کشف سه سیاره با اندازه تقریبی زمین توسط «کپلر»

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کشف سه سیاره با اندازه تقریبی زمین توسط «کپلر»

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93102714669
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷



تلسکوپ فضایی کپلر ناسا ستاره‌ای را کشف کرده که سه سیاره‌اش فقط اندکی بزرگ‌تر از زمین هستند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، دورترین سیاره از این ستاره در «ناحیه گلدیلاک» قرار دارد که در آن، دماهای سطحی برای وجود آب و حیات به اندازه کافی ملایم هستند.
ستاره کوتوله EPIC 201367065، جرم کیهانی خنک و قرمزرنگی با نصف اندازه و جرم خورشید است و در فاصله 150 سال نوری قرار دارد.
شفافیت این ستاره به اندازه‌ای است که منجمان می‌توانند جو سیاراتش برای بررسی امکان وجود حیات (مشابه زمین) بر روی آن‌ها را مطالعه کنند.
جو نازک و متشکل از نیتروژن و اکسیژن، امکان وجود حیات زمینی را فراهم کرده اما به گفته «ایان کراسفیلد» از دانشگاه آریزونا و رهبر ارشد این پروژه، بسیاری از سیارات فراخورشیدی کشف‌شده توسط کپلر، با جوهای ضخیم و مملو از هیدروژنی احاطه‌ شده‌اند که احتمالا با حیات ناسازگار باشند.
سه سیاره متعلق به ستاره جدید، 2.1، 1.7 و 1.5 برابر اندازه زمین هستند و کوچک‌ترین و بیرونی‌ترین آن‌ها به اندازه کافی از ستاره میزبان دور بوده و سطوحی از نور را درست مانند زمین دریافت می‌کند. شدت نور این سیارات به ترتیب از نزدیک‌ترین تا دورترین آن‌ها به ستاره میزبان، 10.5، 3.2 و 1.4 شدت نور دریافتی از خورشید توسط زمین گزارش شده است.
به احتمال زیاد دورترین سیاره از ستاره جدید مانند زمین صخره‌ا‌ی است و این بدین معناست که چنین سیاره‌ای می‌تواند دمای مناسب برای داشتن اقیانوس‌های آب مایع را داشته باشد.
جزئیات این دستاورد علمی در Astrophysical Journal منتشر شده و بر روی سایت arXiv قابل‌مشاهده است.
انتهای پیام
سایه سه سیاره کشف‌شده بر روی سیاره میزبانشان

ناحیه گلدیلاک
 

Similar threads

بالا