کتاب اصول علم اقتصاد برای رشته های حسابداری ومدیریت(دکترجمشید پژوهان)

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت


کتاب اصول علم اقتصاد برای رشته های حسابداری ومدیریت(دکترجمشید پژوهان)

علم اقتصاد علمی است بسیار قدیمی وشاید بتوان گفت قدمتی به اندازه تاریخ دارد.اقدام به تدوین اصول وقوانین اقتصاد به صورت مدون وعلمی برای اولین بار توسط ادام اسمیت انجام گرفت ،گرچه ابن خلدون مطالب ارزنده ای قرن ها پیش درباره اقتصاد گفته است.اسمیت اطلاعات اقتصادی زمان خود را طبقه بندی کرده ودرسال 1776م کتابی تحت عنوان تحقیقات درباره ماهیت و علل ثروت ملل منتشر کرد.

موضوع علم اقتصاد مطالعه در چگونگی تشکیل توزیع و مصرف ثروت است.بسیاری از مورخان اقتصادی عقیده دارند که تا نیمه اول قرن 18م عقاید اقتصادی شایسته نام علم اقتصاد به مفهوم تجزیه وتحلیل علمی ایده ال نبوده است.اقتصاد وفعالیت های اقتصادی تا ان زمان تحت الشعاع اخلاق،مذهب وسیاست بود.اندیشه افلاطون در 400ق.م بر پایه اخلاق استوار بود.در قرون وسطی کوشش کلیسا بی توجه کردن مردم به مادیات و اندیشه اقتصادی تحت الشعاع مذهب بود.با رنسانس و کشف امریکا و جاری شدن سل طلا و نقره به اروپا و جانشین شدن دولتهای متمرکز به جای فئودالیته،نحوه تفکر جامعه اروپایی دگرگون گردید وزراندوزی و کسب قدرت مرکزی به یک ایده ال سیاسی تبدیل می شود.در دوره های معاصر تجدید نظر در مطلوبیت نهایی حفظ تعادل سعی شده است.
اندیشمندان اقتصادی معتقد بودند که فعالیت های انسان در تولید،توزیع ومصرف تابع قوانین طبیعی است که باید ان ها را شناخت تا اینکه بتوان روابط علمی بین پدیده های اقتصادی را تبیین کرد.از انجا که این قوانین طبیعی است پس مناسب ترین قوانینی هستند که میتوانند تعادل به وجود اورند،به شرط اینکه در وضعیت طبیعی و ازادبکارروند ودولت یا اخلاق یا دین در عملکرد انها دخالتی نکنند.
بنابرین پدیده های عینی اقتصادی و رفتارهای انسان عاقل تابع رابطه علمی مشخصی است و با تجربه قابل ملاحظه است.
واقعیت این است که پیدایش رفتارهای اقتصادی تصادفی و اتفاقی نیست،بلکه نظام علی و معلولی بر انها حاکم است. به گونه ای که میتوان در سایه رابطه علیت این رفتارها را تفسیر کرد.ولی نباید از نظر دور داشت که یکی از اجزائ علیت تامه و این رفتارها و رخدادهای عینی در اراده واختیار انسان است.
رابطه اقتصادی در جامعه الزاما در چهارچوب یک نظام اقتصادی شکل میگیرد و نظام اقتصادی هم بون جهت و هدف پذیرفته نیست وبایدهایی که جهت وهدف نظام اقتصادی را نبیین میکنند باید های مبانی نامیده میشوند.

درس اصول علم اقتصاد بعنوان نخستین درس در ساسه دروس اقتصادی رشته حسابداری بوده و چون بسیاری از مفاهیم بنیادی که در سایر دروس اقتصادی این رشته ها از جمله اقتصاد کلان ،پول و ارز وبانکداری،توسعه اقتصادی ومالیه عمومی مطرح خواهد شد برای اولین بار در این درس مورد بررسی قرار می گیرد،از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
چون اشنای و معارفه دانشجو با علم اقتصاد در این درس اغاز میشود.ضرورت تعمق ودقت بیشتر در جهت تفهیم مفاهیم و اطلاعات مربوطه بیشتر احساس می شود.

اهداف این درس اشنای و بررسی مفاهیم زیر است:

  1. هزینه فرصت
  2. کمیابی
  3. منحنی امکانات تولید
  4. نظام های مختلف اقتصادی
  5. عرضه،تقاضا،تولید
  6. رفتار مصرف کننده و مطلوبیت
  7. بازارهای مختلف
  8. و...
این کتاب در 258 صفحه برای شما عزیزان قرار داده شده است.
حجم فایل: 30.05 مگابایت پسورد فایل: www.pupuol.com لینک دانلود مستقیم
 
بالا