[ کتاب شناسی هنر ] - موسیقی

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
داﻳﺮةاﻟﻤﻌﺎرف ﺳﺎزﻫﺎی اﻳﺮان

دروﻳﺸﻲ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ
1383 داﻳﺮةاﻟﻤﻌﺎرف ﺳﺎزﻫﺎی اﻳﺮان، ﺟﻠﺪ اول، ﺗﻬﺮان: ﻣﺎﻫﻮر.


توصیف کتاب:
دایره المعارف بزرگ است در عرصه سازشناسی که در سال 2002 جایزه جامعه بین المللی اتنوموزیکولوژی را نصیب این پژوهشگر ساخت و در عین حال این پژوهشگر موسیقی سنتی و نواحی از معدود پژوهشگرانی است که از 20 سال پیش با سفر به شهرها و روستاهای ایران به پژوهش های گسترده ای در موسیقی نواحی مختلف ایران دست زده است. حاصل این پژوهش ها چاپ کتاب هایی چون آیینه و راز، بیست ترانه محلی فارس، نوروزخوانی، موسیقی و خلسه، نگاه به غرب و موسیقی نواحی جنوب ایران است.
 
آخرین ویرایش:

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اﻟﻤﻮﺳﻴﻘﻲ اﻟﻜﺒﻴﺮ

ﻓﺎراﺑﻲ، اﺑﻮﻧﺼﺮ ﻣﺤﻤﺪﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻃﺮﺧﺎن
1375 اﻟﻤﻮﺳﻴﻘﻲ اﻟﻜﺒﻴﺮ، ﺗﺮﺟﻤﻪ آذرﺗﺎش آذرﻧﻮش، ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ.

توصیف کتاب:
کتاب موسیقی کبیر رساله‌ای‌ست به زبان عربی که در سال ۱۲۰۹میلادی توسط ابو نصر فارابی نوشته شده‌است. این اثر جنبه‌های گوناگون موسیقی مانند مقامات را تعیین می‌کند.
فارابیاستاد نظریه موسیقی بود;کتاب موسیقی کبیر که در غرب با نام کتاب موسیقی عرب شناخته می‌شود که در واقع مطالعه تئوری موسیقی ایرانی در عصر خویش است.این کتاب همچنین مبانی فلسفی موسیقی، ویژگی‌های جهانی و همچنین تاثیر آن بر روی روح را تشریح می‌کند.
کتاب موسیقی کبیر دراصل دو جلد نوشته شده‌است که از جلد دوم آن هیچ اثری باقی نمانده‌است.در جلد اول کتاب در بخش اول، مدخل صناعت موسیقی در دو مقاله ارائه شده که مقاله ی اول درتعریف لحن موسیقی، توانایی‌ها و ساخت الحان و چگونگی پیدایش موسیقی است.مقاله دوم نیز به تعریف بُعدیافاصله موسیقی پرداخته وآهنگهایی طبیعی برای انسان شمرده و نغمات طبیعی در عود را معرفی می‌کند.جزءدوم کتاب درباره ساخت و ساختار موسیقی در سه فن آورده شده که فن اول به اسطقسات اختصاص دارد و به مبادی اولیه پیدایش صوت و نغمه پرداخته‌است.در مقاله ی دوم به فواصل میان نغمات از نظر ارتفاع صوت اشاره می‌کند.پس ازآن فارابی از رباب یاکمانچه امروزی سخن گفته و درنهایت نیزبه سازهای خانواده چنگ می‌پردازد.در مقاله سوم از فن سوم کتاب موسیقی کبیر، درباره لحن بحث شده و آن را از جهت موسیقی سازی یعنی نغمات بدون حروف و از نظر موسیقی آوازی یعنی نغمات همراه حروف موردکنکاش قرار می‌دهد.
 
آخرین ویرایش:

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ رﺳﺎﺋﻞ اﺧﻮان اﻟﺼﻔﺎ



اﺧﻮان اﻟﺼﻔﺎ
1371 ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ رﺳﺎﺋﻞ اﺧﻮان اﻟﺼﻔﺎ، ﺳﻪ رﺳﺎﻟﻪ در ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﺑﻪ اﻫﺘﻤﺎم ﺗﻘﻲ ﺑﻴﻨﺶ، ﺗﻬﺮان: ﻣﺮﻛﺰ ﻧﺸﺮ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ.

