کاشت انواع کلم

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
اجداد ما با استفاده از کلم برگ به عنوان دارویی شفا بخش در درمان انواع بیماریها از اسکوربوت (کمبود ویتامین ث) تا قانقاریا تجربه گرانبهایی را برای ما به ارث گذاشته اند. علم جدید نیز اثر شفابخش این گیاه را در افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان التهابات عفونتها و زخمها تایید کرده است.

ضد سرطان عمل می کند
کلم یکی از قویترین مواد غذایی ضدسرطان به ویژه سرطان روده بزرگ می باشد. تحقیقات ثابت می کنند که خوردن کلم خام یا پخته یک بار در هفته میزان ابتلا به سرطان روده را تا 66 درصد کاهش می دهد. دکتر جیم دوک پروفسور گروه کشاورزی با خوردن روزانه یه کاسه سالاد کلم خود را در برابر سرطان روده که به طور ارثی در خانواده اش شایع است بیمه کرده است.
سبزیها دارای ماده شیمیایی به نام ایندول هستند که رادیکالهای آزاد مولد سرطان را کنترل می کند. رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که در بدن فرایند اکسیداسیون -که می تواند ساختمان مولکولها را تغییر داده و یا حتی انها را از بین ببرد - را به عهده دارند. کلم حاوی کلروفیل ویتامین ای ث و دیگر عناصر ضدسرطان است.

میکروب کش قوی و بالا برنده سطح ایمنی بدن است
مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن است که کلم ویروس ها و باکتریهای مولد بسیاری از بیماریهای عفونی را از بین می برد. همچنین ایمنی بدن را با تولید آنتی بادیها -سلولهایی که با مبارزه خود علیه بیماریها می جنگند- بالا می برد. همچنین کلم متابولیسم برخی داروها مانند استامینوفن را دربدن بهبود بخشیده سبب تسریع عمل انها می شود.

بر طول عمر می افزاید
کلم طول عمر را زیاد می کند. مطالعه یکساله انجام شدهدر ژاپن نشان داده است آنهایی که میزان کلم بیشتری مصرف می کنند میزان مرگ و میر کمتری ناشی از عوامل طبیعی همچون سرطان داشته اند.

زخم ها را التیام می بخشد
کلم دارای ترکیبی طبیعی است که بر ضد زخم عمل می کند. تحقيقاتی که در اواخر دهه ی 1940 روی کلم انجام شد نشان گر این است که با نوشیدن حدود یک لیتر آب کلم در روز سرعت التیام زخمها 83 درصد بیش از درمانهای معمول می گردد. در مطالعات بعدی مشخص شد که علت اين خاصيت اعجاز آور وجود ماده جفارنیت (gefarnate) است که از آن زمان تا کنون ماده ی پایه ی یکی از داروهای التیام دهنده ی زخم می باشد. آب کلم به همراه آب هویج و آب گوجه فرنگی می تواند در درمان روماتیسم نیز به کار رود.

چه بخوریم؟
خانواده کلم از تنوع زیادی برخوردار است گل کلم، کلم سفید، کلم پیچ و ... برخی از آنها که بیشترین شباهت و نزدیکی را با کلم برگ دارند خواص ضد سرطانی آن را نیز در خود به ارمغان آورده اند. خوردن کلم پخته خوب است اما از آنجا که برخی از خواص درمانی آن طی پخت از دست می رود بهتر است از کلم خام استفاده کنیم.
بهترین روش برای آبگیری کلم استفاده از سرهای سبز و تازه آن است
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
کاشت انواع کلم

انواع کلم وخواص آنها
خانواده کلم ها
کلم ، گیاهی با سابقه ی بسیار طولانی و تنوع زیاد است. کاشت و برداشت آن به 600 سال قبل از میلاد در یونان برمی گردد . از معروف ترین انواع آن می توان کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم قمری و کلم بروکلی را نام برد . بیشترین مصرف کننده های کلم ها آلمانی ها، استرالیایی ها و روس ها هستند. در آمریکا نیز این گیاه دارای سابقه طولانی کشت و مصرف است.
انواع کلم:
کلم پیچ یا کلم برگ ( CABBAGE )
کلم بروکلی ( BROCCOLI )
گل کلم ( CAULIFLOWER )
گل کلم زینتی ( BRASSICA OLERACEAE )
کلم بروکسل ( BRUSSELS SPROUTS )
کلم قمری

 
آخرین ویرایش:

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
کلم قمری بکاریم

کلم قمری بکاریم

پرورش کلم قمری

کلم قمری ( کلم سر) گیاهی است یک ساله . قسمت مصرفی این گیاه قسمتی از ساقه آن می باشد که به صورت کُرَوی شکل و گوشتی در روی خاک قرار می گیرد .
کلم قمری ،را به صورت پخته در غذاها مصرف می کنند . این گیاه که به نام های کلم سر ، کلم چهل روزه ،نیز مینامند و در ایران زیاد کشت میشود .



▪ اقسام مختلف کلم قمری عبارتند از :
۱) کلم قمری سفید
۲) کلم قمری پیش رس .
۳) کلم قمری بنفش .
۴) کلم قمری بنفش پیش رس.






