حضرت ثامن الحجج؛ آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند:
بسیاری از بلاها و گرفتاری ها را خداوند نمی خواهد به ما بدهد؛ اما رفتارهای ناشایست ما، غفلت ها، گناهان و بی توجهی های ما باعث ایجاد این مشکلات می شود.
خداوند متعال می فرماید: (فَلیستَجِیبُوا لِی؛ پس (بندگان) باید دعوت مرا بپذیرند.) [2]
پیام خدا این است که به شما نعمت سلامتی عطا کردم؛ چرا آن را در راه طغیان، سرکشی و گناه به کار بردید؟
به شما نعمت ثروت عطا کردم؛ چرا آن را علیه دستورات من به کار گرفتید؟
آیا این شکر نعمت است؟ بنابراین وقتی ما دعوت الهی را اجابت نمی کنیم؛ چگونه انتظار داریم خداوند دعای ما را اجابت کند؟!
سخنران: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهندسی، رواق امام خمینی قدس سرّه، 27/3/90
منبع: کتاب پرتوی اجابت، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی
--------------------------------------------------
1- الکافی (ط- الإسلامیه)، ج 2، ص 275.
2- بقره، 186.
_________________________________________________________
حکم کاشت ناخن در اسلام
انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث می شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راه های عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند.
زمانی برای تزئین ناخن از لاک های رنگی استفاده می شد، بعد ناخن های مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگین های ناخن مُد شد و امروز هم مشتریان کاشت ناخن پای ثابت آرایشگاه های زنانه هستند.
ویژگی خاص تکنیک های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی روند، برای نمونه اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان می چسبد و قابل شستشو نیست و ناخن های کاشت شده هم با لاک پاک کن و استون برداشته نمی شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن ها صبر کرد.
بنابراین انجام کارهایی مانند کاشت ناخن و اکستنشن مژه احکام شرعی جدیدی را برای وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ایجاد می کند که نیاز به استفتاء از مراجع عظام تقلید دارد.
«کُلّما احدَثَ العِبادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَم یکونُوا یعمَلُون احدَثَ اللهُ مِنَ البَلاءِ مَا لَم یکُونُوا یعرِفُون؛
هرگاه بندگان، گناهانِ جدیدی مرتکب شوند که تا قبل از آن مرتکب نمی شدند، خداوند بلاهایی جدید برای آن ها می فرستد که از آن آگاه نیستند.» [1]
بسیاری از بلاها و گرفتاری ها را خداوند نمی خواهد به ما بدهد؛ اما رفتارهای ناشایست ما، غفلت ها، گناهان و بی توجهی های ما باعث ایجاد این مشکلات می شود.
خداوند متعال می فرماید: (فَلیستَجِیبُوا لِی؛ پس (بندگان) باید دعوت مرا بپذیرند.) [2]
پیام خدا این است که به شما نعمت سلامتی عطا کردم؛ چرا آن را در راه طغیان، سرکشی و گناه به کار بردید؟
به شما نعمت ثروت عطا کردم؛ چرا آن را علیه دستورات من به کار گرفتید؟
آیا این شکر نعمت است؟ بنابراین وقتی ما دعوت الهی را اجابت نمی کنیم؛ چگونه انتظار داریم خداوند دعای ما را اجابت کند؟!
سخنران: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهندسی، رواق امام خمینی قدس سرّه، 27/3/90
منبع: کتاب پرتوی اجابت، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی
--------------------------------------------------
1- الکافی (ط- الإسلامیه)، ج 2، ص 275.
2- بقره، 186.
_________________________________________________________
حکم کاشت ناخن در اسلام
انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث می شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راه های عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند.
زمانی برای تزئین ناخن از لاک های رنگی استفاده می شد، بعد ناخن های مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگین های ناخن مُد شد و امروز هم مشتریان کاشت ناخن پای ثابت آرایشگاه های زنانه هستند.
ویژگی خاص تکنیک های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی روند، برای نمونه اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان می چسبد و قابل شستشو نیست و ناخن های کاشت شده هم با لاک پاک کن و استون برداشته نمی شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن ها صبر کرد.
بنابراین انجام کارهایی مانند کاشت ناخن و اکستنشن مژه احکام شرعی جدیدی را برای وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ایجاد می کند که نیاز به استفتاء از مراجع عظام تقلید دارد.
آخرین ویرایش: