[کارگاه نقاشی] - کارگاه آموزش نقاشی انیمیشن

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


آموزش چگونه نقاشی کشیدن


 
آخرین ویرایش:

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


آموزش اصول طراحی کاراکتر کودک

برای امروز آموزش بسیار جالب و مفید اصول طراحی کاراکتر کودک را براتون اماده کردیم .
توی این آموزش به شما یاد خواهیم داد که چگونه یک کودک کارتنی طراحی کنید
و اصول کلیدی و مهمی که هر طراح باید بدونه به شما آموزش میدیم .
پس با ما همراه باشید ..


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

آموزش اصول طراحی کاراکتر کودک
تفاوت بین طراحی یک بزرگسال با یک نوزاد یا کودک یا نوجوان به طور مستقیم به ویژگی های آناتومیک آنها بر میگردد. ولی در حالت کارتون علاوه بر این ویژگی ها آناتومی یک سری ویژگی های دیگری هم در کودکان هست که باعث می شود که بین عموم از جذابیت بیشتری برخوردار شود.
در این مقاله در مورد این ویژگی ها صحبت خواهم کرد تا شما هم بتوانید تصویری از یک کودک زیبا را بکشید.
مهم این است که در مورد تقسیم بندی طراحی بزرگسالان (بالای ۱۸ سال) بدانید. به تصویر زیر نگاه کنید.


با این تقسیم بندی به خوبی می فهمیم که مثلا دست ها باید دقیقا کجا قرار بگیرند و یا پاها از کجا شروع می شوند و ….. وقتی شما در حالت کارتونی نقاشی می کشید یعنی قصد دارید در بعضی موارد بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی کنید.در نتیجه این تقسیم بندی ها به درد نخواهد خورد.



مقایسه مقیاس ها در سه دوره سنی: کودک،نوجوان و بزرگسال
این محاسبات در نقاشی کارتونی بسیار پیچیده خواهد بود. پیشنهاد من این است که ابتدا چهارچوب شخصیت مورد نظرتان را طراحی کنید بعد شروع کنید به اضافه کردن جزئیات مربوط به آن کاراکتر. پس بهتر است که قبل از هرچیز بر روی مهارت های طراحی خود کار کنید تا دیگر مجبور نباشید برای نقاشی کردن ابتدا خطوط راهنما را بکشید چون این کار واقعا یک کار خسته کننده است.
با این حال باز هم مقیاس ها راهنماهای مفیدی برای شما خواهند بود. به عکس زیر نگاه کنید:


همان طور که می بینید تشخیص سن کاراکتر با استفاده از مقیاس ها کار راحتی است. توچه کنید که سن شما هرچه بیشتر شود سایز سر ثابت می ماند ولی پاهای شما رشد می کند و سینه تان پهن تر میشود و گردنتان قوی تر می شود. در حالت کارتونی کودکان می توانند سری حتی بزرگتر از سر بزرگسالان داشته باشند.شانه ها و پهنای سر هم تقریبا هم سایز هستند و پاها به اندازه سایز بازوها می باشد.

حالا نگاهی دقیق تر به اصول نقاشی کارتونی کارکتر کودک می پردازیم.
اصول طراحی کودک
سر گرد و چانه کوچک
نکته مهم در طراحی سر کودک این است که این بخش باید بزرگ همراه با جزئیات کم باشد. یعنی استخوان های صورت کودک نسبت به یک بزرگسال کم تر معلوم است. به تصویر زیر دقت کنید:


نکته دیگری که باید به داشته باشید در مورد چانه است. چانه در کودکان تقریبا غیرقابل دیدن است. این به این خاطر است که کودکان به طور طبیعی آرواره هایشان نسبت به جمجه شان کوچک تر است. این کار باعث می شود صورت تپل تر به نظر برسد و گونه ها برجسته تر شوند.

پیشانی خیلی خیلی بزرگ
اگر در اینترنت به دنبال عکس های X-ray از سر کودکان بگردید اولین چیزی که توجه شمارا جلب می کند بزرگی سر آنها نسبت به آرواره شان است. همچنین پیشانی کودک باید برجستگی بیشتری نسبت به بزرگسال داشته باشد. به عکس زیر نگاه کنید:


از آنجا که بچه ها پیشانی بزرگتری دارند چشم هایشان باید در زیر خط فرضی چشم ها قرار بگیرد.


با فضای بین آنها بازی کنید! فاصله بین چشم ها در کودکان زیاد است. این یک قانون نیست ولی یکی از رموز موفقیت در کشیدن صورت کودکان است.

توجه داشته باشید که این قوانین با توجه به استایل طراحی شما ، فرهنگ و … ممکن است مورد به مورد فرق کند
گوش های بزرگ و بینی کوچک
در بزرگسالان داشتن بینی و گوش های بزرگ مسئله طبیعی ای است. در کودکان اصول طراحی به این شکل است که گوش های بزرگ متمایل رو به جلو و بینی خیلی کوچک کشیده می شود. بد نیست بدانید که در این مورد اغلب طراحان نظر یکسانی دارند.


موهای زیاد

مورد دیگر در طراحی کودکان بازی با سایز موهاست. مورد دیگری که تمام طراحان در مورد آن نظر یکسانی دارند طراحی موها با در ابعاد زیاد است به همراه شلوغی و نامرتبی مخصوص کودکان.



در سنین بزرگسالی مردان دچار ریزش مو می شوند.در کودکی موها پرتر هستند و همچنین نامرتب به همراه چتری.
باز هم این نکته برمیگردد به سلیقه شخصی و فرهنگ. بعضی از نقاشان دوست دارند که موها را با جزئیات فراوان بکشند و برخی هم ترجیح می دهند که خطوط ساده ای را به عنوان موهای کارکتر خود طراحی کنند.
طرح کلی بدن کودکان
طرح کلی بدن کودکان چیزی شبیه به گلابی است. موفقیت کارکتر شما بستگی دارد که شما چقدر در اضافه کردن جزئیات به این اندام مهارت داشته باشید.