توصیف کتاب:
اِخوان الصّفا و خُلّان الوَفا جمعیت سری فلسفی و عرفانی است که در سده ۴ق در بصره و بغداد توسط ایرانیان تشکیل شد. هدف این گروه ترویج برادری و صفا بین مردم و رفع اختلاف فکری و مذهبی از شیوه گسترش حکومت عقل و تلفیق بین فلسفه و مذهب و ایجاد یک گونه آرمان‌شهر بوده‌است.
آنها شروع به نوشتن مقالاتی بدون گوشزد نام نویسنده نمودند و خود را اِخوان الصّفا و خُلّان الوَفا نامیدند. آنها گرچه در پژوهش به روش یونانیان مانند اقلیدس و نیکوماخوسبودند، ولی پژوهش‌ها و نظریات آنها در زمینهٔحل مسئله‌های مربوط به صوت از یونانیان پیشتر رفت. به گفتهٔ شفیعی کدکنی عقاید آنها توفیقی در کشف نظام موسیقیایی جهان داشته‌است. در رساله پنجم، بخش ریاضی، در باب موسیقی سخن رفته‌است.
جماعت اخوان‌الصفا با یکدیگر بسیار دوستانه و برادرانه زندگی میکرده‌اند و میکوشیده‌اند از هر نوع هواپرستی و فریب و نفاق برکنار بوده باشند. این جماعت با همکاری یکدیگر به نوعی از یک مذهب یا مسلک فکری دست یافتند که گمان میکردند از طریق آن می‌توانند به کمال و سعادت واقعی نائل شوند. اساس مسلک و مرام آنان این بود که بینشریعت اسلامی و فلسفه یونانی هیچ‌گونه تضاد و تعارض وجود ندارد و شخص می‌تواند شریعت اسلامی و حکمت یونانی را به طور متحد چراغ راه خویش سازد.
 
آخرین ویرایش:

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رﺳﺎﻟﻪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ از درة اﻟﺘﺎج ﻟﻐﺮة اﻟﺪﺑﺎج


ﺷﻴﺮازی، ﻗﻄﺐ اﻟﺪﻳﻦ
1387 رﺳﺎﻟﻪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ از درة اﻟﺘﺎج ﻟﻐﺮة اﻟﺪﺑﺎج، ﺗﺼﺤﻴﺢ ﻧﺼﺮاﷲ ﻧﺎﺻﺢ ﭘﻮر، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺘﺎن ﻫﻨﺮ.


توصیف کتاب:
این مجموعه، شامل بخش موسیقی از کتاب «درة التاج لغرة الدباج»، اثر «قطب الدین شیرازی»، ریاضی دان، منجم، پزشک و فیزیکدان برجسته قرن هفتم ه. ق، همراه با شرح و تعلیقات آن است. «درة التاج» که در شمار برجسته ترین آثار فرهنگ ایران به شمار می آید، دانشنامه گونه ای است که «قطب الدین» آن را برای «دباج بن فیلشاه بن رستم بن دباج»، از پادشاهان مازندران نوشته است. این کتاب، در حقیقت یک دوره حکمت عملی و نظری است که رساله موسیقی یکی از کتاب های زیر مجموعه «فلسفه اوسط» در آن است. در چاپ حاضر، متن کتاب با استفاده از سه نسخه خطی موجود در کتابخانه های مجلس و مسجد سپهسالار تصحیح، و با شرح و توضیحات مفصل همراه گردیده است.
 
آخرین ویرایش:

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اﻻدوار ﻓﻲ اﻟﻤﻮﺳﻴﻘﻲ

ارﻣﻮی، ﺻﻔﻲ اﻟﺪﻳﻦ
1380 ﻛﺘﺎب اﻻدوار ﻓﻲ اﻟﻤﻮﺳﻴﻘﻲ، ﺑﻪ اﻫﺘﻤﺎم آرﻳﻮ رﺳﺘﻤﻲ، ﺗﻬﺮان: ﻣﺮﻛﺰ ﻧﺸﺮ ﻣﻴﺮاث ﻣﻜﺘﻮب.


