کاهش مصرف آنتی بیوتیک

hani20

عضو جدید
مطالعات انجام یافته برروی جوجه‌ های عاری از میكروب و تركیبات آنتی‌میكروبی، تاثیرات متقابل معنی دار بین تغذیه میزبان و میكروفلور روده را نشان داده است این اثرات متقابل وقتی مورد توجه واقع گردید كه اتحادیه اروپا تصمیم به حذف چند گروه آنتی بیوتیكی از غذای حیوانات گرفت و متعاقب این تصمیم یك وقفه و كاهش در سرعت رشد باكتریهای روده كه از طریق هضم آرام بعضی مواد غذائی مفید بودند، صورت گرفت زیرا غذاهای هضم نشده یك منبع غذائی برای باكتریهای تخمیركننده هستند و افزایش این نوع باكتریها موجب كاهش تعداد باكتریهای مفید می‌گردد. استفاده از مواد غذائی با قابلیت هضم كمتر نه‌تنها به خاطر عملكرد ضعیفشان بلكه بدلیل خطر اضافی ناشی از رشد بیش از حد باكتریهای تخمیر كننده و متعاقب آن ایجاد بعضی از بیماریهای روده‌ای همیشه مورد بحث بوده و استفاده از آنها تؤام با ریسك می‌باشد.
به علت وجود تفاوت در كیفیت مواد غذائی، هرگونه راهكاری كه موجب كاهش این تفاوتها شود مفید خواهد بود. یكی از این راهكارها استفاده از آنزیم می‌باشد. آنزیمها مواد شناخته شده‌ای می‌باشند كه موجب كاهش تفاوت بین عملكرد پرندگان تغذیه شده با جیره بر پایه گندم ، ذرت و جو می‌شوند . در گذشته استفاده از آنتی‌بیوتیكهای محرك رشد بطور مؤثری احتیاج به استفاده از آنزیم را كاهش می‌داد. كنترل كوكسیدیوز نیز بدلیل ارتباط با آنتریت نكروتیك یكی از موضوعات مورد علاقه در هنگام استفاده از آنزیمها و افزودنیهای دیگری مثل بتائین می‌باشد.
در نهایت این امیدواری وجود دارد كه كنترل غذائی موجب كنترل میكروبیولوژیكی شده و اجازه تولید محصولات سازگارتر در غیاب آنتی‌بیوتیكها را بدهد.
.مقدمه
در اواخر ژوئن سال 1999 در اتحادیه اروپا، طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیكهای محرك رشد مورد استفاده در خوراك حیوانات تك معده‌ای از جیره آنها حذف گردید .
این محصولات سالهای زیادی در واحدهای پرورش طیور استفاده می‌شد و ثابت شده بود كه یك روش مؤثر برای افزایش سلامتی حیوان، یكنواختی و افزایش راندمان تولید می‌باشد و حذف آنها از غذا بسیار مشهود بود . اگرچه جیره‌نویسی پیشرفت خوبی داشته است ولی نباید فكر كنیم كه با حذف تمام آنتی‌بیوتیكهای مورد استفاده به عنوان محرك رشد راندمان تولید افزایش خواهد یافت .
این مقاله بطور خلاصه اطلاعات موجود در رابطه با مزایای استفاده از آنتی‌بیوتیكها را به عنوان محرك رشد بیان كرده و بر تغییرات تركیبات غذا و افزودنیها برای كاهش صدمات و خسارات ناشی از حذف آنها اشاره خواهد نمود.
.مزایای استفاده از آنتی‌بیوتیكها به عنوان محرك رشد
استفاده از آنتی‌بیوتیكها به عنوان محرك رشد بدون تردید عملكرد حیوان و سلامتی آن را بهبود می‌بخشد بنابراین حذف آنها از غذا مخالفتهای بسیاری به دنبال داشت بویژه وقتی كه محصولات حیوانی اتحادیه اروپا در رقابت با محصولات بقیه نقاط جهان كه در آنها این مواد استفاده می‌شوند قرار دارد. هدف از این مقاله بحث درباره درستی تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر حذف آنتی‌بیوتیكها از جیره طیور نمی‌باشد . زیرا برای چنین بحثی نیاز به اطلاعات و بررسی همه جوانب این تصمیم گیری كه در نتیجه مطالعات محققین در فاصله سالهای 1998 تا 1999 انجام گرفت می‌باشد. بطور خلاصه روشن است كه محركهای رشد بوسیله تغییر میكرو فلور روده نقش خود را ایفاء می‌كنند. بیشتر ارگانیسمهائی كه موجب كاهش سلامتی و عملكرد حیوان می‌شوند تحت تاثیر آنتی‌ بیوتیكها قرار می‌ گیرند. البته پاسخ به چنین محصولاتی نیزمتفاوت بوده و بستگی به محیطی كه حیوانات در آن زندگی می‌كنند و جیره‌هائی كه با آن تغذیه می‌شوند، دارد. بنایراین پیش از آنكه راهكارهای كاهش عواقب حاصل از حذف آنها از جیره را بررسی كنیم درابتدا باید اثرات متقابل عوامل ذكر شده را بررسی كنیم.
.محیط
آنتی‌بیوتیكهای محرك رشد هیچگونه تاثیر سودمندی روی عملكرد حیوانات عاری از میكروب ندارند. یك از راهكارهای چگونگی تاثیر آنتی‌بیوتیكها، فعالیت آنتی میكروبی آن می‌باشد كه ناشی از تاثیر مستقیم بروی فیزیولوژی حیوانات می‌باشد، زیرا وجود میكروبهای روده، كارائی حیوان را از طریق مكانیسمهای زیر كاهش می‌دهد.
- رقابت با میزبان برای مواد غذائی موجود در روده
- وجود میكروبها در روده موجب تحریك سیستم ایمنی شده و در بعضی حالات این تحریك موجب كاهش اشتها و كاتابولیسم پروتئین عضلات می‌گردد.
- بیماری، به ویژه آنتریت نكروتیك
- كاهش راندمان هضم بوسیله تجزیه آنزیمهای هضم كننده و كاهش سطح قابل جذب
- افزایش اندازه روده از طریق تولید تركیبات تحریك كننده مثل پلی آمینها و اسیدهای چرب فرار كه نتیجه آن افزایش انرژی مورد نیاز برای نگهداری دستگاه گوارش و بنابراین كاهش انرژی قابل دسترس برای فرایندهای تولید مثل و تولید ماهیچه‌ می‌ باشد
 

