[ کارگاه راهسازی ] ارائه مسائل فنی راهسازی و تجربیات

reza-b

عضو جدید
سلام
از دوستان و همکاران عزیز که در زمینه راهسازی اطلاعات کارگاهی دارند تقاضا میشود در این تاپیک حضور فعال داشته باشند
هر چند خودم به دلیل اینکه 22 روز کار و 8 روز مرخصی دارم نمیتونم فعال باشم
برای شروع یه شمای کلی از عملیات راهسازی رو میگم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza-b

عضو جدید
یه کارگاه راهسازی از بخشهای مختلفی تشکیل میشه
دفتر فنی - نقشه برداری- عملیات خاکی- ابنیه- آزمایشگاه و ...
نمیشه گفت مهم ترین بخش کدوم بخشه ولی میشه گفت بخش اجرایی ، از نظر فشار کاری سنگین ترین بخشه (مخصوصا عملیات خاکی)
پس از ابلاغ نقشه های اجرایی و تحویل نقاط توسط نقشه بردار پیمانکار و نظارت و تجهیز کارگاه و... عملیات اجرایی شروع میشه...
تمام کارها طبق مندرجات مشخصات فنی پروژه و دستور کارهایی که از طرف دستگاه نظارت ابلاغ میشه انجام میشه...
طبق نقشه (پروفیل طولی و عرضی) مشخص میشه که کجا خاکبرداری (کات) یا خاکریزی (فیل) باید انجام بشه و مشخص میشه که مختصات ابنیه های پیش رو چیه
ابتدا پاشنه کار توسط نقشه بردار مشخص میشه
سپس دکاپاژ انجام میشه و عملیات تثبیت و تراکم بستر صورت میپذیره
با توجه به درجه شیب شیروانی طبق مشخصات فنی پروژه خاکبرداری انجام میشه
خاکریزی طبق مشخصات فنی پروژه انجام میشه(ضخامت هر لایه و نوع مصالح و درصد تراکم لایه ها با توجه به تراز هر لایه و طبق مشخصات فنی مشخص میشه)
پس از اجرای هر لایه نماینده پیمانکار درخواست آزمایش لازم را تسلیم ناظر مقیم میکند تا آزمایشهای لازمه صورت پذیرد و در صورت OK بودن جواب، پیمانکار مجاز به بارریزی لایه بعد خواهد بود...
به همین صورت لایه به لایه اجرا میشود...لایه خاکریزی-سابگرید-ساب بیس-بیس-بیندر-توپکا
بخش ابنیه هم با برنامه ریزی دقیق عملیات ساخت آبرو ها یا دیگر سازه های پیش رو را انجام میدهد...
دوستان اگه کم و کسر داشت یا خیلی کلی بود ببخشید
در ادامه با کمک هم کاملش میکنیم
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ادامه
بحث دوست خوبمون و تکمیل آن :


لازم به ذکر است که این موارد به غیر از موارد بخش روسازی ،در پروژه های راه سازی و زیر سازی راه آهن مشترک است.


در ابتدای کار پس از اجرای مناقصه توسط کارفرما( در مورد پروژه های ملی ، وزارت راه و ترابری) که با حضور شرکتهای مشاور انجام میشود، برنده مناقصه اقدام به تهیه نقشه های مطالعاتی کرده و بعد از تایید نقشه های مطالعاتی و بررسی طرحهای ارائه شده توسط کارفرما ، بهترین طرح از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی و ...... انتخاب شده و این بار مناقصه ای برای اجرای طرح بین شرکتهای پیمانکار برگزار میشود.


نحوه برگزاری مناقصه به صورت محدود یا عمومی میباشد که در مورد پروژه های ملی اکثر مناقصات به صورت محدود انجام میشوند. پس از برنده
شدن پیمانکار در مناقصه ، نقشه های اجرایی مسیر توسط مشاور به پیمانکار ابلاغ میگردد.


پس ابلاغ نقشه های اجرایی مسیر که شامل پلان، پروفیلهای طولی و عرضی، نقشه های ابنیه فنی و لیستوفر آنها، لیست کوباژ و .... تمام نقشه ها توسط دفتر فنی چک شده و پس از تایید صحت آنها ، یک کپی از نقشه های پلان ، پروفیل طولی و عرضی به واحد نقشه برداری داده شده و همچنین مختصات مسیر ( رفرانسها) به دوربین انتقال داده شده و سپس گروه نقشه برداری مسیر را پیاده میکند.


پس از پیاده شدن مسیر ، واحدهای عملیات خاکی و ابنیه شروع به کار میکنند. در عملیات خاکی ترانشه ها برداشته شده و خاکریزی ها انجام میگیرد. واحد ابنیه پلهای تیپ و پلهای خاص را کار میکنند که شرح هر کدام از آیتمها در ادامه به صورت تفصیلی خواهد آمد.


همچنین کلیه عملیات به صورت سر فصلهای موجود در فهرست بها گفته میشود.
 
آخرین ویرایش:

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخش اول :

شروع عملیات اجرایی:


پیاده کردن مسیر

برای پیاده کردن مسیر ، مختصات نقاط محور راه توسط دفتر فنی از روی نقشه های اتوکدی پلان برداشت شده و پس از ذخیره در یک فایل اکسل ، این اطلاعات توسط نرم افزار مربوط به دوربین نقشه برداری، به فرمت قابل تخلیه در دوربین تبدیل شده و به دوربین انتقال میابد.

سپس نقشه بردار با استفاده از رفرنسهایی که شرکت مشاور برای نقشه برداری مسیر تهیه کرده است و بر روی زمین علامت زده شده ، اقدام به پیاده کردن مسیر و قوسها و .... میکند.
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعد از پیاده شدن مسیر و مشخص کردن آن با گچ بر روی زمین ، محدوده عملیات مشخص شده و شرایط برای انجام بقیه کار مهیا میگردد.
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مرحله بعد عملیات خاکی شروع شده که شامل کار در ترانشه ها و خاکریز ها میباشد......

برای کار در ترانشه ها، ابتدا دستگاه بلدوزر سطح زمین را خراش داده و خاک سفت و متراکم را تبدیل به خاک مناسب جهت خاکبرداری با لودر میکند. اگر جنس ترانشه از نوع خاک مرغوب باشد ، این مصالح به خاکریز حمل میشود که در قسمت خود توضیح داده میشود. خاک نامرغوب به معدن دپو حمل شده و در آنجا تخلیه میگردد.

شیب دیواره های ترانشه بسته به جنس آن سنگی-سخت و نرم میباشد که در مورد سنگهای سخت شیب دیواره ها 1به 1 یا به صورت نیم تونل اجرا میگردد. در مورد خاکهای سخت و نرم شیب به صورت 1به 1 یا 1 به 2 اجرا میگردد.

برای اجرای شیب ابتدا عرض خاکبرداری در بالای ترانشه حداکثر میباشد که با انجام خاکبرداری عرض آن کمتر شده و در نهایت به عرض مسیر میرسد.... در دیواره های ترانشه ها برم به عرض 2 متر اجرا میگردد که تعداد آنها بستگی به ارتفاع سر ترانشه تا کف مسیر دارد. برم جهت جلوگیری از ریزش مصالح حاصل از هوازدگی به سطح جاده و .... احداث میگردد.
 

mahtab62

عضو جدید
در مرحله بعد عملیات خاکی شروع شده که شامل کار در ترانشه ها و خاکریز ها میباشد......

برای کار در ترانشه ها، ابتدا دستگاه بلدوزر سطح زمین را خراش داده و خاک سفت و متراکم را تبدیل به خاک مناسب جهت خاکبرداری با لودر میکند. اگر جنس ترانشه از نوع خاک مرغوب باشد ، این مصالح به خاکریز حمل میشود که در قسمت خود توضیح داده میشود. خاک نامرغوب به معدن دپو حمل شده و در آنجا تخلیه میگردد.

شیب دیواره های ترانشه بسته به جنس آن سنگی-سخت و نرم میباشد که در مورد سنگهای سخت شیب دیواره ها 1به 1 یا به صورت نیم تونل اجرا میگردد. در مورد خاکهای سخت و نرم شیب به صورت 1به 1 یا 1 به 2 اجرا میگردد.

برای اجرای شیب ابتدا عرض خاکبرداری در بالای ترانشه حداکثر میباشد که با انجام خاکبرداری عرض آن کمتر شده و در نهایت به عرض مسیر میرسد.... در دیواره های ترانشه ها برم به عرض 2 متر اجرا میگردد که تعداد آنها بستگی به ارتفاع سر ترانشه تا کف مسیر دارد. برم جهت جلوگیری از ریزش مصالح حاصل از هوازدگی به سطح جاده و .... احداث میگردد.
------
سلام به تموم راهسازها.
من حدود 3 ماه بیشتر تو راهسازی نبودم .یکساله فارغ التحصیل شدم برای همین هنوز به هر شاخه ای گریزی میزنیم دیگه.پس بیشتر سوال کننده ام تا ارایه کننده و لذا سوال از ما *راهنمایی از مهندسین با تجربه

بولدوزر های کوماتسو 150 با سه ریپر کوچک وکوماتسو 350 بسیار قوی که آخرشه با یک ریپر بزرگ که انتهای ریپرها ناخن ریپر قرار دارد و وظیفه اصلی خراش دادن کراشک یا همون خاک متراکم سخت شده را بر عهده دارد و این ناخونک در صورت ماهر نبودن راننده بولدوزر و همچنین عدم تشخیص در سختی خاک به راحتی میشکند و موجب توقف و کاهش راندمان بولدوزر میگردد که بعد در مورد راندمان ها توضیح میدم.

