کلاس کنکور ← خاکشناسی

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خب اگه خدا بخواد کلاس خاکشناسیمونم داره راه میفته! :)
به دنبال برنامه ای که برای رشته گیاهپزشکی و بیوتکنولوژی برپا کردیم به منظور بررسی تستهای کنکور سالهای گذشته، و در پی به حدنصاب رسیدن داوطلبان رشته خاکشناسی، بر آن شدیم که در گام سوم تاپیکی با عنوان کلاس کنکور در این گرایش تاسیس کنیم!
سعی کنید که هر چند روز یک بار از تمام دروس مورد نیاز برای کنکور یک تست قرار بدین (زبان بصورت جداگانه برگزار میشه) و به صورت کاملا تشریحی و مبسوط روش بحث کنید تا به تمام زوایای مسئله مورد سوال اشراف پیدا کنیم!
و این امر میسر نخواهد شد مگر با حضور فعال و با نشاط همه دوستان خاکشناس و حتی سایر گرایشهای مهندسی کشاورزی
بنابراین مهم نیست که اطلاعات شما در چه سطحی باشه، یا حتی رشته شما چی باشه! مهم اینه که وارد بحث بشید و نظرتون رو درباره جواب صحیح و حتی پاسخهای غلط بگید تا هم خودتون بیشتر یاد بگیرید هم خودمون! چه امسال کنکور داشته باشید چه نداشته باشید، چه اصلا اهل کنکور دادن باشید یا نه! چون قراره اینجا محفلی باشه برای عرضه جهانی دانشمندان آینده علم کشاورزی...!
تا یادم نرفته اینم بگم که سعی میکنیم به صورت ماهانه افراد برتر این تاپیک رو اعلام کنیم و بهشون جایزه بدیم!
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
به نام خدا

سوالات کارشناسی ارشد خاکشناسی 1387


-در یک خاک با مقدار املاح مشخص در کدامیک از حالات رطوبتی زیر پتانسیل اسمزی آب خاک بیشتر است؟

الف-اشباع

ب-ظرفیت زراعی

ج-نقطه پژمردگی دائم

د-رطوبت پوسته ای یا هیگروسکوپیک
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
من تنها چیزی که میدونم اینه که نمک ها روی پتانسیل اسمزی اثر میزارن و اونو کمتر یعنی منفی تر میکنن..که مثلا آب خالص پتانسیل اسمزیش صفره اما اینجا املاح مساوین...آره؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
فکر کنم مطالعه این متن خوب باشه برامون

تقسيمات رطوبتي خاک :

الف) آب هيگروسکوپيک (Hygroscopic water) :
خاکي که در معرض هواي آزاد، آب خود را از دست داده و به ظاهر کاملاً خشک به نظر مي رسد همواره مقداري رطوبت به صورت قشري نازک در سطح ذرات خود تثبيت مي نمايد اين رطوبت که تحت نيروي جاذبه يي در خاک نگهداري مي شود اصطلاحاً آب هيگروسکوپيک (آب جاذبه اي) ناميده مي شود. ضخامت و يا مقدار آن به عواملي از قبيل رطوبت نسبي هوا، درجه حرارت و مهمتر از همه ذرات جامد خاک بستگي دارد.
ب) آب کاپيلاريته (capillary water)
وقتي رطوبت خاک از قشر نازکي که به شدت جذب سطحي ذرات آن شده است تجاوزنموده مازاد رطوبت که در تماس با هواي خاک مي باشد تحت تأثير نيروي کاپيلاريته قرار مي گيرد. اين نيرو به صورت قدرت مکشي در خلل و فرج ريز خاک عمل مي کند. به طوري که اختلاف پتانسيل آن به موجب جابه جا شدن آب از نقاط با رطوبت زيادتر (پتانسيل کمتر) به طرف نقاط با رطوبت کمتر (پتانسيل زيادتر) مي گردد.
آبي که تحت تأثير چنين نيرويي قرار دارد آب کاپيلاريته ناميده مي شود که به کمک نيروي مزبور در مقابل ثقل مقاومت مي کند و در خلل و فرج ريز به توده خاک مي پيوندد. مقدار کل کاپيلاريته به موجوديت فيزيکي خاک بستگي دارد که مي توان آن را از نظر آبياري به دو قسمت غيرقابل استفاده و قابل استفاده براي گياه تقسيم نمود. که قسمت اول در خلل و فرج بسيار ريز خاک قرار دارد (خلل و فرج کمتر از 2/0 ميکرون) و شدت وابستگي آن به خاک بيش از قدرت مکشي ريشه گياهان است در حالي که قسمت دوم آب، آب کاپيلاريته اي است که در بقيه خلل و فرج ريز جاي دارد و با شدتي کمتر از نيروي جاذبه ريشه گياهان به توده خاک پيوسته است.
ج) آب اشباع (gravitation water)
پس از آنکه خلل و فرج ريز خاک از آب پر شد اگر نفوذ آب در خاک ادامه داشته باشد به تدريج هواي موجود در خلل و فرج درشت نيز خارج و آب جانشين آن مي گردد. آب مازاد بر رطوبت کاپيلاريته تحت تأثير نيروي ثقل قرار مي گيرد و در صورت مناسب بودن شرايط زهکشي در جهت نيروي مزبور جريان مي يابد (به همين جهت آب اشباع را آب ثقلي نيز مي نامند)
حالت اشباع در خاک پس از آبياري بيش از حد و يا بعد از بارندگي هاي طولاني حاصل مي شود که زمان لازم براي خروج آب تحت قوه ثقل بسته به چگونگي موجوديت فيزيکي خاک متفاوت است. از اين رو در شرايطي زهکشي مناسب مي توان آب اشباع را نيز همانند آب کاپيلاريته به دو قسمت تقسيم نمود . قسمت اول آب اشباع با جريان سريع که خلل و فرج بسيار درشت را اشغال نموده است و با سرعتي بيشتر از محيط خاک خارج مي شود ( که اين قسمت از آب اشباع، معمولاً مربوط به خلل و فرج به قطر بيش از 30 تا 40 ميکرون است و به دليل سهولت خروج از خاک آنرا آزاد نيز گفته اند)
در حالي که قسمت دوم آب اشباع با جريان کند است که در باقي مانده خلل و فرج درشت قرار دارد و در زماني طولاني تر جاي خود را به هواي خاک مي دهد. در خاک هاي سبک و شني آب اشباع بيشتر شامل قسمت اول است . در صورتي که خاک هاي سنگين و فشرده بخش اعظم اين آب به قسمت دوم تعلق دارد.