● روش کاشت :
معمولا بذر کلم قمری ، را از اوایل فروردین ماه تا پایان تیرماه بنا به شرایط آب و هوای محل میکارند .
انواع پیش رس آن را می توان تا پایان شهریور ماه نیز کاشت .
نحوه کاشت کلم قمری به این ترتیب است که بذر را در محل مناسبی خزانه می کنند و پس از رشد بوته ها ، زمانی که نهال ها چهار برگه شدند (حدود ۱ تا ۵/۱ ماه پس از کاشت ) از خزانه خارج کرده و به محل اصلی منتقل نموده نشاء می کنند .
خاک محل کشت کلم قمری ، بایستی قوی باشد و فاصله بوته ها از یکدیگر ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر مناسب است .
کلم قمری ، نیاز به آب فراوان دارد و حداقل هرچهار روز یک مرتبه آبیاری ضرورت دارد . آبیاری به موقع و کافی موجب خواهد شد که کلم ها خوش طعم و لطیف شوند .
معمولا برای برداشت کلم قمری ، سعی می شود که قبل از آنکه کلم ها به حداکثر رشد خود برسند بتدریج برداشت گردند .
برداشت کلم قمری ، حدود ۴۰ روز پس از انتقال بوته ها به محل اصلی آغاز می شود . ولی بهترین زمان برداشت ۲ ماه پس از نشاء کردن درمحل اصلی است.
مسلما نحوه کشت اگر به صورت خطی ( ردیفکاری ) و منظم باشد برداشت محصول و سایر عملیات کاشت ، داشت و برداشت آسان خواهد شد . .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
كلم گل

كلم گل

كلم گل كلم گل : (Brassica oleracea L.convar . botrytis L. )

كلم گل را به صورت خام، پخته، سرخ كرده، ترشي و يا شور مورد استفاده قرار ميدهند در ۱۰۰ گرم كلم گل تازه حدود ۷۰ ميلي گرم ويتامين C، مقداري كاروتين، ويتامين B۱- K –B۲ و املاح معدني به ويژه پتاسيم وجود دارد كلم گل داراي مقاديري پروتئين و كربوهيدرات نيز است.

شرايط آب و هوايي :
شرايط آب و هوايي شبيه كلم پيچ است به نظر ميرسد نقش عامل دما درتوليد كلم گل بيش از عوامل فتوپريود و رژيم آبياري است. كلم گل نيز همانند ساير كلمها گياه فصل خنك است و نسبت به دماي پايينتر از۴ و بالاتر از ۳۸ درجه سانتيگراد حساس است. دماي مناسب براي اين گياه ۲۷ درجه با طيف حرارتي بين ۷ ـ ۲۹ درجه سانتيگراد است. رشد و نمو مجموعه خوراكي كلم گل تابع شرايط دما قرار ميگيرد. افزايش آن تا مرز ۲۲ درجه سانتيگراد افزايش رشد را در پيدارد. وزن قسمت خوراكي بستگي به ارقام مختلف اين گياه دارد و با افزايش مقدار برگ در گياه افزايش مييابد. بنابراين هرگونه اختلالاتي در رشد و نمو برگ طي دوره رشد ميتواند بر وزن قسمت خوراكي تأثير گذارد.رشد و نمو كلم گل پس از بذرپاشي درخزانه طي چهارمرحله زير انجام ميگيرد:

۱. مرحله پرورش نشاء
۲. مرحله رويشي كه طي آن رشد و نمو برگها تا دماي ۲۲ درجه سانتي گراد حاصل مي گردد.
۳. بهارش كه به مرحله رويشي پايان مي دهد.
۴. رشد قسمت خوراكي كه با افزايش دما تا حدود ۲۲ درجه سانتي گراد سرعت مي يابد.

مكانيزاسيون ـ عمليات خاك ورزي ـ كاشت، داشت و برداشت :
كلم گل نسبت به كمبود آب و سله بستن خاك بسيار حساس است از اين نظر خاكهاي سنگين با مواد آلي كافي كه ظرفيت آبي خوبي دارند براي زراعت اين گياه در نظر ميگيرند زمينهاي آبگير و يا خشك باعث ميشود كه قسمت خوراكي آن زودتر ازموعد مقرر تشكيل شودو به علت عدم جذب مواد غذايي كافي، مجموعههاي كوچك و تحليل رفته توليد شود.
براي انواع زودرس خاكهاي سبك و يا هوموسي با آب كافي مناسب است. انواع تابستانه و پاييزه را ميتوان در خاكهاي با تلاقي و رسي نيز كشت نمود.
احتياجات غذايي كلم گل بسيار زياد است علاوه بر كود حيواني مي توان نسبت به تنوع واريته و جنس خاك مقاديري حدود ۱۸۰ كيلوگرم ازت، ۹۰ كيلوگرم p۲o۵ و ۲۷۰ كيلوگرم k۲o در هكتار توصيه نمود. كودهاي ازته به صورت سرك در ۳ نوبت داده مي شود. در مناطقي بابارش زيادكود ازته بيشتري درنظر ميگيرند.
در طي دوره رشد و نمو اين گياه علاوه بر وجين و آبياري ، از آنجايي كه در موقع پيدايش گل ، آفتاب رنگ سفيد آنرا تيره و يامتمايل به زرد ميكند، لذا بايد كلم گل را از تابش مستقيم و نور شديد خورشيد حفظ كرد . اين عمل را سفيدكردن گلكلم مينامند با بستن انتهاي برگها به نحوي عمل مي شود كه گل گياه بين برگها و دور از تابش مستقيم آفتاب قرارگيرد.
عمل برداشت در چندين مرحله انجام ميگيردو معمولاً بين ۲ ـ ۳ بار در هفته است. ميزان عملكرد شبيه كلم پيچ است. كلم هاي تابستانه و پاييزه را ميتوان در دماي صفردرجه سانتيگراد و رطوبت نسبي۹۰ درصد بين ۴ تا ۸ هفته انبار كرد.
ـ جداشدن گلهاي خوراكي از همديگر و يا به وجود آمدن تعدادي برگ در مجموعه خوراكي، اين دو عارضه زماني بوقوع مي پيوندد كه دماي محيط بالا باشد ( اواخر تابستان )
ـ زردشدن ( كاراتونوئيد ) و بنفششدن ( آنتوسيانين ) كلم گل بستگي به ارقام مختلف متفاوت است و به علت عدم پوشش كافي قسمت خوراكي و در معرض قرار گرفتن آن به نور ايجاد مي شود.
ـ تشكيل گلهاي خوراكي كوچك كه براثر اختلالاتي در رشد و نمو برگها حاصل ميشود اين عارضه زماني بوجود ميآيد كه از نشاء هاي بزرگ استفاده شود.
ـ قهوه اي شدن كلم گل پس از برداشت محصول كه بر اثر تابش اشعه ماوراي بنفش روي آن ايجاد ميشود از اين نظر نبايد پس از برداشت محصول آنها را در مزرعه و بدون پوشش نگهداري كرد زيرا يك تابش ۲ ـ ۳ ساعته ميتواند موجب خسارت گردد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کــــاشت کلم بروکلــــــی

