کشف سیاره بیگانه غول‌پیکر در دورترین مدار شناسایی شده

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کشف سیاره بیگانه غول‌پیکر در دورترین مدار شناسایی شده

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92091610836
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳



ستاره‌شناسان یک سیاره بیگانه با جرم 11 برابر بیشتر از سیاره مشتری را در دورترین مدار شناسایی شده اطراف یک ستاره والد کشف کرده‌اند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این سیاره بیگانه «HD106906» نام دارد که در فاصله مداری 650 برابر فاصله زمین تا خورشید در حال چرخش است.
«ونسا بیلی» سرپرست تیم تحقیقاتی دپارتمان نجوم دانشگاه آریزونا تأکید می‌کند: سیستم HD106906 از آن جهت بسیار جذاب است که هیچ مدلی از شکل‌گیری سیارات و ستارگان، توضیح کاملی در خصوص آن ارائه نمی‌کند.
اغلب نظریه‌های تأیید شده در خصوص شکل‌گیری سیارات بر این اساس هستند که سیاراتی که در مدار نزدیک ستاره والد در حال چرخش هستند – مانند زمین – در آغاز به شکل اجرامی کوچک و از نوع سیارک بودند که در دیسک اولیه گاز و گرد و غبار اطراف ستاره والد با هم تجمیع شدند.

اما این نظریه‌ها در خصوص نحوه شکل‌گیری سیارات غول پیکر که در فاصله مداری بسیار دور از ستاره والد قرار دارند، صدق نمی‌کند.
بیلی خاطر نشان کرد: فرضیه جایگزین در خصوص این سیارات بیگانه ابرپرجرم عنوان می‌کند که این سیارات در فاصله مداری بسیار دورتر از ستاره والد، در شیوه‌ای مشابه سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی شکل می‌گیرند.
سیستم ستاره‌ای دوتایی زمانی شکل می‌گیرد که دو توده گاز مجاور هم بصورت مستقل یا نیمه مستقل فرو می‌ریزند تا ستارگان سیستم را شکل دهند؛ این ستارگان بقدری بهم نزدیک هستند که جاذبه گرانش متقابل بر یکدیگر وارد می‌کنند.
سیاره بیگانه HD106906 حدود 13 میلیون سال عمر دارد و همچنان با کمک گرمای باقی مانده از زمان شکل‌گیری، می‌درخشد.
این سیستم با استفاده از دوربین مادون قرمز حرارتی بر روی تلسکوپ ماژلان (Magellan) در صحرای آتاکامی شیلی کشف شد و اخترشناسان از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل برای تأیید این کشف بهره‌ بردند.
نتایج این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر خواهد شد.
 

Similar threads

بالا