توصیف کتاب:
کتاب حاضر متن عربی و ترجمه فارسی کتاب "الادوار فی الموسیقی "نگاشته "صفی‌الدین ارموی "است که در باب ویژگی‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده است . کتاب حاضر با تصحیح و مقابله نسخه‌های کتابخانه ملک، کتابخانه نور عثمانیه استانبول، و نسخه کتابخانه دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است .در ابتدای کتاب، شرحی درباره مشخصات الادوار فی الموسیقی، و زندگی‌نامه نگارنده آن آمده است .عناوین پاره‌ای از مباحث از این قرار است" :تعریف نغمه"، "تقسیم و انواع نغمه‌ها و اجزای آن"، "بعد و فاصله در موسیقی"، "علل چهارگانه تنافر در دانگ‌ها و یا بالا ربع‌ها"، "چگونگی تشکیل ذی الاربع‌های هفت‌گانه"، "ادوار هشتاد و چهارگانه"، و "نغمات مشترک بین ادوار دوازده‌گانه ."در انتهای کتاب نمایه اصطلاحات به چاپ رسیده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ﻣﻘﺪﻣﻪای ﺑﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻗﻮﻣﻲ
ﺣﺠﺎرﻳﺎن، ﻣﺤﺴﻦ
1386 ﻣﻘﺪﻣﻪای ﺑﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻗﻮﻣﻲ، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻛﺘﺎب ﺳﺮای ﻧﻴﻚ.
توصیف کتاب:
این کتاب پس از بیست سال از انتشار اولین کتاب‌ها با عنوان اتنوموزیکولوژی در ایران به چاپ رسیده است. به عبارتی از سال 1365 و پس از انتشار دو کتاب "مبانی اتنوموزیکولوژی" محمدتقی مسعودیه و "اتنوموزیکولوژی" برونو نتل، اولین باری است که مفاهیم جدید این حوزه علمی به صورت یک نوشته منسجم ارائه می‌شود.
محسن حجاریان، فارغ‌التحصیل و دکترای موسیقی‌شناسی قومی از مریلند آمریکا بوده و او از سال 1384 دروس مختلفی را در دانشگاه‌های تهران، هنر، گیلان و سوره ارائه داده است. حجاریان تاکنون مقالات متعددی را در نشریات داخلی و "فصلنامه موسیقی‌شناسی ایران" که به همت او در آمریکا تهیه می‌شد، منتشر کرده است. حجاریان به تازگی اقدام به ترجمه و انتشار کتاب "مردم‌ شناسی موسیقی سرخپوستان آمریکا" نوشته مارشا هرندن کرده است.
کتاب مقدمه‌ای بر موسیقی‌شناسی قومی، در 520 صفحه، علاوه بر مقدمه نسبتا مفصل آن، دوازده موضوع را طرح می‌کند. این کتاب را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد. حجاریان در بخش اول کتاب موضوعات اصلی موسیقی‌شناسی قومی را شرح داده که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: بررسی تاریخ این علم از موسیقی‌شناسی تطبیقی تا اتنوموزیکولوژی و تحولات آن، رابطه مردم‌شناسی و موسیقی، نظریه‌ها و روش‌های موسیقی‌شناسی قومی، رابطه موسیقی‌شناسی قومی و قوم‌نگاری، رابطه زبان و موسیقی، جایگاه نظریه‌های تکاملی و اشاعی در موسیقی‌شناسی قومی، نظریه نگرش از درون و بیرون، دیدگاه‌های سازشناسی و نیز آیکونوگرافی موسیقی. هرچند نویسنده در بخش اول کتاب هم، به ضرورت مباحثی را در موسیقی‌شناسی قومی ایران بیان می‌کند اما در بخش دوم کتاب که از سه مقاله تشکیل شده، حجاریان مشخصا به بررسی موسیقی و فرهنگ موسیقی ایران پرداخته است. اولین مقاله با عنوان "آیا موسیقی ایرانی از موسیقی یونان باستان گرفته شده است؟" در حقیقت نقدی است بر رویکردی که موسیقی ایران را تداوم یا برگرفته از موسیقی یونان باستان می‌داند. در دو مقاله دیگر با نام‌های "درآمدی بر فرهنگ‌شناسی موسیقی ایران" و "شرق و غرب ایران دو فرهنگ متفاوت، صورت‌بندی پردگانی و دستگاهی" به معرفی مبانی رویکردش درباره موسیقی دستگاهی ایران و چگونگی شکل‌گیری آن می‌پردازد.
حجاریان عنوان "فرهنگ‌شناسی موسیقی ایران" را برای پرداختن به موسیقی دستگاهی ایران، مناسب‌تر از موسیقی‌شناسی قومی ایران می‌داند. او توضیح می‌دهد: "این عنوان را وافی به محتوای آنچه این رشته امروزه در پهنه مطالعات فرهنگی خود قرار داده، نمی‌دانم ... امروزه عنوان اتنوموزیکولوژی برای شناخت موسیقی‌هایی به‌کار می‌رود که به سختی می‌توان آن‌ها را موسیقی قومی نامید." سپس با ارائه مثال‌هایی از موسیقی‌های راگای هندی، نوبات اندلسی، مقام عرب و نیز ترک ادامه می‌دهد: "همچنان است موسیقی دستگاهی ایرانی که در پهنه فرهنگ قومی نمی‌گنجد و ضرورتی هم ندارد آن را زیر رشته موسیقی‌شناسی قومی بررسی کنیم."
علی‌رغم ویژگی‌های مثبت محتوایی کتاب، چند نکته شکلی در آن نادیده گرفته شده که سختی‌هایی برای خواننده ناآشنا با این مباحث درپی دارد. در بسیاری از موارد، نام افراد، مفاهیم، مکان‌های خاص و موارد مشابه، تنها به فارسی ذکر شده که این موضوع امکان پی‌گیری مطالب را توسط خواننده در فضای مجازی یا سایر منابع سخت می‌کند. نکته دیگر عدم ارائه توضیحات اضافی در قالب پاورقی‌ها یا کادرهایی که با حفظ انسجام متن، خواننده را در درک آن یاری می‌کنند. در مجموع باید گفت مقدمه‌ای بر موسیقی‌شناسی قومی، دریچه‌ای مناسب برای آشنایی با مفاهیم و موضوعات مطرح در اتنوموزیکولوژی است و از برتری‌های آن نسبت به دو کتاب دیگر، طرح مفاهیم روز این علم، ارائه توضیحات مفصل‌تر پیرامون موضوعات پیشین و پرداختن آن به مسائل بومی است.
 