همان طور که قبلا اشاره شد سایز اعضای بدن نسبت به یکدیگر با بالارفتن سن تغییر می کند. نوزادان بسیار عجیب هستند آنها گردن ندارند. سرشان خیلی بزرگ است دندان ندارند و پاها و دست هایشان یک سایز است.



نوزدانی بایک دندان یا بدون دندان یک جور حس ارتباط بین بیننده برقرار می کنند

دقت کنید که معصومیت یکی از ویژگی های اصلی این دوران است. نوزادان چهار دست و پا راه می روند نمی توانند از جای خود بلند شوند بدون کمک نمی توانند غذا بخورند و یا به دستشویی بروند. و تماما به بزرگترها وابسته هستند. به هر حال هنگام کشیدن کارتون بزرگ نمایی امکان پذیر است و می توان از واقعیت ها فاصله گرفت.



این کودک در حال چیدن چه نقشه است است؟!!
بدن کودکان نسبت به بزرگسالان چین و چروک بیشتری دارد چرا که بدن آنها برای پوشش استخوان ها پوست بیشتری دارد. این امر باعث میشود کودکان تپل و بامزه به نظر برسند. در هنگام کشیدن نوزادان سعی کنید به جای خطوط صاف بیشتر از خطوط گرد و دایره وار استفاده کنید.


با این که در واقعیت نوزدان چشم های کوچکی دارند ولی درکارتون برای آنها چشم های بزرگی می کشیم تا با سرشان هارمونی بیشتری داشته باشد. این تکنیک برای هر کارکتری که می خواهیم حس بامزه بودن به شخص بیننده منتقل شود استفاده می شود. پس بیشتر یک سبک نقاشی است تا یک قانون.


همیشه سعی کنید به کارکترهایتان شخصیت بدهید. بنابراین همیشه دنبال این باشید که یک ویژگی متفاوت برای شخصیت هایتان خلق کنید حتی اگر آنها در یک رنج سنی باشند.

لباس ها رفتار ها و شخصیت
لباس های یک شخصیت به تشخیص جنسیت آن کارکتر کمک می کند هم چنین توضیحی از شخصیت کارکترها به بیننده می دهد
.



پسربچه همیشه کفش های بزرگ می پوشند در حالی که دختربچه ها پاهای کوچکی دارند.
نکات بیشتر
نوجوانان در حال گذر از سن کودکی به بزرگسالی هستند.نوجوانان سعی می کنند جایگاه خود را در جهان پیدا کنند. آنها دوست دارندک ه بدانند در مدرسه و یاخانه چقدر محبوبیت دارند و سعی می کنند که به عضویت گروه های مختلف درآیند. تمام این ها به خاطر گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی است و نتیجه این گذار همراه با تغییرات فیزیکی و اجتماعی می باشد.
برای به تصویر کشیدن این دوران باید بدانید که نوجوانان در واقعیت چگونه برخورد می کنند. چه لباسهایی را اغلب اوقات می پوشند به چه موسیقی گوش می دهند به چه گروهی تعلق دارند. تفاوت های اصلی بین پسرها و دختر ها چیست. در حال حاضر کودکان لباس ها و وسایل مخصوص خود را داند ولی در زمان های قدیم بسیار رایج بود که کودکان هم همان تیپ لباس های بزرگترهای خود را می پوشیدند. اگر به عکس مادربزرگ های خود نگاهی بیندازید متوجه این قضیه خواهید شد. این ها نکاتی است که شما باید بدانید.



سعی کنید با نقاشی هایتان داستانی را بازگو کنید.کارکتر شما کیست ؟آیا می توانید بدون استفاده از متن کارکترتان را به دیگران معرفی کیند؟اینها نکات مهمی هستند….


در انتها
با اینکه کشیدن کودکان ما را به دوران کودکی می برد ولی به مهارت و تمرین زیادی احتیاج دارد. دقت کنید که نوجوانان چگونه برخورد می کنند و دنیا را متفاوت می بینند. معصومیت یکی از رموز موفقیت در طراحی کودکان است.
به یاد داشته باشید :
کودکان پاهای کوچک دارند،عرض سرشان به عرض شانه هایشان است .
پیشانی بزرگ چانه کوچک و گردن خیلی کوچکی دارند .
اگر بتوانید این نکات را رعایت کنید می توانید کارکتر خودتان راخلق کنید .
موفق باشید .
منبع آموزش : پارسی سایت
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اصول طراحی در حیوانات بخش اول

آموزش اصول طراحی در حیوانات بخش اول



[h=1]آموزش اصول طراحی در حیوانات[/h]
سلام خدمت شما طراحان عزیز
همن جور که در پست قبلی گقته شد طراحی چهار چوب های خاص خودشو داره
مخصوصا طراحی های حیوانات که خیلی وقت گیره و باید با دقت بیشتری روی اون کار بشه
توی این پست میخوام براتون اصول طراحی و رموز و نکات بسیار مهم در طراحی حیوانات رو آموزش بدم .
پس با ما همراه باشید ..


طراخی و جمع آوری از : پگاه سعادت

اصول طراحی : رموز طراحی حیوانات
برای یک کارتونیست آشنایی با اصول طراحی حالات چهره یک امر اساسی است . ولی باید با طراحی حیوانات هم اشنایی داشته باشد. شاید فکر کنید کشیدن انواع حیونات مثل پرنده ها اسب ها ماهی ها و … کار سختی باشد ولی در این مقاله به شما اصول این کار را آموز خواهیم داد.