کــــاشت کلم بروکلــــــی


کلم بروکُلی از انواع سبزی و از خانواده کلم است.
بیشترین شباهت این سبزی به گل کلم است که یکی دیگر از اعضای این خانواده می‌باشد، با این تفاوت که بروکلی سبز رنگ است اما گل کلم علاوه بر نوعی سنتی آن که سفید رنگ می‌باشد، در رنگ‌های ارغوانی و زرد نیز یافت[SUP].[/SUP]
اندازه سر و رنگ براکلی بستگی به نوع واریته و محیط کاشت و زمان کاشت دارد. چنانچه بروکلی را در زمان مناسب کشت نکنند سرها زودتر از موعد مقرر به گل می‌نشیند. گل‌های بروکلی زردرنگ است.
واژهٔ بروکلی ایتالیایی و به معنای «بازوهای کوچک» است. این سبزی دارای ظاهری مانند درخت است با شکلی گوشتی و گلچه‌هایی که معمولا سبز رنگ بوده و با یک ترکیب درخت‌مانند بر روی شاخه‌هایی که از ساقهٔ گوشتی، کلفت و خوراکی جوانه زده‌اند تشکیل شده‌است. این گروه گلچه‌ها با برگ‌های زیاد احاطه شده‌است.

[FONT=courier new,courier,monospace]سودمندی[/FONT]
کلم، منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است.
سبزیجات تیره کلمیان مانند گل کلم و بروکلی پروتئین را در نواحی پرخطر رگ‌ها فعال می‌کند. یک ماده شیمیایی به نام سولفوروفان در یک سبزیجات وجود دارد که را فعال می‌کند و بنابر این امکان محافظت در برابر بیماری‌های قلبی از طریق خوردن سبزیجات وجود دارد.
هر چه بیشتر کلم بروکلی (و حتی کلم فندقی) خورده شود، خطر سرطان روده بزرگ و راست‌روده (انتهای روده بزرگ) در مردان کمتر می شود. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان‌های حلق، دهان، معده، پروستات معده و مثانه مرتبط است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بروکلی دارای ماده‌ای بنام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین ث، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌آید. کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.

کلم بروکلی به دلیل برخورداری از یک ماده گوگردی می‌تواند پوست را از آسیب‌های پرتو فرابنفش خورشید و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.
تولیدکنندگان
تولیدکنندگان اصلی بروکلی در جهان:
[SUP]
ده تولیدکننده بزرگ گل کلم و بروکلی (در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۸)
کشور
تولید (به تن)
جمهوری خلق چین
۸٬۵۸۵٬۰۰۰
هندوستان
۵٬۰۱۴٬۵۰۰
ایالات متحده آمریکا
۱٬۲۴۰٬۷۱۰
اسپانیا
۴۵۰٬۱۰۰
ایتالیا
۴۳۳٬۲۵۲
فرانسه
۳۷۰٬۰۰۰
مکزیک
۳۰۵٬۰۰۰
لهستان
۲۷۷٬۲۰۰
پاکستان
۲۰۹٬۰۰۰
بریتانیا
۱۸۶٬۴۰۰
جهان
۱۹٬۱۰۷٬۷۵۱



























منبع:http://horticulturecity.mihanblog.com/post/107[/SUP]
 
آخرین ویرایش:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشت كلم بروكسل Brussels sprouts

کشت كلم بروكسل Brussels sprouts

كلم بروكسل Brussels sprouts:

كلم بروكسل گياهي كند رشد و از خانواده كلم ها مي باشد . در فصل مناسب در بيشتر نقاط دنيا قابل كشت است . اين گياه در مناطقي كه داراي هواي ملايم است و يا در مناطقي كه برف سنگين مي بارد , زمستان گذراني مي كند .
گره هاي كلم بروكسل كه سرهاي كوچكي شبيه كلم برگ هستند در محور برگها و بن ساقه ها توليد مي شوند . اين سرها كه قطر آنها به ۳ تا ۵ سانتيمتر مي رسد و كاملاَ شبيه يك كلم برگ است , بخش خوردني گياه مي باشد. كلم بروكسل در هواي خنك و حتي در هواي كمي يخبندان رشد مي كند . اين گياه به زماني طولاني براي رشد احتياج دارد . در مناطقي كه گرما شديد است , كشت پائيزه موفقيت آميزتر است . كشت هاي آخر بهار تا اوايل تابستان مثمر ثمر است , مشروط بر اينكه فصل پائيز با خنكي شروع شود .

واريته هاي توصيه شده :
۱- bubbles ( بابلز) : زمان مورد نياز از كاشت تا برداشت ۸۲ روز مي باشد . اين واريته سازگار در برابر گرما و مقاوم در برابر زنگ است .
۲- Jadecross ( جيد كراس) : كاشت تا برداشت ۹۰ روز , مقاوم در برابر زردي .
۳- Jadecross E ( جيد كراس –اي): كاشت تا برداشت ۹۰ روز , محصول آن درشت و ساده در برداشت .
۴- Oliver (اليور) : كاشت تا برداشت ۸۵ روز , زودرس با ظاهري قشنگ و در چيدن آسان .
۵- PrinceMarrel (پرنس مارول) :كاشت تا برداشت ۹۰ روز , سفت و بسته با طعم شيرين .
۶- Royal Marel (رويال مارول ) : كاشت تا برداشت ۸۵ روز , سازگار در برابر پوسيدگي بن و سوختن سر شاخه ها . پر محصول با ميوه هاي سفت و سربسته .
۷- Valiant (والي ينت ) : كاشت تا برداشت ۹۰ روز- نرم و ظريف با ميوه هاي يكدست .
۸- Long Island Improres ( لانگ آيلندايم پروو) : كاشت تا برداشت ۹۰ روز – متغير – يكدست .
۹- Rubine (رابين ) : كاشت تا برداشت ۱۰۵ روز , تنه گياه و محصول آن قرمز رنگ هستند .كم محصول و دير رس.