eagleeye66

عضو جدید
کاهش مصرف آنتی بیوتیک

.:یک شروع خوب در دوره پرورش جوجه های گوشتی،نیاز به آنتیبیوتیک هاراکاهش می دهد:.
حتی مدرن ترین مرغداری هایگوشتی بهترین شرایط زیست محیطی برای جوجه یکروزه را پیشنهاد نمیدهد. دلیلش این است که آنها برایمدیریت آب و هوا برای جوجه هایگوشتی با سن شش هفته طراحی شده است. نگه داشتن روز جوجه ها (جوجه یک روزه) چند روز اضافی در شرایطمطلوب قبل ازانتقال آنها به سالن(مزرعه)، آنها را به سمت یک شروع خوب هدایت می کند و نیاز به آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد.مشاهده پیوست 167902
روزهای اول
پس از هچدر رشد جوجهحیاتی هستند. در اوایل این دوره پرورش،جوجه ها به مراقبت های ویژه ای برای بهبود رشد بیشترخود نیاز دارند. اگر چه جوجه ها از لحاظ آناتومیکیدر زمان هچ کامل هستند، سیستم های تنظیم حرارت، گوارشی و ایمنی بدن بهطور کامل هنوز رشد نیافته است. بلوغ و رشد اینسه سیستم فیزیولوژیکی اصلی برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم ایمنی طبیعیو سلامت بهینه در طول حیات آتی جوجه لازم و ضروری هستند. فراهم کردن شرایط مطلوب و یکنواخت پرورش برایدستیابی و حفظدمای مناسب بدن بسیارمهم است. درجه حرارت مطلوب بدنبین40.0 و40.6 درجه سانتیگراد اطمینان خواهد داد کهجوجه در آسایش است و خوردن و نوشیدن را آغاز خواهد کرد. پس از هچ، مصرف خوراک وآب در ترکیب بااستفاده از مواد مغذیموجود در زرده، برایتحریک رشد و توسعه دستگاه گوارش ضروری هستند. دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی را در بازده خوراک جوجهایفا می کند. علاوه بر این، روده مواد مغذی را جذبمی کند و از ورود باکتری هاو سموم به بدنممانعت می کند. روده بزرگترین ارگان لنفاوی دربدن است. این حاکی از آن است که دستگاه گوارش از اهمیت زیادی در فعالیت سیستم ایمنی بدن برای حفظ وضعیت سلامت جوجه در حالت پایداربرخوردار است.
مشاهده پیوست 167903


