کشف گونه ای از مارمولکها که بر روی آب راه می روند

silenta

عضو جدید
کشف گونه ای از مارمولکها که بر روی آب راه می روند
تیم تصویربرداری شبکه بی بی سی موفق به تصویربرداری از گونه ای از مارمولکها شده اند که می توانند با سرعتی بالا بر روی سطح آب بدوند.
گروه تصویربرداری بی بی سی موفق به ثبت تصاویری از راه رفتن گونه ای از مارمورلکها بر روی آب شده اند که در این تصاویر می توان مارمولک اژدهایی را دید که به سرعت در حال دویدن بر روی سطح آب در مردابی کوچک است.
این گونه از مارمولک ها که قادرند بدون فرو رفتن بر سطح آب حرکت کنند معمولا در حاشیه رودخانه ها زندگی کرده و از حشرات کوچک تغذیه می کنند.
به گفته محققان به دلیل سرعت بالای دویدن پای این جانداران در هنگام تماس با سطح آب حبابهایی را به وجود می آورند که با قدم گذاشتن بر روی آنها و قبل از فروپاشی حبابها می توانند بر روی سطح آب بدوند.
این مارمولکها روزانه باید مدتی را در برابر نور خورشید قرار گیرند تا حرارت بدن خود را تعدیل کنند که در این صورت در معرض حمله شکارچیان قرار خواهند گرفت، به همین دلیل این جانداران به همراه مکانیزم فراری غیر عادی تکامل پیدا کرده اند.
به این شکل مارمولکها در هنگام احساس خطر بر روی سطح آب پریده و پا به فرار می گذارند. سرعت فرار این جانداران ثابت است و در صورتی که از میزان این سرعت کاسته شود، مارمولک به درون آب فرو رفته و ناچار خواهد شد در آب شنا کند.
 
بالا