کاشت بذر سیکاس

denise

عضو جدید
این جا می خام مراحل کاشت بذر سیکاس و با عکس نشون بدم، بذرو تازه کاشتم و طبق اطلاعاتی که داشتم اول پوسته ی ضخیمشو شکاف دادم که آب به داخلش برسه..
اگه اطلاعات بیش تری دارین این جا بگید..
مثلن اینکه برای جوونه زدنش چه مراقبتایی لازمه ؟
 

denise

عضو جدید
بذر سیکاس :



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=45712&d=1298216489


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=45713&d=1298216715
 

پیوست ها

  • DSC_0356.jpg
    DSC_0356.jpg
    10.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • DSC_0357.jpg
    DSC_0357.jpg
    11.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

denise

عضو جدید


سیکاس ماده که بذرش در حال آماده شدنه!

 

denise

عضو جدید
اینو بخونید جالبه..

اینو بخونید جالبه..

سیکاس گیاهی است بسیار جالب که بوسیله جدا کردن پاجوشها و همچنین کاشت بذر تکثیر می‌یابد. بذر سیکاس ویژگی خاصی دارد. که نوعی خفتگی (Dormancy) به حساب می‌آید.
(اطلاعات گیاهی بیشتر در مورد سیکاس >> )
این ویژگی، پوسته کلفتی است که برای این بذر طراحی شده‌است. پوسته کلفت باعث میشود بذر بتواند در طبیعت به طور طبیعی زمستانگذرانی کرده و در موقع مناسب جوانه‌زنی بکند. بذرها معمولا در حوالی آذرماه آماده شده و به زمین می‌ریزند که مصادف با شروع سرماست. لذا اگر گیاه جوان شروع به فعالیت بکند سرما او را از بین می‌برد. برای همین پوسته ضخیم بذر مانع رسیدن آب به جنین بذر میشود و بدینوسیله از آن محافظت میکند. ولی این پوسته در در اثر چند ماه سرد پاییز و زمستان خود به مرور از بین رفته و در اوایل بهار که هوا کم‌کم مساعد میشود از سر راه جنین کنار رفته و آب به لایه آلورون راه پیدا میکند.
حال ما که به روش غیر طبیعی میخواهیم این بذر را بکاریم. آیا باید مدت زیادی صبر کنیم؟
در علم باغبانی چندین روش برای از بین بردن یا نازک کردن پوسته بذرهای این چنینی استفاده میشود. که برای مقیاسهای زیاد بذر مناسب هستند. (مانند گلخانه‌ها) مثلا استفاده از بشکه‌های اسید سولفوریک (که بذرها را چند ثانیه تا چند دقیقه در این اسید غوطه‌ور میکنند تا وقتیکه پوسته‌ها به اندازه کافی نازک بشوند) یا استفاده از مخزن‌ها دوار محتوی خرده شیشه یا سنباده (که مخزن را با خرده شیشه یا سنباده پر میکنند و بذرها را درون آن می‌ریزند و می‌چرخانند تا اثر تماس بذرها با اشیاء تیز پوسته آنها نازک شود)
اما در روش خانگی که ما چند بذر بیشتر نمی‌کاریم روش دم‌دست‌تری وجود دارد و آن سابیدن یا خراشیدن پوسته بذر است. (بذر سیکاس یک لایه نارنجی محافظ دارد که به سادگی کنده میشود. این لایه را میتوان در آب خیس داد تا به راحتی کنده شود. ولی اگر ما از روش زیر استفاده بکنیم دیگر نیازی به حذف این پوسته نارنجی نیست)
ابتدا لازم است بدانیم که جنین بذر سیکاس (مهمترین قسمت یک بذر) در ته بذر قرار گرفته. (نوک بذر تیز و کاملا مشخص است). پس باید احتیاط کنیم که به ته بذر صدمه‌ای وارد نیاید.
هدف ما ایجاد روزنه‌ای است که آب بتواند داخل بذر برود. و کافی است پوسته اصلی را کمی نازک کنیم یا شکافی در آن باز کنیم. در اینجا ما از سنباده زبر کمک می‌گیریم.
 

denise

عضو جدید



بذرهای سیکاس را انتخاب و سنباده را آماده میکنیم.



یکی از بذرها را انتخاب و یک سمت آن را روی سنباده قرار داده و میکشیم. (از نوک و ته بذر برای سنباده کشی استفاده نمیکنیم)
 

denise

عضو جدید
سنباده کشی را تا وقتی که لایه پوسته بادام مانند نازک بشود و از زیر آن رنگ قهوه‌ای مشاهده شود ادامه می‌دهیم.


و تمام شد. حفره کوچکی در بذر ایجاد شد که آب بتواند وارد بذر بشود.
حالا میتوانیم بذر را در کوکوپیت یا ماسه نرم بکاریم و برای چند ماه آینده بستر را مرطوب نگه داریم تا بذر جوانه بزند. ممکن این پروسه سه ماه و بیشتر طول بکشد. بنابراین عجله نداشته باشید.

منبع : http://www.golestan-ali.com/681/cycas-seeds/
 

Similar threads

بالا