در مورد صحت شیب دیواره ترانشه ها از شابلون که مثلث خرپایی شکلی که روی قاعده آن ترازی آهنربایی وجود دارد استفاده میگردد.

این توضیح هم بدم ممکنه در هر کارگاهی نوع ماشین آلات و دقت در اجرای شیب دیواره ها متفاوت باشه من فقط طبق مشاهداتم توی این مدت کوتاه گفتم.

اگر مهندس هم در مورد شیب دیواره به صورت نیم تونلی که با چه دستگاهی وبه چه صورت و مورد استفاده اش توضیح بده ممنونم؟
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
------
سلام به تموم راهسازها.
من حدود 3 ماه بیشتر تو راهسازی نبودم .یکساله فارغ التحصیل شدم برای همین هنوز به هر شاخه ای گریزی میزنیم دیگه.پس بیشتر سوال کننده ام تا ارایه کننده و لذا سوال از ما *راهنمایی از مهندسین با تجربه

بولدوزر های کوماتسو 150 با سه ریپر کوچک وکوماتسو 350 بسیار قوی که آخرشه با یک ریپر بزرگ که انتهای ریپرها ناخن ریپر قرار دارد و وظیفه اصلی خراش دادن کراشک یا همون خاک متراکم سخت شده را بر عهده دارد و این ناخونک در صورت ماهر نبودن راننده بولدوزر و همچنین عدم تشخیص در سختی خاک به راحتی میشکند و موجب توقف و کاهش راندمان بولدوزر میگردد که بعد در مورد راندمان ها توضیح میدم.

در مورد صحت شیب دیواره ترانشه ها از شابلون که مثلث خرپایی شکلی که روی قاعده آن ترازی آهنربایی وجود دارد استفاده میگردد.

این توضیح هم بدم ممکنه در هر کارگاهی نوع ماشین آلات و دقت در اجرای شیب دیواره ها متفاوت باشه من فقط طبق مشاهداتم توی این مدت کوتاه گفتم.

اگر مهندس هم در مورد شیب دیواره به صورت نیم تونلی که با چه دستگاهی وبه چه صورت و مورد استفاده اش توضیح بده ممنونم؟

ممنون از توضیحات خوبت مهتاب جان...

بله همونطور که گفتی قویترین بلدوزر با 350 اسب بخار برای خراش دادن سنگهای بسیار سخت و خاکهای خیلی متراکم استفاده میشه. اما اگه بخوایم که قسمتی از ترانشه رو برداریم( اگه مقطع عرضی از مسیر رو در نظر بگیریم و مقطع عرضی به صورت مختلط باشه در طول کمتر از 50 متر) و خاک این قسمت خاک سختی باشه ، این خاک یا سنگ توسط چکش بیل مکانیکی زده میشه و به قطعات ریز تبدیل میشه.

برای ایجاد مقطع نیم تونل هم از این روش استفاده میشه. در اینجا کاربرد زیادی نداره...
 

mahtab62

عضو جدید
ممنون از توضیحات خوبت مهتاب جان...

بله همونطور که گفتی قویترین بلدوزر با 350 اسب بخار برای خراش دادن سنگهای بسیار سخت و خاکهای خیلی متراکم استفاده میشه. اما اگه بخوایم که قسمتی از ترانشه رو برداریم( اگه مقطع عرضی از مسیر رو در نظر بگیریم و مقطع عرضی به صورت مختلط باشه در طول کمتر از 50 متر) و خاک این قسمت خاک سختی باشه ، این خاک یا سنگ توسط چکش بیل مکانیکی زده میشه و به قطعات ریز تبدیل میشه.

برای ایجاد مقطع نیم تونل هم از این روش استفاده میشه. در اینجا کاربرد زیادی نداره...


ممنون ولی قانع نشدم :eek:
منظورت از اینکه مقطع نیم تونل در اینجا کاربردی نداره یعنی تو ایران کاربرد نداره! علتش چیه؟ مگر نگفتین با بیل مکانیکی صورت میگیره ! خوب دیگه سوپر گیج شدم :confused:.توضیح کامل یا مطلبی-عکسی ...لطفا
به هر حال فکر کنم اینجا بندی از نشریه 101 توی مرحله خاکبرداری که اگر بنا به ضرورت احتمال انفجار داشتیم لازمه:
2-4 مواد سوزا در برشهاي سنگي
حمل و مصرف مواد سوزا كه براي عمليات خاكبرداري و كوه‌بري به كار مي‌رود بايد كاملاً طبق قوانين و مقررات جاري اجرا و زير نظر افرادي كه داراي گواهي انجام كار از مقامات ذي‌صلاح دولتي مي‌باشند انجام گيرد.
پيمانكار در صورت نياز به مصرف مواد منفجره موظف است ساختمانها و انبارهايي براي نگهداري مواد منفجره در نقاط مناسب با ظرفيتكافي و لازم، بر طبق قوانين جاري و تأييد دستگاه نظارت احداث كند. اين انبارها بايد با علايم خطر مشخص و مناسب علامت‌گذاري گردند و داراي درب ورود با قفل مطمئن و وسايل تهويه جهت نگهداشتن حرارت پايين و يكنواخت داخل انبار باشد.
به مجرد اينكه مواد منفجره به اين انبارها حمل شد، ورود آن بايد توسط پيمانكار به مقامات مسئول محلي اطلاع داده شود تا مقدار دقيق اين مواد محاسبه و مورد تصديق و گواهي مقامات فوق قرار گيرد. پيمانكار در موقع مصرف مواد منفجره بايد مقامات مسئول محلي را از جريان مطلع نمايد تا مقدار مصرف شده مورد تأييد آنها واقع شود.
پيمانكار مسئول جلوگيري از مصرف غير مجاز و نادرست مواد منفجره بوده و بايد براي استفاده از اين مواد، افراد كاملاً باتجربه، باصلاحيت و كاردان را طبق مقررات موضوعه جاري استخدام نمايد.
كليه عمليات مته‌زني و انفجار بايد به نحوي انجام گيرد كه خاكبرداري حاصله بر طبق خطوط شيبهاي مشخص شده در نقشه‌ها بوده و حداقل خرابي به قسمتهاي باقيمانده ترانشه‌هاي سنگي وارد آيد. عمليات انفجار به مسئوليت كامل پيمانكار انجام مي‌گيرد و پيمانكار حق هيچ گونه ادعايي نسبت به احجام اضافي حاصله در مقايسه با مقاطع مصوب و يا تجديد نظر شده را نخواهد داشت. پيمانكار بايد نهايت مراقبت را در حين عمليات انفجار رعايت نمايد تا هيچ گونه آسيبي به افراد و يا به اموال و يا كارهاي تكميل شده وارد نشود. قبل از هر انفجار تعداد كافي محافظ و علايم بايد در نقاط مختلف مستقر گردد تا از هرگونه حادثه احتمالي جلوگيري شود. عمليات استحفاظي تا زماني كه تمام خرجهاي مواد سوزا كاملا منفجر نشده باشد بايد كماكان ادامه يابد. خرجها بايد به طور صحيح پوشيده و بسته شده و هميشه مقدار معيني مواد سوزا در هر سوراخ به مصرف برسد. در محلهايي كه دستگاه نظارت دستور دهد پيمانكار بايد حائلي از توريهاي محكم و مقاوم براي حفاظت افراد و اموال و كارهاي تكميل شده نصب و به كار گيرد. عمليات انفجار بايد فقط در ساعاتي انجام شود كه دستگاه نظارت تعيين مي‌كند. در صورتي كه بنا به تشخيص دستگاه نظارت روش اجراي انفجار، ساكنين و ابنيه واقع در محدوده عمليات را در معرض مخاطره قرار دهد و يا كارهاي انفجار بدون رعايت احتياط و شرايط استحفاظي لازم انجام گيرد، مي‌تواند عمليات را متوقف و دستورات كوه‌كني را با وسائل و امكانات ديگري صادر نمايد.
در صورتي كه بر اثر عمليات انفجار، رفت و آمد وسائل نقليه عمومي بايد متوقف گردد، پيمانكار موظف است اجازه اين توقفهاي موقت را از مقامات مربوطه كسب و نتيجه را به اطلاع دستگاه نظارت برساند.
اگه برای این بند هم نکات اجرایی داره بفرمایید....یا اینکه ربطی به ما نداره متخصصین انفجار میدونن چه کار کنن.
پس ما لالا - صفا - سور و سات ....یو هو حالا دست:D
 

پیوست ها

  • DSC03336.JPG
    DSC03336.JPG
    79.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

pj_civil

عضو جدید
سلام درتوضیح مواد ناریه: اینکه ابتدا توصیه نامه ای به درخواست کارفرما از حفاظت ارتش با پیش بینی مصرف تقریبی کل مواد میشود و بنا بر اینکه پیمانکار دارای انبار مواد ناریه تائید شده از منابع ذی صلاح باشدیا نه ، این توصیه نامه بصورت مواد قابل انبار شدن یا بصورت یکبار مصرف صادر خواهد شد. سپس در هر بار نیاز بخشی از مواد که در توصیه نامه درج شده باصدور پروانه حمل به انبار حمل میشود . درصورت نبودن انبار مواد ،جهت مصرف یک بار انفجار (در یک یا دو روز انفجار) مواد در یک پارت حمل میشود که به ان یکبار مصرف میگویند. در مناطق خاص که نیاز به انفجار دارد مثلا نزدیک به ابنیه یا روستا یا دکل های برق یا خطوط گاز نیز میتوان از انفجار کنترل شده با تدابیر امنیتی خاص انفجار انجام داد.
 

ماتانا

عضو جدید
مدیریت ماشین الات یکی از مهم ترین موارد در مدیریت مالی پروژه ها با توجه به شرایط فعلی مهم می باشد
 

kordeliya

عضو جدید
سلام
من میخوام درباره انواع ماشین آلات راهسازی براتون بگم
مقدمه
مهمترین مسئله در راهسازی میزان دانسیته و مقاومت لایه های راه میباشد.این مقادیر باید در حد مطلوب باشد تا سطوح مختلف جاده در اثر تنش های وارده ناشی از عبور بار تغییر شکل نداده و بتواند تحمل جذب و انتقال بار را از لایه های بالاتر به پایین تر داشته باشد. برای این منظور باید لایه های مختلف راه را تا حد قابل قبولی متراکم نمود.
نمود تراکم عبارت است از ازدیاد دانسیته خاک از طریق نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر که معمولا با خارج کردن هوا از فضای خالی بین ذرات خاک انجام میگیرد.
متراکم کردن خاک باعث اضافه شدن مقاومت خاک داشته باشد. برای این منظور باید لایه های مختلف راه را تا حد قابل قبولی متراکم نمود.
نمود تراکم عبارت است از ازدیاد دانسیته خاک از طریق نزدیک کردن ذرات و دانه های خاک به یکدیگر که معمولا با خارج کردن هوا از فضای خالی بین ذرات خاک انجام میگیرد.
متراکم کردن خاک باعث اضافه شدن مقاومت خاک,کم شدن قابلیت تغییر حجم وکم شدن قابلیت نفوذ پذیری خاک میگردد.
میزان تراکم پذیری خاک به دانسیته اولیه خاک,خواص فیزیکی و شیمیایی خاک نظیر توزیع دانه بندی و چسبندگی,درصد رطوبت,نوع و میزان نیروی متراکم کننده دارد.

انواع غلتک ها
انواع غلتک ها عبارتند از
1) غلتکهای پاچه بزی (Tamping Foot Rollers-Sheep Foot Roller)
2) غلتکهای شبکه ای ( Grid Mesh Roller)
3) غلتکهای ارتعاشی یا لرزاننده (Vibratory Mesh Rollers)
4) غلتکهای دارای چرخ فولادی صاف (Smooth Steel Drum)
5) غلتکهای دارای چرخ لاستیکی یا پنوماتیک (Penomatic Roller)
6) غلتک های دارای صفحات فولادی یا کفشکدار (Segmented Pad Rollers)
7) بولدوزرهای متراکم کننده (Sail Compactors)

مشخصات عمومی غلتکها

تجربه نشان داده است که معمولا پس از 6 تا 10 بار عبور غلتک تقریبا تراکم نهایی خاک به دست آمده و با عبور بیشتر غلتک به میزان قابل توجهی بر تراکم خاک اضافه نمیشود.
غلتکهای سنگین با تعداد دفعات عبور کمتر و درصد رطوبت کمتری قادر به کوبیدن و متراکم کردن خاکها هستند و از این نظر بر غلتکهای سبک تر ارجحیت دارند.
غلتکهای پاچه بزی
این غلتکها مناسب ترین وسیله کوبیدن و متراکم کردن خاکهای چسبنده نظیر رس,رس لای دار و رس ماسه دار هستند.
غلتکهای پاچه بزی برای کوبیدن خاکهای دانه ای نظیر شن و ماسه و سنگ شکسته مناسب نیستند و از به کار بردن آنها برای کوبیدن خاکهای دانه ای باید اجتناب شود.
غلتکهای پاچه بزی از یک یا چند استوانه فلزی که روی آنها خارها و یا انگشت های فلزی تعبیه شده تشکیل میشوند.
این غلتکها ممکن است خودرو باشند و یا یک یا چند عدد از آنها به یک تراکتور با قدرت زیاد بسته شده و کشیده شوند.
نحوه متراکم شدن خاک توسط غلتکهای پاچه بزی به این ترتیب است که ابتدا خارهای غلتک در خاک فرو رفته و عمل تراکم از قشر تحتانی لایه خاک شروع میشود.سپس با رفت و برگشت بیشتر غلتک کم کم لایه خاک از پایین به بالا متراکم میشود تا اینکه در نهایت تمام لایه خاک متراکم شود و دیگر خارها در خاک فرو نروند.
این نحوه متراکم شدن خاک به غلتکهای پاچه بزی عکس نحوه ای است که خاک توسط غلتکهای چرخ فولادی متراکم میشود.
غلتکهای پاچه بزی خاک را با ورز دادن کوبیده و متراکم میکنند.
در واقع تاثیر این غلتکها در کوبیدن خاکهای ریز دانه چسبنده براساس وارد آوردن نیروی زیادی بر یک سطح کوچک استوار است.
وجه تسمیه پاچه بزی این است که عمل کوباندن این غلتک شبیه اثری است که یک گله گوسفند یا بز روی زمین بر جای میگذارند.
این غلتک عمل تراکم را با فشار استاتیکی و همچنین کنترل انجام میدهد.
وزن غلتکهای پاچه بزی بین 3 تا 18 تن متغیر است و فشاری که این غلتکها بر زمین وارد میکنند بین 7 تا 56 کیلوگرم بر سانتیمترمربع است.ضخامتی که با این غلتکها قابل تراکم است محدود به طول خارهای غلتک میشود که بین 15 تا 30 سانتیمتر میباشد.
سرعت حرکت غلتکهای پاچه بزی بین 8 تا 16 کیلومتر در ساعت است و وزن آنها با پر کردن چرخ آنها با ماسه یا آب قابل تنظیم است.
نوعی از غلتکهای پاچه بزی که خارها منتهی به یک صفحه فلزی کوچک میشوند به غلتکهای پاچه بزی با پاچه های سر پهن موسوم است که برای ورز دادن و متراکم کردن خاکهای تثبیت شده به کار میروند.
نوع دیگر غلتکهای پاچه بزی غلتکهای مشبک است که به جای خار از یک شبکه فلزی در آنها استفاده میشود.رویه مشبک این غلتکها که معمولا قابل تعویض است از میله های فلزی به قطر 3 تا 4 سانتیمتر تشکیل میشود.این میله ها در هم بافته شده و غلتک قادر به وارد آوردن فشار قابل توجهی به زمین است.
از این غلتکها معمولا برای شکستن و خرد کردن دانه های سنگ و فرو بردن آنها در زمین که منجر به یک توده خاک توپر و متراکمی میشود استفاده میگردد.

غلتکهای شبکه ای
این نوع غلتکها با سرعت نسبتا زیاد قادر به کار بوده و در حین عمل,خاک را پراکنده نمیکنند.
این غلتکها برای خرد کردن قطعات کلوخه خاک های چسبیده مناسب هستند.همچنین از این غلتک برای خرد کردن و متراکم نمودن سنگ های نرم استفاده کرد.

غلتکهای ارتعاشی یا لرزاننده
هرگاه کوبیدن خاکهای دانه ای نظیر شن وماسه و سنگ شکسته ضمن وارد کردن نیروی استاتیکی همراه با مرتعش کردن خاک انجام شود خاک بهتر و سریعتر متراکم میشود.علت این امر کاهش نیروی اصطکاک بین دانه های خاک است.
غلتکهای ارتعاشی عمل مرتعش کردن دانه های خاک را ضمن کوبیدن آنها انجام میدهند.
غلتکهای ارتعاشی ممکن است از نوع چرخ فولادی,چرخ لاستیکی و یا پاچه بزی باشند.
نیروی ارتعاش در غلتکهای ارتعاشی توسط دوران یک یا دو وزنه حول محوری به وجود آمده و با تغییر سرعت دوران این محور میتوان تعداد ارتعاشات در واحد زمان را کنترل کرد. بسیاری از انواع این غلتکها دارای فرکانس و دامنه نوسان قابل تنظیم میباشند تا عمل تراکم به دلخواه انجام پذیرد.
تعداد ارتعاشات در این نوع غلتکها معمولا بین 1000 تا 3000 ارتعاش در دقیقه است که بر حسب جنس خاکی که باید متراکم شود میزان ارتعاش غلتک تنظیم میشود. هنگامی که خاک مرتعش میشود ذرات تغییر محل داده و جهت افزایش وزن مخصوص توده به ذرات مجاورشان نزدیک تر میشوند.
وزن غلتکهای ارتعاشی معمولا تا 27 تن میرسد.
سرعت حرکت این غلتکها حدود 2.5 تا 8 کیلومتر در ساعت است و هر اندازه سرعت حرکت غلتک کمتر باشد انرژی ناشی از ارتعاش غلتک بهتر در خاک نفوذ میکند ودر نتیجه عمل کوبیدن خاک بهتر انجام میشود.
ضخامتی که با این غلتکها قابل تراکم است بین 10 تا 30 سانتیمتر است که بستگی به وزن غلتک دارد.
غلتکهای لرزنده در اندازه های مختلف از غلتک کوچک دستی با صفحه فلزی لرزان تا غلتک های بزرگ خودرو که دارای استوانه های صاف یا پاچه بزی یا کفشک دار هستند,موجودند.
در انواع برقی این وسایل تعداد ارتعاش در حدود 4500 ارتعاش در دقیقه است و در انواع مکانیکی این وسایل میزان ارتعاش در حدود 2000 ارتعاش در دقیقه میباشد.
سرعت حرکت صفحات و کفشک های لرزنده نسبتا کم و در حدود 0.3 تا 1.5 کیلومتر در ساعت است و این وسایل قادرند در هر ضربه نیرویی تا یک تن را بر خاک وارد کنند.
این غلتکها در حین کوبیدن خاک مقداری از رطوبت خاک را نیز کم میکنند که این عمل در مورد تراکم خاکهای مرطوب,مزیت محسوب میشود.

