کارشناسی | معماری اسلامی

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

1)

دانلود لینک غیر مستقیم


دانلود لینک غیر مستقیم


دانلود لینک مستقیم





2) ۲۲ پلان مسجد و مطالعات ساخت مسجد:
















3) پروژه تحقیقی کامل جهت درس معماری اسلامی



دانلود در 7 قسمت شامل متن. عکس و نقشه ها.


قسمت اول:http://parsaspace.com/files/9020158884/?c=731 1.9 MB

قسمت دوم: http://parsaspace.com/files/5750158884/?c=731 1.91 MB


قسمت سوم: http://parsaspace.com/files/9850158884/?c=731 2.91 MB


قسمت چهارم:http://parsaspace.com/files/3850158884/?c=731 3.65 MB


قسمت پنجم: http://parsaspace.com/files/7950158884/?c=731 7.64 MB


لینک کمکی: http://www.4shared.com/file/CjximH_j/15-4.html


قسمت ششم: http://parsaspace.com/files/6550158884/?c=731 3.5 MB


لینک کمکی: http://www.4shared.com/file/8X4-1ine/15-5.html


قسمت هفتم: http://parsaspace.com/files/2600158884/?c=731 2.37 MB


لینک کمکی: http://www.4shared.com/file/EE4imO_5/15-6.htm









4)
پروژه برداشت از بناهای تاریخی یا معماری اسلامی مربوط به یکی از کاخ های مجموعه کاخ گلستان تهران

شامل پلان، مقطع، نما و اتوکد سه بعدی به همراه توضیحات و عکس های دیتایل ها




فایل اتوکد سه بعدی :167 kb


http://parsaspace.com/files/6622858884/?c=699



فایل اتوکد نقشه ها :306 kb



http://parsaspace.com/files/4822858884/?c=699




فایل اطلاعات و دیتایل :1.4 Mb



http://parsaspace.com/files/4922858884/?c=699




















 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز


طراحی موزه به همراه برنامه فیزیکی

در بسیاری از دانشگاه ها یکی از موضوعات دروس طراحی مربوط به طراحی موزه می باشد. انواع مختلفی

هم از موزه ها پیشنهاد میشن : مثل باغ موزه ، کاخ موزه و یا موزه آب ، سفال ، خاک ، نور ، قرآن ، فرهنگ

و تمدن اسلامی ، گیاهشناسی ، جانوران و ...

حجم: 2.3 مگابایت

دانلود








دانلود پروژه معماری اسلامی ؛ قوس های ایرانی

در این پروژه که با فرمت اتوکد ترسیم گشته ، انواع قوس های ایرانی و نحوه ترسیم آن ها نشان داده شده است.

31 قوس ترسیم شده عبارتند از:
هلو چین تند و کند ، بستو ، کلیل ، ساسانی ، تخم مرغی ، پنج او هفت ،

هشت او پنج ، پا تو پا ، شبدری تند و کند ، سه بخشی تند و کند ، شاخ بزی ، چهار قسمتی و ...



حجم : 0.9 MB

دانلودhttp://memardownload.persiangig.com/Iranian-Arcs%28www.memardownload.com%29.exe
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

مقاله مفاهیم بنیادی معماری ایران و معماری اسلامی




سرفصل:



پیوند معماری با طبیعت

هندسه



شفافیت و تداوم



راز و ابهام



چشم ‏دل



پیدایش فرم در معماری ایرانی



فرم‏های ساده



برج‏ها و منارها



ایوان



تالار


چهار طاق



دالان



حیاط فرم‏های مرکب



تاریخچه معماری معاصر ایران



برسی آثار دو معمار معاصر ایرانی



مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول



سیر تحول و ویژگیهای معماری میرمیران



بنای مجموعه فرهنگستانهای ایران



بنای مجموعه ورزشی رفسنجان



بنای کتابخانة ملی ایران



بنای موزه ملی آب ایران
 

پیوست ها

  • Memari - Eslami.zip
    65.5 کیلوبایت · بازدیدها: 2

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز
سلام تحقیق درباره کاشیکاری و کاربندی چیزی دارین بدین؟:cry:


با گسترش دین اسلام و نفوذ آن در سرزمین‌های شرقی شیوه معماری در این مناطق خصوصأ در

بخش تزئیناتی تغییر نمود. دانشمندان و متفکران اسلامی اگر چه در رابطه با آثار هنری که حاوی

نماد انسانی و حیوانی بوده و از آداب و رسوم اسلامی خارج بود به تخریب آنها پرداختند و چنین

نظر داشتند که هنر باید در خدمت علم و دانش باشد نه به منظور پرستش.

در عهد اسلامی هنرهای تزئینی و صورت گری فقط از جهت صحنه‌های یادگاری و حماسی باقی

مانده که شکل انحرافی را قطعأ با خود نداشت چون نقاشی مشجر خطوط هندسی و نوشته‌های

کوفی مزین و آمیخته با گل و برگ و غیره که به یقین می دانیم که این روش تزئین در بناها از قرن

سوم هجری به بعد رواج یافت اکثر نمونه‌های آن را در بخش تزئینی ومهندسی در خشت‌های

آرامگاه اسماعیل سامانی در بخارا در حدود سال‌های ۳۰۰قمری ۹۶۰ میلادی، مقبره پسر علمدار

۴۱۸ قمری ۱۰۲۷ میلادی، نقاشی گل وبرگ لوحه سنگی مرمر سلطان محمود غزنوی حدود ۴۰۰

قمری ۱۰۰۹ میلادی آثار نقاشی روی سنگ گچ دیوارهای ابنیه عصر سامانیان و اوائل دوره غزنویان

است بعد از آن در آسیای میانه دوره پیشرفت نقاشی عصر سلجوقی که نمونه‌های زیبا ودلکش آن

محراب مسجد جامع اولیأ در حدود ۴۶۰ ق ۱۰۶۷ م و بناهای مسعود سوم و مناره های غزنه حدود

۵۰۰ قمری ۱۱۰۶ م بقایای بناهای چشت شریف، مسجد جامع هرات (۵۶۷ قمری ۱۲۰۰ میلادی

نقاشی‌های بنای مرقد امام خورد (امام یحیی) در سرپل حدود ۴۳۰ قمری ۱۱۳۵ میلادی و مدرسه

چونه بادغیس ۵۷۰ قمری ۱۱۷۵ میلادی می توانیم مشاهده کنیم.

قابل ذکر است که شیوه تزئیناتی بناهای اسلامی در دوره تیموری ها در هرات نفوذ بیشتر کسب کرد

و به اوج تکامل خود رسید که نمونه‌های بسیار جالب و زیبای تزئیناتی و ساختمانی اسلامی در افغانستان

از عصر تیموری ها به جا مانده است روکش‌های تزئیناتی به وسیله کاشی در مسجد جامع هرات ؛ مقبره۸

گوهر شاد، کاشیهای مناره های مصلی، کاشی‌های منار تمیوری قلعه اختیارالدین، کاشی کاری مقبره

شاه ولایت ماب که به عقیده بعضی از پژوهشگران هفتصد نوع کاشی را در آن می توانیم ملاحظه کنیم .

کاشی کاری مقبره پیر هرات خواجه عبدالله انصاری و یک تعداد آثار وآبدات تاریخی دیگر از قبیل، مناره‌های

مساجد زیارتگاه‌ها و مقابر در نقاط مختلف دنیا چون بلخ، لشکر گاه، هرات، قندز، غور، غزنه وکابل و سایر گوشه

و کنار افغانستان که تا اکنون موجودا ست هرکدام شاهد انواع شیوه‌های تزئینی رایج در کشور بوده.