زمان كاشت :
زمان كاشت يذر ۴ تا ۵ هفته قبل از نشا مي باشد . نشا و انتقال نهالهاي جوان ۹۰ تا ۱۰۰ روز قبل از يخبندان انجام مي شود . ( در اوايل تا اواسط تابستان ) .براي برداشت تابستانه از يك واريته زودرس و مقاوم به گرما استفاده كنيد و نهالهاي جوان را در اول فصل بهار انتقال دهيد . هواي بسيار گرم و هواي خشك در زمان رسيدن گره هاي كلم بروكسل , باعث تلخي آنها مي شوند . توليد پائيزه مقرون به صرفه ترو عملي ترين زمان در بيشتر مناطق مي باشد .

فاصله و عمق كاشت :
فاصله هر بوته با هم در يك رديف ۶۰ تا ۹۰ سانتيمتر يا فضاي چهار طرف هر بوته ۶۰ سانتي متر توصيه شده است . عمق كاشت بذرها ۳ تا ۴ سانتيمتر مي باشد . وقتي بلندي بوته ها به اندازه ۷ سانتيمتر رسيدند , مي توان آنها را جابجا كرده در بستر اصلي كشت كنيد .

داشت :
كلم بروكسل مانند گياهان هم خانواده خود از جمله براكلي كشت مي شود . كود سرك ازت را زماني كه طول بوته ها به ۳۰ سانتي متر رسيدند بدهيد . بعد از دادن كود سرك بلافاصله آبياري كنيد . در گرماي تابستان چنانچه خاك محل كاشت كلم بروكسل رطوبت كافي نداشته باشد , رشد گياه متوقف مي شود . در اين مرحله از رشد كنترل آفات مهم است . در اطراف گياه چيزي كاشته نشود . كشاورزان حرفه اي معتقدند كه براي توليد بيشتر ۶ تا ۸ برگ پائين بوته ها در هنگامي كه گره هاي كلم در حال رشد هستند بهتر است چيده شوند . اين كار باعث قوي شدن قسمت بالاي گياه و در نتيجه پر محصولي گياه مي شود . همچنين عقيده دارند كه سه هفته قبل از برداشت قسمت بالاي گياه از تنه جدا گردد . اين كار هم باعث قوي شدن گياه و هم پر تعداد شدن سرها مي شود .

برداشت :
گره هاي كوچك بر روي تنه گياه , سرهائي به قطر ۵/۲ تا ۵ سانتيمتر توليد مي كنند . اين سرها همان قسمت اصلي و خوردني گياه بروكسل مي باشد . سرهاي پائين تر تنه گياه زودتر مي رسند . بهتر است برداشت قبل از زرد شدن برگ گياه انجام گردد .

مواردي درباره كاشت و داشت بروكسل :
شته ها و كرم ها آفت هاي مهم بروكسل مي باشند كه با سم پاشي از بين مي روند . به كلم بروكسل كلم كوچولو مي گويند . احتمال مي رود محل اصلي اين گياه كشور بلژيك باشد . مانند گياهان خانواده كلمها , بروكسل در هواي خنك كشت مي گردد .

ارزش غذائي و فوايد كلم بروكسل :
برخلاف ساير گياهان سبز , كلم بروكسل سرشار از پروتئين مي باشد . گرچه پروتئين كلم بروكسل كامل نيست و فاقد اسيدهاي آمينه ضروري مي باشد , ليكن مصرف آن با حبوبات پروتئين مورد نياز را كامل مي كند . پژوهشهاي اخير دانشمندان نشان مي دهد كه گياهان خانواده كلمها از تشكيل بعضي از سرطان ها در بدن جلوگيري مي كند .

مواد مغذي كلم بروكسل :
نصف فنجان كلم بروكسل پخته شده حاوي :
۳۰ كالري
۲۰۰ گرم پروتئين
۷ گرم كربوهيدرات
۲ گرم فيبر غذائي
۲۴۷ ميلي گرم پتاسيم
۴۸ ميلي گرم ويتامينc
۴۷ ميگرو گرم فوليت
۵۶۱ (Iu)ويتامين A

طرز تهيه و مصرف :
بروكسل زياد از حد پخته نشود . برگهاي اطراف سر زودتر از وسط آن پخته مي شوند . كلم هاي بزرگ را نصف كرده يا قاچ كنيد . بيشتر از ۷ تا ۱۰ دقيقه پخت نشود .

نگهداري در خانه :
بهترين روش براي نگهداري كلم فريز كردن آنست . مانند ساير كلم ها قبل از فريز كردن آنها را در ظرف آبجوش مدتي نگهداريد .
۱-كلم هاي سالم و سفت را انتختب كنيد .
۲-برگهاي زرد و ضعيف اطراف سر را جدا كرده و سر را در آب سرد بشوئيد .
۳-سرها را به نسبت كوچكي و بزرگي به مدت ۳ تا ۵ دقيقه در آب جوش نگهداريد .
۴-سپس آنها را در يك ظرف آب يخ بريزيد و ۵ دقيقه نگهداريد .
۵-سرها را آبكشي كرده در كيسه هاي پلاستيكي بگذاريد .
۶-بمدت يكسال در فريزر نگهداريد .

