کار با برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle)، در برنامه نویسی اندروید

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فهرست مطالب:

  1. جابجایی چند خط از کدها به صورت همزمان، به سمت راست یا به سمت چپ، در برنامه eclipse ، در برنامه نویسی اندروید
  2. اشتباه رایج هنگام حذف پروژه های اندروید در برنامه Eclipse
  3. تغییر اندازه فونت عنوان (title) مربوط به Tab های باز شده در قسمت Editor برنامه Eclipse (و همچنین تغییر برخی ویژگی های دیگر آن، مثل کامل نمایش دادن نام فایل) ، در برنامه نویسی اندروید
  4. حذف علامت ضربدر موجود در بالای Tab های قسمت Editor (حذف علامت مربوط به بستن Tab ها)، در برنامه Eclipse ، در برنامه نویسی اندروید
  5. نحوه تشخیص Exception های مربوط به یک سری کد، هنگام استفاده از try و catch ، به صورت خودکار و توسط خود برنامه Eclipse ، در برنامه نویسی اندروید
  6. تغییر مسیر Workspace (محلی هم برای نگه داری فایل های پروژه ها و هم متناظر با پروژه های import شده)(یا در واقع، داشتن چندین Workspace به صورت همزمان که با انتخاب هر Workspace ، پروژه های متفاوتی در بخش Package Explorer نمایش داده شود)، در برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle)
  7. تعیین نمایش یا عدم نمایش شماره متناظر با خط ها در ادیتور (Editor) کد، در برنامه Eclipse
  8. شیوه های نصب پلاگین (plugin)(آنلاین و آفلاین) برای برنامه Eclipse
  9. معرفی پلاگین Eclipse Color Theme برای تغییر ظاهر و رنگ بندی کدها (تغییر Theme رنگ بندی کدها)، در برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle)
  10. نصب یک پلاگین (Plugin) (پلاگینی که قبلا فایل (فایل jar) آن را از اینترنت دانلود کرده اید)(نصب دستی)، برای برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle)
  11. معرفی پلاگین EditBox برای رنگی کردن پس زمینه (highlight کردن) بلوک های کد در ادیتور (Editor)، در برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle)



منبع: kelidestan
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
جابجایی چند خط از کدها به صورت همزمان، به سمت راست یا به سمت چپ، در برنامه eclipse ، در برنامه نویسی اندروید

جابجایی چند خط از کدها به صورت همزمان، به سمت راست یا به سمت چپ، در برنامه eclipse ، در برنامه نویسی اندروید

در این کلید قصد داریم که یک نکته ساده اما کاربردی را شرح بدهیم. حتما تاکنون برایتان پیش آمده است که چند خط از کدها، زیادی در سمت راست و یا در سمت چپ قرار گرفته اند و برای مرتب کردن آنها، تصمیم به جابجا کردن آنها به سمت راست یا به چپ را گرفته اید :

679.jpg

ممکن است که در نگاه اول، ساده ترین راه، جابجایی تک تک خط ها باشد، اما این کار واقعا عذاب آور است. بنابراین در این کلید، شرح می دهیم که چگونه می توانیم در برنامه eclipse ، چند خط از کدها را به صورت همزمان به سمت راست یا به سمت چپ جابجا کنیم.
ابتدا خط هایی از کدها که می خواهیم در یک جهت جابجا کنیم را با موس انتخاب می کنیم :

680.jpg


اکنون شرح می دهیم که بعد از انتخاب کردن خط ها، برای هر حالت، چه باید بکنیم (برای تمام موارد زیر، باید خط ها انتخاب شده باشند) :


جابجا کردن به سمت راست، به اندازه 4 کاراکتر :


روش اول : در برنامه eclipse ، از منوی Source ، گزینه Shift Right را انتخاب می کنیم :

682.png

یا اینکه :
روش دوم : کلید tab از کیبورد را فشار می دهیم.