  1. ساخت چهارچوب
کشیدن یک طرح کارتونی می تواند بسیار جذاب و جالب باشد. وقتی کودک یک طرح کارتونی را می بیند بسیار ذوق زده می شود به خصوص اگر این طرح همراه با بزرگ نمایی هایی هم باشد. در واقع طراحان نقش مهمی در رشد کودکان در سنین ابتدایی دارند.
ولی دنیای کودکان بدون حیوانات تکمیل نخواهد شد. آنها همه جا هستند در اسباب بازیها، تلویزیون، فیلم ها و …. طراحی که نتواند حیوانات را ترسیم کند یک هنرمند کامل نیست.
برای کشیدن تمام حیوانات از دایره استفاده خواهیم کرد. در واقع دایره نقطه شروع کار ما خواهد بود برای ترسیم تمام حیوانات.
اگر آموزش های قبلی را دنبال کرده باشید چیز جدیدی در اینجا نیست. پس به چهارچوب اصلی کار برای تمام حیوانات از آن استفاده می کنیم دقت کنید
برای هر حیوان من نکات کلیدی را به شما آموزش خواهم داد نکاتی که نیاز دارید در هنگام ترسیم آنها را به یاد داشته باشید و همچین نکاتی که می توانید با استفاده از آنها با کمی تغییر در طرح اولیه به حیوان دیگری برسید.
ما الان طرح اولیه را داریم برویم سراغ کشیدن اولین حیوان، گربه.
کشیدن یک گربه کارتونی
این طرح اصلی صورت گربه از جلو است. کشیدن صورت گربه خیلی راحت است. صورت گربه گرد است و دقیقا با طرح اولیه ما مطابقت دارد.
حالا باید سایر زوایا را تکمیل کنیم.
کشیدن گربه در حالت کارتونی از قوانین زیر طبعیت می کند:

  1. گوش های تیز و بزرگ که با هم فاصله دارند
  2. پوزه کوچک رو به پایین
  3. سبیل ها بلند
حالا اگر بخواهیم جنسیت گربه را به ماده تغییر دهیم باید چه تغییراتی ایجاد کنیم؟
تنها تغییری که لازم است ایجاد کنید این است که ابروها را کوتاه و مژه ها را بلند کنید. و به همین راحتی یک گربه ماده داریم.
کشیدن یک خوک کارتونی
وقتی به خوک فکر می کنیم یک حیوان چاق و خپل در نظرمان می آید. پس همین را هم باید در طرح اولیه مان پیاده سازی کنیم.
راز کشیدن خوک در گوش ها و پوزه است. دقت کنید که پوزه باید حالت گرد در بالا داشته باشد و در پایین هم تخت باشد. گوش ها باید به شکل مستقیم باشند و به سر وصل باشند. این کارها را با اشکال مستطیل انجام می دهیم.
راز این تکنیک که به شما نشان دادم خیلی ساده است. شما باید به نکات ریزدر اجزای صورت هر حیوان دقت کنید. این جزئیات هستند که باعث می شود نقاشی شما خوب یا بد شود.
می توانید از خوک یک فیل بسازید. همان طور که می بینید تغییرات کوچک به کل می تواند موجودیت یک حیوان را عوض کند.
نقاشی یک اسب کارتونی
می بینید که می توانیم هر حیوانی را با همان چهارچوب اولیه خودمان رسم کنیم.
حالا می خواهیم اسب بکشیم. دقت کنید که جمجمه اسب باریک تر است. پوزه مستقیم است و آرواره ها گرد هستند و با دندان هایی مرتب نشانه گذاری شده اند. در حالت کارتونی اسب ها معمولا دندان های بزرگی دارند که این آزادی را به شما می دهد تا بتوانید به راحتی با لب های بالایی و پایینی بازی کنید.
حالا نوبت تکمیل زوایاست.
دقت کنید که موهای اسب از سمت گردن به سمت پایین خواهد آمد.
اسب ها گردن های بزرگ و قوی ای دارند. و پره های بینی به سمت بالا متمایل است. سایز گوش ها در مقایسه با سایز سر معمولی است.
تفاوت های بین حیوانات
در مورد گربه ها صحبت کردیم ولی فراموش نکنیم که در دنیای کودکان سگها حرف اول را می زنند.
از آنجا که احتمالا سگ ها و گربه ها بیشترین حیواناتی خواهند بود که شما آنهارا نقاشی خواهید کرد بیایید آنها را با هم مقایسه کنیم.
  1. پوزه بزرگ در راستای آرواره
  2. گوش های نزدیک به هم
  3. ابروهای پهن تر
  4. صورتی با گردی کمتر
وقتی به گوش های میرسد سگ حیوان جالبی است که با توجه به نژادش می تواند گوش های مختلفی داشته باشد. گوش ها می توانند به سمت پایین باشند یا به سمت بالا. در واقع در این مورد نسبت به گربه ها از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستید.
کشیدن سگ ها کار جالبی است که می تواند تمام روز شما رامشغول کند. برخلاف گربه ها نژادهای مختلف سگ ها با هم تفاوت های زیادی دارند.
دیگر حیوانات مثل پرنده ها با دیگر حیوانات تفاوت های بسیاری دارند.
دقت کنید که چگونه ها پرنده ها با هم فرق دارند. خروس از الگوهایی دایره ای کاملا پیروی می کند در حالی که عقاب و طوطی سر تخت تری دارند.
خب حالا نوبت تمرین شماست . سعی کنید حیواناتی را که در بالا به شما آموزش دادم بارها و بارها بکشید تا بتوانید این کار را خودتان انجام دهید. سپس از قالب زیر برای سایر حیوانات استفاده کنید. توجه کنید که برای هر حیوان ویژگی خاصی انتخاب کنید و در کاغذ آنرا پیاده سازی کنید.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اصول طراحی در حیوانات بخش دوم