دستور تهيه غذا:
گره هاي كلم بروكسل را در كره خردل ابتدا سرخ كرده و بعد در كمي آب بجوشانيد . اين بهترين روش پختن بروكسل است .کلم ها را مي توان در هر خورشتي کرد.اين بستگي به زائقه فرد دارد.
۱-نيم كيلوگرم بروكسل كوچك , سفت و سبز رنگ.
۲-نصف قاشق چايخوري نمك
۳-نصف فنجان آب
۴-۲ قاشق غذاخوري كره خردل يا مارجرين
۵-۲ قاشق غذاخوري خردل Dijon
۶-مقداري نمك وفلفل
سر كلم را به دو يا چهار قسمت تقسيم كنيد و يا بصورت × با چاقو قاچ كنيد . كلم ها و مقداري نمك در يک ديگچه ريخته بجوشانيد . بعد از مدتي سر ديگچه را بسته , شعله را كم كنيد تا به آرامي بپزد . هر از چند گاهي ديگچه را تكان بدهيد . بعد از ۸ تا ۱۰ دقيقه آبكشي كنيد . در يك ماهيتابه كره را گرم كنيد . خردل Dijon را به آن اضافه كرده بهم بزنيد تا مخلوط شود . بعد از ۳۰ ثانيه بهم زدن كلم بروكسل را در ماهيتابه محتوي مخلوط كرده و خردل بريزيد . نمك و فلفل اضافه كنيد .غذا براي ۳ تا ۴ نفر آماده است .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره كلم برگ چه مي دانيد؟
کــــاشت کلم بروکلــــــی
کشت كلم بروكسل Brussels sprouts
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلم بروکلی در درمان بیماری های سرطانی و دیابت و مشکلات پوستی تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران”ایسکانیوز”: بروکلی از خانواده کلم هاست و سرشار است از ویتامین های A و D.بروکلی در فصلهای خنک بهترین و بیشترین محصول می دهد .
قسمت خوراکی بروکلی “سر” نامیده می شود . سر اصلی در مرکز و بالای گیاه روئیده می شود .
وقتی سر اصلی برداشته و قطع شود , سرهای جانبی شروع به رشد کرده , ظاهر می شوند در بیشتر مناطق آمریکا در فصلهای بهار و پائیز دو بار محصول بدست می آید بروکلی از سبزیهایی است که بهترین فصل آن پاییز و زمستان است و منبع خوب ویتامین c و فیبر است.
ساقه بروکلی باید سفت بوده و سر آن بنفش یا سبز تیره باشد. غنچه های آن بایدبه صورت بسته باشد و گلهای آن زرد نشده باشد.
بروکلی را می توانید ۳ روز یا بیشتر در یخچال نگهداری کنید. قبل استفاده از بروکلی آن را خوب با آب بشویید و برگها و ساقه های سفت آن را جدا کنید و ساقه های نازک و گلهای کوچک آن را خرد کرده و استفاده کنید .فصل زمستان مناسبترین زمان برای کاشت مستقیم بذر این گیاه در زمین می باشد.

خواص کلم بروکلی:
خاصیت ضد سرطانی:
در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
به گفته دانشمندان ،اگر چه کلم بروکلی و گوجه فرنگی هردو دشمن سرطان هستند،اما اگر این دو سبزی با هم ترکیب شود وبه عنوان بخشی از رژیم غذایی با هم خورده شوند،در کاهش ابتلا به سرطان پروستات بسیار مؤثرند .
این محققان اظهار می کنند وقتی کلم بروکلی و گوجه فرنگی با هم خورده می شوند تأثیرات بیشتری دارند و شاید این به دلیل ترکیب فعال کننده های بیوشیمایی باشد که در هر دو سبزی وجود دارد و می توانند به روشهای مختلف اثرات ضد سرطانی داشته باشد.
به گفته این دانشمندان مردان سالمندی که به سرطان پروستات مبتلا هستند ودر انتظار شیمی و اشعه درمانی هستند باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند.این دانشمندان به مردان توصیه می کنند که روزانه یک چهارم فنجان کلم بروکلی ودو پنجم فنجان گوجه فرنگی تازه مصرف کنند.
پزشکان می گویند: که سبزیهای برگدار(مانند بروکلی و کلم پیچ)به شکل طبیعی حاوی ماده شیمیایی سلفورافان است که از رشد و افزایش سلولهای سرطانی در سینه جلوگیری می کند.
محققان معتقدند که مواد موجود در کلم بروکلی بدون ایجاد اختلال د رساز و کار سلولهای طبیعی، سلولهای سرطانی را(در ۲ نوع سرطان تخم دان و لوزالمعده) از بین می برد.
خاصیت ضد سرطانی آن به دلیل وجود مقادیر فراوان ایندول،گلوکز زینولات ،بتا کاروتن وویتامین Cاست.کلم بروکلی یا گل کلم سبز از خانواده کلم و منبع بسیار خوبی از ویتامینCدر مواد غذایی می تواند از بروز سرطان های دستگاه گوارش،سرما خوردگی و بیماری های وابسته به آن پیشگیری کند.همچنین ویتامین Cدر جذب کلسیم و آهن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
محققان در یافته اند که مواد موجود در کلم بروکلی و فلفل قرمز ،بدون ایجاد اختلالی در ساز و کار سلول های طبیعی ،سلول های سرطانی را در نوع سرطان تخمدان و لوزالمعده از بین می برد

