[کارگاه های هنری] - گارگاه کاریکاتور و انیمیشن

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به تمامی دوستان گلم:gol:




در این تاپیک شما فقط میتوانید آثار مربوط به
گرایش هنری کاریکاتور و انیمیش را قرار دهید .


با تشکر
در پناه خدا موفق و سربلندباشید








بسته آموزشی ترسیم کاریکاتور


حجم: ۲۶۴ مگابایت | لینک از ۴ سایت

در این بسته آموزشی طراحی ۱۵ کاریکاتور متفاوت + برخی از تکنیکهای پایه انیمیشن برای زنده تر کردن شخصیتها، آموزش داده شده است.
در طول این سری آموزشی بلند کاغذ و قلم و یا صفحه دیجیتالی رسم مورد نیازتان خواهد بود.

دانلود کنید!


ادامه مطلب :D
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من با نمک ترین کاریکاتورش کاریکاتور محمدعلی کشاورزه
این هم آدرس وبلاگ علیرضا باقری:
لینک
 

venoos*m

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی کاریکاتوریست های ایرانی

معرفی کاریکاتوریست های ایرانی

معرفی کاریکاتوریست های ایرانی

استاد حسین صافی

بیو گرافی:

متولد سال 1355 مشهد

فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس

فعالیت در زمینه کاریکاتور و تصویرسازی و انیمیشن

مقام اول پنجمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران در بخش چهره

مقام سوم ششمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران در بخش چهره






 

venoos*m

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استاد کامبیز درم

بیوگرافی:
کامبیز درم بخش طراح/ کاریکاتوریست/ گرافیست/
متولد سال 1321(شیراز-ایران)
فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران/
47 سال همکاری دائمی با مطبوعات صاحب نام ایران و جهان/
30 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور/ 30 نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور/
برنده جایزه اول "گراند پری" از بزرگ ترین و معتبرترین مسابقات بین المللی کاریکاتور، ژاپن/آلمان/ایتالیا/سوئیس/بلژیک/ترکیه/برزیل/یوگسلاوی و چندین جایزه بین المللی جنبی دیگر/
داور مدعو چند نمایشگاه بزرگ بین المللی کاریکاتور/
راه یابی و نگهداری آثار در موزه های معتبر جهان از جمله: موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاریکاتور بازل(سوئیس)، موزه کاریکاتور "گابروو" بلغارستان، موزه هیروشیما"ژاپن"، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور"اسلامبول" ترکیه، موزه کاریکاتور"ورشو" لهستان، مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان، و.../
انتشار دو کتاب از آثار با عنوان:" بدون شرح"(ایران) و "کامبیز"(ایتالیا) و آماده سازی چند عنوان دیگر برای انتشار/ سابقه تدریس با عنوان استاد کاریکاتور در دانشگاه تهران/
فعالیت و ارائه آثار در زمینه تبلیغات (طراحی روی جلد کتاب)/ تصویرگری کتاب کودک/ پوستر/ فیلم کوتاه/ کارت پستال/ تقویم




نمونه ای از کارهای استاد درم بخش :


