کاهو قرص آهن طبیعی

dorddaye

عضو جدید
سلام یه سری مطلب راجع به کاهو تقدیم به دوستان عزیز ( موضوع تحقیق درس سبزیکاری ام بود که خیلی خلاصه وار تقدیم میشه)
تاریخچه کاهو:
کاهو يکي از قديمي ترين سبزيجات دنيا است که منشاء آن در هندوستان و آسياي مرکزي مي باشد . کاهو طبق مدارکي که بدست آمده از شش قرن قبل از ميلاد در ايران مصرف مي شده است و يک قرن قبل از ميلاد به روم راه يافته روميان قديم كاهو را به خوبى مى شناختند و آن را مصرف مى كردندو مخصوصا در ضيافتهايى كه داشتند مقدار زيادى كاهو مصرف مى كردند تا غذاهاى سنگين وثقلى را كه خورده بودند هضم كنند.
كريستف كلمب تخم كاهو را به دنياي جديد برد بطوريكه از اوائل قرن پانزدهم ميلادي كاهو در هائيتي و باهاما كشت مي شده است .
در تورات ، كتاب مقدس قوم يهود، مذكور است كه بنى اسرائيل بايد در زمان عيدپاك كاهو بخورند.
يكى از خواص كاهو زيادكردن شير مادران شيرده است و به همين علت نام فرانسه آن از كلمه لاتينى گرفته شدهاست كه به معنى شير است.
خواص كاهو
کاهو گياهي است يک ساله که داراي برگهاي پهن و دراز و سبز ، با طعم کمي شيرين مي باشد. براي کساني که از کمبود اهن رنج ميبرند بسيار توصيه ميشود كاهو ميزان قابل توجهي آهن دارد و بنابراين هموگلوبين ساز است. براي درمان كم خوني مفيد است، ميزان آهن قابل جذب از اين طريق بسيار بيشتر از جذب آهن غير آلي است. بعبارتی کاهو قرص آهن طبیعی بشمار میرود
متخصصان مي گويند که کاهو ويتامين هاي «آ» و «ب» و «ث» دارد و خونساز است. اين سبزي سرشار از املاح آهن، کلسيم، منيزيم، منگنز، روي، سديم و مس است. اين املاح به ويژه منگنز و روي از سفيد شدن و ريزش مو جلوگيري مي کند.حتي براي آفتاب سوختگي مفيد بوده، قرمزي ناشي از آن را در سطح پوست کاهش مي دهد
كاهو مملو از سلولز است كه حجم مواد داخل روده و حركات روده را افزايش مي دهد، بنابراين، در درمان يبوست بسيار مفيد است.كاهو خون را تصفيه مى كند. كاهو رنگ قيافه را باز مى كند، آب كاهو بهترين ماسك زيبايى براىخانمهايى است كه به طراوت پوست خود علاقه دارند. زنان شيرده اگر مي خواهند كه شيرشان زياد شود، بايد كاهوي پخته بخورند.
سایر خواص کاهو :
1)کاهو، يک داروي تسکين دهنده و آرام بخش طبيعي است، زيرا شامل مقدار کمي از يک ماده ي شيميايي به نام لاکتوسين (LACTUCIN) است که وقتي به مقدار زياد مصرف گردد، موجب سستي در بدن ميشود. كاهو در درمان بي خوابي مؤثر است. چرا كه ماده خواب آوري به نام لكتوكاريوم دارد .
