کف سازی

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
[h=3]فیلم طریقه نصب کفپوش ساختمان[/h]



Do It Yourself - Hardwood Floor Installation
DVDRip | DivX | 1400 kbps | 720x528 | MP3 128 kbps | 25 min. | 270 MB

How to install parquet hardwood flooring.
How to install glueless snapdown hardwood flooring.


http://uploading.com/files/47c99e8a/Parquet__Glueless.part1.rar/
http://uploading.com/files/c9148cmb/Parquet__Glueless.part2.rar/
http://uploading.com/files/a6a4f31c/Parquet__Glueless.part3.rar/

http://rapidshare.com/files/315727863/Parquet__Glueless.part1.rar
http://rapidshare.com/files/315779141/Parquet__Glueless.part2.rar
http://rapidshare.com/files/315805079/Parquet__Glueless.part3.rar

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

omid_sashaa

عضو جدید
کف سازی

[h=2]جدیدترین تکنولژی سنگفرش کردن خیابان( جالب تیرن و سریع ترین روش)[/h]

Making Tiger-Stonecanِ یک جاده اجر است که با قرار دادن آجر در ماشین توانست سنگفرش تولید کند...

اجر های تولید شده بر روی قسمتی که اماده شده گذاشته شدند...

به طوریcrawler الکتریکی جلویی T،در طول یک لایه ماسه پایه حرکت می کند و تمام سنگ ها با هم دیگه توسط

گرانش بسته بندی شده اند.................






 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
کف سازی

کف سازی



الف ـ زیر سازی

زیر فرش کف طبقۀ تحتانی ساختمانی که مستقیماً با زمین تماس دارد باید به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت علاوه بر عایق سطح قائم و افقی دیوارها که در نقشه و مشخصات پیش بینی شده است، دارای زیر سازی به شرحی که در زیر خواهد آمد باشد.

25 تا 30 سانتیمتر کف را قلوه سنگ درشت چیده و سپس روی آن یک قشر مخلوط شن درشت می ریزند تا این که فواصل خالی پر شده 1 سانتیمتر روی کلیه سطوح را بپوشاند و سپس روی آن یک قشر بتن نوع B150 به ضخامت حداقل 5 سانتیمتر ریخته و سپس روی آن را فرش می کنند. به کار بردن سنگ لاشه به جای سنگ قلوه در صورتی که سنگ قلوه یافت نشود مجاز خواهد بود. در طبقات به منظور پر کردن فضای بین پوشش سقف و فرش کف از مصالح سبک مانند پوکه معدنی و کوره ای و یا مصالح مشابه استفاده می شود و سپس روی آن را با یک قشر ماسه نرم پوشانده و آماده برای فرش می نمایند.

موزائیک فرش

موزائیک در اندازه ها و انواع گوناگون جهت کف پوشش فضاهای داخلی و محوطه های خارجی ساختمان به کار می آید. معمولاً ملاط موزائیک فرش یا ماسه آهک و یا ملاط باتارد و یا ماسه سیمان می باشد. پس از فرش موزائیک درزهای موزائیک با دوغاب رقیق سیمان پر می شود، و بلافاصله سطح موزائیک فرش تمیز می گردد.


دلیل گذاشتن

دلیل گذاری از اصول موزائیک فرش ـ سنگ فرش ـ پارکت سازی و موارد دیگر می باشد.
برای تراز کردن کف موزائیک فرش، دلیل موزائیک را تراز نموده و یا از خط تراز اندازه برداری کرده و سطح تراز کف را به دست می آوریم.
طرز عمل : پس از جاروب کردن سطح زیر موزائیک فرش و خیس نمودن آن، با در نظر گرفتن ضلع اصلی محل ملاط را به ضخامت لازم پهن کرده، موزائیک را روی ملاط گذارده، با ته تیشه می کوبیم و سطح موزائیک را به صورت چپ و راست تراز می کنیم.

از موزائیک کار گذارده شده به انتهای سطح تراز برده، موزائیک دیگری را به طور موقتی به شرحی که گفته شد کار می گذاریم. از اولین موزائیک به آخرین موزائیک ریسمان کشی شده و پس از پهن کردن ملاط از اولین موزائیک، موزائیک گذاری تکرار می شود.
موزائیک ها از یک طرف ریسمانکار کنترل و از طرف عقب با تراز گذاردن با سطح موزائیک با کمک ریسمانکار نیز کنترل می گردند.
پس از نصب اولین رج، ممکن است موزائیک تمامی و کامل نباشد. ریسمان کار را از موزائیک بعدی به موزایک ضلع دوم 90 درجه کرده، این عمل به وسیلۀ گونیای بزرگ انجام می شود سپس از گوشۀ تلاقی موزائیک فرش به شرحی که گفته شد ادامه می یابد.
دلیل گذاری ضلع سوم با استفاده از متر فلزی و اندازه برداری از ضلع اول انجام می شود. پس از نصب موزائیک گوشۀ چهارم و تراز کردن آن، دلیل سوم، به شرح دلیل گذاری نصب می شود.
در این ردیف باید توجه شود که بندها به اندازه بندهای ردیف اول باشد تا کف پوش کاملاً گونیا فرش شود.

موزائیک فرش بعد از دلیل چینی :

معمولاً پر کردن متن موزائیک فرش دو رج، دو رج انجام می شود. از دلیل اول به دلیل سوم ریسمان کشی کرده، موزائیک ها از یک طرف با ریسمانکار و از طرف عقب با دلیل دوم کنترل می شود و بدین ترتیب رجها تکرار می گردند.

در فرش دو رج، دو رج از وجود شمشه کوتاه استفاده شده از یک طرف با ریسمانکار و از طرف عقب با رجهای موزائیک فرش کنترل می گردند. بدیهی است ملاط موزائیک قدری بیشتر از حد معمول گرفته شده. و با کوبیدن ته دسته تیشه بر موزائیک ملاط فشرده و سطحی فاقد نشست به وجود آید.
پس از موزائیک فرش متن، چنانچه کناره های موزائیک فرش کمتر از خشت کامل باشد، با تیشه، پشت موزائیک را به اندازه لازم شیار داده، موزائیک را بر سطح هموار ماسه نرم گذارده و با ضربه زدن تیشه بر پروفیل فلزی که بر موزائیک واقع است موزائیک شکسته و کناره به دست می آید. ردیف کنارۀ فرش شده و پوشش کف انجام می گردد. سپس درزهای موزائیک فرش دوغاب ریزی شود.
در ضمن چنانچه خواسته باشند سطح موزائیک فرش دارای شیب باشد قبلاً زیرسازی آن را با درصد شیب لازم آماده می سازند.

طرز دوغاب ریزی

پس از گذشت حدود 12 ساعت از موزائیک فرش، سطوح موزائیک فرش را خیس کرده دوغاب سیمان ریخته، پس از پر کردن سطح موزائیک فرش به وسیلۀ کمچه کشیدن و یا جاروب زدن، بر سطح دوغاب ریخته شده، ماسه نرم پاشده پس از مکش آب سیمان به وسیلۀ ماسه، سطح کفپوش را با گونی فوراً تمیز می نماییم. در ضمن در دوغاب ریزی موزائیک های رنگی از سیمان سفید و یا رنگی همراه با خاک سنگ و پودر سنگ استفاده می شود.

فرش موزائیک با شیب یکطرفه

فرش موزائیک با شیب جهت هدایت آب به یک طرف در مکانهایی چون تراس ـ حیاط و محوطه مورد استفاده واقع می شود. در این فرش به نحوۀ شیب آن بایستی دقیقاً توجه شود تا کشش آب در مسیری که باید حرکت کند به درستی جریان یافته تا موزائیک فرش خالی از اشکالات عدم کشش باشد مسلماً در این گونه فرشها نسبت به درصد کافی و بر آورد با مطالب فنی و اصول شیب بندی انجام می گردد و زیر سازی از برای فرش آماده شده و سپس موزائیک در سطح شیب دار مفروش می گردد.

مثال: دلیل گذاری ـ در فرش موزائیک تخت دلیل گذاری در سطحی کاملاً تراز انجام می شود در فرش موزائیک یکطرفه مقدار درصد شیب و یا سطح شیبدار موزائیک بایستی هم در جهت راستای تراز و هم با توجه به مسیر شیب انجام گردد که ذیلاً به شرح تمرین می پردازیم.
1 ـ دو نقطۀ A و B وسیلۀ دو موزائیک با یکدیگر تراز می شود.
2 ـ دو نقطۀ C و D در راستای دو نقطه A و B با یکدیگر نیز تراز می گردند.
3 ـ وسیلۀ ریسمانکار موزائیک در نقطه A در راستای شیب موزائیک C و موزائیک نقطه B در راستای شیب موزائیک نقطه D قرار می گیرد.
4 ـ بین دو موزائیک A و B ریسمانکشی شده، دلیل گذاری از یک طرف با رعایت تراز در راستای ریسمانکار و با بالا آوردن سطح پشت فرش دلیل آن هم به مقداری که لازمه شیب باشد کار دلیل گذاری دنبال می گردد.

