کلوپ دوچرخه سواری باشگاه مهندسان ایران

MaFia

New member
سلام .

منم دوچرخه سواري ميكنم..
گاهي چيتگر ميرم دوچرخه ميگيرم يه چند كيلومتري دوچرخه سواري ميكنم.
بعد هم شبا خيلي دوس دارم برم بيرون ، اما كسي نيست باهام بياد ميترسم تهنايي .بعد همين ديگه يعني منم ورزشكار محسوب ميشم اونوقت ؟ :دي
 

reza08

New member
سلام به همه دوستان ورزشکار به خصوص آقا رضا 08...

من هم مثل همه آدما دوچرخه سواری رو دوست دارم ولی الان نزدیک 8 ساله که دوچرخه سوار نشدم...!:(
و میخوام تو اولین فرصت یه دوچرخه دست و پا کنم و مثل شما دوستان لذت ببرم...

اول میخوام یه مشکلی رو مطرح کنم و اون اینکه ذهنیت جالبی از دوچرخه سواری ندارم... یعنی حس میکنم که اگر بخوام داخل شهر دوچرخه سواری کنم به قول آقا رضا خیلی تابلوست... البته به این موضوع واقف هستم که اشتباه میکنم... شاید علتش این باشه که اکثرا به غلط فکر میکنیم دوچرخه یه وسیله برای بازی کودکانه است... بگذریم... دوستان اگر بتونن کمک کنن این ذهنیت رو اصلاح کنم ممنون میشم.... ;)

بعد این که یه سوال از آقا رضا داشتم... شما که برای دوچرخه سواری به کوهستان میرین، یه توضیحی هم بدین که چه جوریه... یعنی دوچرخه رو میگیرین رو کولتون مثلا تا پناهگاه کلکچال میرین بالا بعد سواره میاین پایین...! :eek: آخه مسیری که بشه با دوچرخه ازش بالا رفت من که تو اون مسیر ندیدم... یا شاید هم اشتباه میکنم... خلاصه یه کم توضیح بدین که برای دوچرخه سواری کوهستان کجاها رو انتخاب میکنین... تنها میرین...و چه جوریاست...:D
مرسی:gol:
سلام
به کلوب خوش آمدید
من یادم نمیاد گفته باشم دوچرخه سواری تو شهر تابلوست
اگه گفتم اشتباه کردم اصلا تابلو نیست بلکه یه فرهنگ عالیه
من تو شهر خودمون چون کوهستانیه به هر طرف که برم به یه کوه و دره ای میخورم
دوچرخه سواری کوهستان معمولا ترکیبی از کول کردن و سواری
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
خلاصه به سر پایینی اومدنش میارزه:confused:
بعضی جاها برای کاری مثل معدن رو کوه ها یا تپه ها جاده کشیدن من از جاده میرم بالا بعد از خود کوه میام پایین این یه راهشه:smile:

;)
 

reza08

New member
سلام .

منم دوچرخه سواري ميكنم..
گاهي چيتگر ميرم دوچرخه ميگيرم يه چند كيلومتري دوچرخه سواري ميكنم.
بعد هم شبا خيلي دوس دارم برم بيرون ، اما كسي نيست باهام بياد ميترسم تهنايي .بعد همين ديگه يعني منم ورزشكار محسوب ميشم اونوقت ؟ :دي
سلام
خوش آمدی
شما هم ورزشکار محسوب میشید;)
خیلی ها همین کارم میترسن انجام بدن
;)
 