ظرفيت اشباع (saturation percentage)
ظرفيت اشباع نماينده حداکثر مقدار آبي است که در يک توده خاک جا مي گيرد. چون آب اشباع در واقع جايگزين هواي خاک در کليه خلل و فرج آن شده بنابراين ظرفيت ارتباط با مجموع خلل و فرج خاک دارد و با در دست داشتن وزن مخصوص حقيقي و ظاهري خاک قابل محاسبه مي باشد.
ظرفيت نگهداري آب در خاک (field capacity)
حداکثر مقدار آبي که خاک مي تواند در شرايط زهکشي در خود نگهداري کند ظرفيت نگهداري آب در خاک ناميده مي شود. به عبارت ديگر اين ظرفيت معرف توانايي يک توده خاک براي نگهداري آب در مقابل نيروي ثقل مي باشد و مقدار آن به حد بالاي آب کاپيلاريته مربوط است. ظرفيت نگهداري آب در خاک ارتباط مستقيم با ميزان خلل و فرج دارد و در واقع قسمت اعظم مقدار آبي که نمايانگر اين ظرفيت است خلل و فرج ريز خاک را پر مي نمايد. بافت که تعيين کننده کميت و درشتي و ريزي خلل و فرج مي باشد و در معرفي ظرفيت مزبور مؤثرند. در يک خاک که ساختمان فيزيکي مطلوب تر دارد هر قدر ذرات جامد تشکيل دهنده خاک و خاکدانه کوچکتر باشد مجموع سطوح ذرات مزبور زيادتر و نيروي نگهدارنده آب در خاک بيشتر خواهد بود.

نقطه پژمردگي (wilting point)

يک قسمت از آب نگهداري شده در خاک به تدريج توسط ريشه گياهان مصرف مي شود که بخش اعظم آن صرف تعرق از طريق اندامهاي هوايي آنها مي گردد و قسمتي ديگر از سطح زمين تبخير و از دسترس خاک خارج مي شود. جذب آب توسط گياهان تا مقداري از آب کاپيلاريته که با نيرويي کمتر از نيروي کمتر از نيروي مکشي ريشه گياهان در خاک نگهداري شده است ادامه مي يابد و هنگامي که درصد رطوبت خاک به حدي تنزل نمايد که شدت وابستگي آب باقي مانده به خاک بيش از نيروي مکشي مزبور باشد جذب آب توسط ريشه ها متوقف مي شود. گياه مقداري از آب مزبور در اندامهاي هوايي خود را تعريق مي نمايد. ياخته حالت تورم خود را از دست مي دهند و بالاخره حالت پژمردگي در گياه ظاهر مي شود.
نقطه پژمردگي را به صورت درصدي از رطوبت نسبت به وزن خشک يا حجم ظاهري خاک نشان مي دهند که مقدار آن به موجوديت فيزيکي و به ويژه بافت خاک بستگي دارد. براي يادآوري حدود تغييرات رطوبت خاک در اين نقطه مي توان گفت که رطوبت نقطه پژمردگي در خاک هاي شني در حدود 1 تا 5/3 درصد و در خاک هاي ليموني 5 تا 15 درصد و در خاک هاي رسي 15 تا 20% وزن خشک خاک است.
تعيين دقيق رطوبت در نقطه پژمردگي مشکل است چرا که علاوه بر موجوديت فيزيکي خاک – گياه نيزبنا به چگونگي حساسيت خود در بروز حالت پژمردگي دخالت مي نمايد. تأثير وجود سفره آب و در فاصله يي نسبتاً کم از سطح خاک بر حرکتي که از نيروي کاپيلاريته ناشي مي شود و حائز اهميت زياد است. چرا که حرکت آب تحت نيروي مزبور از نقطه اي با رطوبت زياد به طرف نقطه با رطوبت کمتر انجام مي گيرد و وجود چنين سفره آب در خاک همواره در سطح خود يک ورقه از خاک با رطوبت زيادتر از خاک لايه هاي فوقاني ايجاد مي نمايد. بدين ترتيب حرکت آب در خاک تحت تأثير نيروي کاپيلاريته تا فاصله اي از سفره آب زير زميني در کنترل و نفوذ اين سفره قرار مي گيرد.