آخرین ویرایش:

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاریخ موسیقی ایران

ﺑﻴﻨﺶ، ﻣﺤﻤﺪ ﺗﻘﻲ
1380 ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اﻳﺮان، ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ ﻫﻮای ﺗﺎزه.
توصیف کتاب:
تاریخ موسیقی ایران نگاهی است به موسیقی در فلات ایران و مناطق همجوار آن که از نظر فرهنگی دارای سابقهٔمشترکی هستند. این پژوهش از دوران پیش از تاریخ و دوران باستانی آغاز شده و با گذر از مراحل مختلف و عبور از نقاط عطف تاریخی به زمان حال می‌رسد. با بازبینی این مساله، می‌توان سیر تاریخی هنر موسیقی را در ایران مشاهده کرد.
موسیقی ایران را می‌توان از لحاظ تاریخی به دو دورهٔبزرگ باستانی و اسلامی تقسیم نمود؛ در عین حالی که هردوی این دوره‌ها می‌توانند به بخش‌های کوچکتری تقسیم شوند.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ﻣﻔﺎﺗﻴﺢ اﻟﻌﻠﻮم

ﺧﻮارزﻣﻲ، اﺑﻮﻋﺒﺪاﷲ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻳﻮﺳﻒ
1347 ﻣﻔﺎﺗﻴﺢ اﻟﻌﻠﻮم، ﺗﺮﺟﻤﻪی ﺣﺴﻴﻦ ﺧﺪﻳﻮ ﺟﻢ، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﺑﻨﻴﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻳﺮان.

