپرسور مکانیکی است.کمپرسور دو کارکرد عمده دارد: ۱) با پمپ سردکن از طریق سیستم سردکننده ۲) فشرده سازی گاز تبرید در سیستم که می تواند مایع را متراکم کند و گرما را از هوا یا آب که دارد سرد یا یخ سازی می شود جذب کند.
روش های بسیاری هستند که گاز را فشرده می کنند. مانند بسیاری از انواع مختلف کمپرسورها که برای سال هاست که اختراع شده اند. هر نوع ویژه است و گاهی اوقات روشی کاملا مبتکرانه است تا هوای تبریدی را فشرده سازی کنند. پنج نوع کمپرسور در سیستم های فشرده سازی بخار استفاده می شوند رفت و برگشتی، روتاری، گریز از مرکز، اسکرو و پیچکی

کمپرسورهای رفت و برگشتی

کمپرسور رفت و برگشتی از عمل رفت و برگشت پیستون درون سیلندر برای فشرده سازی گاز تبریدی است. موقعی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، واکیومی درون سیلندر ایجاد می شود. به خاطر فشار در بالای سوپاپ ورودی بیشتر نسبت به فشار پایین آن است سوپاپ ورودی مجبور است که باز شود و گاز تبریدی در سیلندر مکیده می شود. بعد از اینکه پیستون به پایین می رسد موقعیت آن شروع به حرکت به سمت بالا می کند. سوپاپ ورودی بسته می شود گاز تبریدی درون سیلندر به تله می افتد. موقعی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند و فشرده سازی گاز تبریدی ادامه می یابد فشار آن افزایش می یابد. در نقطه معین از فشار توسط نیروهای تبرید نشان داده شده است که سوپاپ خروجی است که باز می شود و هوای تبریدی فشرده شده به خارج از سیلندر جریان می یابد. یکبار پیستون به بالاترین موقعیت می رسد دوباره شروع می کند به سمت پایین حرکت می کند و سیکل دوباره تکرار می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری

کمپرسورهای روتاری
در کمپرسور روتاری هوای تبریدی توسط عمل چرخیدن رولر درون سیلندر فشرده می شود . رولر بطور گریز از مرکز (خارج از مرکز) درون شافت حرکت می کند به خاطر اینکه قسمتی از رولر همیشه در تماس با دیواره درونی سیلندر است. پره فنری همیشه برعکس رولر حرکت می کند. دو نقطه تماس دومتغیر سطح پیوسته حجم درون سیلندر درزبندی شده اند. در نقطه معین در چرخش رولر، ورودی قرار گرفته است و میزان هوای تبریدی در سیلندر مکش شده است که سطوح درزگیری شده را پر می کنند. رولر ادامه می دهد تا حجم سطحی که هوای تبریدی اشغال کرده کاهش یابد و هوای تبریدی فشرده شود. موقعی که سوپاپ خروجی قرار گرفته است نیروی هوای تبریدی فشار قوی سوپاپ خروجی را باز می کند و هوای تبریدی آزاد می شود. کمپرسورهای روتاری بسیار کارا هستند به خاطر اینکه گرفتن هوای تبریدی و فشرده سازی آن بطور همزمان رخ می دهد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو
کمپرسورهای اسکرو از یک جفت روتور حلزونی استفاده می کنند. روتورها که می چرخند آن ها بین مش هستند که بطور متناوب قرار گرفته اند و در فضاهای بین لوب در پایان روتور بسته شده است. موقعی که فضای بین لوب در ورودی آخر باز می شود هوای تبریدی در آن مکش می شود. روتورهایی که چرخش شان ادامه می یابد هوای تبریدی را درون فضای بین لوب به تله می افتد و در درازای طول روتورها فشرده می شوند. حجم فضای بین لوب کاهش می یابد و هوای تبریدی فشرده شده است. هوای تبریدی فشرده شده موجود است موقعی که فضای بین لوب به پایان می رسد. (نرینگی و مادگی) درون اتاقک آب بندی شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمپرسور گریز از مرکز چیست؟

کمپرسور گریز از مرکز چیست؟

کمپرسورهای گریز از مرکز از چرخش یک چرخ پروانه برای به کار بردن نیروی گریز از مرکز با استفاده از هوای تبریدی درون یک اتاقک گرد (پیچک) استفاده می کنند. هوای تبریدی در چرخ پروانه از طریق ورودی دایره وار بزرگ مکیده می شود و بین پروانه ها جریان می یابد. نیروی پروانه ها در خروجی هوای تبریدی است که نیروی گریز از مرکز را به هوای تبرید به کار می برند. هوای تبریدی فشرده سازی بعنوان نیرویی در مقابل اطراف پیچک است. کمپرسورهای گریز از مرکز در حجم زیاد فشرده سازی به خوبی انجام می شود که بطور نسبی فشار کمتری دارند. نیروی فشرده شده توسط چرخ پروانه ای که کوچک است تولید می شود، پس چیلرها از کمپرسورهای گریز از مرکز استفاده می کنند که معمولا بیشتر از چرخ پروانه ای هستند که در سری هایی مرتب شده اند. کمپرسورهای گریز از مرکز به خاطر طراحی ساده و حرکت کم اجزا مطلوب اند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پنج مشکل کمپرسور ها که مهندسین دریایی باید بدانند

پنج مشکل کمپرسور ها که مهندسین دریایی باید بدانند

کمپرسورهای هوا ، ماشینهای مهمی در اتاق موتور کشتی ها هستند که می توانند چندین سیستم دیگر و از جمله موتور اصلی را حمایت کنند.