کاشی و کاربرد آن:

کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان های آبده یی و ساختمان‌های

عادی می‌باشد. استفاده از این شیوه و مواد تزئینی در معماری اسلامی نیز به حد اعظمی رایج و طرح‌های

جالب آن، جلو رشد وانکشاف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقمند تزئینات با کاشی شدند.

نخستین نوع تزیینات کاشی به قسمیکه روی دیوار را بکلی بپوشاند در آبدات قرن ۱۳ هـ در قونیه بکار

رفته است. کاشی کاری بصورت هنر تزئینی درکشورهای اسلامی به اوج شگوفایی خود رسید ویکی از

ویژه گی‌های برجسته معماری اسلامی به شمار می‌رود کاشی‌هایی که برای تزئین عمارات به کار

می‌رود عمومأ سه نوع بوده که ذیلا فهرست می‌گردد.

الف: کاشی معرق: باتلفیق تکه های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک

تراشیده میشود ودر جای معینه آن نصب می‌گردد.

ب: کاشی بنایی : دارای طرح‌های هندسی است واز تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شود، که مساحت

هریک از آنها بین ۴تا ۸ سانتی متر مربع می‌باشد. ج : کاشی خشتی : از تلفیق خشت‌های ظریف لعاب

دار که هریک از آنها بخشی از طرح کلی را در بر دارد ساخته می‌شود و از قرن پنج قمری با گسترش و

پیشرفت سایر شاخه های هنر اسلامی کاشی کاری نیز ترقی بیشتر کسب نمود. به منظور جلوگیری

از اتلاف وقت با در نظرداشت اقتصاد ضعیف کشور اکثرأ در ترمیم آبدات تاریخی و ساختمان‌های جدید به

عوض کاشی‌های معرق از کاشی‌های هفت رنگ استفاده می‌نمایند. ازین نوع کاشی مرکب از رنگ

سبز کمی سفید می‌باشد. کاشی معرق معرق کاری عبارت است از قطعه‌های بریده شده کاشی

که نقوش مختلف را از رنگ‌های متفاوت تراشیده و در کنار یگدیگر قرارداده و به شکل قطعاتی بزرگ

در آورده و روی دیوار نصب می‌شود تازینت بخش بنأ گردد. این نقوش گاهی از نقش‌های گره‌کشی و

گاهی از نقشهای مختلف مانند گل و بوته‌ یا اسلیمی‌ها که هرکدام جداگانه می‌توانند بنایی را زینت

بخشد.

ساختن یا نصب کاشی‌ها را به طریق فوق معرق می‌گویند. معرق‌کاری کاشی در دوره سلجوقیان یعنی

در قرن ۴ هجری به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. درقرن هشتم هجری هنرمندان معرق‌کار

به مراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند. دراین قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق

از آنها تشکیل می‌یابد کوچکتر کنند و لطیف‌ترین و زیباترین اشکال را در مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا

و براق که جز در هنر شرق خصوصأ ایرانی دیده نمی‌شود نمایش دهند. . هنر معرق‌کاری در قرن‌های

۹و ۱۰ هجری به روش‌های شرقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق‌سازی در شهرهای اصفهان

یزد هرات و سمرقند ایجاد گردید.

کاشی معرق این حسن را دارد که بر سطوح غیر مسطح همچون بدنه گنبدها و گلدسته‌های کوچک و

حتی مقرنس‌های ظریف قرار می‌گیرد و چنانچه نیاز به مرمت پیدا کند کمتر دچار عدم هماهنگی با

کاشی‌های سالم می‌شود. کاشی هفت رنگ نوع کاشی است که اکثرأ در مساجد، عبادت گاه‌ها

و مقبره‌ها همچنان منازل شخصی بکار می‌رود که از شهرت بسیار خوبی برخوردار است این نوع

کاشی از کاشی‌های خشت یعنی چهار گوش نشأت کرده و معمولاً از قطعاتی به ابعاد ۱۵×۱۵ و۲۰×۲۰

و برای مناره و گنبد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به رنگ سفید تهیه شده، در کنار هم چیده شده

و باطرح یا خط تهیه شده روی کاغذ سمبه شده، با گرده ذغال برروی کاشی کپی می‌شود و به

وسیله اکسید منگنز قلم گیری می‌شود و بعد با رنگ‌های مختلف امّا حرارت پایین‌تر از رنگ اول کاشی

رنگ آمیزی می‌گردد و دوباره به کوره رفته وآماده نصب می‌شود. هفت رنگ متداول و مروج عبارت

از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه یی، قرمز زرد و حنایی که در آبدات تاریخی و اماکن متبرکه از این نوع

کاشیها زیاد استفاده شده‌است.

خط بنایی خط بنایی که الهام گرفته از خط کوفی است درکاشیکاری و معماری اسلامی جایگاه ویژه دارد.

این خط زینت بخش در کتبه‌های داخل محراب‌ها بالای منارها و پشت و پهلوی قوس ها بکار میرود.

این نوع خط زیاد در کاشی‌ها و کاشی کاری استفاده می شود چون مانند سایر خط ها کنج و کنار و

پیچ و تاب زیاد ندارد از همین سبب است که به این خط خط بنایی می گویند که اکثرأ در آبدات تاریخی

از آن استفاده به عمل می‌آید. در کاشی کاری شیوه‌های تزئینی دیگری هم وجوددارد مثل اسلیمی،

گره کاری، مقرنس کاری، رسمی بندی، و غیره که هریک در جایش از ارزشمندی خاصی برخوردار

است و همچنان کدام هنرویژه و خلاقیت و ابتکار لازم بکار رفته .دراین قسمت میخواهیم در رابطه با

تهیه و ساخت یک قطعه کاشی چه بزرگ و یا کوچک دقیق شویم مراحل گوناگون و اهمیت قدرت

خلاقه هنرمند را در آن مشاهده نماییم که در بحث‌های آینده مراحل مختلف تهیه کاشی بامواد که

در تهیه آن لازم است توضیحات به عمل آوریم.

نتیجه گیری:

از ارزشمندی کاشی و نقش آن در معماری اسلامی صحبت به عمل آوردیم و دانستیم که درمیان

انبوهی از مصالح معماری چون، گل، گچ، خشت، سنگ، چوب و غیره کاشی نقش عمده را ایفا

می‌کند در حقیقت کاشی مکمل کاردر معماری است. و هنرمندان ما خوب درک نموده‌اند و تشخیص

دادند که دریک کشور اسلامی و یادر مجموع جهان اسلام یگانه عنصری که می‌توانداهداف هنر

اسلامی را بهتر تحقق دهد کاشی است که آثار گرانبهایی از این عنصر معماری وتزئیناتی را در اکثر،

مراکز متبرکه کشورهای اسلامی مشاهده مینمایم که همه آنها حاصل دسترنج توانای هنرمندانی

بوده که زندگی خود را وقف هنرکردند و رسالت خود را در قبال جامعه اسلامی و اهداف و مرام هنر

اسلامی از طریق هنرکاشی کاری انجام دادند و اعجاز آفریدند.




امروزه با گسترش شهرها و معماری بی هویتی که در ان ها رواج یافته معماری سنتی ایران با آن همه

زیبایی و آرامشی که به انسان می بخشد نمود بیشتری یافته است .

هنری که بر خلاف تصور عموم که آن را فقط در بناهای مذهبی جستجو می کنند گستره ایی به وسعت

یک شهر داشته است. آنچه که امروز در بسیاری از بازارها ,مدارس , حمامها و بسیاری از خانه های

قدیمی دیده می شود دلیلی بر این مدعاست.



کاربندی رسمی

رسمی بندی یکی از روشهایی است که در معماری سنتی جهت تزئین و پوشش بناها بکار می رود.

که بوسیله آن سطح سردرب , زیر گنبد , ایوانها و... به اشکالی مانند شمسه , ترنج , پاباریک و هفتی

تقسیم شده و در مراحل بعد این اشکال با تزئیناتی مانند کاشی هفت رنگ , معرق و یا آجر و کاشی و ...

پر می شود .

کاربندی رسمی انواعی دارد که با توجه به محل اجرای آن میتواند متفاوت باشد .رسمی بندی را

میتوان یکی از پرکاربرد ترین کاربندی ها در بناهای اسلامی نامید که دلیل آن سرعت انجام کار نسبت

به سایر کاربندی ها از جمله مقرنس است .



کاربندی مقرنس

کاربندی مقرنس را میتوان یکی از زیباترین جلوه های معماری سنتی ایران دانست که نظر هر بیننده ایی

را به خو جلب میکند .این کاربندی در دید از پایین به صورت مجموعه ایی از اشکال و احجام هندسی

معلق به نظر می رسد .



پنلهای پیش ساخته

یکی از مسائلی که همواره در اجرای طرحهای معماری سنتی مطرح بوده ایجاد سرعت در اجرای طرحها

ضمن حفظ کیفیت و ظرافت آن میباشد .

در همین راستا گروه هنرهای سنتی برادران کاظم پور اقدام به ساخت پنلهای پیش ساخته نمود که از

مزیت های آن می توان به وزن کم , تولید بالا , و قابلیت اجرای طرحهای مختلف اشاره نمود .



نماسازی سنتی


یکی از مشکلاتی که در نمای اماکن سنتی علی الخصوص مساجد دیده میشود نبود هماهنگی میان قسمتهای

مختلف نمای این اماکن میباشد که دلیل بروز آن اجرای طرحها در فواصل مختلف زمانی به دلیل کمبود بودجه

میباشد .

گروه هنرهای سنتی برادران کاظم پور با ارائه نقشه جامع معماری نما های سنتی در جهت حل این مشکل

بر آمده است

یکی از تزئیناتی که از قدیم الایام قامت بناهای مذهبی وحتی عمومی را می پوشانده کاشی هفت رنگ

میباشد که داشتن سهولت و سرعت انجام کار و همچنین قابلیت انعطاف در اجرای طرحها در کنار تنوع بی

نظیر رنگها از مزیتهای آن محسوب می شود. مراحل انجام آن به صورت مختصر شرح داده می شود.



مرحله طراحی


در این مرحله طراح , طرح مورد نظر خود را که قرار است بر روی کاشی نقش ببندد بر روی کاغذ کشیده و

پس از انجام اصلاحات لازم و نهایی شدن طرح , بر روی کاشی منتقل میشود. در روشی که از قدیم

رسم بوده طرح مورد نظر توسط سوزن سوراخ میشود سپس با کشیدن گرد ذغال بر روی آن طرح مورد نظر

روی کاشی منتقل میشود.



قلم گیری


در این مرحله که اصطلاحا قلم گیری نام دارد , طرحی که توسط گرد ذغال بر روی کاشی منتقل شده است

با ماده ایی بنام مغن بر روی کاشی قلم گیری میشود. در پایان این مرحله کاشی آماده رنگ آمیزی میباشد.



رنگ آمیزی
در این مرحله ابتدا زمینه کار که رنگ غلبه محسوب می شود اصطلاحا بوم میشود. سپس سایر قسمتها بنا بر

ذوق و سلیقه استاد رنگ آمیزی میشود .رنگهای بکار رفته از نوع رنگهای معدنی میباشد که دمای پخت

آنها حدود 1000 درجه سانتیگراد میباشد. پس از انجام رنگ آمیزی باید مدتی صبر نمود تا کار رطوبت خود را

از دست داده و خشک شود. پس از انجام کنترل نهایی کار جمع آوری شده و آماده انتقال به کوره میباشد.



کوره
پس از جمع آوری کاشیها و چیدن آن در کوره در حدود 1000 درجه سانتیگراد به آن حرارت داده میشود. پس

از رسیدن به این حرارت کوره خاموش شده و به یک روز زمان نیاز دارد تا کوره به آرامی سرد شده و کاشیهای

آن جمع آوری شود. سپس کاشیها طبق شماره ای که در پشت آن قرار دارد درکنار یکدیگر چیده می شود.

پس از پایان این مرحله کاشی آماده نصب میباشد.





کاشی معرق:


کاشی معرق را با مراحل گسترده ساخت آن بدون شک باید یک هنر صنعت نام نهاد. هنری که بعد از دوران

صفویه رو به فراموشی بود در دوران معاصر توسط استاد حسین کاشی تراش اصفهانی دوباره احیا شد و به

چرخه حیات بازگشت.


بعد از ایشان اساتید مختلف ازجمله فرزندان ایشان استاد محمد علی و استاد اصغر کاشی تراش و داماد

ایشان استاد ابراهیم کاظم پور و همچنین استاد اسماعیل کاظم پوردر جهت توسعه این هنر کوشش بسیار

کردند . و با تربیت شاگردان بسیار ضمن تثبیت جایگاه این هنر به تداوم آن کمک کردند .

شرح مختصری از مراحل انجام این کار در ذیل آورده شده است .



مقدمات


در این مرحله طرحی که قرار است به صورت معرق ساخته شود بوسیله کاغذ بر به قسمتهای مختلف بریده

شده و از هم جدا میگردد. زمینه کار , گلها , اسلیمی و... هرکدام مجزا شده و طبق رنگبندی که از قبل

مشخص شده روی کاشیهای معرق چسبانده میشوند.


تراش کاشی

در این مرحله کاشیها طبق همان طرح یا الگویی که روی آنها چسبانده شده است بدون هیچ گونه دخل و

تصرفی در آن بوسیله تیشه های مخصوص تراشیده می شوند .

به این ترتیب که ابتدا کاشیها به قطعات کوچکتر خرد شده سپس لعاب روی کاشی تا نزدیکی کاغذ روی آن

برداشته شده و در مرحله بعدی اصطلاحا گل آن برده میشود و با ابزار مختلف قسمتهای داخلی برخی

کاشیها مانند داخل گلها و اسلیمی ها که با تیشه قابل دراوردن نیست خالی شده و در نهایت با سوهانهای

مخصوص زوائد کار گرفته می شود .



چیدن کاشی ها

در این مرحله کاشیهای تراش خورده روی یک سطح صاف و بدون هرگونه برامدگی مطابق با طرح اصلی بصورت

برعکس چیده شده و پس از انجام کنترل نهایی روی آن جهت دوغاب ریزی پشت کار دور آن بسته شده

و جهت سهولت در نصب کار بوسیله گل رس به قسمتهای کوچتری تقسیم میشود. پس از این مرحله کار

آماده دوغاب ریزی میباشد.



دوغاب ریزی
در آخرین مرحله پشت کار بوسیله دوغاب گچ و یا سیمان به آرامی پر میشود. پس از این مرحله چند روز زمان

لازم است تا کار کاملا خشک شده و آماده بلند کردن از زمین و نصب در جای خود باشد.




کاشی هفت رنگ:

یکی از تزئیناتی که از قدیم الایام قامت بناهای مذهبی وحتی عمومی را می پوشانده کاشی هفت رنگ

میباشد که داشتن سهولت و سرعت انجام کار و همچنین قابلیت انعطاف در اجرای طرحها در کنار تنوع

بی نظیر رنگها از مزیتهای آن محسوب می شود. مراحل انجام آن به صورت مختصر شرح داده می شود.