در ضمن بروکلی شما را از سرطان سینه محافظت می کند:
برخی از سبزیها مانند بروکلی، حاوی ماده ضد سرطان سیبروکلی (broccoli ):است.
از بین بردن باکتری ها:
بر اساس نتایج پژوهشی در فرانسه، ماده ای در کلم بروکلی وجود دارد که باکتریهای معده را از بین می برد. دانشمندان می گویند که یکی از راههای خوب برایپیشگیری از ابتلا به بیماریهای معده و روده( به ویژه در کشورهای د رحال توسعه) خوردن کلم بروکلی است.
درمان دیابت:
مصرف کلم بروکلی در از بین بردن عوارض قلبی دیابت موثر است.
محققان اعلام کردند، تحقیقات نشان می دهد استفاده از کلم بروکلی، آسیب رگ های خونرسان قلب را که بر اثر دیابت ایجاد شده است ترمیم می کند..
کلم بروکلی به جای کرم ضد آفتاب:
گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که کلم بروکلی به دلیل برخورداری از یک ماده گوگردی می تواند پوست را از آسیب های اشعه فرابنفش خورشید و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.
دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در مجله “شرح مباحثات آکادمی ملی علوم” (Pnas) منتشر کرده اند، کشف کردند که جوانه ها و برگ های تازه کلم بروکلی می تواند تاحد قابل توجهی پوست را از صدمات تابش اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. اشعه فرابنفش خورشید یکی از دلایل محیطی ابتلا به سرطان پوست است.
به گفته این دانشمندان می توان با مالیدن یک لایه نازک از برگ های تازه این کلم، پوست را درمقابل این تابش ها محافظت کرد.
وجود ترکیب شیمیایی “سولفورافان” در برگ های جوان کلم بروکلی قرمزی و التهاب پوست که نشان دهنده آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش به سلولهای بافت پوست است را کاهش می دهد.
اکنون دانشمندان جان هاپکینز اظهار داشته اند که ماده سولفورافان سلولهای پوست را برای تولید آنزیم های محافظتی فعال می کند. این آنزیم ها از سلولها در مقابل آسیب های اشعه های مضر آفتاب محافظت می کنند.
در این آزمایش لایه نازکی از پوست بدن داوطلبان به قطر حدود یک سانتی متر تحت درمان با سولفورافان قرار گرفت و پس از آن اشعه فرابنفش به این لایه تابیده شد.
نتایج این آزمایش نشان داد که قرمزی و التهاب پوست بطور متوسط تا ۳۷ درصد کاهش یافت که این رقم در افراد مختلف بین ۸ تا ۷۸ درصد متغیر بود.
به گفته این محققان، این ترکیب شیمیایی حتی اگر سه روز قبل از معرض دربرابر تابش اشعه فرابنفش روی پوست مالیده شود، می تواند از آسیب های این اشعه مضر آفتاب محافظت کند.
درمان پوکی استخوان:
انواع سرطان، آلزایمر(فراموشی دوران پیری)، بیماریهای قلبی، آرتریت( التهاب مفاصل) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.
فیبر غذایی بالای موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.
کلسیم موجود دربروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.
ولی چون شیر علاوه بر کلسیم، دارای ویتامینD نیز می باشد که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند، به عنوان منبع بهتری برای رفع پوکی استخوان مطرح می شود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
لم بروکلی و خواص آن منبع:راسخون
در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار می آید و نه تنها به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
تحقیقات 20سال اخیر نشان می دهد که مقدار زیاد کلم بروکلی در رژیم غذایی افرادباعث کم شدن خطر ابتلا به سر طان های مثانه حنجره،مری،ریه،پروستات،سینه وروده بزرگ می شود.خاصیت ضد سرطانی آن به دلیل وجود مقادیر فراوان ایندول،گلوکز زینولات ،بتا کاروتن وویتامین Cاست.کلم بروکلی یا گل کلم سبز از خانواده کلم و منبع بسیار خوبی از ویتامینCدر مواد غذایی می تواند از بروز سرطان های دستگاه گوارش،سرما خوردگی و بیماری های وابسته به آن پیشگیری کند.همچنین ویتامین Cدر جذب کلسیم و آهن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
محققان در یافته اند که مواد موجود در کلم بروکلی و فلفل قرمز ،بدون ایجاد اختلالی در ساز و کار سلول های طبیعی ،سلول های سرطانی را در نوع سرطان تخمدان و لوزالمعده از بین می برد.
به گفته دانشمندان ،اگر چه کلم بروکلی و گوجه فرنگی هردو دشمن سرطان هستند،اما اگر این دو سبزی با هم ترکیب شود وبه عنوان بخشی از رژیم غذایی با هم خورده شوند،در کاهش ابتلا به سرطان پروستات بسیار مؤثرند .
این محققان اظهار می کنند وقتی کلم بروکلی و گوجه فرنگی با هم خورده می شوند تأثیرات بیشتری دارندوشاید این به دلیل ترکیب فعال کننده های بیوشیمایی باشد که در هر دو سبزی وجود دارد و می توانند به روشهای مختلف اثرات ضد سرطانی داشته باشد.به گفته این دانشمندان مردان سالمندی که به سرطان پروستات مبتلا هستند ودر انتظار شیمی و اشعه درمانی هستند باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند.این دانشمندان به مردان توصیه می کنند که روزانه یک چهارم فنجان کلم بروکلی ودو پنجم فنجان گوجه فرنگی تازه مصرف کنند.
مشخصات کلم بروکلی تازه :
هنگام خرید بروکلی باید به ساقه های ایستاده با رنگ سبز دقت شود و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کنید .می توانید آن را به مدت 3روز در یخچال نگهداری کنید.از کلم بروکلی می توان به صورت خام در سالاد استفاده کرد.در صورت تمایل آن را به صورت پخته (به مدت 8تا12 دقیقه آن را بجوشانید)همراه با آبلیمو در کنار خوراک گوشت ،مرغ،ماهی ویا در سوپ استفاده کنید.
 

maryam.soltani

عضو جدید
سلام من بروکلی کاشتم حدودا 40 سانتت رشد کرده اما هنوز گل نداده نمیدونم اشکال کار کجاست ضمنا نمیدونم آیا جای درستی مطلب گذاشتم یا نه
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام من بروکلی کاشتم حدودا 40 سانتت رشد کرده اما هنوز گل نداده نمیدونم اشکال کار کجاست ضمنا نمیدونم آیا جای درستی مطلب گذاشتم یا نه


سلام شما کِی کاشت کردین؟

به طور کلی در بروکلی فاصله کاشت دراندازه و زمان بلوغ تاثیر داره!
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کلم پیچ یا کلم برگ ( CABBAGE )