5 ـ بین دو موزائیک در نقاط A و C با رعایت گونیا برداشتن از دلیل اولیه ریسمان کشی می شود و نصب موزائیک از یک طرف با رعایت ردیف سازی در راستای ریسمانکار سطح دلیل با استفاده از تراز انجام دلیل گذاری دنبال می گردد.
6 ـ دلیل مقابل با سر و ته برداشتن و استقرار ریسمانکار بر روی دو موزائیک نقاط B و D دنبالۀ دلیل گذاری بنا به موارد ذکر شده به پایان می رسد.
7 ـ با ریسمانکشی بین دو دلیل اصلی نصب رج ها با رعایت اصول موزائیک فرش دنبال می گردد.

فرش موزائیک با شیب چهار طرفه
زمانی که حرکت و هدایت آب در جهت ناودانی که در وسط پشت بام و یا در سرویسهایی چون توالت و یا در حمام به طرف کفشوی که عموماً در میان مکان بوده خواسته شود فرش با زیر سازی شیب به نسبت طول شیب با درصد کافی انجام می گردد که رعایت آن از اصول کار شیب بندی و در مجموع فرش موزائیک به حالت شیب چهار طرفه خواهد بود.
برای اجرای موزائیک فرش با شیب چهار طرفه مراحل زیر به ترتیب صورت می گیرد.
1 ـ چهار موزائیک به عنوام کرم در چهار طرف در ابعاد مشخص با یکدیگر تراز می گردند.
2 ـ ریسمانکار بین دو کرم کشیده می شود و دلیل گذاری در حالت تراز بودن در راستای ریسمانکار همراه با شیب آن به طرف کرم میانی با دقت انجام می گردد.
3 ـ وسیلۀ گونیا دلیل بعدی در محل خود لا رعایت تراز بودن سطح از یک طرف و شیب لازم به طرف کرم میانی دنبال می گردد.
4 ـ دلیل سوم با سر وته برداشتن و رعایت اصول دلیل گذاری همراه با شیب انجام می شود.
5 ـ دلیل چهارم با سر و ته گرفتن به صورت اقطار مربع که گویای گونیا بودن کار خواهد بود به وجود می آید.
6 ـ کذم میانی در وسط دهنه و محل مورد نظر با رعایت شیب لازم کار گذارده می شود.
7 ـ از گوشه ها دلیل به وسط کرم میانی ریسمانکشی شده و شیب بدست آمده شمشه گرفته می شود. بدیهی است شمشه حاصله از ملاط سفت و یا خاک دونم می باشد.
8 ـ برای ادامۀ فرش دو دلیل مقابل ریسمان کشی شده و وسیلۀ مهار کننده ای سطح شمشۀ شیب نیز مهار می گردد.
9 ـ فرش متن با رعایت شیبی که از مهار دو شمشه و دو دلیل مقابل یکدیگر می باشد دنبال می گردد تا به وسط دهنه رسیده با عوض کردن محل ریسمانکار بر روی دلیل وسط شیب بدست آمده مجدداً با رعایت مهار کننده بر روی شمشه کار فرش شیب دار چهار طرفه دنبال می گردد تا سطح کاملاً مفروش شود.

فرش لاستیکی، پلاستیکی و پارکت

به منظور انجام انواع این فرش ها، ابتدا باید سطح صافی به وجود آورد و طبقات همکف و زیرزمین که فرش با زمین طبیعی بوسیلۀ کف سازی ارتباط دارد باید به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت، سطح زیر فرش رل با عایق مناسب عایق بندی نمود و سپس روی آن را با بتن B150 و یک قشر اندو ماسه سیمان 4:1 پوشانه و سطح صاف صیقلی به وجود آورد. می توان این سطح را به وسیلۀ فرش کف با آجر سیمانی ساده انجام داد. این زیرسازی باید کاملاً خشک شده و کمترین آثار رطوبت که مانع چسبیدن فرش روی آن شود در آن مشاهده نگردد. عبور و مرور تا 10 روز روی فرشهای مزبور ممنوع است. معمولاً سطوحی که با فرشهای فوق پوشیده می شود در کنار دیوار به قرنیزهای چوبی و یا پلاستیکی ختم می شود. ارتفاع قرنیزها 7 تا 10 سانتیمتر می باشد.
5 ـ کف سازی بتونی: کف سازی بتونی پس از اجرای کامل زیر سازی که طبق نقشه و مشخصات و متناسب با موقعیت محل انجام شده، صورت می گیرد، بتن کف به ضخامت مندرج در نقشه و بر اساس آنچه در روش ساخت و ریختن بتن گفته شد به طور یکپارچه اجرا می شود و برای صاف کردن سطح نهایی بتن از پودر سیمان استفاده شده و با ماله های مخصوص سطح صیقلی به وجود می آورند.
در فضای باز و یا در محلهایی که امکان رفت و آمد وسایط نقلیه می باشد به وجود آوردن سطح صیقلی مناسب نبوده و بهتر است قشر نهایی در سطوح افقی به صورت تخته ماله و یا سیمان شسته و در سطوح شیبدار متناسب با شیب کف به صورت سطح آجدار و یا مضرس ساخته شود. در مواردی که کف سازی بتنی از دو نوع مصالح مختلف پیش بینی شده باشد کف سازی در دو قشر آستر و رویه انجام می گیرد.
قشر رویه که معمولاً به ضخامت 15 تا 20 میلیمتر می باشد باید حتی لامکان در فاصله ای کمتر از 24 ساعت پس از ریختن قشر آستر اجرا گردد و در صورتی که این عمل امکان پذیر نباشد و فاصلۀ زمانی اجرای رویه از آستر بیش از 24 ساعت باشد باید ضخامت قشر رویه حداقل 4 سانتیمتر اختیار گردد تا مانع ترک خوردن و جدا شدن قشر رویه از آستر شود.
در صورتی که کف سازی بتنی بیش از 10 مترمربع باشد بتن ریزی باید با درز انجام شود و این درزبندی معمولاً به فاصلۀ 5/1 × 5/1 تا 3×3 متر و به کمک مادۀ جدا کننده ای از قبیل فوم، چوب و نظایر آن اجرا می گردد.
در صورتی که قلب های موجود در کف برداشته شود باید فضای خالی آن را به وسیلۀ ماده قبل ارتجاعی مانند آسفالت پر کرد.


کاشی کاری :

1 ـ درجه بندی کاشی. کاشی ها را به لحاظ مرغوبیت و نداشتن عیب و نقص به سه درجه تقسیم بندی می نمایند.

الف ـ کاشی درجه یک، کاشی درجه یک کاشیهایی هستند که کاملاً سالم بوده و هیچگونه نقصی در ساختمان لعابدار و کنارۀ آنها وجود نداشته باشد.
ب ـ کاشی درجه دو. کاشیهایی هستند که از نظر دید ظاهری یکی از معایب مشروح زیر را داشته باشند.
1 ـ کاشیهایی که در تمام کنارۀ دو سانتیمتری سطح لعابدار فقط یک یا دو خال به قطر حداکثر 5/0 میلیمتر داشته باشند.
2 ـ کاشیهایی که در تمام لبه های سطح لعابدار فقط یک لعاب نگرفتگی حداکثر به ابعاد 3×2 میلیمتر داشته باشند.

3 ـ کاشیهایی که در یکی از چهار گوشۀ سطح لعابدار فقط یک پریدگی حداکثر به ابعاد 5/1×5/1 میلیمتر داشته باشند.
ج ـ کاشی درجه سه . کاشیهایی هستند که معایب موجود در آنها بیشتر از نقائص مشروح در بارۀ کاشی درجه دو باشند.


2 ـ نصب کاشی. قبل از نصب انواع کاشی ها باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد.