2)کاهو خون را صاف و تميز ميکند. لذا امام صادق (ع) فرمود: کاهو بخوريد، زيرا خون را صاف ميکند.(بحارالانوار/ج)
چه كاهويىرا انتخاب كنيم ؟
كاهوانواع مختلفى دارد كه دو نوع آن ممتاز است و در ايران به كاهوى معمولى و كاهوىسالادى معروف است
به اين نكته هم توجه كنيد كه كاهو وقتى به تخم نشست تمام خواص ‍ درمانى خود رابه طور كامل به دست مى آورد و طعم آن در سالاد كمى تلخ و تند مى شود ولى اگر شمابخواهيد كاهو را براى درمان امراض مورد مصرف قرار دهيد بايد كاهوى تخم دار راانتخاب كنيد
انواع مختلف كاهو كه در حال حاضر در آمريكا كشت مي شود حدود 16 نوع مي باشد روي هم رفته دو دسته کاهو وجود دارد :
1_کاهوي پرورشي و اهلي که در سالاد استفاده مي شود که کاهوي گرد HEAD LETTUCE و کاهوي ايراني ROMAINE LETTUCE از انواع مهم آن است. کاهوي ايراني از نظر مواد غذايي از کاهوي گرد بهتر است. کاهوي گرد ارزش غذايي چنداني ندارد، زيرا داراي مقدر زيادي الياف است که توليد گاز و نفخ در معده مي کند .
2_کاهوي وحشي یا كاهوي خودرو
گیاهشناسی کاهو
کاهو از خانواده کلاه پرکها (Compositeae) است نام علمي آن لاکتوکا ساتيوا(lactuca sativa) مي‌باشد. کاهو خوراکي کنوني را مشتق از لاکتوکا سکاريولا((lactuca secaryula که در حال حاضر به شکل علف هرز در مزارع زياد است مي‌دانند. اين نوع وحشي به سهولت با نوع تربيتی و کاشت شده ترکيب مي‌شود و توليد برگهايي مي‌کند.
کاهو جزو گیاهان اتو گام (خودگشن) بوده و میتوان واریته های مختلف را نزدیک هم کاشته و بذرگیری نمود مثل گوجه فرنگی ، بادمجان و نخودفرنگی که اتوگام هستند.
کاهو داراي برگ هاي کشيده و قاشقي شکل صاف و بدون کُرک مي باشد .اين گياه به صورت خام در سالاد و به عنوان سبزي مصرف مي شود.کاهو جزو سبزیجات برگی بوده و در آب و هوای معتدل و مرطوب بیشترین راندمان را دارا میباشد.از آنجایی که جزو سبزیجات برگی است در مناطق با شدت نور کم بایستی کاشت شود جزو گیاهان روز بلند بوده ولی بذر آن بایستی در طول روز کوتاه کاشته شود تا از رشد رویشی کافی برخوردار شوددر غیر اینصورت اگر در طول روز بلند کشت شود چون جزء سبزیجات روز بلند میباشد قبل از رشد رویشی کافی تحت تاثیر طول روز بلند قرار گرفته و بگل و بذر مینشیند و محصول کافی نخواهد داد.از آنجایی که بیش از 90 درصد وزن گیاه را آب تشکیل داده لذا به کمبود آب حساس بوده و مانند سبزیجاتی نظیر خیار و انواع کلم و کرفس به آب زیادی احتیاج دارد.
انواع کاهو
کاهوي پيچ‌گرد
برگهاي اين نوع کاهو بطور نسبتا فشرده روي هم قرار مي‌گيرند. برگهاي داخلي سفيد رنگ و برگهاي بيروني سبز رنگند. يکي از بهترين ارقام کاهو براي انتقال به مناطق دور مي‌باشد.
کاهوي پيچ معمولي
اين نوع کاهو ايستاده است و شايد ارتفاع بوته به 40 - 30 سانتيمتر برسد. برگهاي بيروني سبز و نرم بوده و برگهاي داخلي سبز مايل به سفيد بوده که لطيف و شکننده است. اين نوع کاهو در ايران استفاده زيادي دارد.
کاهوي پرک يا کاهوي برگ
در اين نوع کاهو برگها روي همديگر قرار نمي‌گيرند و از همديگر جدا هستند. برگها حالت شکنندگي ندارد و لبه‌هاي آنها حالت دندانه‌دار دارد. و به آن کاهوي برگ نرم هم گفته مي‌شود. رنگ برگها هم سبز روشن است.
کاهوي ساقه
در اين نوع کاهو ساقه آن قابل استفاده است ولي گاها برگهاي لطيف و کوچک نيز مورد مصرف واقع مي‌شوند.
بهنگام مصرف كاهو بهتر است برگهاي خارجي را كه محتوي نيترات بيشتري است حذف كنيم. برگهاي بيروني كاهو ارزش خوراكي بسيار دارند. اين برگها بيشتر در معرض نور آفتاب قرار مي گيرند و نسبت به برگهاي داخلي كه فشرده ترند ويتامين بيشتري دارند. هرچه كاهو سبزتر باشد ويتامين بيشتري دارد.
آب و هواي مطلوب کاهو
کاهو به آب و هواي خنک احتياج دارد.در واقع اين گياه به آب و هواي معتدل مايل به سرد نياز دارد .در مازندران ، در شهريورماه و مهرماه کشت مي شود . محصول آن از اوايل بهمن ماه تا اواخر فروردين ماه بدست مي آيد .
در نواحي سرد که داراي تابستان ملايمي باشد ، مي توان کاهو را در اسفندماه کاشت ولي اگر کشت کاهو با گرما مصادف گردد ، ساقه هاي مياني آن بلند شده قبل از نمو و رشد کافي برگها شاخه گل دهنده ظاهر شده و بوته کاهو بذر مي‌دهد. در اين موقع برگها طعم تلخ زننده پيدا مي‌کنند. بنابراين در نواحي معتدل سرد و تا اندازه‌اي مرطوب بهترين نتيجه از کاشت اين محصول بدست مي‌آيد. مع هذا با کاشت بذر در فصولي که رشد گياه به گرماي شديد برنخورد در کليه نواحي مي‌توان از آن استفاده نمود.
در نواحي معتدل سرد شما لي بذر کاهو را در اوايل پاييز و يا اواخر شهريور براي تهيه محصول پاييزه و زمستانه مي‌کارند و کاشت بذر در اواخر پاييز و يا در اسفند ماه براي مصرف بهاره کاهو کشت میکنند. بذر انواع دير رس و مقاوم به گرما را مي‌توان تا اواخر فروردين کاشته و از محصول آن تا اواخر خرداد و اوايل تيرماه استفاده نمود. بدين ترتيب در تمام فصول سال مي‌توان کاهوي تازه کاشت. حداقل درجه حرارت لازم برای سبز شدن بذر کاهو 4 تا 6 درجه سانتیگراد میباشد.که به همین دلیل آن را جزو سبزیجات فصل سرد میتوان قلمداد کرد برعکس خربزه و هندوانه که نیاز به حداقل 12 تا 15 درجه داشته و جزو سبزیهای فصل گرم قرار میگیرند.
 

dorddaye

عضو جدید
خاک مطلوب کاهو
کاهو را عملا در انواع مختلف خاکها مي‌توان کاشت ولي بهترين و مناسب‌ترين زمين براي اين محصول خاکهاي ليموني سبک که داراي مقدار زيادي مواد آلي است مي‌باشد. در خاکهاي هوموسي نيز محصول فراوان حاصل مي‌شود. بطور کلي زمين کاهو بايد نرم، قوي و نمدار باشد يعني خاک اطراف ريشه که نسبتا کوتاه است نبايد هيچ وقت کاملا خشک شود. از نظر قليايي بودن زمين بايد خاکي انتخاب کرد که PH آن بين 6.5 - 5.5 باشد در PH=7 و PH=5.5 مقدار محصول خيلي کم ميشودد.
با آهک مي‌توان اسيديته خاک را کم کرد. ولي اگر زمين کاملا خنثي شود از نمو کاهو کاسته شده و علايم کلروز در گياه ظاهر مي‌شود. بنابراين در موقع خنثي کردن اسيديته خاک ، آهک بايد با دقت انتخاب شود که به مقدار لازم با خاک مخلوط شود. و اين امر ممکن نيست مگر با اضافه کردن تدريجي آهک به اين طريق که مقدار آهک مورد لزوم دقيقا تعيين مي‌شود.
کود مورد استفاده کاهو
بوته کاهو داراي ريشه‌هاي کم و کوتاه و سطحي است بنابراين بايد مقدار کافي کود در سطح زمين در دسترس گياه باشد. در زمينهاي هوموسي تازه آباد شده که معمولا از حيث فسفر و پتاس ضعيف هستند کافي است در هر هکتار فقط 100 تا 150 کيلو فسفر و 50 تا 70 کيلوپتاس با خاک مخلوط کنند ولي در زمينهايي که فاقد هوموس و مواد آلي هستند و کود دامي نيز به آنها نداده‌اند بايد حداقل 110 کيلو ازت و 150 تا 200 کيلوفسفر در هر هکتار به زمين داد.
روش کاشت :
اين گياه به دو روش کشت مي شود :
1 ) خزانه کردن : این روش به دو صورت انجام می گیرد
الف ) بذر کاهو را روی خطوطی به فاصله ۱۰ سانتیمتر در زمین اصلی می کارند و پس از جوانه زدن و زمانی که گیاه ۳ برگه شد آن را به خزانه دوم که فاصله ردیف ها از یکدیگر ۲۰ سانتیمتر باشد منتقل و به فواصل ۱۰ سانتیمتر از یکدیگر نشاء می کنند . زملانی که بوته ها ۵ تا ۶ برگه شدند ، آنها را به زمین اصلی که فاصله ردیف ها از یکدیگر ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر باشد ، منتقل و به فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر از یکدیگر می کارند .
ب) در این روش پس از آن که بوته های جوان در خزانه اول ۳ برگه شدند آنها را مستقیما به زمین اصلی منتقل نموده و بفاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر از یکدیگر روی ردیف هایی به فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر از هم می کارند . نکته مهم و قابل توجه آن است که دقت شود اگر خزانه کوُش گرم و یا شاسی باشد چون دارای حرارت مناسب است ، پس از انتقال بوته ها به زمین اصلی صدمه ای به گیاه وارد نشود . زیرا هوای آزاد حرارت مناسب خزانه را نخواهد داشت ، بنابراین روش اول تا حدود زیادی این مشکل را حل می نماید .
کاهو جزو سبزی های نشاء یی میباشد.علت اساسي خزانه کردن گياه آن است که چون کاهو گياه پُرتوقعي است، در زمين کوچکتر تامين مواد غذائي و مراقبت هاي زراعي ارزانتر و آسانتر انجام مي شود. بایستی دقت نمود که عمق کاشت نشا نباید بیشتر از اندازه ای باشد که در خزانه زیر خاک بوده داخل خاک قرار گیرد.( یقه گیاه ) چون قادر به تولید ریشه های نابجا نیست.
2 ) کاشت کاهو در زمين اصلي :
بهترين روش کاشت در زمين اصلي ، روش خطي ( رديفکاري ) است و درکشت هاي وسيع اين عمل را با ماشين بذرافشان انجام مي دهند .کاهو به وسيله بذر کشت و تکثير مي شود .
بذر آن داراي برجستگي و به دو رنگ سياه و سفيد است و در يک کيلو گرم حدود 1 ملیون دانه يافت مي شود . از نظر رنگ دو نوع بذر کاهو يافت مي‌شود يکي تيره و ديگري روشن که ميتوان آنها را بذر سياه و سفيد ناميد. شکل بذر کاهو کشيده و نوک باريک است و روي آن5 تا 7 برجستگي مشاهده مي‌شود.
براي آن که بذر کاهو متراکم کاشته نشود بهتر است که بذر را با 2 برابر حجم خود خاک نرم و يا ماسه مخلوط نموده و در زمين بپاشند .