نویسنده:
Conny Maatjens

مترجم:
مجتبی رضایی

سایت منبع:
World poultry

برگرفته از وبلاگ دامپروری "Animal Husbandry"


.:: برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به این وبلاگ مراجعه فرمایید ::.


باتشکر

مجتبی رضایی
 

پیوست ها

  • 001_boerderij-image-1235704.jpeg
    001_boerderij-image-1235704.jpeg
    10 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

eagleeye66

عضو جدید
کاهش مصرف آنتی بیوتیک

.:یک شروع خوب در دوره پرورش جوجه های گوشتی،نیاز به آنتیبیوتیک هاراکاهش می دهد:.

مشاهده پیوست 167902
حتی مدرن ترین مرغداری های گوشتی بهترین شرایط زیست محیطی برای جوجه یکروزه را پیشنهاد نمی دهد. دلیلش این است که آنها برای مدیریت آب و هوا برای جوجه های گوشتی با سن شش هفته طراحی شده است. نگه داشتن روز جوجه ها (جوجه یک روزه) چند روز ضافی در شرایط مطلوب قبل از انتقال آنها به سالن (مزرعه)، آنها را به سمت یک شروع خوب هدایت می کند و نیاز به آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد.



روزهای اول پس از هچ در رشد جوجه حیاتی هستند. در اوایل این دوره پرورش، جوجه ها به مراقبت های ویژه ای برای بهبود رشد بیشتر خود نیاز دارند. اگر چه جوجه ها از لحاظ آناتومیکی در زمان هچ کامل هستند، سیستم های تنظیم حرارت، گوارشی و ایمنی بدن به طور کامل هنوز رشد نیافته است. بلوغ و رشد این سه سیستم فیزیولوژیکی اصلی برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم ایمنی طبیعی و سلامت بهینه در طول حیات آتی جوجه لازم و ضروری هستند. فراهم کردن شرایط مطلوب و یکنواخت پرورش برای دستیابی و حفظ دمای مناسب بدن بسیار مهم است.

درجه حرارت مطلوب بدن بین40.0 و40.6 درجه سانتیگراد اطمینان خواهد داد که جوجه در آسایش است و خوردن و نوشیدن را آغاز خواهد کرد. پس از هچ، مصرف خوراک و آب در ترکیب با استفاده از مواد مغذی موجود در زرده، برای تحریک رشد و توسعه دستگاه گوارش ضروری هستند. دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی را در بازده خوراک جوجه ایفا می کند. علاوه بر این، روده مواد مغذی را جذب می کند و از ورود باکتری ها و سموم به بدن ممانعت می کند. روده بزرگترین ارگان لنفاوی در بدن است. این حاکی از آن است که دستگاه گوارش از اهمیت زیادی در فعالیت سیستم ایمنی بدن برای حفظ وضعیت سلامت جوجه در حالت پایدار برخوردار است.


مشاهده پیوست 167903

نویسنده:
Conny Maatjens

مترجم:
مجتبی رضایی

سایت منبع:
World poultry

برگرفته از وبلاگ دامپروری "Animal Husbandry"


.:: برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به این وبلاگ مراجعه فرمایید ::.​

باتشکر

مجتبی رضایی
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
بالا