1 ـ قبل از اقدام به کاشی کاری دیوارها ، از اضلاع افقی و عمودی دیوار باید کاملاً تراز و شاقول باشد.
2 ـ روی سطوحی که برای کاشی کاری در نظر گرفته شده نباشد پوششی از کاه گل گچ و خاک گچ و یا هر نوع ملاط دیگری غیر از ماسه سیمان وجود داشته باشد.
3 ـ اگر ملاط بین آجرهای دیوار، ملاطی غیر از ماسه سیمان باشد بهتر است لااقل 24 ساعت قبل از اقدام به کاشی کاری، سطح دیوار را با ملاط ساخته شده از ماسه و سیمان (به نسبت 8:1 و یا 10:1 ) به ضخامت 3 تا 5 میلیمتر پوشانده شود.
4 ـ کاشی را نباید قبل از نصب مدت زیادی در آب قرار داد، فقط کافی است کاشی را در آب فرو برده و خارج نمود.
5 ـ بهترین ملاط برای کاشی کاری ملاطی است از مخلوط سیمان پر تلند و ماسۀ کاملاً شسته شده به نسبت حجمی 5:1 و یا 6:1
6 ـ در ساختن ملاط برای کاشی کاری باید از مصرف آهک ـ گچ ـ خاک و پودر سنگ خودداری شود.
7 ـ برای پوشش بندها اگر از سیمان سفید و یا رنگی استفاده می شود بهتر از برای ساختن ملاط به جای ماسه از پودر کوارتز (پودر سنگ شیشه) استفاده شود.
8 ـ کاشی کاری حوض ها و استخرها همیشه باید با در نظر گرفتن بندی به فاصله 2 تا 3 میلیمتر انجام شود تا این بندها که بوسیلۀ ملاط پر می شوند از نفوذ آب به پشت کاشی کاملاً جلوگیر نمایند.
9 ـ فضای بین دیوار و کاشی به طور متوسط 3 سانتیمتر بوده و باید به نحوی از ملاط پر شود که کاملاً سطح پشت کاشی پوشیده از ملاط شود.
ضخامت ملاط فرش کف با کاشی به طور متوسط 2 سانتیمتر می باشد.
10 ـ قبل از نصب کاشی دقت شود که محل مورد نظر برای نصب کاشی کاملاً خشک شد باشد و چنانچه کاشی کاری در فصلی انجام می شود که به علت برودت هوا امکان یخ بستن ملاط می رود بهتر است محیط کاشی کاری شده دائماً گرم نگهداشته شود.
11 ـ کاشی کاری باید با خاتمۀ سایر کارهای بنایی داخل ساختمان توأم باشد.
کاشیها باید لب به لب کنار گذاشته شده و درزهای خطوط مستقیم و ممتد و بدون شکستگی افقی و عمودی تشکیل دهند. پس از نصب یک ردیف کاشی باید پشت آنها با دوغاب سیمان پر شود به نحوی که حباب و فضای خالی در آن ایجاد نگردد. چنانچه با ضربه زدن به وسیلۀ انگشت معلوم شود که پشت کاشی فضای خالی وجود دارد، کاشی باید برداشته شده و با ملاط تازه مجدداً کار گذاشته شود.
پس از آنکه دوغاب سفت شد (لااقل 24 ساعت پس از نصب) باید بوسیلۀ پارچۀ مرطوب سطح کاشیها را کاملاً پاک نمود. هنگام کاشی کاری چنانچه بریدن کاشی ضروری باشد. باید ابتدا کاشی را به اندازۀ مورد نظر با الماس خط انداخته و به وسیلۀ تیغۀ تیز و یا قیچی مخصوصی در خطی کاملاً مستقیم و گونیا آن را برید.
 
  • Like
واکنش ها: mpb

DDDIQ

مدیر ارشد
ادامه کف سازی

ادامه کف سازی

کاشی چسبانی

معمولاً مکانهایی که در ساختمان با آب سر و کار دارد کاشی می شوند. کاشی کاری در آشپزخانه ـ رخشتوی خانه ـ سرویسها و به طور کلی در آبریزها و در موارد مشابه تا ارتفاعی از بدنه و در مواردی تا زیر سقف جهت شستشو و بهداشتی بودن مکان به کار می رود.
جهت نصب کاشی دو طریق معمول است که به شرح زیر به کار می برند.
طریقۀ اول ـ کاشی چسبانی با دوغاب ماسه و سیمان انجام می شود.
طرز عمل : سفت کاری یا اسکلت بنا جاروب زده می شود پس از خیس کردن زیر کار به شرح زیر عمل می گردد.
برای نصب کاشی مقداری خاک رس چرب را به صورت ملاط خمیری سفت در آورده کاشی را که قبلاً خیس شده است به اندازۀ 2 تا 3 سانتیمتر از دیوار فاصله داده آن را شاقولی نگهداشته قدری از ملاط خاک رس در ناحیۀ بالای کاشی طوری قرار می دهیم که لبۀ کاشی را نگهداشته و به دیوار نیز تکیه کنند ( کشته شود ) .
نصب اولین کاشی از نبش در ، دربند و موارد مشابه شروع می گردد.
پس از نصب اولین کاشی که به وسیلۀ تراز بطور شاقول انجام می شود، کاشیهای بعدی یکی بعد از دیگری به وسیلۀ مقداری بسیار کم ملاط خاک رس نصب می گردد تا رج به انتهای دیوار برسد.
سپس به وسیلۀ شمشۀ بسیار دقیق کاشی ها اصطلاحاً یک باد می شوند و ادامۀ کاشی کاری رج اول در تمام سطوح انجام می گردد.
پس از نصب رج اول کاشی کاری عمل دوغاب ریزی پشت کاشی به وسیلۀ ملاقه، بسیار آهسته و بدون فشار ، دوغاب بر پشت کاشی به طور سرتاسری در چندین لایه تکرار می شود، نت دوغابۀ ماسه سیمان به سطح کاشی برسد.
پس از خود گیری ملاط پشت کاشی، بطور بسیار آرام ملاط خاک رس از لبۀ کاشی برداشته شده، محل های خالی را با ملاط پر می کنند.
رج دوم کاشی بر روی رج اول و در امتداد بند عمودی به شرحی که گفته شد نصب شده، و دوغاب ریزی می گردد در نصب کاشی باید توجه شود بندهای عمودی یکنواخت باشد.
رج های کاشی بر روی یکدیگر، رج به رج تا ارتفاع لازم تکرار می شود و معمولاً آخرین رج کاشی کاری با نصب کاشیهای لب پخ ختم می گردد.
چنانچه طول و یا عرض محلی که کاشی کاری می شود در اندازه ای باشد که نتوان کاشی تمامی استفاده نمود، کاشی با الماس بریده شده، و در قسمت مورد نظر استفاده می گردد.
پس از پایان کاشی کاری بندهای کاشی با ملاط پودر سنگ و سیمان سفید که نسبت ( 1 بر 2 ) ساخته می شود پر شده و با پارچۀ نرم سطح کاشی کاری بندها تمیز می گردد.
طریقه دوم این است که دیوار محل کاشی کاری را با ملاط ماسه و سیمان شمشه گیری می کنند و اندود سیمان می نمایند، مانند زیر کارهای سیمانکاری. پس از این که کار اندود کاری به پایان رسید و سیمان خودگیری خود را انجام داد شمشه گیری زیر محل کاشی کاری را مطابق دستور انجام می دهیم. ملاط کاشی کاری که عبارت از ماسه بادی و سیمان که به نسبت یک دوم مخلوط می کنند و آب به آن اضافه می نمایند و ملاط را آماده نموده و با ماله شیاردار که در ابزارهای بنائی گفتیم روی کار می کشند. مالۀ شیاردار را در دست راست گرفته به طریقی که شیارهای آن به طرف دیوار باشد. ملاط را با لبۀ صاف ماله روی دیوار تقریباً یکنواخت می کشیم. سپس ار لبۀ شیاردار جهت یکنواخت کردن ضخامت ملاط استفاده می نماییم توضیح آنکه چون ارتفاع شیارهای ماله به یک اندازه است لذا ضخامت شیارهای مربوطه یکنواخت می شود. چون اندود اول ترازبندی و مسطح شده بود شیارها تماماً ً با هم مسطح می باشند. پس از اینکه ملاط روی دیوار آماده شد کاشی کاری را بدون اینکه ریسمانی روی کار ببندیم از گوشه کار شروع می کنیم و کاشیها را خیلی آرام روی کار نصب می نماییم. اول کاشی را در آب زده زنجاب می کنیم که رطوبت ملاط را زود جذب نکند . پس از آبخورد شدن، کاشی را روی ملاطهای شیار زده می چسبانیم، پس از این که چند ردیف کاشی کاری انجام شد برای هم سطح بودن آن تکه تخته صافی را روی آن گذاشته و با ضربه هایی که با تیشه به آرامی روی تخته وارد می کنیم سطح صاف تری به کاشیها داده می شود. ملاط های شیاردار برای این است که قسمتی از داخل شیارهای خالی که پشت کاشی موجود می باشد ملاط محل بازی داشته باشد و بتواند خود را جابجا کند چون اگر سطح پشت کاشی پر از ملاط باشد و ملاط محلی برای جابجا شدن نداشته باشد و ضربه سبکی که به آن وارد شود کاشی خرد شده می شکند.
طریقه دوم: کاشی کاری سریع تر و بهتر انجام می شود ولی روش کار با تمرین های زیاد بستگی دارد یعنی بدون تمرین کار بسیار مشکل است.

نصب سرامیک
سرامیک کاری ـ برای چسبانیدن سرامیک روی دیوار ابتدا دیوار را با ملاط ماسه و سیمان اندود نموده و شبیه زیر کار و رو کارهای سیمانی آماده می کنیم. سیمان خودگیری خود را که انجام داد و سطح صافی برای سرامیک آماده شد از یکی از زوایای کار که معمولاً از بالا به پایین است شروع به کار می کنیم ( سرامیک از کارخانه که به محل کار حمل می شود به صورت کادر بندی شده می باشد یعنی سرامیک را از طرف نما روی کاغذ چسبانیده و آماده برای نصب کرده اند) ملاط سرامیک تشکیل شده از پودر سنگ و سیمان معمولی که به مقدار یک به سه مخلوط نموده یک پیمانه سیمان و سه خاک سنگ و مقداری آب به آن اضافه می کنند و به هم می زنند ملاط که آماده شد به طور یکنواخت روی کار می کشند و کادر سرامیک را از پشت بر روی آن می چسبانند. و یا کف تخته ماله با ماله های معمولی بر روی تمام نقاط آن را آرام ضربه وارد می کنند تا خوب به ملاط بچسبد اگر زیر کار خشک باشد ملاط سرامیک آب خود را زود از دست می دهد و ملاط سوخته می شود و مدت زمان کوتاهی سرامیک ها از محل خود کنده و می افتند. بنابراین زیر کار باید آب خورده باشد تا ملاط خودگیری خود را انجام نماید

پس از اینکه سیمان خودگیری خود را انجام داد مقداری آب روی سرامیک چسبانیده شده می پاشند تا کاغذ روی سرامیک خیس خورده به راحتی کنده شود.
کاغذ که از روی سرامیک کنده شد مقداری پودر سنگ با سیمان رنگی مطابق رنگ سرامیک به کار رفته و یا چنانچه بخواهیم درزها خود را نشان بدهد از سیمان سفید و پودر سنگ ملاط آماده می نماییم و روی سرامیک می کشیم موقعی که تمام منفذ و درزهای آن پر شد با تکه ابری آن را تمیز نموده و روی آن آب می ریزیم تا خوب سخت شود.
ام چنانچه سرامیک به صورت تابلوئی و یه به رنگ های مختلف (نقشدار) تهیه شده باشد باید اول سرامیک ها را مطابق نقشه موجود درآورده اگر بتوانیم آن را روی کاغذ به صورت کادر کارخانه ای چسبانده و یا اگر نتوانیم روی محل کار تکه های سرامیک را پهلوی یکدیگر قرار داده و به ملاط بچسبانیم و پس از تمام شده آن و خودگیری ملاط دوغابی از خاک سنگ و سیمان همانطور که گفته شد بین درزهای آن ریخته و سپس روی آن را تمیز می کنیم.

منبع
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: mpb

DDDIQ

مدیر ارشد
دیتیلها و جزئیان اجرا

دیتیلها و جزئیان اجرا

فایل1 : جزئیات و تصاویر اجرای کف سازی


فایل 2: دیتیل های کف سازی ( فایل اتوکد)
 

پیوست ها

  • کف سازی.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 5
  • kaf sazi.rar
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 5

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
کف سازی زمین های ورزشی

چگونگی ساختمان کف و پوشش آن، یکی از مهمترین موارد نازک کاری زمین های ورزشی است که باتوجه به شرایط مطلوب هر یک از ورزشها نیاز به انتخاب مناسب و اجرای دقیق بود.انتخاب نوع کف نه تنها تاثیر زیادی در کیفیت بازی ورزشکاران دارد، بلکه در هزینه های اجراونگهداری نیز بسیار موثر است.
به طور کلی هرگونه فعالیت ورزشی بر روی هرگونه سطحی قابل اجراست، لیکن ایمنی بازیکنان و کیفیت بازی بر اساس استانداردهای بین المللی دارای حداقل است.که باید با انتخاب مناسب کف تامین گردد.
اتخاب کف خاص فقط برای یک نوع ورزش فقط در زمین های تک منظوره امکان پذیر است.در صورتی که در زمین های چندمنظوره (کف) باید جوابگوی یک گروه از ورزشهای مختلف باشد و هرچه قدر دامنه ورزشها گسترده باشد برآورد آنها مشکل تر خواهد بود.
در این گونه موارد،اگرچه ارائه بهترین کف برای همه ورزشها وجود ندارد ولی به منظور بهره برداری بهینه از زمین ورزش ، باید هماهنگی رزم را با انتخاب ورزش های نسبتا مشابه (از نظر کارایی کف) به وجود آورد و کف مناسب تری را انتخاب و اجرا نمود.

خصوصیات اصلی کف های ورزشی
الف: دوام و برجستگی
ب: قابلیت برجهندگی
پ: مقاومت گردشی
ت: سختی
ث: مقاومت سرندگی
ج: قابلیت چرخش
چ: مقامت نشست
ح: خصوصیات انعکاس کف ها
خ: انعکاس صوت(آکوستیک سالن)
.
 