كاشت كاهو در خانه:
براي آنكه بذر آماده كاشت گردد لازم است تعداد 50 -60 بذر را بين دو عدد اسفنج مرطوب ريخته و آن را در كيسه نايلوني در محلي كه ميوه را قرار مي دهند گذاشته و شبها آن را بيرون آورده و در محيط اشپزخانه نگه مي دارند و اين عمل را 2-3 هفته ادامه مي دهند به محض انكه بذر كاهو جوانه زد آنها را در محلي كه قبلاا آماده شده مي كارند. بهتر است نشاء كاري هنگام عصر انجام گردد و روي آن 6/0 سانتي متر خاك برگ نرم پوسيده پخش مي كنند و بطور مرتب سطح خاك را مرطوب نگه داشته تا جوانه كاهو سر از خاك بيرون آورد
بذرگيري :
براي آن که بذر سالم و قوي بدست آيد ، بين بوته هاي کاهو آنهائي را که بهتر هستند انتخاب نموده و در اوايل فروردين ماه در زميني که آماده شده ( زمين انتخابي براي هر نوع از کاهو بايستي جداگانه در نظر گرفته شود و توجه بنمايند که انواع را باهم مخلوط نکارند ) مجددا مي کارند .اواخر ارديبهشت ماه بوته ها بزرگ شده و به گل مي نشينند و بذر آنها در ماههاي خرداد و اوايل تيرماه کاملا مي رسد .آنگاه ساقه هاي حامل بذر را قطع نموده دسته کرده و در محلي سايه خشک مي کنند ، سپس آنها را با ملايمت تکان داده
( مي کوبند ) تا بذرها جدا شوند . طول عمر بذر کاهو در شرایط انباری مناسب 3 تا 4 سال میباشد.
گروهي از متخصصين و افراد با تجربه معتقدند که بذر دوساله کاهو براي کشت بهتر از بذر يک ساله آن مي باشد.
آفات و بيماريهاي کاهو:
يکي از آفات آن شب پره زمستاني است که اين نبات را مورد حمله قرار ميدهد. لارو اين حشره از جوانه ها ، برگها و ساقه ها تغذيه نموده و به آن صدمه وارد ميسازد. طريقه مبارزه با اين آفت ايست که به نسبت 800 گرم ليندين 25 درصد را با80 کيلو گرم سبوس و مقدار 50 ليتر آب مخلوط نموده و اين طعمه مسموم آماده شده را هنگام غروب آفتاب در سطح زمين پخش مينمايند. دادن يخ آب به زمين در زمستان مفيد خواهد بود. ضمنا نابود کردن علف هاي هرز نيز در محو اين آفت بسيار مؤثر است.
شته نيز يکي از آفات ديگر کاهو است که بايد به موقع خود با آن مبارزه نمود. اين مبارزه بدين طريق است که به نسبت 1.5 ليتر سم ديازينون 20 درصد را با هزار ليتر آب مخلوط نموده و نسبت به سم پاشي بوته ها اقدام مينمايند.
دو بیماری مهم کاهو ؛ پوسيدگي کاهو که عامل آن قارچي به نام بوتريتيس است. يک نوع ريزوکتونيا
و دیگری سفيدک کاهو که نام علمي آن برفيال کتوسه است.
تركيبات شيميايي :
در صد گرم كاهوي ايراني مواد زير موجود است :
آب 94 گرم
انرژي 18 كالري
پروتئين 1/2 گرم
موادنشاسته اي 0/1 گرم
كلسيم 65 ميلي گرم
فسفر 25 ميلي گرم
آهن 1/5 ميلي گرم
چربي 0/2 گرم
كلسيم 18 ميلي گرم
سديم 10 ميلي گرم
پتاسيم 250 ميلي گرم
ويتامين آ 500 واحد
ويتامين ب 1 0/5 ميلي گرم
ويتامين ب 2 0/08 ميلي گرم
ويتامين ب 3 0/4 ميلي گرم
ويتامين ث 10 ميلي گرم
ارسنيك 0/02 ميلي گرم
اسيد اگزاليك 0/003 ميلي گرم
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
آ کاهو سبزی کاری 1

Similar threads

بالا