مرحله طراحی

در این مرحله طراح , طرح مورد نظر خود را که قرار است بر روی کاشی نقش ببندد بر روی کاغذ کشیده و

پس از انجام اصلاحات لازم و نهایی شدن طرح , بر روی کاشی منتقل میشود. در روشی که از قدیم

رسم بوده طرح مورد نظر توسط سوزن سوراخ میشود سپس با کشیدن گرد ذغال بر روی آن طرح مورد نظر

روی کاشی منتقل میشود.



قلم گیری

در این مرحله که اصطلاحا قلم گیری نام دارد , طرحی که توسط گرد ذغال بر روی کاشی منتقل شده است

با ماده ایی بنام مغن بر روی کاشی قلم گیری میشود. در پایان این مرحله کاشی آماده رنگ آمیزی میباشد.



رنگ آمیزی
در این مرحله ابتدا زمینه کار که رنگ غلبه محسوب می شود اصطلاحا بوم میشود. سپس سایر قسمتها بنا

بر ذوق و سلیقه استاد رنگ آمیزی میشود .رنگهای بکار رفته از نوع رنگهای معدنی میباشد که دمای

پخت آنها حدود 1000 درجه سانتیگراد میباشد. پس از انجام رنگ آمیزی باید مدتی صبر نمود تا کار رطوبت

خود را از دست داده و خشک شود. پس از انجام کنترل نهایی کار جمع آوری شده و آماده انتقال به کوره

میباشد.



کوره


پس از جمع آوری کاشیها و چیدن آن در کوره در حدود 1000 درجه سانتیگراد به آن حرارت داده میشود. پس از

رسیدن به این حرارت کوره خاموش شده و به یک روز زمان نیاز دارد تا کوره به آرامی سرد شده و کاشیهای آن

جمع آوری شود. سپس کاشیها طبق شماره ای که در پشت آن قرار دارد درکنار یکدیگر چیده می شود.

پس از پایان این مرحله کاشی آماده نصب میباشد.






 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

با توجه به اینکه یکی از دوستان فرمودند که "پلان مسجد جامع یزد" رو نیاز دارن،

من به طور کامل در این باره مطالبی براشون میذارم و امیدوارم مفید واقع بشه:


ابتدا به نقشه زیر توجه نمایید :





این نقشه را روسها در سال 1850 میلادی/1229 شمسی، از یزد برداشت کرده اند و میتوان گفت قدیمیترین

نقشه یزد به حساب می آید.



این نقشه زمانی برداشت شده است که بافت شهر یزد هنوز دارای انسجام بوده و از خیابانها خبری نیست .

تمام راههای رفت و آمدی که در آن رسم شده ، کوچه هایی هستند که از نظر عبور و مرور برای مردم اهمیت

داشته اند.



نقشه را برروی عکس هوایی سال 1335 ((که بازهم توسط روسها فراهم شده)) منطبق میکنیم ، برای این

کار 4 عنصر شاخص شهر را در نظر میگیریم :

1- میدان امیر چخماق
2- مسجد جامع کبیر
3- میدان بعثت
4- باغ دولت آباد





با اینکه این چهار عنصر تقریبا در جای درست خود قرار گرفته اند ، بازهم بعضی عناصر در جای خود نیستند. اما از

آن جایی که بعضی عناصر حاشیه شهر مثل خیابان کرمان ، جایگاه تقریبی نقشه را تأیید میکنند ، از عناصر دیگر

چشم پوشی میشود.

ابتدا لازم است موقعیت مسجد جامع را در حصار قدیمی شهر یا شارمیانی مورد توجه قرار دهیم



همانطور که در عکس فوق مشاهده میکنید خطهای قرمز حصارهای اولیه شهر یزد هستند . این حصارها شار

میانی را تشکیل میدهند.



مسجد جامع نیز بصورت تقریبی در کنار مجموعه بزرگ ارگ حکومتی قرار دارد که در حال حاضر بجز تعداد محدودی

بنا ، بقیه آن تخریب شده است.



اگر به عکس زیر توجه کنید ، میتوانید موقعیت مسجد جامع را نسبت به میدانی که در ارگ حکومتی موجود بوده

است درک کنید.





اما اکنون از این میدان و در کل مجموعه ارگ حکومتی بجز چند بنا ، چیزی باقی نمانده است.عکس زیر موقعیت مسجد

جامع را در سال 1335 و بعد از احداث خیابانها نشان میدهد. اگر به عکس توجه نمایید ، متوجه میشوید که خیابانها

چگونه انسجام بافت را از بین برده اند.




همچنین در عکس زیر میتوانید موقعیت مسجد جامع را نسبت به محلات اطراف آن درک کنید.





در این قسمت باید کمی در جزئیات موقعیت مسجد جامع وارد شویم .

بنابراین بهتر است در ابتدا اشاره ای هرچند کوچک به حصار شهر داشته باشیم تا بتوانیم در آینده موقعیت مسجد

را با استفاده از همین حصار شهر توضیح دهیم .


شهر یزد با وجود تغییرات بسیار ، هنوز ساختار اصلی خود را حفظ کرده است و میتوان با مراجعه به عکسهای

هوایی و یا گردش در محلات قدیمی، موقعیت حصار قدیمی شهر را بدست آورد. این شهر دارای دو حصار است

که یکی از حصارها به صورت ناتمام رها شده است.



در نقشه زیر موقعیت هر دو حصار شهر مشخص شده است:



همانطور که قبلا گفته شد ، نقشه فوق در سال 1850 میلادی توسط روسها تهیه شده و در حال حاضر

در موزه ارتش سرخ نگهداری میشود.



خط قرمز محدوده اولیه شهر و خط آبی حصار ناتمام شهر را نشان میدهد.



تصویر زیر حصار اولیه شهر و موقعیت مسجد جامع را نشان داده است. در این تصویر اندازه تقریبی فاصله

مسجد جامع با بعضی عناصر محاسبه شده است.







1- مسجد جامع یزد
2- ارگ حکومتی
3- میدان سعادت (میدان قلعه)
4- قبه ی دوازده امام
5- جرهر یا جوی هرهر (قبرستان قدیمی شهر یزد)
6- دروازه شاهی (این دروازه در نقشه ثبتی یزد،به اشتباه مالمیر نامیده شده است)

7- دروازه مهریز
8- دروازه کوشکنو



ارگ حکومتی:


در کتاب یادگارهای یزد نیز در مورد قلعه (نارنج قلعه) و دیوانخانه (دارالحکومه) و محل واقع شدن آن توضیح داده

شده است.


تصویر هوایی زیر که در سال 1335 توسط روسها تهیه شده ، موقعیت مسجد جامع را نسبت به ارگ حکومتی

نشان میدهد :





فاصله مستقیم از ارگ حکومتی تا مسجد جامع یزد در حدود 450 متر است.



جالب است بدانید که در دوره اول حکومت اسلامی ، بیشتر حاکمان شخصا اقدام به برپایی مسجد مخصوصا مسجد

جامع میکرده اند ، زیرا آن را نماد حکومت اسلامی میدانستند ، اما در دوره های بعدی قدرت سیاسی از قدرت

مذهبی جدا میگردد و قدرت سیاسی برتری خود را بر قدرت مذهبی اعمال میکند ، برای همین است که حاکمان

دیگر بصورت مستقیم در برپایی مساجد جامع نقش ایفا نمیکرده اند ، اما در این دوره همچنان مسجد جامع به عنوان

حضور مستقیم دولت اسلامی به حساب می آید و شهر هرچند پرجمعیت باشد ، بدون مسجد جامع شهر به

حساب نمی آید .