 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
آموزش کاریکاتور

آموزش کاریکاتور

کاریکاتور چیست؟
کاريکاتور را اينگونه تعريف کرده اند :
1-هنرِ ارائه ي تصاوير اشخاص يا اشياء ، که در آن صفات و خصوصيات بارز فرد يا شيئ ، به نحوي اغراق آميز ، مضحک و غير طبيعي به تصوير کشيده مي شود.
2-تصوير يا هراثرهنري ، که به نحوي مضحک و اغراق آميز ، ويژگي هاي موضوع اصلي را به نمايش مي گذارد.
3-تصوير مشابه ، مضحک و غير طبيعي از چيزي ارائه دادن.
4-تقليد کردن از روي تمسخردر مجموع شايد بتوان به طور خلاصه اين گونه گفت که کاريکاتور تصويري است که به منظور هجو کردن چيزي يا کسي کشيده مي شود . کاريکاتور يک شخص بايد مضحک باشد و در کشيدن آن بايد نمايش اعضاي بدن سوژه مبالغه کرده و شخصيت سوژه را بنماياند.
کلمه ي کاريکاتور از کالمه ايتاليايي «کاريکار» گرفته شده که به معناي اغراق است اما اغراق در کاريکاتور يا طنز تصويري ، بايد سنجيده ، منطقي و هوشمندانه باشد . برخي از پژوهشگران هنر کاريکاتور عقيده دارند که کلمه ي کاريکاتور کوتاه شده ي "کاريکاتورا" است که در قرن شانزدهم در ايتاليا توسط طراح و نقاش آن زمان ، آنيبال کاراکي مصطلح گرديد.
هنرمندان – در مسائل سياسي – از چهره هاي واقعي سياستمداران و يا کساني که به نوعي خبرساز هستند ، کاريکاتور مي کشند . بسياري از کاريکاتورها براي خنداندن بيننده کشيده شده اند ، اما بعضي از آنها – مثل موضوعات سياسي – با اينکه در نگاه اول خنده دار هستند ، اما معناي ثانوي عميقي د رخود دارند.در ادبيات نيز کلمه ي کاريکاتور به توصيفي که جنبه مسخره آميز يا هجوآميز دارد و شخص يا اشخاص مورد توصيف را به شکل اغراق آميزي مجسم مي کند اطلاق مي شود، و سابقه ي اين شيوه به دوران يونان باستان مي رسد . "چارلز ديکنز" از جمله ي نويسندگان بزرگي است که از اين شيوه "کاريکاتورهاي ادبي" در آثار خود استفاده فراوان کرده است.


تاریخچه پیدایش کاریکاتور:
گفته شده هنر کاريکاتور خيلي پيش از پيدايش روزنامه نگاري و حتي اختراع ِ صنعت چاپ در دنيا رواج داشته و در واقع عمري به درازاي تاريخ مکتوب انسان دارد . قرنها پيش از اين که اصطلاحات کاريکاتور ، کارتون ( يا هر عنواني که در زبانهاي مختلف به آن داده شده ) ابداع گردد ، اين هنر در عصر باستان شناخته شده و رواج داشته است . اولين کاريکاتورهايي که در آنها مسائل سياسي و اجتماعي مطرح شد ، در حفاريهاي شهر پمپي به دست آمده که تقريبا 1900 سال پيش در زير گدازه هاي آتشفشاني پنهان بود. اين کاريکاتورها بر روي ستونهاي سنگي کنده شده بود و در معرض ديد همگان قرار داده مي شد.
در قرن اخيرگرچه در نقاشيهاي نقاشان بزرگ قرن 16 ميلادي ، از قبيل «هولباين» و «بروگل » نقشهاي کاريکاتور فراوان به چشم مي خورد، اما سُنت کاريکاتور سازي که اساس آن تاکيد بر جنبه هاي خنده آور اشخاص، موضوع کاريکاتور است ، در قرن 17 ميلادي به دست "کاراچي" در ايتاليا پايه گذاري شد.
"آگوستينو کاراچي" نقاش ايتاليايي اولين هنرمندي بود که براي سرگرمي خود و دوستانش از چهره ي انسانهاي واقعي ، تصاوير کميک مي کشيد . کساني که از کارگاه او ديدن مي کردند ، سوژه هاي تصاوير وي مي شدند . اين بازديد کنندگان چهره ي خود را به صورت سگ ، خوک ، قاطر و يا حتي پارچ آب و قرص نان مي ديدند . واژه کاريکاتور برگرفته از نام "کاراچي " نقاش نيست و از کلمه ايتاليايي "کاريکار" به معني "انباشتن" (اغراق در جزئيات ) ساخت شده است .
پس از "کاراچي" ، نقاشان ايتاليايي متعددي اين شيوه – کاريکاتور – را برگزيدند. يکي از آنان «پي يرگتسي» (1674-1755) بود . تصاوير وي ملايم ، جالب و هوشمندانه بود. پس از آن ، هنرمندان ديگري نيز به کاريکاتور روي آوردند . معروفترين اينان در قرن 18 نقاش انگليسي "ويليام هوگراث " بود (1764-1697) هوگراث نمي خواست به عنوان يک کاريکاتوريست شناخته شود. در حقيقت کارهاي وي بسيار جدي تر از کاريکاتورهايي بود که پيش از آن کشيده شده بود . در طرح ها و نقاشي ها وي تمام چيزهاي شيطاني و احمقانه در انگلستان آن زمان نشان داده شده است . او به ندرت چهره ي واقعي مردم را مي کشيد ، اما شخصيتها در تصاوير وي شامل آدمهاي خوب و بد ، مستها ، مردان و زنان مد پرست هستند . "هوگراث" هنرمندي بزرگ بود و نشان داد که يک کاريکاتور تا چه اندازه مي تواند پرمعنا باشد . ديگر هنرمندان انگليسي براي نمايش زشتي و حماقت بويژه در سياست از شيوه ي "هوگراث " پيروي کردند. نامدار ترين اين هنرمندان توماس رولندسون (1827-1756) جيمز گيلري (1815-1757) و جرج کرويک شانک (1878-1792) بودند . آنها همه چيز را ، از مدلهاي مختلف کلاه گرفته تا سياستمداران مشهور ،به مسخره مي گرفتند و مورد حملات شديد خود قرار مي دادند . اين تصاوير با شيوه ي خشونت آميز و زننده ي خود ، همان اثري را داشتند که امروز کاريکاتورها در روزنامه ها دارند و حاکي از نگرش اين هنرمندان در طول چهل سال (1780 تا 1820 ) به اتفاقات آن روزگارند. در سال 1830 هنرمند و ناشر فرانسوي «شارل فيليپون» (62-1802) روزنامه اي ارزان قيمت و مصور منتشر کرد که به کاريکاتور اختصاص داشت. اين نشريه که «لاکاريکاتور» ناميده مي شد چنان با استقبال روبرو شد که دو سال بعد فيليپون را مصمم به انتشار روزنامه اي ديگر به نام «لاشاريواري » نمود.هر دو روزنامه در مبارزه شديد با دولت وقت ، چنان سر و صدايي ايجاد کردند که چندين بار از ارائه کار بازداشته شدند . يکي از نقاشان برجسته اي که در اين روزنامه مشغول به کار بود يعني «انوره دوميه» (79 – 1808) به خاطر تصويري که از پادشاه لويي فيليپ کشيده بود و او را در حال بلعيدن کيسه هاي پول نشان مي داد به شش ماه حبس محکوم شد.در انگلستان نيز مجله اي با نام «مشت» در سال 1841 تاسيس شد . تصاوير اين نشريه جديت کمتري داشتند و بر خلاف همتاي فرانسوي خود ، بيشتر بر طنزي لطيف و ملايم تکيه داشت.