آموزش اصول طراحی در حیوانات بخش دوم

نور دوربین حرکت!بدن حیوانات انعطاف پذیری بالایی دارد. برای مثال بدن گربه را ببینید که چه انعطاف پذیری بالایی دارد. لازم نیست که که از آناتومی بدن حیوانات اطلاعات داشته باشید تنها باید بتوانید قسمت مهم را هایلایت کنید و بدانید بدن در هنگام حرکت چگونه کار می کند.
سعی کنید حیوانات را که میکشید عملیات ساده سازی را هم انجام دهید ولی دقت کنید که اجزای بدن مثل گردن، دم و سایر اندام ها در کجا قرار می گیرند.سایر گربه ها هم از نظر ساختار بدنی و ماهیچه شبیه به گربه های خانگی هستند. به یاد داشته باشید که تنها باید اندازه دست و پا را تنظیم کنید. بخش های اصلی را تعریف کنید و برجسته سازی کنید.
توجه داشته باشید که شیرها و ببرها قوی تر هستند. در پایین صفحه سمت راست سر یک شیر را می بینید و این که چگونه در حالت کارتونی رسم شده است.بعد این که فهمیدید بدن حیوانات چگونه کار می کند می توانید با آنها بازی کنید. در حالت کارتونی حتی می توانید آنها را با آناتومی انسان ترکیب کنید. این یک تکنیک بسیار جالب است که یک صحنه اکشن تر به نظر بیاید. سعی کنید یک حیوان چهارپا را روی دوپا بکشید که مثل انسان ها رفتار می کند.
می بینید که در انتها همه چیز براساس شکل های دایره ای است.حیوانات در حال حرکتبه آناتومی اسب و تفاوت های اصلی آن دقت کنید:
پاهای جلویی اسب با سایر حیوانات فرق می کند. خمیدگی آن حالت زانو را برای ما تداعی می کند در صورتی که در گربه ها و سگ ها این حالت بیشتر شبیه به آرنج بود.
این یعنی این که اسب تنها حیوان چهارپایی است که از نظر استخوان بندی باسایر حیوانات فرق می کند؟ خیر. این به این معنی است که تمام حیوانات سم دار از یک الگو پیروی می کنند بدون توجه به اینکه سایز و شکل آنها چگونه باشد.
خب…. ولی همیشه این طور نیست. درست است؟
واقعیت این است که طبیعت سرشار از پیچیدگی هاست. آناتومی موضوع بسیار پیچیده ای است به خصوص در مورد حیوانات. به عنوان یک طراح اعتراف می کنم که نحوه عملکرد نیمی از ماهیچه های حیوانات را نمی دانم. ولی این را به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک طراح وظیفه تان رسم دقیق واقعیت نیست بلکه باید سعی کنید مردم را در مورد آنچه که قصد انتقال آن را دارید راضی کنید.در واقع آناتومی هم آن قدر ها سخت نیست. تنها باید به رموز آن پی ببرید.
حیوانات زیاد و وقت کم!شما الان دانش این را دارید که اغلب حیواناتی را که می خواهید بکشید. قطعا در همین جا نباید متوقف شوید. توصیه من این است که به عملکرد حیوانات در درنیای واقعی دقت کنید تا در این کار ماهر شوید.
حیوانات احساس دارند و باید با آنها با احترام و عشق رفتار کرد. چه در کارتون و چه در دنیای واقعی.
منبع آموزش : پارسی سایت
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اصول صحیح طراحی و طراحی حرکت ها بخش اول

آموزش اصول صحیح طراحی و طراحی حرکت ها بخش اول



[h=1]آموزش اصول صحیح طراحی و طراحی حرکت ها[/h]
سلام دوستان عزیز
امروز میخوایم آموزش اصول صحیح طراحی و چگونگی ساخت حرکت ها (انیمیشن سازی) رو آموزش بدیم
شما باید این باور رو داشته باشید که میتونید هیچ کاری نشد نداره
همه چیز به تلاش و پشت کار شما بستگی داره هیچ وقت از کارتون دست بر ندارید
پس بریم سر وقت آموزشمون …


طراحی و جمع آوری از : پگاه سعادت

اصول طراحی : چگونگی ساخت حرکت ها در طراحی
طراحی کارتونی بدون به تصویر کشیدن حرکات و اکشن ها چه فایده ای دارد؟ طرحی که در آن هیچ قصه ای بازگو نشود هیچ ارزشی ندارد. علوم بسیاری وجود دارد که به مطالعه آناتومی بدن و چگونگی حرکات ماهیچه ها می پردازد. ولی آنچه ما از آن به عنوان حرکت در کارتون یاد می کنیم با نوع واقعی حرکت در دنیای واقعی بسیار متفاوت است. در نتیجه علاوه بر داشتن دانش لازم برای به تصویر کشیدن بدن کاراکترتان به تکنیک هایی هم برای جان بخشیدن به آن لازم دارید. و این چیزی است که در این آموزش می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.
مواردی که لازم است بدانید
وقتی یک کارکتر را در موقعیت خاصی میکشید باید حرکات مربوط به آن کاراکتر در آن موقعیت را هم به تصویر بکشید. هر تصویر باید به مخاطب احساس کارکتر مهارت ها وانگیزه های آنرا منتقل کند. و تمام این موارد باید بدون هیچ کلامی به بیننده منتقل شود. یکی از مزیت های طراحی نسبت به فیلم ها این است که در نقاشی می توان از زبان بدن و بزرگنمایی احساسات استفاده کرد. شما به یک بازیگر،استودیو و هزینه های اضافی احتیاجی ندارید. تنها قلم و کاغذ. تنها تخیلات شما هستند که محدودیت ها را برایتان درست می کنند.
دو هدف عمده در طراحی کارتونی :

  1. سادگی
  2. هماهنگی
به تدریج نقش هر یک از این ها را در نقاشی ها خواهیم فهمید.
خطی از حرکات
این خطوط حرکات بدن کارکتر را در حین حرکت مشخص می کنند. اگر سعی کنید که نقاشی خود را بر اساس این خطوط جلو ببرید در انتها به نتیجه بسیار مطلوبی خواهد رسید. پس دفعه دیگر که قصد طراحی داشتید حتما این خطوط را فراموش نکنید.
این خطوط باید مستقیم باشید تا بتوانیم حرکات هر کارکتر را به راحتی تشخیص دهیم.
ببیند چقدر کار سخت خواهد شد اگر این خطوط به صورت پیچیده باشند:

مثالی از استفاده اشتباه از خطوط حرکت.این خطوط با کارکتر در حالت عادی هیچ هماهنگی ندارند.
  • تعیین میزان انعطاف پذیری کارکتر