reza08

New member
راهنمای نگهداری و تعمیرات دوچرخه

راهنمای نگهداری و تعمیرات دوچرخه




راهنمای نگهداری و تعمیرات دوچرخه




1-انتخاب سایز دوچرخه مناسب:
توجه داشته باشید که اندازه یک دوچرخه مناسب برای دوچرخه سوار بستگی به نوع دوچرخه و قامت شخص دارد و مبنای انتخاب آن اختلاف بین دو ارتفاع می باشد.یکی ارتفاع فاق (بین پاها) استفاده کننده و دیگری ارتفاع فاصله بالای بست لوله زین تا زمین.این اختلاف ارتفاع X باید در دوچرخه های شهری و مسابقه و جاده حداقل x=2/5 cm و در دوچرخه های اسپرتی حداقل X=5 cm و در دوچرخه های کوهستان حداقل X=12 cm باشد این اندازه را می توان با قرار دادن دوچرخه در بین پاها کنترل کرد.
2-تنظیمات اولیه جهت استفاده از دوچرخه
1-2-بستن پدالها:چون پدالهای راست و چپ دارای رزوه متفاوت می باشند باید دقت کنید که حتما هر پدال در محل خودش قرار گرفته و بسته شود.
برای اینکار ابتدا پدالها را با دست در محل فوق قرار داده و قسمت آچار خور آنرا بپیچانید تا جائیکه اطمینان حاصل شود که رزوه ها کاملا درست بسته شده و محور پدال کاملا عمودی بر بازوی پدال بسته شده باشد.سپس آنها را محکم نمائید.جهت نصب پدال طرف راست را (که علامت R دارد) بر روی بازوی رکاب طرف راست (سمت طبق جلو) بسته و آنرا در جهت عقربه های ساعت بوسیله آچار محکم کنید همچنین رکاب سمت چپ را (علامت L دارد) بر روی بازوی رکاب طرف چپ بسته و آنرا در جهت عکس عقربه های ساعت محکم نمائید
2-2-تنظیم زین:ارتفاع مناسب زین بگونه ای تنظیم می شود که در هنگام نشستن روی آن و قرار دادن پاشنه پا روی پدال (بهتر است بدون کفش باشد)
زانو به حالت مستقیم قرار گیرد.در نتیجه هنگام پدال زنی،زانو اندکی کشیده می شود جهت تنظیم زین کافیست که پیچ بست لوله زین را شل نمائید.آنگاه با وارد نمودن ضربه ای آرام به زین آن را تا اندازه ای دلخواه تنظیم نموده و بعد پیچ را کاملا محکم نمائید روی لوله زین دارای خط نشانه می باشد که باید حداقل تا خط نشانه لوله زین وارد تنه دوچرخه شده باشد
اگر پیچ بست لوله از نوع بازشو فوری باشد کافی است که اهرم پیچ را به سمت خارج بکشید تا آزاد شود و در موقع بستن آنرا به سمت داخل فشار دهید تا سفت شود اگر کاملا محکم نشد بوسیله مهره تنظیم مربوطه آنرا تنظیم نمائیدبوسیله گیره زین یا گیره روی میله زین (با استفاده از آچار) زین را به گونه ای تنظیم کنید که افقی قرار گیرد توجه داشته باشید که پس از هر بار تنظیم اطمینان حاصل کنید که کلیه مهره ها و بست زین کاملا سفت بوده و همچنین زین در محل خود قابل چرخش نباشد.
3-2-تنظیم ارتفاع بازوی فرمان یا کرپی:
جهت این تنظیم پیچ اصلی بازوی فرمان (A) را کمی شل کرده و بعد به ارامی توسط وسیله ای که به بازوی فرمان آسیب نرساند (مثل چکش لاستیکی یا یک تکه چوب بعنوان ضربه گیر) چند ضربه به آن بزنید تا مهره شیبدار (D) انتهایی آزاد گردد سپس می توانید ارتفاع بازوی فرمان را به دلخواه تنظیم نمائید بعد از تنظیم و اطمینان از اینکه خط نشانه روی بازوی فرمان (B) داخل لوله دو شاخ شده و بازوی فرمان و چرخ جلو در یک راستا باشند پیچ اصلی (A) را کاملا محکم نمائید برای تنظیم فرمان باید پیچ مربوطه روی بازوی فرمان را کمی شل کرده و بعداز آن که وضعیت مناسب برای فرمان ایجاد گردید دوباره پیچ را سفت نمائید
4-2-بازرسی های قبل از استفاده دوچرخه:همیشه قبل از استفاده از دوچرخه خود موارد زیر را بازرسی نمائید:
- از درست کار کردن ترمزها مطمئن شوید.
-مهره های چرخهای عقب و جلو و همچنین پیچ های بازشوی فوری کاملا محکم باشند.
-فشار باد تایرها تنظیم باشد.
-فرمان و بازوی فرمان ،زین و لوله زین بطور صحیح قرار گرفته و محکم باشند.
-کلیه قطعات دوچرخه از قبیل پدال ،ترک بند،جک،و غیره کاملا محکم بوده و در جای خود قرار داشته باشند.
3-نگهداری و سرویسهای دوچرخه:
1-3-نگهداری و سرویسهای مربوط به دوچرخه از مواردی است که معمولا از آن غفلت می شود.این موضوع به خاطر این است که دوچرخه وسیله ای ساده فرض می شود که نیازی به نگهداری و مراقبت ندارد و یا اینکه مراقبت از ان به یک نوجوان که در این زمینه تجربه ای ندارد واگذار می شود در صورتی که دوچرخه ای بهترین و بالاترین بازده را دارد که سرویس و نگهداری دوره ای ان مرتب انجام شود و این موارد بهتر است توسط یک متخصص یا تعمیر کار دوچرخه انجام گیرد.واگذاری سرویس دوچرخه به یک متخصص از این نظر توصیه می گردد که انجاماین کار نیاز به مهارتهای ویژه و ابزار مخصوص دارد.
2-3 جدول نگهداری:
قسمت های مختلف دوچرخه را طی فواصل زمانی که در جدول ذیل تعیین شده کنترل نمائید
فاصله های زمانی