میدان سعادت (میدان قلعه)

موقعیت این میدان را میتوانید در عکس هوایی سال 1335 نیز مشاهده نمایید .


در عکس فوق مشاهده مینمایید که قبل از سال 1335 ، این میدان کاملا از بین رفته است . دربعضی از متون

تاریخی از این میدان بنام میدان قلعه نیز یاد شده است. در کتاب تاریخ جدید یزد ، در چند پاراگراف مختلف به

این میدان اشاره شده است .



این میدان از طریق کوچه ای به نام تل خاکستر به مسجد جامع دسترسی داشته است.(عکس فوق را

مشاهده نمایید)



در تصویر زیر طرحی از میدان سعادت (ارگ ، قلعه) را مشاهده مینمایید :





همچنین عکسی از این میدان را در حدود سالهای 1303 و 1304 شمسی مشاهده مینمایید.



دلیل تفاوت فضای عکس با فضای طرحی که دکتر محمود توسلی کشیده اند این است که ،میدان قلعه دارای

دو قسمت بوده است، یک قسمت فضایی که داخل ارگ بوده و قسمت دیگر،فضای بزرگتری است که در بیرون

قلعه است. عکاسی که تصویر زیر را تهیه کرده ، از قسمت بیرونی این میدان تصویر برداری کرده است.


به نظر میآید در تصویر زیر ،عوامل حکومتی حضور دارند.




 
آخرین ویرایش:

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز



قبه دوازده امام

در تصویر زیر موقعیت قرارگیری قبه دوازده امام را نسبت به مسجد جامع یزد بهتر درک می‌کنید:





قبه دوازده امام، با سابقه تاریخی درخشانی که دارد، یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر یزد است که از شهرت

زیادی نیز برخوردار است. جالب است که ماکسیم سیرو در مقدمه رساله مسجد جامع یزد نوشته :



«اکثر سیاحان و گردشگران که از اروپا روانه ایران شده‌اند، به مسجد جامع یزد بی توجهی کرده‌اند و بیشتر به

بنایی به نام دوازده امام پرداخته‌اند. ».



بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این بنا نزد پژوهشگران معماری اسلامی جهان به خوبی، شناخته شده است.


درباره این بنا، کتابی سودمند به چاپ رسیده است که تاریخچه آن را چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ اجتماعی

و حکومتی به خوبی بررسی کرده است. (دکتر رضا ابویی/هزار سال استواری).



در رابطه با سازندگان این بنا، در این کتاب نوشته شده:


(افرادی که قبه به دست آن‌ها ساخته شده دو تن از سرهنگان آل‌بویه هستند که نام آن‌ها یک بار در کتیبه آهنی

دروازه حظیره به نقل از مرحوم مجدزاده صهبا و نیز مرحوم عباس اقبال «امیر مسعود بهشتی ابوالنجم بدر و امیر

مظفر ابو یعقوب اسحق» آمده و یک بار بر اساس متن کتیبه قبه و به ترتیب لف و نشر یاد شده «امیر جلیل

بهشتی ابوالنجم بدر و امیر مظفر ابویعقوب اسحق» درج شده است. این دو نفر از فرزندان ابراهیم ینال (اینال)

و در حقیقت برادرزادگان طغرل بیک سلجوقی هستند/هزار سال استواری/صفحه ۲۹)



در ادامه می‌توانید، تصاویری از این بنا را مشاهده نمایید.


در تصویر زیر می‌توانید وضعیت این بنا را در سال ۱۳۱۷ شمسی، مشاهده کنید:


این تصویر توسط آرتور پوپ تهیه شده که در کتاب معروف بررسی هنر ایران به چاپ رسیده است.




تصویر زیر مربوط به سال ۱۳۸۹ شمسی، می‌باشد (مقایسه کنید با تصویر سال ۱۳۱۷).







همچنین در عکس هوایی زیر که در سال ۱۳۳۵ شمسی، توسط روس‌ها تهیه شده، موقعیت این بنا مشخص

شده است. با توجه به عکس زیر، مشخص است که این قبه قبل از سال ۱۳۳۵ مورد مرمت قرار گرفته است.

وضعیت مدرسه ضیاییه نیز در تصویر زیر کاملاً، مشخص است.






عکس زیر وضعیت این بنا را در سال ۱۳۴۸، در کنار مدرسه ضیاییه نشان می‌دهد.






در تصویر زیر که از داخل بنا تهیه شده می‌توانید، محراب و همچنین قسمتی از کتیبه کوفی نقش بسته در

گریوار گنبد را مشاهده کنید. متن این کتیبه آیاتی از سوره مبارکه بقره (آیه الکرسی) است.



این کتیبه و دیگر کتیبه‌های موجود در این بنا، سال‌ها پیش توسط کارشناسان میراث فرهنگی یزد با تزریق

مواد شیمیایی، تثبیت شده‌اند.





تصویر زیر طرح گچ‌بری اسلیمی محراب این بنا را نشان می‌دهد:




در تصویر زیر به گوشه سازی‌ها توجه نمایید:




آرتور پوپ در جلد هشتم کتاب «بررسی هنر ایران» می‌نویسد :



(در بقعه دوازده امام یک راه حل فوق‌العاده ابتکاری برای این مسئله (قرار دادن گنبد بر روی پلان مربع) فراهم

شده است. داخل گوشواره از سه قاب قوسی تشکیل شده است؛ شامل یک نیم گنبد گود متصل و تقویت

شده با دو قاب ربع گنبدی کم عمق زیرین که همه در طرف بالا و بیرون با هم یکی شده و دور گنبد را نگه

داشته‌اند. این راه حلی شجاعانه، ساده و نیرومند است که به خوبی نیروهای ساختمانی مؤثر را نشان

می‌دهد.)



در ادامه تعدادی از نقشه‌های مربوط به این بنا را مشاهده می‌کنید :



پلان:







مقطع :






نمای اصلی :









جرهر


بهترین منبع برای شناخت این مزار و همچنین بزرگان دفن شده در آن، کتاب «مظلوم‌ترین مزار یزد، مزار جوی

هرهر» تألیف حبیب مهرنیا است. در این کتاب به خوبی علت نام‌گذاری و همچنین علت اهمیت این مزار، شرح

داده شده است.



حبیب مهرنیا، به جهت نام عجیب این مزار بعد از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیده است که «جوی هرهر»

به معنای «جوی همگانی پر آب و خروشان است»، یا به عبارتی دیگر، جویی است که متعلق به گروه و یا مجموعه

خاصی نیست و همگی به آزادی می‌توانند از آن استفاده کنند.



وجود این جوی پرآب، باعث شده این نام بر روی منطقه باقی بماند، اما باید توجه داشته باشید، منظور از جوی، جوی

آبی که بر روی زمین روان باشد، نیست، بلکه منظور جوی زیر زمینی است که یکی از عناصر اصلی شبکه گسترده

انتقال آب در شهر یزد بوده است.



اکنون، نام جوی هرهر در محاورات عادی مردم به «جرهر» تغییر پیدا کرده است و اغلب مردم این مزار را به «جرهر»

می‌شناسند.



اما باید دید اهمیت این مزار به چه دلیل است.


اهمیت مزار جوی هرهر به افراد سرشناس خفته در آن است که همگی از افتخارات یزد و حتی ایران به شمار می‌آیند.


از معروف‌ترین این افراد که نامش برای بسیاری از یزدیان آشناست، بانویی است معروف به «زن استاد اشرف آهنگر».