ما باید در کارتون شاهد سادگی و هماهنگی بین اجزا باشیم. و این خطوط به طراح کمک می کند که بتواند بین اجزای بدن کارکترش درهنگام حرکت هماهنگی بیشتری ایجاد کند.
برای این که تکنیک ها و فرایندهایی را که به جان بخشی کارکتر کمک می کند را بهتر درک کنیم باید یک سری قوانین تئوری در مورد این تکنیک ها را بدانیم.
۱۲ قانون اصلی انیمیشن
درسال ۱۹۸۱دو نفر از بزرگترین انیمیشن سازهای دیسنی کتابی نوشتند و در آن ۱۲ قانون در مورد اصول انیمیشن سازی را بیان کردند هر چند این قوانین بسیار قدیمی هستند ولی تا الان بدون تغییر باقی مانده اند و حتی برای ساخت انیمشین های دیجیتالی هم از آنها استفاده می شود

  • تعیین میزان انعطاف پذیری کارکتر
  • پیش بینی
  • صحنه سازی
  • پیش بینی تک تک حرکات
  • دنبال کردن حرکات و حرکاتی که با یکدیگر تداخل دارند
  • کند و تند کردن ریتم انیمیشن
  • هلال ها
  • حرکات ثانویه
  • زمان بندی
  • بزرگ نمایی
  • طراحی
  • زیباسازی
از آنجا که هدف ما توضیح تمامی نکات انیمیشن نیست به توضیح نکات مهم می پردازیم.

تعیین میزان انعطاف پذیری کارکتر
اگر از این مرحله به عنوان اصلی ترین مرحله یاد نکنیم باید بگوییم یکی از مراحل مهم در طراحی است. به خصوص وقتی قرار است که کارکتر ما دارای حرکت باشد. با استفاده از این تکنیک به کارکتر وزن و انعطاف پذیری اضافه می کنیم. به مثال زیر دقت کنید:
به فیزیک یک توپ در حال حرکت دقت کنید:وقتی توپ می افتد سرعتش افزایش پیدامی کند و شکلش کشیده می شود.وقتی بر روی زمین است به صورت افقی کشیده می شود.
مثال بالا به خوبی تکنیک را نمایش داد.
مثالی از اعمال تکنیک بر روی حالات صورت.دقت کنید که جمجمه بدون تغییر باقی می ماند و فقط فک و آروازه کشیده و تغییر می کند.
افزودن همان تکنیک به یک صحنه ی د رحال حرکت. در مثال بالا به راحتی می توانید وزنی که کارکتر دارد حمل می کند را تشخیص دهید.ببینید که بدن چگونه در پایین جمع شده است و در سمت بالا بدن کشیده شده است.
بزرگ نمایی
در این قسمت چیز زیادی برای گفتن نداریم چرا که از نام این تکنیک پیداست. بزرگ نمایی در کارتون ها برای انتقال احساسات یک قانون الزامی است. وقتی در دنیای واقعی از چیزی میترسیم یک اتفاق ناگهانی در بدن ما رخ می دهد. همین اتفاق هم باید در طراحی کارتون بیفتد ولی با نتیجه قوی تر.
دقت کنید که چگونه چشم ها از حدقه بیرون زده است.این یک بزرگ نمایی از عکس العمل واقعی ما در واقعیت است.
با توجه به قانون دیسنی این تکنیک باید مطابق با دنیای واقعی و کمی همراه با بزرگ نمایی باشد.بزرگ نمایی شامل تغییر در فیزیک یک کارکتر و یا یک شی در صحنه است. به هر حال به یاد داشته باشید که باید سعی کنید حس درست را به بیننده منتقل کنید تا او را سردرگم و گیج نکنید.
بزرگ نمایی :به خوطی که نشان دهنده حرکت کارکتر است دقت کنید.این خطوط کمک می کنند تا فشاری که کارکتر برای بلند کردن بار دارد وارد می کند بیشتر به نظر بیاید.به طوری که شما کاملا متقاعد می شوید که توپ خیلی سنگین است.
پیش بینی
پیش بینی تکنیکی است که استفاده می شود تا بیننده را برای اتفاقی که قرار است بیفتد آماده کنیم. مثل پیش بینی یک حرکت یا شکل یک یک شی یا کارکتر.
این یک مثال از پیش بینی است که در آن کارکتر آماده است تا بدود و صحنه را ترک کند.
به طور تئوری پیش بینی شمایل حرکات زمانبندی شده در هر جهتی است که با یک حرکت از جهت دیگر تشدید می شود. در کارتون ها بیشتر مواقع اول پیش بینی است وبعد فرایند ریکاوری برای تکمیل این ترتیب.
دقت کنید که در تصویر بالا می توانیم حرکت پیش بینی شده را وارد کنیم :در ابتدا پیش بینی ای از یک حرکت کوتاه است به تدریج بدن وارد حالت ریکاوری می شود وبه حالت اولیه بر می گردد
پیش بینی تکنیکی است که برای ایجاد تاثیر در یک صحنه استفاده می شود. به عنوان تمرین مثال های دیگری از این تکنیک را پیدا کنید.
لهجه
در کارتون از لهجه برای انتقال حس تعجب استفاده می کنیم. این از الگوی زییر پیروی می کند:
کارکتر موضوع جالبی را می بیند
پیش بینی اتفاق می افتد
لهجه پیش می آید و سر به سمت بالا می آید
کارکتر مینشیند
قدم ۱
با یک کارکتر در حالت معمولی و خوشحال شروع می کنیم.