قسمت های مختلف دو چرخه کارهایی که باید انجام گیرد هر بار که می خواهید سوار دوچرخه شوید ترمزهای عقب و جلو بازدید شونده مهره های چرخها با پیچ های بازشوی فوری بازدید شونده فشار باد تایرها بازدید شونده زین و میله زین-فرمان و بازوی فرمان بازدید شونده محکم بودن پیچ بامهره اتصال شاتون و طبق به محور قامه بازدید شونده بعد از 500 کیلومتر یا هر ماه محکم بودن فرمان و یاتاقانهای آن بازدید شونده محکم بودن پدالها بازدید شونده تنظیم بودن چرخها نسبت به دو شاخ جلو و عقب تمیز-روغنکاری زنجیر تمیز-روغنکاری شانژمان عقب تمیز-روغنکاری خودرو تمیز-روغنکاری محور (لولای) ترمز گریسکاری هر 6 ماه محور قامه و یاتاقان بندی آنها (ساچمه ها) گریسکاری محور چرخها گریسکاری محور پدالها و یاتاقان بندی انها کنترل داخل لوله زین گریسکاری یاتاقان بندی فرمان گریسکاری پیچ اتصال زین به لوله گریسکاری پیچ اتصال فرمان به بازوی فرمان گریسکاری ضمنا به مجرد صدمه دیدن و یا گذشت یک سال ،کابلهای ترمز باید تعویض شوند.
به نکات زیر توجه فرمائید
الف) توصیه می شود که کارهای اساسی توسط تعمیرگاه مجاز دوچرخه انجام گیرد
ب) در مورد دوچرخه های کوهستان تعمیرات و بازرسی ها باید در فواصل زمانی نزدیکتر انجام گیرد.چون از اینگونه دوچرخه ها در شرایط سخت تری استفاده می شود.
پ)هرگز از روغن و یا گریس بر روی تایرها،طوقه ها و لنتهای ترمز (که نقاط حساس جهت ترمزگیری می باشند) استفاده نکنید.
ت)هنگام روغن کاری زنجیر استفاده از یک یا دوقطره روغن کافیست.بعد از روغن کاری زنجیر در حالی که زنجیر را
می چرخانید روغن اضافی را بوسیله پارچه تمیز کنید.
3-3-انواع روغن وگریس مورد استفاده:
روغن:روغن معمولی موتور جهت روغنکاری زنجیر،خودرو،شانژمان عقب و جلو و غیره مناسب می باشد.
گریس معمولی:جهت گریسکاری اطراف لوله زین و کرپی فرمان،یاتاقانهای پدال و فرمان و.....باگریس مخصوص بلبرینگ گریسکاری شود.
4-3-شستشوی دوچرخه و اجزاء آن:
جهت طول عمر بیشتر و کارکرد بهتر دوچرخه توصیه می شود که کلیه قسمت های متحرک آنرا نظیر طبق،زنجیر،توپی ها و خودرو را همواره تمیز و بدون گرد و خاک نگهداری نمائید.جهت شستشو می توانید از آب گرم به همراه مواد شوینده معمولی استفاده کنید که متعاقبا باید با آب شسته شود و بعد با پارچه تمیز خشک گردد.
توجه:
-بعد از هر بار شستشو دوچرخه کلیه قسمتهای متحرک و قابل روغنکاری را روغنکاری نمائید و همچنین دقت شود که آب صابون از روی ترمز و طوقه پاک شده باشد.
-هیچ وقت از مواد حلال مانند بنزین و یا تینر جهت تمیز کردن قطعات دوچرخه استفاده نکنید.
-قطعات پلاستیکی را فقط با اب و صابون شستشو دهید.
4-دوچرخه های کوهستان و مسافرتی:
اینگونه دوچرخه ها برای استفاده در شرایط سخت ساخته شده اند و معمولا دارای مجموعه یاتاقان (B.B.sheel) یکپارچه می باشند.
(بدین معنی که محور یاتاقان پدال به همراه یاتاقانهای مربوطه بصورت یکپارچه هستند.)
با این حال باید سرویسهای دوره ای را در فواصل کوتاهتر انجام داد.همچنین برای طی مسافتهای طولانی آچارهای مورد نیاز و تعدادی قطعات یدکی نظیر تیوپ،کابل ترمز،لنت ترمزویا لامپ به همراه داشته باشید.
1-4-تعویض لنت ترمز دوچرخه:
جهت کارایی بهتر ترمز بایستی از لنت ترمز با کیفیت بالا استفاده کرد و همیشه سائیدگی لنتها را بازبینی نمائید.در صورتی که شیارهای لنت کاملا صاف شده باشند هر دو لنت را تعویض نمائید.توجه داشته باشید که در لنت ترمزهای قابدار وقتی فاصله سطح تماس لنت با طوقه تا قاب نگهدارنده به2 mm می رسد لنت بایستی تعویض گردد.
1-1-4-تنظیم لنت های ترمز:
برای این منظور باید توجه داشته باشید که لنت از تایر یک میلی متر پایین تر قرار گیرد.تا با لاستیک در گیر نباشدلنت ها باید به گونه ای تنظیم شود که با توجه به جهت گردش چرخ زاویه دار باشد.(این تنظیم مانع ایجاد صداهای ناهنجار در هنگام ترمزگیری می شود برای ترمزهای معمولی کافی است که پیچ مربوط به لنت را کمی شل کنید و با لغزاندن لنت در شیار مربوطه،طبق شرح بالا آنرا تنظیم کنید
2-4-تنظیم کشش کابل ترمز:
بر حسب نوع ترمز توسط پیچهای C.B.A کشش کابل ترمز تنظیم می شود گردش پیچها در جهت عقربه های ساعت سبب شل شدن کابل می گردد وگردش جهت عکس سبب کشیده شدن کابل می شود همواره کشش کابل را به گونه ای تنظیم کنید که مجموع فاصله بین لنت و طوقه در دو سر 3 تا 4 میلی متر برای ترمزهای v شکل باشد
3-4-طریقه نصب و تنظیم ترمزبندی v شکل:
1-3-4 ابتدا ترمزبندی را توسط پیچ مربوطه بر روی پیوتها نصب نمایید،سپس فنرهای بازوی ترمز را از پین پشت بازوی ترمز خلاص نمائید.(خار ترمز باید حتما در سوراخ وسط پیوت قرار گیرد)
2-3-4-برای ترمز بندی جلو
برای ترمزبندی جلو،واشرهای ضخیم را داخل (به سمت طوقه) قرار دهید و برای ترمز بندی عقب واشرهای باریک را داخل (به سمت طوقه) قرار دهید و پیچهای مربوطه را محکم نمایید با جابجا نمودن واشر باریک و ضخیم با یکدیگر فاصله لنت ترمزبندی با طوقه راتنظیم نمائید
3-3-4-برای تنظیم کشش کابل:ابتدا رابط گلویی با خم زیاد را برای ترمزبندی جلو و رابط گلویی با خم کم را برای ترمزبندی عقب انتخاب نمایید،قبل از بستن پیچ سیم گیر ترمز،لنتها را تا فاصله 1mm از هر طرف طوقه (فواصل C.B).به طرف طوقه نزدیک کرده و سپس پیچ سیم گیر ترمز را محکم نمائید
4-3-4-لنتها باید از لبه بالایی طوقه (محل ورود تایر) فاصله داشته باشد
5-3-4-فنرهای بازوی ترمز را درمحل خود جا بزنید
6-3-4-برای تقارن عمل نمودن بازوهای ترمز ،از پیچهای چهارسو خور که فشار فنر را تنظیم میکنند استفاده نمائید
5
 
آخرین ویرایش:

reza08

New member
-تنظیم کشش زنجیر
چنانچه دوچرخه شما مجهز به شانژمان است کشش زنجیر به صورت خودکار تنظیم می شود ولی در دوچرخه های تک سرعته کشش زنجیر باید حدود 12 میلی مترجابجایی داشته باشد
(12-10 میلی متر)در دوچرخه های تک سرعته با جلو و عقب بردن چرخ عقب کشش زنجیر را می توانید تنظیم نمائید.پس از تنظیم کشش زنجیر پیچ چرخ عقب را محکم ببندید.در مورد کشش زنجیر دقت کنید که چنانچه کشش بیش از اندازه باشد از راندمان زنجیر کاسته می شود و احتمال پاره شدن زنجیر وجود دارد و اگر بیش از حداقل باشد امکان افتادن زنجیر وجود دارد.
6-تنظیم شانژمان جلو
1-6-تنظیم دنده پایین:این تنظیم بایستی در حالتی صورت گیرد که زنجیر بر روی کوچکترین چرخ زنجیر طبق جلو و بزرگترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار داشته باشد(اهرم تعویض دنده جلو روی 1 و اهرم تعویض دنده عقب روی کوچکترین عدد دسته دنده باشد)با استفاده از پیچ تنظیم L بر روی شانزمان جلو به گونه ای شانزمان را تنظیم کنید که زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو فاصله کمی از یکدیگر (حدود 5/0 میلی متر)داشته باشند.جهت گردش پیچ تنظیم و تآثیر ان بر روی حرکت شانژمان جلو در شکل نشان داده شده است.
2-6-تنظیم دنده بالا (در شانژمان جلو):
این تنظیم برعکس تنظیم دنده پایین می باشد یعنی زنجیر بایستی بر روی بزرگترین چرخ زنجیر طبق جلو و کوچکترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار داشته باشد (اهرم تعویض دنده جلو روی 3 یا H و اهرم تعویض دنده عقب روی بزرگترین عدد دسته دنده باشد با استفاده از پیچ تنظیم H شانژمان را بگونه ای تنظیم کنید که فاصله بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان جلو در حدود 5/0 میلی متر باشد جهت گردش پیچ تنظیم و تاثیر ان بر روی حرکت شانژمان است.
3-6-تنظیم دنده وسط(طبق زنجیر جلو):
برای تنظیم دنده وسط طبق زنجیر جلو بایستی زنجیر بر روی چرخ زنجیر وسطی طبق جلو قرار گیرد و انگاه اهرم تعویض دنده شانژمان عقب یکبار روی کوچکترین عدد و یکبار روی بزرگترین عدد قرار گیرد.در هر صورت فاصله بین زنجیر با صفحات داخلی شانژمان جلو نبایستی کمتر از 5/0 میلی متر باشد و یا به عبارتی دیگر زنجیر به صفحات داخلی شانژمان جلو نبایستی تماس پیدا کند.
4-6-نصب شانژمان جلو:
شانژمان جلو دوچرخه شما در کارخانه به طور صحیح تنظیم و نصب شده است.سعی کنید که بست انها را باز نکنید.با اینحال طریقه نصب صحیح ان بشرح زیر است:
1-4-6-در حالت ازاد شانژمان جلو و زنجیر روی طبق کوچک،فاصله طبق بزرگ و شانژمان باید 1 تا 3 میلی متر باشد و اگر طبق دارای قاب زنجیر می باشد فاصله بین قاب و شانژمان باید 1تا3 میلی متر باشد.
2-4-6-قوس صفحه خارجی شانژمان جلو باید در بالای بزرگترین چرخ دنده طبق و بصورت موازی با آن قرار گیرد
3-4-6-در صورت انجام مراحل یک و دو می توانید پیچ بست شانژمان جلو را محکم کنید.
7-جدول عیب یابی:
بعد از تنظیم های ذکر شده چندین بار دنده جلو دوچرخه را در حال راندن تعویض کنید تا از کارکرد آن مطمئن شوید.بهتر است در زمان تعویض دنده فشار روی پدالها کمتر شود تا دنده بدون صدا تعویض گردد.
عیب رفع عیب 1-اگر زنجیر در سمت پدال می افتد پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک چهارم دور) 2-اگر تعویض دنده از طبق بزرگتر با اشکال همراه است پیچ تنظیم H رادر خلاف جهت عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک هشتم دور) 3-اگر برخوردی بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو در روی بزرگترین طبق وجود دارد. پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک هشتم دور) 4-اگر تعویض دنده از طبق میانی به طبق کوچکتر با اشکال همراه است پیچ تنظیم H را در جهت عکس عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک چهارم دور) 5-اگر برخوردی بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان بزرگترین طبق وجود دارد. پیچ تنظیم H را در جهت عکس عقربه های ساعت بگردانید(در حدود یک هشتم دور) 6-اگر در طبق میانی بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو زمانی که خودروی عقب در جهت تعویض به بزرگترین چرخ زنجیر خودرو حرکت می کند تداخلی وجود دارد(در سیستم ایندکس جلو) استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید(یک یا دو دور) 7-اگر زنجیر به طرف لوله قامه می افتد پیچ تنظیم L را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید(در حدود نیم دور) 8-اگر تعویض دنده از طبق میانی به طبق بزرگتر انجام می گیرد. استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید(یک یا دودور) توجه داشته باشید هیچگاه از ترکیب دنده هایی که در نشان داده استفاده نکنید.چون باعث سایش بیشتر زنجیر طبق جلو و خودروی عقب می گردد و اگر در این حالت دوچرخه با زنجیر به سمت عقب حرکت کند ممکن است شانژمان عقب اسیب ببیند.
8-تنظیم شانژمان عقب:
1-8-وقتی شانژمان در حالت آزاد یا اهرم تعویض دهنده روی بزرگترین شماره دنده می باشد.(کوچکترین چرخ دنده روی خودرو عقب) باید چرخهای هرز گرد شانزمان عقب دقیقا در راستای کوچکترین چرخ زنجیر خودروی عقب باشد.می توانید با استفاده از پیچ تنظیم H روی شانژمان عقب این تنظیم را انجام دهید(بهتر است در این حالت زنجیر روی بزرگترین چرخ زنجیر طبق جلو باشد)H=high

2-8-هنگامی که شانژمان عقب در حالت دنده بالا قرار دارد(اهرم تعویض دنده روی کوچکترین شمار دنده باشد) باید چرخهای هرز گرد و بزرگترین چرخ زنجیر خودرو در یک راستا باشد. می توانید با استفاده از پیچ تنظیم L روی شانژمان عقب این تنظیم را انجام دهید(بهتر است در اینحالت زنجیر روی کوچکترین چرخ زنجیر طبق جلو باشد L=low
3-8-تنظیم ایندکس بودن شانژمان:
توجه داشته باشید که در این مرحله می بایست با استفاده از پایه جک یا کمک گرفتن از دوستان،مجموعه انتقال قدرت را به چرخش در آورید.
1-3-8-دنده عقب را روی دومین چرخ زنجیر کوچک قرار دهید.
الف-اگر دنده عوض نشد پیچ تنظیم کشش کابل را در جهت عکس عقربه های ساعت بگردانید تا دنده عوض شودب-اگر زنجیراز چرخ زنجیر دومی خودروی عقب گذشت پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بگردانید تا زنجیر روی چرخ زنجیر دومی واقع شود
2-3-8-در وضعیتی که زنجیر روی خودروی دومی قرار دارد کشش کابل را تا زمانی افزایش دهید (با چرخاندن پیچ تنظیم در خلاف عقربه های ساعت) که برخوردی بین زنجیر و چرخ زنجیر سومی بوجود نیاید
توجه:برای کارایی بیشتر متناوبا قسمت های انتقال قدرت را روغنکاری کنید.
9-فشار باد تایرها
روی تایر دوچرخه (میزان فشار باد بر اساس یکی از دو واحد PSI,BAR ذکر شده است).فشار کمتر برای استفاده از مسیرهای ناهموار خارج از شهر و فشار بیشتر برای استفاده در خیابانها و جاده های هموار می باشد در صورت صاف شدن آج تایرها باید آنها را تعویض کرد.
علاوه بر آن توصیه می شود از پودر تالک (پودر سفید رنگ داخل تایرها) برای از بین بردن اصطکاک بین تایر و تیوپ و افزایش عمر تیوپ استفاده گردد.
10-گشتاور مورد نیاز جهت بستن و محکم کردن پیچ های دوچرخه در جدول آمده است.
نوع پیچ گشتاور مناسب 5 M 3 n.m 6 M 7 n.m 7 M 12 n.m 8 M 17 n.m 9 M 27 n.m مهره چرخ جلو 8/3 25 n.m پیچ بست زین 13 n.m پیچ انتقال بازوی پدال (پیچ میل تنه) 50 n.m پیچ اتصال فرمان 25 n.m پیچ اصلی بازوی فرمان 17 n.m پیچ اتصال زین به میله زین 17 n.m پدالها 30 n.m 11-بازدیدهای دوره ای:
توجه داشته باشید که سیستم انتقال نیرو شامل شانژمان،خودروریا،طبق و زنجیر،بدلیل چرب بودن، جاذب گرد و غبار و ذرات جامد بوده که پس از مدتی این ذرات به مرور انباشته شده پس از مدتی سفت شده و در رکاب زدن های متوالی باعث خوردگی دندانه های طبق و خودرو و شانژمان عقب (چرخ دنده های پلاستیکی راهنمای زنجیر) و همچنین بازشدن دندانه های زنجیر و نهایتا خرابی زنجیر می شود.بنابراین در هر 30 کیلومتر رکاب زدن،لازم است سیستم انتقال نیرودوچرخه (شانژمان عقب،خودرو،طبق و زنجیر) را با نفت یا گازوئیل شستشو داده و سپس با ریختن چند قطره روغن بر روی زنجیر و رکاب زدن بصورت خلاص (بسمت عقب)،دوچرخه شما دوباره آماده استفاده بهینه است
12-اصطلاحات دوچرخه
1-اهرم ترمز 9-ترمزبندی عقب
2-اهرم تعویض دهنده 10-چرخ عقب
3-کورپی فرمان 11-خودروی عقب
4-کابل و روکش ترمز و شانژمان 12-شانژمان عقب
5-شب نمای جلو 13-زنجیر
6-گلگیر جلو 14-طبق و قامه جلو
7-چرخ جلو 15-میل تنه
8-شب نمای عقب
(شاخ گاوی-فرمان-توپی جلو-دو شاخه جلو-پره و سرپره-شب نمای چرخ جلو-ترمز جلو-تنه دوچرخه-بطری آب-زین-لوله زین-گلگیرعقب-شب نمای چرخ عقب-شانژمان جلو-رکاب-جک-توپی عقب-محافظ شانزمان_طوقه-لاستیک و تیوپ-دسته لاستیکی فرمان-یاتاقان فرمان)



 

محمدصالح1

New member
سلام

مدتیه که موتور دارم و ظاهرا به دوچرخه نیاز نداشتم لذا اون رو موقتا داده بودمش به یکی از دوستانم.

تازگی ها به این نتیجه رسیدم که جاش خیلی خالیه. لذا وقتی دیدم از دوچرخه ام استفاده ی خاصی نمی کنه اون رو ازش پس گرفتم و الان دوباره توی حال و هوای دوچرخه سواری قرار گرفته ام و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

از تاپیک تون متشکرم.
خلاصه اش که ما رو هم به جمع کلوپ راه بدید باعث افتخارمونه..
 

asaaal

New member
سلام. باید چی کار کنیم عضو بایشگاه دوچرخه سواران ایران بشیم!!!؟؟؟
 

reza08

New member
سلام

مدتیه که موتور دارم و ظاهرا به دوچرخه نیاز نداشتم لذا اون رو موقتا داده بودمش به یکی از دوستانم.