توصیف کتاب:
این کتاب را مفاتیح‌العلوم (کلیدهای دانش) نام نهادم برای آن‌که مدخل دانش است و برای بیش‌تر دانش‌ها به اندازۀ کلید است. پس هر کسی آن را بخواند و مطالبش را به خاطر بسپارد و سپس در کتاب‌های علمی به دقت بنگرد، با آن علوم آشنا می‌شود و به رازهای آن‌ها پی می‌برد. اگرچه با آن علوم بیگانه باشد و با اهل آن دانش‌ها مصاحبت و هم‌نشینی نکرده باشد... کتابی که کلید همهٔدانش‌ها باشد و دشواری‌های صنعت‌های پیشین را آسان کند و رمزها و اصطلاح‌های هر گروه از دانشمندان را برداشته باشد، همان رمزها و اصطلاح‌هایی که فرهنگ‌های موجود از وجود آن‌ها خالی است.
این کتاب را در دو بخش (مقاله) تدوین شده. بخش اول، شامل علوم شریعت و آن مقدار از علوم عربی(ادبیات و زبان‌شناسی عرب و تاریخ) است که به این مبحث مربوط می‌شود. بخش دوم در علوم عجم (مردم غیرعرب) است؛ یعنی علوم ایرانی‌ها، یونانی‌ها و دیگر ملت‌ها.
مقاله اول: شش باب دارد با بیست و پنج فصل:۱. علم فقه، یازده فصل ۲. علم کلام، هفت فصل۳. علم نحو، دوزاده فصل.۴. علم دبیری یا نویسندگی؛ در هشت فصل.۵. علم شعر و عروض، پنج فصل.۶. علم اخبار، در نه فصل.
مقاله دوم: نه باب است که به چهل و یک فصل تقسیم می‌شود.۱. فلسفه، سه فصل.۲. منطق، نه فصل.۳. در علم طب، هشت فصل.۴. علم عدد، در پنج فصل.۵. در علم هندسه، چهار فصل.۶. علم نجوم، چهار فصل.۷. علم موسیقی، سه فصل.۸. علم حیل، دو فصل.۹. علم کیمیا، سه فصل
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كتاب ريحانه فتحي ثاني [h=1]كتابشناسي: پژوهش موسيقي[/h]
موسيقي آييني قوم تركمننويسندگان: موسي جرجاني، هوشنگ جاويدنوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 172قطع: وزيريموسيقي در ميان تركمن‌ها جزء لاينفك زندگي است، بيان آلام نهفته درون و آيينه تمام‌نماي زيستن آن‌ها، با الهام از طبيعت روابط اجتماعي اقتصادي يك زندگي است. پژوهشي علمي و طبقه‌بندي شده از فرهنگ عامه و شفاهي مردم تركمن به صورت موسيقي نواحي آييني كه به جايگاه اهل‌بيت در موسيقي مردم تركمن مي‌پردازد.
 
  • Like
واکنش ها: mpb

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موسيقي رمضان در ايرانبه كوشش: هوشنگ جاويدنت‌نگاري: محمدرضا درويشنوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 308قطع: وزيرياين كتاب در جهت حفظ گوشه‌اي از فرهنگ موسيقايي كشورمان، يعني موسيقي رمضان گردآوري شده است. آواز سحر، آواز نيمه رمضان، شب‌خواني، منقبت‌خواني مولا علي(ع) و... از جمله مطالب اين كتاب است.
 