غلتکهای دارای چرخ فولادی صاف
این غلتکها از قدیمی ترین وسایل کوبیدن خاک هستند که به طور وسیع در عملیات ساختمانی وجهت متراکم نمودن سطح آسفالت جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد.
غلتکهای چرخ فولادی مناسب برای کوبیدن و متراکم کردن خاکهای دانه ای نظیر شن و ماسه و سنگ شکسته هستند. این غلتکها برای کوبیدن خاکهای ریزدانه چسبنده نیستند زیرا قشر فوقانی این گونه خاکها در اثر غلتک زدن متراکم شده و به صورت پوسته نازک و سختی درمی آید که از متراکم شدن قشرهای زیرین خاک جلوگیری میکند. همچنین از این غلتک برای اطو کردن خاکهایی که قبلا با غلتکهای پاچه بزی کوبیده شده اند استفاده میکنند.
وزن غلتکهای چرخ فولادی معمولا بین 3 تا 18 تن متغیر بوده و این غلتکها قادرند نیرویی برابر 10 تا 90 کیلوگرم برهر سانتیمترعرض چرخ را به سطح خاک وارد کنند.
وزن غلتکهای چرخ فولادی را میتوان با پر کردن چرخهای آنها با آب یا ماسه افزایش داد.
ضخامت متوسط لایه های خاکی که با این نوع غلتک میتوان متراکم نمود بستگی به وزن و تعداد دفعات رفت و برگشت غلتک دارد.
غلتکهای سبک چرخ فولادی با 8 بار رفت و برگشت میتوانند بین 10 تا 15 سانتیمتر از خاک را متراکم کنند در حالی که غلتکهای چرخ فولادی سنگین وزن قادرند بین 15 تا 20 سانتیمتر از خاک را متراکم کنند.
از غلتکهای سنگین وزن 10 تا 18 تنی برای متراکم کردن خاک سنگ شکسته استفاده میشود.
خاکهای شن وماسه ای با غلتکهای با وزن متوسط 7 تا 10 تن کوبیده میشوند.
لایه های آسفالتی با استفاده از غلتک های چرخ فولادی با وزن متوسط 7 تا 10 تن و غلتکهای سبک وزن 3 تا 7 تن متراکم میشوند.
سرعت متوسط این نوع غلتکها بین 1.5 تا 8 کیلومتر در ساعت است و این غلتکها قادرند در زمین های تا شیب 12%حرکت کرده و خاک را متراکم کنند.

این نوع غلتکها دارای انواع متفاوتی هستند که متداول ترین آن ها عبارتند از 1) غلتک چرخ فولادیسه چرخ یا دو محوری
2) غلتک چرخ فولادیتاندم سه چرخ
3) غلتک چرخ فولادی تاندم دو چرخ
غلتک چرخ فولادیتاندم به علت آنکه توده خاک را بهتر و یکنواخت تر متراکم میکنند کیفیت کارشان بهتر از غلتکهای چرخ فولادی سه چرخ است.

غلتکهای دارای چرخ لاستیکی یا پنوماتیک
این غلتک ها مسطح بوده و قوانین اعمال فشار در مورد تراکم خاکهای زیر سطح درباره آنها صادق است.
این غلتکها خاک را با ورز دادن متراکم میکنند و از این نظر برای کوبیدن خاکهای ماسه ای,رسی,لای ها و یا مخلوطی از آنها بسیار مناسب هستند.
این غلتکها ممکن است خودرو باشند و یا توسط تراکتوری کشیده شوند.
فشار تماس چرخ غلتکهای چرخ لاستیکی را میتوان با کم و زیاد کردن مقدار سربار و یا با کم و زیاد کردن فشار باد چرخها کنترل کرد.
برخی از غلتکهای چرخ لاستیکی مجهز به دستگاه تنظیم فشار باد چرخ هستند که مستقیما از داخل اتاق فرمان توسط راننده غلتک قابل کم و زیاد کردن است.
برای متراکم کردن خاک با غلتکهای چرخ لاستیکی باید ابتدا غلتک زدن با فشار کم شروع شود تا غلتک در خاک فرو نرود و سپس با متراکم شدن خاک به فشار تماس اضافه شود تا اینکه تراکم مورد نظر خاک به دست آید.
سرعت حرکت غلتکهای چرخ لاستیکی بین 1.5 تا 24 کیلومتر در ساعت است.
این غلتکها به دو نوع غلتکهای چرخ لاستیکی سبک وزن با چرخهای کوچک و غلتکهای چرخ لاستیکی سنگین وزن با چرخهای بزرگ تقسیم میشوند.
غلتکهای سبک وزن که وزنشان بین 3 تا 10 تن متغیر است دارای دو ردیف چرخ است که در هر ردیف معمولا بین 4 تا 9 چرخ وجود دارد.
نحوه قرار گیری چرخهای این نوع غلتکها طوری است که تمام عرض نوار خاک واقع در زیر غلتک با یک عبور کوبیده میشود.
غلتکهای چرخ لاستیکی سنگین وزنی برابر 45 تن دارند و میتوان با افزایش سر بار وزن آنها را حتی تا 180 تن نیز افزایش داد.
از این نوع غلتک برای متراکم کردن خاک بستر فرودگاهها و سدهای خاکی استفاده میشود.
ضخامت لایه خاکی که با این نوع غلتک میتوان متراکم کرد معمولا حدود 60 سانتیمتر است.
غلتک های دارای صفحات فولادی یا کفشکدار
این نوع غلتکها شبیه به غلتکهای پاچه بزی بوده و فقط به جای پایه های پاچه بزی,صفحات نسبته بزرگتر فولادی بر روی استوانه ای غلتک سوار شده اند.همچنین نظیر غلتکهای ارتعاشی خاک را در اثر لرزش متراکم میکنند با این تفاوت که ابعاد آنها خیلی کوچکتر از دیگر غلتکها میباشد در حدود 60 تا 90 سانتیمتر و معمولا در محل هایی که نتوان از غلتکهای بزرگ استفاده کرد به کار میروند.
صفحات و کفشکهای لرزنده ممکن است برقی یا مکانیکی باشند.این وسایل ممکن است دستی باشند و یا ممکن است که تعدادی از آنها به یک تراکتور متصل شده و به کار میروند.
صفحات و کفشک های لرزنده معمولا با تعداد ارتعاشات در دقیقه و همچنین میزان نیرویی که در هر ضربه بر زمین وارد میکنند مشخص میشوند.
این نوع غلتک ها در حین عمل تراکم اختلال کمتری در سطح خاک ایجاد میکنند.
تخماق های دستی
متراکم کردن خاک با استفاده از تخماق های دستی بر اساس وارد آوردن ضربه به خاک انجام میشود.
تخماق ها نیز نظیر صفحات و کفشک های لرزنده برای کوبیدن خاک در محل های که نتوان از غلتک استفاده کرد به کار میروند.
انرژی لازم در تخماق ها معمولا توسط یک موتور کوچک بنزینی تامین میشود.
 

kordeliya

عضو جدید
گریدر
گریدر
گِریدِر یا شیب‌ساز، که بطور معمول به ماشین تسطیح جاده اطلاق می‌شود، از ماشین‌آلات سنگین مهندسی می‌باشد که دارای یک تیغهٔ بزرگ برای تسطیح سطوح می‌باشد. بیشتر مدل‌ها دارای ۳ اکسل با یک موتور و کابین تعبیه‌شده در بالای اکسل عقب در انتهای ماشین می‌باشند.
مهمترین وسیله برای عملیات تنظیم شیب، تسطیح خاکریزها، خاکبرداری‌ها و رساندن سطح خاک به سطح مورد نظر (خط پروژه) توسط گریدر انجام می‌پذیرد.
گریدر برای تنظیم شیب و شکل دادن به شیبها و تسطیح دامنه خاکریزیها وخاک برداری ها کندن جوی مخلوط کردن و پخش مخلوط مواد قیری و خاک به کار میرود.در مواقع بارش برف بعنوان برف روب بکار میرود و در پاکسازی زمین وبرداشتن لایه های سست کاربرد دارد اگر در عملیات انجام شده توسط این ماشین دقت شود هزینه پروژه ها به مقدار قابل توجه ای کاهش می یابد.عمل خاک برداری از قسمتهای با ارتفاع بالاتر و خاکریزی در محل های با ارتفاع کمتر توسط گریدر را اصطلاحا "بالانس" (تعادل)می گوییم و شکلبندی و تنظیم نهایی هر لایه از راه را عملیات اصلاح مینامیم.
حداکثر تولرانس یا رواداری ها که توسط گریدر تنظیم میگردد به شرح زیر است:
زیر رتبه ( subgrade): بین 4 تا 8 میلیمتر در متر
زیر اساس (sub base):بین 2 تا 4 میلیمتر در متر
اساس(base): یک میلیمتر در متر
در رویه رواداری : صفر میلیمتر در متر
توجه داشته باشید که این مقادیر در مورد فرودگاهها و شاهراهها کمتر میشود.



تیغه های گریدر عبارتند از:
تیغه با لبه های مستقیم - لبه های منحنی - لبه های دندانه دار
در صورتی که به چرخهای گریدر دقت کرده باشید دیده اید که چرخها در هنگام حرکت به جهت جانبی متمایل میشوندعلت این است که :
الف) نیروی حاصل از فشار خاک به تیغه مایل گریدر را خنثی میکند.
ب)به گردش گریدر کمک میکند

عملیات مختلف

1. پخش کردن مواد خاکی
2. حمل مواد به کنار جاده
3. شیب‌بندی‌های دقیق
4. کندن جوی
5. بریدن و تراشیدن ترانشه‌ها
عملیات با گریدر
الف) پخش کردن مواد خاکی
از مهمترین عملیات گریدر پخش کردن مواد ومصالح خاکی درسطح زمین است البته مقدار مواد جابجا شده به ظرفیت گریدر بستگی دارد ظرفیت گریدر تابع عواملی مانند قدرت موتورکشش ماشین اندازه وارتفاع تیغه می‌باشد مقدار موادی که گریدر می‌تواند جابجا کند بسیار کمتر از بولدوزر است بنابر این بهتر است موادی که باید توسط گریدر جابجا وتوزیع شود قبلا توسط ماشین آلاتی مانند بولدوزر بر روی زمین پخش شده باشد تاارتفاع توده خاکی خیلی زیاد نباشد
ب) حمل مواد به کنارجاده باتغییر زاویه تیغه گریدر قادرخواهد بودکه موادخاکی را به کنارمسیرحرکت هدایت کند دراین حالت موادخاکی درانتهای عقب گریدر انباشته شده و یک توده خاکی طولی درامتداد مسیرحرکت گریدر قرارگیرد زیرا درغیراینصورت قدرت کشش ماشین کم می‌شود وزاویه حمله به تیغه گریدر نیزتغییر می‌کند
ج) شیب بندهای دقیق برای شیب بندهای دقیق باید تیغه را با زاویه کوچکی نسبت به امتداد قائم ثابت کرد وارتفاع تیغه ازسطح زمین باید طوری باشد که برآمدگی کوچک را بریده وگودالها را پرنماید بدین منظورهمواره باید مقدار موادخاکی درجلوی تیغه گریدرموجود باشد
د) کندن جوی گریدر رامی‌توان برای کندن جویهای ۷شکل وذوزنقه‌ای شکل به کاربرد ماکزیمم عمق جوی حدود ۳ فوت (یک متر) وعرض آن حدود۴فوت است برای جوی‌های با ابعاد بزرگتر بهتر است از خندق‌کن و بیل مکانیکی وسایل حفاری استفاده کرد
ه) بریدن وتراشیدن ترانشه‌ها با تغییر زاویه گریدر وعمودکردن یا شیب زیاد لبه تیغه نسبت به سطح افق می‌توان با حرکت درجهت طول ترانشه لبه‌های آنرا تراشید البته دو مسئله را باید در نظر گرفت اول اینکه نوع مصالح ترانشه‌ها سنگی وصخره‌ای نباشد چون به لبه تیغه آسیب رسانده ویا عمل تراشیدن را غیرممکن میسازد مسئله دوم تراشیدن قسمت‌های پایین ترانشه ومرتب کردن آنها است تا در هنگام تراشیدن قسمت‌های بالای ترانشه مانع حرکت گریدر نشوند.
گریدرموتور دار برای تنظیم شیب، شکل دادن شیبها و تسطیح دامنه خاکریزها و خاک برداریها، کندن جوی و مخلوط کردن و پراکندن مخلوط خاک و مواد قیری به کار می رود. از این ماشین در ساختمان راه ها و سایر عملیات ساختمانی استفاده می شود. برای برف روبی و برداشتن لایه های سست سطح زمین هم به کار می رود.
تیغه گریدر دارای لبه قابل تعویض می باشد. تیغه گریدر در حالات مختلفی نسبت به ماشین می تواند قرار گیرد
در ضمن گریدرهای مجهز به دستگاه کنترل تیغه اتوماتیک نیز وجود دارند که دقت کارشان برای تنظیم شیب خیلی زیاد است. این ماشینها مجهز به یک دستگاه حساس هستند که یک سطح یا امتداد ثابت را دنبال کرده و در مواقع لزوم به طور اتوماتیک تیغه را بالا و پایین می برد تا شیب مطلوب به دست آید.




عملیات با گریدر

پخش کردن مواد خاکی
از گریدر می توان به منظور پخش کردن مواد خاکی در سطح زمین استفاده نمود. البته باید توجه داشت که ظرفیت گریدر در مورد این عمل بستگی به قدرت موتور و تراکسیون ماشین و همچنین ارتفاع تیغه گریدر خواهد داشت. بنابراین، مقدار مواد خاکی را که گریدر قادر به حمل و پخش آن است در هر بار خیلی کمتر از مقداری است که بولدوزر می تواند پخش نماید. مواد خاکی که قرار است توسط گریدر پخش شود باید قبلاً حتی المقدور روی زمین پخش شده باشد تا ارتفاع توده خاکی خیلی زیاد نباشد.

حمل مواد به کنار جاده

گریدرقادر است مواد خاکی را به کنار مسیر حرکت خود تغییر مکان دهد. این امر با تغییر زاویه تیغه گریدر (به طوری که دیگر امتداد آن نسبت به امتداد حرکت ماشین عمود نباشد) میسر می شود. در این حالت مواد خاکی در انتهای عقبی تیغه گریدر ریسه می شوند و تشکیل یک توده خاکی طولی در امتداد مسیر حرکت گریدر و در کنار آن می دهند. باید توجه داشت که توده خاکی به وجود آمده در مسیر چرخ عقب گریدر قرار نگیرد چون در این صورت هم قدرت تراکسیون ماشین کم می شود و هم زاویه حمله تیغه گریدر تغییر می یابد.


شیب بندی های دقیق
برای شیب بندی های دقیق، باید تیغه را با زاویه کوچکی نسبت به امتداد قائم ثابت کرد و ارتفاع تیغه از سطح زمین باید طوری باشد که برآمدگی های کوچک را بریده و گودال ها را پر نماید. بدین منظور، همواره باید مقداری مواد خاکی در جلوی تیغه گریدر موجود باشد.

کندن جوی

گریدررا می توان برای کندن جویای V شکل و ذوزنقه شکل به کار برد. عمق ماکزیمم اقتصادی جوی حدود 3 فوت (یک متر) و عرض قاعده ماکزیمم حدود 4 فوت می باشد.حفر جوی در هنگام احداث جاده یکی از وظایف مهم گریدر می باشد.

بتن ریزی در برآمدگی کنار جاده، جوی و پیاده رو

در سالهای اخیر ماشین های مخصوصی برای جوی سازی و برآمدگیهای کنار جاده با سرعتهای بالا ساخته شده اند. بسیاری از انواع این ماشینها از قالبهای متحرک استفاده می کنند. بعضی ماشینها، هم شیب بندی زیر روکش را تصحیح می کنند و هم بتن جوی و لبه راه را می ریزند. متوسط تولید اینگونه ماشینها حدود 2500 فوت (750 متر) لبه راه و جوی در طول یک روز می باشد.
 

kordeliya

عضو جدید
بولدوزر (Bulldozer)
عبارت بولدوزر در مفهوم كلي كه شامل بولدوزرها و انگلدوزرها مي‌شود به كار مي‌رود.
بولدوزر یکی از ماشین‌آلات ساختمانی و عمرانی می‌باشد که نحوهٔ حرکت آن بصورت خزیدن به‌وسیلهٔ چرخهای زنجیری یا لاستیکی می‌باشد. این ماشین دارای تیغه‌ٔ فولادی در جلو می‌باشد که توانایی جابجایی حجم‌های گسترده‌ای از خاک، شن و ماسه و نخاله و ... را در حین کار دارد
تاریخچه بولدوزر
اولین بولدوزرها از روی تراکتورهای مزرعه الگوبرداری شدند که برای شخم‌زدن استفاده می‌شدند.در سال ۱۹۲۳ میلادی، یک کشاورز جوان به نام جیمزکامینگز و یک نقشه‌کش به نام جی مکلود اولین طرح را برای بولدوزر ساختند
بهترین تولید کنندهٔ شناخته‌شدهٔ بولدوزر در دنیا کارخانهٔ کاترپیلار می‌باشد که تمام محبوبیتش را با ساخت ماشین‌آلات مقاوم و قابل اطمینان کسب کرده‌است. شناخته‌شده‌ترین مدل ماشین‌آلات کاترپیلار مدل D9 می‌باشد
بولدوزرها براساس سيستم ارابه حركتي به دو دسته چرخ لاستيكي و چرخ زنجيري تقسيم مي‌شوند.