mohammadtech7

عضو جدید
چه پوششی برای کف منزل مناسب تر است؟

چه پوششی برای کف منزل مناسب تر است؟

چه پوششی برای کف منزل مناسب تر است
کف پوش چوب پنبه ای:
این نوع کف پوش ازچوب پنبه حقیقى ساخته مى شود که از پوست درخت بلوط گرفته مى شود که اغلب در مناطقمدیترانه اى مخصوصاً در کشور پرتغال بسیار یافت مى شود. به دلیل این که براى تولیداین کف پوش احتیاج به پوست درخت بلوط داریم لذا تولید آن براى اکوسیستم مخرب نیست. این نوع کف پوش در مکان هایى استفاده مى شود که انعکاس صدا در آنجا مهم محسوب مىشود و مى خواهند محیطى آرام داشته باشند مانند استودیوها. رنگ چوب پنبه رنگى گرماست و به دکوراسیون خانه یا اتاق حالتى بسیار زیبا و طبیعى مى بخشد. این کف پوشمعروف است به این که جزو راحت ترین نوع کف پوش براى پا محسوب مى شود و همچنین «عایقصدا»ى مناسبى نیز است و در تمام نقاط خانه مانند آشپزخانه و حتى کتابخانه کف پوشمناسبى است. ، کف پوش چوب پنبه اى مى تواند مانند کف پوش هاى چوبى به وسیلهواکسو یا پلییوریتنبراق شود….
متداول ترین نوع براق کردن کف پوش، استفاده از واکس است که به کف پوش ها جلاى بسیار زیبا مى بخشد و لازم است حداقل سالى یک بار واکس زده شوند. اما براى کف پوش هاى استفاده شده در آشپزخانه بهتر است از براق کننده پلییوریتن استفاده شود زیرا احتیاج به مراقبت کمترى دارد و استحکام بیشترى هم دارد. به دلیل این که این نوع کف پوش جاذب آب است مى بایست کاملاً مراقب بود و هر زمان که آب یا مایع دیگرى بر روى آن ریخت سریعاً توسط پارچه پاک و تمیز شود چون این نوع کف پوش هم به راحتى منبسط و منقبض مى شود( کف پوش های چوب پنبه اى هم وجود دارد که از پلاستیک ساخته مى شوند).
کف پوش هاى لینولیوم
این نوع کف پوش یک مخلوط طبیعى ساخته شده از روغن تخم کتان اکسید شده، خاک اره، سنگ آهک پودر شده، صمغ کاج و رنگدانه هاى مختلف است. این مخلوط اولین بار در سال ۱۸۶۳ توسط یک انگلیسى به نام فردریک دالتون ساخته شد. این مواد بسیار مستحکم هستند و به صورت وسیعى در تمامى مناطق مانند آپارتمان ها و حتى مناطق صنعتى استفاده مى شد تا این که کف پوش هاى پلاستیکى در سال ۱۹۴۰ در دسترس مردم قرار گرفت. کف پوش هاى پلاستیکى مصنوعى در مقایسه با این نوع کف پوش از نظر نگهدارى بسیار راحت تر بود و به طور چشمگیرى بازار فروش لینولیوم را کساد کرد.
در بعضى مواقع مردم این دو نوع کف پوش (لینولیوم و کف پوش مصنوعى) را با یکدیگر اشتباه مى گیرند، در صورتى که مواد تشکیل دهنده آن دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. تنوع رنگ در کف پوش هاى لینولیوم بسیار زیاد است و معمولاً به صورت ورقه اى در بازار موجود هستند.
کاشى هاى کف چرمى
این نوع از کاشى ها نیز در رنگ ها و سایزهاى مختلفى وجود دارد. آنها مى توانند خیلى زیبا و شیک باشند و عایق هاى بسیار خوبى براى صدا محسوب مى شوند. در زیر پا خیلى نرم و لطیف احساس مى شوند و ظاهرى بسیار لوکس و گران قیمت دارند. در طول زمان شکل چرم عوض مى شود و رنگ و جنس آنها تغییر مى کند و همیشه دست نخورده و تازه به نظر نمى آید. استفاده از کف پوش هاى چرمى زیاد مقرون به صرفه نیست اما بسیار زیبا و فریبننده هستند. این نوع کاشى هاى کف با طراحى مد روز و یا حتى مدل هاى قدیمى و سنتى براى کتابخانه ها بسیار مناسب هستند. بهتر است که کاشى هاى چرمى در محیط هایى با آب و هواى خشک یا در رطوبت زیاد استفاده نشوند. کاشى هاى کف چرمى باید حداقل ۲بار در سال واکس بخورد و بدین منظور مى بایست با فروشنده، نصاب یا توزیع کننده آنها قبلاً مشورت کنیم.
موزائیک
این نوع کف، یک طرح یا تصویر مجازى از قطعات کوچک است. این قطعات کوچک شامل مرمر یا شیشه مى باشند. رومیان چیزى را که ما امروزه موزائیک مى نامیم ایجاد کردند و آن را بر روى کف و دیوارها استفاده مى کردند. کلیساهاى وابسته به روم شرقى نمونه بسیار خوبى است از کاربرد موزائیک هاى بسیار رنگارنگ و شگفت انگیز که در آنها قطعات کوچکى از طلا نیز دیده مى شود.
براى این که ثابت کنیم ایده هاى بزرگ و قدیمى از بین نمى روند در طراحى هاى جدید نیز به صورت گسترده اى از موزائیک استفاده مى شود. نمونه ها و طرح هاى قدیمى موزائیک را مى توان در شهر pompeii (یکى از شهرهاى ایتالیا) مشاهده کرد و نمونه هاى مدرن و امروزى آن که داراى رنگ هاى بسیار شفاف و زنده اى هستند در حمام، آشپزخانه یا اتاق اصلى خانه استفاده مى شود.
پوشش هاى ارتجاعى کف
این پوشش ها از موادى ساخته شده است که شکل خود را حفظ مى کند. این نوع کف شامل موادى مانند چوب پنبه، لینولیوم (یک نوع مشمع کف)، لاستیک و کف پوش پلاستیکى است. آنها از سنگ سرامیک، کف هاى سیمانى و حتى از کف پوش هاى چوبى نرم تر هستند؛ این بدین معنى است که آنها در زیر پا بسیار راحت هستند و شما مى توانید براى مدت طولانى روى آنها بایستید. کف پوش هاى ارتجاعى همچنین عایق هاى ضد صداى بسیار مناسبى محسوب مى شوند و از آنجا که آنها از انواع دیگر کف پوش ها نرم تر هستند، به راحتى خراش پیدا مى کنند و نباید با اجسام سخت شست و شو شوند. پوشش هاى ارتجاعى کف به راحتى منقبض و منبسط مى شوند که این مسئله بستگى به رطوبت و درجه هوا دارد. پس قبل از نصب این نوع کف پوش ابتدا اجازه دهید تا این کف پوش ها خود را با محیط و نوع آب و هوا تطبیق دهند و سپس آنها را بر روى زمین نصب کنید.
سرامیک کف
تاریخچه سرامیک به هزاران سال پیش مى رسد و در حال حاضر نیز به صورت وسیعى از آن استفاده مى شود. چین باستان و تمدن هاى رومى هر دو از سرامیک استفاده مى کردند. در معابد یونانى، کلیساها و مساجد، کاشیکاری هاى کف و دیوارها به صورت خیره کننده اى زیبا و کاملاً متفاوت بود. امروزه کاشى سرامیک در هر نقطه اى از خانه مثل اتاق ها مى تواند استفاده شود به دلیل این که سرامیک استحکام بالایى دارد و بسیار راحت قابل شست وشو است در آشپزخانه ها و حمام از آن استفاده مى شود. در کاشیکارى و صنعت امروزه سرامیک ها از لحاظ رنگ و شکل از استحکام و دوام بیشترى برخوردار هستند. سرامیک هاى قدیمى و سنتى اسپانیا و سرامیک هاى ترکیه داراى انواع متفاوتى از رنگ و مدل هستند و به این دلیل براى به وجود آوردن الگوهاى جدید و متفاوت امروزه آنها را با یکدیگر ادغام مى کنند. شکل و الگوى کاشی ها مى بایست با شکل و سایز اتاق هماهنگى داشته باشد و بهتر این است که براى اتاق هایى با سایز بزرگ از سرامیک هاى بزرگتر استفاده شود. هنگام راه رفتن، سرامیک نسبت به کف پوش هاى ارتجاعى مثل پلاستیکى، چوب پنبه اى و لاستیکى بسیار سخت تر و محکمتر به نظر مى آید و اگر برحسب اتفاق چیزی روى زمین بیافتد غالباً مى شکند. به عبارت دیگر کاشى و سرامیک مى توانند براى نما همیشه باقى بمانند و عمر طولانى خواهند داشت. به طور کلى کاشی ها سرد هستند و مخصوصاً در هواى سرد بسیار خنک و سرد مى شوند اما به کار بردن یک سیستم گرمایى که در زیر کاشى ها کار مى شود باعث گرم شدن آنها در فصول سرد سال مى شود. کاشى هاى سرامیک مى توانند در محیط هاى چهارگوش یا چند ضلعى استفاده شوند.
کاشى تراکوتا (در زبان ایتالیایى به معنى خاک رس پخته شده)
این کاشى ها از خاک رس پخته شده ساخته مى شوند که داراى رنگ قهوه اى مایل به قرمز است. در تمامى کشورهاى دنیا از ایتالیا تا مکزیک از این نوع کاشى استفاده مى کنند. این نوع کاشى به نظر روستایى و کهنه مى آید که مخصوص کشورهاى مدیترانه اى است و مخصوصاً در کشورهاى جنوب غربى و اسپانیایى از آنها بسیار استفاده مى شود. شما مى توانید آنها را به صورت مات یا شفاف خریدارى کنید. زمانى کاشى ها را براق مى کنند که بخواهند از خوردگى و خش افتادن روى آنها جلوگیرى شود. خریدارى آنها به صورت مات این اجازه را به مشترى مى دهد که درجه شفافیت و براق بودن آنها را خود انتخاب کند اما از طرف دیگر ممکن است از نظر قیمت کمى بیشتر شود. اندازه کاشى ها باید با اندازه اتاق متناسب باشد. کاشى هاى تراکوتا به دلایل بسیارى داراى محبوبیت زیادى هستند. آنها بسیار مستحکم هستند و رنگى گرم و جذاب دارند. این کاشى را مى توان در تمامى قسمت هاى خانه مثل آشپزخانه و راهروها استفاده کرد.
کف سیمانى
کف هاى سیمانى ظاهرى صنعتى دارند و مخصوصاً در سال هاى اخیر از توجه خاصى برخوردار شده اند. اما شما ممکن است کف هاى سیمانى را در گالرى هاى هنرى یا اتاق هاى زیرشیروانى نیز مشاهده کنید. کف های سیمانی را می توان با فرش پوشاند یا بدون هیچگونه پوششی به حال خود رها کرد و همچنین مى توان به طرق مختلفى رنگ آمیزى نمود. مى توان هنگام ساخت رنگ دانه ها را مستقیم وارد سیمان کرد یا این که بعد از اتمام کار، به وسیله قلم یا اسپرى آنها را رنگ آمیزى کرد. براى به دست آوردن نتیجه بهتر مى بایست ۶۰ تا ۹۰ روز صبر کنید تا سیمان کاملاً خشک بشود. اگر کف هاى سیمانى قلم زنى بشوند به دلیل ورود رنگ به داخل منافذ سیمان ثبات و پایدارى رنگ بیشتر خواهد شد. در صورت به کار بردن سیمان روى کف هایى که ثبات ندارند یا دیوارها، با ایجاد کوچکترین حرکت در آنها تولید شکاف و یا ترک مى شود. براى جلوگیرى از این ترک ها بهتر است قبل از ریختن سیمان روى زمین، روى کف ترک هایى را ایجاد کنیم تا سیمان در آن نفوذ کند، مخصوصاً در جاهایى که فشار روى آنها زیاد است مثلاً در اطراف درها. این نوع از پوشش کف هم در زیر پا بسیار سخت و محکم به نظر مى رسد و مانند سرامیک اگر چیزى روى آن بیفتد خواهد شکست. سیمان هایى که با دستگاه ریخته مى شوند بسیار سنگین هستند و بعضى از ساختمان ها نمى توانند وزن آنها را تحمل کنند.
منبع:روزنامه شرق
 