این بانوی گرامی در کتاب ارزشمند مفاتیح‌الجنان به عنوان یک الگو در خواندن زیارت عاشورا معرفی شده است و در

کتاب دارالسلام تألیف «حاج میرزا حسین نوری طبرسی» نیز به شرح و چگونگی عملکرد وی در خواندن زیارت عاشورا

و همچنین عنایات ویژه‌ای که «امام حسین (ع)» به وی داشته‌اند، پرداخته شده است.


در صورتی که می‌خواهید نام افراد دیگر که در این مزار به خاک سپرده شده‌اند را بیابید، به کتاب ارزشمند «مظلوم‌ترین

مزار یزد، مزار جوی هرهر/تألیف حبیب مهرنیا» مراجعه نمایید.


در ادامه می‌توانید عکس‌هایی از این مزار را مشاهده نمایید:



عکس هوایی زیر در سال ۱۳۸۶ از فراز این مزار برداشته شده است:




همچنین در تصویر زیر می‌توانید، تغییر و تحولات این مزار و همچنین ساختمان‌های اطراف آن را در بین سال‌های

۱۳۳۵ تا ۱۳۸۳ مشاهده نمایید.




 
آخرین ویرایش:

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز



دروازه ها

به بررسی برخی از دروازه های شهر یزد، می‌پردازیم که رابطه نزدیکی با مسجد جامع یزد داشته‌اند.

در تصویر زیر موقعیت حصار دوران آل مظفر و همچنین موقعیت حصار دوران قاجار را مشاهده می‌کنید.



خطوط قرمز رنگ حصار آل مظفر و خطوط آبی رنگ حصار دوران قاجار است.






باید توجه داشته باشید که حصار دوران قاجار به صورت ناتمام رها شده است و این امر به دلیل راه‌یابی ادوات

و وسایل نظامی جدید به داخل ایران است. وسایل نظامی جدید به صورت تقریبی شهرها را از حصارکشی

بی نیاز ساخت و لزومی به ادامه این حصار احساس نمی‌شد، گرچه اکثر دیوار حصار را ساخته بودند، اما

هیچ‌گاه به اتمام نرسید.



در زمان‌های گذشته، سیاحان و جهانگردان زیادی از یزد بازدید کرده‌اند، نگارش آن‌ها و یا عکس‌های ارزشمندی

که از یزد گرفته‌اند، باعث می‌شود تا افراد علاقه‌مند به تاریخ، سندهای ارزشمندی را در اختیار داشته باشند.



عکس زیر به وسیله Otis Taylor از حصارهای شهر یزد گرفته شده است. با دقت در عکس و عناصر موجود در

آن، حتی می‌توان مکان تقریبی عکاس را نیز یافت.



گنبد هشت و مناره های مسجد جامع یزد در تصویر زیر کاملاً مشخص هستند.




و یا عکس زیر که به وسیله آرتور پوپ، ثبت شده است :





عکس زیر قسمتی از برج و بارو را در سال‌های اخیر و بعد از مرمت نشان می‌دهد :




همچنین خواندن سفرنامه بعضی از افراد جهانگرد که درباره برج و بارو و حصارهای شهر یزد نگاشته‌اند نیز خالی

از لطف نیست :



متن زیر بخشی از متن سفرنامه لرد کرزن است که درباره یزد و حصارهای آن نگاشته است:



«در مدخل جدید و در ارگ مركزی كه در وسط شهر، برجستگی دارد، با بنا های وسیع برخورد می‌کنیم و برج‌های

بادگیر و مناره‌ها و سردر مسجد جامع، نیك، جالب توجه است.



شهر جدید، تقریباً دو میل و ربع پهنا دارد ولی چنانكه در قدیم بوده است حالا دیگر با دیوار، محصور نیست.

از طرفی هم، ارگ كه در مركز شهر بوده و اكنون ویران است و یا در آنجا ساختمان کرده‌اند، هنوز دو ردیف دیوار دارد،

با خندق پهن و عمیق كه جلوی استحكامات خارجی واقع گردیده است.



در ارگ كه ناحیه مستحكم شهر و اقامتگاه حاكم است، دیواری به ارتفاع سی تا چهل پا دیده می‌شود؛ ولی این

استحكامات كه با گل و خشت خام ساخته شده است، ارزش نظامی ندارد. این شهر و توابع آن، واجد كمترین

وسیله دفاعی است. شهر به دو بخش تقسیم شده است؛ قدیمی و جدید، كه به وسیله دیواری كه دو دروازه

دارد از هم جدا شده‌اند.


شهر قدیم با بخش جنوبی، هفت محله و سه دروازه دارد. آب را با مجاری زیرزمینی به شهر می‌آورند و می‌گویند

هفتاد تا از این مجاری هست كه از شیركوه در طرف جنوب و جنوب غربی كشیده شده است. آب انبار های

گنبد دار كه پله های پرشیب دارد، از افتخارات یزد به شمار می‌رود؛ وگرنه، ابنیه عمومی آن، كه می‌گویند شامل

پنجاه مسجد و هشت مدرسه و شصت حمام عمومی است، هم از لحاظ تعداد و هم اهمیت، درخور اعتنا نیست.

تنها بنا كه حائز اهمیتی است، مسجد جامع است كه درون ارگ واقع شده و ساختمان آن را به امیر چخماق

كه از سرداران تیمور بود، نسبت می‌دهند (لرد کرزن به اشتباه ساختمان مسجد جامع یزد را به امیرچخماق

نسبت می‌دهد!).

نمای كاشی كاری كبود و مناره های رفیع آن با آنكه خود بنا در حال ویرانی است، جالب توجه است. »



مرحوم جواد مجدزاده صهبا نیز، یکی از درهای این دروازه‌ها را در زمان تخریب قسمتی از این حصارها دیده است

و در مقاله ای با عبارت «دروازه های نهصد و سی ساله» در مورد آن صحبت کرده است :



«... از جمله آثار مزبور، دیوارها و برج‌های ارگ دولتی و دیوانخانه است که تقریباً در وسط شهر قرار گرفته و

علائم گلوله های فراوان بر روی آن‌ها دیده می‌شود ...»



و در توصیف یکی از درها می‌نویسد :



« ... این در از الوارهای بزرگی تشکیل یافته که به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند و دو الوار از جهت مخالف موجب

اتصال آن‌ها شده است. روی در را با صفحات آهنینی پوشانیده و آن را با نقوش برجسته تیراندازان سواره و

پیاده و پیل سواران مسلح زینت داده‌اند ... »



نزدیک‌ترین دروازه به مسجد جامع یزد، دروازه شاهی بوده است، این دروازه در دوران آل کاکویه ساخته شده و

به دروازه قطریان معروف بوده است، اما از دوره صفویه به بعد به دروازه شاهی شهرت پیدا کرد.





تصویر فوق از دروازه شاهی به ثبت رسیده است، گویا در این زمان مقداری از بناهای اطراف و متصل به آن را تخریب کرده بودند.



دروازه مهریجرد یا مهریز، نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود، از این دروازه حتی در متون وقف نامه مدرسه رکنیه و وقف نامه

مسجد امیر چخماق نیز نام برده شده است.


تصویر زیر توسط رابرت بایرون از دروازه مهریز، تهیه شده است :






تصویر زیر نیز به وسیله آرتور پوپ و از روی عکس رابرت بایرون رسم شده است :





در تصویر زیر نقوش را بهتر درک می‌کنید :





به گفته مرحوم مجدزاده صهبا، طرح‌ها و نقوش تزئینی موجود بر روی دروازه مهریز و دروازه حظیره، یکسان

بوده‌اند و به احتمال بسیار، دروازه های دیگر نیز دارای همین نقوش بوده‌اند.


