کشت گیاه درمنه

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]

[h=2]درمنه،:
Administrator[/h]
درمنه،
نام انگلیسی:Mugwort
نام علمی:Artemisia vulgaris L
تیره:Compositae
شرح:گیاهی است پایا بدون ساقه زیرزمینی، ساقه های آن که تا ۲ متر ارتفاع پیدا می کند محکم، زاویه دار و غالبا کمی سرخ رنگ است. برگهای آن شانه ای است. سطح بالایی سبز تیره رنگ با تارهای کم یا بدون تار و سطح پایینی آن سفید رنگ با تارهای فراوان است. کاپیتول های آن در گروههایی به شکل خوشه افشان قرار گرفته است. کاپیتولهای کوچک، تخم مرغی یا دراز آن به طول ۴ میلیمتر دارای گلهای لوله ای کوچک زرد یا قرمز فراوان است.
(Artemisia) گیاهی از خانواده کاسنی ها از لحاظ داشتن خواص و موارد استفاده شاخص بوده و ارزشهای چند جانبه دارد از میان انواع گونه ها، گونه درمنه دشتیsieberi Artemisia در مناطق رویشی استپی، نیمه بیابانی و بیابانی حضور دارند و ضمن داشتن ارزش علوفه ای خواص دارویی نیز دارد. مطالعات نشان می دهد کهخ در ارتفاع حدود 800 تا 200 متر با بارندگی حدود 100 تا 200 میلیمتر استقرار و گسترش یافته است.

قسمت های مورد استفاده:

پاجوشهای گلدار یا برگ خشک شده.

زیستگاه و گردآوری:

در خاکهای غنی از ازت، در مکانهای بایر، در کنار نهرها و رودخانه ها و نزدیک اصطبل ها می روید. در بریتانیا و بیشتر مناطق اروپا می روید. آن را می توان از راه کشت دانه یا با تولید مثل غیرجنسی ( قلمه زدن، ریشه دواندن، خواباندن ) در فواصل ۴۰ × ۴۰ سانتی متر تکثیر کرد. پس از سال دوم گیاه مصف دارویی پیدا می کند. در سایه آن را خشک می کنند. بازده آن ۱۵ – ۳۰ کیلوگرم در هر صد متر مربع است.

ایران: در نواحی شمالی و غربی ایران می روید.

ترکیبات و اثر:

مقدا کمی اسانس فرار و مواد تلخ دارد. گوارش را تحریک کرده و به قاعدگی کمک می کند. مصرف مقدار زیاد و طولانی آن بدون خطر نیست و ممکن است به دستگاه اعصاب آسیب برساند.
مصرف:
به شکل تیزان ( ۱ – ۲ قاشق غذاخوری از گیاه خورده شده را در نیم لیتر آب بجوشانید و بگذارید بماند ) برای رفع بی اشتهایی، ضعف گوارش و قاعدگی نامنظم به کار می رود.

کشت:
در مناطقی که بارندگی حدود 250 میلی متر است رشد می کند . گونه ای است مقاوم به چرای مفرط و خوشخوراک که به وسیله ی بذر می توان نسبت به ازدیاد آن اقدام نمود . عمق مناسب کاشت 5/0 سانتی متر و میزان مناسب بذر 2 تا 3 کیلوگرم در هکتار است . این گیاه قادر است حرارتهای 20- و 40 + درجه ی سانتی گراد را تحمل نماید .




[/FONT]
 

Similar threads

بالا