جابجا کردن به سمت چپ، به اندازه 4 کاراکتر :


روش اول : در برنامه eclipse ، از منوی Source ، گزینه Shift Left را انتخاب می کنیم :


683.png

یا اینکه :
روش دوم : کلیدهای shift و tab از کیبورد را به صورت همزمان فشار می دهیم.
بنابراین با استفاده از موارد بالا، می توانیم محل قرارگیری کدها نسبت به بقیه بخش ها را تنظیم کنیم :

681.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اشتباه رایج هنگام حذف پروژه های اندروید در برنامه Eclipse

اشتباه رایج هنگام حذف پروژه های اندروید در برنامه Eclipse

ممکن است شما قبلا یک پروژه اندروید در برنامه eclipse ساخته باشید و سپس در پنجره برنامه eclipse ، آن پروژه را delete کنید تا از لیست پروژه ها حذف شود. اگر شما دوباره یک پروژه جدید با همان نام بسازید، مشاهده خواهید کرد که تعدادی فایل اضافه درون فولدر پروژه وجود دارد. دلیل این مشکل این است که فایل های مربوط به پروژه قبلی هنوز وجود دارد و شما وقتی یک پروژه جدید با همان نام می سازید، فایل های پروژه جدید درون فولدر حاوی فایل های پروژه قبلی قرار می گیرد و سپس برنامه eclipse ، تمامی آن فایل ها را با هم نمایش خواهد داد. بنابراین هر زمان که خواستید یک پروژه را حذف کنید، فولدر مربوط به آن در فولدربندی اصلی ویندوز را delete کنید (فولدر آن پروژه اندروید در آدرس Workspace).


علاوه بر این در برنامه eclipse نیز، بر روی نام پروژه، با موس، کلیک سمت راست نموده و با گزینه delete ، نام آن پروژه اندروید را از لیست پروژه ها حذف کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تغییر اندازه فونت عنوان (title) مربوط به Tab های باز شده در قسمت Editor برنامه Eclipse

تغییر اندازه فونت عنوان (title) مربوط به Tab های باز شده در قسمت Editor برنامه Eclipse

تغییر اندازه فونت عنوان (title) مربوط به Tab های باز شده در قسمت Editor برنامه Eclipse (و همچنین تغییر برخی ویژگی های دیگر آن، مثل کامل نمایش دادن نام فایل) ، در برنامه نویسی اندروید :


هنگامی که در برنامه eclipse (یا ADT Bundle) ، تعداد زیادی فایل از پروژه اندروید را باز می کنید و در حال ویرایش آنها هستید، یکی از مواردی که ممکن است آزاردهنده باشد این است که عنوان tab های باز شده برای فایل ها، که نمایش دهنده نام فایل ها می باشد، به صورت خلاصه در آمده و تنها ابتدای آن را می بینیم و در خیلی از موارد، دیگر نمی توانیم نام فایل ها را تشخیص بدهیم (عملا مجبور می شویم که تعدادی فایل را ببندیم) :


1010.jpg



اما ما قصد داریم که در این مبحث، با کوچکتر کردن فونت متن عنوان های (title) مربوط به tab ها و همچنین تعیین یک سری ویژگی های دیگر برای برنامه eclipse ، این مشکل را برطرف کنیم تا بتوانیم نام فایل ها را به طور کامل ببینیم و همچنین تعداد بیشتری از نام فایل ها را به طور همزمان مشاهده کنیم. علاوه بر این، برخی ویژگی های دیگر نمایش tab ها را هم تغییر خواهیم داد که به مشاهده بهتر آنها، کمک می کند.

دقت شود که با این تغییرات، tab های موجود در پنجره هایی مثل پنجره Package Explorer نیز تغییر داده می شوند، ولی اهمیت زیادی ندارد.


