کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
اقتصاد، بعد از اینکه قیمت ارز به واسطه توافقات ژنو حتی به ۲ هزار و ۸۴۰ تومان نیز رسید قیمت های داخلی و وارداتی‌ها نیز با کاهش قیمت همراه شدند. هرچند این میزان کاهش نرخ ارز تنها برای چند ساعت ماندگار بود، اما توافقات صورت گرفته در نشست ژنو، مشتریان بازار خودرو را بسیار امیدوار کرد. امیدواری مشتریان بازار خودرو؛ اما با بازگشت نرخ ارز به مرز قیمت قبلی‌اش تبدیل به ناامیدی شد و همان اندک افزایش قیمتی هم که رخ داده بود رنگ باخت.
حالا کاهش قیمت در بازاری که رشدهای چند میلیون تومانی و یک شبه را تجربه کرده است، به صورت قطره چکانی رخ می‌دهد.
بر این اساس کارشناسان بازار کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو را چیزی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌دانند. یک فعال بازار خودرو عقیده دارد این میزان کاهش قیمت نیز ماندگار نخواهد بود. این فعال بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بعد از شوکی که با توافقات ژنو و کاهش ۱۵۰ تومانی نرخ ارز به بازار وارد شد، مردم احساس کردند که به واسطه کاهش نرخ ارز قیمت‌ خودرو نیز کاهش خواهد یافت در حالی که کاهش نرخ ارز رخ داده ثابت نبود و باز سر جای اولش بازگشت.
او در رابطه با قیمت های وارداتی نیز می‌گوید: وارداتی‌ها تحت تاثیر شوک به وجود آمده در بازار یک تا ۳ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند؛ اما آنها نیز با بازگشت نرخ ارز ، به سرعت به قیمت‌های قبلی شان بازگشتند. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که از خودروهای وارداتی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت بیش از اندازه را داشت. این فعال بازار در توضیح بیشتر می‌گوید: قیمت خرید خارجی‌ها در دوبی کاملا مشخص است، تعرفه و گمرک و مالیات آنها هم معلوم است، فقط نرخ ارز بود که می‌توانست بر قیمت خارجی‌ها تاثیر بگذارد که آن هم باز سر خانه اولش بازگشت.
رکود خرید و فروش در بازار خودرو و قیمت‌هایی که قصد پایین آمدن ندارند در حالی مشتریان بازار خودرو را از خرید منصرف کرده است که عرضه خودروسازان نیز هنوز مانند گذشته است. خودروسازان در حالی عرضه اندکی به بازار دارند که رشد تولید و به تبع آن رشد عرضه محصولات می‌توانست رکود بازار را در هم شکند، اما گویی خبری در این زمینه نیست و خودروسازان هنوز درگیر تعهدات معوقه خود هستند. در حال حاضر خودروسازان بزرگ کشور فروش فوری ندارند و تنها پیش فروش‌های آنان برای مشتریان قابل دسترس است، پیش‌فروش‌هایی که اگر تحویلشان به موقع اتفاق بیفتد، برای مشتریان جای خوشحالی دارد.
اما در بازاری که قیمت محصولات داخلی در آن با کاهشی نامحسوس همراه بوده است، دو محصول از خانواده پراید با افزایش قیمت اندکی همراه بوده‌اند که به عقیده فعالان بازار این میزان از افزایش قیمت در پی افزایش تقاضا برای این دو مدل رخ داده است. بر همین اساس پراید ۱۳۱ با ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و پراید ۱۳۲ نیز با افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
این دو محصول از خانواده پراید، تنها خودروهایی بوده‌اند که در بازار روندی صعودی داشته‌اند.
اما در میان دیگر محصولات خانواده پراید، تیبا نسبت به هفته گذشته ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و به ۲۲ میلیون تومان رسیده است و مدل‌هاچ بک این خانواده یعنی ۱۱۱ نیز روی ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی ماند.
دیگر خودروهایی که در بازار با کاهش قیمتی اندک همراه بوده‌اند محصولات پژو هستند. بر همین اساس پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مانند دو هفته قبل، این هفته نیز با کاهشی نیم میلیون تومانی همراه بود تا به قیمت ۳۷ میلیون تومان برسد.
مدل تیپ ۵ این خانواده نیز با کاهش قیمتی مشابه تیپ ۲ این هفته به ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این دو مدل پژو ۲۰۶ از مدل‌هایی هستند که در حال حاضر در ایران‌خودرو در تیراژی اندک به تولید می‌رسند به همین دلیل می‌توان در بازار این دو مدل را پیدا کرد، درست عکس تیپ ۶ که در بازار نایاب است، اما از صندوق‌دارهای این خانواده خبر می‌رسد که مدل V9 مانند هفته گذشته ۵۰ میلیون تومان است. مدل V8 این خودرو نسبت به هفته گذشته باز هم کاهش قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به ۳۸ میلیون رسید. V20 نیز در بازار این هفته با قیمت ۳۶ میلیون تومان خرید و فروش شده است.
تندر-۹۰ که این روزها تولید آن به شدت پایین آمده است در بازار ثبات قیمت داشته و قیمت‌هایش با هفته گذشته تفاوتی پیدا نکرده است. تندر ایران‌خودرو و پارس خودرو به ترتیب ۳۶ و ۳۷ میلیون تومان قیمت دارند و تندر E1 نیز روی ۳۴ میلیون تومان باقی مانده است.
پارس سال؛ اما ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و هم‌اکنون ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل دوگانه‌سوز آن هم با کاهشی ۵۰۰ هزار تومانی به ۳۶ میلیون تومان رسید.
سمند LX هم ۱۰۰ هزار تومان کوتاه آمده است و با قیمت ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
رانا نیز کاهشی ۳۰۰ هزار تومان تومانی داشته و این هفته روی ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آمده است.
اما دیگر خودرویی که این هفته کاهش قیمت داشته ویتارای دنده‌ای، خودروی مونتاژی ژاپنی ایران‌خودرو بوده که با یک میلیون تومان کاهش قیمت به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است


منبع _ دنیای اقتصاد
 

1818155

عضو جدید
چکار کنیم؟ چی بخریم؟ چی سوار بشیم
مترو هم خسته کننده هستا قبول داری؟؟؟
 
بالا