کرم حلزون و کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیون

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخیرا تبلیغات زیادی از کرم حلزون در تلویزیون دیده می شود، اما آیا این تبلیغات در راستای برندسازی هستند یا خیر؟ در این مطلب ابتدا به اشتباه در انتخاب نام برند و سپس به کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیونی خواهیم پرداخت.



اشتباه در انتخاب نام برند:

من چه چیزی تولید می کنم؟ کرم حلزون. پس بهتر است اسمش را همان کرم حلزون بگذارم!
اما یک سوال، اگر ۵ تولیدکننده ی دیگر کرم حلزون در بازار پیدا شوند، محصول من چطور از محصول آنها متمایز خواهد شد؟
وقتی به پاسخ سوال فوق فکر کنید متوجه خواهید شد که چرا گوگل به جای search.com، دامنه ی google.com را برای خود برگزیده است.
نام حلزون برای محصول کرم حلزون، یک نام کاملا عمومی محسوب می شود، بنابراین استعداد بسیار کمتری برای تبدیل شدن به برند را دارد، بهتر بود از یک نام خاص برای نامگذاری برند استفاده می شد، نامی که در دراز مدت تبدیل به برندی قدرتمند شده و از سایر تولیدکنندگان کرم حلزون متمایز شود.

مشکلات انتخاب یک نام کاملا عمومی برای برند چیست؟


عدم تمایز و دیده نشدن مهمترین مشکلات استفاده از نام کاملا عمومی در برندسازی هستند اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد:

افزایش آسیب پذیری: ممکن است امروز در اخبار اعلام شود که تعدادی از آب معدنی ها، سلامت افراد را به خطر می اندازند، در این خبر نام برند خاصی برده نمی شود، اگر برندی مثل آب معدنی نامینیک، دارای اعتبار زیادی در میان مردم باشد، کمترین آسیب را از پخش خبر مذکور خواهد دید، چرا که مردم با خودشان می گویند: نامینیک که آب معدنی شناخته شده و معتبری است، حتما منظورش آب معدنی های تازه به دوران رسیده است، اگر نامینیک مشکل داشت در این چند سال صدایش در می آمد نه الان…
حالا اگر آب معدنی نامینیک، چنین اسمی نداشته و صاحب نام کاملا عمومی “آب معدنی” بود چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما در چنین حالتی آسیب بیشتری از خبر منفی میدید چرا که نام برندش مستقیما در خبر آورده شده است.



استفاده سایر برندها از برند شما: نام برند شما کرم حلزون است، اگر من امروز دست به کار شده و کرم حلزون نامینیک را تولید کنم، می توانم بدون هیچ مشکلی در روی بسته بندی بنویسم نامینیک و کمی پایین تر بنویسم: کرم حلزون!
من از نام برند شما استفاده کرده ام اما نه مشتری ها مرا متهم به سوء استفاده خواهند کرد و نه شما می توانید از حقوق برندتان دفاع کنید، درمقابل شما هرگز نمی توانید روی بسته بندی محصولتان بنویسید کرم نامینیک، چراکه نامینیک یک برند خاص است اما کرم حلزون یک برند کاملا عمومی است، درست مثل فضاهای عمومی که همه می توانند از آنها استفاده کنند. شما با صرف هزینه های کلان برندسازی نموده و محصول را جا انداخته اید و حالا من با کرم نامینیک به راحتی از اعتبار برند شما بهره می برم، افراد زیادی برای خرید کرم حلزون به فروشگاه مراجعه می کنند و فروشنده برایش فرقی نمی کند که کرم حلزون نامینیک را به آنها بدهد یا کرم حلزون بی نام را، چراکه مشتری میگوید: کرم حلزون می خواهم، و فروشنده می پندارد برند برای مشتری مهم نیست.
کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیونی: اگر کرم حلزون را در گوگل جستجو کنید به وبلاگی به آدرس halazun.persianblog.ir خواهید رسید، اینطور که پیداست این وبلاگ در کنار وبسایت halazun.ir به معرفی کرم حلزون می پردازد، در مطلبی از وبلاگ حلزون با فونت درشت نوشته شده است: تبلیغ شده در تلویزیون!




چرا این عبارت با تاکید فراوان ذکر شده است؟ تصور بنده این است که شرکت مذکور اینطور می پندارد که تبلیغات در تلویزیون به محصولشان اعتبار می دهد، برای همین ضمن تبلیغات پیوسته تلویزیونی، در سایت نیز با افتخار از تبلیغات تلویزیونی یاد می کنند، از طرفی دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو گفته اند که: استفاده از کرم‌های بهداشتی و آرایشی با نام‌های کرم خرچنگ،‌ حلزون و میگو برای رفع چین و چروک و ترمیم زخم‌ها فقط تبلیغات است و این امر به منظور کسب پول بیشتر توسط افراد سود جو در شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود، همشهری آنلاین به انتشار این اظهارات پرداخته و از سوی دیگر جوان آنلاین و صراط نیوز در مورد اینکه تبلیغات ماهواره ای حلزون به تلویزیون ایران راه پیدا کرده سخن گفته اند.
مجددا به جمله دکتر پروانه ساکت دقت بفرمایید، در بخشی از سخنانشان آمده است که “…فقط تبلیغات است” ، می گویند کلمه را باید در جمله معنا کرد، در این جمله کلمه تبلیغات چه معنایی دارد؟ به راحتی می توان واژه ی دروغ را جایگزین کلمه تبلیغات کرد. منظور بنده این نیست که هر تبلیغاتی دروغ است، مسلما اینطور نیست اما یک مساله را باید پذیرفت، اینکه اعتبار تبلیغات به مرور زمان برای مردم کمرنگ تر و کمرنگ تر خواهد شد، البته تبلیغات تلویزیونی اعتبار بیشتری نسبت به برخی روش های تبلیغاتی دارد اما می بایست برای حفظ اعتبارش محدودیت هایی را قائل گردد، تلویزیون نباید هر تبلیغی را پذیرا باشد، برند جی ال ایکس در تبلیغات تلویزیونی در معرفی محصولش می گوید: می تونی با سرعت موشک تو اینترنت بچرخی! حال آنکه سرعت اینترنت هیچ ارتباطی به تبلت و تلفن همراه ندارد. و این جمله مصداق فریب دادن مخاطب است، وقتی برندهایی نظیر جی ال ایکس با تبلیغات عجیب و غریب در تلویزیون ظاهر شوند، تبلیغات تلویزیونی به مرور زمان با کاهش جدی اعتبار مواجه خواهد شد. و این کاهش اعتبار در عصری که سایر رسانه ها وارد رقابت با تلویزیون شده اند اصلا به نفع مدیران این رسانه نخواهد بود.




در نهایت انتشار مطالب مختلف در رسانه ها بر علیه کرم حلزون، نه به نفع این برند خواهد بود و نه به نفع تلویزیون، اگر شخصی به رسانه ای اعتماد داشته باشد و یکبار کوچکترین نقدی از کرم حلزون را در آن رسانه مطالعه کند، این برند نخواهد توانست با تبلیغات تلویزیونی، محیطی، اینترنتی و … آثار ذهنیت منفی به وجود آمده را پاک نماید.

بنابراین بهتر است کرم حلزون در ابتدا نامی مناسب برای خود برگزیده و سپس به واکنش های منفی رسانه ها در مورد محصولش پاسخگو باشد، ممکن است واکنش منفی رسانه ها به کرم حلزون ناشی از کمبود اطلاع باشد، مدیر برند می بایست در مقابل اطلاع رسانی کند، یا احتمال دارد واقعا مشکلی در این محصول وجود داشته باشد، در اینصورت باید مشکل را رفع نموده و سپس در مورد بهبود محصول اطلاع رسانی کرد، وقتی رسانه ها به جنگ برندی می روند، آن برند بهتر است با همان رسانه ها و یا با رسانه هایی قوی تر پاسخ بگوید، پاسخ دادن با ابزار تبلیغات بی نتیجه خواهد ماند، تبلیغات همیشه در مبارزه با روابط عمومی بازنده است.

نویسنده: حمید توکلی
 
بالا