کمپرسورها از اجزای کاملا مطمئن تهیه شده اند، با این وجود رعایت اقدامات محتاطانه برای زمانی کهکمپرسور در حال فعالیت است نیاز است.
برای فهمیدن مشکلات عمده ی کمپرسورها، شناختن تمام قسمتهای مختلف کمپرسور نیاز است. همچنین قبل از راه اندازی کمپرسورها باید تمامی اجزای آنها چک شود. به عنوان یک مهندس دریاdی که بر روی کشتی کار می کند شما باید قادر به درک و عیب یابی برخی از مشکلات عمده ای که با کمپرسورها در ارتباط است باشید.

در زیر ۵ مورد از مهمترین مشکلات کمپرسورها ذکر گردیده است:

۱) توانایی کمپرسور پائین است. این یکی از معمول ترین مشکلاتی است که در همه ی انواع کشتی ها دیده می شود. در حالت کلی اگر کمپرسورها برای مدتی طولانی کار کنند توانایی آنها پائین آمده و در نهایت قادر به پاسخگویی به نیاز به هوا نیستند. از دلایل اصلی برای این مشکل موارد زیر می باشد:
الف: نشت در قسمت تخلیه و دریچه مکشب: نشت در آنلودرپ: نشت در سوپاپ کمکیت: پاکسازی به صورت مداومث: نصب اشتباه برش خودکار و قطع کردن کمپرسور

۲) رها شدن روغن در هوا
اگر کمپرسور در هوا روغن پخش می کند، این مشکل حتما به یکی از دلایل زیر می باشد
الف: سپراتور روغن به درستی کار نمیکند و روغن وارد محفظه ی دریافت کننده ی هوا می شود
ب: تخلیه کننده خودکار به درستی کار نمی کند
پ: سیلندرها به مقدار زیاد روغن کاری شده اند و روغن اضافه وارد فضا می شود

۳) لرزش و صدای زیاد
اگر کمپرسور صدا و لرزش زیادی دارد به دلایل زیر می تواند باشد:الف: نشت روغن در محل اتصال میل لنگب: ضعف در قرقره، فلایویل، محافظ تسمه، کولر و بست و لوازم جانبیپ: ضربه زدن پیستون بر روی صفحه ی شیر که باعث کاهش پاکسازی می شود.ت: سست شدن پیچ و مهره های نگه دارنده ی کمپرسورث: قسمت ترمز کمپرسور از کار افتاده باشد

۴) گرم شدن بیش از حد در هنگام شارژ دوباره ی هوا
اگر دمای کمپرسور در هنگام شارژ مجدد کردن هوا بالاست این به دلیل گرمای بالایی ست که به دلایل زیر ایجاد می شود:
الف: کثیف شدن و یا از کار افتادن لوله ی میانی خنک کننده (intercooler)
ب: ظرفیت پمپ خنک کننده ی آب پائین و یا ناکافی است
پ: دمای هوای اطراف کمپرسور گرم می باشد
ت: تهویه ی اطراف کمپرسور مناسب نمی باشد
ث: آسیب دیدن واشر اصلی
ج: نشتی در قسمت فیلتر هوا

۵) وجود نفت شیری (milky oil) در محل اتصال میل لنگ
اگر به ندرت در قسمت محل اتصال میل لنگ کمپرسور روغن هایی به رنگ شیری مشاهده می شود ولی احتمالا به سه دلیل زیر می باشد:
الف: نشت آب از خطوط سیلندرها
ب: نشت آب از بدنه
ج: زمان تعویض روغن است و روغن قبلی کار خود را کرده است
 

farid_ppe

عضو جدید
یک نکته که دوستان یادشون رفت من یادآوری میکنم البته با اجازه دوستان صاحب نظر
کمپرسورهای رفت و برگشتی به دلیل استفاده از پیستون برای کم حجم شدن گاز و افزایش فشار دمای آنها به سرعت بالا میرود طراحان صنعتی اومدن سیستم جکت رو برای این کمپرسورها استفاده کردند
این سیستم علاوه بر خنک سازی پیستون باعث خنک شدن گاز نیز تا حدودی میشه البته برای گازهای گرم هم مبدل گذاشتن که با آب کولینگ خنک میشه
نکات زیادی هست مثل تناوب گازی سیستم سیل ایجاد خلا مثبت و منفی کندانس پاتهای کمپرسور و هزتر تا چیز دیگه
دوستان اگه سوالی بود و من جوابشو میدونستم قول میدم با دقت تمام پاسخ رو بگم البته پروژه و شبیه سازی نباشه و در غالب صنعت باشه راحتترم
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
پدبده های نامطلوب در کمپرسورها

پدبده های نامطلوب در کمپرسورها

پدبده های نامطلوب در کمپرسورها
 

پیوست ها

  • پدیده های نامطلوب در کمپرسور.pdf
    867.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
معرفی و مقایسه انواع کمپرسورها

معرفی و مقایسه انواع کمپرسورها

معرفی و مقایسه انواع کمپرسورها
 

پیوست ها

  • کمپرسور.pdf
    427.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا