کلاژن ساز های پوست

eng.irani

عضو جدید
كلاژن پروتئینی است كه در تمام بدن وجود دارد و در واقع تركیب اصلی سازنده غضروف؛ عضلات، استخوان‌ها، پوست و تاندون‌ها محسوب می‌شود.

منابع كلاژن
می توان گفت كه كلاژن چسب طبیعی است كه چفت و بست بدن را حفظ می‌كند. خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از این تركیب است و به كمك همین پروتئین است كه سلول‌های پوست جایگزین شده و جوانی اش حفظ می‌شود. بدن ما به طور طبیعی كلاژن تولید می‌كند اما با گذر عمر تولید این تركیب كاهش پیدا می‌كند. علاوه بر این عوامل دیگری مانند مصرف زیاد قند، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تشدید كاهش آن می‌شود. اگر خودمان اقدام به حفظ كلاژن و جایگزینی آن نكنیم علاوه بر پوستمان، ناخن ها، دندان ها، غضروف‌ها و حتی روده‌ها نیز ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند.

كلاژن چیست؟
در زبان یونانی كلاژن به معنای «تولید‌كننده چسب» است. این چسب طبیعی در واقع پروتئینی است كه فیبرهای سفید پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها، غـــــضروف‌ها و تمام بافت‌های رابط را تشكیل می‌دهد. این تركیب همچنین در مواد ژلاتینی بدن مانند زجاجیه چشم (همان مایع ژله‌ای مانند و بدون عروق و شفاف كره چشم) نیز وجود دارد. كلاژن 5 نوع دارد و حــــدود 80 درصد وزن بافت‌های رابط را در بــرمی‌گیرد. بنابراین چیزی بیش از یك ماده ساده در تركیب كرم‌های زیبایی است.

میوه‌های كلاژن ساز
در بین مواد غذایی متنوعی كه باعث تولید كلاژن بیشتر می‌شوند میوه‌ها جایگاه بالایی دارند. میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، كیوی، پاپایا، انگور سفید، بلوبری، توت فرنگی و تمشك جزو میوه‌های سرشار از ویتامین C هستند و افزایش میزان كلاژن نقش مهمی دارند. این ویتامین یك آنتی اكسیدان قوی محسوب می‌شود كه اثرات مخرب رادیكال‌های آزاد را خنثی می‌كند. به همین دلیل نیز باعث حفظ جوانی و شادابی پوست شده و از افتادگی زودهنگام و بروز چین و چروك جلوگیری می‌كند. علاوه بر این ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم‌ها و جراحات پوستی ایجاد شده نقش مهمی دارد. علاوه بر این می‌توانید از خواص موجود در این میوه‌ها برای افزایش كلاژن موجود در اندام‌های دیگر مانند چشم‌ها و غضروف‌ها نیز بهره مند شوید.


سویا و مشتقاتش
برخی از محصولات تهیه شده از سویا مانند شیر یا پنیر سویا حاوی «جنیستئین» هستند. این تركیب شیمیایی قدرت بدن برای ترشح هر چه بیشتر كلاژن را بالا می‌برد و با آنزیم‌هایی كه خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بافت‌های بدن را به خطر می‌اندازند، مقابله می‌كند.


چگونه كلاژن بدن را افزایش دهیم؟
همان‌طور كه گفته شد كلاژن در سرتاسر بدن ما وجود دارد بنابراین لازم است كه برای جذب و تولید هر چه بیشتر آن تلاش كنیم. شما می‌توانید با گنجاندن مواد غذایی زیر میزان این پروتئین ضروری را در بدنتان افزایش دهید.

سبزیجات مفید و لازم
برای كلاژن‌سازی هر چه بیشتر با سبزیجات باید به سراغ آن‌هایی بروید كه حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین K و آنتی اكسیدان‌ها هستند. برای اینكه پوست بدنتان سالم بماند باید سبزیجاتی مانند بروكلی، كلم ها، اسفناج، چغندر، بادمجان و گل كلم در برنامه ی غذایی تان باشد. این مواد غذایی با تولید ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد و به‌ویژه ویتامین C به ساخت كلاژن كمك می‌كنند و مفاصل و پوست را در سلامت بهتری قرار می‌دهند. یادتان باشد كه گوجه فرنگی بیشتری نیز مصرف كنید. چون میزان بالای لیكوپن آن باعث تولید هر چه بیشتر كلاژن می‌شود.

گوگرد
گوگرد یك ماده معدنی مفید و ضروری برای سنتز كلاژن و كرتین بدن است. كمبود این ماده معدنی باعث بروز ضعف در پوست، موها و ناخن‌ها می‌شود. در واقع مواد غذایی حاوی گوگرد جایگاه مهمی در لیست مواد غذایی تولید‌كننده كلاژن دارند. برای جذب گوگرد بیشتر می‌توانید به موز، مــرغ، گوشــــت اردك، توفو یا همان پنیر سویا، میوه نارگیل، پاپایا و سیر و پیاز اعتماد كنید.


اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 دوستدار كلاژن هستند و تأثیر زیادی در افزایش میزان آن دارند. ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی خال خالی، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام هندی، بادام یا حتی خیار جزو منابع غذایی حاوی امگا 3 هستند. این مواد غذایی باعث نرمی مفاصل، بهبود وضعیت روده‌ها و شفافیت هر چه بیشتر پوست می‌شوند. توجه داشته باشید كه مصرف این مواد غذایی باعث كاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شده و میزان كلسترول بد را نیز كاهش می‌دهند.

مصرف مكمل
یكی دیگر از روش‌های رایج جذب كلاژن بیشتر مصرف مكمل است كه با انواع مختلف تولید شده و در بازار وجود دارند. می‌توانید از كپسول، پودر یا قرص‌های كلاژن استفاده كنید. البته بهتر است قبل از مصرف هر نوع مكمل یا دارویی با پزشك مشورت كنید. چون لازم است كه دوز مصرف این مكمل‌ها بر حسب نیاز بدنتان باشد.از مكمل‌هایی استفاده كنید كه همچنین حاوی ویتامین C نیز باشند. چون این ویتامین باعث جذب هر چه بیشتر كلاژن می‌شود.بهتر است مكمل‌ها را در وعده صبحانه مصرف كنید تا جذب آن بیشتر شده و بهتر اثر كند.

منبع:روزنامه آرمان
 

Similar threads

بالا