کاشت زعفــــــران در منـــــزل

Project.Manager

عضو جدید
به نام خدا
کاشت زعفــــــران در منـــــزل – تاپیک دوم,

الان که اواخر اردیبهشت است بهترین زمان, برای پست این مطلب و بیان چگونگی کاشت زعفران است. چرا که بهترین زمان برای کاشت این گیاه باارزش, اوایل خرداد تا مهر ماه, می باشد.
شما برای کاشت زعفران, به پیاز این گیاه نیاز دارید. پیاز زعفران را می توان در گلدان، در باغچه و حتی پشت بام کاشت. در پست امروز, بیتشر درباره کاشت پیاز زعفران در گلدان صحبت می کنیم.

وسایل لازم جهت کاشت پیاز در گلدان:

1- گلدان سفالی به عمق 25 تا 30 سانتی متر

2- خاک مرغوب (برای تهیه خاک مناسب میتوانید از مخلوط زیر استفاده کنید40%خاک رس+40% ماسه +20% کود حیوانی پوسیده شده گاوی یا کود کمپوست و یا کود وری کمپوست) شما می توانید, کمپوست را خودتان در باغچه و یا حتی پشت بام تهیه نمایید. برای یادگیری آموزش کمپوست, اینجا را کلیک کنید. معرفی کمپوست و اصول علمی ..... مواد اولیه تهیه کمپوست

3- پیاز زعفران به مقدار نیاز (برای هر 50 سانتیمتر مربع, حداکثر یک عدد پیاز- یا در هر 70 سانتیمتر مربع یک عدد) مثلا برای یک گلدان دایره ای به دهانه 20 تا 25 سانتیمتری 6 پیاز میتوانید بکارید ، برای گلدانهای مستطیل مثلا یک متری5 قسمت که هر قسمت 7 (یا 8 عدد) ، حداکثر 35 عدد پیاز می توان کاشت.
در هنگام خرید پیاز زعفران, هر کیلو پیاز زعفران به طور متوسط 130 – 150 عدد می تواند باشد. (نکته باغچه یا زمین: برای هر متر مربع بطور متوسط 800گرم تا 1000 گرم پیاز کاشت میشود.)

4- مقداری سنگ ریزه: برای کف گلدان و زهکشی مناسب تر

روش کاشــت پیاز زعفران:

اوایل خرداد تا اواسط مهر:

ابتدا کف گلدان را چند سوراخ میکنیم تا زهکش خوبی داشته باشیم. سپس به ارتفاع 2 سانتی متر سنگ ریزه کف گلدان می ریزیم و بعد خاکی را که تهیه کرده ایم حدود 3-4 سانتیمتر روی سنگریزه ها میریزیم. پس از آن, پیازها را رو روی سطح خاک می چینیم طوری که جوانه پیاز رو به بالا باشد, و روی پیازها را با خاک می پوشانیم. بهتر است روی پیازها را 15 تا 20 سانتیمتر خاک بپوشاند.
اکنون گلدان را به محیط خنک و کم نور منتقل کنید. دقت کنید در این زمان آبیاری به هیچ وجه نبایدصورت گیرد چون باعث خراب شدن پیاز می شود. گلدان را رها کنید و صبر کنید تا مدرسه ها باز شود و اواسط مهر به سراغ گلدان بروید.

اواسط مهر:

دراواسط مهر ماه گلدان را آب داده و آنقدر آب بریزید تا از کف گلدان خارج شود و گلدان را به محل پرنور منتقل کنید. می توانید گلدان را در تراس یا باغچه یا پشت بام قرار دهید.
دو روز پس از اولین آبیاری, مراحل سله شکنی را انجام دهید. مثلا با یک چنگال, خاک روی گلدان را ناخنک بزنید تا لایه سفت شده روی گلدان از بین برود.

اوایل آبان:

در اوایل آبان ماه شاهد سبز شدن پیازها خواهید بود و شکفتن گلها را نظاره خواهید کرد.
از این زمان تا پایان اردیبهشت هر 10 روز یک بار به گلدان آب دهید و تا پایان اردیبهشت سال بعد, با همین فاصبه زمانی (هر ده روز یک بار) آبیاری را تکرار کنید. در فاصله بین دو آبیاری, خاک را خشک نگه دارید. زعفران به آب زیاد نیاز ندارد. اگر هم در فضای آزاد قرار دارد, معمولا آب باران و برف برای آن کافی است. در این مقطع اجازه بدهید گیاه, از آفتاب و نور فراوان لذت ببرد.

پایان اردیبهشت سال بعد:

امیدوارماز تعطیلات نوروز لذت برده باشید. در اواخر اردیبهشت, شاهد زردی و بی حالی گیاه خواهید شد, نگران نشوید. گلدان را مجددا به محل کم نور و خنک منتقل کنید و آبیاری را متوقف کنید و تا اواسط مهر, دیگر به گلدان آب ندهید. در این مرحله, می توانید فاز دوم کشت را در گلدان های جدید آغاز کنید

سال چهارم:

بعد از 4 یا 5 سال, پیازها را از خاک خارج کنید و پیازچه ها را تکثیر نمایید, و از این کار لذت ببرید.

این مطلب در اردیبهشت 1393 توسط مدیر پروژه برای وبسایت iran-eng تالیف شده و اقتباس از آن, با ذکر مرجع iran-eng بلامانع است.
 

masii171717

عضو جدید
تمام مراحل درسته به جز اوایل آبان! زعفران نیاز به آبیاری هر 10 روز یک بار نداره یک ابیاری برای گلدهی و یک ابیاری بعد از اتمام مرحله ی گلدهی هست. از اوایل دی مرحله محلول پاشی شروع میشه و از اون مرحله اس که باید 3 بار به فاصله 15 روز یکبار به گلدان اب و کود بدن کودهای پایه npk بیشتر برای این مرحله استفاده میشن.
برای یادگیری کامل کشت زعفران در منزل میتونید به وب سایت دهکده موفقیت مراجعه کنید اونجا ی مقاله کال برای کشت زعفران هم توی گلدون و هم سبد و پشت بام و حتی تراس نوشتیم.
برای خرید پیاز زعفران گلدانی هم میتونید باز به وب سایت دهکده موفقیت مراجعه کنید.:D
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا