کلاس کنکور ← منابع طبیعی (محیط زیست)

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه خبره اون همه کتاب؟
همه رو که نمیخواد بخونی.
من یه سری کتاب و تست و جزوه د ارم میخوام بفروشم. نو هستن
 

SaNaZ Sa

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای رشته ما سنجش و دانش بهتره یا سنجش تکیملی؟؟؟ میخام تو آزموناشون شرکت کنم..
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فکر کنم سنجش و دانش بهتره. ولی خب رتبه که تو این آزمونا میاری اصلا شبیه رتبه تو کنکور نیستا
 

SaNaZ Sa

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم سنجش و دانش بهتره. ولی خب رتبه که تو این آزمونا میاری اصلا شبیه رتبه تو کنکور نیستا

اره... بیشتر به ابن خاطر میخام شرکت کنم که با برنامه خاصی پیش برم و انگیزه داشته باشم هر هفته برای مطالعه

آشنایی داری با آزموناش؟ حالا رتبه ش شباهتی نداره سوالاشم شباهتی نداره؟
 

denis**

عضو جدید
بهترین جزوه ها برای دانشگاه اصفهان و تهران و بعد گرگان ..فقط ارزیابی یزد خوبه.. کتاب یادتون نره چون اصل کتاب و فرع جزوست
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل آزمون سال 95 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

تحلیل آزمون سال 95 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

[h=1]تحلیل آزمون سال 95 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)[/h]

ارزیابی محیط زیست

بر خلاف پیش بینی، سوالات مربوط به کاربرد GIS در ارزیابی محیط زیست کاهش یافتند و معدود سوالاتی که از این مبحث وجود داشت نسبت به پارسال ساده تر بودند.
همچون سال‌های گذشته با مطالعه کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم می‌توان به اکثر سوالات پاسخ داد.
تعداد زیادی از سوالات، در سال گذشته نیز مشابه آن‌ها آمده بود (سوالات 122، 129، 130، 131، 135، 140، 141، 148، 149)
2 سوال از عکس‌های هوایی وجود داشت که در چندسال اخیر همواره جزء ثابت سوالات بوده است.
در بحث موجودی منابع، از منابع ایران سوال طرح شده که خارج از کتاب دکتر مخدوم بوده و جزء سوالات دشوار امسال محسوب می‌شوند.
سوال 147 بیشتر برای درس شناخت و حمایت محیط زیست مناسب بود تا ارزیابی محیط زیست.
سوال 123 یک سوال تکراری و بسیار شبیه و نزدیک به سوال 124 کنکور 93 است. سوال 150 نیز عیناً تکرار سوال 127 سال 92 است که این امر بیانگر لزوم تحلیل و بررسی سوالات سال های قبلی است.
به طور کلی با توجه به کاهش تعداد سوالات مربوط به GIS سطح دشواری سوالات امسال مجموعاً اندکی ساده‌تر از سال گذشته ارزیابی می‌شود.
لازم به ذکر است، پاسخ تعداد زیادی از سوالات کنکور 95 در این درس، چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف وجود داشت.
درس ارزیابی محیط زیست با توجه به ضریب 3 و بالایی که دارد همواره یکی از مهم‌ترین دروسی است که می‌تواند در جابجایی رتبه داوطلبان اثرگذار باشد.

اکولوژی حیات وحش
نکته کاملاً ملموس درمورد درس اکولوژی حیات وحش، ساده تر شدن سوالات در مجموع است.
وجود سوالات تعریفی بر ساده شدن سوالات تأثیر زیادی گذاشته به نحوی که سوالات 77 یا 65 سوالاتی بسیار ساده و تعریفی هستند.
سوالاتی مشابه سوال 63 را در سال‌های قبل بارها در درس بیولوژی دیده ایم و طرح این سوال برای درس بیولوژی مناسب‌تر بود.
نکته جالب توجه دیگر طرح 2 سوال از صورت فرمول های رایج در این درس است. برای پاسخگویی به سوالات 67 و 69 ، فقط کافی است داوطلب فرمول نرخ ذاتی رشد جمعیت و معادله لاتکا ـ ولترا را حفظ باشد و به سوال پاسخ دهد و نیازی به محاسبه هم ندارند.
تلفیق مناسبی از سوالات ساده و دشوار وجود دارد به طوری که سوالات امسال را نمی‌توان به طور کلی ساده یا دشوار دانست..... اما در مجموع به مراتب ساده تر از سال های گذشته بود.
همچون سال گذشته، مبحث رشد و دینامیزم جمعیت بیشترین تعداد سوالات را دارد.
درس اکولوژی حیات وحش از آن جا که دامنه گسترده ای دارد و دست طراح سوال برای طرح سوالات متفرقه باز است، عموماً درس دشواری برای داوطلبان رشته محیط زیست محسوب می شود که حتی با مطالعه دقیق منابع موجود که معمولاً برای این درس معرفی می شوند باز هم سوالات زیادی هستند که داوطلب نمی تواند به راحتی به آن ها پاسخ دهد.
معمولاً داوطبان رشته محیط زیست پایین‌ترین درصد را در همین درس اکولوژی حیات وحش دارند. لذا، درس با اهمیتی در کنکور محسوب شده و کسب درصد بالا در این درس می تواند در ارتقای رتبه فرد موثر باشد.
متأسفانه سؤال 69 که مربوط به این درس می باشد اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است.