نفوذ پذيري (Permeability)
قابليت کم و بيش متفاوتي که خاک هاي مختلف براي هدايت آب از خود نشان مي دهند تحت نام نفوذ پذيري يکي از مشخصات مهم فيزيکي خاک به حساب مي آيد. در مبحث حرکت آب اشباع در خاک منظور از نفوذ پذيري همان سهولت نسبي عبور آب از خاک است و همان طوري که براي سهولت عبور الکتريسته لغت هدايت الکتريکي به کار مي رود در خصوص حرکت آب اشباع در خاک نيز اصطلاح هدايت آبي (Hydraulic conductivity) جايز گرديد.
تأثير خلل و فرج را در نفوذ پذيري خاک بايد در نسبت ريزي و درشتي آنها جستجو نمود، اگر مجموع خلل و فرج خاکي زياد ولي قسمت اعظم آن از نوع ريز باشد توده خاک به وجود دارا بودن ظرفيت نگهداري آب قابل ملاحظه نفوذپذيري ناچيزي خواهد داشت. در واقع مقدار خلل و فرج درشت در واحد حجم خاک، تعيين کننده نقطه پژمردگي از گياهي به گياه ديگر کمي متفاوت مي کند.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام یه پیشنهادی داشتم لطفا دروس رو طبقه بندی کنید و تستهای هر درس رو جداگانه قرار بدید تا هرکس از هرموضوعی که خواست استفاده کنه و نکته دیگه هم اینکه هرهفته برای هر درسی یه مطلب مرتبط قرار بدیم و موردش چندتا تست
من فعلا مشغول امتحانات خودم هستم از هفته دیگه کار رو شروع میکنم و اگه دوستان راضی باشن با همین متد جلو بریم سعی میکنم از هفته اینده نکات مهم از هر درسی از جزوات مهمی که تو کنکور مورد نیاز تو تاپیک بزارم
:gol::gol:
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام یه پیشنهادی داشتم لطفا دروس رو طبقه بندی کنید و تستهای هر درس رو جداگانه قرار بدید تا هرکس از هرموضوعی که خواست استفاده کنه و نکته دیگه هم اینکه هرهفته برای هر درسی یه مطلب مرتبط قرار بدیم و موردش چندتا تست
من فعلا مشغول امتحانات خودم هستم از هفته دیگه کار رو شروع میکنم و اگه دوستان راضی باشن با همین متد جلو بریم سعی میکنم از هفته اینده نکات مهم از هر درسی از جزوات مهمی که تو کنکور مورد نیاز تو تاپیک بزارم
:gol::gol:
این دقیقا همون حرفیه که منم تو تاپیک کلاس کنکور گرایش ها زدم.خیلی خوبه اینطوری...
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر چه غلظت آب واملاح در درون ریشه گیاهان بیشتر باشد پتانسیل آب اسمزی در مجاورت ان بیشتر بوده و گیاه با قدرت بیشتری آب موجود در خاک را جذب مینماید ...
پس با این تعریف و تعاریف شما میشه آب اشباع؟
ولی خب یه چیز دیگه هم هست میگفتیم که آب اشباع اون مقداریش که بیشتر از ظرفیت زراعی باشه زیاد قدرت جذب نداره آره؟ یا دارم اشتباه میگم؟حالا بین ظرفیت زراعی و اشباع موندم اون دوتا که اصلا نمیتونن باشن
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
پتانسیل آب درخاک
پتانسیل آب درخاک : به محتوای بخش مایع خاک که همان آب خاک است گویند،مقدارمعینی آب درحجم معینی ازخاک با ویژگیهای متفاوت درارای پتانسیل متفاوت است .

جهت محاسبات :واحدهای اندازه گیری (SI)
واحد اندازه گیری جرم erg/gr
ارگ : نیروی جاذبه ای که بر جسمی به اندازه یک گرم از طرف زمین وارد می شود.
واحد اندازه گیری حجم dyne/cm[SUP]2[/SUP]
دین :نیروی فشاری است که جسمی به حجم 1cm[SUP]3[/SUP]بر سطحی معادل 1cm[SUP]2[/SUP] که تکیه گاه آن است وارد می کند.
وزن : نیروی وارد بر سطح زمین از طرف وزن ستون آب به ارتفاع 1cm وارد می شود را پتانسیل وزنی گویند .
پتانسیل ثقلی :
برای محاسبه پتانسیل در هر سامانه یا سیستم در حال تعادل یک سطح مبنا برای مقایسه پتانسیل در نظر گرفته می شود .هر نقطه ای از سیستم که بالای سطح مبنا قرارگیرد دراری پتانمسیل ثقلی مثبت وهر نقطه ای که در پایین سطح مبنا قرارگیرد دارای پتانسیل ثقلی منفی خواهد بود .اختلاف ارتفاع نسبت به سطح مبنا باعث ایجاد پتانسیل ثقلی می شود .
پتانسیل ثقلی آب در هر نقطه برابر است با فاصله عمودی آن نقطه تا سطح مبنا ، عامل حرکت آب درخاک مقدار مطلق پتانسیل آب در هر نقطه نیست بلکه تفاوت پتانسیل ثقلی دو نقطه نسبت به هم می باشد .
مثال :مطابق شکل ،دو نقطه در یک خط که هر نقطه درراستای عمود به فاصله معینی ازسطح مقایسه قراردارد مورد نظر است .مطلوبست اختلاف پتانسیل ثقلی بین دو نقطه .



نکته : با تغیر سطح مقایسه ، اختلاف پتانسیل ثقلی دو نقطه تغییر نمی کند .
پتانسیل ماتریک
بستگی به ماده تشکیل دهنده خاک و نیروی وارده از سوی این ذزات به ملکولهای آب دارد ، چنانچه یک خاک در حال تعادل با محیط اطراف در نظر بگیریم و فشارسنجی برروی محیط نسب شود ،فشارسنج نیز به حالت تعادل خواهد رسید ، اختلاف ارتفاع عمودی بین نقطه نصب فشارسنج در خاک تا سطح آب در لوله فشارسنج پتانسیل ماتریک خواهد بود ،پتانسیل ماتریک یک ویژگی دائم ودرحال تغییر خاک می باشد .
درحالت اشباع پتانسیل ماتریکی برابر با صفر است و در حالتی غیر اشباع پتانسیل ماتریکی از صفر کوچکتر است .


پتانسیل فشاری :
پتانسیل فشاری خاک ناشی از اختلاف فشار دو نقطه ، یکی نقطه مرجع و دیگری نقطه اندازه گیری فشار است . هر نقطه در تماس با اتمسفر فشار آن معادل با صفر گرفته می شود. بنابراین پتانسیل فشاری عبارتست از فاصله عمودی آب در لوله پیزومتر تا نقطه مورد نظر ،لوله پیزومتر لوله ای با قطر محدود کمتر از 10CM که درون خاک تا عمق سطح ایستایی فرو میرود و همواره سطح آب زیرزمینی در حال تعادل در بین ذرات خاک را نشان می دهد . آب درون لوله پیزومتر تا ارتفاعی معادل پتانسیل فشاری بالا می آید.
پتانسیل فشاری درسطح اب صفر، دربالای آب منفی و به سمت پایین مثبت است ،در خاک غیر اشباع پتانسیل فشاری وجود ندارد .


پتانسیل اسمزی:
ناشی از وجود املاح محلول در آب خاک می باشد چنانچه آب دراری املاح محلول در مجاورت یک سطح نیمه تراوا قراربگیرد این سطح نیمه تراوا به صورت انتخابی عمل می کند و اجازه عبور ملکولهای آبرا ازسمت دارای غلظت کمتر املاح به سمت دارای غلظت بیشتر املاح میدهد .به نیروی موثر در حرکت آب مجاور غشاء نیمه تراوا پتانسیل اسمزی گویند .براساس تعریف پتانسیل اسمزی آب خالص صفر است و آب خالص به سمت محلول آب و نمک حرکت می کند پتانسیل اسمزی محلول آب و نمک منفی است در ساختار خاک غشاء نیمه تراوا وجود ندارد بنابراین پتانسیل اسمزی در مرحله ورود آب به ریشه گیاه از طریق لایه نیمه تراوای جداره ریشه گیاهان مطرح می شود هر چه غلظت آب واملاح در درون ریشه گیاهان بیشتر باشد پتانسیل آب اسمزی در مجاورت ان بیشتر بوده و گیاه با قدرت بیشتری آب موجود در خاک را جذب مینماید .این فرایند در ریشه گیاهان شور روی ویا مقاوم به خشکی موجب می شود گیاهان سازگاری خود را با مقدار کمتری از آب خاک و یا دارای غلظت بیشتری از املاح محلول نشان می دهد .

که درآن :

پتانسیل اسمزی بر حسب بار (bar)


R = ضریب ثابت برابر 82 بار، سانتی مترمربع برمول ، درجه کلوین barcm[SUP]2[/SUP]/mol[SUP]0[/SUP]K

T = درجه حرارت مطلق بر حسب کلوین [SUP]0[/SUP]K
C[SUB]S[/SUB]= غلظت نکهای محلول برحسب مول بر سانتی متر مربع mol/cm[SUP]2[/SUP]

پتانسیل جذب سطحی:ناشی از جذب ملکولهای آب بوسیله کلوئیدهای خاک است . کشش سطحی ذرات خاک نسبت به ملکولهای آب موجب ایجاد نیرو برای جابه جایی آب می شود به این انرژی پتانسیل جذب سطحی می گویند . مقدار این پتانسیل نیز نسبت به سایر پتانسیلها کمتر بوده ولذا در محاسبه پتانسیل کل خاک این پتانسیل در غالب پتانسیل ماتریک بیان می شود و یا از آن صرف نظر می گردد.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اجازه آقای مهدی
فشار اسمزی





- غشای نیمه تراوا : غشایی که نسبت به بعضی از اجزای محلول نفوذ پذیر و نسبت به سایرین غیر نفوذ پذیر است. مثل غشاهای سلولی و سلوفان.