قدم ۲
کارکتر یک موضوع جالب می بیند و پیش بینی رخ می دهد سر به سمت پایین می آید همراه با چشمانی بسته. این حرکت این ایده را شدت می بخشد که کارکتر چیز غیرقابل باوری دیده است
قدم ۳
تعجب اتفاق می افتد و سر به سمت بالا می آید.
قدم ۴
کارکتر به حالت اولیه بر می گردد
در این فرایند طراح از زمان بندی استفاده کرده است که شامل طراحی های اضافه برای ارائه حرکات روان تر است.
می توانیم اثر تکنیک اول را به تصویر انعطاف پذیری می بخشد در این تصویر ببینیم.در زندگی واقعی تنها عضو متحرک در سر فک ها هستند که به صورت مرتب باز و بسته می شوند.ولی درکارتون هر چیزی حتی سر هم می تواند کشیده شود.
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش اصول صحیح طراحی و طراحی حرکت ها بخش دوم

آموزش اصول صحیح طراحی و طراحی حرکت ها بخش دوم

تغییر در ریتمبه طور طبیعی وقتی برای یک حرکت ناگهانی آماده میشویم بدن ما به وقفه زمانی اندکی نیاز دارد تا انرژی لازم برای انجام این حرکت را ذخیره کند.نتیجه یک افزایش ناگهانی انرژی است که پس از مدتی دوباره به حالت عادی خود باز می گردد. این یکی از دلایلی است کارکتر انیمیشن وقتی تعداد وقفه های فریم با ریتم خاصی تغییر می کند واقعی به نظر می رسد این در واقع برزگنمایی ای از زندگی واقعی است.درکارتون، وقتی فریم های بیشتری را در ابتدا وانتهای یک اکشن قرار می دهیم و فریم های کمتری را ما بین آنها استافده می کنیم در واقع داریم بر روی یک حرکت خاص تاکید می کنیم . از این تکنیک در انیمیشن به وفور استفاده می کنیم به خصوص در حرکات ناگهانی مثل پرش از زمین.
نکته:اگر طراح وب هستید و برای ساخت انیمیشن در صفحات وب از Transition استفاده می کنید قطعا با اصطلاح تایمینگ یا همان زمان بندی در CSS3 برخورد کرده اید. این تابع همچنین از مقادیری مثل Ease in و Ease out برای تعیین مقدار انعطاف حرکت انیمیشن استفاده می کند. به همین ترتیب اگر از After Effects برای ساخت ویدئو استفاده کرده باشید حتما در منوی Keyframe Assistant از مقادیری چون Ease Ease و Ease In و Ease Out استفاده کرده اید که این بدان معنی است که شما از تکنیک معروف ریتم بخشیدن به انیمیشن استفاده کرده اید.زیباسازیاین تکنیک برای زیباسازی است و در واقع شخصیتی است که هنرمند به کارکتر می دهد. کارکترها چه خوب باشند چه بد، قهرمان یاآشوبگر، زن یا مرد، مهم ترین نکته این است که بیننده بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. ویژگی فیزیکی هم به کارکتر شخصیت می دهد. در نتیجه برای هر حرکتی که کارکتر انجام می دهد باید ویژگی فیزیکی و اجتماعی و فرهنگی را در نظر بگیریم تا با کارکتر همخوانی داشته باشد.
در شکل بالا ببینید که جزئیات چگونه باعث شخصیت دادن به هر کارکتر شده است. صورت کشیده و خشن گارسون، و ظرافت زنانه و شوخ طبعی کارکتر آخر. نکته مهم این است که طبیعت هر کارکتر را درک کنید و از آنها برای جان بخشی به کارکترتان استفاده کنید.در مورد حرکاتی که هر کارکتر میتواند داشته باشد و با بیننده ارتباط برقرار کند تحقیق کنید. دزد؟ شعبده باز؟ گارسون؟ هر کارکتر باید ویژگی های منحصر به فردخود را داشته باشد که آنها را تعریف کند. نوع پوشش کارکترها. همیشه باید ببینیم که در دنیای واقعی اتفاقات چگونه است و آنها را در طراحی ها استفاده کنیم.صحنه سازیاز صحنه سازی برای جلب نظر بیننده به شی و یا اتفاق یا کارکتری خاص استفاده می شود. در واقع اکثر اوقات از صحنه سازی استفاده می شود تا بیننده به نکته مهم توجه کند و از سایر نکات غیر مهم بپرهیزد. این تکنیک در مورد رنگ ها، نور و زوایای دوربین هم کاربرد دارد تا نکات مهم را برجسته تر کند.
در این صحنه ماشین را اضافه کرده ایم تا پیغام رابهتر منتقل کنیم.
بررسی حرکات جز به جزاین تکنیک به این معنی است که یک صحنه متحرک را از ابتدا تا انتها فریم به فریم بکشیم. در طرح های دو بعدی باید تمام فریم ها را جز به جز کشید ولی در طرح های سه بعدی می بایست فریم های اصلی را کشید و سپس بین آنها را با فریم های میانی پر کرد.
بررسی حرکات جز به جز دقت کنید که چگونه موها و لباس در جهات مختلف حرکت می کنند
مسیر حرکتخطی که یک کارکتر یا شی طی می کند مسیرحرکت نامیده می شود. اگر یک شی یا کارکتر بدون هیچ دلیل موجهی از خط حرکت خود خارج شودباعث می شود که انیمیشن شما عجیب و غیرطبعی به نظر برسد.حرکات ثانویهاین تکنیک اضافه کردن حرکت ثانویه به حرکت اولیه است تا پیغام بهتر منتقل شود. فرض کنید که یک کارکتر بدون احتیاط در حال عبور از کنار خیابان است و ماشین ها برای تاکید بر خطر از کنار او عبور می کنند.و یا حالات چهره یک بندباز هنگامی که برروی یک طناب در حال راه رفتن است. این ها مثال هایی از حرکات ثانویه بودند که تنها برای تاکید بر ایده اصلی و به عنوان مکمل به کار می روند. زمان بندیزمان بندی به معنای کمیت طراحی است. برای مثال، یک شی یا کارکتر که به سختی حرکت می کند معمولایک کارکتر سنگین است. که این نشان دهنده تعداد فریم هایی است که شما باید استفاده کنید تا نقاشی تان واقعی به نظر برسد. و برعکس این کار برای کارکترهای سبک تر.