آلودگی‌های محیط زیست
سوالات درس آلودگی‌های محیط زیست امسال نیز همچون سال گذشته از 4 بخش عمده آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک و فلزات سنگین طرح شده بود و کمتر شاهد سوالات متفرقه بودیم.
نکته بسیار مهم و قابل توجه 3 برابر شدن تعداد سوالات مربوط به فلزات سنگین نسبت به سال گذشته و کاهش چشمگیر تعداد سوالات مربوط به آلودگی هواست.
سوال 32 عملاً جواب سوال 54 را داده است. این اتفاق در سال گذشته یعنی کنکور 94 نیز رخ داد به طوری که در سوال 56 ، صورت سوال عملاً جواب را داده بود! این بیانگر نقص و بی دقتی طراحان سوال این درس است. گویا به نظر می‌رسد داوطلبان می‌توانند صرفاً با تیزبینی و دقت به خود سوال ها، هر ساله یک سوال را به لطف بی دقتی طراحان به راحتی پاسخ دهند!
طرح سوال از مبحث زباله ها و بیوگاز از موارد غیر قابل پیش بینی امسال بود.
سوال 38 در کنکور پارسال نیز آمده بود (با تفاوتی صرفاً ظاهری) و این امر بیانگر لزوم تحلیل و حل کردن تست های سال‌های گذشته است. این تست عیناً همان تست 51 کنکور 94 است.... از 2 نام مختلف یک بیماری استفاده شده که عامل آن یون نیتریت است (سندروم آبی یا متموگلوبینا).
در مجموع سطح دشواری سوالات متوسط ارزیابی می شود. سوالات ساده ای همچون 38 یا 49 در کنار سوالات نسبتاً دشواری همچون 48 یا 56 قرار دارند.


بیولوژی حیوانات شکاری
در آزمون کارشناسی ارشد سال 95 (اردیبهشت سال 95) رشته‌ مهندسی منابع طبیعی ـ محیط زیست، در درس بیولوژی حیوانات شکاری سوالات بخش، پرنده شناسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و پاسخ به آن سخت‌تر بوده است. دو سوال از 13 سوال مربوط به مقایسه اندازه اندام‌های بدن پرندگان مختلف می‌باشد و با توجه به اینکه مشخص نشده است که این مقایسه باید بر مبنای تناسب نسبت به جثه گونه انجام پذیرد یا مقایسه معمولی با یکدیگر انجام شود در صحت سوال باید شک نمود. همچنین از آنجا که بسیاری از دانشجویان درس پرنده شناسی را کمتر مطالعه می‌نمایند افزایش تعداد سوالات و به ترتیب آمدن آنها در سوالات امسال به نوعی به بسیاری از دانشجویان القای ترس را کرده است. البته نا گفته نماند در سوالات آزمون‌های امسال مدرسان یک دفعه این کار انجام شد تا دانشجویان آمادگی برای انواع مختلفی از شرایط را داشته باشند. اگرچه سوالات قسمت پرنده عمدتاً ماهیت مطلبی که از دانشجو خواسته شده متفاوت از کنکور سال گذشته می باشد اما دانشجویان می‌توانستند با مطالعه کنکورهای قریب به 4 سال اخیر کلیت مطالبی که از آنها خواسته شده را آشنایی داشته باشند و با نمونه سوال آشنایی کامل داشته باشند. در قسمت سوالات مربوط به پستانداران نیز تقریباً همان شرایط پرندگان تکرار شده است. سوالات عموماً با سال قبل قرابت زیادی نداشته اما تقریبا تمامی سوالات مشابه آن در چند سال اخیر مطرح بوده و فقط یک سوال ترکیبی با اکولوژی سوال جدید این بخش محسوب می‌شد. پاسخ به اکثر سوالات این بخش با خواندن کتاب راهنمای صحرایی پستانداران ایران و راهنمای صحرایی پرندگان ایران مقدور می‌باشد.