- اسمز : حرکت اجزاء از محلولی با غلظت بیشتر به طرف محلولی با غلظت کم تر.
اگر این حرکت را برای حلال در نظر بگیریم می شود، حرکت حلال از محلولی با غلظت حل شونده ی کم تر به سمت محلولی حاوی غلظت حل شونده ی بیشتر.

- محلول ایزوتونیک : محلولی با فشار اسمزی یکسان در دو طرف یک غشای نیمه تراوا.
- محلول هیپوتونیک : محلولی با فشار اسمزی ای کم تر از محلول هیپرتونیک که دارای فشار اسمزی بالایی است.
اگر لوله ی U شکل زیر را در نظر بگیرید:

حلال از بازوی سمت راست که دارای محلول رقیق است ( غلظت حلال بیشتر است ) به طرف محلول غلیظ ( محلول شامل آب و نمک ) واقع در بازوی سمت چپ، از طریق غشای نیمه تراوا در حال حرکت است. بنابراین رفته رفته مقدار آب در بازوی سمت چپ افزایش می یابد و محلول رقیق تر می گردد و سطح مایع در لوله بالاتر می رود. در این جا اختلاف فشار به صورت اختلاف ارتفاع در دو سمت بازو ایجاد می شود که به صورت فشار
در شکل ظاهر شده است. این فشار را فشار اسمزی می نامند.
فشار اسمزی به صورت زیر توسط جاکوب وانت هوف ( Jacobus Henricus van"t Hoff ) فرمول بندی شده است:


نشان دهنده ی فشار اسمزی، R ثابت گاز ایده آل، M مولاریته ی محلول بر حسب مول در لیتر و T دما را بر حسب کلوین نشان می دهد.

مثال :

اگر آب دریا را با 3.4 گرم سدیم کلرید در لیتر در نظر بگیریم، فشار اسمزی ایجاد شده در لوله ی U شکل چقدر خواهد بود؟

اگر یک اتمسفر را به صورت ستونی از آب با طول 10.34 متر در نظر بگیریم، می توان فشار اسمزی را بر حسب واحد های طولی بدست آورد :
پدیده ی اسمز در گلبول های قرمز بدن نیز وجود دارد. به این صورت که اگر گلبول های قرمز خون را در محلول آب خالص قرار دهیم، مولکول های آب از جداره ی نیمه تراوای گلبول قرمز عبور کرده و به درون گلبول قرمز راه می یابند. غلظت حلال آب که در اطراف سلول خونی بیشتر بوده و حال به درون سلول خونی راه یافته اند، در نتیجه مقدار آب درون گلبول رفته رفته افزایش یافته و منجر به پاره شدن جداره ی سلول خونی می شود.

اما اگر همین گلبول در محیط آب و نمک قرار گیرد، چون دارای حلال بیشتری است آب از گلبول به محیط اطراف نفوذ می کند و در نتیجه منجر به چروکیده شدن گلبول می شود. بنابراین در تزریقات وریدی بایستی از محلول هایی ( ایزوتونیک )استفاده شود که دارای فشار اسمزی یکسان با فشار اسمزی خون باشند.
زمانی که در لوله ی U شکل، آب از غشای نیمه تراوا عبور می کند و فشار اسمزی را ایجاد می سازد، به علت فشار هیدروستاتیکی محلولی که دارای غلظت حلال بیشتری است، آب مجددا از همان بازو به بازوی دیگری در لوله ی U شکل جریان می یابد تا زمانی که سرعت عبور آب در دو طرف غشا برابر شود در نتیجه فشار تعادلی نیز برقرار می گردد.

حال اگر فشاری بیشتر از فشار تعادلی بر روی بازوی شامل حلال و ماده ی حل شده وارد گردد، حلال آب مجددا از همان بازو به بازوی دیگری جریان می یابد و پدیده ی اسمز معکوس صورت می گیرد.


از روش اسمز معکوس برای خالص سازی آب دریا نیز استفاه می شود.



 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
باتوجه به مطالب زیر این سوالات هم طرح میشه بعد از یه هفته پاسخش تو تاپیک میزارم

باتوجه به مطالب زیر این سوالات هم طرح میشه بعد از یه هفته پاسخش تو تاپیک میزارم

1. مرحله گاورو شدن با کدامیک از نقاط زیر تطابق دارد؟
الف) حد پایین پلاستیک ب) ظرفیت زراعی ج) نقطه پژمردگی د) حداکثر تخلیه مجاز رطوبتی

2.میزان تخلیه آب قابل استفاده در مکش 0.5بار در یک خاک رسی و یک خاک شنی چکونه است؟
الف) در خاک شنی کمتر از رسی است
ب) در خاک رسی کمتر از شنی است.
ج) هر دو یکسان است
د) تخلیه اب قابل استفاده جون تفاوت بین FC,PWPاست اساسا به مکش خاک بستگی ندارد.