ویژگی های کاریکاتور :
در طرح کاريکاتور ، يک چين ، يک خط ، مبالغه در يک برجستگي يا انحناء ، حتي يک نقطه مبين واقعيتي است. از اينرو کاريکاتوريست به عنوان مفسري شناخته مي شود که فرآيند طرح را از محدوده ي يک پيام آني و ساده و عيني بر مي گيرد و به سوي انگيزه اي براي تفکر پيش مي راند.
آنچه کلمه کاريکاتور بدان اطلاق مي شود ممکن است تنها يک طرح تمثيلي يا کنايه اي باشد ، با اين هدف که بجاي خنداندن بيننده ، وي را به تفکر وا مي دارد. آنچه از کلمه ي کاريکاتور بر مي آيد اين است که يک اثر کاريکاتور معمولا مقداري تخيل و اغراق را در خود آميخته دارد ؛ مهمتر از آن اينکه ، در بيان هدف خود از اصطلاحات روزمره و عام به همان شکل متداول بهره مي گيرد . اين خود يکي از ويژگي هاي تعيين کننده کاريکاتور در منطقه زماني خلق اثر است .
با ديدن کاريکاتو ، ناخودآگاه مفهوم خنده و شوخي در ذهن تداعي مي شود . اما اگر از اين جهت به تعداد بيشمار آنها نگاه کنيم ، مي بينيم در بسياري از اين تصاوير ، سعي در ايجاد خنده و شوخي صرف نبوده است . در حقيقت بعضي از بزرگترين آثار کاريکاتور ، به لحاظ جدي بودن و تاثيري که بر عواطف و احساسات وارد مي کند ، با ساير اشکال هنري هاي تجسمي به رقابت برخاسته اند.