تغییر دستی کدهای CSS مربوط به اندازه فونت عنوان های (title) مربوط به tab ها :

برنامه eclipse ، برخی از تنظیمات مربوط به متن ها و سایر موارد را با استفاده از کدهای CSS ذخیره می کند. یعنی در تعدادی فایل، یک سری کد CSS نوشته شده است که با خواندن آنها، برخی از ویژگی های برنامه eclipse تعیین می شود. بنابراین ما با تغییر دستی آن فایل ها (بدون نیاز به کار با خود برنامه eclipse) می توانیم برخی تنظیمات برنامه eclipse را تغییر بدهیم.

قبل از هر چیز، اگر برنامه eclipse باز است، آن را ببندید.

اکنون به محل نصب برنامه eclipse بروید (یا اگر از ADT Bundle استفاده می کنید، به محل نصب آن رفته و پوشه مربوط به eclipse را بیابید)، سپس از آن به مسیر مشابه مسیر زیر بروید (شماره ها متفاوت می باشد) :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]/[/COLOR]plugins[COLOR=#339933]/[/COLOR]org.[COLOR=#006633]eclipse[/COLOR].[COLOR=#006633]platform_X[/COLOR].[COLOR=#006633]X[/COLOR].[COLOR=#006633]X_V[/COLOR].[COLOR=#006633]XXXX[/COLOR][COLOR=#339933]/[/COLOR]css[/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در این مسیر، تعدادی فایل CSS وجود دارد :

1011.jpg


شما بر اساس سیستم عامل کامپیوتر خود، باید یکی از فایل ها را باز کنید (با یک برنامه ویرایشگر متن، مثل برنامه Notepad ویندوز). مثلا کامپیوتر بنده دارای سیستم عامل ویندوز 8 است و بر حسب تجربه و با دستکاری فایل های فوق (با تغییر اندازه متن که در ادامه نحوه انجام آن را شرح می دهیم)، متوجه شدم که با تغییر فایل e4_default_winxp_blu.css ، برنامه eclipse تغییر می کند :

1012.jpg

من توصیه می کنم که فایل را با یک ویرایشگر متن حرفه ای باز کنید (همیشه یکی داشته باشید)، چون اگر مثلا از Notepad ویندوز استفاده کنید، ممکن است کدها را به هم ریخته نمایش می دهد (مثلا همه کدها را تنها در یک خط نمایش بدهد).


من از برنامه Adobe Dreamweaver استفاده می کنم، بنابراین فایل e4_default_winxp_blu.css را با آن باز می کنم (شما باید فایل مناسب برای سیستم عامل خود را باز کنید) :

1013.jpg

همان طور که مشاهده می کنید، یک سری ویژگی ها برای کلاسی (class) با نام MPartStack تعیین شده است (اگر فایل شما فرق دارد، باید در فایل مورد نظر نیز دقیقا به دنبال همین نام بگردید) :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace].[COLOR=#006633]MPartStack[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    font[COLOR=#339933]-[/COLOR]size[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]9[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]simple[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]true[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]mru[COLOR=#339933]-[/COLOR]visible[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]false[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در کدهای فوق، ویژگی font-size است که اندازه فونت ها را تغییر می دهد (مثلا من برای تشخیص فایل مربوط به سیستم عامل کامپیوترم، ابتدا آن را برابر 25 قرار می دادم تا با بیش از حد بزرگ شدن عنوان های مربوط به tab ها در editor ، متوجه شوم که تغییر کدام فایل، موثر است) (بعد از تغییر دادن باید برنامه eclipse را باز کنیم) :

1014.jpg

مشاهده می کنید که تغییرات به tab های دیگر، مثل Package Explorer ، نیز اعمال شده است.

اکنون باید اندازه فونت های عنوان ها را کوچک کنیم. میزان کوچک کردن اندازه فونت ها، انتخابی است و مثلا من عدد 9 را به 7 تغییر می دهم و تغییرات فایل را ذخیره (save) می کنم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace].[COLOR=#006633]MPartStack[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    font[COLOR=#339933]-[/COLOR]size[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]7[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]simple[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]true[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]mru[COLOR=#339933]-[/COLOR]visible[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]false[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
سپس برنامه eclipse را باز می کنیم تا ببینیم که اندازه عنوان ها (title) مربوط به tab ها در editor ، تا چه اندازه کوچک شده است :

1015.jpg


مشاهده می کنید که با کوچکتر شدن اندازه فونت عنوان ها، تعداد tab های نمایش داده شده، از 6 عدد به 7 عدد افزایش یافته است.
اما هنوز هم یک مشکل دیگر داریم و آن این است که تنها ابتدای نام مربوط به فایل ها نمایش داده شده است :

1016.png

برای اینکه کل نام نمایش داده شود، باید ویژگی زیر را در میان ویژگی های آن کلاس (class) تغییر بدهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]simple[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]true[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
بنابراین خط فوق از کدها را به کد زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]simple[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]false[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
بنابراین، این بار اگر برنامه eclipse را باز کنیم، نام ها به صورت کامل نمایش داده می شوند :

1017.png


نکات مهم را بیان کردیم و در آخر، تنها یک کد پیشنهادی برای کلاس مورد نظر را ارائه می دهیم که می تواند مشاهده tab ها را کمی ساده تر کند (بستگی به سلیقه شما دارد) :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace].[COLOR=#006633]MPartStack[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    font[COLOR=#339933]-[/COLOR]size[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]8[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]simple[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]false[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]mru[COLOR=#339933]-[/COLOR]visible[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]false[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]tab[COLOR=#339933]-[/COLOR]renderer[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]null[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]tab[COLOR=#339933]-[/COLOR]height[COLOR=#339933]:[/COLOR] 22px[COLOR=#339933];[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]selected[COLOR=#339933]-[/COLOR]tabs[COLOR=#339933]-[/COLOR]background[COLOR=#339933]:[/COLOR] #FFFFFF #ECE9D8 [COLOR=#CC66CC]100[/COLOR][COLOR=#339933]%;[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
که نتیجه آن به صورت زیر می باشد :

1018.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حذف علامت ضربدر موجود در بالای Tab های قسمت Editor (حذف علامت مربوط به بستن Tab ها)، در برنامه Eclipse ، در برنامه نویسی اندروید

حذف علامت ضربدر موجود در بالای Tab های قسمت Editor (حذف علامت مربوط به بستن Tab ها)، در برنامه Eclipse ، در برنامه نویسی اندروید

در مبحثی دیگر شرح دادیم که چگونه می توانیم با ویرایش یک سری فایل CSS مربوط به برنامه eclipse ، ویژگی های مربوط به Tab های موجود در قسمت Editor آن را تغییر بدهیم. اکنون با فرض اینکه آن مبحث را با دقت خوانده باشید و بدانید که روند انجام تغییرات به چه صورت است، می خواهیم شرح بدهیم که چگونه می توان علامت ضربدر نمایش داده شده در بالای Tab های قسمت Editor (که برای بستن Tab ها به کار می روند) را حذف کرد.
بهترین دلیل برای این تغییر، این است که در برخی مواقع، هنگام انتخاب یک Tab دیگر، به اشتباه بر روی علامت ضربدر کلیک می کنیم و Tab فعلی بسته می شود :

1019.png

مطابق نکات شرح داده شده در آن مبحث، ابتدا فایل CSS مربوط به سیستم عامل خود را بیابید. سپس با باز کردن فایل با یک ویرایشگر متن، کدهای زیر را به انتهای کدهای آن فایل اضافه کنید (هنگام اعمال تغییرات، باید برنامه eclipse بسته باشد) :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]CTabItem [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    swt[COLOR=#339933]-[/COLOR]show[COLOR=#339933]-[/COLOR]close[COLOR=#339933]:[/COLOR] [COLOR=#000066][B]false[/B][/COLOR] [COLOR=#339933]![/COLOR]important[COLOR=#339933];[/COLOR]   
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
پس از ذخیره تغییرات، برنامه eclipse را اجرا می کنیم. نتیجه به صورت زیر می باشد :

1020.png


مشاهده می کنید که علامت ضربدر حذف شده است.