DDDIQ

مدیر ارشد
کف کاذب

کف کاذب

اسلایدی در رابطه با کف های کاذب





چرا کف کاذب ؟

امروزه با پیشرفت فن آوری صنعت ساختمان و تولید مصالح نوین ساختمانی ، توجه مهندسین و طراحان معطوف به استفاده از قابلیت های مصالح ویژه ای شده است که دارای خصوصیات ضد حریق ،آکوستیک ، سبکی ، سرعت زیاد اجرا ، سهولت نصب ، تعمیر و نگهداری آسان و ... می باشد. در واقع کف کاذب یک سرویس موثر انقلابی برای مدیران روشنفکر ساختمانی قلمداد می شود.

استفاده از این سیستم در ساختمان های صنعتی ، اداری ، تجاری و حتی مسکونی یکی از روش های پیشرفته جهت ایجاد فضای مناسب و دسترسی سریع و آسان به تاسیسات برقی و مکانیکی و همچنین قابلیت اعمال تغییرات سریع در سیم کشی است.
 

پیوست ها

  • kaf kazeb.zip
    3.1 مگایابت · بازدیدها: 4

گروت من

عضو جدید
کف سازی

ایجاد کننده پوشش سخت از سنگدانه های مقاوم تشکیل شده که در مقابل سایش و فرسایش بعلت ویژگی های فیزیکی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این ماده پس از استفاده روی بتن تازه و انجام کارهای ماله کشی سطحی سخت و بدون خلل و فرج ایجاد می کند که در مقابل خوردگی و سایش مقاوم است.در ادامه برای کف سازی

سخت کننده کف یک مخلوط خشک پودری و آماده مصرف جهت ایجاد بتن ضد سایش می باشد. این ترکیب ایجاد کننده پوشش سخت از سنگدانه های مقاوم تشکیل شده که در مقابل سایش و فرسایش بعلت ویژگی های فیزیکی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. برای مشاهده چند نمونه از پروژه های کف سازی به قسمت منابع روجوع کنید.
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کف کاذب نام کالائی است که به قرینه سقف کاذب نامگذاری شده و به کفی اطلاق می گردد که کف اصلی سازه ساختمانی نیست و جهت افزایش ارتفاع محل تردد به کمک پایه هائی بر کف اصلی طبقات نصب شده است .

رجمه صحیح نام این کالا " کف بلند شده " می باشد که دلیل بکارگیری آن عموماً جهت پوشش حجم زیادی از کابلها و تأسیسات است که در بعضی از اماکن بکار می رود . از آن جمله می توان از اطاقهای کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور ، پستهای برق و مخابرات ، برجهای کنترل ، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و .... نام برد . ولی اخیراً بکارگیری انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمانها نیز رونق یا فته است ، ضمناً کفهای کاذب در ابعاد مختلف ارائه می گردند که معمولاً 40 ×40 ، 40 × 60 ، 50 × 50 ،60 × 60 ، 80 × 80 و 120 × 60 می باشد .

در این مقاله سعی شده است که به خواننده اطلاعات کافی جهت آشنایی با انواع کف کاذب و موارد مصرف آنها ارئه گردد .

اجزاء کف کاذب :
کفهای کاذب عموماً از اجزاء کلی تایل یا کفه ، پایه ، رابط یا استرینگر تشکیل می شوند که بسته به نوع کف کاذب از مواد مختلفی جهت ساخت آنها استفاده می شوند .

انواع کف کاذب :
کفهای کاذب از نظر کاربردی به چهار دسته تقسیم می شوند :
1- کف های مخصوص پوشاندن تأسیسات
2- کف های مخصوص انتقال آبهای سطحی ، خاک و ماسه
3- کف های مخصوص جهت نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت
4- کف های مخصوص سبک سازی ساختمان

شرح:
1- بکارگیری کف های کاذب جهت نصب تأسیسات

این نوع کف ها عموماً در سالنهای صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی بکار می روند و هدف از بکارگیری آنها ایجاد یک پوشش مناسب جهت کابلهای برق و شبکه کامپیوتر می باشد و بعنوان کف های کاذبی که دائماً از محل خود جابجایی می شوند بکار می روند و عموماً سطح آنها از فپوشهای مخصوص از جنس PVC یا لنولئوم ، مکالئوم ، فرمیکا HPL وسنگ مصنوعی پوشیده شده است .

از خواص مهم این کف های کاذب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-1- قابلیت تحمل یک ساعت درشرایط آتش سوزی بدون ریزش و بدون ایجاد دود و گازهای سمی و خفه کننده .

2-1- قابلیت مقاومت به بارهای دینامیک متمرکز و غلطش در حدود یک تن بر هر تایل .

3-1- قابلیت مقاومت بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی 2

4-1- ضد الکتریسیته ساکن مناسب مراکز کامپیوتری
این نوع کف ها معمولاً از مواد فلزی و یا چوب و سنگ محافظت شده با فلزات ساخته می شوند .


از انواع رایج این کف ها می توان از انواع آلومینیومی نام برد که به علت مسائل اقتصادی از انواع فولادی و چوبی نیز در بعضی اماکن به جای گزین استفاده می گردد .

2- این نوع از کف های کاذب غالباً مشبک و یا درزدار می باشند که در سالنهای مواد شیمیائی ، آزمایشگاه ها ، آبکاری ها وکارخانه جات داروئی و غذایی و حتی دور استخرهای ورزشی و اماکن عمومی ورزشی و کشورهای شن خیز و باران خیز نصب می شوند . این نوع از کف های عموماً دارای تایلهای پلاستیکی یا فولاد زنگ نزن و پایه های فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی می باشند و بعنوان کف کاذب ثابت غالباً در کارخانه جات و یا فضای آزاد بکار می روند . از خواص مهم ای کف ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-2- مقاوم در برابر شرایط فضای آزاد و قابلیت نصب در سطوح سیمانی .
2-2- مقاوم در برابر اشعه UV
3-2- مقاوم در برابر پیری ( خستگی مواد ) .
4-2- مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیائی .
5-2- مقاومت عالی در برابر رطوبت .

3- بکارگیر کف کاذب جهت نصب گرمایشی

در کشورهای سردسیر خصوصاً در مناطق مرطوب جهت ایجاد یک سیستم گرمایش مطلوب ترجیح داده می شود لوله کشی آب گرم از سطح زیر کف انتقال داده شود و با بکارگیری لوله های هادی مانند لوله مسی انرژی گرمائی را به کف کاذب انتقال داد .

این نوع از کف ها های کاذب عموماً دارای پایه های بسیار کوتاه و تایلهای نازک هستند که برای بارهای سنگین مناسب نمی باشند ولی برای انتقال حرارت بسیار مناسبند .این نوع کف کاذب معمولاً بصورت ثابت می باشند و پس از نصب قابلیت جابه جایی تایلها به سادگی میسر نمی شود . از ویژ گی های آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1-3- سطح آنها عموماً از جنسهائی مانند پارکت ،HPL ، سرامیک و کفپوشهای چوب پنبه ای می باشد .
2-3- به صورت پیچ و مهره به یکدیگر متصل اند .
3-3- به میزان مناسبی عایق صوتی هستند .
4-3- مقاومت مناسبی در مقابل رطوبت و مواد شوینده خانگی دارند .
5-3- مقاوم حشرات موذی می باشند .
6-3- عموماً در خانه های چوبی و پیش ساخته بکار می روند .

4- بکارگیری کف کاذب جهت کاهش وزن ساختمانها :

اخیراً یک شرکت ایرانی شروع به تولید کف کاذبی نموده که جهت حذف عملیات زیرسازی سنگهای کف طبقات در ساختمانها و همچنین حذف کامل پوکه ریزی آنها طراحی شده و بلعکس سایر انواع ف کاذب علاوه بر این که باری بر ساختمان تحمیل نمی کند بطور میانگین باعث کاهش 10 % وزن ساختمان می شود . این نوع از کف کاذب در غرفه های نمایشگاهی نیز قابل نصب است و به علت طراحی خاص آن مقاومت بسیار خوبی در مقابل بارهای جانبی دارد و بدون نیاز به شاسی سازی و یا محل اتکا بطور کامل مستقل از اطراف قابل نصب است . از دیگر مزایای این کف کاذب قابلیت نصب آن در سطوح ناصاف و ناهموار است . این نوع کف های کاذب غالباً با استفاده از چسب بتن مستقیماً روی سقفهای بتنی نصب می شوند و نیاز به هیچگونه زیر سازی ندارند . در این نوع کف ها عموماً از
تایلهائی از جنس گرانیت مصنوعی ، مرمر مصنوعی و چوب فشرده استفاده می شود و مناسب ساختمانهای اداری می باشند این کف ها معمولاً قابلیت جابه جایی خوبی دارند و در فضاهای بسته بکار می روند . ازویزگی های آن میتوان به به موارد ذیل اشاره کرد :

1-4- قابلیت تنظیم محوری پایه ها به همراه امکان تنظیم ارتفاع
2-4- مقاومت در مقابل بارهای جانبی
3-4- مقاومت سایشی عالی و مناسب بکارگیری در اماکن پر تردد .
4-4- عایق صوتی مناسب بعلاوه حذف صدای انعکاس تردد روی سنگ
5-4- ضد الکتریسیته ساکن و مناسب اماکن اداری مجهز به کامپیوتر
6-4- قابلیت شستشو
7-4- ظاهری مشابه به سنگ گرانیت طبیعی با امکان ساخت رنگهای سفارشی

نکاتی در انتخاب کیفیت کف کاذب :

- کف کاذب خوب کف کاذبی است که انتظارات مصرف کننده خود را برآورده کرده و حداقل استاندارد مربوطه را ارائه نماید. ( از این استانداردها می توان به 7 و UNI- 10466 و NASA- 10275 اشاره نمود . )

- در کف های کاذبی که برای اطاقهای فرمان بکار می روند بهتر است دقت شود که حتماً خواص لازم جهت شرایط آتش سوزی بدرستی در آن رعایت شده باشند و هریک از اجزائی که در زیر تایل قرار دارند در صورت بروز آتش سوزی بمدت حداقل یک ساعت خواص مکانیکی خود را حفظ نمایند . و همچنین کفپوش ، چسب و زههای پلاستیکی بکار رفته باعث ایجاد گازهای سمی و دود غلیظ نگردند.

اصولاً در سالنهایی که دارای یک درب ورود و خروج می باشند این امر حساسیت ویژه ای دارد زیرا پایه های کف کاذبی که در زیر آن کابلهای برق نصب شده است نمی بایست هنگام حریق ذوب شده و یا ریزش نماید .

عدم رعایت این مهم باعث مسدود شدن مسیر تخلیه سالن و بروز تلفات انسانی ناشی از اشتباه مهندسی ساختمان خواهد بود . البته این مسئله در کف هائی که برای انتقال آبهای سطحی بکار می روند و یا در فضای آزاد نصب می باشند صدق نمی کند ولی در این موارد برای مقاومت در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی بلعکس فضای بسته بهتر است ازپایه های پلاستیکی و در درجه دوم از پایه های آلومینیومی با پوشش آنودایز و رنگ الکترواستاتیک و یا از فولاد زنگ نزن
استفاده گردد .

- هنگام بکارگیری کف کاذب در اماکنی که دائماً نیاز به جابجایی تایلهای کف کاذب می باشد بهت ر است دقت شود از انواعی استفاده شود که دارای ابعاد کالیبره ( ماشین کاری شده در کلیه جهتها ) و مجهز به زه پلاستیکی شیبدار باشند تا کلیه تایلها به راحتی قابل جابجایی و جایگزینی باشد .

- در سالنهائی که تجهیزات سرور کامپیوتر نصب می شود و روش تهویه آن از زیر کف کاذب است بهتر است دقت شود از انواعی استفاده گردد که بخوبی هوابند و آب بند باشند تا از خروج باد سرد از درزها و آزار پرسنل سایت جلوگیری گردد و همچنین تأسیسات زیرین از پاشش مایعات شوینده در امان بمانند.

- در صورتی که محیط نصب کف کاذب ازشهرهای جنوبی یا شمالی کشور است که در آنها رطوبت بسیار زیاد می باشد لازم است دقت شود که پایه ها در حد امکان از جنس آلومینیوم و یا فولاد گالوانیزه باشند بطوری که عمل گالوانیزه بعد از ماشین کاری پایه ها انجام گرفته باشد و استفاده از مهره های فولادی در این موارد باعث قفل شدن آنها روی محور پایه می گردد که برای جلوگیری از آن بکارگیری روشهای حفاظت کاتدی مناسب توصیه می گردد .

ولی در هر صورت احتیاط نمایید برای بکارگیری فضای زیر کف کاذب جهت تهویه تجهیزات کامپیوتری یا الکترونیکی حساس از پایه های آلومینیومی ، فولاد زنگ نزن و یا پایه های گالوانیزه با پوشش رنگ اپوکسی استفاده نمائید زیرا به علت جدا شدن فلز روی از سطح فولادی پایه ها ورود این ذرات رسانا به داخل مدارهای الکترونیکی در بلند مدت برای کاربر مشکل عدیده بوجود می آورد .

- جهت حفاظت از محیط زیست استفاده از کفپوشهای قابل بازیافت لینولیوم به انواع PVC ترجیح ارد ولی در صورت بکارگیری PVC مهم است که دقت شود انواعی بکار رود که سخت و ضخیم باشند زیراگونه های نازک در مقابل بارهای غلطشی مانند چرخهای دستگاههای سرور زودتر از بین می روند . وجهت حفظ سلامت حتما" فاقد آزبست باشد .همچنین از ثبات اندازه کفپوشها در دماهای پائین مطمئن شوید ، برای این کار کافی است تغییر اندازه کفپوش را پس از آنکه نیم ساعت در فریزر معمولی قرارداده شد ، اندازه بگیرید ، کفپوشهایی که پس از تولید به درستی عملیات حرارتی می شوند در چنین شرایطی تغییر اندازه کمی دارند ولی سایر کفپوشها دچار انقباض دائم می شوند و بکارگیری آنها باعث باز شدن درزهای کف کاذب طی دو سال پس از نصب آن خواهد شد . با تجربه شخصی اکثر
کفپوش های خارجی بازار فعلی کیفیت لازم را ندارند بنابراین با توجه به مدت زمانی که برای تشخیص کیفیت پس از اجراء کار لازم است از محصولی که بخوبی با آن آشنا هستید استفاده نمائید .

- غیر از مواد بکارگیری کف کاذب بصورت ثابت و تقریباً دائمی ، هنگام نصب کف کاذب دقت نمائید نصابان حدالامکان از قطعات درزگیر در زیر تایل برای رفع حالت لقی تایل استفاده ننمایند زیرا بکارگیری درزگیرها خصوصاً انواع غیر فلزی در صورتی که اشکال از پایه نباشد و علت لقی از تابیدگی تایل باشد ، باعث می شود بعداً هنگام بهره برداری در صورت جابجائی تایلها سروصداهای اضافی در کف ایجاد گردد و در این حالت رگلاژ دوره ای کف تنها راه حل خواهد بود بنابراین جهت جلوگیری از چنین شرایطی از نصاب بخواهید کلیه مهره ها را به صورت محکم ببندد و از نصب کلیه رابطهای پایه ها مطمئن شوید .

- اصولاً تایلهای آلومینیومی به علت خواص فلز آلومینیوم هنگام تحمیل بارهای ثابت در بلند مدت غییر شکل می دهد لذا در چنین مواردی برای دستگاه هائی مانند UPS که باتریهای سنگین بهمراه دارد بکارگیری شاسی جداگانه توصیه می شود در صورتی که سایت مورد نظر غالباً برای قراردادن بارهای سنگین بکار برده می شود بهتر است از ضخیم ترین انواع تایلهای آلومینیومی استفاده گردد ولی جهت بارهای دینامیک تفاوت چشمگیری بین تایلهای آلومینیومی و سایر تایلهای هم تراز مشاهده نمی گردد .

- اگر در پروژه ای مسئله اقتصادی مهمتر از سایر شرایط فنی است ، در این صورت کف های کاذب چوبی با تایلهائی از جنس نئوپان ، بسیار ارزانتر از سایر انواع آن میباشد ولی در صورتی که طول مر کوتاه این تایلها نظر شمارا تأمین نمی کند انواع دیگر کف با تایلهائی از جنسMDF که همانند تخته های نئوپان ولی با فشردگی متوسط می باشد ( برای مصارف اداری سبک ) بصورت ساندویچ با ورق آهن یا آلومینیوم ساخته می شوند و همچنین نوع گرانیت مصنوعی مسلح برای اماکن اداری پرتردد تولید می شوند و بعلاوه می توانید ازنوع فولادی برای اماکن صنعتی کم تردد ولی پر تأسیسات که دائماً دستخوش تغییرات هستند استفاده نمائید .

توجه داشته باشید که بکارگیری انواع فوق در اطاقهای قرنطینه ، سرور کامپیوتر و کنترلی که تجهیزات الکترونیک خاص و گرانقیمت نصب می شوند از نظر استاندارد این گونه اماکن ، مناسب نمی باشند ولی برای بسیاری از مصارف عادی کفایت می کنند .

-در صورتی که صاحب بانک هستید یا عدم اصطلاک سرمایه گذاری پارامتر مهمی می باشد ، توجه داشته باشید که در هر صورت کف های کاذب آلومینیومی که حداقل 40 % ارزش خود را پس از پایان عمر خود حفظ می نمایند و هرگز اصطحلاک آنها به صفر نمی رسد . -در صورتی که تایلهای فولادی خریداری می نمائید توجه داشته باشید که سعی شود محل نصب مضرب صحیحی از این تایلها باشد و در حد امکان فاصله آنها با دیوار را با سکو پر نمائید زیرا در صورت برش این نوع تایلهامواد داخل آن خارج شده و بسیار ضعیف می شوند .

البته می توانید از نصاب بخواهید مقاطع برش داده شده را بپوشاند . در هر صورت به علت مزیت قیمتی استفاده از آنها در اماکن صنعتی کم رطوبت که ظاهر و سروصدا اهمیت خاصی ندارد بسیار مرقوم به صرفه است ولی اگر وسواس دارید شاید بهتر باشد انواع دیگر را مورد توجه قراردهید .

- با توجه به اینکه افزودنی های پلاستیکها که باعث افزایش طول عمر و کارائی آنها می شود بسیار گران قیمت هستند ، در صورتی که ظاهر و کیفیت سطح نهائی در درجه اول اهمیت قراردارد انواع کف سنگی مسلح انتخاب مناسبی می باشند علی رغم وزن نسبتاً زیاد و شکننده بودن تایلها استفاده از آنها برای اماکنی که مصرف کننده گان ندرتاً بایستی به تأسیسات زیرین دسترسی داشته باشند مناسب است بنابراین طول عمر تحمل بارکافی جذابیت طرح و رنگ و مقامت سایش خوب این محصول را برای مصارف اداری در مقام اول قرار می دهد .

- در صورتی که کف کاذب مورد پسند شما دارای قطعات لاستیکی و پلاستیکی است حتماً با استفاده از رزومه کاری فروشنده آن ، نمونه کارهایی که حداقل 8 سال یا بیشتر از عمرشان گذشته است را بازدید نمائید و در صورتی که قطعات پلاستیکی قدیمی تغییر شکل داده ، شکسته یا جنس آنها خشک شده است حتماً درخواست کنید که برای شما از معادل فلزی آن استفاده گردد .

- اگر مدیر یک شرکت دولتی هستید و می خواهید برای سازمان خود کف کاذب تهیه نمائید توجه اشته باشید در تهیه و اجراء کف کاذب بیش از 75 % قیمت مربوط به هزینه مواد است بنابراین اجباری برای خرید از طریقه مناقصه ندارید ولی در صورتی که این روش خرید را می پسندید دقت داشته باشید که به علت تنوع زیاد این محصول بهترین محصول مناسبترین آن است و به هر حال در اینجا هم کیفیت آش با قیمت آن در ارتباط است ! بنابراین برای پیمانکار خود حتماً به دقت انتظار خود از کف کاذب مورد نیازتان را تشریح نمایید ، چون متأسفانه جدول قیمت که در بوجه بندی بکار می رود فقط یک نرخ برای همه کف کاذبها ارائه می دهد ولی شاید هر نوع کف کاذب اصلاًٌ متناسب با مورد مصرف شما نباشد .

-در صورتی که کف کاذب چوبی یا با هسته چوبی یا گچی مانند نئوپانHDF و یا MDF خریداری می نمائید حتماً از نصابان درخواست نمائید مقاطع برشکاری شده را مجدداً توسط مواد مناسب ضد آب نمائید و بدقت کیفیت کار را کنترل نمائید . این مطلب برای برشهای ارجاء شده برای پریزهای کف خواب نیز صادق است .

-هرنوع تایلی که خریداری می نمائید در صورتی که برای نصب دائم نباشد دقت کنید لبه های تایلها دارای زاویه در راستای ضخامت یا اصطلاحاً شیبدار باشد . تایلهای که این شیب به درستی در آنها پیش بینی نشده باشد ، پس از نصب در هنگام بهره برداری به علت نداشتن لبه راهنما هنگام جابجائی به راحتی به جای خود برنمیگردند بنابراین باعث پریدن لبه های تایلهای اطراف می شوند .
به همین جهت طول عمر تایل های شیبدار و یا دارای زه وار زاویه دار بسیار بیشتر از انواع فاقد آن ست . ولی برای اطمینان توسط یک چکش 200 گرمی استحکام زه های کناری را آزمایش کنید بطوری که مطمئن شوید هنگام قرارگرفتن در کف از تایلها جدا نخواهند شد . به هر حال زه وارهای پلاستیکی یک پارچه به علت اینکه درز آنها باز نمی شود مدت بسیار طولانی تری خود را در کنار تایل حفظ می کنند و در مواردی که تهویه سالن از زیر تایلها انجام شود این مسئله اهمییت خاصی دارد .

- در صورتی که در ساختمان اطاقها بطور خاص برای کف کاذب طراحی و بنائی نشده باشند و انتظار دارید خطوط تایلهای برای مدت طولانی راستای خود را حفظ نمایند . در محل نشیمنگاه تایلها روی دیوارها از یک پروفیل فولادی یا قرنیز یا سکو استفاده نمایید چون دقت صافی محل نصب کف کاذب می بایستی 1 ± میلیمتر است در حالی که ندرتاً دقت ساخت دیوارهای بتنی یا آجری به این عدد نزدیک می شود . ضمناً جهت گونیا کردن بهتر محل نصب ، می توانید با حذف پروفیل فولادی و پایه های کناری از نصب یک نبشی در محیط محل اجرا استفاده نمایید و پس از آن فاصله بوجود آمده از پشت نبشی تا دیوار اصلی که به علت خطای ساخت دیوار می باشد را توسط مواد پر کننده مانند سیمان ، سیلیکون ویا نئوپرن آب بندی نمایید .

- در صورتی که در پروژه ای از دیوار کاذب نیز استفاده خواهید نمود حتماً قبل از شروع کار با نصاب کف کاذب مشاوره نمایید .

-در آخر مهمترین آزمایش صداقت فروشنده است در صورتی که می توانید حتماً یک نمونه از تولیدات سابق یا یک نمونه را شخصاً از خط تولید فروشنده برداشته و به آزمایشگاه ارسال نمائید تا از انطباق آنها با اطلاعات فنی ارائه شده مطمئن شوید و در صورت مشاهده کوچکترین اختلاف از شخص دیگری خرید نمائید زیرا سازمانی در کشور بر کیفیت این نوع محصولات نظارت ندارد و شما مسئول هستید سلامت جامعه را حفظ نمائید وتجار یا سازندگان را موظف نمائید غیر از نمونه کار ، کل محصول خود را با کیفیت لازم به بازار ارائه نمایند . ضمناً توجه داشته باشید که کالای خارجی که به بازار وارد شده است نیز از این شرایط مستثنی نمی باشد چون پس از خرید کالای خارجی شما حتی به سازنده آن دسترسی نخواهید داشت و هرچه تحویل بگیرید باید بپذیرید .


معماری نیوز
 

Similar threads

بالا