منبع : جوان امروز
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
[کاریکاتور]: کاریکاتور های ایرانی - ناصر پاک شیر

[کاریکاتور]: کاریکاتور های ایرانی - ناصر پاک شیر

معرف: سقراطی،سید امیر نویسنده: پاک شیر،ناصر

نشریه: فرهنگ و هنر » تندیس » دی 1387 - شماره 140 - (1 صفحه - از 18 تا 18)

.
.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • -[کاریکاتور]-_کاری.pdf
    121.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

D I S A

عضو جدید
[کاریکاتور] - درهم آمیختگی

[کاریکاتور] - درهم آمیختگی

موضوع : درهم آمیختگی!
نویسنده : محمدحسین نیرومند




اثر تونین از روسیه

در این گفتار می خواهیم تا گفتگویمان را پیرامون (در هم آمیختن بخشی از اندام انسان و حیوان با یکدیگر) آغاز کنیم. اما پیش از ورود به این بحث باید یادآور شویم که «در هم آمیزی» نه تنها با اندام حیوانی، بلکه با تمامی اشیاء پیرامون ما می تواند صورت پذیرد. بر همین اساس بحث خود را با عنوان کلی تر «در هم آمیختن» مطرح می سازیم.
هنگامی که طراح با تکنیک «جایگزینی» وارد میدان می شود، باید متوجه باشد که در ابتدای راهی است که معمولا به «طنز سیاه» خواهد انجامید. بهره گیری از چنین روشی به طور معمول با دو نوع برخورد حاصل می شود. نوع نخست آن است که طراح بدون هیچ منطق مشخصی به خود اجازه می دهد هر گونه «جایگزینی» و «در هم آمیختن» اندامهای انسانی با پدیده ها را در آثار خود اعمال کند. نمونه آشکار چنین برخوردی در آثار رولاند توپور به فراوانی یافت می شود. دنیایی که توپور خلق می کند در نهایت به سورئالیسم ختم می شود. اما نوع دیگر «در هم آمیزی»، بر اساس برخی از اصول بصری و قاعده منطقی صورت می گیرد. برای روشن کردن اساس نظری بحث طبق معمول این درس را با تشریح آثار متناسب با آن ادامه می دهیم.
تصویر 1 اثر، هنرمند روسی، تونین است. در این تصویر یک «مرد – اسب» نشان داده شده است احتمالا شما مانند این گونه تصاویر را بسیار دیده اید. اگر چه «آدم – اسب»ها موجودات افسانه ای بودند که در یونان باستان از آنان یاده شده است. ولی براستی اگر یونانیان، این موجودات خیالی و افسانه ای را در چنین شکل و هیاتی به تاریخ افسانه های بشری وارد نمی ساختند، آیا ما پیدایش آنها را ناشی از تفکری کاریکاتوری نمی دانستیم؟! به اعتقاد ما که چنین است به این دلیل به خود اجازه می دهیم، جدا از تاریخ اساطیر یونان، به این موجود خیالی بنگریم و برای این ترکیب انسانی – حیوانی دلایلی را یادآور شویم. که بتواند ما را به منطق روش «جایگزینی» رهنمون گردد. پیش از آن، بهتر است شناختی هر چند اندک از این موجود افسانه ای داشته باشیم «ساتیر» ها که آنها را سایلنر، نیز خوانده اند، خدایان یا الهه های طبیعت و از همراهان و ملتزمین دیو نیزوس بودند که به صورت های مختلف نمود پیدا می کردند. چنانکه گاهی نیمه پایین بدن آنها بدن است و قسمت بالای آن شبیه بدن انسان بود. بر طبق این نوع اساطیر آنها همیشه در ییلاقها به رقص و پایکوبی سرگرم اند و کارشان باده نوشی و برآوردن لذت طلبیهای نفسانی است.
یونانیان اسبهای زیبا، سرکش و عصیانگر را در دشتهای سبز آتن دیده بود، اگر کسی می خواست صفت سرکشی و شهوت رانی مرد یونانی را به حیوانات تشبیه کند، چه حیوانی را برای این منظور بر می گزید؟ از طرف دیگر مرد یونانی خود را کاملترین موجود هستی می دانست. او برای تشبیه خصوصیت شهوانی – حیوانی خود باید موجودی را می یافت که تا حدی هم شان و هم مرتبه با او بود (البته در مقام مقایسه صفات حیوانی و انسانی با یکدیگر). بنابراین او چه حیوانی را بهتر از اسب می توانست بیابد؟ با اینهمه وی نمی توانست تمامی این صفات را تنها در یک اسب سرکش محدود کند و به این دلیل در انتقال منظور خود دچار مشکل می شد. اینجاست که او با استفاده از ترکیب انسان و حیوان به نتیجه دلخواه خود دست یافت.
اما برای در هم آمیختگی تنها عوامل درونی – آنگونه که در مثال فوق ذکر شد – کافی به نظر نمی رسند، بلکه عوامل بیرونی و یا به عبارتی عوامل بصری نیز باید به گونه ای باشند که محل پیوند اعضای انسان با یک پدیده خارجی را برای بیننده قابل باور سازد. به عنوان نمونه برابری نسبی قطر کمر انسان با گردن اسب این امکان را به وجود آورد که نوعی استحاله تدریجی بین ای دو فرم ایجاد شود.