تازگی ها به این نتیجه رسیدم که جاش خیلی خالیه. لذا وقتی دیدم از دوچرخه ام استفاده ی خاصی نمی کنه اون رو ازش پس گرفتم و الان دوباره توی حال و هوای دوچرخه سواری قرار گرفته ام و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

از تاپیک تون متشکرم.
خلاصه اش که ما رو هم به جمع کلوپ راه بدید باعث افتخارمونه..
خوش حالم که به این نتیجه رسیدید
اختیار دارید
حضور شما باعث افتخار ماست
خوش آمدید

سلام. باید چی کار کنیم عضو بایشگاه دوچرخه سواران ایران بشیم!!!؟؟؟

همینکه اینجا پست میزنید یعنی به ما افتخار دادید و عضو کلوب ما شدید
خوش آمدید
 

reza08

New member
قوانین کلی انواع مسابقات ۴.۱.۰۱ دسته بندی دوچرخه کوهستان شامل انواع مسابقات زیر میباشد:

الف) کراس – کانتری : XC کراس- کانتری المپیک : XCO کراس- کانتری ماراتن :XCM کراس- کانتری نقطه به نقطه :XCP کراس- کانتری اتصال کوتاه ( دور ) : XCC کراس- کانتری تایم تریال :XCT کراس- کانتری امدادی :XCR
ب) دانهیل : DH دانهیل انفرادی : DHI دانهیل دسته جمعی:DHM فور کراس : ۴X پارالل اسلالوم : DS

ج) مسابقات مرحله ای.  گروه های سنی و شرکت کننده ها : ۴.۱.۰۲ مشارکت در مسابقات بر اساس دسته جات سنی که در مقاله ۱.۱.۰۳۴ تا ۱.۱.۰۳۷ ذکر شده،سازماندهی شده است. به جز موارد خاص زیر: بانوان زیر ۲۳ سال ۴.۱.۰۳ در دوچرخه سواری کوهستان بانوان ۱۹ تا ۲۲ ساله درگروه زیر ۲۳ سال ،رده بندی میشوند. کراس – کانتری المپیک ۴.۱.۰۴ اگر مسابقه جداگانه ای برای دوچرخه سواران زیر ۲۳ سال سازماندهی شده باشد،آنها نیز میتوانند در مسابقات انتخابی شرکت کنند. کراس – کانتری ماراتن ۴.۱.۰۵ شرکت در این مسابقات برای دوچرخه سواران ۱۹ سال به بالا مجاز میباشد. دانهیل ۴.۱.۰۶ در رقابتهای جهانی ، قاره ای یا ملی ، دو مسابقه جداگانه ، یکی برای جوانان و دیگری برای دیگر دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است. دیگر مسابقات تقویم بین المللی برای دوچرخه سواران بالای ۱۷ سال،آزاد است. فور کراس ۴X ۴.۱.۰۷ مسابقات فور کراس برای دوچرخه سواران بالای ۱۷ سال آزاد است. مسابقات مرحله ای ۴.۱.۰۸ شرکت در این مسابقات برای همه دوچرخه سواران ۱۹ سال به بالا آزا د است پیشکسوتان ۴.۱.۰۹ همه دوچرخه سواران بالای ۳۰ سال سن که دارای مجوز باشند ، برای شرکت در مسابقات MTB مطابق با تقویم مهارتهای بین المللی ، مجاز خواهند بود. به جز در موارد زیر: ۱- دوچرخه سوارانی که در سال جاری در مسابقات دوچرخه سواری کوهستان منطقه ای یا کشوری بر طبق تقویم بین المللی شرکت کرده اند . البته به جز رقابت های جهانی دوچرخه سواری کوهستان و مسابقات جام جهانی ماراتن. ۲- هر دوچرخه سواری که در سال جاری عضو یک تیم ثبت شده در UCI شده باشد. ۴،۱،۰۱۰ در رقابتهای جهانی پیشکسوتان ، هر دوچرخه سواربایستی دارای یک مجوز فوری و روزانه صاد ر شده توسط فدراسیون ملی باشد. به منظور صحت اعتبار،روزهای شروع و پایان هر دوره بایستی دقیقا در مجوز ذکر شود. مدت زمان اعتبار مجوز، فدراسیون ملی بایستی صاحبان مجوز را تحت پوشش بیمه و سایر مزایا مانند مجوزهای سالیانه ، قراردهد .

ƒ تقویم سالیانه ۴،۱،۰۱۱ مسابقات دوچرخه کوهستان،مطابق با طبقه بندی زیر در تقویم سالیانه ثبت شده است: - بازی های المپیک ((OG - رقابتهای جهانی (CM) در روز برگزاری رقابت های جهانی ، نبایستی مسابقات دیگری مشابه MTB برنامه ریزی شود. - جام جهانی (WC) در روز برگزاری مسابقات جام جهانی ،نبایستی مسابقات کلاس ۱ یا هورس کلاس ( مرحله ای یا یک روزه ) با ساختار مشابه مسابقات قاره ای ، برگزار شوند. - رقابت های جهانی پیشکسوتان (WMC) - رقابت های قاره ای (CC) در روز برگزاری مسابقات قاره ای ، نبایستی مسابقات کلاس ۱ یا هورس کلاس(مرحله ای یا یک روزه )با ساختار مشابه مسابقات قاره ای ، برگزا ر شوند. - مسابقات مرحله ای . هورس کلاس (SHC) کلاس ۱ (S۱) کلاس ۲ (S۲) - مسابقات یکروزه. هورس کلاس (HC) کلاس ۱ (C۱) کلاس ۲ ( C۲) کلاس ۳ (C۲) تعیین کلاس ها در مجمع سالیانه UCI و توسط هیئت مدیره ،انجام میشود.

نمایندگان فنی ( سرپرست فنی ) ۴.۱.۰۱۲ برای بازی های المپیک ،رقابت های جهانی ، مسابقات جام جهانی و رقابتهای قاره ای ، یک نماینده فنی از جانب UCI تعیین میشود ۴.۱.۰۱۳ نماینده فنی وظیفه سازماندهی بدون تبعیض و نظارت بر تهیه و تدارک جنبه های فنی مسابقات را برعهده داشته و در این موارد با مراکز UCI در ارتباط است. ۴،۱،۰۱۴ اگر مسابقه در یک مکان جدید برگزار شود ، نماینده فنی بایستی از مسیر،مسافت،جایگاه نواحی تغذیه و کمک رسانی ، تابلوهای نصب شده ، امنیت و …بازدید نموده و با برگزارکننده نیز ملاقات کند. همچنین بایستی فورآ گزارش بازرسی را جهت هماهنگی ، به کمیته MTB در UCI ارائه کند. ۴،۱،۰۱۵ نماینده فنی میبایست قبل از اولین جلسه فنی رسمی با تیمها ، درمحل برگزاری حضوریافته و نتایج بازرسی از ورودی و مسیرها را به سازمان دهنده و رییس داوران انتقال دهد.همچنین بایستی تدارکات تکنیکی مسابقات را فراهم نموده و از اجرای توصیه های ذکر شده در گزارش بازرسی ،اطمینان حاصل کند. مسئولیت شکل مسیر و هرگونه تغییراتی در آن بر عهده نماینده فنی می باشد. ۴،۱،۰۱۶ نماینده فنی بایستی در جلسات مدیران تیم ها شرکت نماید.