اکنون برای بستن یک Tab ، باید با موس، بر روی آن کلیک سمت راست نموده و گزینه Close را انتخاب کنیم :

1021.png
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نحوه تشخیص Exception های مربوط به یک سری کد، هنگام استفاده از try و catch ، به صورت خودکار و توسط خود برنامه Eclipse

نحوه تشخیص Exception های مربوط به یک سری کد، هنگام استفاده از try و catch ، به صورت خودکار و توسط خود برنامه Eclipse

برخی از کدهایی که می نویسیم، باید با استفاده از try و catch نوشته شوند و باید Exception های مربوط به آنها را هنگام استفاده از try و catch در نظر بگیریم. اما گاهی ممکن است که Exception های مربوط به کد را ندانیم. خوشبختانه خود برنامه eclipse ، می تواند Exception های مربوط به کدها را تشخیص داده و آنها را به صورت خودکار بنویسد.

به عنوان مثال، فرض کنید که قصد داریم کد زیر را در برنامه اندروید اجرا کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]PackageInfo pInfo [COLOR=#339933]=[/COLOR] getPackageManager[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR].[COLOR=#006633]getPackageInfo[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]getPackageName[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR], [COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
اما با نوشتن این کد در میان کدها، برنامه eclipse از آن خط از کدها، خطا می گیرد (علامت قرمز رنگ در کنار آن خط) (تا این خطا را برطرف نکنیم، برنامه eclipse از پروژه اندروید، فایل apk نخواهد ساخت) :

1022.jpg

با بردن موس بر روی علامت قرمز رنگ، متن خطا نمایش داده می شود :1023.jpg

در متن خطا نوشته شده است که ما Exception های مربوط به این خط از کدها را در نظر نگرفته ایم (یعنی در نظر نگرفته ایم که در هنگام اجرای این کد، چه خطاهای رایجی ممکن است به وجود بیاید و در صورت وقوع آنها، چه کد دیگری به جای کد اصلی اجرا شود) (خود Exception را هم ذکر کرده است).

اکنون برای اینکه Exception ها را توسط خود برنامه eclipse ، به صورت خودکار شناسایی کنیم (نام Exception را که خود برنامه گفته است و تنها باید آن را در کدها در نظر بگیریم)، تمامی کدهای آن خط را انتخاب کرده و سپس کلید سمت راست موس را فشار می دهیم تا منوی زیر نمایش داده شود :

1024.jpg

در منوی باز شده، ابتدا گزینه Surround With و سپس گزینه Try/catch Block را انتخاب می کنیم. بنابراین برنامه eclipse ، به صورت خودکار، Exception های مربوط به این کد را تشخیص داده و آنها را در بلوک try و catch در نظر می گیرد :


1025.jpg

مشاهده می کنید که برنامه eclipse ، یک Exception با نام NameNotFoundException را برای کد مورد نظر تشخیص داده است (در نظر گرفته). بنابراین کدها را به صورت خودکار، به کد زیر تبدیل کرده است :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]try[/B] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    PackageInfo pInfo [COLOR=#339933]=[/COLOR] getPackageManager[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR].[COLOR=#006633]getPackageInfo[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]getPackageName[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR], [COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR] [B]catch[/B] [COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]NameNotFoundException[/COLOR] e[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [COLOR=#666666][I]// TODO Auto-generated catch block[/I][/COLOR]
    e.[COLOR=#006633]printStackTrace[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تغییر مسیر Workspace (محلی هم برای نگه داری فایل های پروژه ها و هم متناظر با پروژه های import شده)