کلم پیچ یا کلم برگ ( CABBAGE )

کلم پیچ یا کلم برگ ( CABBAGE )









كلم پيچ



گياهي است دوساله كه برگهاي فشرده وبه هم چسبيده آن مصرف خوراكي دارد به اين برگهاي فشرده اصطلاحاً هد مي گويند برگهاي كلم پيچ ممكن است به صورت صاف وياخشن باشد كلم هايي كه داراي برگهاي خشن وزبر مي باشد اصطلاحاً به اين نوع كلم ها , كلم ساووي savey گويند ساقه در كلم پيچ بسيار كوتاه بوده وبرگها از ميان گره هاي كوتاه خارج مي شود وبه خاطر اينكه برگها از نزديك هم خارج مي شوند وبه صورت فشرده وپيچيده درمي آيد درسال دوم كلم توليد ساقه گل دهنده مي نمايد وگياهي است دگر گشن ودگر گشني كلم ها به خاطر ناسازگاري مي باشد. بذرهاي كلم ها به صورت گرد , ريز وبه رنگ خاكستري ياقهوه اي مي باشد .كلم پيچ از نظر رنگ برگ به صورت سفيد , قرمز ويابنفش می باشد.برگها دركلم پيچ سفيد ضخيم بوده ولي در كلم پيچ قرمز وميلان نازك مي باشند به همين خاطر هدياسر دركلم پيچ قرمز ياميلان كوچكتر از كلم پيچ سفيداست. دركلم ها ماده اي بنام استيل كولين وجوددارد كه اين ماده براي افرادي كه ناراحتي هاي روده اي ومعده دارند مفيد مي باشد طعم تلخ كلم ها مربوط به گلوكزنيات مي باشد.كلم ها مثل بقيه سبزيها به صورت زودرس , ميان رس وديررس وجوددارند .

كلم هاي زودرس معمولاً داراي عملكرد پائين تري مي باشد ولي كلم هاي ديررس عملكرد بيشتري توليد مي كنند. كلم پيچ زودرس معمولاً باارزش تر از كلم پيچ ديررس مي باشد چونكه برگهاي سبز بيشتر از برگهاي سفيد ودركلم پيچ زودرس است. كلم پيچ همانند ساير كلم ها به آب زيادي نياز دارد وبرخي از ارقام آن مي توانند دماي تا°C 5- رانيز تحمل نمايند كلم پيچ از محصولات فصل خنك بوده وبهترين عملكرد ومرغوبترين محصول رادرمناطق خنك ومرطوب توليد مي كند درمناطقي محصول خوبي مي دهد كه رطوبت به اندازه كافي در اختيار گياه قرارگيرد

ضمناً براي تشكيل هدمناسب وفشرده مي بايستي هواخنك باشد چنانچه رسيدن كلم ها همزمان باهواي گرم باشد معمولاً هدها به خوبي فشرده نمي شوند وحالت باز تري پيدا مي كنند پيچيدن برگها در كلم به عوامل زيادي بستگي دارد . هر عاملي كه رشد رويشي برگهارا افزايش دهد مي تواند درپيچيدن برگها تاثيرمنفي بگذارد براي نمونه مصرف كود ازته بيش از حد , هواي گرم وآبياري زياد باعث كاهش فشردگي برگها مي شود. دماي مناسب براي رشد ونمو مطلوب كلم °C 20مي باشد دمانبايستي كمتر از °C 10 باشد چونكه دركمتر از°C 10 رشد گياه كند مي شود وهمچنين دمابيشتر از °C 20 نباشد. در مناطقي كه هواگرم باشد دوره رشد رويشي كوتاه شده وعملكرد كاهش پيدا مي كند. گلدهي در كلم هاي دوساله تحت تاثير ورنالیزاسیون قرار مي گيرد در مناطق گرمسيری گياه مي تواند به صورت چندساله رشد نمايد دماي°C 7-4 به مدت 5 هفته براي پديده ورناليزاسيون كافي مي باشدچنانچه بعداز ورناليزاسيون هواخيلي گرم باشد ممكن است گلدهي به تاخيرافتاده وياگلدهي متوقف شود. كلم ها درانواع مختلفي از خاكها قادربه رشد مي باشند چنانچه هدف توليد محصول زودرس باشد نمي توان درخاكهاي شني يا سبك اقدام به كشت نمود وچنانچه هدف توليد محصول بالا وديررس باشد مي توان آن را درخاكهاي سنگين ورسي كشت كرد.

كلم ها نياز زيادي به موادغذائي دارند هرچقدر خاك قويتر وحاصلخيز تر باشد مرحله تشكيل هد سريعتر صورت مي گيرد. كيفيت كلم بستگي به دوره رشد آن دارد وهر چقدر دوره رشد سريعتر باشد كيفيت برگهاي كلم ازارزش بالاتري برخوردار خواهند بود كه مي توان بامصرف كود رشد آن راسريع كرد.




كلم پيچ سفيد alba كلم پيچ قرمز rabra كلم پيچ ميلان sabunta



كلم ها به دوصورت كشت مستقيم ونشاكاري كشت ميگردند . كشت مستقيم بذر بعداز برطرف شدن سرماي اوايل بهار صورت مي گيرد

كشت مستقيم بيشتر درمناطق سردسير انجام مي گيرد دراين روش فاصله بين رديف را70 cm وفاصله بين بوته هارا cm 40-30 وعمق كشت را cm 1 درنظر مي گيرند.