شناخت و حمایت محیط زیست
همچون سال‌های گذشته درس شناخت و حمایت محیط زیست ساده‌ترین درس کنکور کارشناسی ارشد بود.
سوالات 110 یا 102 را می توان دشوارترین سوالات امسال دانست که شاید برای داوطلبان، این سوالات تا حدی تازگی داشتند ولی این‌ها نیز سوالات دشواری نیستند.
سوالات امسال در مجموع ساده‌تر از سوالات سال گذشته هستند که با مطالعه منابع موجود می‌توان به بیش از 90% سوالات به راحتی پاسخ داد.
نکته بسیار جالب تکرار عینی سوال 112 است که در کنکور 94 نیز دقیقاً با همین صورت سوال و گزینه‌ها آمده بود.
سوال 114 نیز عیناً در کنکور 93 آمده بود.
تعداد زیادی سوالات تعریفی وجود دارد که باعث ساده‌تر شدن سطح سوالات شده است.
در بخش حمایت محیط زیست، از پروتکل کیوتو سوال مطرح شده است.
بر خلاف سال‌های گذشته سوالی از مبحث بیوم‌های عمده کره زمین نداشتیم.
طرح سوال از ساختار لایه‌های کره زمین نیز در سال‌های اخیر متداول شده به طوری که در سال 92، لایه گوتنبرگ و امسال، ناپیوستگی موهوروویچ مورد سوال قرار گرفتند.
متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 114، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل آزمون سال 94 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

تحلیل آزمون سال 94 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

[h=1] تحلیل آزمون سال 94 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317) [/h]
آلودگی‌های محیط زیست
سوالات درس آلودگی‌های محیط زیست امسال، استاندارد‌تر و قابل پیش بینی‌تر از سال 93 بود به طوری که سوالات محاسباتی اصلاً وجود نداشت و سوالی خارج از چارچوب کلی نداشتیم و همچنین اکثر سوالات با مطالعه منابع موجود قابل پاسخگویی بودند.
سوالات مربوط به بخش آلودگی هوا همچون گذشته بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص می‌دهند و بعد از آن نیز، آلودگی و تصفیه آب دارای بیشترین تعداد سوالات است.
کلاً سطح سوالات ساده بود، هر چند سوالات دشوارتری همچون سوال 58 یا 48 نیز در بین سوالات ساده خودنمایی می‌کنند.
سوال 56 را شاید بتوان ساده‌ترین سوال کنکور کارشناسی ارشد امسال دانست. صورت سوال، عملاً جواب را داده است!
توجه به آلودگی نفتی نیز از ویژگی‌های بارز سوالات امسال است. در سال های گذشته توجه چندانی به این مبحث نمی شد.
سوال 39 از درس آلودگی (قانون استوک) تقریباً به طور عینی در کنکور دکتری محیط زیست، گرایش آلودگی های محیط زیست سال 93 آمده بود و عملاً نشان دهنده این است که حتی بررسی سوالات سال های قبل آزمون دکتری محیط زیست نیز می‌تواند در پاسخگویی به سوالات آزمون کارشناسی ارشد موثر باشد.
نکته جالب توجه دیگر اینکه، هم در بخش آلودگی هوا، هم آلودگی آب و هم فلزات سنگین، از اثرات آلاینده ها بر سلامت انسان و سایر موجودات زنده سوال طرح شده است. بروز نکروز در گیاهان که مربوط به آلودگی هواست. بروز بیماری سندروم آبی کودکان که مربوط به آلودگی آب است و بیماری مولیبدنوزیز که مربوط به فلزات سنگین است.


ارزیابی محیط زیست
سوالات درس ارزیابی محیط زیست در کنکور امسال تلفیقی از شیوه‌های نوین ارزیابی و آمایش (GIS) و شیوه‌های کلاسیک و قدیمی‌تر ارزیابی و آمایش سرزمین (مدل ارائه شده در کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم) بود. به طوری که اگر داوطلبی یک جزوه خوب از "کاربرد GIS در ارزیابی محیط زیست " می‌داشت و کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم را با دقت می‌خواند می‌توانست این درس را بالای 90% بزند.
سال گذشته سوالات زیادی در ارتباط با مبحث ارزیابی و آمایش ایران داشتیم در حالی که امسال اصلاً اینگونه نبود و سوالات کلی‌تر بود.
به طور کل نمی‌توان سوالات امسال را ساده‌تر یا دشوارتر از پارسال در نظر گرفت. این امر باید در مباحث مختلف مربوط به این درس بررسی شود.
سوال 131 در کنکور دکتری محیط زیست گرایش آمایش سرزمین سال 93 آمده بود.
سوال 145 یک سوال تکراری و بسیار ساده است که هر ساله در کنکور با اندکی تغییر می‌آید و برای پاسخگویی به آن کافی است داوطلب یک جدول کوچک و ساده در صفحه 4 کتاب دکتر مخدوم را مطالعه نماید.
درس ارزیابی محیط زیست با توجه به ضریب 3 و بالایی که دارد همواره یکی از مهم‌ترین دروسی است که می‌تواند در جابجایی رتبه داوطلبان اثرگذار باشد.


بیولوژی و شناخت حیوانات شکاری
امسال در این درس مجدداً سوالات مربوط به بخش پرنده شناسی بیشتر شد. سال 92، 11 سوال، سال 93، 8 سوال و امسال 10 سوال مستقیماً از این مبحث وجود داشت.
توجه بسیار زیادی به حیات وحش ایران شده است و 7 سوال مستقیماً مربوط به حیات وحش ایران است. البته هر ساله توجه ویژه‌ای به حیات وحش ایران می شود اما امسال این توجه بیشتر شده است.
سوالات مربوط به بخش پرنده شناسی دشوار‌تر از سوالات مربوط به پستانداران است.
سوال 153 عیناً در سال 92 نیز آمده است.
در سال‌های اخیر توجه طراحان سوال این درس به بحث مورفولوژی ( ریخت شناسی) گونه ها بیشتر شده است. مواردی نظیر رنگ عمومی بدن یا رنگ منقار، اندازه کلی بدن، اندازه و رنگ دم، فاصله بین گوش‌ها، اندازه دست و پا یا طول شاخ مواردی است که همگی در سال‌های اخیر به خصوص همین امسال مورد سوال قرار گرفته‌اند. پس قاعدتاً داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد نیز می‌بایست توجه ویژه‌تری به این مبحث داشته باشند.
سوالات زیادی نیز درباره زمان جفت‌گیری و یا طول دوره بارداری و کلاً مبحث تولید مثل در حیات وحش مطرح شده است.
مطالعه دقیق کتاب راهنمای صحرایی پستانداران نوشته هوشنگ ضیایی به خصوص راسته‌های گوشتخواران و زوج سمان، به داوطلبان توصیه می‌گردد.


اکولوژی حیات وحش
در سوالات امسال توجه زیادی به مبحث پویایی و رشد جمعیت و برآورد جمعیت حیات وحش شده است.
تلفیق مناسبی از سوالات ساده و دشوار وجود دارد به طوری که سوالات امسال را نمی‌توان به طور کلی ساده یا دشوار دانست.
امسال سوالات کمتری از مبحث اصول و قوانین علم اکولوژی داشتیم.
سوال 80 را صرفاً با ترجمه عبارات به فارسی می توان جواب داد.
سوال 87 یک سوال پرتکرار است (اندازه گستره خانگی یا همان Home range) که در کنکورهای اخیر از آن سوال مطرح می شود و بعضاً این سوالات عیناً تکراری و یا شبیه به هم هستند.
درس اکولوژی حیات وحش از آن جا که دامنه گسترده ای دارد و دست طراح سوال برای طرح سوالات متفرقه باز است، عموماً درس دشواری برای داوطلبان رشته محیط زیست محسوب می شود که حتی با مطالعه دقیق منابع موجود که معمولاً برای این درس معرفی می شوند باز هم سوالات زیادی هستند که داوطلب نمی تواند به راحتی به آن ها پاسخ دهد.
معمولاً داوطبان رشته محیط زیست پایین‌ترین درصد را در همین درس اکولوژی حیات وحش دارند. لذا، درس با اهمیتی در کنکور محسوب شده و کسب درصد بالا در این درس می تواند در ارتقای رتبه فرد موثر باشد.


شناخت و حمایت محیط زیست
همچون سال های گذشته درس شناخت و حمایت محیط زیست ساده‌ترین درس کنکور کارشناسی ارشد بود.
سوالات 94 یا 100 یا 101 را می توان دشوارترین سوالات امسال دانست که شاید برای داوطلبان، این سوالات تا حدی تازگی داشتند.
توجه به محیط زیست طبیعی ایران بارزترین مشخصه سوالات امسال بود. دریاچه ارومیه و جنگل های خزری (هیرکانی).
تعداد سوالات مربوط به قوانین و نظریه‌های محیط زیست و اکولوژی نسبت به پارسال کاهش یافته اما همچنان 3 سوال از این مبحث در بین سوالات دیده می شود.
در بخش حمایت محیط زیست، از اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) سوال مطرح شده است.
همچون سال گذشته 2 سوال از مبحث بیوم‌ها وجود داشت.
سوال 111 درباره تعریف نیچ یا همان آشیان اکولوژیکی است. مبحثی که در درس اکولوژی حیات وحش نیز (سوالات 85 و 86) از آن سوال طرح می شود و این بیانگر ارتباط بین این 2 درس با هم است.
به طور کلی با مطالعه دقیق منابع شناخته شده برای این درس داوطلبان به راحتی می‌توانستند به بیش از 80% سوالات پاسخ دهند.


زبان تخصصی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) از 15 سوال درس زبان تخصصی همانند سال گذشته 3 سوال از فصل واژگان و 12سوال از فصل درک مطلب طرح شده بود. زبان تخصصی در سال 94 از 3 متن تخصصی تشکیل شده بود و از سطح استانداردی برخوردار بود.



منبع:مدرسان شریف
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)



تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

آلودگی‌های محیط زیست
نکته کاملاً ملموس و مشهود در سوالات امسال در درس آلودگی‌های محیط زیست، کمتر شدن سوالات مربوط به آلودگی هوا است. سال گذشته حدود 15 سوال از مجموع 30 سوال مربوط به این مبحث بود حال آنکه امسال تنها 7 سوال مستقیم و 2،3 سوال تلفیقی و غیر مستقیم از این مبحث داشتیم.
نکته دیگر در مورد درس آلودگی‌های محیط زیست در آزمون امسال توجه ویژه طراحان سوال به اصطلاحات انگلیسی و تعریف‌های رایج در مبحث آلودگی بود که 2 سوال را به خود اختصاص داد در حالی که سال گذشته اصلاً چنین سوالاتی وجود نداشت. (در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف در سال جاری چنین سوالاتی وجود داشت.)
وجود سوالات محاسباتی و در واقع مبحث «مهندسی آلودگی‌های محیط زیست» نیز جزء موارد غیر قابل پیش بینی امسال بود زیرا در 2 سال گذشته چنین سوالاتی نداشتیم. برای پاسخگویی به چنین سوالاتی مطالعه کتاب مهندسی محیط زیست دکتر عباس‌پور توصیه می‌گردد. کتابی که مربوط به مباحث مهندسی و محاسباتی آلودگی‌های محیط زیست است.
سال گذشته 1 سوال از مبحث آلودگی صوتی داشتیم که امسال از این مبحث سوالی وجود نداشت اما در عوض 1 سوال از مبحث آلودگی نفتی داشتیم.
همچون سال گذشته 1 سوال در مورد تاریخچه آلودگی‌هاست. سوال 44 سال 91 و سوال 51 سال 92.
همچنین امسال 1 سوال در مورد پروتکل مونترال داشتیم که دانشجویان انتظار مشاهده این سوال را بیشتر در درس شناخت و حمایت محیط زیست داشتند.
همچون سال‌های گذشته تلفیقی از سوالات ساده و دشوار وجود داشت اما با این که تعدادی از سوالات چندان قابل پیش‌بینی نبودند (با توجه به این که در سال‌های گذشته چنین سوالاتی نداشتیم) روی هم رفته آزمون درس آلودگی‌های محیط زیست امسال اندکی ساده تر از پارسال بود.


ارزیابی محیط زیست
سوالات درس ارزیابی محیط زیست امسال با دید و نگاه ویژه طراح محترم سوال نسبت به ارزیابی و آمایش سرزمین ایران مطرح شده بود، به طوری که امسال 8 سوال مربوط به ارزیابی محیط زیست در ایران بود. این در حالی است که سال گذشته اصلاً بدین صورت نبود و فقط سوال آخر درس ارزیابی سال 92 مربوط به ایران می شد.
نکته قابل توجه دیگر بیشتر شدن سوالات مربوط به سنجش از دور نسبت به سال 92 می‌باشد. به طوری که در سال 92 از این مبحث 2 سوال و امسال 4 سوال از این مبحث داشتیم که این امر با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روز افزون کاربرد ماهواره‌ها و سنجش از دور در کار ارزیابی کاملاً قابل توجیه است.
امسال نیز همچون سال گذشته یک سوال محاسباتی وجود داشت.
روی هم رفته سوالات امسال کمی دشوارتر از سال گذشته بود. علت آن هم نه دشواری واقعی سوالات امسال بلکه سادگی بیش از حد سوالات سال 92 است. در سوالات سال گذشته فردی که کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم را می‌خواند به راحتی می‌توانست به 80% سوالات پاسخ دهد که این میزان درصد امسال کاهش حدوداً 20 درصدی داشته است.


بیولوژی و شناخت حیوانات شکاری
مهم‌ترین و بارزترین ویژگی سوالات امسال در درس بیولوژی حیوانات شکاری کمتر شدن سوالات مربوط به بخش پرنده‌شناسی از 11 سوال (در سال 92) به 8 سوال در سال 93 بود.
همچون سال گذشته توجه و تمرکز ویژه‌ای به حیات وحش ایران شده است و 4 سوال مستقیماً مربوط به این بخش هستند.
تلفیقی از سوالات ساده و دشوار مشاهده می‌شود به طوری که می‌توان سوال‌های 161 و 170 را ساده ترین سوالات امسال و سوال های 163 و 177 را دشوارترین سوالات آزمون امسال دانست.
نکته قابل توجه دیگر در مورد سوالات آزمون امسال، وجود 3 سوال در رابطه با حواس در گونه‌های حیات وحش است. 3 حس بینایی، بویایی و شنوایی مورد سوال قرار گرفته‌اند. سال گذشته فقط 1 سوال در این رابطه وجود داشت. امسال نیز همچون سال گذشته 1 سوال از پرندگان حاضر در تالاب‌های شمال کشورمان مطرح شده است. در سال‌های اخیر توجه طراحان سوال این درس به بحث مورفولوژی (ریخت شناسی) گونه‌ها بیشتر شده است. مواردی نظیر رنگ عمومی بدن یا رنگ منقار، اندازه دم، فاصله بین گوش‌ها، اندازه دست و پا یا طول شاخ مواردی است که همگی در سال‌های اخیر به خصوص همین امسال مورد سوال قرار گرفته‌اند. پس قاعدتاً داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد نیز می‌بایست توجه ویژه‌تری به این مبحث داشته باشند.


اکولوژی حیات وحش
سوالات آزمون 93 در قیاس با 92 ساده‌تر بود.
درس اکولوژی حیات وحش از آن جا که دامنه گسترده‌ای دارد و دست طراح سوال برای طرح سوالات متفرقه باز است، عموماً درس دشواری برای داوطلبان رشته محیط زیست محسوب می‌شود که حتی با مطالعه دقیق منابع موجود که معمولاً برای این درس معرفی می‌شوند باز هم سوالات زیادی هستند که داوطلب نمی‌تواند به راحتی به آن‌ها پاسخ دهد.
علت آسان‌تر بودن آزمون امسال کمتر شدن تعداد این سوالات متفرقه و چارچوب گریز و همچنین توجه بیشتر به تعریفات و اصول علم اکولوژی بود. نکته بسیار جالب تکرار عینی سوال 68 سال 92 است که در مورد توزیع سنی گونه‌هاست (Age Distribution)....... که این خود بیانگر اهمیت بررسی و آنالیز سوالات سال‌های گذشته برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد است.
در آزمون امسال 4 سوال تعریفی کاملاً حفظی وجود دارد که داوطلبانی که منابع موجود را مطالعه کردند قطعاً به راحتی به این سوالات پاسخ داده اند ( سوالات 81،76، 73و 68).