تغییر مسیر Workspace (محلی هم برای نگه داری فایل های پروژه ها و هم متناظر با پروژه های import شده)

تغییر مسیر Workspace (محلی هم برای نگه داری فایل های پروژه ها و هم متناظر با پروژه های import شده)(یا در واقع، داشتن چندین Workspace به صورت همزمان که با انتخاب هر Workspace ، پروژه های متفاوتی در بخش Package Explorer نمایش داده شود)، در برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle) :


در این مبحث قصد داریم آموزش بدهیم که چگونه می توان مسیر Workspace را برای برنامه Eclipse تغییر داد. باید توجه داشته باشید که پروژه هایی را که به درون برنامه eclipse ، وارد (import) کرده اید، با تغییر مسیر Workspace ، دیگر در بخش Package Explorer نخواهید دید، بلکه در آینده می توانید با برگشتن به همین مسیر Workspace قبلی، دوباره آنها را مشاهده نمایید. بنابراین در واقع به این امکان خواهیم رسید که چندین Workspace داشته باشیم که در هر کدام، پروژه های متفاوتی را قرار بدهیم (فایل های پروژه ها را در پوشه های آنها قرار بدهیم، پوشه هر Workspace ، شامل تعدادی پروژه مرتبط) و یا تعدادی را هم import کرده باشیم تا در بخش Package Explorer نمایش داده شوند.

بهتر است بیشتر در مورد Workspace توضیح بدهیم. Workspace بر اساس یک پوشه در کامپپیوتر شما تعیین می شود. شما اگر پروژه جدیدی توسط برنامه Eclipse بسازید، فایل های پروژه در همان پوشه ساخته خواهند شد. اما علاوه بر این، ما با وارد (import) کردن پروژه های از پیش ساخته شده (که در هر محلی می توانند باشند و اجباری نیست که در پوشه مربوط به Workspace قرار داشته باشند)، تعدادی پروژه دیگر را هم در بخش Package Explorer خواهیم داشت. بنابراین یک Workspace ، شامل دو مورد زیر خواهد بود :

1- محل ساخته شدن فایل های پروژه هایی که جدید می سازیم (همچنین محل پروژه هایی که ممکن است قبلا با این Workspace ساخته باشیم ولی فعلا آنها را import نکرده ایم و در بخش Package Explorer نمایش داده نشده اند) (یا پروژه های که به دلخواه در آن پوشه کپی کرده ایم)

2- پروژه هایی که درون برنامه Eclipse ، در حال ویرایش آنها هستیم (قبلا import شده اند و اکنون در بخش Package Explorer ، آنها را مشاهده می کنیم)

اکنون که درک صحیحی از Workspace داریم، آموزش را شروع می کنیم :

برای تغییر مسیر Workspace (محل نگه داری فایل های پروژه ها و محل ساخته شدن پروژه هایی جدید و همچنین حافظه ای بر اساس پروژه های import شده و در حال ویرایش)، در برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle)، در پنجره اصلی برنامه، از منوی File ، گزینه Switch Workspace و سپس گزینه Other را انتخاب می کنیم :

1267.jpg


در پنجره ای که نمایش داده می شود، آدرس فعلی Workspace نوشته شده است :


1268.jpg

برای تغییر این آدرس، بر روی دکمه Browse کلیک می کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :
1269.jpg

در این پنجره، پوشه (Folder) مورد نظرمان برای مسیر جدید Workspace را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه OK کلیک می کنیم. برنامه eclipse ، به صورت خودکار، restart می شود و مسیر Workspace تغییر می یابد. دوباره همانند اولین باری که برنامه eclipse را اجرا کرده اید، صفحه Welcome نمایش داده می شود که می توانید آن را ببندید.


چون قبلا یک مسیر دیگر برای Workspace داشته ایم (که آن را تغییر دادیم)، این بار هنگامی که بخواهیم مسیر دیگری را انتخاب کنیم، برنامه eclipse ، آن مسیر قبلی را هم به ما نمایش می دهد تا اگر قصد داریم همان مسیر قبلی را انتخاب کنیم، با کلیک بر روی آن گزینه، این تغییر را انجام بدهیم :

1270.jpg

با بازگشت به Workspace قبلی، پروژه هایی را که قبلا در بخش Package Explorer مشاهده می کردیم، دوباره خواهیم دید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تعیین نمایش یا عدم نمایش شماره متناظر با خط ها در ادیتور (Editor) کد، در برنامه Eclipse

تعیین نمایش یا عدم نمایش شماره متناظر با خط ها در ادیتور (Editor) کد، در برنامه Eclipse

در برنامه Eclipse ، می توانیم تعیین کنیم که در ادیتور (Editor)، شماره هایی در کنار خط های مربوط به کدها نمایش داده شود یا اینکه ادیتور بدون این شماره ها باشد :


1273.jpg

برای تعیین نمایش یا عدم نمایش شماره متناظر با خط ها در ادیتور (Editor) کد برنامه Eclipse ، در پنجره اصلی برنامه، از منوی Window ، گزینه Preferences را انتخاب می کنیم :


1271.jpg

در پنجره ای که باز می شود، ابتدا گزینه General ، بعد گزینه Editors و سپس گزینه Text Editors را انتخاب می کنیم :

1272.jpg

در تنظیماتی که نمایش داده می شود، گزینه Show line numbers ، مربوط به نمایش یا عدم نمایش شماره خط های ادیتور کد می باشد (می توانید آن را با تیک انتخاب کرده (یا تیک را بردارید) و سپس بر روی گزینه OK کلیک کنید).
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیوه های نصب پلاگین (plugin)(آنلاین و آفلاین) برای برنامه Eclipse

شیوه های نصب پلاگین (plugin)(آنلاین و آفلاین) برای برنامه Eclipse

برای برنامه Eclipse ، به دو شیوه زیر می توانیم پلاگین های (plugins) دلخواه را نصب نماییم :

1- نصب پلاگین به صورت آنلاین (با استفاده از یک آدرس URL)

2- نصب پلاگین به صورت آفلاین (با استفاده از فایل پلاگین)


1- نصب پلاگین (plugin) به صورت آنلاین (با استفاده از یک URL) برای برنامه Eclipse :


در این روش، سازنده پلاگین، یک آدرس URL (آدرس اینترنتی) را به شما می دهد و می گوید از طریق آن می توانید به صورت مستقیم و آنلاین، پلاگین را برای برنامه Eclipse نصب کنید. یک مثال کامل از این روش را در 2پست بعد شرح داده ایم.


2- نصب پلاگین (plugin) به صورت آفلاین (با استفاده از فایل پلاگین) برای برنامه Eclipse :


در این روش، تنها کافی است که فایل مربوط به پلاگین را در اختیار داشته باشید و نیازی به اتصال به اینترنت نخواهید داشت. این روش را در پست بعد شرح داده ایم.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب یک پلاگین (Plugin) (پلاگینی که قبلا فایل (فایل jar) آن را از اینترنت دانلود کرده اید)(نصب دستی)، برای برنامه Eclipse

نصب یک پلاگین (Plugin) (پلاگینی که قبلا فایل (فایل jar) آن را از اینترنت دانلود کرده اید)(نصب دستی)، برای برنامه Eclipse

نصب یک پلاگین (Plugin) (پلاگینی که قبلا فایل (فایل jar) آن را از اینترنت دانلود کرده اید)(نصب دستی)، برای برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle) :


فرض کنید قصد داریم یک پلاگین (plugin) را برای برنامه Eclipse نصب کنیم و فایل مربوط به پلاگین را هم قبلا دانلود کرده ایم (بنابراین نیازی نیست مشابه پست قبل به صورت آنلاین پلاگین را نصب کنیم)، بنابراین، در ادامه چگونگی نصب پلاگین، با استفاده از فایل آن (به صورت آفلاین) را شرح خواهیم داد.