داوران ۴.۱.۰۱۷ سازماندهنده مسابقات باید به جهت تامین امنیت دوچرخه سواران و تماشاچی ها در طول مسابقات و تمرینات رسمی قبل از مسابقه ، داورکافی را فراهم نماید. ۴.۱.۰۱۸ حداقل سن داوران ۱۸ سال است. ۴،۱،۰۱۹ داوران بایستی توسط یک علامت خاص و یا یونیفرم اختصاصی قابل شناسایی باشند. ۴،۱،۰۲۰ داورها بایستی به یک سوت و یک رادیو مجهز بوده و در بخش هایی از مسیر که پوشش ارتباط رادیویی وجود دارد مستقر شوند. ۴،۱،۰۲۱ داوران بایستی به درستی به وظیفه شان آگاه بوده و با استفاده از نقشه های مسیر، محلهای احتمالی تصادفات را پوشش دهند.
 

Schneider

مدیر بازنشسته
بچه ها ا ا ا
منم دوچرخه سواری دوس دارم(بشدت!)
فقط مشکلی که هست اینه که بدلیل شیب 30 تا 40 درجه ای که در منطقه ما با افق هست....پایین رفتنت با خودته......برگشت باید پیاده بار بکشیش! :(
رو همین حساب من 14 سال پیش که از خونه قبلیمون اومدیم اینجا دیگه دوچرخه نخریدم!
ولی پایه ام بریم چیتگر اجاره کنیم پا بزنیم..........
برنامه ای شد منم هستم ;)
 

ecmn_ec

New member
دمت گرم
این قد که تاپیکای بیهوده تو این قسمت هست آدم از دیدن همچین تاپیکایی محروم میشه
 

maryam1973

New member
سلام من امروز عضو این سایت شدم. دنبال این بودم که دوچرخه بخرم و به سایت شما رسیدم و برخی از مطالب این کلوب رو خوندم که خیلی مفید بود ممنونم
حالا موضوع اینه که من اصلا دوچرخه سواری بلد نیستم ولی می خوام دوچرخه سواری یاد بگیرم و با دوچرخه برم سرکار و غیره....
نوع دوچرخه رو که اگه درست مطلب رو گرفته باشم بهتره هیبرید بخرم! بله؟؟
و سوال اینکه اول دوچرخه سواری یاد بگیرم بعد دوچرخه بخرم یا برعکس؟؟
و اگه باید اول یاد بگیرم، آیا جایی هست که یاد بدهند، البته به جز پارک سرخه حصار چون دوچرخه های اونجا داغونه!
ممنون.......
 

maryam1973

New member
من با یکی صحبتی در این مورد کردم منو ترسوند از اینکه بخوام هر روز با دوچرخه به سر کار برم و برگردم، می گفت هوای تهران بسیار آلوده است و حتما مشکل ریوی
پیدا می کنید ( یکی از آشنایانشون که دوچرخه سوار حرفه ای هم بوده، ریه اش آب آورده بوده و دکتر دوچرخه سواری رو خصوصا خصوصا در تهران ممنوع کرده براش).... نظر شما دوستان چیه؟ آیا مورد مشابهی دیدید؟؟؟!؟!؟!
 

ecmn_ec

New member
خوب با این اوضاع حالا یکی دو بار شاید مشکل ایجاد نکنه ولی برای هروز حتما مشکل ایجاد میکنه
اگه اشتبا نکنم ... دوچذخه سواری و کلا ورزش چون باعث دم و باز دو تندتری نسبت به حالت معمول داره در هوای آلوده مثل ورزشهایی که غیر از سالن های سرپوشیده انجام میشه فرد رو دچار مشکل می کنه
 

waterlil

New member
منم دوچرخه رو خیلی دوست دارم.مخصوصا اگه از نوع طرح چند روزه به استان ها و مناطق خارج از شهری باشه.
منم هستم;)4536.jpeg
 

maryam1973

New member
خوب با این اوضاع حالا یکی دو بار شاید مشکل ایجاد نکنه ولی برای هروز حتما مشکل ایجاد میکنه
اگه اشتبا نکنم ... دوچذخه سواری و کلا ورزش چون باعث دم و باز دو تندتری نسبت به حالت معمول داره در هوای آلوده مثل ورزشهایی که غیر از سالن های سرپوشیده انجام میشه فرد رو دچار مشکل می کنه


پس عملا بی خیال دیگه!!!!!!.... چون من وقتشو ندارم که تفریحی، خارج شهر و .... برم سراغ دوچرخه سواری:cry::mad::(:cry::cry:
 

maryam1973

New member
دوچرخه خریدن

دوچرخه خریدن

یکی بیاد با من بریم دوچرخه بخرم!!!!! :cry: من دوچرخه میخوام باباجان!!!!! :cry:

ولی جدی می گم یکی یا بیاد یا معرفی کنه برم کجا (یعنی آدرس دقیق مغازه مورد نظر) و چی بخرم...
یک دوچرخه معمولی برای دوچرخه سواری تو شهر میخوام...
مرسی دوستان :gol::heart::smile:
 
سلام :gol:

دوچرخه سوارای گل کسی آدرس باشگاه های دوچرخه سواری بانوان تو تهرانو بلده ؟
من تو نت چیزی پیدا نکردم
 

mteso

New member
فروش دوچرخه

فروش دوچرخه

سلام من یه دو چرخه مریدا حرفه ای دارم با قیمت مناسب در حد آکبند میخوام بفروشم اگه دوست داشتید میتونید با من تماس بگیرید مدلشم tfs500 اینم شمارم09125153382مظهری
 

mteso

New member
فروش دوچرخه

فروش دوچرخه

سلام من یه دوچرخه حرفه ای مریدا TFS 500 دارم در حد نو میخوام بفروشم کسی خواست میتونه با من تماس بگیره(با قیمت مناسب)09125153382مظهری
 

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
سلام
ما خانوما که نمیتونیم تو خیابون دوچرخه سواری کنیم:razz:
اما یکی دو سال پیش صبحای زود با بابایی میرفتم دوچرخه سواری؛یادش بخیر:cry:
حالا مگه این درس و دانشگاه میذاره؟!:mad:
باید میرفتم هلند،کشور دوچرخه و گل و آسیاب های بادی... کاش از تنهایی نمیترسیدم و میرفتم،کاش...:(
 

bahman.eng

New member
در مرحله دوم مسابقات تور دوچرخه سواري ميلاد دو نور؛ مهدی سهرابی (زنجان) در جایگاه دوم قرار گرفت

در مرحله دوم مسابقات تور دوچرخه سواري ميلاد دو نور؛ مهدی سهرابی (زنجان) در جایگاه دوم قرار گرفت



مرحله دوم از سيزدهمين دوره مسابقات بين‌المللي تور دوچرخه‌سواری ميلاد دو نور، با نایب‌قهرماني مهدی سهرابی از زنجان همراه بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، مرحله دوم از سيزدهمين دوره تور بين‌المللي ميلاد دو نور، دیروز در مسیر شهرک صنعتی مهاجران اراك به مسافت 130 کیلومتر در قالب 11 دور برگزار شد که در پایان، حسین ناطقی از اصفهان با زمان 2 ساعت و 43 دقیقه و 58 ثانیه، مقام نخست را از آن خود کرد.

مهدی سهرابی از زنجان و امیر زرگری از استان مرکزی (الف) نیز با زمان مشابه نسبت به نفر اول به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند و قرار است مرحله سوم این تور نیز امروز در مسیر اراک ـ فرمیهن به مسافت 131 کیلومتر برگزار شود.

سیزدهمین دوره مسابقات تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری میلاد دو نور در حالی به میزبانی استان مرکزی آغاز شد که در 12 دوره قبلی این مسابقات، رکاب‌زنان استان‌های مرکزی و آذربایجان‌شرقی، در صدر پرافتخار‌ترین‌های این پیکارها جای داشتند.

تور بین‌المللی میلاد دو نور که در سال 78 و به مناسبت ولادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در استان مرکزی شکل گرفت، پس از گذشت 12 سال کم‌کم جایگاه واقعی خود را در بین‌ رکاب‌زنان داخلی و خارجی باز کرده و به یکی از مهم‌ترین تورها در سطح خود تبدیل شده است.

تاریخچه این مسابقات نشان‌ می‌دهد؛ در بخش تیمی، استان مرکزی برترین تیم 12 دوره گذشته این پیکارها بوده است. تیم میزبان در این مدت 6 بار در سال‌های 78، 79، 81، 82، 83 و 89 در بخش تیمی بر سکوی قهرمانی ایستاده است. پس از استان مرکزی، تیم آذربایجان‌شرقی با 5 بار قهرمانی در سال‌های 80، 84، 85، 86 و 88 در مکان دوم جای گرفته است و در سال 87 هم تیم نیروی زمینی از استان تهران، قهرمان این پیکارها شد.

گفتنی است، سیزدهمین دوره تور بين‌المللي دوچرخه‌سواري میلاد دونور در 4 مرحله و به مسافت 5/486 کیلومتر برگزار می‌شود که مرحله نخست در مسیر شهرهای اراک ـ شازند ـ آستانه، مرحله دوم به صورت کریتریوم در شهر مهاجران، مرحله سوم در مسیر شهرهای اراک ـ آشتیان ـ فرمهین و مرحله پایانی تور در مسیر اراک ـ محلات و خمین برگزار خواهد شد.
 

Hossein -2002

کاربر ممتاز
سلام :gol:

دوچرخه سوارای گل کسی آدرس باشگاه های دوچرخه سواری بانوان تو تهرانو بلده ؟
من تو نت چیزی پیدا نکردم
سلام. شما باید بری خیابان طالقانی- ورزشگاه شیرودی(امجدیه) - کوچه ورزنده - فدراسیون دوچرخه سواری
عضو میشی ی سری کلاسای مقدماتی داره اگه تونستی خوب باشی عضو تیمای باشگاهیی میشی
 

sarv ghamat

New member
سلام رفقا.

خوشحال شدم دیدم اینجا هم دوچرخه سوار داریم.
منم مدت 10ساله دوچرخه سواری میکنم و الان یه یه سالی هست که دارم حرفه ای کار میکنم.
تازمانی که هوا خوب بود هفته ای 250تا300کیلومتر رکاب میزدم. و الان که هوا سرده میرم باشگلاه و بادوچرخه ثابت و وزنه کار میکنم.
یه بار هم توریستی از مشهد تا تهران رو رکاب زدم .(البته از جاده شمال.تقریبا 1200کیلومتر)
متاسفانه تا الان واسه ماها مسابقه برگزار نکردن(توی این 1-2سال) و اگه انشالله بتونم به حدنصاب و شرایط بدنی لازم برسم واسه مسابقات پاراالمپیک لندن میخام برم با تیم قطر یا امارات یا هرکشوری که بشه.البته امیدوام ایران مسابقه بزاره و مجبور به این کار نشم وگرنه ....
.

درکل خوشحال شدم از وجود همچین تایپیکی وگرنه خودم میخواستم ایجاد کنم.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
*** s.mahdi *** دوچرخه سواری ورزش های انفرادی 18

Similar threads

بالا