زمان بندی مفهوم بسیار مهمی در انیمیشن است و به طور گسترده برای ساخت کارکتر و حرکاتش استفاده می شود.طراحیطراحی به معنی کشیدن دقیق نقاشی بر روی صفحه کاغذ است. طرح ها باید دارای حجم و وزن باشند تا به خوبی درک شوند و مخاطب آنها را بپسندد. دقت کنید به هر حال، به معنی افزودن کامل جزئیات واقعی به نقاشی تان نیست ولی باید طوری باشد که منظور خود را بتوانید برسانید. طراحانی که اصول طراحی رابه خوبی فراگرفته باشند می توانند شروع به طراحی سه بعدی کنند.برخی طراحی های کارتونی برای این که منظور دقیق را به مخاطب برسانند باید کاملا از اشیا و لباس و سایر جزئیات دقیق و به جا استفاده کنند تا بتوانند مثلا برهه زمانی خاصی را به بیننده منتقل کنند. به همین دلیل طراح باید اطلاعات قوی ای در مورد اصول طراحی و آناتومی انسان داشته باشد.
حرکات ترکیبی و چرخه راه رفتنراه رفتن اولین چیزی است که فرا گرفته میشود. به حرکت درآوردن یک کارکتر سخت ترین بخش در کارتون سازی است. چرا که با توچه به حجم و وزن و صحنه راه های مختلفی برای این کار وجود دارد.راه رفتن چیزی نیست جز این که بتوانیم خودمان را کنترل کنیم. به عبارت دیگر باید سعی کنیم که باصورت به زمین نخوریم کاری که کودکان در ابتدای فراگیری راه رفتن انجام می دهند.در کارتون از طریق راه رفتن یک شخص می توانیم داستان های زیادی را بازگو کنیم برای همین از کمی بزرگ نمایی استفاده می کنیم تا به نتایج جالب تری برسیم.تصویر زیر را آنالیز می کنیم:
مثالی از یک راه رفتن ساده :بدن به آرامی به سمت بالا می رود
در تصویر بالا دست ها همیشه درخلاف پاها حرکت می کندو وقتی بدن به سمت بالا کشیده می شود یک پا صاف است و خم نشده است.حالا جاهای خالی را با نقاشی های باقی مانده پر می کنیم و یک راه رفتن کامل را به تصویر می کشیم.
روش های مختلف راه رفتن و دویدنهمان طور که قبلا هم گفتم در کارتون راه های مختلفی برای راه رفتن وجود دارد که هر کدام برای بیان احساسات و خواسته های خاصی در کارکتر استفاده می شود.
به سه مدل راه رفتن دقت کنید،اینها برا اساس یک کتاب کارتون انیمیشنی ساخته شده اند.قطعا اینها را بارها و بارها در کارتون های مختلف دیده اید.
مثالی از راه رفتن با غرور بدن مدام در حال بالا و پایین رفتن است.
تفاوت های حرکت در چهارپایانحرکت در چهارپایان موضوع پیچیده ای است چرا که باید چهار پا را به جلو و عقب حرکت دهید. این انعطاف پذیری در حرکت باعث می شود که کار پیچیده شودا ولی موضوع بسیار جالبی است برای مطالعه در دنیای واقعی.حرکت یک چهارپا درکارتون در واقع ساده شده همین حرکت در طبیعت است. ماهیچه و مفاصل و عضلات با توجه به حرکت رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند.
به حرکت پنجه های عقب و جلو دقت کنید.وقتی پاهای عقب در حرکت است سر همراه با سینه به سمت پایین می آید و برعکس این اتفاق وقتی که پاهای جلو در حرکت است.در حالت کارتون حرکات دیگری هم هستند ه ریتم دیگری را دنبال می کنند. به دو مورد از آنها اشاره می کنیم.
به عنوان تمرین مسیر حرکت را در اشکال بالا بیابید .هم چنین سورتمه رفتن یعنی تصویر دوم نمونه ای خوبی از استفاده از تکنیک اول است.
مثالی از سورتمه رفتن .پاهای جلو هدایت کننده هستند.
راه رفتن و یا دویدن به عوامل متعددی بستگی دارد، مثل وزن قد و … مهم ترین چیز این است که سعی کنیم حرکات را به واقعیت نزدیک کنیم.بحث راه رفتن و دویدن مبحث پیچیده ای است که باید در یک آموزش جداگانه به آن پرداخته شود. حیوانات دیگر مثل اسب ها به سبب آناتومی متفاوتی که دارند در هنگام راه رفتن به صورت متفاوت عمل می کنند.جمع بندیدر نهایت، در زیر ترتیبی از انیمیشن ها را می بینید که من با استفاده از تکنیک هایی که تا اینجا یاد گرفتیم درست کرده ام. سعی کنید تک تک تکنیک ها را در این طرح پیدا کنید.
بحث فعلی که در ادامه به بحث در مورد نقش انیمیشن سنتی در هنر قرن ۲۱ وجود دارد. استودیوهای انیمیشن پیکسار و مدرن مانند دریم هنوز هم حداقل ۹۰٪ از تکنیک های بحث شده در بالا استفاده می کنند. طراحی از زندگی، چه از طریق پین آپ، نوار کمیک و یا کارتون آن عالی است. کودکان بر این باورند که یک حیوان می تواند صحبت کند و مثل یک انسان عمل کند. شما می توانید با نقاشی احساسات بیننده را تحریک کنید.موفق و پیروز باشید .منبع آموزش : پارسی سایت
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نقاشی پروانه روی صورت کودکان

نقاشی پروانه روی صورت کودکان

توی این گریم از رنگ آبی برای پروانه استفاده شدهطرح پروانه رو مثل شکل زیر روی صورت بکشید
حالا با رنگ صورتی این پروانه رو دورگیری کنید
حالا با رنگ های دیگه این پروانه رو خوشگل تر کنید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش نقاشی فرشته روی صورت کودکان