3.چنانچه پتانسیل ماتریک اب برای سه خاک یکسان باشد در کدامیک از خاکها به ترتیب رطوبت بیشتر است؟
الف) رسی - شنی - لومی ب) رسی - لومی - شنی
ج) شنی- لوم- رسی د) لوم - شنی - رسی
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
1. مرحله گاورو شدن با کدامیک از نقاط زیر تطابق دارد؟
الف) حد پایین پلاستیک ب) ظرفیت زراعی ج) نقطه پژمردگی د) حداکثر تخلیه مجاز رطوبتی

2.میزان تخلیه آب قابل استفاده در مکش 0.5بار در یک خاک رسی و یک خاک شنی چکونه است؟
الف) در خاک شنی کمتر از رسی است
ب) در خاک رسی کمتر از شنی است.
ج) هر دو یکسان است
د) تخلیه اب قابل استفاده جون تفاوت بین FC,PWPاست اساسا به مکش خاک بستگی ندارد.

3.چنانچه پتانسیل ماتریک اب برای سه خاک یکسان باشد در کدامیک از خاکها به ترتیب رطوبت بیشتر است؟
الف) رسی - شنی - لومی ب) رسی - لومی - شنی
ج) شنی- لوم- رسی د) لوم - شنی - رسی

سوال یه که میشه همون ظریفیت زراعی ..گاورو هم یعنی همین دیگه یعنی وقتی گاو میره تو زمین نه اونقد خاک خشک باشه نه اونقد مرشوب که تو گل گیر کنه.واسه این بهش میگن گاورو...همون فیلد کپاسیتی..
سوال دو نمیدونم..
سوال سه هم که هرچه ذرات ریزتر باشند رطوبت بیشتریو در خودشون جای میدهند..ذرات رس ریز...ذرات شن درشت...پس رس رطوبت بیشتر سپل لوم و در آخر شن....گزینه ب دیگه
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال یه که میشه همون ظریفیت زراعی ..گاورو هم یعنی همین دیگه یعنی وقتی گاو میره تو زمین نه اونقد خاک خشک باشه نه اونقد مرشوب که تو گل گیر کنه.واسه این بهش میگن گاورو...همون فیلد کپاسیتی..
سوال دو نمیدونم..
سوال سه هم که هرچه ذرات ریزتر باشند رطوبت بیشتریو در خودشون جای میدهند..ذرات رس ریز...ذرات شن درشت...پس رس رطوبت بیشتر سپل لوم و در آخر شن....گزینه ب دیگه

سوال یک - گزینه یک
سوال دو- گزینه دو (در مکش های پایین تخلیه اب قابل استفاده در خاک رسی کمتر از خاک شنی است.
سوال سه- گزینه دو ( هر جه بافت ریزتر باشد مقدار رطوبت ان بیشتر است.)
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- آب سهل الوصول عبارت است از:
الف) کمتر از رطوبت هیگروسکوپی
ب) حداکثر اب موجود در خا
ج) بین رطوبت نقطه پژمردگی تا رطوبت هیگروسکوپی
د) بین FCو نقطه PWP


2- در خاک اشباع کدام پتانسیل مهم است؟
الف) پتانسیل اسمزی ب) ماتریک ج) اسمزی د) تمام پتانسیل ها

3_ پتانسیل آبی خاک عبارتند از:
الف) پتانسیل کل + تقلی
ب) پتانسیل ثقلی - پتانسیل اسمزی
ج) مجموعه ماتریک+ اسمزی+ فشاری
ذ) پتانسیل ثقلی+ پتانسیل معادل ضریب رطوبتی خاک
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- آب سهل الوصول عبارت است از:
الف) کمتر از رطوبت هیگروسکوپی
ب) حداکثر اب موجود در خا
ج) بین رطوبت نقطه پژمردگی تا رطوبت هیگروسکوپی
د) بین FCو نقطه PWP


2- در خاک اشباع کدام پتانسیل مهم است؟
الف) پتانسیل اسمزی ب) ماتریک ج) اسمزی د) تمام پتانسیل ها

3_ پتانسیل آبی خاک عبارتند از:
الف) پتانسیل کل + تقلی
ب) پتانسیل ثقلی - پتانسیل اسمزی
ج) مجموعه ماتریک+ اسمزی+ فشاری
ذ) پتانسیل ثقلی+ پتانسیل معادل ضریب رطوبتی خاک

سوال یک که میشه د..گزینه 4 که اونم توضیح نداره تعریف آب سهل الوصوله دیگه...

سوال دو...گزینه یک و سه مشابه اند؟خب ما تو سوال اول داشتیم که تو آب اشباع پتانسیل اسمزی بالاست پس میشه گزینه چهار دیگه... اصلا مطمئن نیستم

سوال سه..خب اینم تعریف پتانسیل آب خاک که مجموع ثقلی فشاری و اسمزی رو میگن پتانسیل آب خاک....حالا نمیدونم کدوم گزینه میشه..