تصویر زیر چهار قطعه از آهن‌های دروازه حظیره یزد را نشان می‌دهد که از الوارها جدا شده‌اند. مشاهده

می‌کنید که نقوش آن مشابه دروازه مهریز است.







تصاویر زیر نیز توسط مرحوم «محمود مشروطه» از صفحات آهنی موجود در اداره فرهنگ تهیه شده است :









 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

مسجد جامع یزد:

رساله ماکسیم سیرو ، بی تردید یکی از کاملترین تحقیقاتی است که در مورد مسجد جامع یزد انجام شده و میتواند

ما را در بهتر شناختن دوره های تاریخی مسجد یاری نماید .

نقشه زیر توسط ماکسیم سیرو در حدود سالهای 1315 و 1316 هجری شمسی (1937 میلادی) تهیه شده است .

در این نقشه دوره های ساخت مسجد به خوبی تفکیک و با هاشورهای متفاوت نشان داده شده است .








در این نقشه مراحل ساخت و تکمیل مسجد به هشت دوره تقسیم شده که بزرگترین مبحث مربوط به قسمت

مسجد اولیه است .


نقشه زیر مربوط به دوره اولیه ساخت مسجد جامع است:







شاید شما یکی از طرفداران عکسهای آناگلیف یا سه بعدی نمایی باشید .


برای دیدن اینگونه عکسها باید از عینک مخصوص که دارای ف*یلترهای (
Red/Cyan) هستند استفاده کنید.





در عکس هوایی زیر میتوانید مسجد جامع یزد و اماکن اطراف آن را بصورت سه بعدی تماشا کنید .

پیشنهاد میکنم ، با عینک مخصوص ، به دقت به بناهای اطراف مسجد جامع، توجه کنید ، در اینجا میتوانید ، ارتفاع

ساختمانها و گنبدها،فرورفتگی حیاطها و کوچه ها را بصورت واضح ببینید.



توجه داشته باشید ف*یلتر فیروزه ای جلوی چشم راست و ف*یلتر قرمز جلوی چشم چپ قرار گیرد .







برای دیدن تصویر بزرگتر برروی عکس بالا کلیک کنید.







یک عکس پانوراما از مسجد جامع یزد:

در این عکس میتوانید فضای ایوان و همچنین نمای کلی حیاط مسجد جامع یزد را مشاهده کنید .

اگر به سقف ایوان مسجد جامع یزد توجه کنید ، میتوانید اسامی خداوند را که با خط کوفی بنایی نقش بسته

است را بخوانید .













چند عکس هوایی از مسجد جامع یزد را مشاهده نمایید :

عکس هوایی زیر متعلق به ارتش روسیه است که در سال 1335 هـ.ش از یزد گرفته شده .




چند نکته قابل توجه در عکس فوق وجود دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :



1- در این عکس بقایای مسجد عتیق که در حال حاضر شبستان جدید برروی آن احداث شده ، موجود است و

از این لحاظ این عکس، یک سند تاریخی به حساب میآید.(سمت راست سردر اصلی مسجد)



2- در قسمت سمت چپ سردر اصلی ، مکانی که در حال حاضر کتابخانه وزیری در آن قرار دارد ،هیچگونه

ساختمان سازی نشده . رساله ماکسیم سیرو این مکان را، کاروانسرا معرفی کرده که نیاز به تحقیقات بیشتری

دارد.



3- خیابان مسجد جامع ، به تازگی احداث شده و ساختمانهای ابتدایی خیابان بطور کامل تخریب نشده اند.


4- سقف چهارسوق بازار شاهی کاملا تخریب شده است .


5-کاشیکاری گنبد مقبره سید رکن الدین،از بین رفته است .


6- اثری از میدان سعادت یا میدان قلعه در کنار ارگ حکومتی دیده نمیشود .



عکس هوایی زیر در سال 1386 هـ.ش از همان مکان تهیه شده . این تصویر را با تصویر سال 1335 مقایسه کنید:




همچنین میتوانید عکسهای هوایی زیر که از دو زاویه متفاوت به وسیله پاراگلایدر از مسجد جامع یزد گرفته شده را

مشاهده نمایید.(سال 1386):










 
آخرین ویرایش:

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز

توضیح و صحبت راجع به این مسجد خیلی زیاد هست.

تصمیم گرفتم برم سر اصل مطلب و پلان مربوط به مسجد رو بذارم:




پلان کریاس و پلان معکوس سقف آن:









نمای سه بعدی مسجد جامع:












برش افقي مسجد جمعه:

1- ورودي؛

2- هشتي؛

3- صحن؛

4- شبستان؛

5- گنبدخانه؛

6- ايوان.










برش عمودي A - A از پلان مسجد جامع يزد:












برش عمودي B - B از پلان مسجد جامع يزد:











و این هم پلان هوایی مسجد جامع یزد:


 

پیوست ها

  • pelan masjed jame yazd.zip
    27 کیلوبایت · بازدیدها: 0

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پاورپوینت های معمــــــــــاری

پاورپوینت های معمــــــــــاری

پاورپوینت “ معماری بیزانس ( روم شرقی )”


uploads.pptfa.com/2012/08/Byzantine_architecture.ppt



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



پاورپوینت “ مسجد جامع ساوه”


uploads.pptfa.com/2012/09/mazjed.pptx


ـــــــــــــــــــــــــــــــــ


پاورپوینت “ معماری روم ”


uploads.pptfa.com/2012/08/Roman_architecture.ppt



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

DDDIQ

مدیر ارشد
جزوه پارسه - اشنایی با معماری اسلامی

جزوه پارسه - اشنایی با معماری اسلامی

جزوه
اشنایی با معماری اسلامی
موسسه آموزش عالی پارسه
 

پیوست ها

  • memari eslami va mabani nazari parse.pdf
    5.4 مگایابت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
جزوه تاریخ معماری اسلامی | معماری

جزوه تاریخ معماری اسلامی | معماری

جزوه تاریخ معماری اسلامی پارسه:



 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پروژه معماری اسلامی-چشمه عمارت بهشهر

پروژه معماری اسلامی-چشمه عمارت بهشهر

پروژه 70 صفحه ومطالب آن شامل فهرست زیر است.
فهرست
گفتار مولف
نمایی از باغ اولیه چشمه عمارت
پیشگفتار
اطلاعات ثبتی بنا
معرفی بنا
مشخصات زمین
پلان ها
جهات بنا
نقشه پلان همکف و مسیر حرکتی در آن
دسترسی ها در نیم طبقه همکف
هماهنگی در پلان ها
نقشه پلان اول و مسیر حرکتی در آن
نماها
برش ها
نام فضا ها
تقارن
سازه
تناسبات نما
تناسب پلانی بنا
مصالح مورد استفاده در بنا
تزئینات بنا
نقاشی های بنا
پی سازی بنا
یکی از ویزگی های این بنا
تاق ها
نعل در گاه ها
گنبد
ویژگی با ارزش بنا
مشخص اصلی بنا
سقف بعداز مرمت
فرش کف حیاط بنا
ازاره بنا
نماهای آجری در قوس ها
نمای آجری بنا
نمایی از حوض آب
یکی از درب وردی باغ
نکات ضعف بنا
تنها دیوار باقی مانده از طبقه فوقانی
منابع وماخذ
دریافت فایل:
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=1f6bd4d15e97f667f5ca1516818eb81d
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تحلیلی بر بنای مصلی شهر رشت

تحلیلی بر بنای مصلی شهر رشت

نویسندگان:
مژگان خاکپور-حسنعلی پورمند

دوفصلنامة دانشگاه هنر | شماره چهار | بهار و تابستان 89
چكيده
:
نقد آثار معماري از مقوله هايي است كه قدمت چنداني ندارد و در زمره نقدهاي آينده نگر سازنده اي جاي مي گيرد كه مي تواند در تغييرات مثبت شيوه هاي طراحي مؤثر باشد . بركشيدن وجوه مثبت اثر معماري و بازخوانش خصوصيات مطلوب طرح از رو ش هايي است كه نقد اثر معماري را فرامي خواند. از مهم ترين وظايف نقدهاي متداول در اين عرصه گسترش درك و فهم بهتر فضا، تمييز خوب و بد و قضاوت در اثر معماري و نيز ارتقاي طرح ها به دنبال حمايت و اصلاح و بهسازي راهكارهاي طراحي در خلق فضاي مطلوب تر است. در اين مقاله، كه بر پاية تحقيق توصيفي تحليلي و با روش مطالعة كتابخانه اي و بررسي هاي ميداني انجام پذيرفته، ابتدا مروري بر اهداف نقدبناي معماري صورت گرفته است . بخش اصلي مقاله به بيان خصوصيات مصلّاي شهر رشت مي پردازد و از حيث نقد تفسيري، در واقع اين بنا را به چالش مي كشد. در پايان نوشتار به برشمردن وجوه مثبت و منفي اثر، با اين هدف كه از مزاياي نقد در تقويت شيوه هاي مناسب طراحي در آينده استفاده گردد، پرداخته شده است . افزون براين ها، جنبه هايي از طراحي بناي مصلّي كه تأثيري ماندگار در ذهن مخاطب بر جاي مي نهند، از وجوهي كه از مطلوب بودن فضا مي كاهند، متمايز شده اند.
23441DSC00091.jpg
 

پیوست ها

  • 11000513890402.pdf
    1 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
معماری اسلامی
خلاصه سبک شناسی#162 ..#461
چند صفحه خلاصه معماری اسلامی#204 ..#205
خلاصه معماری اسلامی#236
جزوه تاریخ معماری اسلامی پارسه#244
جزوه دستنویس معماری اسلامی دکتر مهراد دانشگاه شهید بهشتی#268
جزوه معماری متدین 1 یک#309
جزوه معماری اسلامی 2 دکتر متدین#89
خلاصه معماری اسلامی#523
جزوه معماری اسلامی نسیم عسگری#985
معماری اسلامی پارسه #16
جستاری در تاریخ معماری و شهرسازی ایران/سازه و تزیینات/حسن اصانلو و امیرحسین رستمی زاده#783
معماری ایران(طیبه/معماری ایرانی کل معماری ایران رو از اول تا پهلوی به ترتیب تاریخ دسته بندی کرده و عکسای بناهای هر دوره رو با پلاناش گذاشته )#607
جزوه ی معاصر ایران#1003
خلاصه معماري مسجد جامع اصفهان در دوره هاي تاريخي مختلف#1106
جدول خلاصه معماری اسلامی#400
سینما بهمن سینما سپیده پارک شهر#997
جزوه ی معماری معاصر ایران#407
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پاورپوینت ” گنبد سلطانیه “

پاورپوینت ” گنبد سلطانیه “

پیش گفتار :
•بنای تاریخی گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان واقع شده ، ساخت بنای عظیم سلطانیه در بین سالهای ۶۷۵ الی ۶۸۵ هجری قمری صورت می پذیرد و به عبارت دیگر کار ساختمان آن به مدت ۱۰ سال به طول انجامید .

•این بنا در نمای داخلی و خارجی حالت تظاهری دارد ، ارتفاع آن ۴۶ متر و قطر دهانه گنبد آن ۲۶ متر می باشد ، اساس طرح بنا برعدد ۸ قرار دارد.
 

پیوست ها

  • gonbad-soltaniyeparsecad.ir_.rar
    52 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معرفی مسجد گوهرشاد مشهد

معرفی مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد، در جنوب حرم علی بن موسی (رضا) در شهر مشهد ساخته شده‌است. این مسجد در سال ۸۲۱ ه. ق به دستور گوهرشادآغا همسر شاهرخ از پادشاهان تیموری بنا شده‌است. به دلیل ظرافت و زیبایی کاشی‌کاری و خط و اسلوب معماری مسجد گوهرشاد، این مسجد از نفیس‌ترین شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری به شمار می‌رود. اسم گوهرشاد در دو محل با کاشی معرق نگاشته شده‌است: یکی در قسمت بالای در نقره‌ای که به دارالسیاده می‌رود و دیگری بر کتیبه ایوان مقصوره که به خط زیبای شاهزاده بایسنقر می‌باشد. در قسمت وسط نیز کتیبه‌ای به نام محمد رضا امامی وجود دارد. شیوه معماری این مسجد به سبک معماری مساجد چهار ایوانی ایران است و در طی سال‌ها گنبد آن چهار بار مورد مرمت قرار گرفته‌است.
فهرست:مقدمه .......................................................... 5
خراسان ...................................................................... 7
ن گاهی کوتاه به شهرستان مشهد............................... 9
م کان هاي ديدنی و تاريخی........................................ 11
وجه تسميه و پيشينه تاريخی................................... 12
مشخصات جغرافيايی................................................. 16
کاخها و باغها در شهرستان مشهد.............................. 20
کاروانسراها در شهرستان مشهد................................. 26
حمامها و آب انبارها در شهرستان مشهد........................ 28
عمارات وتپه هاي باستانی در شهرستان مشهد.............. 32
آستان قدس رضوي...................................................... 35
دوره ي تیموريان.......................................................... 37
شیوه آذري................................................................. 41
معماري دوره ي تیموري .............................................. 45
عناصر ویژه معماري در دوره ي تیموري ......................... 51
بنياد هاي مذهبی و خیریه مسجد جامع........................ 56
مدرسه.................................................................... 59
زيارتگاه.................................................................... 61
مصالحی که در ساختمان ب کار می رود...................... 63
معرفی مسجد گوهرشاد.......................................... 73
بررسی اجزاء کتيبه ها................................................76
مسجد پیرزن.......................................................... 81
ایوان هاي مسجد جامع گوهر شاد............................. 84
منبر صاحب الزمان.................................................... 90
گلدسته ها و مناره ها............................................... 96
شبستان................................................................. 99
نقوش و عناصر........................................................ 101
خوشنویسی و نقش هاي خطی............................... 110
رنگ در معماري مسجد گوهرشاد.............................. 119
زندگی و خصوصيات بانو گوهرشاد.............................. 125
منابع........................................................................130
رمز فایل:www.pars-disa.ir
 

پیوست ها

  • goharshad[www.pars-disa.ir].zip
    3.8 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
آشنایی با بنای کاروانسرای سعدالسلطنه درشهرقزوین

آشنایی با بنای کاروانسرای سعدالسلطنه درشهرقزوین

کاروانسراي سعدالسلطنه درقلب محدوده ي تاریخی شهرقزوین، ودرمیانه راه بازار(فضاي پرجنب وجوش شهري)وسردرعالی قاپو(عمارت تاریخی)قرارداردوازدوخیابان اصلی شهرکه درتقاطع خودمیدان آزادي شهرقزوین راشکل می دهند،قابل دسترسی می باشد. به عبارتی دیگرمراجعین سواره،باحداقل فاصله پیاده روي به بناي مذکورمی رسند،وعابرین پیاده به سوي بازاروگردشگران محلی،بارسیدن به آن،مقصدي دیگربراي بازدیدوگذران وقت خواهندیافت .
 

پیوست ها

  • sadosaltaneh -f_0.zip
    5.8 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
بالا