اثر ناجی العلی از فلسطین

عواملی که به عنوان عناصر پیوند دهنده قابل طرح اند عبارتند از: اندازه، شکل، بافت، جنسیت، رنگ و عوامل دیگر ... هر چه از این عناصر فوق در محل پیوند استفاده بیشتری شود، به همان نسبت استحکام ظاهری طرح و در نتیجه باورپذیری آن در بیننده بیشتر خواهد شد.
تصویر 2 از کارهای ناجی العی کاریکاتوریست شهید فلسطینی است. آثار او نمونه های مناسبی برای بیان هر چه بهتر درس حاضر به شمار می رود. این طرح از سه عنصر اساسی تشکیل یافته است:
1 – مرد برهنه
2 – کودکی که دست روی دست گذاشته است.
3 – هلال ماهی که در تاریکی شب می درخشید.
هماهنگونه که پیشتر گفتیم، در هم آمیزی و جایگزینی غالبا بر اساس برخی از عواملی صورت می گیرند که ما از آنها به عنوان منطق جایگزینی یاد می کنیم. اما این منطق در شیوه کار ناجی العلی چیست؟ بهتر است برای پاسخ دادن به این پرسش، ابتدا حنظله را بشناسیم.
حنظله همان کودکی است که پشت به ما ایستاده و دست بر دست گذارده است. او در واقع امضای ناجی العلی است. همانگونه که در تصویر دیده می شود، مرد برهنه نیز همانند حنظله به پشت ایستاده است. این امر را می توانیم به عنوان اولین منطق این شیوه بپذیریم: گفتیم که دستهای حنظله از جهت اعتراض غالبا روی همدیگر قرار دارند. دستهای مرد برهنه نیز اینچنین است. این نحوه قرارگیری دستها شاید اقداماتی باشد که ناجی العلی را برای گامهی بعدی در جایگزینی آماده می سازد. سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که از انبوه عناصر و اشیایی که طراح در اختیار دارد کدامشان برای جایگزینی مناسبتر است. کدامیک از اشیا چه ترکیبی از آنها می واند رنج یک فلسطینی دربند را دردمندانه تر به بیننده بنمایاند.
تصور کنید اگر به جای سیم خاردار طناب می بود، چه می شد. طناب و سیم خاردار در صفت دراز بودن مشترک اند. همین ویژگی این امکان را به طراح می دهد تا بتواند طناب را به این عنوان که توانایی جایگزین شدن را دارد، در نظر بگیرد.
حال تصور کنید این طناب، که به جای دستها نشسته است، در هم می تند و گره می خورد، این گره اگر چه توانایی انعکاس پیام نسبتا مناسبی را در خود دارد، ولی آیا می تواند آنگونه که ناجی العلی از سیم خاردار بهره گرفته است، القای درد و رنج کند. بی شک سیم خاردار نسبت به طناب شکل خشن تر و بی رحمانه تری دارد. همچنین تبدیل و استحاله ای که به سیم خاردار خاتمه یافته، می تواند وسیله خوبی برای بیان دردهای اسارت بار، فلسطینیان دربند باشد.
نکته قابل اهمیت در این گونه «در هم آمیزیها» این است که که محل برخورد از نظر فرم باید آنقدر به هم نزدیک باشند که نوعی استحاله تدریجی را در ذهن بیننده بوجود آورند. به طور مثال استوانه ای شکل بودن سیم خاردار و ساق دستهای مرد برهنه این امکان را برای طراح فراهم آورده است تا او بتواند سیم خاردار را براحتی بر ساق دستهای مرد پیوند زند. پیوندی که استحاله و تبدیل تدریجی دستها به سیم خاردار را برای بیننده قابل درک و پذیرش می سازد.
از نکات قابل ذکر دیگر در طرح یاد شده زمینه سیاه تصویر است که تقویت کننده فضای یاس آور و ناامید کننده است. هلال باریک ماه که در گوشه ای از کادر می درخشد، بیانگر امید واپسین مرد اسیر است.