همچنين براساس روش بالا بردن و پائين آوردن تيغه به دو صورت كنترل كابلي و كنترل هيدروليكي تقسيم مي‌شوند كه هر كدام كاربردهاي خاص خود را در صنعت ساختمان دارند. هر چند بولدوزرهاي هيدروليكي امروزه كاربرد فراوانتري يافته‌اند
کاربرد بولدوزر
1- تسطیح زمين و پاكسازي سطح آنها از بوته‌ها و كنده‌هاي درخت
2- ايجاد راههاي اوليه در كوهستان‌ها و زمين‌هاي سنگلاخي
3- جابجا كردن توده خاك به صورت هل دادن آن تا مسافتي حدود 1000 متر
4- كمك و هل دادن اسكريپرها
5- پخش كردن خاك در خاكريزها
6- پشته كردن خاك در كنار نهرهاي ايجاد شده
7- تسطيح و پاكسازي بقاياي مانده از عمليات ساختماني
8- نگهداري راههاي موقت خاكي
9- پاكسازي محل گودال قرضه و گودالهاي كف معادن
در رابطه با حمل خاك به صو رت هل دادن بايد توجه نمود كه حداكثر شعاع كار مؤثر در حدود 100 متر است؛ هر چند مي‌توان با اعمال شرايطي در كارگاه نظير استفاده از چند بولدوزر پهلوي هم، اين مسافت را تا 300 متر نيز افزايش داد.
تفاوت عمده بولدوزر و انگلدوزر در آن است كه عموماً تيغه بولدوزر عمود بر مسير حركت آن نصب شده است در صورتي كه در انگلدوزر تيغه نصب شده با زاويه‌اي حدود 30 الي 40 درجه با جهت حركت آن ايجاد مي‌كند. اين حالت سبب مي‌شود كه علاوه بر هل دادن خاك به جلو آن را به كناري نيز مي‌راند.
اندازه يك بولدوزر بر حسب طول و ارتفاع تيغه آن تعيين مي‌شود
بولدوزرهاي چرخ لاستيكي در مقايسه با بولدوزرهاي چرخ زنجيري
در گذشته بولدوزرها فقط روي تراكتورهاي چرخ زنجيري سوار مي‌شدند. اما با توسعه تراكتورهاي چرخ‌دار، بولدوزرها بر روي آنها نيز نصب شدند و امروزه از هر دوي آنها با توجه شرايط و خصوصيات كار استفاده مي‌شود.
مزاياي بولدوزرهاي چرخ زنجيري
1- قابليت ارائه نيروي كششي بيشتر مخصوصاً در روي خاك‌هاي گل‌آلود و زمين‌هاي سست.
2- قابليت حركت در روي زمينهاي گلي.
4- قابليت حركت در زمين‌هاي ناهموار كه ممكن است هزينه نگهداري راه موقت را تقليل بدهد.
5- قابليت شناوري بيشتر به خاطر فشار كمتر در زير چرخ‌ها (در حدود 5/0 الي 6/0 كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع)
6- قابليت صعود از شيبهاي زياد تا 100% (45 درجه)
در بولدوزرهاي چرخ زنجيري محور عقب مربوط به ديفرانسيل بوده و محور جلويي به تبعيت از آن مي‌گردد. در اكثر موارد چرخ‌هاي جلو داراي ضربه‌گيرهايي محكمي مي‌باشند تا در برابر ضربه‌هاي سنگين مقاومت كند و نيروي غلتشي را ايجاد نمايد.
زنجيرهاي بولدوزرها روغن كاري شده و ضد زنگ مي‌باشند و قادرند در شرايط آبي نيز كار كنند. در صورتي كه پيش‌بيني ارتفاع آب شده باشد، بولدوزر مي‌تواند تا بالاي ارتفاع زنجيرهاي خود نيز به مدت كوتاه داخل آب كار كند

مزاياي بولدوزرهاي چرخ لاستيكي
1- سرعت بيشتر در انجام كارهاي مختلف يا حركت از يك كار به كار ديگر
2- حذف تريلي جهت حمل دستگاه از جايي به جاي ديگر
3- بازده بيشتر آنها، مخصوصاً وقتي كه مسافت قابل توجهي مورد نظر باشد.
4- خستگي كمتر براي راننده
5- قابليت حركت روي راههاي آسفالت شده بدون ايجاد خسارت و صدمه به سطح راه

با توجه به اينكه فشار وارد بر زمين از طرف چرخ‌ها در بولدوزر چرخ لاستيكي بيشتر از نوع زنجيردار است (در حدود 2 تا 3 كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع) از اين رو مي‌توان از آنها به عنوان غلتك نيز استفاده نمود.

نكته: نيروي غلتشي كه توسط بولدوزرهاي چرخ لاستيكي ايجاد مي‌شود كمتر از حالت زنجيردار است كه محدوديت‌هايي را براي برخي كارها ايجاد مي‌كند.

بطور كلي مسافت حمل خاك نبايد از 100 متر تجاوز كند. در اين مورد ميتوان از بولدوزرهاي چرخ لاستيكي استفاده نمود. به هر حال بو لدوزرهاي چرخ زنجيري براي مسافتهاي كم و زمينهاي گلي و نرم برتري دارند. در حاليكه بولدوزرهاي چرخ لاستيكي در زمينهاي محكمتر و مسافتهاي طولانيتر رجحان دارند.
جابجا كردن خاك توسط بولدوزر
تحت شرايط معيني بولدوزرها ماشينهاي رضايت بخشي براي جابجا كردن خاك ميباشند. نظير كارهايي چون:

1- گودبرداري براي ايجاد گودال ذخيره آب نهرهاي خاكي
2- خاكبرداري و برش خاك براي راهسازي
3- برداشت خاكهاي سطحي زمين يا ته نشستهاي معدني ساختمان
4- پخش مواد در خاكريزها
پاكسازي سطح زمين
پاكسازي سطح زمين را ممكن است بسته به شرايط كار
متفاوت به صورتهاي زير تقسيم كرد:
1- برطرف نمودن كامل تمام درختها و كنده درختها، شامل ريشههاي آنها
2- برطرف نمودن فقط علفها و بوتههاي روي سطح زمين
3 - نابود كردن علفها و بوتهها به وسيله توده كردن آنها
4- بيرون آوردن گياهان و يا قطعهقطعه كردن و خرد كردن آنها در روي سطح زمين و يا سوزندان بعدي آنها
تیغه
تیغهٔ بولدوزر یک قطعهٔ فولادی سنگین می‌باشد که در قسمت جلوی ماشین نصب می‌شود. هدف از نصب آن هل دادن اجسام، جابجایی موانع و نخاله می‌باشد
انواع تيغههاي نصب شده بر روي بولدوزر
از ميان انواع مختلف تيغه‌هاي موجود براي بولدوزرها چهار نوع تيغه از اهميت بيشتري برخوردار بوده و موارد استفاده زيادتري دارند. اين چهار نوع تيغه عبارتند از:
1- تيغه مستقيم
2- تيغه انگلدوزر
3- تيغه يونيورسال
4- تيغه كوشن
همه این تيغه‌ها به جز تيغه كوشن مي‌توانند حول محور طولي ماشين دوران كنند و بدين ترتيب قدرت بولدوزر را در يك انتهاي تيغه متمركز كنند. اين دوران حول محور طولي مخصوصاً در مواقع خندق‌كني يا شكستن رويه زمين‌هاي سخت مورد استفاده می باشد در تيغه مستقيم و يونيورسال اين امكان وجود دارد كه قسمت فوقاني تيغه به جلو يا عقب متمايل شود اين امر سبب افزايش يا كاهش ميزان نفوذ تيغه در زمين مي‌گردد (اين عملكردها همانند عملكرد تيغه گريدر مي‌باشد.)
تيغه مستقيم
تيغه مستقيم از باقي تيغه‌ها بيشتر مورد استفاده دارد. وقتي كه فاصله حمل مواد كم يا متوسط است اين نوع تيغه بسيار مؤثر مي‌باشد. همچنين اين نوع تيغه داراي قدرت حفاري و حمل مواد بيشتري به نوع يونيورسال است. با توجه به اينكه با تقويت جام بولدوزر با صفحات فشاري مي‌توان از آن براي هل دادن اسكريپر استفاده كرد.

تيغه انگلدوزر
تيغه انگلدوزر مي‌تواند تا حدود 25 درجه نسبت به حالت مستقيم دوران پيدا كند ولي انتهاي فوقاني آن قادر به حركت به جلو يا عقب نيست. انگلدوزر بيشتر در ايجاد برش در كنار تپه‌ها و بلنديها، پر كردن پشته ابنيه و كندن جوي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
تيغه يونيورسال و تيغه كوشن
تيغه يونيورسال با دارا بودن دو ديواره در دو انتهاي تيغه قادر به حمل مواد حفر شده در مسافتهاي نسبتاً زياد ميباشد
تيغه كوشن به منظور هل دادن اسكريپر طرح شده است بطوري كه قادر است ضربات ناشي از اصطكاك را كه توسط اسكريپر وارد ميشود را جذب نمايد. همچنين ميتوان از آن براي عمليات عادي بولدوزر نظير تميز كردن سطح كارگاه استفاده نمود
انواع ديگر تيغههايي كه بر روي بولدوزر نصب ميشوندبراي كاربردها و عمليات خاصي ميباشند كه اصولاً به سبب قدرت زياد ماشينهاي بولدوزر پيشبيني شدهاند.
نظير تيغههاي خراشدهنده زمين (ريپرها)، تيغهUشكل مخصوص مواد سبك، تيغه Vشكل جهت از بين بردن بوتهها و درختان در سطح زمين يا قدري زير سطح زمين و تيغههايي جهت هموار ساختن و تميز كردن زمين از درختان، سنگها و .... به كار ميروند.
























 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

kordeliya

عضو جدید
میکسر
براي توليد بتن مرغوب بايد مواد متشكله به طور كامل مخلوط شود به طوري كه مواد سنگي با اندازه هاي مختلف به طور يكسان در تمام حجم توزيع شود . اگر از يك مخلوط بتن مرغوب به طور شانسي نمونه برداري شود هر نمونه داراي وزن مخصوص،مشخصات اسلامپ،مقدار هوا،سيمان و دانه هاي سنگي مساوي خواهد بود .
روش درجه بندي كه براي ميكسرهاي بتن بكار ميرود بر اساس استفاده از يك علامت شامل يك حرف لاتين و يك شماره است.شماره مزبور حجم بتن مرطوبي و حرف لاتين نشانگر نوع ميكسر مي باشد .sيك ميكسر مخصوص كارهاي ساختماني است وEبراي كارهاي بتني روكش سطح راهها بكار ميرود.
بنابراين يك ميكسر 16Sميكسري است كه در كارهاي ساختماني بكار ميرود وحجم قابل استفاده آن 16فوت مكعب است و يك ميكسر 34E، ميكسري است كه براي ساختن رويه شاهراهها بكار رفته و ظرفيت آن 34فوت مكعب است


انواع مخلوط كن ها

مخلوط كن ها با جام دوار

اين مخلوط كن ها داراي جامي هستند كه حول محور افقي يا مايل با زاويه كم با افق دوران مي كند. هنگام تخليه ،جام حول محوري عمود بر محور دوران، چرخيده و دهانه جام رو به پايين مي آيد و بتن خارج ميشود. جام از صفحات جوش شده يا پرچ شده از فولاد مقاوم به سايش درست ميشود.