آموزش نقاشی فرشته روی صورت کودکان

با رنگ طوسی یا نقره ای این فرشته رو روی صورت نقاشی می کنیم
حالا بدن فرشته که روسی بینی هست رو زرد و اطرافش رو رنگی می کنیم
هر مدل که دوست دارید می تونید فرشته رو کامل کنید
اگر از رنگ نقره ای یا اکلیل دار استفاده کنید صورت براق می شه
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش نقاشی سگ روی صورت کودکان

آموزش نقاشی سگ روی صورت کودکان

سلام دوستای خوبمامروز نقاشی سگ روی صورت رو یاد می گیریم
می تونید با سفید کننده کل صورت رو سفید کنید یا از پودر استفاده کنید
حالا مثل شکل جاهایی رو سیاه کنید
اگر دوست دارید کنار دهن یک زبان بکشید. ماسک صورت مثل شکل زیر میشه
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش نقاشی دراکولا روی صورت کودکان

آموزش نقاشی دراکولا روی صورت کودکان

سلام دوستای گلماین ماسک بیشتر مورد علاقه پسراستماسک دراکولا یا قیافه ترسناک
کنار چشم و دهان سفید کنید
دو چشم رو قرمز و با خط زرد چشم و دهان رو وصل کنید بهم
حالا ابروها و ریش اون رو بکشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش گام به گام گوسفند کارتونی

آموزش گام به گام گوسفند کارتونی

حالا با هم یک گوسفند کارتونی نقاشی می کنیم
اول یک دایره برای بدن و یک بیضی برای صورت می کشیمبعد بدنش رو فرفری می کنیم و چشم و دست و پاها رو می کشیمبعد صورتش رو کامل می کنیم و در آخر رنگ آمیزی می کنیم
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش گام به گام نقاشی ماه کارتونی

آموزش گام به گام نقاشی ماه کارتونی

مروز نقاشی یک ماه کارتونی رو یاد می گیریم و براش یک شخصیت درست می کنیم
مثل شک زیر اول یک دایره می کشیم و بعد یک دایره دیگه هم کنارشو ماه رو جدا می کنیم و بعد براش جشم و دهان می ذاریم و بهش شخصیت کارتونی می دیم
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش گام به گام نقاشی درخت

آموزش گام به گام نقاشی درخت

با همدیگه یه درخت می کشیم
یک مثلث برای تنه درخت می کشیمبعد مثل شکل به صورت درخت نخل می کشیمبا خط های ضربدری تنه رو زیبا می کنیمچند تا نارگیل می کشیم و بعد رنگ می کنیم
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش گام به گام نقاشی پرستوی کارتونی

آموزش گام به گام نقاشی پرستوی کارتونی

دوستای خوبم از سمت چپ مراحل رو نگاه کنید و بکشیددر آخر شما یک پرستوی زیبا کشیدین
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش گام به گام نقاشی پرستوی کارتونی 2

آموزش گام به گام نقاشی پرستوی کارتونی 2

یک مدل پرستو رو مثل شکل زیر طبق مرحله ها می تونید بکشید
یک مدل پرستوی در حال پرواز هم مثل شکل زیر می تونید بکشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش نقاشی با عدد 5

آموزش نقاشی با عدد 5

لام دوستای عزیزمامروز با همدیگه با عدد 5 یک مرد نقاشی می کنیم
اول عدد 5 رو می نویسیمبعد این عدد میشه جلوی صورت مرد و براش دو تا چشم می ذاریممرحبه بعدی سعی می کنیم سر و بکشیمو در مرحله آخر براش مو می کشیم
می تونید نقاشی رو مثل شکل زیر ادامه بدیدالان صورت این مرد با عدد 5 نقاشی شده است
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نقاشی با اعداد یک تا نه

نقاشی با اعداد یک تا نه

ول اعداد رو به انگلیسی بنویسیدحالا عدد یک رو می تونید یک کفشدوزک بکشیدحالا عدد دو رو می تونید یک کرم خاکی بکشیدحالا عدد سه رو می تونید یک پروانه خوشگل بکشیدحالا عدد چهار رو می تونید یک خانه, ماشین, موش و هر چی که دوست دارید بکشیدحالا عدد پنج رو می تونید یک صندوق پستی بکشیدحالا عددشش رو می تونید یک خروس در حال قوقولی قوقو بکشیدحالا عدد هفت رو می تونید یک درخت پاییزی بکشیدحالا عدد هشت رو می تونید یک خرگوش تپل بکشیدحالا عدد نه رو می تونید یک گل زیبا و بهاری بکشیدحالا عدد صفر رو می تونید یک خورشید تابان بکشید
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش نقاشی با اعداد 0 تا 9

آموزش نقاشی با اعداد 0 تا 9

سلام دوستای خوبمامروز با اعداد 0 تا 9 انگلیسی یک نقاشی از طبیعت می کشیماین نقاشی بسیار زیباستعکس در سایز اصلی
 

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آموزش نقاشی روی شال و ساق دست


حالا آموزش:برای نقاشی روی شال,اول از همه.....زیر کارتون روزنامه حتما بذارین تا به زیر کارتون رنگ نرسه و کثیف کاری نشه!خب حالا طرح تونو آماده می کنین.


من برای راحتی کار به صورت شابلون عمل کردم, با کاتر طر حمو در آوردم و انداختم روی شال

.


حالا رنگو آماده می کنین , یه تیکه اسفنج بر می دارین و می زنین داخل رنگ و بعد می زنین روی طرحتون.(متاسفانه عکس نگرفتم!) و به این صورت در میاد


حالا تمیز کاری ها و شاخک هاش و ... رو انجام می دیم.


اینم از شال من !ولی خب از اونجایی که رنگم اصلا با رنگ خود شالم همخوانی نداشت , مجبور شدم وقتی رنگ روی شال خشک شد , دوباره رنگ کردم ولی این دفعه با قلم مو 000.


چون رنگم باقی مونده بود و از طرفی ساق دست هام هم ساده بود اومدم همین طرح رو انداختم رو ساق دست هام!

 

Similar threads

بالا