برگرفته از :irancartoon
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تاریخچه ی کاریکاتور[/h]کاریکاتور را اینگونه تعریف کرده اند :
1- هنرِ ارائه ی تصاویر اشخاص یا اشیاء ، که در آن صفات و خصوصیات بارز فرد یا شیئ ، به نحوی اغراق آمیز ، مضحک و غیر طبیعی به تصویر کشیده می شود.
2- تصویر یا هراثرهنری ، که به نحوی مضحک و اغراق آمیز ، ویژگی های موضوع اصلی را به نمایش می گذارد.
3- تصویر مشابه ، مضحک و غیر طبیعی از چیزی ارائه دادن.
4- تقلید کردن از روی تمسخر

در مجموع شاید بتوان به طور خلاصه این گونه گفت که کاریکاتور تصویری است که به منظور هجو کردن چیزی یا کسی کشیده می شود . کاریکاتور یک شخص باید مضحک باشد و در کشیدن آن باید نمایش اعضای بدن سوژه مبالغه کرده و شخصیت سوژه را بنمایاند.
کلمه ی کاریکاتور از کالمه ایتالیایی «کاریکار» گرفته شده که به معنای اغراق است اما اغراق در کاریکاتور یا طنز تصویری ، باید سنجیده ، منطقی و هوشمندانه باشد . برخی از پژوهشگران هنر کاریکاتور عقیده دارند که کلمه ی کاریکاتور کوتاه شده ی "کاریکاتورا" است که در قرن شانزدهم در ایتالیا توسط طراح و نقاش آن زمان ، آنیبال کاراکی مصطلح گردید.
هنرمندان – در مسائل سیاسی – از چهره های واقعی سیاستمداران و یا کسانی که به نوعی خبرساز هستند ، کاریکاتور می کشند . بسیاری از کاریکاتورها برای خنداندن بیننده کشیده شده اند ، اما بعضی از آنها – مثل موضوعات سیاسی – با اینکه در نگاه اول خنده دار هستند ، اما معنای ثانوی عمیقی د رخود دارند.
در ادبیات نیز کلمه ی کاریکاتور به توصیفی که جنبه مسخره آمیز یا هجوآمیز دارد و شخص یا اشخاص مورد توصیف را به شکل اغراق آمیزی مجسم می کند اطلاق می شود، و سابقه ی این شیوه به دوران یونان باستان می رسد . "چارلز دیکنز" از جمله ی نویسندگان بزرگی است که از این شیوه "کاریکاتورهای ادبی" در آثار خود استفاده فراوان کرده است.
تاریخچه پیدایش کاریکاتور