اين مخلوط كن ها داراي انواع يك دهانه و دو دهانه هستند .سه يا چهار تيغه درون اين مخلوط كن ها باعث مخلوط شدن مصالح مي شوند. بهتر است نخست آب و شن در مخلوط كن ريخته شوند وپس از چند ثانيه سيمان و ماسه در جام ريخته شوند.


مخلوط كن هاي با جام ثابت



اين مخلوط كن ها داراي يك محور چرخان افقي يا قائم مي باشند .بهتر است نخست ماسه و سيمان و پس از چند ثانيه اختلاط شن وسپس آب وارد مخلوط كن شوند .هرگز نبايد آب و سيمان به تنهايي در مخلوط كن ريخته شوند تا امكان چسبيدن ملاط به جداره جام وجود نداشته باشد .




 

kordeliya

عضو جدید

كاميون هاي مخلوط كن (truck mixers)



تراک ميکسر وسيله ای برای حمل بتن آماده است. کارخانه های بتن آماده معمولاً به دو گروه تقسيم می شوند.برخی کارخانه ها فقط عمليات پيمانه کردن را انجام می دهند، و برخی ديگر از کارخانه ها غير از عمليات پيمانه کردن، عمل مخلوط کردن را نيز انجام می دهند. به عبارت ديگر، در کارخانه، مصالح پيمانه شده و مقادير معين مصالح بتن به درون کاميون مخلوط کن ريخته می شود، اما عمل اختلاط در حين حمل، قبل از تخليه بتن در ديگ کاميون مخلوط کن صورت می گيرد و آب مخلوط درحين حمل و يا در محل کارگاه به مخلوط خشک اضافه می گردد. بر همين اساس به اين روش، پيمانه خشک نيز گفته می شود. اما در گروه دوم کارخانه ها، بتن آماده شده، به درون ديگ کاميون مخلوط کن ريخته می شود.
ديگ كاميون مخلوط كن داراي دو سرعت دوران كند وتند ميباشد. دور كند يا سرعت به هم زدن 2 تا 5 دور در دقيقه و دور تند يا سرعت اختلاط 7 تا 13 دور در دقيقه است .

در هنگام استفاده از كاميون مخلوط كن موارد زير بايد رعايت گردد :



الف) از زمانی که آب به مخلوط خشک بتن افزوده می شود ، تعداد دوران ۷۰ تا ۱۰۰ دور با سرعت تند برای اختلاط اوليه کافی است. اگر بتن آماده در داخل ديگ حمل شود و بخواهيم در هنگام تخليه همگنی را مجدداً به دست آوريم، کافی است ۳۰ تا ۴۰ دور با سرعت کند بتن را به هم بزنيم . حداکثر تعداد دوران ديگ به300دور (شامل دور کند و تند ) محدود می گردد، به اين ترتيب، مدت حمل در شرايط عادی (به غير از بتن ريزی در هوای گرم و سرد) از زمان بارگيری تا تخليه ، به1 تا ۵ /۱ساعت محدود می شود.
اما از ۳۰۰ دور چرخش ديگ فقط حداکثر ۱۰۰ دور بايد سرعت مخلوط کردن و بقيه بايد با سرعت به هم زدن باشد، زيرا زمان طولانی حمل و يا تعداد چرخش زياد ديگ باعث کاهش اسلامپ، سايش سنگدانه ها و بدنه ديگ و همچنين کاهش مقاومت و دوام بتن می گردد






ب) در مواردی که مدت انتقال بتن طولانی است و يا احتمال وجود ترافيک سنگين وجود دارد، بهتر است از روش مخلوط خشک استفاده شود و آب مخلوط در کارگاه به ساير مصالح اضافه گردد. هرچند در این
هرچند در اين حالت، کنترل دقيق مقدار آب با اشکال روبه رو می گردد ونياز به نظارت دقيق است تا آب مخلوط به مقدار تعيين شده افزوده شود.


پ) استفاده از کاميون مخلوط کن برای بتن های زير توصيه نمی شود :


بتن با اسلامپ کمتر از ۴۰ ميليمتر



بتن با حداکثر اندازه سنگدانه بيش از ۵۰ ميليمتر



بتن با نسبت آب به سيمان کمتر از ۴ /۰ (بدون استفاده از مواد افزودنی روان کننده و يا فوق روانکننده)



درروش پيمانه خشک نبايد از ميکروسيليس به صورت پودر استفاده گردد، زيرا توزيع ذرات ميکروسيليس در مخلوط به صورت يکنواخت انجام نمی شود.





ت) اگر از کاميون مخلوط کن برای اختلاط اوليه (پيمانه خشک) استفاده شود، حجم بتن ساخته شده در آن بايد به دو سوم ظرفيت اسمی ديگ محدود گردد.به عنوان مثال، با کاميون مخلوط کن با ظرفيت اسمی ۶ متر مکعب می توان ۴ متر مکعب بتن به روش پيمانه خشک را، مخلوط کرد.



مخلوط كردن بتن با ميكسر ساكن



اين نوع مخلوط كردن يا در محل كارگاه ساختماني و يا در يك كارخانه مركزي انجام ميشود و ميكسر در حين كار حركت نميكند. ظرفيت اين ميكسرها از 2فوت مكعب (50ليتر) تا 12يارد مكعب (9متر مكعب ) تغيير ميكند .عمل اختلاط بر اثر حركت دوراني كه بعضي از انواع آنها داراي حركت انتقال محوري نيز هستند ويا بر اثر هم زدن پاروئي از بالاي ميكسر انجام مي گيرد . هر چند مشخصات مخلوط بتن براي كارهاي ساختماني و راه متفاوت است ولي حداقل زمان لازم براي
ميكسرهاي با ظرفيت كمتر از يك يارد مكعب ،يك دقيقه مي باشد . به موجب اين قاعده به ازاي هر يارد مكعب بيش از يارد مكعب اول ،25/0 دقيقه به مدت زمان مخلوط افزوده مي شود .قبل از اين كه تمام مواد خشك بتن در بشكه وارد شوند نبايد زمان گيري براي عمل مخلوط اضافه شود وپيش از پايان يافتن 4/1 مدت زمان دوران مخلوط بايد تمام آب لازم به مخلوط اضافه شده باشد .اگر آزمايشهاي عملي نشان دهد كه بتن شرايط لازم را با مدت زمان مخلوط كمتري مي يابد،بعضي از استانداردها اجازه تقليل زمان مخلوط را مي دهند .در عمل مشخص شده است كه مدت زمان
متوسط براي تهيه يك بار مخلوط شامل باركردن ،مخلوط كردن وتخليه حدود 2تا3 دقيقه است .براي تهيه مخلوط هايي با اسلامپ كمتر از 4 اينچ ممكن است لازم باشد مدت زمان بيشتري صرف نمود و سرعت اختلاط را كمتر كرد بنابراين يك ميكسر كه داراي يك مخزن يا بشكه باشد به طور متوسط بين 15 تا 35 بار مخلوط در ساعت توليد خواهد كرد .
معمولا بهتر است قبل از وارد كردن سيمان و دانه هاي سنگي قدري آب در مخزن بتن ساز وارد كرد. اين عمل باعث ميشود كه داخل مخزن تميزتر شده و




و يكنواختي محصول بتن بيشتر شود .يك روش ساخت بر اين منوال است كه 10% آب را قبل از بارگيري ساير مواد، 80% آب مورد نياز را در حين بارگيري مواد سنگي و سيمان و 10% باقي مانده را پس از اينكه تمام مواد متشكله وارد محفظه شدند داخل مخلوط مي نمايند . مواد شيميايي اضافي بايد در يك نقطه معين از سيكل كار به مخلوط اضافه شود والا ممكن است مخلوط هاي بتن توليد شده يكنواخت نباشند .




















































ميكسرهاي روكش راه






























اين گونه ماشين ها براي تهيه مخلوط بتن كه در روكش راهها بكار مي رود طرح شده اند. ميكسرهاي روكش راه بطور كلي ميكسرهاي متحركي هستند كه شبيه ميكسرهاي ساكن كار مي كنند. ميكسرهاي دو بشكه اي ، دو مخزن پشت سرهم دارند. بتن براي نصف مدت زمان اختلاط در بشكه اول به سر ميبرد و سپس به بشكه دوم منتقل مي شود تا عمل اختلاط كامل شود . با اين روش مقدار توليد تقريباٌ دو بربر حالتي است كه از يك بشكه استفاده نمايند .



چنين ماشين هايي معمولاٌ به يك بوم و جام مجهزند كه بوسيله آن بتن را به نقاط مورد نظر در قالب ها حمل كرده و تخليه مي نمايند . سيمان و شن وماسه و سنگهاي شكسته معمولاٌ بوسيله كاميون به اين ماشين ها حمل شده و در آنها تخليه ميشود . مخازن ذخيره آب به وسيله تانكرهاي آب و يا لوله كشي تغذيه مي شوند
اين گونه ماشين ها داراي قدرت توليد زيادي هستند. مثلاٌ ميكسر 34Eبا دو بشكه در حالت متحرك 75 يارد. مكعب در ساعت ودر حالت ساكن 100يارد مكعب در ساعت بتن توليد مي كند.


 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
و در ادامه بحث دوستان عزیز:
بحث دوم یلی کلی بود و پیشنهاد می کنم در تاپیک دفتر فنی و یا متره و برآورد مطرح بشه.
برای اینکه بقیه دوستان هم مشارکت بکنند بحث تحکیم بستر به غیر از روش های تراکمی متداول اشاره میکنم.
عموما در مناطق با بستر لجنی ، رسی ( صابونی ) و یا خاکهای دستی ( دپو های خاکریزی و یا نخاله ) امکان برداشت خاک نا مناسب مقدور نبوده و یا مقرون به صرفه نیست. ( مثل جمع آری یک باتلاق ! )
در این موارد از موادی چون ژئو گرید و یا ژئو تکستایل استفاده می کنند. این مواد به صورت صفحات بافته شده و مشبک بوده و پس از نصب توسط مصالح خاکی مناسب پر شده و سپس مترکم می گردند. این عمل با توجه به نوع خاک چند مرتبه تکرار می گردد تا بستر خاک قاوم و مسلح گردد.
 

مجتبی اس

عضو جدید
بخش اول :

شروع عملیات اجرایی:


پیاده کردن مسیر










برای پیاده کردن مسیر ، مختصات نقاط محور راه توسط دفتر فنی از روی نقشه های اتوکدی پلان برداشت شده و پس از ذخیره در یک فایل اکسل ، این اطلاعات توسط نرم افزار مربوط به دوربین نقشه برداری، به فرمت قابل تخلیه در دوربین تبدیل شده و به دوربین انتقال میابد.

سپس نقشه بردار با استفاده از رفرنسهایی که شرکت مشاور برای نقشه برداری مسیر تهیه کرده است و بر روی زمین علامت زده شده ، اقدام به پیاده کردن مسیر و قوسها و .... میکند.
مثله اینکه شما تو کارگاههای عمرانی تا حالا کار نکردی که فکر میکنی اطلاعات را بچه های دفتر فنی به نقشه بردار میدن مگه بچه های نقشه بردار خودشون مشکل دارن که نتوننن اطلاعات استخراج کنن مهننددددس
 

free surveyer

عضو جدید
بعد از پیاده شدن مسیر و مشخص کردن آن با گچ بر روی زمین ، محدوده عملیات مشخص شده و شرایط برای انجام بقیه کار مهیا میگردد.
با درود
آقای مهندس، ما که نقشه برداریم و کارمون راهسازیه تا حالا ندیم کسی بیاد مسیر جاده رو گچ ریزی کنه. در اینصورت پیمانکاری که برنده مناقصه یه جاده 20 کیلومتری شده باید 20 تن هم گچ تهیه کنه.
معمولاً برای مشخص شدن مسیر جاده (پاشنه های جاده) نقشه بردار هر 40 یا 50 متر (البته بستگی کامل به نوع مسیر از نظر همواری یا ناهمواری داره) یه میخ چوبی به ارتفاع حدوداً 70 سانت بر روی پاشنه های مسیر پیاده میکنه و گریدر فاصله ما بین این نقاط مشخص شده را ( پیکتاژ ) با استفاده از انجل کردن ( زاویه دادن ) تیغ خودش، بهم وصل میکنه یا بعبارت راهسازی دیچ ( شیار ) میزنه و به اینصورت فاصله بین 2 شیار بعنوان مسیر جاده، تحت عملیات خاکی قرار میگیرد. ضمناً این میخهای چوبی یک بار مصرف نیستن و به دفعات استفاده میشن.
جای دیگری فرمودین مختصات نقشه های راهسازی توسط دفتر فنی از نقشه ها استخراج میشه که بنده معتقدم نقشه بردار پروژه شما نقشه بردار نبوده و بلکه یه اپراتور پشت دوربین رو بوده. چون هیچ کس مثل یک نقشه بردار اون اشراف و اون وسعت دید را نسبت به نقشه ها ندارد و معمولاً این نقشه بردارها هستند که مختصات رو از روی فایلهای Cad استخراج میکنند.
 
آخرین ویرایش:

mardin663

عضو جدید
سلام شما به دلیل مدت زمان کمی که درکارگاه حضور داشتید مشاهداتتون ضعیف و.....است محض اطلاع در بلدوزر کوماتسو کلاس 150و350نداریم کلاسها به ترتیبd85 d155 d355و.....میباشد واون ناخنی که دیدی شکسته اتفاقی بوده وگرنه تشخیص ......!!!!!
 
آخرین ویرایش:

kamal civil

عضو جدید
سلام به همه مهندسان عزیز
یه کارگاه راهسازی قبل از همه چیز یه رییس کارگاه پوست کلفت میخواد.
 

hbkmfr

عضو جدید
اصطلاحات راهسازی

اصطلاحات راهسازی

سلام دوستان
لطفا اصطلاحات راهسازی رو هرکس هرچی میدونه توضیح بده مثلا منظور از دکا پاژ چیه ؟ یا لایه های روسازی رو کامل توضیح بدین فرض کنید برای یک دانشجو ی مبتدی عمران سر کلاس درس توضیح میدین ممنون از لطفتون
 

mehrdad2012

عضو جدید
کاربر ممتاز
لایه ها ی روسازی از پایین به بالا عبارتند از : 1)خاک بسترکوبیده شده 2)ساب بیس یا زیر اساس که از سن خیلی رسی ایجاد می شود 3)بیس یا اساس :که از شن خوب دانه بندی شده تشکیل میشه 4)آسفالت که خودش از دو لایه ی بیندر و توپکا هستش که توپکا ریزدانه تر از بیندر می باشد.اگه لازمه هست بازم توضیح بدم
 

free surveyer

عضو جدید
لایه ها ی روسازی از پایین به بالا عبارتند از : 1)خاک بسترکوبیده شده 2)ساب بیس یا زیر اساس که از سن خیلی رسی ایجاد می شود 3)بیس یا اساس :که از شن خوب دانه بندی شده تشکیل میشه 4)آسفالت که خودش از دو لایه ی بیندر و توپکا هستش که توپکا ریزدانه تر از بیندر می باشد.اگه لازمه هست بازم توضیح بدم
منظورتون از خاک بسترکوبیده شده همون لایه سابگرید هست دیگه ؟ چون بستر بعد از دکاپاژ که جزو لایه های زیرسازی محسوب میشه.
در توضیح مواد تشکیل دهنده لایه زیر اساس، منظورتون قطعاً مخلوطی از خاک رس و شن از سایز 25 تا 50 بوده، درسته؟
 
آخرین ویرایش:

free surveyer

عضو جدید
سلام دوستان
لطفا اصطلاحات راهسازی رو هرکس هرچی میدونه توضیح بده مثلا منظور از دکا پاژ چیه ؟ یا لایه های روسازی رو کامل توضیح بدین فرض کنید برای یک دانشجو ی مبتدی عمران سر کلاس درس توضیح میدین ممنون از لطفتون
اولین کاری که برای شروع یک عملیات راهسازی البته بعد از عملیات نقشه برداری صورت میگیره، دکاپاژ هستش. و از بین بردن ریشه های نباتات و خاک نباتی روی بستر رو که معمولاً به ارتفاع حدوداً 10cm توسط گریدر تراشیده میشه رو دکاپاژ میگن.
 

rezafreeheart

عضو جدید
سلام دوستان
لطفا اصطلاحات راهسازی رو هرکس هرچی میدونه توضیح بده مثلا منظور از دکا پاژ چیه ؟ یا لایه های روسازی رو کامل توضیح بدین فرض کنید برای یک دانشجو ی مبتدی عمران سر کلاس درس توضیح میدین ممنون از لطفتون

بعد از دکاپاژ و آماده شدن بستر راه (subgrade) نوبت به لایه زیر اساس (subbase) میرسه.این لایه پس از تسطیح و آبپاشی, بلافاصله باید کوبیده شود. حداکثر ضخامت لایه کوبیده شده 20 سانتی متر باشد و اگر به ضخامت بیشتر از 20 سانتیمتر نیاز باشد باید در لایه های بیشتر که هرکدام از 20 کمتر هستند, اجرا شود. از انواع لایه زیراساس می توان به زیراساس شنی و یا سنگی و همچنین زیر اساس آهکی اشاره کرد.


:mad::mad:روزگارا : تو اگر سخت بمن میگیری ! باخبر باش ، که پژمردن من آسان نیست!:mad::mad:
 

sami saiedi

عضو جدید
عملیات اصلی راهسازی عبارت‌اند از ساخت اساس، زیراساس و روسازی. جدولکاری و نصب علائم راهنمایی و رانندگی هم در ساخت بسیاری از راه‌ها اجرا می‌شود. راه سازی، روسازی راه و مهندسی ترابری: از جمله تخصصهای مهم یک مهندس عمران، شناخت طرح و محاسبه زیر سازی و روسازی راههاست. بدین منظور درسهای یاد شده جهت فراگیری مطلبی نظیر : طراحی و اجرای راها شامل : مسیریابی، عملیات خاکی، مشخصه‌ها و طرح هندسی راها در مسیرهای افقی و قایم، مشخصه‌های فنی انواع مصالح راه و لایه‌های مختلف روسازی آن، همچنین روشهای طرح و اجرای روسازیهای شنی و آسفالتی و نیز شبکه هاب حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و برنامه ریزیها و مدیریتهای حمل و نقل ارایه می‌گردند.....

این مطلبو تو این سایت دیدم اگه به ادامش علاقه ای داشتین به لینک زیر برین :


http://www.omranhami.com/راه-سازي-1/


omranhami.com/راه-سازي-1/​
 
بالا