شناخت و حمایت محیط زیست
همچون سال‌های گذشته درس شناخت و حمایت محیط زیست ساده‌ترین درس کنکور کارشناسی ارشد بود. با این تفاوت که حتی از سال‌های قبل نیز ساده‌تر بود. غیر از 2 سوال، سوالات 91 (اصل سالومون) و 116 ، با مطالعه منابع موجود به راحتی می‌شد به سوالات پاسخ داد.
متأسفانه سوال 116 کاملاً نامفهوم و دارای انواع غلط‌های تایپی و سهوی است (اتفاقی که تقریباً در کنکور رشته محیط زیست رایج است و چیز جدیدی نیست). احتمالاً سوال بدین شکل بوده است:
علت اینکه بیشترین بیابان‌های جهان در عرض جغرافیایی 30 درجه شمالی و جنوبی واقع شده‌اند، کدام است؟
توجه ویژه به نظریه‌ها و قوانین محیط زیست و اکولوژی مشخصه بارز سوالات امسال بود. اصل گوس، اصل سالومون، نظریه نیکلسون، نظریه وین ادواردز، نظریه ثبات- زمان، فرضیه گایا توسط جیمز لاولاک و اصل آلن.
امسال سوالی از بخش محیط زیست ایران نداشتیم و این خود یکی از علل ساده‌تر بودن سوالات امسال بود.
سال گذشته سوالی از بخش معاهدات و کنوانسیون های بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست نداشتیم اما امسال 2 سوال یکی در مورد کنفرانس استکهلم و دیگری درباره کنوانسیون CITES داشتیم.

منبع: مدرسان شریف
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحلیل آزمون سال 92 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

تحلیل آزمون سال 92 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)

[h=1] تحلیل آزمون سال 92 کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (کد 1317)[/h]
ارزیابی محیط زیست
در آزمون كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن سال 91) تعداد سوالات همانند سال گذشته 30 سوال بود و از این 30 سوال، 2 سوال مربوط به فصل Gis و كاربرد سنجش از دور در ارزیابی، 5 سوال از فصل مدل‌های اكولوژیكی و كاربری‌ها، 3 سوال از فصل روش‌های ارزیابی، 4 سوال از فصل یگان‌های زیست محیطی، 3 سوال از فصل روش‌های شناسایی منابع اكولوژیكی، 3 سوال از فصل ارزیابی توان سنگ‌ها و خاك‌ها، 2 سوال از فصل موجودی منابع كره زمین و مشكلات محیط زیست و 7 سوال به صورت سوالات متفرقه طرح شده است و نكته جالب طرح 2 سوال از فصل موجودی منابع كره زمین و مشكلات محیط زیست در سال 92 بود كه سال 91 از آن سوالی طرح نشده بود.
در كل سوالات سال 92 بر گونه‌ای طرح شده كه داوطلب با خواندن كتب مرجع به خصوص كتاب شالوده آمایش سرزمین دكتر مخدوم و ارزیابی محیط زیست دكتر منوری می‌توانست به 70 درصد سوالات به راحتی پاسخ دهد. توجه ویژه به كاربری‌های سرزمین و مدل‌های اكولوژیكی نیز از نكات شاخص آزمون درس ارزیابی سال 92 می‌باشد. ضمناً سوال 127 سال 92 عیناً مشابه سوال 126 سال 91 بود و در سال 91 تمام 30 سوال به صورت سوالات حفظی طرح شده و در سال 92، 28 سوال حفظی و 2 سوال مفهومی، محاسباتی بود.


اکولوژی حیات وحش
در آزمون كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91) تعداد سوالات این درس 30 سوال همانند سال 91 بود، و از این 30 سوال 80 سوال اختصاص داشته به فصل تنوع زیستی، 8 سوال از فصل دینامیزم و رشد جمعیت، 3 سوال از فصل رفتار شناسی حیات وحش، 2 سوال از فصل فنون مدیریت حیات وحش، 3 سوال از فصل تعاریف و قوانین اكولوژی و 6 سوال از سوالات متفرقه بود، كه در بعضی از فصول مانند دینامیزم و رشد جمعیت و فنون مدیریت حیات وحش تعداد سوالات نسبت به سال گذشته كاهش و در بعضی فصول دیگر مانند تنوع زیستی، رفتار شناسی حیات وحش و تعاریف و قوانین اكولوژی تعداد سوالات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
در كل سوالات سال 92 نسبت به سال 91 دشوارتر شده و بیشتر سوالات از كتاب بوم شناسی نوشته چارلز كربس ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده طرح شده است.


آلودگی محیط زیست
در آزمون كارشناسی ارشد سال 92(بهمن 91) تعداد سوالات همانند سال 91، 30 سوال می‌باشد، كه از این 30 سوال، 19 سوال مربوط به مبحث آلودگی هوا، 5 سوال از مبحث آلودگی و تصفیه آب، 5 سوال مربوط به مبحث آلودگی خاك و فلزات سنگین، یك سوال از مبحث آلودگی صوتی است كه در سال گذشته از این مبحث سوالی طرح نشده بود، در هر دو سال تلفیق مناسبی از سوالات ساده و دشوار مشاهده می‌گردد ولی در مبحث‌های آلودگی و تصفیه آب، آلودگی خاك و فلزات سنگین، سوالات كه نسبت به 91 كمی سخت‌تر طرح شده بود، 70 درصد سوالات مربوط به مبحث آلودگی هوا و مباحث مرتبط با آن می‌باشد كه این امر با توجه به افزایش روز افزون اهمیت معضل آلودگی هوا در مقیاس جهانی و شهرهای بزرگ (من جمله تهران) قابل توجیه است. در سال 91 تعداد سوالات حفظی 30 سوال بود ولی در سال 92، 27 سوال شامل سوالات حفظی و 3 سوال شامل سوالات مفهومی، محاسباتی بود و بیشتر از كتاب‌های آلودگی‌های محیط زیست نوشته دكتر مینو دبیری و آلودگی‌های محیط زیست نوشته دكتر مجید افیونی طرح شده بود.


بیولوژی حیوانات شکاری
در آزمون كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91) تعداد سوالات درس بیولوژی حیوانات شكاری 30 سوال همانند سال گذشته است كه از این 30 سوال، 11 سوال از فصل پرنده شناسی، 5 سوال از فصل راسته زوج سمان، یك سوال از فصل راسته فرد سمان، 6 سوال از فصل راسته گوشت خواران و 7 سوال از سوالات متفرقه و تلفیقی بود كه نسبت به سال 91، 2 سوال افزایش یافته است. در هر دو سال تلفیق مناسبی از سوالات ساده و دشوار مشاهده می‌گردد. نكته قابل توجه در مورد بعضی از سوالات همچون سوال 171 سال 92 به روز بودن و به دست آوردن آخرین اطلاعات وضعیت گونه‌هاست. برای مثال در همین سوال دال پشت سفید به تازگی و در سال 2012 در رده‌بندی اتحادیه‌ جهانی حفاظت (IUCN) در خطر انقراض قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه آخرین وضعیت گونه‌ها از لحاظ نزدیك بودن به انقراض در سایت اینترنتی اتحادیه جهانی حفاظت به نشانی www.iucn.org قابل مشاهده است. و بیشتر سوالات از كتاب‌های راهنمای صحرای پستانداران ایران نوشته هوشنگ ضیایی و راهنمای پرندگان ایران نوشته جمشید منصوری طرح شده بود.


شناخت و حمایت محیط زیست
در آزمون كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91) همانند سال 91، تعداد سوالات 30 سوال می‌باشد و از این 30 سوال، 3 سوال از فصل تعاریف و مفاهیم سیستم و اكوسیستم، 6 سوال از فصل ساختار كره زمین و اتمسفر، 6 سوال از فصل بیوم‌ها كه دقیقاً سوال 110 سال 92 مشابه سوال 104 سال 91 بود، 4 سوال از فصل محیط زیست ایران، یك سوال از فصل چرخه‌های عناصر، 3 سوال از فصل اصول اكولوژی و محیط زیست و 4 سوال، از سوالات متفرقه طرح شده بود. نكات قابل توجه در سوالات فصل محیط زیست ایران، توجه طراحان سوال به جنگل‌های حرا (مانگرو) در جنوب ایران است كه در هر دو سال 91 و 92 از آن سوال طرح شود و افزایش تعداد سوالات از این فصل از یك سوال در سال 91 به 4 سوال در سال 92 است. در كل درس شناخت و حمایت محیط زیست همچون سال‌های گذشته ساده‌ترین درس آزمون‌ كارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی ـ محیط زیست بود و بیشتر از كتاب‌های اكولوژی دكتر اردكانی، شناخت محیط زیست نوشته دانیل بوتكین و ادواردز كلر ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده، سوال طرح شده بود.



منبع: مدرسان شریف
 

*Behi

عضو جدید
بچه هایی که وقت کم دارین برا ازمون ارشد. فقط فوکوس کنین رو کتابای خانیران.
کسی هست ازمون دکترا شرکت کنه؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ni_rosa_ce " زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد " منابع طبیعی 4

Similar threads

بالا