کلیسای سیونی تفلیس

حلما93

عضو جدید
کلیسای سیونی از کهن ترین جاذبه های گرجستان است که در خیابان تاریخی سیونی در ساحل سمت راست رودخانه کورا واقع شده است . برخلاف کلیسای سامبا یا کلیسای جامع تثلیث تفلیس ، سیونی یک کلیسای قدیمی و تاریخی است . دستور ساخت این کلیسای ارتدوکس گرجی در قرن پنجم میلادی توسط پادشاه واختانگ گرگاسالی صادر شد . Sioni Cathedral تفلیس بعد از ساخت بارها مورد هجوم دشمنان آن زمان قرار گرفت . در طی این حملات کلیسای سیونی تخریب شد اما دوباره مورد بازسازی قرار گرفت . این کلیسا قبل از احداث کلیسای سامبا بزرگترین و اصلی ترین کلیسای ارتدوکس گرجستان بود .




طی حمله ای که در سال 1226 به این منطقه انجام شد جلال الدین خوارزمشاه دستور داد تا گنبد این کلیسا تخریب گردد اما این بنا دوباره مرمت شد تا مورد استفاده قرار گیرد . این منطقه بار دیگر در اواخر قرن سیزهم مورد هجوم تیمور لنگ واقع شد و در طی آن کلیسا تخریب شد ولی خیلی زود با کمک پادشاه الکساندر اول عملیات بازسازی انجام شد . این پایان کار نبود و در قرن هفدهم ایرانی ها این منطقه را مورد هجوم قرار دادند و موجب تخریب کلیسای سیونی شدند . اما باز هم با همت پادشاهان گرجی این مکان باشکوه و مقدس تعمیر شد . از دیگر موارد تخریب کلیسای سیونی در گرجستان می توان به زلزله سال 1668 و حمله سال 1795 ایرانیان اشاره نمود .




کلیسای سیونی به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری تفلیس و اماکن تاریخی گرجستان هر ساله مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد . زیبائی ها و جذابیت های فضای داخلی این کلیسا می تواند برای گردشگران تور گرجستان جذاب و جالب باشد . بین سال های 1850 و 1860 میلادی نمای داخلی این کلیسا به دست یک هنرمند روسی به نام گریگوری گاگارین شکل زیباتری به خود گرفت و نقاشی های دیواری متعددی به تزئینات کلیسا افزوده شد . همچنین به کمک لوان یک هنرمند گرجی نقاشی هایی بر روی دیوار غربی کلیسا سیونی کشیده شد . در قرن نوزدهم میلادی نیز کلیسا به طور کامل بازسازی شد و بین سال های 1980 تا 1983 نمای خارجی کلیسا توسط سنگ های تراشیده شده آراسته شد .
 
بالا