گفته شده هنر کاریکاتور خیلی پیش از پیدایش روزنامه نگاری و حتی اختراع صنعت چاپ
در دنیا رواج داشته و در واقع عمری به درازای تاریخ مکتوب انسان دارد.قرن ها پیش از این
که اصطلاحات کاریکاتورءکارتون( یا هر عنوانی که در زبانهای مختلف به آن داده شده )
ابداع گرددءاین هنر در عصر باستان شناخته شدهو رواج داشته است.
اولین کاریکاتور هایی که در ان مسایل سیاسی و اجتماعی مطرح شدء در حفاری های شهر پمپی
به دست امده که تقریبا 1900 سال پیش در زیر گدازه های آتشفشانی پنهان بود.این کاریکاتور ها
بر روی ستون هاس سنگی کنده شده بود و در معرض دید همگان قرار داده می شد.
در قرن اخیر گر چهدر نقاشی های نقاشان بزرگ قرن 16 میلادیاز قبیل ((هولباین))و ((بروگل))
نقش های کاریکاتور فراوان به چشم می خوردءاما سنت کاریکاتور سازی که اساس ان تاکید بر
جنبه های خنده آور اشخاصءموضوع کاریکاتور استءدر قرن17 میلادی به دست "کاراچی"
در ایتالیا پایه گذاری شد.
"آگوستینو کاراچی"نقاش ایتالیایی اولین هنرمندی بود که برای سرگرمی خود ودوستانش از چهره ی
انسان های واقعیءتصاویر کمیک می کشید.کسانی که از کارگاه او دیدن میکردنءسوژه های تصاویر
وی می شدند.این بازدید کننده گان چهره ی خود را به صورت:سگءخوکءقاطر و یا حتی پارچ آب
و قرص نان می دیدن.
واژه ی کاریکاتور برگرفته از نام "کاراچی"نقاش نیست وار کلمه ی ایتالیایی((کاریکار)) به معنی"انباشتن"
(اغراق در جزِییات)ساخته شده است.پس از "کاراچی"ءنقاشان ایتالیایی متعددیاین شیوه"کاریکاتور"را برگزیدند
یکی از آنان(پی یرگتسی)(1755_1674)بود.تصاویر وی ملایمءجالب و هوشمندانه بود
پس از ان هنرمندان دیگری نیز به کاریکاتور روی آوردن.معروفترین اینان در قرن 18 نقاش انگلیسی
"ولیام هوگراث" بود(1764_1697)
نامدار ترین هنرمندان انگلیسی"توماسرولندسون"(1827_1756) جیمز گیلری(1815_1757)
"جرج کرویک شانک(1878_1792) بودندآنها همه چیز را از مدلهای مختلف کلاه گرفته تا سیاستمداران
مشهورءبه مسخره میگرفتندو مورد حولات شدید خود قرار میدادند.
این تصاورر با شیوه ی خوشونت آمیزو زننده ی خودهمان اثری را داشت که امروزه کاریکاتور ها در مجلات
و روزنامه ها دارندو حاکی از نگرشاین هنرمندان در طول چهل سال(1780 تا1820)به اتفاقات ان روزگارند
انواع کاریکاتور
کاریکاتور از نظر نوع شکل و طراحی پنچ نوع است که عبارتند از:
1_کاریکاتور ساده: در این نوع کاریکاتور,طرح,تناسب اعضای بدن انسان و اشیاء
را تغییر میدهد
2_طرح های هجایی: این طرح ها کاریکاتور هایی هستندکه ضمن تغییر,عیب جو و
ریشخند کننده نیز هستند.در کاریکاتور های سیاسی بیشتر از این طرحها استفاده می شود.
3_طرح های کمیک:معمولا ژورنالیستها, صفحه ی فکاهی خود را از این طرح ها پر میکنند
هدف اصلی این طرح ها بیشتر خنداندن خوانندگان روزنامه یا مجله است و طراح اهداف
تربیتی و یا اجتماعی را دنبال نمی کند
4_طرح های روز: نقش اصلی و اساسی آن, انتقاد و تفسیر کارها و فعالیت های روزانه در
روزنامه و مجلات است
5_طرح های فانتزی: که آنها هم کم وبیش کمیک هستنداما تخیل در آنها نقش اساسی دارد
یکی از مهمترین و بهترین کاریکاتوریستهای دنیای معاصر هنر مند آمریکایی"دیویدلوین"است
نکته ی اختصاصی در کا "لوین" تمرکزتوجه او روی چهره است و این یک توجه کلاسیک است
ویژگیهای کاریکاتور
در طرح کاریکاتور.یک چین. یک خطءمبالغه در یک برجستگی یا انحناء ,حتی یک نقطه , مبین
واقعیتی است.
از این رو کاریکاتوریست به عنوان مفسری شناخته میشود که فرایند طرح را از محدوده ی یک پیام آنی
و ساده وعینی بر میگیردو به سوی انگیزه ای برای تفکر پیش می راند
با دیدن کاریکاتور , نا خوداگاه مفهوم خنده و شوخی در ذهن تداعی می شود.اما اگر از این جهت به تعداد
,بیشمار انها نگاه کنیم می یبینیم در بسیاری از این تصاویر سعی در ایجاد خنده و شوخی صرف نبوده است.
در حقیقت بعضی از بزرگترین آثار کاریکاتور, به لحاظ جدی بودن و تاثیری که بر عواطف و احساسات وارد
می کند,یا سایر اشکال هنر های تجسمی به رقابت بر خواسته اند.
کاریکاتور را اینگونه تعریف کرده اند :
1- هنرِ ارائه ی تصاویر اشخاص یا اشیاء ، که در آن صفات و خصوصیات بارز فرد یا شیئ ، به نحوی اغراق آمیز ، مضحک و غیر طبیعی به تصویر کشیده می شود.
2- تصویر یا هراثرهنری ، که به نحوی مضحک و اغراق آمیز ، ویژگی های موضوع اصلی را به نمایش می گذارد.
3- تصویر مشابه ، مضحک و غیر طبیعی از چیزی ارائه دادن.
4- تقلید کردن از روی تمسخر
در مجموع شاید بتوان به طور خلاصه این گونه گفت که کاریکاتور تصویری است که به منظور هجو کردن چیزی یا کسی کشیده می شود . کاریکاتور یک شخص باید مضحک باشد و در کشیدن آن باید نمایش اعضای بدن سوژه مبالغه کرده و شخصیت سوژه را بنمایاند.
کلمه ی کاریکاتور از کالمه ایتالیایی «کاریکار» گرفته شده که به معنای اغراق است اما اغراق در کاریکاتور یا طنز تصویری ، باید سنجیده ، منطقی و هوشمندانه باشد . برخی از پژوهشگران هنر کاریکاتور عقیده دارند که کلمه ی کاریکاتور کوتاه شده ی "کاریکاتورا" است که در قرن شانزدهم در ایتالیا توسط طراح و نقاش آن زمان ، آنیبال کاراکی مصطلح گردید.
هنرمندان – در مسائل سیاسی – از چهره های واقعی سیاستمداران و یا کسانی که به نوعی خبرساز هستند ، کاریکاتور می کشند . بسیاری از کاریکاتورها برای خنداندن بیننده کشیده شده اند ، اما بعضی از آنها – مثل موضوعات سیاسی – با اینکه در نگاه اول خنده دار هستند ، اما معنای ثانوی عمیقی د رخود دارند.
در ادبیات نیز کلمه ی کاریکاتور به توصیفی که جنبه مسخره آمیز یا هجوآمیز دارد و شخص یا اشخاص مورد توصیف را به شکل اغراق آمیزی مجسم می کند اطلاق می شود، و سابقه ی این شیوه به دوران یونان باستان می رسد . "چارلز دیکنز" از جمله ی نویسندگان بزرگی است که از این شیوه "کاریکاتورهای ادبی" در آثار خود استفاده فراوان کرده است ...