پتانسيل فشارى يک نقطه از آب موجود در خاک ф/p بسته به اين که خاک اشباع يا غير اشباع باشد مى‌تواند مثبت يا منفى باشد. يعنى اگر فشار آب بالاتر از فشار اتمسفر باشد (مانند يک نقطه از آب در داخل يک خاک اشباع که فشار آن بيش از فشار اتمسفر است) پتانسيل فشارى مثبت و اگر فشار آب در نقطه مورد نظر کمتر از فشار اتمسفر باشد پتانسيل فشارى منفى خواهد بود. هنگامى که خاک غير اشباع باشد پتانسيل فشارى منفى باعث مى‌شود که جسم خاک و يا به‌عبارت ديگر ماتريکس خاک رطوبت را جذب نمايد. در اين حالت گفته مى‌شود تنش کاپيلارى ايجاد شده است. در بعضى نوشته‌ها پتانسيل را در اين حالت پتانسيل ماتريک مى‌گويند.

خب با توجه به این نکته واسه سوال دو که هنوز شک دارم ماتریک که واسه خاک غیراشباعه پس..خب پس میتونیم بگیم ؟؟؟؟نمیدونم یک و سه چه تفاوتی با هم دارند؟...
 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال یک - گزینه یک
سوال دو- گزینه دو (در مکش های پایین تخلیه اب قابل استفاده در خاک رسی کمتر از خاک شنی است.
سوال سه- گزینه دو ( هر جه بافت ریزتر باشد مقدار رطوبت ان بیشتر است.)

چرا سوال یک میشه یک؟؟؟/اینو یک یواسه من توضیح بده توجیه بشم...
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا سوال یک میشه یک؟؟؟/اینو یک یواسه من توضیح بده توجیه بشم...

حد پایین پلاستیک
از نظر کشاورزی زمانی ما مجاز به استفاده از ماشین های کشاورزی هستیم که رطوبت از حد معینی پایین تر باشد تا رفت و آمدماشین ها باعث فشرده شدن خاک نشوند. به این حد رطوبتی حد پایین پلاستیک میگویند. حد پایین پلاستیک همان نقطه ای است که زراعین اصطلاحا به ان مرحله گاررو شدن می گویند. رطوبت در حد ظرفیت زراعی بالاتر از حد پایین پلاستیک می باشد.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اب قابل دسترس گیاه مقدار رطوبتی است که بین حدپتانسیلی FC, CEWقرار دارد.
(CEWدر واقع نقطه ای را که گیاه عملا قادر به جذب اب نباشد گویند که بعبارت دیگر نقطه پژمردگی دائم و حداب قابل جذب واژه های مترداف هستند.)
AW=FC-CEW
آب سهل الوصل: از مجموع اب قابل دسترس بخشی از آن به سهولت جذب گیاه میشود که به آن آب سهل الوصول می گویند. که گیاه برای جذب انرژی زیادی را مصرف نمیکند
RAW=MAD . AW
MAD:حداکثر تخلیه مجاز نقطه ای بین FC,PWPکه در آن ابیاری انجام میشود و بستگی به مدیریت ابیاری و نوع زراعت دارد.
نکته1: مقدار اب قابل دسترس در خاکهای رسی و ریز بافت بیشتراز شنی و درشت بافت میباشد.
نکته 2: سهولت جدب اب بستگی به مقدار پتانسیل دارد نه درصد رطوبت.
نکته 3: حداکثر تخلیه مجاز در خاک رسی بیشتر است یعنی خاک شنی باید زودتر آبیاری شود.
نکته 4: هرچه گیاه به تنش آبی حساس تر باشد مقدار MADآن کمتر است باید زود آبیاری شود.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
پاسخ سوالات سری دوم:
1- گزینه د
2- ثقلی (با عرض پوزش یکی گزینه ج که ثقلی بود اشتباهی اسمزی تایپ شده)
3-گزینه ج (پتانسیل آبی برابر است با اسمزی+فشاری+ ماتریک) پتانسیل ثقلی در براورد پتانسیل ابی نقشی ندارد.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سری سوم سوالات رطوبت خاک:
1- اب سهل الوصول همان اب:
الف) ازاد یا اشباعی ب) کاپیلاری ج) هیگروسکوپی د) تشکیلی است
2- در خاکهای غیر اشباع عامل اصلی که باعث حرکت اب از یک نقطه به نقطه دیگر میشود اختلاف..................... بین دونقطه است.
الف) پتانسیل ماتریک ب) هیدرولیکی ج) فشاری د) ثقلی

3_ اب قابل استفاده در کدامیک از خاکها بیشتر است؟
الف) رسی ب) شنی ج) لومی د) لوم شنی

4- یک مزرعه گندم در اردیبهشت ماه در کدامیک از شرایط بیشترین جدب اب است؟
الف) خاک لومی در حالت اشباع ب) خاک لومی در ظرفیت مزرعه ای
ج) خاک رسی در نقطه پژمردگی دائم د) خاک رسی در پتانسیل ماتریک -3بار
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سری سوم سوالات رطوبت خاک:
1- اب سهل الوصول همان اب:
الف) ازاد یا اشباعی ب) کاپیلاری ج) هیگروسکوپی د) تشکیلی است
2- در خاکهای غیر اشباع عامل اصلی که باعث حرکت اب از یک نقطه به نقطه دیگر میشود اختلاف..................... بین دونقطه است.
الف) پتانسیل ماتریک ب) هیدرولیکی ج) فشاری د) ثقلی

3_ اب قابل استفاده در کدامیک از خاکها بیشتر است؟
الف) رسی ب) شنی ج) لومی د) لوم شنی

4- یک مزرعه گندم در اردیبهشت ماه در کدامیک از شرایط بیشترین جدب اب است؟
الف) خاک لومی در حالت اشباع ب) خاک لومی در ظرفیت مزرعه ای
ج) خاک رسی در نقطه پژمردگی دائم د) خاک رسی در پتانسیل ماتریک -3بار
جواب دو و سه از نکته های قبلی میشه در آوردش..
دو میشه فشاری
سه میشه الف دیگه..یعنی منظورت اینه که ظرفیت نگهداری آب در کدوم بیشتره دیگه؟ که میشه رسی

یک د نمیشه؟؟؟؟
 

mahshid89

عضو جدید
در خاک غیر اشباع می تونه پتانسیل اسمزی هم باشه چرا جواب سوال نمی تونه پتانسیل هیدرولیکی خاک باشه یعنی مجموع پتانسیل ها به نظر من سوال 1گزینه ب و 4 گزینه ج چون تو این شرایط با ابیاری بیشترین اب رو جذب میتونه بکنه
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در خاک غیر اشباع می تونه پتانسیل اسمزی هم باشه چرا جواب سوال نمی تونه پتانسیل هیدرولیکی خاک باشه یعنی مجموع پتانسیل ها به نظر من سوال 1گزینه ب و 4 گزینه ج چون تو این شرایط با ابیاری بیشترین اب رو جذب میتونه بکنه


من درست متوجه سوالتون نشدم اگه منظورتون فرق بین پتانسیل هیدرولیکی و ابی این طوریه:
پتانسیل هیدرولیکی = اسمزی+فشاری+ ثقلی
پتانسل ابی = اسمزی + ماتریک +فشاری
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سری سوم سوالات رطوبت خاک:
1- اب سهل الوصول همان اب:
الف) ازاد یا اشباعی ب) کاپیلاری ج) هیگروسکوپی د) تشکیلی است
2- در خاکهای غیر اشباع عامل اصلی که باعث حرکت اب از یک نقطه به نقطه دیگر میشود اختلاف..................... بین دونقطه است.
الف) پتانسیل ماتریک ب) هیدرولیکی ج) فشاری د) ثقلی

3_ اب قابل استفاده در کدامیک از خاکها بیشتر است؟
الف) رسی ب) شنی ج) لومی د) لوم شنی

4- یک مزرعه گندم در اردیبهشت ماه در کدامیک از شرایط بیشترین جدب اب است؟
الف) خاک لومی در حالت اشباع ب) خاک لومی در ظرفیت مزرعه ای
ج) خاک رسی در نقطه پژمردگی دائم د) خاک رسی در پتانسیل ماتریک -3بار

پاسخ سوالات:
1- گزینه ب
2- گزینه ب
3- گزینه الف
4- گزینه ب
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر دوستان سوال از این مبحث کافیه یا بازم ادامه بدیم؟ ویا مبحث جدیدی رو شروع کنیم؟
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا که من خسته نباشم از 4 تا تست دوغلط..یک سفید و یک صحیح..مطمئنا موفق هم میشم...
ممنونم خانومی عزیزم...

خواهش میکنم
این مبحث خیلی راحته فقط باید نکات اصلی رو بلد باشی اگه دوست داشته باشی ادامه میدم تا بیشتر تسلط پیدا کنی
میل شماست اگه بخوای بازم تست میزارم و نکاتش رو برات توضیح میدم
:gol:
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواهش میکنم
این مبحث خیلی راحته فقط باید نکات اصلی رو بلد باشی اگه دوست داشته باشی ادامه میدم تا بیشتر تسلط پیدا کنی
میل شماست اگه بخوای بازم تست میزارم و نکاتش رو برات توضیح میدم
:gol:

نه عزیزم زیاد به من توجه نکنید...من کلا همینم ..زیاد رشد نمیکنم..خیلی بی دقتم خودمم اینو میدونم
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانومی عزیز.. شما هم فصل بندی کنید بهتره یه منبع خوب معرفی کن جون من تاحالا خاک بلد نبودم و واسه کنکور نخوندم امسال اگه اصلاح یا زراعت شرکت کنم باید بخونم...پ یه منبع خوب بگو طبق همونم برنامه ریزی کن تا پیش بریم..البته اگه وقتشو داری ممنونم..منبعتم روان و خوب باشه تا من بتونم متوجه بشم
 
بالا