عمليات داشت


كنترل علفهاي هرز درمراحل اوليه رشد الزامي مي باشد سله شكني نيز به منظور حفظ رطوبت خاك , نرم كردن خاك وكنترل علفهاي هرز صورت مي گيرد دركلم ها آبياري مي بايستي به صورت منظم صورت گيرد آبياري كلم ها درموقعي كه سرها مي رسند ضروري مي باشد. بارندگي زياد ويانوسانات آبياري باعث شكافته شدن سركلم مي شود .براي جلوگيري از شكافتگي معمولاً درموقع رسيدن آبياري راكاهش مي دهند وثانياً باهرس ريشه ازطريق پيچاندن سركلم از شكافتن سركلم جلوگيري مي نمايد باپيچاندن سركلم تعدادي ازريشه ها قطع شده درنتيجه گياه دچار نوسانات رطوبتي نمي شود دركلم پيچ حداكثرجذب موادغذايي درموقع تشكيل سرمي باشد ودربقيه گياهان نيز بحراني ترين مرحله براي جذب موادغذايي موقع گلدهي وتشكيل ميوه مي باشد دراين مرحله چنانچه گياه باكمبود موادغذايي مواجه شد ممكن است گل ها ريزش كرده وميوه ها كوچكتر شود .دربرخي از گياهان براي رشد بيشتر ريشه وهمچنين افزايش مقاومت گياه درمقابل خشكي , تنش خشكه به گياه وارد مي كنند. زمان تنش خشكي اهميت دارد . واين تنش مي بايستي قبل ازاينكه گياه وارد مرحله گلدهي ياميوه دهي شود صورت بگيرد اگر درحين ميوه دهي تنش به گياده اعمال شود هم گل ها ريزش پيدامي كنند. هم تعدادميوه كاهش پيدا ميكندوهم اندازه ميوه هاي تشكيل شده ريزتر مي شود.كلم پيچ نياز به فسفر وپتاس زيادي دارد.




برداشت


زمان برداشت هنگامي است كه سرهاي كلم به خوبي تشكيل شدند وكاملاً سفت مي باشند

وهمچنين درموقع رسيدن سرها نوك آن نرم مي شود معمولاً موقعي كه وزن هد 2-1 كيلوگرم باشد از بازار پسندي بيشتري برخوردار است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كلم چينـــــــي

كلم چينـــــــي

كلم چینی :


(Brassica Pekinensis , B. chinensis)
منشأ آن از آسیای شرقی است. كلم چینی در این مناطق از نظر فیزیولوژیكی دو ساله است ولی در مناطق معتدل یكساله كشت می شود. قسمت خوراكی این كلم برگهای ناصاف بیضی شكل و یا كشیده آن است.گلهای كلم چینی در دمای پایین تر از ۱۲ درجه سانتی گراد و یا درروزهای بلند به وجود می آید این گیاه بدون ساقه است دمای پایین ( ۲ ـ ۸ درجه سانتیگراد ) در هنگام جوانه زنی گیاه را قبل از تشكیل پیچ برگ به گل دهی سوق می دهد.


ارزش غذایی :كلم چینی كه بصورت سالاد و یا پخته مورد مصرف قرار می گیرد به علت داشتن اسیدهای آمینه ضروری و مقداری پروتئین و كربوهیدرات و ویتامین C یكی از مهمترین گیاهان این خانواده است.



كاشت، داشت و برداشت :

این كلم در زمین های لومی بهترین نتیجه را می دهد. احتیاج آن به آب زیاد است و در مقابل خشكی نیز حساس است. كلم چینی دمای تا ۶ ـ درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می كند. كودهای شیمیایی مورد نیاز حدود ۱۲۰ كیلو ازت ( قبل از كاشت و بقیه به فرم كود سرك ) ۸۰ كیلو P۲o۵ و ۱۶۰ كیلو K۲o در هكتار است.


عملیات برداشت كلم چینی شبیه كلم پیچ است یعنی اینكه كلم را از بوته جداكرده و برگهای خارجی آن را قطع می كنند و آنرا برای فروش به بازار عرضه می كنند شرایط نگهداری آن مشكل است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کشت كلم
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]از محصولات کشاورزی عمده رحمت آباد می توان به کلم اشاره کرد كه عمدتا در 2 نوع كشت مي‌شود.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف) گل كلم:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] بذراين نوع كلم در اوائل بهار به صورت پر كاشته می شود و تقريباً پس از 40 روز نهال آن را باريشه از زمين جدا كرده و در مزرعه اصلی با فاصله مناسب در ردیف های منظم می کارند « فاصله بين نهال‌ها بايددرحدود40 الي 50 سانتي‌متر باشد ».
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] زماني كه گل كلم مي‌رسد آن را از ساقه با داس يا چاقو جداكرده و پس از قطع كردن برگ‌ها محصول را به بازار فروش منتقل مي‌كنند.

[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] ب) كلم پيچ« كلم برگ»:
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] كلم پيچ در رحمت آباد در اول بهار تخم‌پاشي و پس از 40 روز نهال آن را به مزارع ديگر به منظور كاشتن منتقل مي‌كنند در رحمت آباد دو نوع كلم پيچ كشت مي‌شود.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]كلم پيچ قرمز:
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] رنگ اين نوع كلم، قرمز متمايل به بنفش است كه كشت آن در منطقه در حد متوسط است.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]-كلم پيچ سفيد: رنگ اين نوع كلم سفيد بوده و از نظر شكل ظاهري همانند كلم پيچ قرمز است ميزان كشت اين محصول در منطقه در حد متوسط است.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ویدیوی آموزش کاشت کلم بروکلی​


ارزش غذاییمقدار موجود در 100 گرم کلم بروکلی خام
انرژی (کالری)31 گرم
کربوهیدرات6 گرم
پروتئین2.6 گرم
فیبر2.4 گرم
چربی کلم بروکلی0.3 گرم
ویتامین C135 درصد نیاز روزانه
ویتامین K116 درصد نیاز روزانه
ویتامین A11 درصد نیاز روزانه
ویتامین B9 (فولات)14 درصد نیاز روزانه
پتاسیم8 درصد نیاز روزانه
فسفر6 درصد نیاز روزانه
سلنیوم3 درصد نیاز روزانه
 

پیوست ها

  • brocolli.zip
    7.3 مگایابت · بازدیدها: 1

Similar threads

بالا