بزرگان کاریکاتور جهان به یاری محرومان بم می آیند

نمایشگاه استادان کاریکاتوریست جهان به نفع زلزله زدگان بم، یکشنبه آینده در خانه هنرهای ایرانی گشایش می یابد.
به گزارش خبرنگار ما، سید مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه کاریکاتور در آستانه برگزاری این نمایشگاه خیریه که در نوع خود مهمترین نمایشگاه هنری به نفع زلزله زدگان بم به شمار می رود، با اعلام این خبر افزود: در این نمایشگاه استادان برجسته کاریکاتور از 20کشور جهان آثار خود را برای کمک به مصیبت زدگان زلزله بم به ایران ارسال کرده اند. وی در ادامه با اشاره به این که برپایی این نمایشگاه به پشتیبانی تمام هنرمندان کاریکاتوریست سراسر جهان صورت گرفته است، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان کاریکاتوریست جهان که نتوانستند در این نمایشگاه شرکت کنند، با معرفی این حرکت خیرخواهانه در سایتهای مختلف هنری خواستار جمع آوری کمکهای مختلف در این زمینه شدند. او اهدای 5ستاره افتخاری از سوی بنیاد بین المللی کاریکاتور «فانو فانی» را به این نمایشگاه از نمونه اقدامات جهانی در کمک به برگزاری این نمایشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: در طول برگزاری این نمایشگاه در دهه فجر، مسابقات حضوری کاریکاتور برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است.
طباطبایی از حضور پائولو دالپونته، معروفترین کاریکاتوریست ایتالیایی در طول برگزاری این نمایشگاه در ایران یاد کرد و افزود: در حاشیه این نمایشگاه جلسات پرسش و پاسخ با حضور این هنرمند در محل خانه هنرهای ایرانی برگزار می شود. گفتنی است، تمامی عواید حاصل از فروش آثار این نمایشگاه، طی مراسم خاصی به زلزله زدگان بم اهداء خواهد شد.

 
بالا