  • Like
واکنش ها: mpb

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

آواهاي روح‌نوازنويسنده: هوشنگ جاويدنوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 144قطع: رقعيمتن پنجاه لالايي محلي سراسر ايران (شهرها، روستاها و اقشار مختلف) با گويش‌هاي محلي كه با حروف لاتين آوانگاري شده است. در پايان هر لالايي معني و مفهوم كلمات دشوار به زبان فارسي ارائه شده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آشنايي با موسيقي نواحي در ايران (كتاب اول)نويسنده: هوشنگ جاويدنوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 170قطع: وزيريهمه آن‌ چه هوشنگ جاويد در بيش از سي سال پژوهش و فعاليت خود در عرصه موسيقي ايران به دست آورده است را به صورت كتابي به زبان ساده، روان، مختصر و مفيد براي آشنايي تمام قشرهاي جامعه به صورت اطلاعات اوليه و راهنمايي براي موسيقي نواحي و مناطق ايران گردآورده است. آشنايي با جايگاه موسيقي نواحي و شكل‌هاي موسيقي در ايران، شناخت ساز‌ها و آوازها و صدمات وارد بر آن‌ها و... براي آگاهي بيشتر مشتاقان عرصه موسيقي در كتاب آمده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موسيقي شوشترنويسنده: مهشيد نقاش‌پورنوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 256قطع: وزيريمجموعه پيش رو شامل مقام‌ها، رنگ‌ها، ترانه‌ها، موسيقي‌هاي آييني و مذهبي در منطقه شوشتر است و در مقوله‌‌هايي چون زبان و تقسيم‌بندي و ساختار موسيقي مقامي شوشتر و بررسي موضوع آن، نقش زن در اين نوع موسيقي و... مطالبي آورده است. در پايان نام هنرمندان صاحب سبك موسيقي مقامي شوشتري آمده و برخي از آوازها و ترانه‌هاي شوشتري به روش دكتر محمدتقي مسعوديه آوانگاري شده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گوسان پارسيپژوهش: جهانگير نصري‌اشرفينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 396قطع: وزيرينقل و نقالي موسيقايي نواحي ايران كه از كنگره گوسان پارسي مربوط به اهداف مورد نظر مركز موسيقي حوزه هنري انتخاب شده است. در اين كتاب فاخرترين نمونه‌هاي نقل‌هاي موسيقايي، منظومه‌اي و تلفيقي ديگر نواحي ايران آمده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كوچبه اهتمام: جهانگير نصري‌اشرافينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 188قطع: وزيرياين مجموعه با ارائه يافته‌هايي در زمينه موسيقي نواحي ايران به معرفي و ايجاد شناسنامه‌اي در مورد موسيقي برخي مناطق ما را در اختيار علاقه‌مندان اين گونه موسيقي قرار داده است. ملاحظه سنت و تغيير و دقت در نام و ويژگي مقام‌ها و نغمات و حتي سازهاي برخي مناطق در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته است و به كوچ به عنوان عامل سهمي در انتقال نغمات و سازها از يك منطقه به مناطق ديگر نگريسته است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ققنوستحقيق و تأليف: جهانگير نصري‌اشرفينوبت چاپ: دومتعداد صفحه: 160قطع: وزيريبررسي پيشخواني‌ها، نوحه‌ها، گوشه‌ها و مرثيه‌ها در تعزيه ايران، نتيجه تحقيقاتي كه طي سال‌هاي 1372 تا 1377 از شبيه‌خواني‌هاي مناطق مختلف ايران انجام گرفته است. توجه اصلي در اين اثر معطوف به نغمه‌هايي است كه از قدمت و قوام لازم برخوردارند و به نوعي تحت تأثير موسيقي بومي قرار گرفته است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كتاب‌شناسي و مقاله‌شناسي موسيقي ايران به طريق توصيفينويسنده: سيدعليرضا ميرعلي نقينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 648قطع: وزيري