فرض می کنیم که شما فایل مربوط به پلاگین (با فرمت jar) را اکنون بر روی کامپیوتر خود دارید. ابتدا برنامه eclipse را اگر باز است، ببندید. سپس به محل نصب برنامه eclipse بروید و پوشه ای (Folder) با نام dropins را در محل نصب آن بیابید. فایل jar مربوط به پلاگین را باید در این پوشه کپی کنیم.

همان طور که از نام dropins مشخص است (که کلمه drop در ابتدای آن است)، هر بار که برنامه eclipse را اجرا می کنیم، در همان شروع اجرا شدن برنامه، محتویات این پوشه (که برای کپی کردن مستقیم فایل است) را چک می کند و محتویات را شناسایی کرده و از آنها استفاده می نماید (اجرای پلاگین). بنابراین بعد از کپی کردن فایل پلاگین (plugin) در آن پوشه، تنها کافی است که برنامه eclipse را اجرا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوشه dropins (مثلا ساخت پوشه های جدید در آن، برای جدا کردن انواع فایل ها)، لینک زیر را ببینید :
wiki.eclipse.org/Equinox_p2_Getting_Started#Dropins​
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معرفی پلاگین EditBox برای رنگی کردن پس زمینه (highlight کردن) بلوک های کد در ادیتور (Editor)، در برنامه Eclipse

معرفی پلاگین EditBox برای رنگی کردن پس زمینه (highlight کردن) بلوک های کد در ادیتور (Editor)، در برنامه Eclipse

معرفی پلاگین EditBox برای رنگی کردن پس زمینه (highlight کردن) بلوک های کد در ادیتور (Editor)، در برنامه Eclipse (یا همان ADT Bundle) :


پلاگین EditBox می تواند به صورت خودکار، در ادیتور کد (Editor) برنامه Eclipse ، بلوک های کد مختلف را شناسایی کرده و پس زمینه آنها را با رنگی متفاوت نمایش دهد (تا بخش های مختلف را با رنگ های متفاوتی مشاهده کنیم) :

1287.jpg



با نصب پلاگین EditBox ، در بالای پنجره برنامه eclipse ، گزینه ای به شکل زیر نمایش داده می شود :


1288.png

که با کلیک بر روی آن، می توانید تعیین کنید که پلاگین، فعال باشد (بلوک ها را رنگی کند) یا خیر.
همچنین برای دسترسی به تنظیمات این پلاگین، در برنامه eclipse ، از منوی Window ، گزینه Preferences را انتخاب می کنیم :

1289.jpg

در پنجره ای که نمایش داده می شود، گزینه EditBox را انتخاب می کنیم :

1290.jpg

بنابراین در این قسمت، تنظیمات مختلف مربوط به پلاگین EditBox را می توانیم تغییر بدهیم (مثل تغییر رنگ بلوک های کد و ...) :

1291.jpg

آخرین نسخه این پلاگین را می توانید از لینک زیر نصب کنید (برای نصب پلاگین، کلید شماره 2972 را بخوانید) :
editbox.sourceforge.net​

توصیه می شود که همان آخرین نسخه پلاگین را از لینک بالا نصب نمایید، اما چنانچه موفق نشدید، می توانید یک نسخه آن را از لینک زیر دانلود کنید (یک نسخه که برای احتیاط در سایت کلیدستان قرار داده ایم، فقط ممکن است به مرور قدیمی شود) :

دانلود پلاگین EditBox در پیوست (باشگاه مهندسان ایران)
بعد از دانلود فایل بالا، آن را از حالت zip دربیاورید و فایل jar موجود در آن را توسط روش شرح داده شده در پست قبل ، برای برنامه eclipse نصب کنید.
 

پیوست ها

  • 246.zip
    112.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا