کشف شواهدی از تولد یک قمر جدید در حلقه‌های سیاره زحل

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92092315469

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱



فضاپیمای کاسینی موفق به رصد جسم عجیبی در لبه یکی از حلقه‌های سیاره زحل شده است که برخی محققان آن را آغاز شکل‌گیری یک قمر جدید عنوان می‌کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروفسور «کارل مورای» از اخترشناسان دانشگاه کوئین‌مری لندن با بررسی تصاویر تهیه شده توسط فضاپیمای کاسینی ناسا، موفق به کشف خم شدگی عجیب در لبه حلقه A سیاره زحل شد.
اخترشناسان از شناسایی این جسم عجیب که «پگی» (Peggy) نامگذاری شده است، شگفت زده شده‌اند؛ یکی از فرضیه‌های مطرح در این خصوص حاکی از شروع شکل‌گیری یک قمر جدید است.
خارجی‌ترین حلقه در این تصویر، حلقه F نام دارد و نقطه درخشان نزدیک به آن قمر «پرومته» (Prometheus) است؛ نوار ضخیم‌تر به رنگ سفید نیز حلقه A است و جسم مرموز در لبه سمت راست این حلقه، «پگی» است.
قطر احتمالی «پگی» حدود یک کیلومتر است که اندازه کافی برای یک قمر محسوب نمی شود؛ بسیاری از قمرهای زحل بخصوص قمرهایی که در نزدیکی حلقه‌ها وجود دارند، ابتدا حلقه‌ای از گرد و غبار ایجاد کرده و سپس اقدام به جمع‌آوری مواد بیشتر برای رشد کرده‌اند؛ بنابراین بنظر می‌رسد که این جسم عجیب نیز آغاز شکل‌گیری یک قمر جدید باشد.
زحل دست کم 150 قمر و ماهک (moonlet) دارد که 53 قمر آن دارای نام رسمی بوده و تیتان بزرگترین قمر این سیاره محسوب می شود.
در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، پروفسور «مورای» نحوه کشف این جسم مرموز در لبه راست حلقه A زحل را با بررسی 107 تصویر تهیه شده توسط کاسینی از سال 2012 تشریح کرد.
محققان تیم فضاپیمای کاسینی قصد دارند ماه آینده زمانی که تداخلات گرانشی باعث گسترش حلقه A می شود، دور جدید تحقیقات را برای بررسی ماهیت اصلی «پگی» آغاز کنند.
فضاپیمای کاسینی ناسا در سال 1997 به فضا پرتاب شد و از سال 2004 مطالعات خود را بر روی سیاره زحل و قمرهای آن آغاز کرد؛ با توجه به اینکه یک سال کامل زحل معادل 30 سال زمین است، کاسینی تاکنون تنها موفق به مشاهده یک سوم از یک سال این سیاره شده است.
انتهای پیام
«پگی» جسم مرموز در لبه سمت راست نوار ضخیم‌تر داخلی

حلقه‌های چندگانه سیاره زحل
 

Similar threads

بالا