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موسيقي حماسي ايرانگزيده مقالات جمعي از نويسندگاننوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 248قطع: وزيريمقاله‌ها و نوشته‌هاي جشنواره موسيقي حماسي ايران در سال 1376 كه محمدرضا درويشي آن را جمع‌آوري كرده است. همچنين مراسم آييني و حركات نمايشي گروه‌هاي شركت‌كننده در قالب يك مجموعه عكس در صفحات آخر كتاب آورده شده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يوسف اسلام (كت استيونس)مترجم: حسين دي‌پير- علي‌اكبر رياحينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 256قطع: وزيريمشهورترين ترانه‌هاي «كت استيونس» يا همان يوسف اسلام، هنرمندي كه صداي او تا پيش از پذيرفتن اسلام، انعكاس دهند تيرگي‌هاي انسان سرگشته جهان غرب بود و پس از تشرف به آيين محمد(ص) صداي انسان آينده شده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صدا و صدابردارينويسنده: فتحعلي روشننوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 108قطع: رقعيكتاب با ارائه توضيحاتي پيرامون مشخصات فيزيكي صوت و ساختمان گوش انسان سعي در شناساندن ماهيت صوت و صدا دارد و همچنين طرز استفاده از دستگاه‌هاي الكترو اگوستيك را آموزش مي‌دهد.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شرح ادوار صفي‌الدين ارموينويسندگان: عباس معارف، عبدالرضا موسوينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 344قطع: وزيريبررسي يكي از آثار صفي‌الدين ارموي يعني «ادوار» كه شامل دو باب است. باب اول استنتاجي از تاريخ موسيقي ايران است. باب دوم به شرح ادوار صفي‌الدين ارموي در نه فصل با عنوان‌هاي: در اقسام پرده‌ها، در تناسب بعدها، در اسباب تنافر و... پرداخته است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برگ‌هايي از داستان موسيقي ايرانبه كوشش: حسين‌رضا رفيعينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 700قطع: وزيريسير تحول و تطور موسيقي ايراني از هزاره‌هاي گذشته تاكنون، سرگذشت باربد و موسيقي‌دانان معروف، هويت مستقل موسيقي ايراني و تأثير آن بر ديگر ؟؟، تأثيرپذيري موسيقي ايراني و تأثير آن بر ديگر قاره‌هاف تأثيرپذيري موسيقي عربي و قرآني از موسيقي ايراني، تأثيرپذيري موسيقي عربي و قرآني از موسيقي ايراني، ديدگاه‌هاي فقهي علماي شيعه، سني و عارفان در طول تاريخ اسلام در اين اثر پژوهشي كه برگرفته از دويست منبع معتبر مي‌باشد، آمده است.
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اشارات موسيقيبه كوشش: محمدمهدي محمدينوبت چاپ: اولتعداد صفحه: 352قطع: وزيريبراي اولين‌بار است كه كتابي به زبان فارسي و براي موسيقي ايراني به صورت نقد و بررسي گردآوري شده است كه شامل مهم‌ترين آراء و عقايد موسيقي‌دانان، پژوهشگران و روزنامه‌نگاران درباره موسيقي ايراني است. «گزين گويه»‌هايي بلند درباره هويت و شناخت موسيقي ايراني، موسيقي نواحي، رديف، معنويت، آواز، آموزش، بداهه، زمان، موسيقي صدا و سيما و...
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]نخستین جلد از کتابشناسی موسیقی ایران به بازار آمد[/h]
موسیقی > محصولات- همشهری آنلاین:
جلد اول کتابشناسی و مقاله شناسی توصیفی موسیقی ایران به قلم «سید علیرضا میرعلینقی» منتشر شد.

ویراستاری این کتاب که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری(سوره مهر) به بازار عرضه شده‌است را، «عبدالحسین آذرنگ» بر عهده دارد.این کتاب شامل چهار پیشگفتار به قلم رضا مهدوی، محسن حجاریان، عبدالحسین آذرنگ و علیرضا میرعلینقی است.بخش کتابشناسی و مقاله‌شناسی توصیفی که مطالب اصلی این کتاب را در بر می‌گیرد، موضوعاتی با عناوین: کتاب‌شناسی کلی، تعاریف و اصطلاحات، تاریخ موسیقی ایران، نقد و منتقد، مبانی نظری، جامعه‌شناسی، آموزش و فراگیری، انجمن‌ها، سازمان‌ها و برنامه‌های موسیقی، فیزیک و پراکنده‌ها را در بر می‌گیرد.مجموعه پنج جلدی کتاب‌شناسی موسیقی ایران، که تا کنون نخستین مجلد آن به بازار آمده است، تا تابستان سال آینده به طور کامل منتشر می‌شود و تدوین جلد دوم نیز به پایان رسیده و مجلد سوم این مجموعه نیز در مرحله گردآوری‌است.
 

Similar threads

بالا